zamknij

Wiadomości

Koleje Śląskie policzyły, ilu miały pasażerów w 2024 roku. „Tąpnęło”, kiedy rozpoczęły się prace na torach

2025-01-16, Autor:  bf

Dla Kolei Śląski 2024 rok był udany. Przewoźnik informuje, że z jego oferty skorzystało blisko 22 mln pasażerów. Oznacza to, że drugi rok z rzędu, statystycznie każdy mieszkaniec województwa śląskiego pięciokrotnie wybrał podróż pociągami . Zawirowania pojawiły się jednak w momencie rozpoczęcia przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego.

Reklama

Jak dowiadujemy się u przewoźnika, pociągi Kolei Śląskich w ubiegłym roku przejechały 8,7 mln pociągokilometrów – o ponad 7 proc. więcej niż w 2023. Ten dystans wystarczyłby, aby objechać Polskę wzdłuż granic 2,5 tys. razy. Z kolei średnia długość trasy, którą pokonał statystyczny pasażer Kolei Śląskich w 2024 roku wyniosła 41,7 km. To mniej więcej dystans między Katowicami a Zawierciem.

Te stacje i połączenia były najpopularniejsze

Bartłomiej Wnuk, rzecznik Kolei Śląskich przekazuje, że największą popularnością w 2024 roku cieszyła się linia S1: Gliwice – Częstochowa.

Pociągi Kolei Ślaskich przewiozły tu 9,3 mln pasażerów. Na podium znalazła się także linia S5 Katowice – Zwardoń z 4,2 mln podróżnych oraz linia S4, łącząca stolicę województwa z Tychami – 1,4 mln pasażerów – wskazuje.

Podobnie jak w latach ubiegłych pasażerowie najczęściej rozpoczynali podróż na stacji w Katowicach – 5,8 mln podróżnych, oraz w Gliwicach i w Częstochowie – kolejno: 1 mln oraz 0,9 mln pasażerów. Dane pochodzą z liczników zamontowanych w pojazdach, a na sumę składa się liczba podróżnych wchodzących do pociągów na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach.

Najpopularniejszym połączeniem w całej ofercie Kolei Śląskich był przyspieszony pociąg relacji Gliwice – Częstochowa (14:58 – 16:49) – średnia dobowa liczba podróżnych przekroczyła 700 osób.

Analizując frekwencję w poszczególnych miesiącach można zobaczyć zdecydowany wzrost podróżnych rok do roku w pierwszym półroczu 2024 roku. Od stycznia do czerwca podróż pociągami Kolei Śląskich wybrało o ponad 600 tys. pasażerów więcej niż rok wcześniej – mówi Bartłomiej Wnuk.

„Tąpnęło” z powodu przebudowy

Dobra passa została jednak przerwana. We wrześniu 2024 roku rozpoczęła się bowiem przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego prowadzona przez PKP PLK. Utrudnienia związane z remontami – zamykanie kolejnych torów na stacji w Katowicach i innych miejscach zmniejszyły liczbę kursujących pociągów.

Mniej pociągów na kluczowych połączeniach to mniej pasażerów. Od jesieni liczba podróżnych zmalała średnio o 10 proc. miesięcznie – informuje Bartłomiej Wnuk.

Dodaje, że najwięcej pasażerów zrezygnowało z transportu kolejowego na terenie województwa śląskiego właśnie we wrześniu, kiedy rozpoczęły się prace prowadzone przez PKP PLK. Liczniki zamontowane w pojazdach odnotowały wtedy 1,6 mln pasażerów – o 0,2 mln mniej niż w analogicznym okresie w 2023 roku.

Koleje Śląskie minimalizują utrudnienia związane z przebudową prowadzoną przez PKP PLK, między innymi dzięki współpracy z innymi przewoźnikami i wzajemnym honorowaniu biletów na odcinkach objętych remontem. Pomiędzy Mysłowicami, Sosnowcem, Tychami i Gliwicami a Katowicach, posiadacze biletów Kolei Śląskich mogą korzystać z autobusów i tramwajów ZTM oraz połączeń Polregio i Intercity – wylicza rzecznik KŚ.

Tabor, który nie może przejechać przez stację Katowice, Koleje Śląskie kierują natomiast w inne rejony województwa śląskiego, uruchamiając nowe połączenia i wzmacniając te, które cieszą się rosnącą popularnością wśród pasażerów, jak linia S17 Gliwice – Rybnik.

Jadąc w góry – wybieramy pociągi

Tu pewna ciekawostka. Jak przekazują Koleje Śląskie, pasażerowie coraz częściej wybierają pociągi jako środek transportu do turystycznych miejscowości. Z połączeń w kierunku Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego w ubiegłym roku skorzystało łącznie prawie 3 mln osób, czyli o ponad 640 tys. pasażerów więcej niż w 2023 roku.

W minionym roku pociągi na trasie Katowice – Zwardoń przewiozły 1,69 mln podróżnych, co stanowi wzrost o prawie 250 tys. pasażerów w porównaniu do 2023 roku. Z kolei na trasie Katowice – Wisła Głębce liczba podróżnych wzrosła o 400 tys. i w 2024 roku wyniosła 1,2 mln – dowiadujemy się u śląskiego przewoźnika.

Pasażerowie częściej korzystali także z bezpośrednich połączeń do Zakopanego. Pociągami Kolei Śląskich do stolicy Tatr w 2024 roku wybrało się prawie 28 tys. podróżnych, podczas gdy rok wcześniej było ich niespełna 24 tys.

Korzystaliście w 2024 roku z pociągów Kolei Śląskich?

Oceń publikację: + 1 + 18 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~THE Bill 2025-01-17
    07:16:33

    4 5

    Czyli jak mój synek na stacji w Katowicach 10x wchodził i wychodził z pociągu bo była fajna zabawa z drzwiami do zawyżył statystyki? :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy celibat księży powinien zostać zniesiony przez Kościół Katolicki?




Oddanych głosów: 380