zamknij

Wiadomości

Kontrole techniczne autobusów w Rybniku. Inspektorzy zatrzymali 7 dowodów rejestracyjnych

2020-07-10, Autor: 

Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadziła kontrolę techniczną autobusów komunikacji miejskiej w Rybniku. Inspektorzy wykryli szereg nieprawidłowości. Zatrzymano 7 dowodów rejestracyjnych.

Reklama

Inspekcja Transportu Drogowego badała stan technicznych autobusów w Rybniku 8 i 9 lipca. Łącznie zbadano stan technicznych 16 autobusów. Z powodu wykrytych nieprawidłowości aż 7 z nich wycofano z ruchu.

- Niesprawny układ hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych, zużyte i uszkodzone opony – wylicza najważniejsze usterki wykryte przez inspektorów w autobusach komunikacji miejskiej Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.

W jednym z autobusów różnica w sile hamowania pomiędzy kołami na osi wynosiła 98%. Dodatkowo w autobusie stwierdzono wycieki płynów eksploatacyjnych. W tym przypadku inspektorzy ukarali kierowcę mandatem, zatrzymali dowód rejestracyjny i zakazali dalszej jazdy z miejsca kontroli.

Jak podkreśla ITD, za dopuszczenie do ruchu autobusu z niebezpieczną usterką odpowiedzialność finansowa grozi przewoźnikowi. Wobec niego wszczęte zostanie postępowanie administracyjne zagrożone karą 2 tys. zł. Z karą musi się liczyć również osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie.

- Bardzo się cieszymy, że tego rodzaju kontrole są przeprowadzane, a zgodnie z zapowiedzią Inspekcji Transportu Drogowego, będą przeprowadzane w przyszłości. Bezpieczeństwo pasażerów jest ogromnie ważne, a ta kontrola pokazuje, że firmy, które obsługują linie na terenie miasta nie robią tego z należytą starannością. Jesteśmy poważnie zaniepokojeni wynikami tych kontroli, Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku poprosi o szczegóły tych wszystkich kontroli - komentuje wyniki kontroli Agnieszka Skupień - rzecznik prasowa Urzędu Miasta Rybnika.

Agnieszka Skupień przypomina również, że ZTZ w Rybniku nie zatrudnia kierowców i nie ma własnych autobusów.

- Na obsługę linii autobusowych w Rybniku organizowany jest przetarg. Po wygraniu przetargu za stan techniczny pojazdów, jak również za kondycję kierowców odpowiada firma, która wygrała przetarg. Zleceniodawca (ZTZ) nie ma prawa przeprowadzać kontroli technicznych pojazdów, nie może też kontrolować kierowców, dlatego tego rodzaju kontrole są niezwykle ważne w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów - dodaje.

Inspekcja Transportu Drogowego zapowiada kontrole sprawności autobusów w innych śląskich miastach.

Oceń publikację: + 1 + 81 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (32):
  • ~Lateks 2020-07-10
    10:43:16

    Czekam na komentarz Arteksa który to twierdzi że ta nasza komunikacja miejska jest taka super nowoczesna.
    W końcu jak by nie było do 9 autobusów ITD nie miało się do czego doczepić. Trochę przykro że mandat dostaje kierowca a nie osoby odpowiedzialne za naprawę tych pojazdów.

  • ~mari78 2020-07-10
    11:13:39

    72 3

    Czyli jednym slowem, miasto niestety nie ma mocy prawnej aby chronic swoich mieszkancow i zapewnic im bezpieczenstwo podczas podrozy komunikacja miejska hmm... szkoda, troche to slabe. Czyli wystarczy wygrac przetarg a potem to juz jako tako.

  • ~polk 2020-07-10
    11:45:24

    131 5

    Jak czytam "wypowiedzi" złotoustej rzecznik magistratu, to niekiedy jestem zażenowany sam przed sobą, z tego co przeczytały moje oczy.
    "Zleceniodawca (ZTZ) nie ma prawa przeprowadzać kontroli technicznych pojazdów, nie może też kontrolować kierowców"
    Serio?!
    Nikt od Was tego nie wymaga, bo nie od tego jesteście, ale możecie powiadomić chyba służby do tego powołane?
    Skoro nawet rodzic może poprosić o sprawdzenie autokaru przed wycieczką dzieci, to tym bardziej UM może taką kontrolę zlecić odpowiednim służbom!
    Czy jakikolwiek przepis, akt prawny, kaprys czy cokolwiek innego stoi na przeszkodzie by UM o taką kontrolę poprosił?
    Proszę redakcję, by zapytała o to Panią "rzecznik".
    Jestem niezmiernie ciekaw, bo wtedy by się okazało czy faktycznie obchodzi ich bezpieczeństwo pasażerów.

  • ~ 2020-07-10
    12:02:16

    42 2

    Arteks nie skomentuje, bo właśnie na rowerze pedałuje :-)

  • ~cyd 2020-07-10
    12:04:28

    42 64

    Proszę, proszę - znowu nasi włodarze nic nie mogą, no oni by chcieli, mają dobre zamiary i w ogóle ale prawo nie pozwala im w swoim mieście zadbać o bezpieczeństwo.
    A w ogóle jest fajnie, dziś przyjeżdża Trzaskowski a tu jakieś pierdoły piszą, może na chwilę nawet fontanny puszczą?

  • ~mari78 2020-07-10
    12:06:50

    38 3

    A ja mysle, ze to poprostu amatorszczyzna i glupota naszych wladz, wystarczylo w umowie zabezpieczyc sie punktem o mozliwosci kontroli technicznej pojadow przeprowadzanej na zlecenie miasta. Tak byloby bezpieczniej dla wszystkich, a My mielibysmy pewnosc ze wladze miasta dbaja o bezpieczenstwo mieszkancow, a tak nie maja zielonego pojecia o stanie technicznym przewozow komunikacji miejskiej.
    "Jesteśmy poważnie zaniepokojeni wynikami tych kontroli" serio? na 16 skontrolowanych autobusow 7 wycofano z ruchu to rczej nie powinno byc powodem do zaniepokojenia, ktos powinien byc pociagniety do odpowiedzialnosci za zaistniala sytuacje i powinien za to zaplacic poniewaz nie wywiazal sie z umowy jaka z miastem podpisal, no chyba ze miasto sie nie zabepieczylo , co wcale nie byloby takie dziwne.

  • ~Drakiusz 2020-07-10
    12:38:33

    46 3

    Problemem nie jest to, że włodarze miasta nie mogą zlecić kontroli i otrzymać raport. Problemem jest to, że nikt znajomy na tym nie zarobi.

  • ~Sinner 2020-07-10
    13:12:41

    29 52

    Gdzie jest Arteks? Jakoś dziwnie milczy w tym temacie :-):-). A tak nawiasem, czy w tym kraju zawsze musi dojść do jakiejś tragedii, żeby odpowiednie służby zajęły się kontrolami czy to ludzi czy stanu technicznego urządzeń?

  • ~DobryK 2020-07-10
    13:21:44

    72 5

    Cieszcie się że PKS Rybnik już nie jeździ, wyobraźcie sobie gdyby skontrolowali ich autobusy jak gołym okiem było widać że się rozpadają.

  • ~tosia10 2020-07-10
    14:09:52

    41 0

    Dlaczego sprawdzono tylko16 autobusów? Jako mieszkanka Rybnika korzystająca wraz z rodziną z komunikacji miejskiej domagam się, a wręcz żądam sprawdzenia WSZYSTKICH pojazdów, ktore świadczą usługi dla ZTZ w Rybniku

  • ~pilak34 2020-07-10
    15:24:31

    25 1

    pytania nasuwają się dwa
    1.Dlaczego nie robią takich kontroli sukcesywnie
    2.Na którą stację diagnostyczną jeżdżą na badania techniczne ,myślę że już mają ciepło

  • ~ 2020-07-10
    17:29:46

    19 51

    Arteks jest teraz zajęty, doradza merytorycznie tęczowemu Trzaskowi w wyborach.

  • ~Arteks 2020-07-10
    20:07:29

    59 27

    Bardzo mi się podoba to jak wiele osób domaga się mojej merytorycznej wypowiedzi. I za bardzo mnie to nie dziwi. Łatwo pisać różne ble ble ble lub trollować ale napisać coś na temat to rzadkość. A jak ja się odezwę to zawsze z ciekawością taki wpis jest przez każdego analizowany, a często także cytowany. :) Szkoda, że w artykule nie pisze ile autobusów codziennie wyjeżdża na trasy i jaki ich procent zakwestionowano przez ITD. Bo mogłoby się okazać, że to nie jest dużo jak na flotę jaka obsługuje Rybnik. A oburzonym stanem autobusów chciałbym zadać pytanie - czy gdyby ITD zaczęło sprawdzać auta jeżdżące po Rybniku - ilu kierowcom zabrano by dowody rejestracyjne? ;) ITD to nie litościwe stacje okręgowe...

  • ~Arteks 2020-07-10
    20:15:20

    68 8

    Władze miasta mogłyby mieć o wiele większy wpływ na stan taboru komunikacyjnego oraz na opłaty za świadczone usługi gdyby... powołały własne MPK. Swoje MPK mają np. Tychy, Katowice, Gliwice, Sosnowiec. U nas od czasu likwidacji WPK - ani Makoszowi, ani Fudalemu, ani Kuczerze - nie zależy na jakichś konkretnych i poważnych zmianach w transporcie publicznym. Dużo pijaru - a efektywność taka sobie. I tak się to ciągnie od dziesięcioleci. Miasta które mają MPK nie dają sobie narzucić zbyt wysokich stawek operatorom prywatnym takim jak Kłosok, Transgór i inne firmy bo... mają własne przedsiębiorstwa które są spółkami miejskiej, a przez to mogą korzystać z różnych unijnych programów, prowadzić działalność gospodarczą, zarabiać na różnych usługach np. reklamie itd. Myślałem, że Kuczera coś z tym zrobi ale po 6 latach widać, że nie ma takiego zamiaru.

  • ~Abisall 2020-07-10
    20:31:12

    66 0

    "[...]Kuczera coś z tym zrobi ale po 6 latach widać, że nie ma takiego zamiaru." - bo nie ma żadnego zaplecza kadrowego, nie potrafi pozyskiwać kompetentnych ludzi ani też zarządzać tymi których dostał z dobrodziejstwem inwentarza.

  • ~Fidzi 2020-07-10
    20:43:57

    23 1

    ~Arteks
    2020-07-10 20:07:29

    "Bardzo mi się podoba to jak wiele osób domaga się mojej merytorycznej wypowiedzi. I za bardzo mnie to nie dziwi. Łatwo pisać różne ble ble ble lub trollować ale napisać coś na temat to rzadkość. A jak ja się odezwę to zawsze z ciekawością taki wpis jest przez każdego analizowany, a często także cytowany. :)"

    Masz rację!

    Ja też z ciekawością analizuję Twoje wypowiedzi, ale pod kątem diagnozy:
    -czy to jeszcze megalomania, czy też już narcyzm?

  • ~mari78 2020-07-10
    20:46:21

    18 0

    ~Arteks
    Skontrolowano 16 autobusow bo widocznie tyle dali rade, aż 7 z nich wycofano z ruchu, jak dla mnie sporo mysle ze jezeli daliby rade skontrolowac wszystkie, to zostaloby wycofanych sporo wiecej. Kolejna sprawa o ktorej piszesz to samochody prywatne, no coz na to nie mamy wplywu, ale samochod prywatny nie przewozi takiej ilosci pasazerow, nie dziala na zlecenie miasta, a ja placac za przejazd komunikacja miejska domniemam ze jade autobusem sprawnym technicznie z trzezwym i czystym od wszelkich uzywek kierowca.
    "W jednym z autobusów różnica w sile hamowania pomiędzy kołami na osi wynosiła 98%" Serio???
    Atestowane szyby byly zamieniane przez przewoźnika na niehomologowane szyby z pleksi, no to chyba przegiecie.

  • ~Arteks 2020-07-10
    21:00:51

    57 14

    @fidzi - łatwo się pisze komentarz do kogoś lub o kimś (to każdy głupi potrafi) ale napisać coś w temacie - za trudne czyż nie? ;) @mari78 - nie mamy jednak żadnego porównania bo nie czytam, że ITD np. dzisiaj zrobiła kontrolę w Jastrzębiu, a wczoraj w Katowicach... O pardon... w Katowicach nie zrobią bo tam rządzi PiS. ;) Nie przeprowadzono też kontroli np. nowych autobusów które jeżdżą od zeszłego tygodnia tylko te które są na stanie od dłuższego czasu.
    Natomiast jeśli te przyzwoicie wyglądające autobusy mają tyle wad to które auto osobowe przeszłoby tak wnikliwą kontrolę ITD? W przypadku autobusów które jeżdżą w ZTZ ciągle następuje wymiana taborowa. Auta osobowe potrafią jeździć do ich "śmierci technicznej" lub skasowania w wypadku...

  • ~obserwathor 2020-07-10
    21:12:23

    9 44

    własne MPK ?
    oprócz wymienionych ewentualnych zalet jest jeszcze jedna
    kluczowe stanowiska można wypełnić towarzyszami wg "klucza partyjnego", jak stało się chociażby w Hossie
    dziwię się że władze jeszcze na to nie wpadły

  • ~mari78 2020-07-10
    21:15:05

    11 1

    ~Arteks
    "Auta osobowe potrafią jeździć do ich "śmierci technicznej" lub skasowania w wypadku..." domniemam ze z komunikacja miejska do niedawna bylo tak samo w naszym miescie, pamietam jeszcze te stare zechy sprowadzane z Czech.
    "nie mamy jednak żadnego porównania bo nie czytam, że ITD np. dzisiaj zrobiła kontrolę w Jastrzębiu, a wczoraj w Katowicach..." no tak, ale coz mnie obchodza Katowice, Jastrzebie czy jakies inne miasta? To dzieje sie w Rybniku a ja pisze na Rybnik com.pl a nie Jastrzebie czy Katowice.pl, to sprawa Naszego miasta, patrzmy w swoj ogrodek a nie czyjs, Ja tutaj korzystam z komunikacji miejskiej i tutaj place za bilety.
    " O pardon... w Katowicach nie zrobią bo tam rządzi PiS. ;)" nie sprowadzajmy wszystkiego do polityki, to sprawa o wiele bardziej powazna, zwazywszy na poziom polityki w tym kraju.
    "Nie przeprowadzono też kontroli np. nowych autobusów które jeżdżą od zeszłego tygodnia" masz racje ale po pierwsze jaki mialoby to sens? a po drugie nie wykluczone ze jeszcze to zrobia, skupili sie w pierwszej kolejnosci pewnie na tych starszych bo to jakby najbardziej logiczne.

  • ~obserwathor 2020-07-10
    21:19:03

    9 41

    "W całym kraju trwają kontrole autobusów komunikacji publicznej."
    czytamy na stronie ITD, z opisu wynika że podają tylko "spektakularne" wyniki, jak u nas, czy w Opolu

  • ~Arteks 2020-07-10
    21:19:56

    57 5

    @abisall - dobremu prezydentowi zebranie odpowiedniej ekipy, wypracowanie programu działania i reformy tego co nie funkcjonuje najlepiej zajęłoby max. 2 lata. A nasz Kuczera jest u władzy już 6 lat, a jak mu idzie - to widzimy. Jemu wystarczają plany i jakaś akcja propagandowa raz na jakiś czas, a rozwiązania które sprawdziły się w innych miastach. Nie nastraja to raczej optymistycznie. Tym bardziej, że nasz prezydent woli zmianę dyrektorów mało istotnych domów kultury co 2 lata, a nie przeszkadzał mu u władzy przez kilka lat leśny dziadek w ZTZ czy co raz bardziej kłopotliwy, acz nietykalny Koper.

  • ~mari78 2020-07-10
    21:25:16

    10 0

    ~Arteks
    Fajnie ze, tak bronisz tej instytucji dzialajacej na zlecenie Naszego Miasta poniewaz i mnie lezy na sercu jego dobro jak i jego mieszkancow poniewaz mieszkam w nim od urodzenia, natomiast sprawa ta wyjatkowo mnie zbulwersowala, i t nie chodzi juz o wyniki tej kontroli, natomiast podejscie urzedu miasta do tej sprawy, oni nie mogli sie zabezpieczyc w umowie punktem mowiacym o mozliwosci przeprowadzania wewnetrznej kontroli technicznej zlecanej przez UM, w celu zapewnienia bezpieczenstwa korzystajacych z uslug komunikacji miejskiej i to jest najwiekszy bol.Poprostu podpisali umowe i odfajkowane to juz nie nasza sprawa zero kontroli a ktos za to placi i to nie z wlasnej kieszeni.

  • ~Arteks 2020-07-10
    21:27:32

    47 9

    @mari78 - ja też pamiętam Karosy, a nawet Ikarusy - wycofane wiele lat temu. Tymczasem wiecznie żywe Golfy, Tica, Punta i inne złomy sprowadzone lata temu z zachodu cały czas możesz spotkać na parkingach... @obserwathor - jeśli trwają to znaczy, że wyniki będą podawany sukcesywnie. Jeśli faktycznie w Rybniku wypadną gorzej - to mógłby być powód do rozwiązania umowy z przewoźnikiem który oferuje takie pojazdy i możemy na tym jako miasto i mieszkańcy wyjść nawet lepiej. Oczywiście pod warunkiem, że nasz prezydent wyciągnie z tego jakieś wnioski, a nie schowa głowy pod swój urzędowy dywan.

  • ~Arteks 2020-07-10
    21:32:05

    53 11

    @mari78 - dlaczego uważasz, że bronię? Wyrażam w miarę obiektywną opinię. Mamy ogromny problem z jakością pojazdów motoryzacji w Polsce i swego czasu był nawet pomysł powołania rządowych stacji które wykonywałyby przeglądy pojazdów bo w sferach miniterialnych pewnie jest świadomość o skali problemu. Dlaczego rozróżniać autobusy od pojazdów indywidualnych - bo akurat ITD zajęła się tylko tymi pierwszymi?

  • ~mari78 2020-07-10
    21:35:22

    9 1

    ~Arteks
    "Tymczasem wiecznie żywe Golfy, Tica, Punta i inne złomy sprowadzone lata temu z zachodu cały czas możesz spotkać na parkingach..." Oczywiscie masz racje, ale one nie przewoza dziennie setek osob, nie dzialaja na zlecenie UM i ja za to nie place, no i pewnie nie dostalyby
    te pojazdy zgody na przewoz osob jako TAXI.
    Powtazam, wladze miasta nie maja kontroli nad tym jak i na jakim poziomie sa wykonywane uslugi zlecone przez UM.

  • ~mari78 2020-07-10
    21:44:32

    10 0

    ~Arteks
    Mysle ze od kontrolowania tych indywidualnych pojazdow sa inne sluzby takie jak Policja, i przy kazdej kontroli sprawdzany jest dowod rejestracyjny pojazdu ktory musi miec przeglad techniczny i to moga sprawdzic w systemie, natomiast tak jak nadmienilem indywidualne pojazdy nie przewoza setek osob dziennie, nie dzialaja na zlecenie miasta i ja nie place za przejazdy tymi pojazdami.

  • ~rzyt 2020-07-10
    22:47:46

    10 45

    @Arteks, nie korzystam z komunikacji miejskiej ale jeżdżę po drogach i stan autobusów mnie załamał. Kto i za co w tym mieście odpowiada? Wg mnie pani Skupień; proponuję jej podwyżkę.

  • ~Gwidon 2020-07-12
    05:39:14

    5 2

    Merotyka Pana Arteksa jest na poziome Pana Palikota .Bełkot bez ładu i skladu jak zwykle..Znawca wszystkiego .Ale Jego autobusy jakoś nie do końca na chodzie. Ja na Twoim miejscu zrobił sobie zdjęcia z 10 cioma autobusami i co Ci zależy ? Będziesz wielki ale nigdy merytoryczny.

  • ~Arteks 2020-07-12
    10:15:16

    1 5

    @rzyt - to błąd bo czym mniej osób korzysta z autobusów wybierając auta - tym więcej jest aut na drogach, a co za tym idzie: smrodu, wypadków, hałasu i... zagraconych miejsc w mieście. Poza tym dlaczego Czech czy Polak szanuje swoją komunikację publiczną, a Polak woli wspierać imperia Putina i szejków? ;) @gwidon - strasznie zabawne to jest jak ktoś nieokrzesany chce komuś dowalić i robi to z takim lapsusem "merotyka" hehehe Dzięki za docenienie i za mocne porównanie z Palikotem - przed którym drżało wielu polityków bojąc się jego ciętych ripost.

  • ~Lateks 2020-07-12
    12:21:44

    3 0

    Arteks jednak mnie nie zawiodłeś. Samochód bez sprawnego układu hamulcowego to zagrożenie dla wszystkich. I pojazd może mieć i 50 lat. Ale podstawa to żeby był sprawny. Piszesz że "Auta osobowe potrafią jeździć do ich "śmierci technicznej" lub skasowania w wypadku"
    A to coś złego? Czy dwudziestoletni sprawny samochód jest w czymkolwiek gorszy od kilkuletniego niesprawnego? Dodaj do tego że ten jeden autobus robi więcej km w miesiąc niż przeciętny samochód osobowy w rok. I nikt nie może mieć pretensji że od czasu do czasu należy każdy samochód naprawić. Tylko jak można wysłać na trasę samochód który wiezie kilkadziesiąt osób z zużytymi oponami? Dodaj do tego że już było kilka przypadków że to właśnie autobus komunikacji miejskiej spłonął na drodze. I to nie w wyniku podpalenia.

  • ~Arteks 2020-07-12
    20:25:23

    1 2

    @lateks - ale ja się całkowicie zgadzam z tym, że każdy pojazd powinien być sprawny bo każdy wozi ludzi - czasami jedną osobę, a czasami kilkudziesiąt. Natomiast pozwolę sobie zauważyć, że ITD ściga przeważnie tylko autobusy, busy i ciężarówki. Samochody osobowe ich nie interesują - przynajmniej nie widziałem jeszcze ani razu takiej kontroli, a ITD spotykam dość często na MOPach czy na parkingach przy krajówkach. Nawet w lesie na DK78, nigdy nie zatrzymują osobówek. Oczywiście, że to jest coś złego jeździć do "śmierci technicznej" - dlatego, że każdy przedmiot ma określoną żywotność, a w przypadku auta jest to w dodatku sprzęt który może zwyczajnie zabić. Co do samospaleń autobusów to w Jastrzębiu w piątek zapalił się autobus MZK, nikomu z pasażerów nic się nie stało. Ale co ciekawe nie słyszeliśmy nic złego o stanie pojazdów należących do tamtejszego MPK czyż nie? Natomiast w Rybniku byliśmy świadkami bardzo spektakularnych zapaleń aut (np. z dzieckiem w środku w Boguszowicach) ale jakoś nie kojarzę zapaleń autobusów. Zresztą w ogóle nie kojarzę wypadku aby w ostatnich dekadach ktokolwiek zginął w Rybniku jako pasażer autobusu. Za to śmierć na drogach z udziałem motocykli czy osobówek to prawie... codzienność. Ps. jeśli boisz się terminali do e-kart to rozumiem, że parkomatów też unikasz? Bezzasadnie. Korzystanie z nich jest proste. Zapytaj kogoś jak nie potrafisz - każdy pasażer ci pomoże. ;)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319