zamknij

Wiadomości

Komunikacja miejska w Rybniku może być bezbiletowa? Radny mówi: zróbmy to. Prezydent: komu zabierzemy?

2025-04-28, Autor:  Bartłomiej Furmanowicz

To hasło pojawiało się najczęściej rok temu, przed wyborami samorządowymi. Wróciło w ubiegłym tygodniu na sesji rady miasta. Czy jest szansa na bezbiletową komunikację miejską w Rybniku? Radny Andrzej Sączek przekonywał, że tak i przedstawił konkretne wyliczenia. Prezydent odparł z kolei, że komuś musiałby zabrać spore pieniądze.

Reklama

Nie tak dawno opublikowaliśmy szeroki materiał dotyczący prac Komisji Rewizyjnej nad rybnicką komunikacją miejską. Radni zaprezentowali wyniki kontroli w Wydziale Komunikacji UM Rybnika. Przedstawili też odpowiedzi ankiet wśród pasażerów i internautów »Radni przypatrzyli się komunikacji miejskiej. Na co narzekają pasażerowie? Wnioski i wyniki ankiet dają do myślenia«

Tak poważny temat doczekał się dyskusji wśród rady miasta. Andrzej Sączek przypomniał, że o bezbiletowej komunikacji miejskiej mówiło się przed rokiem, podczas kampanii wyborczej. Jako pierwszy ten postulat wyniósł Lepszy Rybnik (z Tomaszem Pruszczyńskim na czele) mówiąc o bezbiletowych przejazdach. Ten pomysł spodobał się Andrzejowi Sączkowi, który również opublikował taką koncepcję w swoim programie wyborczym.

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 

Post udostępniony przez Lepszy Rybnik (@lepszyrybnik)

 

Czy bezbiletowa komunikacja jest możliwa? Radny przedstawił wyliczenia

Niektórzy respondenci wskazali w ankiecie, że Rybnik powinien mieć bezbiletową komunikację miejską. Radny PiS postanowił więc raz jeszcze poruszyć ten wątek.

Pan prezydent zawsze mówił: „proszę wskazać skąd te środki można byłoby wziąć, skąd można byłoby z czego zrezygnować, żeby tę bezpłatną komunikację realizować”. Siadłem na tym i zrobiłem kilka wyliczeń. Patrząc na kwoty, jakie ponosimy, jeżeli chodzi o spółce prywatnej to jest 30 mln 990 tys. zł. Natomiast Komunikacja Miejska Rybnik realizuje połowę mniej wozokilometrów, a kosztuje nas 32 mln 174 tys. zł w zaokrągleniu. Biorąc pod uwagę koszt jednostkowy wozokilometra, prywatny przewoźnik zrealizowałaby to, co my jako Komunikacja Miejska Rybnik realizujemy za 32 miliony, zrealizowałaby za 15 milionów złotych. Biorąc pod uwagę rezygnację z całego systemu biletowego, kontroli przejazdów biletowych, tych automatów do wydawania biletów, to jest około półtora miliona złotych – oznajmił Andrzej Sączek.

Kontynuował dalej swoje wyliczenia.

Powiedzmy, że łączny zysk wyniósłby około 19 milionów złotych, a koszt czy przychód z tytułu biletów to jest 12 milionów. W momencie, kiedy zrezygnowalibyśmy z funkcjonowania Komunikacji Miejskiej Rybnik, zrezygnowalibyśmy z biletów, mielibyśmy około 7 milionów na plusie, bilety byśmy mieli w komunikacji nieodpłatne i jeszcze moglibyśmy uzyskać przychody z dzierżawy autobusów, które posiadamy, pozyskane z dotacji wodorowych czy też elektrycznych – dodał.

Prezydent: łatwo się rzuca hasłem, z realizacją gorzej

Prezydent Rybnika od początku nie jest zwolennikiem bezbiletowej komunikacji i zdania nie zmienił.

W tym wątku będę bardzo konsekwentny. Bardzo proszę radnych, aby na etapie prezentacji projektu budżetu wnieśli to na piśmie, w jaki sposób chcecie tę operację przeprowadzić. Bo znowu wpuszczamy w opinię publiczną hasło, że się da. Jak się da, to proszę to zrobić w sposób, który jest zgodny z prawem i pokazuje, gdzie jest władztwo radnego w momencie, gdy jesteście w stanie wskazać propozycje budżetowe w listopadzie 2025 roku. Bardzo bym o to prosił, bo łatwo się rzuca hasło, a potem z realizacją może być już nieco trudniej – odpowiedział radnemu.

Zapewnił, że gdy pojawi się pomysł, poddany zostanie dyskusji w szerokim gremium.

Wtedy będzie dość proste pytanie, komu wziąć, żeby dać. Ta komunikacja jest możliwa, tylko komu chcecie wziąć te pieniądze i czy ten budżet się zbilansuje? - zapytał Piotr Kuczera.

Prezydent miał też uwagi do zaprezentowanych przez Komisję Rewizyjną materiałów. Jak zaznaczył, mieszkańcy tak naprawdę nie rozróżniają autobusów przewoźników jeżdżących po Rybniku.

Mamy cały zestaw skarg pod tytułem autobus miejski. Tylko bardzo rzadko to jest autobus Komunikacji Miejskiej Rybnik. Proszę zwrócić uwagę, że autobusy KMR są w pełni nowe, bardzo mocno zautomatyzowane. Jeszcze jest jeden wątek kierowców i tych, którzy nie posługują się językiem polskim. Proszę zapytać prezesa, ilu takich kierowców jest w Komunikacji Miejskiej Rybnik, ilu tych kierowców jest w firmach prywatnych? I teraz proszę pomyśleć o tym, jakby Komunikacja Miejska Rybnik nie zmusiła do pokazania pewnego standardu obsługi klienta. Jakby to wyglądało i czy przypadkiem nie byłoby tak, że ktoś idzie na maksymalizację zysków. Dajcie wolny rynek i jakość usługi będzie na samym końcu w tej układance. Nie jest przypadkiem, że w komunikacji miejskiej jeżdżą panie. Nie jest przypadek, że nie mamy problemów z kierowcami. Nie jest przypadek taki, że mają umowę o pracę, a nie zlecenia, no bo to jest najtańszy koszt, czyli samo zatrudnienie się kierowcy po prostu – oznajmił.

„Nie musimy czekać do listopada. Pokazuję już teraz, skąd można wziąć pieniądze i zaoszczędzić kilka milionów”

Radny Sączek kontynuował swój wywód. Zaznaczył, że gdyby spółka zewnętrzna przejęła usługi transportowe od Komunikacji Miejskiej Rybnik, koszt wynosiłby 15 mln zł.

Zaoszczędzilibyśmy 17 mln zł, bo 32 mln kosztuje nas KMR. Likwidując cały system biletowania i obsługi tego systemu, i kontroli, zaoszczędzimy ponad 1,5 mln zł. To są kolejne przychody. Rezygnując z przychodu dla miasta w kwocie 12 mln ze sprzedaży biletów, zostaje nam, lekko licząc, panie prezydencie, blisko 7 mln zł na czysto, in plus – przekonywał.

Jego zdaniem wszystko zależy od dobrze przygotowanej specyfikacji SIWZ w ogłoszeniu przetargowym.

Na pewno zapisami w umowie jesteśmy w stanie zobowiązać każdego przewoźnika, żeby sprostał naszym oczekiwaniom – dodał.

Wysunął też pomysł, by umożliwić dzierżawę autobusów wodorowych i elektrycznych prywatnemu podmiotowi.

Jeżeli Komunikacja Miejska Rybnik jest podmiotem, spółką prawa handlowego, to jakakolwiek inna spółka prawa handlowego może korzystać z tej wolności obrotu i funkcjonowania gospodarczego. Z tego tytułu możemy mieć kolejne dodatkowe przychody za dzierżawę odpowiedniej jakości taboru. Więc myślę, że to jest wszystko do rozważenia. Nie chcę tu rozpętywać jakiejś dłuższej dyskusji, ale pokazałem konkretne liczby, do których zostałem też przez pana prezydenta gdzieś tam w jakiś sposób zmotywowany – zaznaczył Andrzej Sączek.

„Komunikacja nigdy nie będzie dochodowa”

Argumenty nie przekonały Piotra Kuczery.

Ja będę się jednak upierał, aby na etapie tworzenia budżetu na kolejny rok to przedstawić na konkretnych liczbach. No i zobaczymy, czy będzie tak łatwo, gdy się wepnie to w cały budżet miasta Rybnika – odparł.

Prezydent dodał, że miasto nie może na pewnych rzeczach zarabiać, jeżeli były finansowane z pieniędzy europejskich.

Prywatny podmiot to jest prywatny podmiot. Jedno mnie zastanawia, dlaczego państwo radni tak nie chcą, żeby Miasto Rybnik poprzez swoje spółki zarabiało? Bo na biogazowni tak naprawdę łatwo wykazać, że w kolejnych latach to będzie coś, co będzie przynosiło czysty zysk. Komunikacja, TBS to są działki trudne, bardzo trudne. Komunikacja nigdy nie będzie dochodowa, tak jak nie będzie MOSiR dochodowy, jak nie będzie dom kultury dochodowy, bo nie od tego jest samorząd – zwrócił uwagę.

Zaapelował do radnych, by trzymać się podstawowych zasad ekonomii.

Fundamentalnie jestem przeciwnikiem tego, żeby cokolwiek było za darmo. Niech to jest tanie, niech to jest punktualne, ale nie za darmo, bo idziemy w kierunku takim, gdzie żadne duże miasto o tak rozległej powierzchni, jak Rybnik nie stosuje tego typu rozwiązań, bo będą drogie. A pozbywać się 12 milionów dochodu, to dla mnie to jest duże ryzyko – oznajmił.

Jakie jest Wasze zdanie? Czy komunikacja miejska w Rybniku powinna być bezpłatna, bezbiletowa?

Jesteś za bezpłatną komunikacją miejską w Rybniku?




Oddanych głosów: 923

Oceń publikację: + 1 + 22 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~Francik049 2025-04-28
    18:27:49

    25 8

    Nasz (p)rezydent powiedział "Mamy cały zestaw skarg pod tytułem autobus miejski. Tylko bardzo rzadko to jest autobus Komunikacji Miejskiej Rybnik. Proszę zwrócić uwagę, że autobusy KMR są w pełni nowe, bardzo mocno zautomatyzowane. Jeszcze jest jeden wątek kierowców i tych, którzy nie posługują się językiem polskim."
    tylko co to pasażera obchodzi ? na wszystkich autobusach jest herb miasta i we wszystkich obowiązują jednakowe bilety, to w gestii miejskich fachowców ( jeżeli tacy jeszcze są) jest tak napisać SIWZ by startujące do przetargu podmioty miały autobusy nie starsze niż x lat i polskojęzycznych kierowców, tak trudno to zrozumieć ?
    likwidując czy znacznie modernizując KMR w obecnej formie najwięcej ( tzn. stołki) stracili by " przyjaciele króliczka" na ciepłych posadach

  • ~Miki7 2025-04-28
    18:57:44

    11 4

    Ten kto opracował wyniki to chyba lekko odleciał...

    b) Brak bezpośredniego połączenia z Wodzisławiem Śląskim w godzinach popołudniowych,

    c) Zbyt rzadka komunikacja z Raciborzem w weekendy.

    Do Wodzisławia bez problemu można się dostać z MZK, a do Raciborza nawet z przesiadką w Pszowie jest ciężko w dni robocze, co dopiero przez Lyski dwa razy się przesiadać.

    a) Bezpośrednie połączenie dzielnicy Kamień z centrum Rybnika,
    Uruchomienie bezpośredniego połączenia z Rybnickiej Kuźni do szpitala (20%).

    Nie, wcale nie ma takich linii.

    a) Linia 31 - brak kursów dopasowanych do zmianowej pracy w strefie przemysłowej,

    Nawet w czasie gdy ta linia istniała, to ciekawe o której strefie przemysłowej mowa; o kopalniach?!

    b) Nowa linia łącząca Rybnik z Pszczyną,

    Bez komentarza.

  • ~mariusz64 2025-04-28
    19:55:32

    13 1

    Otworzyć czy nie otworzyć lodówkę, oto jest pytanie.

  • ~kurier 2025-04-28
    19:55:54

    19 10

    Przecież to jest ideologia lewacka!!! Nic nie powinno być za darmo. To popsułoby społeczeństwo.

  • ~jajko 2025-04-28
    20:38:27

    35 11

    Komu zabrać? Nikomu... wystarczy skończyć z bezsensownymi wydatkami. Myślę że gdyby niepotrzebne nikomu wydatki na:
    - ławkę obok PKP
    - oświetlenie wizy obok drogi raciborz-pszczyna
    - skanowanie ulic Rybnika
    - stawianie pomników
    - budowa budynku do wystaw obok parlingu wielopoziomowego
    - utrzymywanie dla idei wystaw w Juliuszu
    - utrzymywanie halo rybnik
    - dotowanie prywatnego klubu zuzlowego
    I tym podobnych wydatków to w ciągu roku mielibyśmy w budżecie miliony na wartościowe dla rybniczan i miasta potrzeby lub inwestycje.
    Ciekawe jak oni w tym Urzędzie zbiorą kasę na stadion i hale sportową jak nie potrafią zebrać kasy na komunikację...

  • ~jajko 2025-04-28
    20:39:29

    31 8

    Ciekawe czy prezydent już wie komu zabierze aby wybudować stadion?

  • ~ 2025-04-28
    22:55:46

    15 24

    ~jajko pisiorskie pamiętaj że w dobrze funkcjonującym mieście muszą być pieniądze na wszystkie potrzeby mieszkańców bo są różni mieszkańcy. Ktoś potrzebuje autobusy, ktoś żłobki a ktoś inny stadion.
    Jakby rządziły PiSiory to mielibyśmy szast-prast i po pieniądzach. Trochę by rozdały patologii, trochę swoim, trochę by zmarnowali i nie byłoby na inwestycje i nie byłoby dla wszystkich. Dlatego ciągnąć z tym waszym PiSem i populizmem daleko szeroko od Rybnika.

  • ~Pjani33 2025-04-29
    04:18:49

    27 1

    Komunikacja miejska NIE bo trzeba komuś zabrać pieniądze ,ale nowy stadion za 200mln to już TAK i komu trzeba zabrać żeby go wybudować??

  • ~exx 2025-04-29
    09:27:30

    13 3

    Stadion tak, bo to widać słychać i czuć. Można się przed niziołkami pochwalić przed wyborami. Natomiast darmowa komunikacja miejska to słabo wizerunkowo wygląda. Ktoś tam skorzysta, ktoś dalej będzie marudził, a efekt medialny mizerny.
    Dlatego lepiej przepalać kasę na misie ze słomy. Wiecie, rozumiecie!

  • ~rzyt 2025-04-29
    09:49:07

    15 4

    Nie po to tworzy się spółkę miejską by potem zabierać jej zabawki. Taki system tworzenia spółek miejskich dyktuje .... Ordynacja wyborcza. Tak. Gdy w mieście typu Rybnik będzie 20k ludzi żyło z budżetu miejskiego to ma się już pewny elektorat tych tak zwanych, którzy chcą "by było tak jak było". W Rybniku wystarczy 25-35k głosów by być prezydentem, więc buduje się zaplecze wyborcze spółkami miejskimi i etatami budżetowymi.

    Ciekawe, że kategoriami oszczędności prezydent i radni nie myśleli, gdy pozbywali się kamienicy na Rynku? Pamiętny mostek na Nacynie; remont Juliusza i ciągle na orbicie ta sama firemka...Przypadek? Rozdawanie stanowisk spadom politycznym z innych miast w "spółkach miejskich" które trzeba ratować dokapitalizowaniem przez miasto, bo mają straty... O co tu chodzi? O oszczędności? To chyba żart. A cherubinek prezydentowi uciekł do Żor...

  • ~stanisławg1960 2025-04-29
    11:04:54

    11 12

    Sączek jaki jest taki jest... ale jednego nie można mu zarzucić!
    Działa i jest bardzo aktywny w mediach społecznościowych i na dodatek katolik. Były górnik więc co to robota wie. To przyszły prezydent!

  • ~Przemek81H 2025-04-29
    11:07:52

    8 8

    Powiem Wam tak, jeżeli komunikacja będzie darmowa to szybko tego pożałujecie bo będzie to samo co w Żorach czyli bezdomni w autobusach od rana do wieczora a co za tym idzie ich unikalny zapach który mógłby napędzać autobusy zamiast tego wodoru ? bardzo szybko odechce Wam się jeździć komunikacją i druga sprawa to faktycznie większość problemów z autobusami czy kierowcami ma przewoźnik klosok a nie kmr, więc warto zwrócić uwagę na tył lub przód autobusu i doczytać nazwę przewoźnika chcąc zrobić zażalenie to znacznie bardziej będzie skutkowało.

  • ~Arteks 2025-04-29
    11:26:35

    10 17

    @Przemek81H - nie chciałbym takiej komunikacji jaka jest w Żorach nie tylko za darmo ale nawet gdyby mi dopłacali do przejazdu... W XXI wieku nadal jeżdżą tam Kapeny czy białoruskie Mazy, a jak ktoś potrzebuje dojechać do największego zakładu Nifco w Żorach to ma... 3 kursy na dzień. Jak był 1 XI to u nas jeździła specjalna linia C co 15 minut na cmentarza, a w Żorach były na cmentarz 4 kursy na dzień... Przeważnie to co jest za darmo jest gorsze, źle się kojarzy i nikt tego nie szanuje. Jeśli u nas menel jedzie bez biletu to można go wywalić z autobusu, a przy darmowej komunikacji nie.

    No i dlaczego jakiś Sączek który w naszym mieście jest gościem nie znającym śląskiej mentalności, chce wmawiać czego potrzebują rybniczanie? Ludzie na Śląsku mają swoją godność, jest tu jakiś szacunek do pracy i każdego stać na bilet! PiS jak był u władzy to bardzo szkodził samorządom. Nigdy nie słyszałem słów potępienia radnych czy posłów PiS z Rybnika na Polski Ład Morawieckiego który ukradł Rybnikowi 300 milionów zł.

  • ~Francik049 2025-04-29
    12:32:57

    10 5

    Arteks piszesz "Sączek który w naszym mieście jest gościem nie znającym śląskiej mentalności"
    obym nie musiał przypomnieć skąd pochodzą twoi przodkowie, co łatwo można sprawdzić w sieci
    Dlaczego podajesz nieprawdę ? pis nie ukradł jak piszesz tylko nie dał,ale jak widzi się jak lekką ręką nasze władze wywalają miejską kasę na błahe rzeczy to wcale się im nie dziwię

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za bezpłatną komunikacją miejską w Rybniku?




Oddanych głosów: 923