zamknij

Wiadomości

Koleje Śląskie witają pierwszego Elfa2. Po województwie będzie jeździło 19 takich pojazdów

2017-09-13, Autor: bf, źródło: Koleje Śląskie

Wymiana szacownych 50-latków na nowy tabor rozpoczęta. Wczoraj nowy Elf2 po raz pierwszy przewiózł pasażerów po śląskich torach, dziś natomiast odbyła się jego oficjalna prezentacja. Bydgoska PESA w ramach zamówienia wartego 230 mln zł netto ma dostarczyć Województwu Śląskiemu oraz Kolejom Śląskim w sumie 19 takich pojazdów. Będą one obsługiwały zarówno relacje aglomeracyjne, jak i pozaaglomeracyjne.

Dzisiaj Koleje Śląskie oficjalnie zaprezentowały swój nowy nabytek. Pojazd Elf drugiej generacji wyposażony jest w rozwiązania mające ułatwić podróżowanie pasażerom o zróżnicowanych wymaganiach. Dostosowano go do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma również przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy, specjalne uchwyty do mocowania rowerów i klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz energooszczędne oświetlenie LED.

Reklama

– Oprócz pasażerów, również nasi pracownicy mogą liczyć na większy komfort – w nowym Elfie2 jest zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitorem umożliwiającym podgląd z kamer wewnętrznych – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. – Pojazd wyposażony jest w lodówkę, czajnik dla maszynisty, specjalny system parkingowy oraz urządzenia sterowania ETCS i łączności GSMR, co umożliwi jego interoperacyjność, np. możliwość wyjazdu do sąsiednich Czech czy Słowacji – dodaje.

Pierwszy pojazd nowej serii ma ponad 150 miejsc siedzących i będzie jeździł po różnych trasach w całym województwie. Dostawcą pojazdów jest Spółka PESA z Bydgoszczy, która wygrała przetarg. Producent zaoferował 10 lat gwarancji. Całość zamówienia, tj. 19 pojazdów, będzie kosztować Województwo Śląskie oraz Koleje Śląskie ponad 230 mln zł netto. Koleje Śląskie mogą skorzystać ponadto z zamówienia uzupełniającego na dwa kolejne pojazdy trójczłonowe.

– Zakup nowych pociągów Elf2 i tym samym kolejny etap wymiany śląskiego taboru to strategiczna inwestycja rozpisana na lata. Jej głównym celem jest podniesienie komfortu i jakości życia naszych mieszkańców. Chcemy, by poruszali się po terenie naszego województwa i poza jego granicami w jak najlepszych i najbezpieczniejszych warunkach. Realizowane zamówienie z bydgoską PESĄ jest tego gwarantem. Elf2 to również kolejny przyczynek do walki o jak najczystsze powietrze, walki przeciwko smogowi na terenie naszego województwa. Tylko wtedy z nim wygramy, jak po swojej stronie będziemy mieć jak najwięcej uzupełniających się wzajemnie elementów. Nowoczesny, proekologiczny tabor kolejowy z pewnością jest jednym z nich – mówi marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.

Do końca listopada 2017 r., zgodnie z harmonogramem, Kolejom Śląskim oraz Województwu Śląskiemu mają zostać dostarczone jeszcze dwa pojazdy trójczłonowe, cztery dwuczłonowe oraz dwa czteroczłonowe. Pozostałe jednostki zamawiający mają otrzymać w przyszłym roku. Będzie to dziesięć pojazdów czteroczłonowych.

– Po siedmiu latach historia naszej współpracy zatoczyła koło. Pierwsze Elfy poprzedniej generacji zakupiło w 2010 roku Województwo Śląskie, a dziś pierwsze pojazdy Elf2 zaczynają eksploatację w barwach Kolei Śląskich. Dowodzi to konsekwencji, z jaką kluczowy dla tego regionu przewoźnik przy wsparciu Samorządu Województwa inwestuje w nowoczesny, bezpieczny, odpowiadający europejskim standardom tabor. Cieszę się, że PESA ma w tym swój znaczący udział – mówi prezes Zarządu, dyrektor generalny firmy PESA Robert Świechowicz.

Oceń publikację: + 1 + 31 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~chochlik 2017-09-13 17:35:30

    ale brzydki i ta nazwa..

    2 39
  • ~Konrad Klink 2017-09-13 19:04:52

    @ chochlik - brzydki nie brzydki, faktycznie Link od Pesy ładniejszy do samej nazwy nie ma się co przyczepić. A tak serio - obyśmy je także w Rybniku mogli oglądać.

    27 1
  • ~toomann 2017-09-13 21:34:18

    OK - ELFy będą jeździć po naszych torach. Ale dlaczego Szanowna Redakcja nie piśnie ani słówkiem o tym, że z szumnie ogłaszanego połączenia LeoExpress zostały tylko strzępy??? Przecież na stronie Urzędu Transportu Kolejowego (aktualizacja z 01.09.2017) są podane TRZY propozycje linii Kraków-Praga i na ani jednym z nich nie ma Rybnika i Wodzisławia!!!! Czyli (tak jak pisałem pod informacją o super połączeniu naszego regionu z Pragą i Krakowem) Nasze władze zamiast brać d.pę w troki i walić do Pragi z propozycjami dla LE, "łaskawie" zapraszały zarząd na rozmowy "w sprawie". I co wyszło z tych "zaproszeń"?? G.... Wyszło!!!!!!

    26 0
  • ~bartezz 2017-09-13 23:27:20

    ~chochlik - Na pewno ładniejszy od ciebie ;-)

    19 1
  • ~monnie 2017-09-14 09:03:53

    ~toomann. Dla Rybnika teraz jest najważniejszy serial Diagnoza, niż jakieś tam pociągi czy połączenia ze światem

    25 6
  • ~Sape Xls 2017-09-14 10:10:11

    O nie :( To może oznaczać, że będzie mniej starych EN-57 w malowaniu czarno-czerwonym :( Wracając z Katowic, jak mi podjedzie Impuls czy Elf to wolę iść na piwo i poczekać na następny pociąg ;) Nie lubię tym jeździć.

    5 9
  • ~adamczykhenryk 2017-09-14 11:09:51

    Pesa Bydgoszcz 12-2016 r pracownicy nie dostali pensji na czas . Elfy zbudowane na krzywdzie Polaków . w Gorlitz powstała podobna fabryka która buduje składy w ogłoszeniu o prace : do prostych prac fizycznych 15 euro na godzinę . Dodam że miasto przyjęło 2.500 emigrantów do pracy ściągali Włochów Belgów Holendrów i Polaków . Ogłoszenie było jeszcze aktualne w zeszłym tygodniu .

    10 7
  • ~Damuzyn 2017-09-14 14:44:37

    Tylko kiedy on się pokaże w Rybniku i jeśli się pojawi ??. Wątpliwa to sprawa.

    6 3
  • ~Arteks 2017-09-14 20:53:10

    @Damuzyn @Konrad - będą też jeździć przez Rybnik i to regularnie. :) To tabor który ma przyczynić się do wycofania z ruchu większości EN57.

    7 6
  • ~dizers 2017-09-14 21:29:01

    wg mnie to powinni całe to pendolino wysłac tym makarioniarzom z powrotem , co polacy nie potrafią ? Jak widac potrafią. Oby ich więcej.

    7 4
  • ~Konrad Klink 2017-09-15 07:38:55

    @dizers - ano właśnie w tym roblem, że nie potrafią. Polskie firmy nie dysponują technologią potrzebną do zaprojektowania i zbudowania pociągów kolei dużych prędkości, czyli tych osiągających prędkości handlowe powyżej 200km/h. Z innej beczki to pytanie czy faktycznie takie pociągu są nam potrzebne już teraz kiedy infrastruktura po której się poruszają wymaga jeszcze przebudowy.

    3 3
  • ~Arteks 2017-09-15 17:26:33

    @dizers @Konrad - mało tego, wiele urządzeń które stosuje się w produktach Pesy czy Newagu pochodzi z Niemiec czy innych krajów. Przykładowo systemy drzwiowe czy system zamkniętych obiegów WC pochodzą z zagranicznej produkcji. Właśnie na tym bogacą się wielkie zachodnie koncerny, że mają technologie! Popatrzcie - w Polsce nawet lotniskowe czy dworcowe skrytki bagażowe są produkowane przez niemiecką firmę Mueller - która zarabia nie tylko na produkcji ale też serwisowaniu i bieżącym funkcjonowaniu. Dlatego jestem pod wrażeniem takich rybnickich firm jak chociażby IceGroup czy Sygnały bo tam powstają urządzenia których pomysłodawcami są nasi inżynierowie!

    5 2
  • ~ursus 2017-09-15 18:31:12

    tak, Sygnały są dobrym przykładem, szczególnie że w ostatnim czasie szereg długoletnich doświadczonych pracowników odeszło z firmy m.in. ze względu na notoryczne zaleganie z i tak kiepskimi wypłatami :(
    tymczasem bez echa przeszło wprowadzenie daleko w Polsce "Pakietu Podróżnika" przed "wielką reformą " PKP można było dojechać do dowolnego miejsca w kraju, pomimo przesiadek i zmian kategorii pociągu, kupując jeden bilet na całą trasę, po "reformie" i podziale na firmy i firemki, na poszczególne odcinki, obsługiwane przez poszczególnych przewoźników obowiązywały osobne bilety, ostatnio jednak trzech przewoźników: PKP Intercity, POLREGIO (Przewozy Regionalne ) i PKP SKM w Trójmieście wprowadziły wspólną ofertę będącą namiastką normalności sprzed lat, niestety do Kolei Śląskich ta nowość nie dotarła, przez co nadal jesteśmy kolejowym zaściankiem, może dożyję czasów, że będzie można tak jak przed laty, z biletem turystycznym w kieszeni, wybrać się podczas długiego weekendu na wycieczkę rowerową czy w góry i wrócić ostatniego dnia, nie kombinując przy przesiadkach m.in. nad biletami na poszczególne odcinki (zdążę i pojadę pociągiem przewoźnika A, czy nie zdążę i pojadę pociągiem przewoźnika B), oj daleko nam jeszcze do cywilizowanego kolejowego świata

    5 0
  • ~Arteks 2017-09-15 18:57:08

    @ursus - kolejowy zaścianek jest tam gdzie mają 4-5 pociągów na dobę - a takie miejsca to nie tylko Podkarpacie czy Podlasie. Nawet na Śląsku je się znajdzie. Wspólny bilet jest wspaniałą rzeczą (rozwaloną najpierw w 2001 roku po wyodrębnieniu PKP IC, a ostatecznie w 2009 po kompletnie nieudanym usamorządowieniu kolei). Jak widać wszyscy uznali, że trzeba wrócić "do źródeł". Czy KŚ całkowicie stoją z boku? Niezupełnie. Można kupić chociażby Regiokarnet (3 dowolnie wybrane dni podróżowania w ciągu 2 miesięcy) ważny nie tylko w KŚ ale też w KW, Polregio czy KD. Jest dobowy bilet samorządowy ważny we wszystkich kolejach samorządowych. Jest bilet 6, 12, 24 godzinny ważny w KŚ i KZK GOP. Liczę tak samo jak ty na kolejne procesy integracyjne. :) PS. Co do Sygnałów nie znalazłem ani jednego wpisu na gowork, że zalegają tam z wypłatami - a wierz mi, że pracodawca który w dzisiejszych czasach by się na to odważył, byłby zjechany na takich forach przez pracowników. Myślę, że możesz to traktować jako plotki rozsiewane przez konkurencję.

    3 6
  • ~Arteks 2017-09-15 18:58:25

    @ursus - i słusznie zauważyłeś, że SKM, PKP IC i Polregio - dopiero teraz wprowadziły! Ostatnie 8 lat to totalnie rozintegrowanie czegoś co świetnie funkcjonowało od początku powołania PKP czyli od lat 20.

    3 4
  • ~ursus 2017-09-15 19:15:31

    Arteks Ty czerpiesz wiedzę na temat Sygnałów z wpisów na gowork i traktujesz to jako wyrocznię, ja z kolei z ust znajomych zatrudnionych we wspomnianej firmie, dlatego wbrew Twoim sugestiom, nie traktuję tych informacji jako " plotki rozsiewane przez konkurencję"

    5 2
  • ~Arteks 2017-09-24 13:35:51

    Wczoraj kilka razy przez Rybnik przejeżdżał ELFII. :D - wbrew niektórym malkontentom, którzy nie chcieli uwierzyć, że będzie tu gościł.

    2 3

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy to dobrze, że rybnickie parafie karane są za hałasowanie dzwonami?





Oddanych głosów: 2148