W miniony poniedziałek (8 maja) przez granicę w Chałupkach wjechał do Polski pociąg Leo Express. Czeski przewoźnik rozpoczął testy zmierzające do uzyskania dopuszczenia swoich pociągów na polskie tory.
Skład LEO Express przejechał m.in. przez Wodzisław Śląski, Radlin i Rybnik. Pociąg przejeżdżający przez stację Rybnik Towarowy uchwycił w kadrze Artur Klimek, pasjonat kolejnictwa. Skład kierował się potem do Poznania.
- Był to pierwszy pociąg testowy - mówi Peter Jančovič, członek zarządu i dyrektor LEO Express Polska. Tłumaczy, że testy są konieczne dla uzyskania dopuszczenia do jazdy po torach w Polsce. Pociągi - co zrozumiałe - jeżdżą bez pasażerów. Przejazdów testowych będzie więcej.
Jak już informowaliśmy LEO Express uzyskał już jeden z podstawowych dokumentów - Polski Certyfikat Bezpieczeństwa (czytaj więcej). Konieczne są jednak kolejne, w tym dopuszczenie do korzystania z torów. - Zależy nam na tym, aby uzyskać to dopuszczenie jak najszybciej, dlatego rozpoczęliśmy już testy - dodaje Peter Jančovič.
Czy LeoExpress zawita do Rybnika? Jak mówi dr Bartosz Mazur, pełnomocnik prezydenta ds. transportu, w naturalny sposób swoje zainteresowanie przejawia też nasze miasto. – Choć w praktyce biznesowe decyzje komercyjnego przewoźnika są warunkowane przede wszystkim zupełnie innymi czynnikami. Leo Express jest komercyjnym przewoźnikiem, uruchamiającym pociągi w Czechach i na Słowacji. Liberalizacja rynku i dopuszczenie na tory konkurencji doprowadziło do znacznego zwiększenia przewozów koleją między Pragą a Ostrawą. Trudno wyrokować, na ile scenariusz ten powtórzy się także w Polsce, ale Leo Express dąży do uruchomienia komercyjnych połączeń także w naszym kraju – wyjaśnia.
Jak dodaje, na korzyść Rybnika przemawia położenie na trasie między Warszawą a Pragą. - To najbardziej naturalna trasa łącząca obie stolice, a równocześnie pozwalająca oferować połączenia mieszkańcom Rybnickiego Okręgu Węglowego. Miasto prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju transportu, a w jej ramach szeroko promuje między innymi transport kolejowy – zaznacza.
Jednakże dr Mazur widzi w planach kolejowych jeden zasadniczy problem. - Niepodobna pominąć problemu ograniczonej przepustowości linii, przede wszystkim na odcinku między Katowicami-Ligotą a Leszczynami. Już dziś w godzinach szczytu przepustowość ta jest wyczerpana, a wprowadzenie dodatkowych pociągów - mogłoby pogorszyć sytuację dla dojeżdżających codziennie uczniów, studentów czy pracowników. Dlatego właśnie kwestia, czy Leo Express pojawi się w Rybniku, pozostaje otwarta. Jest to uzależnione przede wszystkim od decyzji samego przewoźnika, ale w znacznym stopniu także od dostępności tras PKP Polskich Linii Kolejowych – mówi pełnomocnik prezydenta.
O tym, czy pociągi czeskiego przewoźnika włączą się na stałe w kolejowy krajobraz naszego regionu będziemy Was informować.
Tagi: LEO Express, czeskie koleje, połączenia pasażerskie, połączenia do Wodzisławia, połączenia do Rybnika, dr Bartosz Mazur
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
ZUS: od grudnia wyższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów
2621Wakacje składkowe: blisko 100 tys. wniosków w woj. śląskim
2463Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
877Końcówka roku pracowita dla skarbówki - co sprawdzi fiskus? O tym powinni pamiętać podatnicy
614Koniec z bezwzględnym zakazem pracy na L4. Od 1 stycznia rewolucja w zwolnieniach lekarskich
+26 / -16200 mln zł z UE na gazociąg Kędzierzyn-Koźle–Racibórz–Rybnik. Magistrala zasili m.in. blok gazowo-parowy w Rybniku
+7 / -1Papierosy i e-papierosy jeszcze droższe. Stawki podatku akcyzowego poszybują
+14 / -12ZUS: duże zainteresowanie wakacjami składkowymi. Wpłynęło ponad 51 tys. wniosków na Śląsku
+2 / -2Końcówka roku pracowita dla skarbówki - co sprawdzi fiskus? O tym powinni pamiętać podatnicy
+1 / -2Wakacje składkowe: blisko 100 tys. wniosków w woj. śląskim
2Końcówka roku pracowita dla skarbówki - co sprawdzi fiskus? O tym powinni pamiętać podatnicy
0Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
0ZUS: od grudnia wyższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~halupczok1 2017-05-10
12:13:00
Potwierdza się z cała pewnością to, że Czesi są przed nami, myślą na przyszłość.
~toomann 2017-05-10
13:36:25
Tadam!!!!! "Niepodobna pominąć problemu ograniczonej przepustowości linii, przede wszystkim na odcinku między Katowicami-Ligotą a Leszczynami. Już dziś w godzinach szczytu przepustowość ta jest wyczerpana" "Jak tłumaczy Jančovič, technicznie pomiędzy Krakowem a Katowicami można przejechać w dwie godziny i to aż trzema trasami – przez Trzebinię, Oświęcim lub nawet Kozłów. Podobnie na dalszym odcinku – z Katowic do Bogumina również jest kilka alternatyw. – Ponieważ rozkład jazdy na przyszły rok jest już prawie gotowy, będziemy starać się o przyznanie wolnej przepustowości. Zarządca infrastruktury zdecyduje, którą trasą będziemy mogli jechać" A nie mówiłem..... Będzie jeździł przez Pszczynę, bo postkomunistyczne PKP nie da sobie konkurencji wprowadzić. Za chwilę okaże się że LE ma zbyt okrągłe koła żeby po polskich torach jeżdzić.
~ 2017-05-10
14:55:56
Polacy nie mają jakieś ciuwci żeby ją przetestować . Ten Leo Express mówi nam o przemyśle ciężkim w Republice Czeskiej .
~ 2017-05-10
15:02:26
Pokusilem się o pociągnięcie paru osób za język. Na razie, mam tylko taką odpowiedź:
10. toukokuuta 2017 10:40 käyttäjän Info Leo Express PL kirjoitti:
Dzień dobry,
nasze połączenia kolejowe jeszcze nie zostały uruchomione, są dopiero w fazie testów, w związku z tym konkretne miasta jeszcze nie są znane. Wszystkie nowości będą publikowane na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych
Z poważaniem,
Martyna
Centrum obsługi klienta
Tel: (+420) 220 311 700 (CZ)
www.leoexpress.pl
Także czekamy na dalsze wieści. I z drugiej strony - jak mi Arteks znów napisze, że to przewoźnik decyduje, gdzie się chce zatrzymywać a nie PKP - śmiechnę. Coś czuję, że pojadą do Krakowa "po staremu" czyli jak pisze Toomann - przez Pszczynę, Oświęcim i tak dalej.
~ 2017-05-10
15:04:06
@ adamczykhenryk - o czym Ty człowieku znów piszesz? Jakich testach i jakiej "ciuwci"?
~ 2017-05-10
15:24:39
~pääkäyttäjä
mam ci skopiować artykuł . Każdy naród jak coś produkuje jest wielki .
~ 2017-05-10
15:39:33
@ adamczykhenryk - nooo, czytam i czytam i dalej nie widzę związku między Twoimi bredniami o wielkości narodu a tym, co jeździ po torach. Oświeć mnie.
~Abisall 2017-05-10
16:14:58
@ adamczykhenryk Aleś walnął... Dla Twojej wiadomości LeoExpress korzysta z pociągów FLIRT wyprodukowanych zgadnij gdzie? W Polsce, w siedleckich zakładach firmy Stadler Rail. Ale to typowe dla malkontentów walić publicznie głupoty
~toomann 2017-05-10
16:30:00
Abisall: 10/10. Jednak jak informuje "Rynek Kolejowy" LE zakupiła 3 chińskie jednostki CRRC (z opcją na zakup 30 kolejnych)
Adamczykhenryk: radzę ci poczytać trochę o systemach trakcyjnych w Europie. Niestety nasze 3 kV prądu stałego, to już przeżytek. Czesi już powoli przechodzą na ~2.5 kV.
~ 2017-05-10
17:21:47
...no i Czesi mają dużo dwu systemowych pojazdów czego o naszych kolejach powiedzieć nie można.
~ 2017-05-10
17:53:32
~toomann nie ~2.5 kV, a 25 kV AC, co prawda 3 kV DC, to już trochę przeżytek ( był wprowadzany jednak w Polsce jako najnowocześniejszy wówczas system), ale nadal spotykany jest nie tylko we wschodniej Europie, pääkäyttäjä, przedstawił istotę problemu zmianę systemu trakcji , do tego dochodzi cała infrastruktura, jak na razie jest to u nas nierealne ze względu na ogromne koszty całej inwestycji
~ 2017-05-10
19:56:07
Wyremontować odcinek "Leszczyny - Knurów Zabrze" a stamtąd do Katowic. Sprawa przepustowości rozwiązana.
~ 2017-05-10
23:57:51
~Abisall
jest różnica pomiędzy produkcją a montownią .
Wikipedia : 5 września 2007 dyrektor Stadlera Peter Spuhler dokonał uroczystego otwarcia montowni w Siedlcach,
poszukałem adres kontaktowy do firmy :
Stadler Rail AG
Ernst-Stadler-Strasse 1
9565 Bussnang
Szwajcaria
pääkäyttäjä i taka to Polska firma :)
~Abisall 2017-05-11
00:33:27
@ adamczykhenryk Twoje słowa :
1 "Ten Leo Express mówi nam o przemyśle ciężkim w Republice Czeskiej "
2" Każdy naród jak coś produkuje jest wielki"
3"jest różnica pomiędzy produkcją a montownią ."
4" i taka to Polska firma"
ad 1 zestawy jakimi jeździ Leo są zrobione w Polsce więc co to nam mówi o przemyśle ciężkim w Czechach ?
ad 2
W Siedlcach produkuje się zestawy z podzespołów tak sprowadzanych jak i wytwarzanych od podstaw na miejscu , serwisuje się już powstałe zestawy, produkuje się podzespoły elektryczne do pojazdów które nie są wytwarzane w przez Stadler Polska, produkcja leci na całą Europę więc jakbyś nie deprecjonował i szukał dziury w całym - jest to fabryka produkująca pociągi. Do końca 2015 r wyprodukowała ich 252 z czego tylko 52 na polski rynek
Ad 3 i 4 Podmiotem tu jest firma Stadler Polska która siedzibę ma w Siedlcach, nr kontaktowy to 0257462000, posiada polski NIP 8212477136 i REGON 14076157800000 który mówi że działanością przeważającą jest "3020Z Produkcja lokomotyw kolejowych oraz taboru szynowego"
Wiec jest to firma polska produkującą tabor kolejowy - jakbyś nie próbował to podważyć jedyne argumenty to Twoje drętwe widzimisię
~ 2017-05-11
02:56:29
~Abisall
jak będziesz tak myślał to nadal będziesz zarabiał 1450 zł netto .
W Polsce mamy firmy ale to są tylko córki a córka nie generuje zysku tylko firma wiodąca .
~Abisall -- wiesz ile ludzie zarabiają Stadler Polska: forum opinie .
Mnie jest wstyd za takie wynagrodzenie i reklamowanie firm które płacą swoim pracownikom płacę minimalną .
Czeski przewoźnik w artykule , gdzie jest PKP gdzie my Polacy testujemy cokolwiek .
~ 2017-05-11
14:09:31
Please, mister Adamczyk - pan sobie sprawdzi, gdzie ten pracodawca płaci podatki. No i proszę sobie uzmysłowić, że ŻADNA firma poza podatkami, nie dzieli się swoimi zyskami z państwem.
Co do zarobków - im się ma wyższe wykształcenie, doświadczenie i poparte certyfikatami szkolenie, tym lepiej się zarabia. Nawet "durny spawacz" (pardon za kolokwializm - nie chcę urazić spawacza) , jak się nie kształci to też będzie grosze zarabiać. A jak mu będzie mało - pojedzie do Norwegii albo Arabii Saudyjskiej :D
~Abisall 2017-05-11
17:25:51
@~pääkäyttäjä Nie ma sensu dyskusja bo podejrzewam że dla adamczykahenryka polska firma będzie dopiero wtedy jak cieć udokumentuje polskie obywatelstwo do 5 pokolenia wstecz a kadra zarządzająca minimum od czasów Zygmunta Starego.
~master4k 2017-05-11
23:16:23
@ Abisall
Polska firma jest wtedy i tylko wtedy, gdy produkuje cebulę, prezes ma na imię Janusz, a księgowa Grażyna.
~Maria Zaborowska 2017-05-12
11:44:38
Dziś przejechał przez Ostrzeszów.Super pociąg