zamknij

Wiadomości

Kościelny autorytet w Rybniku o gender: to poważny błąd antropologiczny

2013-12-01, Autor: 
Ostatnio działaczki polskiego Kongresu Kobiet napisały list do papieża Franciszka w sprawie - ich zdaniem - medialnej nagonki na "ideologię gender". Czy mają szanse na wsparcie papieża? Wątpliwe. Tak przynajmniej wynika ze stanowiska Kościoła zaprezentowanego przez ks. prof. Antoniego Bartoszka podczas prelekcji w bazylice św. Antoniego.

Reklama

Ks. dr hab. Antoni Bartoszek jest dziekanem Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego oraz kierownikiem Zakładu Nauk o Rodzinie. Zjawił się w Rybniku na zaproszenie dziekana dekanatu rybnickiego i proboszcza rybnickiej bazyliki. A wszystko po tym, jak zrobiło się głośno o rybnickim programie przedszkolnym "Szczęśliwa 15", w którym zawarte zostały (a później wykreślone) zapisy o promowaniu zasad "gender".

W niedzielny wieczór ławki świątyni wypełniły się prawie do ostatniego miejsca. Profesor skupił się na wytłumaczeniu różnic pomiędzy postrzeganiu płciowości człowieka według teologii katolickiej a ideologii gender. - Według ideologii gender określenie płci człowieka ma elastyczny charakter, nie wynika z czynników biologicznych a świadomości człowieka. Pomija zupełnie kwestię cielesności - mówił ks. Bartoszek.  - Nauka Kościoła opowiada się zaś za harmonią i całościowym pojmowaniem istoty człowieczeństwa, czyli jednością wymiaru cielesnego, psychicznego i duchowego - tłumaczył prelegent.

- Dziecko w świetle ideologii gender mówi: "bawię się z kim chcę, robię to co chcę, płeć mnie nie ogranicza". Niestety, ale tylko pierwsza część tego twierdzenia jest prawdziwa - przekonywał ks. Bartoszek. Gender nazwał "poważnym błędem antropologicznym".

Wspomniał, że w przeszłości pojmowanie płciowości przez pryzmat gender w sposób jednoznacznie negatywny ocenili poprzednicy papieża Franciszka -  Jan Paweł II i Benedykt XVI, uznając je jako sprzeczne z teologią chrześcijańską.

Wykładowca mówił również, że płciowość człowieka w rozumieniu Kościoła wypływa wprost z Biblii i z nauczania Jezusa Chrystusa. Wspomniał też o zapisach Konstytucji RP, w której wskazuje się nadrzędną rolę rodziny jako związku kobiety i mężczyzny.

Zdaniem ks. Bartoszka krytycznie o gender wypowiada się też autorytet w dziedzinie seksuologii - prof. Lew Starowicz. - Choć w wielu kwestiach nie zgadzam się z Lwem Starowiczem, to w przypadku jego opinii o gender muszę mu przyznać rację. Zwrócił on uwagę, że filozofia gender podoba się elitom, ale nie sprawdza się w praktyce. Cechy osobowości dziecka kształtują się na bardzo wczesnym etapie jego rozwoju, więc wpływając na świadomość dziecka można zaburzyć jego tożsamość.

W ocenie teologa filozofia gender jest niebezpieczna, bo jej owocem może być rosnąca ilość "jednostek zdezintegrowanych". - Dlatego Kościół wzywa do radosnego akceptowania i przeżywania swojej płci a nie uciekania od niej - mówił.

Ks. Bartoszek stwierdził również, że zarzuty wobec Kościoła o dyskryminację kobiet są niesprawiedliwe. - Czy dyskryminacja kobiet bierze się z faktu istnienia dwóch płci? Nie. Bierze się z egoizmu i grzechu pychy. W genderyzmie lekarstwem na równość płci jest jej niwelowanie. Kościół zaś opowiada się za nauczaniem szacunku do drugiej płci w rodzinie - mówił prelegent.

Nawiązując do ostatnich wydarzeń w Rybniku ks. Bartoszek podkreślał, że pierwszymi wychowawcami seksualnymi dzieci powinni być rodzice. Mówił, że rodzice powinni monitorować programy nauczania szkół i przedszkoli.

Po zakończeniu wykładu w bazylice rozbrzmiały oklaski. - Miejmy nadzieję, że w odpowiedzi na usłyszane słowa odwagą i odpowiednią wrażliwością wykaże się więcej osób niż tylko te 3 rodziny z Rybnika - zakończył ks. Franciszek Musioł - proboszcz parafii św. Antoniego.


Oceń publikację: + 1 + 33 - 1 - 12

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~ 2013-12-01
    22:43:43

    1 47

    a o bruzdach u dzieci z in vitro i o prowokowaniu księży przez dzieci też mówił ? banda hipokrytów nic więcej.

  • ~gonska1 2013-12-01
    22:55:24

    38 1

    Ludzie obudźcie się!!!!!!!!!! Nie mam jeszcze dziecka w przedszkolu a już mnie serce boli i ubolewam, że teraz gdy jest szansa zabić ten syf zanim się rozpowszechnił tak mało osób ma odwagę żeby pomóc własnemu dziecku. Bójcie się tchórze i nic nie róbcie. Tylko nie miejcie potem nigdy do nikogo pretensji....

  • ~ 2013-12-01
    23:04:45

    1 14

    Pytanie do obecnych na tym wykładzie. Czy ksiądz profesor wspomniał też coś o filozofii obowiązkowego celibatu duchownych który stoi w sprzeczności z Biblią, historią kościoła, człowieczeństwem, a przede wszystkim ze zdrowym rozsądkiem? Gender jest na pewno o wiele mniejszym problemem niż celibat. Najpierw drodzy księża miejcie dzieci, a potem możecie pouczać rodziców, rozmawiać o seksie i wychowywaniu dzieci - ok?

  • ~ 2013-12-01
    23:06:42

    1 15

    @gonska1 chodzi o księży?

  • ~gargus 2013-12-01
    23:27:47

    10 0

    polecam zobaczyć (koniecznie do końca) a później wypisywać bzdury - http://www.youtube.com/watch?list=UUt1nPWUvZ87bnOSB1Xt23yQ&v=5oGL7njQwrg

  • ~grass 2013-12-01
    23:31:50

    1 25

    No faktycznie specjalista od spraw seksualno - rodzinnych. Jak można spodziewać się obiektywnego wykładu od takiej instytucji . Ciemnogród

  • ~co to jest ? 2013-12-01
    23:41:40

    19 1

    Szanowny Panie Wacławie! - proboszczem parafii św. Antoniego w Rybniku jest ks. FRANCISZEK Musioł /można sprawdzić na stronie www. bazyliki/. Rozumiem, chciał Pan szybko napisać artykuł. Nie sprawdził Pan imienia ks. Proboszcza - trudno. Mnie bardziej interesuje, czy ktoś sprawdził skreślenie słowa "gender" w umowie dotyczącej 15. przedszkoli w Rybniku. Czy my - rodzice tych dzieci i podatnicy, którzy współfinansujemy pracowników budżetowych możemy być pewni, że feministki nie będą nadzorowały pracy 15. rybnickich przedszkoli? Czy "gender" wykreśliła z umowy również strona unijna? Kto w naszym imieniu może zażądać publikacji w rybnickiej prasie tej umowy po modyfikacji?

  • ~grass 2013-12-01
    23:47:58

    0 31

    Dlaczego uważasz, że jak zniknie owo słowo"gender" to twoje dziecko będzie "bezpieczne" ??? Boisz się gender? Boisz się tego, że twoje dziecko będzie światłe i nie będzie różnicowało ludzi? Boisz się postępu...? Poczytaj o gender...

  • ~jarczyslaw 2013-12-01
    23:52:13

    0 12

    taaaa... uwielbiam jak księża wypowiadają się na temat rodziny i wychowywaniu dzieci :) Ale nie zmienia to faktu że gender to skandal...

  • ~co to jest ? 2013-12-02
    00:22:53

    32 0

    grass - jest się czego obawiać. Proszę - oto jeden z wielu artykułów. http://wsumie.pl/tylko-u-nas/74241-siusiaki-i-pisie-w-przedszkolu#
    We wrześniu TVN24 wyemitowała też "próbkę" zajęć wg programu "równościowe przedszkole" /te przedszkola mają właśnie za zadanie realizację założeń genderowych/: http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/lalki-z-siusiakami-i-z-pisiami,99075.html. Przecież to jest programowe molestowanie naszych dzieci! /czy to nowa wersja hasła "kobiety na traktory"?/ Znam również niechrześcijan i ateistów, którzy sobie tego nie życzą! Co nazywasz "postępem"? - chłopczyków w spódniczkach?! Dziś jeszcze mogę przynajmniej napisać, że nie akceptuję, nie zgadzam się! Są już kraje w unii, gdzie to, co ja tu piszę jest już przestępstwem! Przypominam o "gotowaniu żaby" /wrzucona do wrzątku - wyskoczy, ale jeżeli włoży się ją do letniej wody i podgrzewa, żaba nie zauważy, kiedy się ugotuje/. Nie dajmy się ugotować! Kościół ma nie tylko prawo, ale i obowiązek zwracania nam /wierzącym/ uwagi na zagrożenia, a rybnik.com nie jest stroną wyłącznie dla ateistów, mamy więc prawo przeczytać również tutaj o spotkaniu w bazylice. Kogo to drażni - niech czyta tylko informacje, które go interesują. Mnie też nie wszystko interesuje i nie oburzam się, że redakcja pisze o tematach dla mnie nieistotnych.

  • ~co to jest ? 2013-12-02
    00:28:35

    0 1

    ...."kobiety na traktory" miało być po "chłopcach w spódniczkach". Przepraszam! - pośpiech .... pomyłka "chyba za karę" po uwadze do redaktora :)

  • ~ 2013-12-02
    07:21:42

    37 0

    w przedszkolu byłem dwadzieścia lot tymu i nikt nie zabraniał dziewczynom bawić się samochodami. Genger do tego nie był potrzebny!! Unia ma kasę na wszystko co nie jest związane z tworzeniem miejsc pracy

  • ~Foxy_02 2013-12-02
    08:10:08

    0 15

    Jak ktoś, kto nie ma pojęcia o prawdziwym życiu, rodzinie , może się w ogóle wypowiadać?
    Teoretyk filmu radzieckiego.
    Gender to nic innego, jak przełamywanie wpojonego przez kościół przez 2 tysiące lat stereotypu, że kobieta siedzi w garach i za bardzo się nie oddzywa.
    Ludzie, mamy XXI wiek, a niektórzy mentalnie w XIX grajdole.
    Rozumiem, że niektórym pasuje, żeby kobieta robiła za służącą dla pana i władcy, ale to se ne wratii.

  • ~martin75fm 2013-12-02
    08:19:50

    0 10

    Nie ma żony nie ma dzieci nie ma obowiązków rodzinnych a poucza innych - to chyba autorytet tylko w swoim świecie gdzie faceci przebierają się w suknie.

  • ~miastowy 2013-12-02
    08:43:39

    14 0

    Lewacka Europa (niby ta postępowa XXI) sama się unicestwi. Rozwój i dobrobyt na który pracowali dziadkowie,którzy opierali się na tradycyjnych zasadach zostanie całkowicie zaprzepaszczony. Efekt będzie taki, że zniewieściali mężczyźni nie będą zdolni do obrony swojego kraju, a gospodarka oparta na meleksach napędzanych słońcem będzie bezbronna. Zarobią na tym obecne elity, które mają kompletnie "gdzieś" swoje społeczeństwo.

  • ~jedrek_1_1 2013-12-02
    08:56:30

    11 0

    Kosciół stosuje zasadę równouprawienia płci w projektach finansowanych z UE. Bo tego Unia wymaga. Zatem kiedy Kościól rączki wyciagają po pieniadze to im wolno, gdy robi to kto inny to jest zły? Rydzyk opowiadał jak to UE nas zniszczy, dzisiaj żyje z jej środków. Janik w swoje szkole też robi unijne projekty. Kłamstwo i obłuda. Kiedy chodziłem do liceum nazywano to relatywizmem moralnym . Kosciół w czasach Solidarności był ostoją i pewnikiem. Teraz jest sztandarowym przykładem relatywistycznego myśłenia. Mnie wolno, innym - nie. Jak Kali.

  • ~superelektro 2013-12-02
    10:02:16

    0 2

    Niektórzy z dyskutującuych są jednak pop...ni na maxa. Wydaje mi się że nie chcą pewnych rzeczy przyjąć do wiadomości, gdyż o to że nie są w stanie zrozumieć, nikogo bym nie posądzał i trudno mi w to uwierzyć. Przecież do jasnej i niespodziewanej nikt nie zmusza kobiety żeby siedziała w domu i zajmowała się garami oraz służyła swemu " panu i władcy " jak ktoś wyżej napisał. Jeżeli ma możliwość to przecież jasne jest że w obecnym czasie będzie chciała realizować się zawodowo. I bardzo dobrze. Ale przecież nie dyskutujemy o tym czy kobiety mają albo mogą pracować czy nie, a o dzieciach i wypaczaniu dziecięcej psychiki. W temacie wypowiadania się przez duchownych o rodzinie mam zbieżne z niektórymi zdanie a dodatkowo jestem " uczulony " na czarny kolor. Żeby o czymś mówić to należało by to znać, chociaż osobiście znam księdza który ma prawie formalną rodzinę.

  • ~Foxy_02 2013-12-02
    10:17:33

    1 0

    ~superelektro - Właśnie dokładnie o to chodzi - o zmianę mentalności, jeśli chodzi o rolę kobiety w społeczeństwie, o uświadomienie, że ma równoprawny pozycję w społeczeństwie, co nie jest tak do końca oczywiste dla niektórych. Po prostu 99% nie rozumie o co chodzi w pojęciu "gender" - cytuję więc, za wikipedią "płeć kulturowa, płeć społeczna, społeczno-kulturowa tożsamość płciowa – suma cech, zachowań, stereotypów i ról płciowych przyjmowanych przez kobiety i mężczyzn w ramach danej kultury w drodze socjalizacji, i nie wynikających bezpośrednio z biologicznych różnic w budowie ciała pomiędzy płciami, czyli dymorfizmu płciowego. Gender, czyli kulturowy komponent tożsamości płciowej, przekazywany jest poszczególnym jednostkom w sposób performatywny, czyli poprzez uczenie się, odgrywanie i powtarzanie zachowań innych osób tej samej płci. "

  • ~dominika40 2013-12-02
    10:47:56

    17 0

    Równouprawnienie niech najpierw wprowadzą w zakładach pracy.Kobieta mechanik, spawacz,kierowca ma nadal trudności w znalezieniu pracy a i stawkę niższą niż mężczyzna na tym samym stanowisku. Już nie wspomnę,że kobieta choć nie pisze w cv że zna się na sprzątaniu i lubi to zawsze w zakładzie wręczają jej ścierkę. I nie chodzi tu o posprzątanie swojego stanowiska pracy...ale i tych stanowisk gdzie pracuję faceci.

  • ~elegant 2013-12-02
    11:08:56

    6 0

    do jedrek,widać ,że za kasę z unii jesteście w stanie zrobić każde świństwo!!!!?????Nie wiem czy masz dzieci? raczej nie, bo byś nie plótł takich bzdur.Chyba ,że dla Cibie liczy się tylko mamona.Nie pozdrawiam

  • ~jedrek_1_1 2013-12-02
    11:19:49

    1 0

    elegant -Kościół, pan Janik, czy urząd miasta preciez to robią. Na złodzieju czopka gore. I nie rozumiem o jakim świnstwie piszesz

  • ~elegant 2013-12-02
    12:13:50

    6 0

    Widać ,że głównie z tych pieniędzy unijnych dzisiaj żyjesz w przeciwieństwie do osób,które wymieniasz z nazwiska,dlatego tak zawzięcie bronisz gender.Na szczęście NORMALNYCH ludzi w Rybniku i w Polsce jest więcej o czym świadczy frekwencja na wykładzie w Bazylice .Jako społeczeństwo damy sobie z tym radę.Na nic wasza zakamuflowana kampania informacyjna,że to wszystko dla naszego i naszych dzieci dobra.To nie ma nic wspólnego z równouprawnieniem płci.Jak widać Wasze stowarzyszenie też przymierza się do sięgnięcia po te judaszowe srebrniki,chyba ,że już je pozyskaliście,a teraz trzeba zrealizować projekt.Kłopot w tym,że w kościołach księża grzmią z ambon i macie problem!!!A kasa konkretna,prawda.Miliony unijnych euro na wprowadzenie ideologii gender do przedszkoli i świadomości społeczeństwa.Nic z tego nie będzie.Możecie być pewni.Będziemy wskazywać te stowarzyszenia i te osoby z imienia i nazwiska tak jak Wy to robicie,żeby ochronić nasze dzieci przed ideologią gender,którą Wy próbujecie propagować.

  • ~radius84 2013-12-02
    12:36:07

    0 1

    Jestem przeciwko klerowil, ale tez przeciwko zagładzie ludzkości poprzez brak potomstwa.
    ENDE!

  • ~Eberhard Mock 2013-12-02
    12:42:17

    2 0

    A ja bym jednak wolał, żeby ksiądz bawił się lalką, a nie z ministrantami...

  • ~jedrek_1_1 2013-12-02
    12:54:05

    1 0

    elegant - nie wiem o czym Ty pleciesz, ale przedszkole jest miejskie z tego co wiem. Projekt miejski itd A w Bazylice było niemało ludzi, którzy poszli posłuchać tej komedyji

  • ~spirit-of-the-town 2013-12-02
    13:10:37

    3 0

    A może, idąc zasadami gender, mówić także dzieciom, iż istnieją również 2 sposoby zarabiania pieniędzy: 1 - praca, 2 - kradzież. Niech sobie same wybiorą własną drogę, tak jak płeć. Mieliśmy już dzieci winne pedofilii, teraz mają sobie wybierać płeć. Co jeszcze będzie?

  • ~elegant 2013-12-02
    14:27:05

    5 0

    jedrek bardzo dobrze wiesz o czym piszę!!!Dla Ciebie sprzeciw wobec destrukcyjnej ideologii gender to "komedyja"A Ci ,którzy przyszli posłuchać tej komedyjii sami od siebie bili prelegentowi brawo!Rzeczywiście projekt zaproponowały władze naszego miasta w miejskim przedszkolu i na to zgody nie ma i tego obecne władze mogą być pewne!!!Pomimo,że szanuję Prezydenta Fudalego.Takim inicjatywą mówimy NIE!i to dotyczy P.Prezydencie wszystkich przedszkoli w tym mieście i wszystkich organizacji poza rządowych ,które będą chciały takie projekty w sposób zakamuflowany wprowadzać w życie

  • ~ 2013-12-02
    15:01:25

    13 0

    Pewne normy są uniwersalne, mówię to jako ateista - propagowanie gender to sztuczne kreowanie trzeciej płci. Nie chcę żyć w świecie zombi.

  • ~jedrek_1_1 2013-12-02
    15:34:43

    0 0

    elegant- doprawdy nie wiem co sie tak pieklisz i do czego pijesz. Dla mnie ten sprzeciw to odwracanie uwagii opinii publicznej od tego co sie dzieje wewnątrz Kościoła. A przy okazji walka o monopol na indokktrynowanie dzieci. W szkole, za publiczne pieniądze.

  • ~ 2013-12-02
    16:46:34

    2 0

    Jedrek 1_1, jesli tys chlop to zobaczymy jak twoja zona bedzie w galotach chodzic, babki w twojej gengrowej dzielnicy tez. Oj bedziesz se chcial popatrzec na ładne nogi. Ten twoj genger Ci pozwoli ale tylko w komorce ili na tablecie.

  • ~ 2013-12-02
    16:54:45

    2 0

    Grass, z tego co wiem to wlasnie te najswietlejsze spoleczenstwa polskie, europy zachodniej i usa maja najwiekszy problem z akceptacja innych (chorych) osob. Choroby np. Skory, znieksztalcenia, kalectwo wywoluja u nas obrzydzenie. Tacy ludzie w Afryce i Ameryce poludniwej zyja w srodowisku plemiennym. Tutaj zyja poza swym srodowiskiem. Oj jzka swiatla i nowoczesna ta europa lewa.

  • ~auralfloat 2013-12-02
    22:03:16

    1 0

    Żyjemy w kraju moherowych beretów i babć rewolucjonistek głosujących na PO i Palikota.

  • ~jedrek_1_1 2013-12-02
    22:35:48

    1 0

    rosthost - będzie nóżek a nóżek ;) http://tvp.info/informacje/rozmaitosci/protest-kolejarzy-w-spodniczkach/11383254

  • ~martin75fm 2013-12-02
    23:34:11

    3 0

    ~Eberhard Mock popieram ten pomysł w 100% bo robią tym dzieciom nie gender tylko gehennę tylko co te dzieci im zawiniły?

  • ~Eberhard Mock 2013-12-03
    06:52:37

    1 0

    OK, zadałem sobie nieco trudu i dowiedziałem się o co chodzi z tym całym gender i już rozumiem dlaczego Kościół Katolicki tak stara się z tym walczyć. W skrócie można powiedzieć, że teoria ta walczy ze stereotypowym postrzeganiem roli kobiety i mężczyzny. Konserwatywny (czyt. zacofany) Kościół nie może sobie na to pozwolić, bo im bardziej światłe społeczeństwo, tym mniej ludzi w kościołach i wpływy do kasy spadają. Na koniec dodam, że każdą sprawę można odpowiednio przedstawić. Niech za przykład posłuży stary żart o turnieju sportowym rozegranym między ZSRR i USA, w którym wygrywa USA. Prasa radziecka pisze: w właśnie zakończonym turnieju sportowym nasza reprezentacja zajęła znakomite drugie miejsce, reprezentacja USA była zaś przedostatnia ;) Polecam wyrobić sobie własne zdanie na podstawie osobiście zgromadzonej wiedzy, bo jak byśmy słuchali wyłącznie farorzy, to pewnie po dziś dzień paliło by się czarownice na stosach...

  • ~superelektro 2013-12-03
    08:41:36

    2 0

    spirit-of-the-town, co będzie następne ? Proste. Dziecko wybierze sobie innego tatusia lub inną mamusię, albo zmieni oboje rodziców gdyż obecni np. dają ( mają ) za mało kasy albo zbyt duzo wymagają. To już nie są nasze dzieci. Rola rodziców została sprowadzona do poczęcia i urodzenia kolejnego wyrobnika, a po urodzeniu to państwo decyduje o wszystkim. Spróbuj samodzielnie zdecydować czego Twoje dziecko ma się uczyć lub kiedy ma pójść do szkoły. Lub chociażby czy chcesz aby było szczepione i kiedy. Nic z tych rzeczy. Urzędnik państwowy który nigdy Twojego dziecka nie widział wię lepiej na jakim etapie rozwoju jest Twoje dziecko. Nie wiem w jakim wieku jesteś, ale ja np. pamietam jak kiedyś straszono że w komunizmie to i żony będą wspólne, jak widać powoli do tego zmierzamy chociaż komunizm podobno gdzieś tam w kaciku zdechł.

  • ~ 2013-12-03
    23:45:13

    0 0

    @Macierys Furborn jak myślałeś o księżach to znaczy, że nie potrafisz czytać. Czyta się caaaaaaaałe zdanie, żeby coś zrozumieć ale tego to podobno uczyli w podstawówkach.

  • ~ 2013-12-14
    14:15:24

    0 0

    Nie tylko Katolicy nie są za gender i z tego co wiem również Protestanci.

  • ~ 2013-12-15
    10:53:00

    0 0

    Do:martin75fm
    A ty co możesz powiedzieć o życiu innych? Nic.

  • ~ 2014-03-05
    08:45:52

    0 0

    Taaa ksiądz się "nie zna",tylko jak jest jakiś problem w rodzinie mąż/żona i dzieci dają w kość to ludzie do niego lecą z płaczem.Są tacy ludzie.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 4998