zamknij

Wiadomości

Kontrowersje wokół spektaklu o gwałcie

2018-11-27, Autor: 

Nie wszystkie filmy czy sztuki teatralne są miłe i przyjemne w odbiorze. Najbardziej w pamięci widzów zapisują się te, które wywołują kontrowersje i dyskusje. Spektakl „Słowo na G” taki właśnie jest. Został jednak przeniesiony z I LO w Rybniku do Domu Kultury w Boguszowicach. Dlaczego?

Reklama

Dlaczego przeniesiono spektakl?

Poruszanie tak trudnych tematów, jak gwałt, wymaga od rozmówców wyczucia, empatii, delikatności czy chęci zdobywania cały czas nowych informacji. W takim miejscu jak liceum ogólnokształcące nie byłoby problemu z osiągnięciem takiego poziomu. Do spektaklu poruszającego problem gwałtu i zmowy milczenia miało dojść w I LO w Rybniku. Miało, bo sztuka teatralna „Słowo na G” Teatru Grupa Formalna z Wrocławia ostatecznie pojawiła się pod dachem Domu Kultury w Boguszowicach. Dlaczego?

Jak wyjaśnia Tadeusz Chrószcz, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Rybniku, propozycja zagrania spektaklu w murach szkoły padła ze strony dyrektor Domu Kultury w Boguszowicach. - Pani pedagog zrobiła rozeznanie, rodzice byli zainteresowani tym wydarzeniem. Zdecydowaliśmy się wystawić sztukę w liceum – mówi.

Pojawił się jednak zdecydowany sprzeciw jednego z rodziców. - Nie chodziło o sam spektakl, ale o osobę, która miała po spektaklu poprowadzić prelekcję. Rodzic znalazł w internecie deklarację tej osoby jako poliamorysty, czyli kogoś, kto żyje w więcej niż jednym związku. To zdaniem rodzica, przeczy wychowaniu w życiu w rodzinie. Jako dyrektor szkoły mam obowiązek wysłuchać każdego rodzica. Podzieliłem te obawy – wyjaśnia.

Tadeusz Chrószcz zaznacza, że decyzję o przeniesieniu spektaklu podjął suwerennie. - Kuratorium w Katowicach też otrzymało zgłoszenie od tego rodzica, ale nie ingerowało w  sprawę. Uważam, że moja decyzja nikogo nie skrzywdziła – mówi na koniec.

Mocny, ale piękny spektakl

Izabela Karwot, dyrektorka DK Boguszowice nie zabiera głosu w sprawie tego, co stało się w szkole. Skupia się na spektaklu „Słowo na G”, który ma walory artystyczny i edukacyjne. - To był mój zamysł, by pokazać młodzieży z liceum tak trudny problem. Każdy, kto go widział, był poruszony. Widz mógł wczuć się w bohaterów, zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Każdy wyszedł ze spektaklu z ogromnym szacunkiem do tego, co się wydarzyło – mówi.

Jak przyznaje Izabela Karwot, temat sztuki jest mocny, ale pięknie poprowadzony. - Dlatego ten spektakl jako jeden z 18. został ujęty w projekt Teatr Polska, w którym startuje mnóstwo teatrów zawodowych. To projekt Instytutu Teatralnego z Warszawy, który szuka czegoś dla dorosłych i dzieci, podejmuje przy tym trudne tematy – dodaje dyrektorka DK Boguszowice.

Oceń publikację: + 1 + 26 - 1 - 48

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~MaciejK 2018-11-27
    16:58:42

    42 41

    Kogo to obchodzi

  • ~ 2018-11-27
    17:06:00

    36 33

    dokładnie to samo miałem napisać

  • ~ 2018-11-27
    17:18:11

    39 27

    to chyba reżyserował Roman Polański .

  • ~Sławek Kaczmarek 2018-11-27
    17:25:35

    W szkolach srednich powinien byc poruszany problem alkoholu.

    Po ostatnich wydarzeniach wiekszosc Rybniczan nie widzi problemu w tym, ze sobie ktos wypil i siadl za kierownice..

    wiekszosc Rybniczan bezszczelnie tlumaczyla takie zachowanie:
    - "kto bez winy niech rzuci kamien"...
    - "raz kazdemu sie moze przydazyc"...
    - "w UK nic by sie nie stalo bo mozna tam miec 0.8 promila we krwi"...

    Mam wrazenie, ze co drugi Rybniczanin jezdzi pod wplywem alkoholu.

  • ~pprywatne 2018-11-27
    18:08:10

    94 30

    Nastolatki chcą być seksowne. Media promują seksowność opisując jaka ta, czy inna jest seksowna, seksownie wygląda, seksownie się ubrała, ma seksowną fryzurę itd.
    Co znaczy "seksowna"? Chyba gotowa na sex, albo sexu mi się chce... To takie ciche zaproszenie do sexu...

    Czy ktoś rozumie to inaczej?

  • ~waldus 2018-11-27
    18:16:21

    66 64

    hm i gwaltach i innych rzeczach trzba mlodziez edukowac ale czy mlodziez ma ogladac jakies watpliwe dziwadla? Brawo dla Rodzcica za odwage i obrone wartosci.

  • ~akronaut 2018-11-27
    19:12:00

    80 26

    Zakładam, że wypowiadający się widzieli spektakl. Ja nie widziałem, nie będę się wypowiadał. Wątpliwości budzi fakt, że zdanie jednego Rodzica może tyle znaczyć w tej sprawie,

  • ~pprywatne 2018-11-27
    19:17:08

    10 6

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2018-11-27
    19:21:35

    19 7

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~zbrudzinski 2018-11-27
    19:34:55

    78 57

    Szkoda, że moja szkoła, kiedyś otwarta i wspierająca młodzież w poszerzaniu horyzontów wystraszyła się jednego oszołoma.
    Taki przykład mamy dawać młodzieży - "nie zgadzam się z Tobą, więc zabraniam Ci mówić"? Może pozwólmy młodzieży samej zdecydować, zadawać pytania podczas prelekcji. Ale rozumiem, że ten rodzic to jeden z tych co się boi, że można się homoseksualizmem "zarazić" przez samo słuchanie.

  • ~Gosik321 2018-11-27
    21:15:46

    59 30

    ~zbrudzinski a może właśnie młodzież przekonała się ile może znaczyć głos jednej osoby? Może warto się czasem odezwać będąc w mniejszości.
    A co do samego spektaklu to nie widziałam, ale znalazłam opis, który mówi m.in." Spektakl jest nie tylko polem do dyskusji odnośnie granic i intymności oraz sytuacji ich pogwałcenia, ale też okazją do rozmowy na temat seksualności w ogóle. (...)Obecność edukatora seksualnego w trakcie warsztatów umożliwi również obalenie wielu nadal obowiązujących mitów dotyczących seksualności. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza obecnie, gdy tzw. edukacja seksualna w ramach przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” wykonuje ogromny krok wstecz."
    Więc jeśli osoba, która miała prowadzić prelekcję lubi"pukać różne dziurki"(bo tak rozumiem "poliamoryzm")i ma poruszać z młodzieżą temat jej seksualności, to nie wiadomo, w którą stronę przekaz takiego spotkania mógłby iść.

  • ~rosthost1 2018-11-27
    21:31:00

    38 28

    ~Gosik321 - Więc jeśli osoba, która miała prowadzić prelekcję lubi"pukać różne dziurki"(bo tak rozumiem "poliamoryzm" -SWIETNIE PODSUMOWANE!!!!
    ~zbrudzinski - dla wielu to byl tylko jeden pet, tylko jeden sztach. O gwałtach dla mlodziezy niech wypowiadaja się psychologowie, pomoc społeczna, policja a nie artysta z innym (według UE swiatowym) pogladem.

  • ~Ant Eks 2018-11-27
    21:37:17

    34 21

    Ustalmy fakty: spektakl się odbył, czyli zainteresowani rodzice i uczniowie go zobaczyli. Nie było to w szkole, czyli jeden rodzic powinien być zadowolony (chociaż faktycznie zastanawiająca jest jego zażyłość w walce ze spektaklem). Szkoła nie całkiem dała plamę, bo w sumie zorganizowała tę aktywność. A komentarz pprywatne jest przerażający (podobnie jak ilość lajków)- jak dziewczyna ubierze się wyzywająco, to można ją zgwałcić? Logika rodem z ISIS

  • ~rosthost1 2018-11-27
    21:44:18

    35 19

    Ant Eks 2018-11-27 21:37:17
    "....A komentarz pprywatne jest przerażający (podobnie jak ilość lajków)- jak dziewczyna ubierze się wyzywająco, to można ją zgwałcić? Logika rodem z ISIS"
    Antwort Eks -mylisz się bo sąd irlandzki ostatnio uniewinnil sprawcę gwałtu uzasadniając to stringami dziewczyny!!! Sąd tej Irlandii która podważa praworządność w Polsce. To nie ISIS to UE.

  • ~tomekk1980 2018-11-27
    22:04:23

    38 27

    Coraz trudniej dzisiaj o pedagogów wyposażonych w umiejętność słuchania. W związku z tym szczere gratulacje dla Pana dyrektora i zatroskanego o naszą młodzież rodzica.

  • ~kretek 2018-11-27
    22:23:01

    34 38

    A jo mysloł, że komuna się skończyła, Jedyn chłop może takigo szumu narobić? A jak rodzić zgłosi, że mu krzyż przeszkadzo, bo to zmaltretowany chłop i przemoc to też dyrektor ściagnie krzyże? A jak mają pogadanki o rodzinie na religii to znaczy, że pedofilia ktoś promuje? Przeca nie wiadomo w jakim kierunku z takim ksiyndzym dyskusja pódzie. A wiyncyj grzechów im się to udowodnić niż jakijś babie poliamori, czy czegoś tam. Ludzie obudźcie się! to już było jakżech był młody! To jest komuna, a dyrektor wydygany jak zelter. Gańba.

  • ~kurier 2018-11-27
    22:59:51

    39 35

    Dyrekcja nie powinna się uginać pod wpływem jednego rodzica któremu akurat coś nie pasowało w życiu prelegenta. To jeśli jakiś prelegent będzie żył w związku partnerskim albo będzie po rozwodzie to też nie będzie mógł występować w szkole? A gdzie szacunek do życia prywatnego różnych osób?

  • ~pprywatne 2018-11-28
    00:09:57

    18 28

    ~rosthost1 - Co chce uzyskać dziewczyna, która stara się wyglądać seksownie?

  • ~Barra_cuda 2018-11-28
    06:49:42

    39 22

    Chyba mało kto z was zauważa że poligamia jest w Polsce zakazana a ten "prelegent" nie jest przestępcą zapewne tylko dlatego, że promuje związki nieformalne. No więc co to za autorytet dla młodzieży w sprawach moralnych?
    Bardzo dobra decyzja Dyrektora który uniknął skandalu i świetna postawa JEDNEGO rodzica któremu się chciało i zadał sobie trud sprawdzenia o co chodzi i czego uczą jego dziecko.
    Dodam że rodzic był jeden dlatego że tylko jednemu chciało się sprawdzić tego prelegenta. Bo rodzice nie mają czasu, mają zaufanie do placówek szkolnych (po takich numerach coraz mniejsze), albo co gorsza olewają temat. Zapewniam że murem stanałbym na zebraniu w obronie postawy tego Pana i jestem pewien że nie byłbym sam.

  • ~ 2018-11-28
    08:51:35

    21 21

    Takie spektakle to proszę sobie robić w teatrze....którzy rodzice z dziećmi będą chciały iść na przedstawienie i się "szkolić" z zakresu LWDP to sobie pójdą a proszę innych nie zmuszać do oglądania takiego badziewia. BRAWO DYREKCJA SZKOŁY

  • ~Bartek Żmudka 2018-11-28
    10:06:18

    27 11

    Poziom dyskusji na poziomie oświeconych przywódców z bliskiego wschodu. "Jeżeli dziewczyna ubiera się wyzywająco to zachęca do gwałtu" - proponuję czasem poczytać książkę lub przełączyć mózgoje..ba typu "rolnik szuka żonę" na Discovery. Rozumiem że biskup który usprawiedliwia pedofila to autorytet ale osoba która żyje w związku który nie mieści się z utartych granicach to diabeł wcielony? Chyba ważniejszy jest przekaz i poruszenie problemu niż osoba prowadząca prelekcję. Rozumny człowiek sam wyciągnie odpowiednie wnioski a "baran" pobiegnie za stadem.

  • ~Ant Eks 2018-11-28
    10:49:52

    23 10

    Dzięki Bartek Żmudka, przywracasz nadzieję, że nie żyjemy jeszcze w mentalnym trzecim świecie.
    Najzabawniejsze jest to, że dzięki jednemu typowi pół Rybnika interesuje się tym, co to jest ten „ poliamoryzm”. Więcej tez dyskutuje się o gwałtach, granicach zachowania itp. Czyli efekt odwrotny- jak w przypadku Kleru... Swoją droga podejrzewam, że ten rodzic udziela się tutaj pod 2. nickami....

  • ~Aneta Faikis 2018-11-28
    15:36:25

    10 18

    Do Barra-cuda - rodziców byłoby znacznie więcej, którzy by interweniowali, ale nazajutrz po zaproszeniu przez panią pedagog na ten performans "projekt" został odwołany. Dziękuję serdecznie rodzicowi, który czuwa. Nie jesteś sam. Pozdrawiam.

  • ~Aneta Faikis 2018-11-28
    15:38:17

    13 18

    Po aferze z tęczowymi piątkami rodzice już tak łatwo nie wejdą w tę tęczową narrację pod przykrywką sztuki albo pomocy "pedagogicznej"...

  • ~Jacek Kamiński 2018-11-28
    17:15:21

    15 8

    Do Waldus;
    Nazwałeś spektakl wątpliwym dziwadłem. Zatem widziałeś go, skoro go oceniasz, prawda? A co do obrony "wartości" - jeśli dzięki tej sztuce uda się uniknąć choć jednej takiej sytuacji, to chyba warto. Bo samo sprzeciwianie się mówieniu o trudnych sprawach, udawanie że problem nie istnieje - wartością nie jest.

  • ~Jacek Kamiński 2018-11-28
    17:20:06

    9 7

    Do Barra cuda - jesteś dobrze poinformowany, co promuje prelegent. Rozumiem, ze byłeś na jego wykładzie..., bo w przeciwnym razie zabieranie głosu jest niestosowne.

  • ~Barra_cuda 2018-11-28
    20:39:30

    10 9

    Wystarczy mi informacja co reprezentuje sobą zwłaszcza jeśli jest osobą medialną i publiczną głosząc i rozpowszechniając dziwną ideologię. Jest to szczególnie niebezpieczne wsród młodzieży w wieku dojrzewania, poszukującej odpowiedzi na wiele pytań i bardzo podatnej na wpływy. Chcesz mi więc Pan wmówić Panie Jacku że prelegent wbrew temu co promuje w internecie będzie opowiadał o trwałym budowaniu relacji opartej na wzajemnym szacunku z (jedną) ukochaną osobą? Jaka jest więc jego wiarygodność jeśli promuje w internecie inną ideologię a młodzieży wykłada inną? Jaka jest pewnośc, że młodzież nie zacznie szukać informacji o swoim nowym autorytecie i nie trafi na stronę z tymi "mądrościami"?
    Niestosowne jest nie zabieranie głosu. Bierne spoglądanie co wpajają twojemu dziecku, lub brak zainteresowania tym czego go uczą.

  • ~rosthost1 2018-11-29
    07:40:12

    5 7

    ~Jacek Kamiński - jakie jest twoje zdanie o ISIS? Widziałeś ich? Co do sztuki nawet bez oglądania można mieć o niej zdanie. Po to są recenzje i wypowiedzi opiniotwórcze.
    A propo: Czy ktoś wie który pedagog zaprosił ten teatr. Mam tylko parę pytań jakie kryteria stosował przy wyborze i czy oglądał wcześniej spektakl?

  • ~Ant Eks 2018-11-29
    08:50:24

    6 4

    ~rosthost
    Czyżby problemy ze zrozumieniem tekstu? Wszystko jest napisane powyżej...
    A recenzje feralnej sztuki które znalazłem w necie (również od uczniów i rodziców) są wyłącznie pozytywne.
    Czy spektakl będzie jeszcze raz wystawiany w Rybniku? Chętnie zobaczę

  • ~matka88 2018-11-29
    12:26:24

    14 9

    Czytam Państwa komentarze i aż się prosi aby ktoś wreszcie napisał prawdę, a nie tylko polegał na plotkach przekazanych osobom trzecim i niewiarygodnych informacjach podawanych przez upolityczniony portal.
    Spektakl nie był podważany, wręcz odwrotnie - po otrzymaniu informacji od pedagoga - zainteresowałam się jego tematem, tym gdzie był wystawiany i jakie miał opinie. Jak zawsze, przy tak ważnej tematyce, jaką jest gwałt opinie są różne, w zależności od tego kto czego oczekiwał. Były szkoły, które nie wyraziły zgody na to przedstawienie. Sam spektakl jest nasycony bowiem przemocą i może prowokować do naśladownictwa.
    Problemem miała być tu jednak osoba, która miała poprowadzić warsztaty po spektaklu (!!!), o której to notabene Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego mogło nie mieć wiedzy, przy akceptacji dofinansowania, które otrzymał Teatr Układ Formalny. Albowiem konstrukcja projektu składanego o dofinansowanie mogła nie zawierać szczegółów w postaci osób z imienia i nazwiska i ich wiedzy merytorycznej oraz wykształcenia. Ponadto, ocenie podlegał sam spektakl.
    Czy ktoś z Państwa pochylił się, aby sprawdzić tę sztukę i Stowarzyszenie Ponton, czym się zajmują, kto tam prowadzi zajęcia i dlaczego nie posiadają uprawnień, które wymagane są ustawą o szkolnictwie? Do szkół wpuszczane są osoby o wątpliwej reputacji i bez wykształcenia pedagogicznego.
    Nadzór właściwy nad tym, co organizują szkoły leży w gestii dyrektora i kuratorium. W tym przypadku, sam dyrektor projektów nie sprawdza, ma od tego grono pedagogiczne, w tym pedagoga i/lub psychologa, którzy niestety, ale zawiedli. I tutaj jest przysłowiowy pies pogrzebany, ponieważ dyrektor wykazał się ogromną odwagą i nie uległ presji aby sztuka była wystawiona za wszelką cenę właśnie w szkole. Tym bardziej, że Dom Kultury w Boguszowicach, ten spektakl miał w swoim repertuarze, a jakimś dziwnym przypadkiem (albo i nie) chciał go wystawić w liceum.
    Należy sobie zadać pytanie: kto podjął decyzję o wystawieniu tej sztuki w szkole, na jakiej podstawie prawnej, dlaczego ta osoba nie sprawdziła edukatorki w sposób rzetelny, wystarczający aby zauważyć, iż może wzbudzać kontrowersje. Mi zajęło to 20 minut.
    Danych edukatorki seksualnej, mającej prowadzić warsztaty nie podaję, kto ciekaw, sam sprawdzi.
    Sprawa kolejna, i tu polecam Urzędowi Miasta Rybnik – Wydział Edukacji aby przyłożył się do sprawdzenia chociażby zwiastunów filmów, które rekomendują w ramach Interdyscyplinarnego Programu Edukacji Medialnej "KinoSzkoła" w Rybniku, dla uczniów klas podstawowych (13-latków w szczególności).
    Film „ JAK ZE SOBĄ ROZMAWIAĆ, ŻEBY SIĘ POROZUMIEĆ? O ISTOCIE KOMUNIKACJI (Rozumiemy się bez słów, reż. Eric Lartigau, Belgia/ Francja 2014), jest raczej dla tej grupy wiekowej nieodpowiedni, sprawdzić proszę 27s i dalej zwiastunu.
    Zachęcam do rozmów z dziećmi i filtrowania treści, które przemycane są w szkołach.
    Kieruję również apel do rodziców i tych osób, które nie mając żadnej wiedzy o w/w sprawie wylały falę hejtu na szkołę, dyrektora i rodzica, który był zaniepokojony treściami, które ta osoba mogła przekazać w ramach prowadzonych warsztatów.

  • ~koti 2018-11-29
    13:21:33

    10 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rosthost1 2018-11-29
    13:21:51

    11 2

    ~Ant Eks - ja umiem czytać ale ty nie rozumiesz pytań. Teatr ma kalendarz na swojej stronie więc po co pytasz kiedy będzie grane (zabierz swoje dzieci!)? Trudno sprawdzić?? Ach i zobacz sobie zdjęcie profilowe na stronie teatru - to dużo może mówić co propagują!

  • ~koti 2018-11-29
    14:38:02

    7 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~koti 2018-11-29
    14:39:07

    6 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rosthost1 2018-11-29
    14:43:48

    9 4

    Osoba która miała rozmawiać z młodzieżą o gwałcie, przemocy seksualnej - ukończyła Studio Aktorskie w Krakowie. Dalej mam pytanie jak sprawdzane są kwalifikacje osób edukujących nas?

  • ~koti 2018-11-29
    14:47:41

    6 3

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~matka88 2018-11-29
    14:53:54

    7 4

    Ktoś chyba zadał pytanie? Czy to dla administratora jest problem, że koti domaga się informacji, poruszenia tematu i dyskusji, nie po to są takie portale? Trzeba zamykać ludziom usta, żeby nie zadawali kłopotliwych pytań? Czy ma się to skończyć tragicznie, bo jednych się blokuje, a innych zastrasza? Proponuję iść po rozum do głowy...

  • ~koti 2018-11-29
    16:22:14

    4 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~matka88 2018-11-29
    16:41:52

    6 3

    Czy słowo cenzura jest zakazane lub obraźliwe?

  • ~ka22 2018-11-29
    17:42:24

    12 9

    Ja się zastanawiam, jak czuje się w tym wszystkim córka / syn nadopiekuńczego rodzica. W liceum, a już szczególnie w tym liceum młodzież jest dość ogarnięta i to jednak straszliwy wstyd przed rówieśnikami taki nawiedzony rodzic, który okazji zrobił niezłą reklamę nie tyle spektaklowi, co nieszczęsnej poliamorystce.
    Jak widać po komentarzach, spektakl jest potrzebny, bo teoria za krótkiej spódniczki nadal ma się dobrze. Przerażające. Metoda na strusia się nie sprawdza, zamykanie oczu na pewne sprawy nie powoduje, że one znikną, z tego się wyrasta przeważnie w okolicach 4 roku życia.
    Panie Dyrektorze, bardzo Pana szanuję i jest tak jak Pan mówił - kimkolwiek zostaniecie, zawsze będziecie Powstańcami, więc wierzę, że miał Pan dobry powód, żeby postąpić tak a nie inaczej.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4927