zamknij

Wiadomości

Kolej: Rybnik o „Flirtach” może pomarzyć

2010-12-14, Autor: 
Nowy rozkład jazdy PKP po raz kolejny wzniecił dyskusję na temat kondycji kolei i jakości połączeń w regionie rybnickim. Złudzenia, że w najbliższej przyszłości może być lepiej, rozwiewa w rozmowie z Rybnik.com.pl dyrektor Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Reklama

Rozmowa z Przemysławem Gardoniem – dyrektorem Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych


Redakcja: Nowy rozkład jazdy nie wzbudził entuzjazmu podróżnych z Rybnika i regionu. Wciąż brakuje przełomowych zmian, a w państwa niektórych posunięciach trudno doszukać się logiki. Na przykład: rok temu do Wrocławia z Rybnika odjeżdżały dziennie 2 pociągi w odstępie 50 minut, co było oczywistym absurdem. W nowym rozkładzie pociąg „Szyndzielnia” do Wrocławia jeździ tylko 3 razy w tygodniu. Popadamy więc ze skrajności w skrajność. Jak to wytłumaczyć?

 

Przemysław Gardoń: Pociągi Interregio są pociągami komercyjnymi, a nie pociągami służby publicznej i rządzą się trochę innymi prawami. Po pierwsze, nie mają priorytetu przy uzgadnianiu rozkładu jazdy – uzgadnianie są na końcu. To może mieć odbicie w tym, że mogą nie mieć najbardziej atrakcyjnych godzin odjazdu. Po drugie, to są pociągi, które muszą na siebie zarobić, a więc uruchamiamy je tylko wtedy, gdy mamy pewność, że te koszty się zwrócą.

Ale to nie tłumaczy decyzji, że pociąg, który codziennie jeździł przez Rybnik przepełniony, teraz w rozkładzie pojawia się tylko 3 razy w tygodniu...


Decyzje w sprawie Interregio podejmuje nasza centrala. Po więcej informacji na ten temat muszę pana odesłać właśnie tam.


Dlaczego zostały zlikwidowane poranne przyśpieszone pociągi z Rybnika do Katowic? One również cieszyły się ogromną popularnością.


Polskie Linie Kolejowe planują remont wiaduktu w Rybniku-Paruszowcu. Będzie się tam odbywał ruch tylko jednym torem. Oznacza to, że przepustowość tej linii będzie mocno ograniczona, pociągi przyśpieszone i tak musiałyby czekać na przejazd.


Do połowy stycznia zawiesiliście Państwo w województwie kilkanaście linii powodu braków w taborze. Nie myśleliście o tym, aby remontować piętrowe wagony, tzw. bohuny i wprowadzić je do taboru?


Nie posiadamy tego typu wagonów. Jeszcze przed komunalizacją naszej spółki przekazaliśmy je do Wielkopolski, bo nasz zakład nie ma na własność żadnej lokomotywy mogącej obsługiwać te wagony. Wynajmowanie takiej lokomotywy jest nieopłacalne.


Mówi pan cały czas o trudnej sytuacji finansowej Przewozów Regionalnych. Ale czy przewoźnika na Śląsku nie stać na uruchomienie choć jednego połączenia Rybnika z Wisłą i Beskidami?


Rozumiem, że wśród miłośników kolei jest tendencja, aby łączyć każde miasto z każdym. Natomiast biorąc pod uwagę koszty uruchomienia kosztów takiego pociągu, taka decyzja jest nieracjonalna. Wprowadzenie takiego pociągi ma sens, gdy zabiera 100-200 osób, ale nie 20-30. Takim posunięciem tylko powiększylibyśmy nasz deficyt.


W centrum województwa z powodzeniem wprowadziliśmy strefy taryfowe. Są one korzystne dla pasażerów i zwiększają frekwencję w pociągach. Dlaczego takiej strefy nie ma w aglomeracji rybnickiej?


Będziemy przygotowywać koncepcję nowej strefy. Będzie gotowa za 2-3 miesiące. Potem nową strefę musi zatwierdzić centrala spółki.


Kilka lat temu wprowadzono do rozkładu pociąg z Katowic do Bohumina. Jakie jest zainteresowanie tą relacją?


Na tyle duże, że w rozkładzie zostało utrzymane jako połączenie międzynarodowe i ilość pociągów nie została zmniejszona, w przeciwieństwie na przykład do pociągu do słowackiej Żyliny. W przypadku takich połączeń dla nas kluczowa jest ilość osób, które tym pociągiem przekraczają granicę państwa.


Ile więc osób przekracza granicę w Chałupkach?


Średnio jest to 20-30 osób na jeden pociąg.


Politycy w naszym regionie idą do każdych wyborów z hasłem „Flirty do Rybnika”. Jaka jest realna szansa na to, aby te nowoczesne pociągi jeździły na linii Rybnik – Katowice?


Jeśli politycy i samorządowcy, o których pan mówi, zechcą ufundować taki skład, my z miłą chęcią skierujemy go na tory. Realia jednak są takie, że ze względu na koszty to nierealne. Poza tym, musi pan wiedzieć o tym, że jeśli samorząd województwa zdecyduje się na kupno kolejnej partii flirtów, to przed Rybnikiem w pierwszej kolejności kierowane one będą na linię Gliwice-Częstochowa, Katowice – Bielsko, Bielsko – Żywiec. Rybnik jest dopiero następny w kolejce na równi z linią Katowice – Kluczbork.


Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (43):
  • ~Jaro 2010-12-14
    22:00:37

    0 0

    A winę za tą pogarszającą się z roku na rok sytuację ponosi beznadziejna, śląska PO. Oto czym się zajmowali, a czego efekty użytkownicy kolei widzą dziś : http://www.slaski.platforma.org/wodzislawski/aktualnosci,,9130,regionalne.html

  • ~lukaszn84 2010-12-14
    22:20:27

    0 0

    ODPOWEDŹ JEST PROSTA RYBNIK TO WIĘKSZA WIEŚ ŻADNE MIASTO. LUDZIE WYKSZTAŁCENI MAJĄ TUTAJ PRZEWALONE!!! A FUDALI ZROBI NOWE RONDA I SUPERMARKETY!! FUDALI CZŁOWIEK BEZ UKOŃCZONYCH STUDIÓW ZARZĄDZA TĄ CAŁĄ WSIĄ!!! MOŻE ZA ROK ZAMKNĄ KASY NA DWORCU PKP!!! NA KOLEI WSZYTKO BEDZIE OK JAK POJAW SIĘ KOLEJ NIEMIECKA!!! CZEKAMY NA KOLEJ NIEMIECKĄ!!!!

  • ~tropiciel_debili 2010-12-14
    22:20:56

    0 0

    Jak linia Bielsko-Zywiec jest wazniejsza niz Rybnik-Katowice to nie ma o czy gadac. Zlikwdowac w cholere cale PKP i wpuscic Deustche Bahn i Ceske Drahy. Dopoki PKP bedzie mialo monopol dopoty bedzie gorzej niz zle.

  • ~Jaro 2010-12-14
    22:27:34

    0 0

    -tropiciel- to że linia Bielsko-Żywiec jest ważniejsza od Rybnik-Katowice to czysta decyzja polityczna Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego nie mająca odzwierciedlenia w rzeczywistości. Ci partyjniacy z PO, w porozumieniu z lokalnymi działaczami uzgodnili jak ma wyglądać w naszym województwie transport szynowy. Oczywiście przy podejmowaniu decyzji nie brali pod uwagę tak ważnych aspektów jak chociażby liczba ludności danych regionów - jak zwykle wykazali się głupotą i brakiem profesjonalizmu. A co gorsza nasi lokalni działacze (Krząkała, Mrowiec i cała świta z powiatu rybnickiego) nic nie potrafiła wskórać u swoich kolegów partyjnych w sprawach tak ważnych dla ponad 600 tysięcy ludzi z naszego regionu. Jeżeli strajki mają się gdzieś odbywać to najlepszym do tego miejscem jest siedziba rybnickiej PO - to oni zawalili najwięcej dla naszego regionu. Następny w kolejce jest Urząd Marszałkowski, którym kieruje również PO. Podsumowując - mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że regionalna Platforma Obywatelska zarżnęła kolej w naszym regionie.

  • ~obserwathor 2010-12-14
    23:23:02

    0 0

    bezpośredniego pociągu do Wisły nie mamy,a ten z Pszczyny odjeżdża o 7:21,kiedy tez z Rybnika przyjeżdża o 7:36
    gratuluję ułożenia rozkładu i pozdrawiam zdesperowanych pasażerów (bo cała potencjalna reszta woli omijać kolej szerokim łukiem),czekamy na kolejne magnesy przyciągające rzesze ludzi do korzystania z usług przewoźnika

  • ~ 2010-12-14
    23:40:22

    0 0

    PKP podlega ministrowi infrastruktury więc ludzie zacznijcie stękać na rząd, bo ma to gdzieć. ~lukaszn84 - gdzie Twoje wnętrze pod czaszką i zacznij lobbować u min.. sprawiedliwości aby sąd był okręgowy i powstała obwodnica - to sprawa sejmiku i sejmu - miłośnicy PO PIS SLD do roboty na rzecz Rybnika a nie tylko krytyka i krytyka. nawet ~qwerty nic tu nie pisze tylko działa pewnie na rzecz obwodnicy

  • ~Arteks 2010-12-14
    23:44:57

    0 0

    Gardoń wydaje się najbardziej rzeczowym i obeznanym z tematyką dyrektorem w PR K-cach od kilkunastu lat. Z drugiej jednak strony niestety to za jego kadencji doszło do sporej zapaści kolei na Śląsku. Być może częściowo ponosi odpowiedzialność za fatalną politykę swoich poprzedników. Sam Gardoń przyczynił się do likwidacji na oślep kas biletowych co jeszcze bardziej zmniejszyło wpływy. Drugim jego grzechem jest doprowadzenie do tragicznych w skutkach braków taborowych. Co ciekawe inne regiony nie mają takich poważnych problemów. We wspomnianej w artykule Wielkopolsce w ogóle nie ma problemu z taborem. Niestety ale poprzedni marszałek odpowiedzialny za kolej był zupełnie niekompetentny (nie tylko w sprawach transportu). Na szczęście ludzie w PO to zauważyli i go już drugi raz nie wybrali przez co mój szacunek do śląskiej PO przynajmniej nie maleje :). Rozbawiło mnie kilka wypowiedzi Gardonia - odnośnie Wisły i 20-30 osób... Przecież w weekendy jeździło pociągiem do Wisły z Rybnika kilkaset osób. Skoro nie opłaca się uruchamiać pociągów do Wisły z R-ka to czemu jeżdżą takowe z Katowic? Co do Flirtów to też się nie popisał wiedzą bo Flirty obsługują trasę do Tychów i wożą tam kilkakrotnie mniej pasażerów od linii do Rybnika. Urzędnicy z UMarsz sami stwierdzili, że Flirty do Tychów najzwyczajniej się marnują. Moim zdaniem prawdopodobieństwo, że Flirty zaczną jeździć do R-ka jest większe od zachowania na dłużej stanowiska przez Gardonia. ;) W niedzielę Flirt był w Rybniku! :)

  • ~Arteks 2010-12-14
    23:54:40

    0 0

    @rosthost - dzisiaj w Faktach dziennikarze TVN nie zostawili suchej nitki za kolejny skandal kolejowy (jeden z kilkunastu w tym roku!) związany z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy z którego nikt nie jest mądry. FAKTY sugerowały wręcz zmiany personalne i interwencje samego premiera Tuska. Ja lubię Tuska i uważam go za niezłego premiera ale naprawdę słabi mnie tolerowanie fatalnych decyzji i ich skutków swoich podwładnych, które kompromitują Polskę jeśli chodzi o transport publiczny. Jeśli Tusk tego nie zrobi obecnie to w czasie Euro 2011 czeka nas organizacyjna porażka nie z powodu hoteli, dróg i stadionów ale właśnie kolei, która jest pogrążona w całkowitym chaosie i nie radząca sobie ze zwykłym wprowadzeniem rozkładu jazdy (co jeszcze 5-6 lat temu przebiegało absolutnie bezboleśnie i niezauważalnie dla pasażerów)! Nasza kolej nie będzie w takim stanie przewieść tysięcy kibiców jacy tu przyjadą na Euro i w celach turystycznych w 2012 roku! Tu nie chodzi o brak środków na kolej bo tych jest niemało ale o fatalne władze kolejowe i całkowitą niekompetencję w Ministerstwie Infrastruktury. Interesuję się tematyką transportową od lat i od czasu ministra Widzyka nie pamiętam tak fatalnego ministra infrastruktury jak duet Grabarczyk i Engelhardt :/ PKP nigdy nie były idealne ale w tej chwili poziom chaosu panującego na polskich kolejach jest chyba największy w jej dziejach!

  • ~samuel85 2010-12-15
    00:07:53

    0 0

    lukaszn84 - rozbawiłeś mnie koleś:) Czyli każdy z wykształceniem jest inteligentny i radzi sobie lepiej? Jeśli tak to naprawde gratuluję Ci, bo większego idioty dawno nie slyszałem. A najwyraźniej Ty wykształcenie mas zi myślisz, że jesteś zaje... a wszyscy są głupcy. Cóż z inteligencją i klasą się rodzi, a Tobie tego brakuje i nie zastąpi Ci tego ŻADEN papierek z uczelni wyższej.

  • ~Arteks 2010-12-15
    00:07:56

    0 0

    @jaro - bo niestety region rybnicki słabo się liczy jeśli chodzi o PO, o prostu nie mamy żadnych znaczących postaci dla tej partii. Liczyłem po cichu na Mrowca bo to dosyć ciekawa postać ale jak widać nadal zostawiono go w powiecie :/ Jedynie Zdziebło, Łukaszczyk i Lenartowicz się wybili ale jak na złość nie mają nic do powiedzenia w Urzędzie Marszałkowskim a to niezwykle istotny i ważny organ jeśli chodzi o finansowanie inwestycji, kolei czy decyzyjność. Reszta osób się nie liczy nawet w Katowicach lub stanowią tak jak Krząkała - maszynki do głosowania...

  • ~werkk 2010-12-15
    07:15:15

    0 0

    Wybraliście A. Fudalego to zostały Wam Marzenia.

  • ~Arteks 2010-12-15
    08:55:42

    0 0

    @werkk - Fudali może pisać pisma, organizować spotkania i lobbować tak jak z korzyścią dla miasta negocjował z innymi instytucjami w przeszłości. Ale w przypadku kolei to od władz województwa i radnych sejmiku zależy to czy nadal będą przyglądać się dziadostwu, dezintegracji naszego regionu i braku strategii rozwoju transportu na Śląsku czy też wreszcie wezmą się za wreszcie za ten temat. Nasze województwo jest przynajmniej 4-5 lat za innymi jeśli chodzi o reformowanie komunikacji kolejowej. A samo się to nie zrobi.

  • ~AlicjaeR 2010-12-15
    09:43:52

    0 0

    Komentarz do tego WSZYSTKIEGO co się dzieje ostatnimi czasy w Rybniku :
    MŁODZI !!!!!!! UCIEKAJCIE Z TEGO Z.A.D.U.P.I.A.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~ 2010-12-15
    09:49:32

    0 0

    Werkk@@ Skoncz juz pierd...ć takie głupoty .Zapewne twoim zdaniem jakby wygrał Krząkała to połączenie kolejowe z Warszawa czy też Wisła dostalibyśmy od ręki .Obudz sie bo żyjesz chyba w innym świecie niż reszta z nas.

  • ~Arteks 2010-12-15
    10:17:15

    0 0

    @alicja - wiesz co scala wszystkich zwolenników Krząkały i co jest wyraźnie zauważalne? Wy nie lubicie tego miasta i nim gardzicie. A to ciekawe bo z jednej strony jego nowoczesność was mentalnie przerasta. Więc jeśli chcielibyście uciekać to jedynie gdzieś na wieś pod Łomżę albo w Bieszczady gdzie w ogóle kolej nie dociera ;)

  • ~qwerty 2010-12-15
    10:23:18

    0 0

    po pierwsze: ktos tu plul jadem na zlikwidowanie kursow przyspieszonych. No i macie odpowiedz - nie zawsze cos, czego nie rozumiecie jest bez sensu. Czasem niektore rzeczy naprawde maja logiczne wytlumaczenie. po drugie: ktos sie oburza, ze Bielsko-Zywiec ma wiekszy priorytet. A ma, bo Bielsko to centrum przemyslowe tamtego regionu i w przemysle pracuje w nim wiecej ludzi, niz caly Rybnik ma mieszkancow. Rozwiazaniem bedzie wpuszczenie prywatnych pzrewoznikow na trasy, a PKP z nierobami zwiazkowcami niech zdechnie pod plotem. W okresie przejsciowym luke w polaczeniach bedzie wypeljnial prywatny transport autobusowy. Pojawila sie pierwsza linia Rybnik-Katowice. Zory sa znakomicie skomunikowane prywatnymi autobusami z Katowicami, J-biem i nawet zdaje sie z Wisla. Jeszcze chwile i jakis prywatny pzrewoznik konkretnie uderzy w kierunek Gliwicki.

  • ~malybudda 2010-12-15
    10:24:27

    0 0

    Postawienie odcinka Rybnik-Katowice na równi z Kluczbork - Katowice nie wygląda optymistycznie. Wierzę jednak że wynika to z obiektywnych przesłanek (ilość pasażerów itp. ) a nie z decyzji politycznych. Być może powodem jest również to, że Rybnik ma lub będzie miał lepsze połączenie do Katowic poprzez autostradę A1 i liczba pasażerów PKP na tym odcinku nie będzie wzrastała. Co prawda mozna zakładać że po wprowadzeniu Flirtów i skróceniu czasu podrózy (do nie więcej niż 50 minut do KAtowic) dużo ludzi przesiadłoby się z auta na pociąg ale wymaga to dużych inwestycji. PKP (jak wszyscy) nie ma takich pieniedzy ale szczególnie brakuje tam konsekwentnej polityki długoterminowej opartej o sensowne założenia. Polityka doraźnych działań często z powodów politycznych (czyli łatania dziur) w takiej branży nie jest skuteczna. Podsumowując aby ożywić transport publiczny w regionie trzeba dobrych chęci wszystkich zainteresowanych (ministerstwa, marszałka i dodatkowo lokalnych włodarzy w powiecie i mieście), dużej konsekwencji w działaniu i funduszy. Jeżeli natomiast będzie jak teraz to za kilka lat obudzimy się w smoou i hałasie w zatłoczonym samochodami regionie, a dworzec PKP w Rybniku będzie kolejnym centrum z chińskimi rzeczami lub sklepem za 4 zł.... Mam nadzieję że jednak ktoś się w porę obudzi .... bo chcę mieszkać na zielonym Śląsku..

  • ~hiso 2010-12-15
    10:54:59

    0 0

    Do Rybnika nie ma pociągów, bo tu nie ma wielkiego biznesu. Wystarczy, żeby jakiś ważniak raz w tygodniu musiał korzystać z połączenia kolejowego, żeby codziennie pojawił się porządny pociąg o porządnej godzinie. A biznesu nie będzie, bo jakiemu ważniakowi chciało by się jechać w starym i niewygodnym pociągu. Zatem drogi są dwie: albo pojawi się ważny biznes na szczeblu województwa i państwa albo zachęcimy udogodnieniami komunikacyjnymi do osiedlenia się tego ważnego biznesu.

  • ~Jaro 2010-12-15
    11:19:21

    0 0

    -hiso- żaden prezes lub wysoko postawiony dyrektor dużego biznesu nie podróżuje pociągami. Myślę, że osiedlenie dużego biznesu w naszym mieście przyczyniłoby się prędzej do przebudowy lotniska niż rozwoju połączeń kolejowych. Lub też odwrotnie, przebudowa lotniska przyczyniłaby się do sprowadzenia dużego biznesu. Ale to na szczęście widzi również prezydent Fudali, za co ma u mnie dużego plusa.

  • ~werkk 2010-12-15
    11:29:23

    0 0

    Arteks a z Rybnika w sejmiku mamy znanego działacza PiS Cześka Sobierajskiego.

  • ~werkk 2010-12-15
    11:32:16

    0 0

    kijana23 ja żyje w normalnym świecie ale Ty wyjdź z letargu Twój idol obiecał ze wybuduje port lotniczy na którym będą lądować biznesmeni wierzysz w to?

  • ~qwerty 2010-12-15
    12:44:01

    0 0

    jarorybnik666: sory, ale jestes smieszny z tym pieprzeniem o lotnisku. Bzdury opowiadasz razem ze swoim szefem Fudalim. Do 2012 roku otwarta zostanie A1 do Pyrzowic i polaczena zostanie z czeska D1. Wtedy budowa JAKIEGOKOLWIEK LOTNISKA na Slasku po pierwsze nie bedzie miala sensu, po drugie nigdy nie zostanie zrealizowana. Z Rybnikna na przyklad bedziesz w 45 minut mogl dojechac samochodem do lotniska w Pyrzowicach i w Ostrawie. ZADEN inwestor i ZADEN przewoznik nie popatrzy na ewentualne inne lotnisko, bo bedzie sie to wiazalo ze zbyt duzymi kosztami i nie bedzie na tyle atrakcyjne dla pasazerow, zeby sie w to pchac. Po co ponosic koszty budowy/przenosin (ktore beda musialy bys wpisane w koszt biletu), jesli 4 miliony osob bedze mieszkalo w odleglosci ponizej godziny jazdy od lotniska w Pyrzowicach?

  • ~qwerty 2010-12-15
    12:47:05

    0 0

    A co do cywilizowanego polaczenia z duzymi miastami: w Rybniku nie ma hoteli z prawdziwego zdarzenia i nie ma polaczenia z duzymi miastami z prawdziwego zdarzenia, bo nie ma przemyslu, wiec nei ma popytu na delegacje biznesowe. W Tychach dajmy na to, masz hoteli od groma (rowniez 5-gwiazdkowy), bo tam jest duzy przemysl. A co dopieprzenia o podrozach biznesowych samolotami - to chyba nigdy nie byles na zadnej delegacji. Po Polsce w delegacje jezdzi sie IC. Nikt nie marnuje czasu i pieniedzy na latanie.

  • ~malybudda 2010-12-15
    13:33:30

    0 0

    Na wielkich inwestorów Rybnik nie może na razie liczyć...szkoda taka Nokia - 2 tys. nowych miejsc pracy (Bydgoszcz) by się przydała. Pewnym nieszczęściem jest bliskie sąsiedztwo Wielkeij Aglomeracji chyba na razie bez nazwy (Silesia????) tam będą przede wszystkim szły środki na rozwój inwrastruktury drogowej kolejowej i lotniczej....Rybnik i okoliczne miasta będą traktowane w wojedztwie po macoszemu.... mimo prawie 600 tys. populacji. Na przyłaczenie do Silesi też nie można liczyć oddzielają nas duże tereny leśne i chyba przez najbliższe 50 lat się nic nie zmieni. Trzeba obok mżonek budować podwaliny do prawidłowego działania miasta i regionu w ramach lokalnej współpracy...

  • ~ziupo 2010-12-15
    14:39:39

    0 0

    I taka jest prawda, może brutalna, ale innej nie ma. Już dawno o tym mówiłem i dalej twierdzę, że Rybnik wraz z okolicznymi miastami powinni stworzyć konkurencję dla GZM. W przeciwnym razie wyrzucą nas na margines województwa. Częstochowa czy Bielsko sobie poradzą, bo tam ludzie potrafią dogadać, a tutaj niestety nie. Wielcy Państwo, co nawet w ramach własnego miasta nie potrafią się dogadać, a co dopiero kilku miast. Dopóki wszyscy nie będziemy mówić jednym, wspólnym głosem, dopóty będą nas traktować po macoszemu.

  • ~werkk 2010-12-15
    16:29:54

    0 0

    Zupo sprubuj mówić jednym głosem z Prezydentem Adamem Fudalim przecież On wie wszystko najlepiej i nikogo nie słucha. A jak się znajdzie ktoś kto myśli inaczej i ma odwagę mu to powiedzieć to go zwolni dyscyplinarnie taki to z niego zuch

  • ~Jaro 2010-12-15
    17:18:57

    0 0

    -qwerty- twoje myślenie jest błędne. Lotnisko w Rybniku w zamierzeniach jakie przedstawił prezydent miałoby być lotniskiem wewnątrzkrajowym a nie międzynarodowym. Oczywiście dla ciebie i innych ludzi z sektora co najwyżej low management, IC to szczyt możliwości i świetny środek transportu. Ja na IC nigdy bym się nie zdecydował, szkoda mi czasu, który sobie cenię. Pociągami zwykle jeżdżą studenci oraz część społeczeństwa dojeżdżająca do pracy tym czasochłonnym środkiem transportu. Każdy prezes średniej i większej firmy decyduje się na 2 rodzaje transportu: samochód z szoferem lub samolot. Ten drugi często okazuje się tańszy, szczególnie na dalszych dystansach. Wie o tym każdy kto z tego typu transportu korzysta. Dlatego uważam, że lotnisko wewnątrzkrajowe w naszym mieście przydałoby się i byłoby czynnikiem zapalającym dla sprowadzenia poważniejszych firm na grunt naszego miasta. Tym bardziej widzę pewną bardzo dobrą wizję w planach prezydenta Fudalego. Mam tylko nadzieję, że nasze zaściankowe społeczeństwo, z rybnicką PO na czele, nie będzie mu z tego powodu rzucało kłód pod nogi, a przyczyni się do pomocy w powstaniu w naszym mieście lotniska o zasięgu wewnątrzkrajowym. Jest to wizja godna poszanowania oraz wsparcia. Tylko tym możemy sprowadzić prawdziwy, większy biznes do naszego miasta. Uwierz, że żaden prezes zagranicznej korporacji nie będzie chciał mieć większego oddziału w mieście, do którego nie doleci samolotem.

  • ~Jaro 2010-12-15
    17:41:53

    0 0

    Szczególnie, że przelot z Katowic do Gdańska aktualnie zajmuje ok 2,5 godziny (1 h dojazdu do Pyrzowic z Rybnika, 0,5h odprawy i 1 h lotu). Gdyby lotnisko było w Rybniku zyskiwałbym godzinę w jedną stronę. A co do pociągów - śląskie PO całkowicie zawaliło sprawę, widać, że nie mają żadnych dobrych pomysłów na usprawnienie tego środka transportu w naszym regionie. Dodatkowo mamy beznadziejnych regionalnych działaczy tej partii (Krząkała i inni) oraz w ogóle nie interesujący się sprawami naszego regionu Urząd Marszałkowski. Na dodatek złego, nasz minister infrastruktury to kompletny laik w sferze zarządzania infrastrukturą kraju. Dziś dowiedziałem się, że przez MI zostały zaniechane plany budowy S7 w południowej części Krakowa. Plany budowy tej drogi krajowej były jednym z powodów nie budowania południowej obwodnicy tego miasta. Oczywiście po złych decyzjach w ministerstwie miasto zostało z ręką w nocniku. To jak beznadziejnie zarządza naszym państwem Platforma Obywatelska jest zatrważające. Ale mamy efekty wybierania na posłów takich ludzi jak nauczyciele, socjolodzy czy politolodzy, którzy o rządzeniu nie wiedzą niczego. Dowód: http://krakow.gddkia.gov.pl/media-o-nas/grudzien-2010/1153-malopolska-powalczy-o-drugi-odcinek-drogi-ekspresowej-s7

  • ~MrRybniczanin 2010-12-15
    19:06:55

    0 0

    Zeszliście z tematu. Wracajac do wypowiedzi p.Gadronia. Czy wg niego sposobem na walkę jest cięcie połączeń? Sama ta kasa im spadnie? Chcą więcej zarabiać to muszą wyjść do klienta i dać mu okazję do zostawienia większej gotówki.

  • ~Arteks 2010-12-15
    21:33:12

    0 0

    @ziupo - wbrew pozorom to oni się już trochę R-ka boją - choćby z tego powodu, że władze miasta nie są na tyle głupie aby sobie wcisnąć byle kit. Jak wiecie sporo pociągów odwołano w okresie do 15 I z powodu braków taboru - w tym sporo pociągów do Tych, Częstochowy i na trasie Gliwice-Bytom. Ani jednego w okręgu rybnickim :) Co by nie powiedzieć to rozkład cykliczny i cogodzinne połączenie to coś z czym występowały władze naszego miasta jako pomysł dla kolei całego województwa. I to funkcjonuje (może nie idealnie ale jednak). @qwerty - proszę nie bredź z tymi Tychami i przynajmniej w tej sprawie nie pisz niczego na przekór. Wolałbym aby stworzyć wokół tego problemu jakąś konsolidację obojętnie czy ktoś popierał Krząkałę czy Fudalego. Sprawa poprawy transportu szynowego leży w interesie nawet tych którzy z pociągów korzystają rzadko lub w ogóle. Nawet poseł Krząkała przyznał publicznie w debacie, że czasem jeździ pociągami na trasie Rybnik-K-ce :) Piszesz, że Tychy są miastem biznesu i przez to zatrzymuje się tam więcej pociągów. Guzik prawda! PKP IC i MinInfra traktuje Śląsk obcesowo, złośliwie i dyskryminacyjnie. Mimo, że Tychy to spore miasto nie zatrzymują się tam EC Praha, Polonia czy Chopin! Jako kontrast podam, że EC Wawel zatrzymuje się w kilkunastotysięcznych Żarach, a w naszych śląskich Tychach EC się nie zatrzymują. Ktoś wspomniał o biznesie. Jeśli to miałby być argument za kursowaniem pociągów dalekobieżnych to region rybnicki powinien mieć takich pociągów multum

  • ~ 2010-12-15
    21:34:25

    0 0

    jaro, nie rozśmieszaj mnie i innych. Zyskałbyś godzinę ? Przecież nie ruszasz tyłka z UM. O lataniu samolotami tylko czytasz i oglądasz filmy. Twój czas jest bardzo cenny ? Haha, siedzisz na tym portalu od rana do nocy. Kiedyś napisałeś, że masz własną firmę i zatrudniasz ludzi. Komu chcesz takie bajki wciskać ? Jeśli faktycznie masz jakąś firmę i masz ludzi, którzy prowadzą ją za ciebie(świadomie z małej litery), to tylko źle o tobie(jak wyżej) świadczy.

  • ~Arteks 2010-12-15
    21:47:16

    0 0

    przecież to u nas jest więcej dużych zakładów pracy niż na Podkarpaciu... A z takiego Rzeszowa czy Przemyśla wydostaniecie się w każde miejsce Polski od Gdańska, Warszawy i Szczecina po Jelenią Górę i Katowice... Sprawa została zawalona w ostatnich latach głównie winię za to Ministerstwo Infrastruktury które decyduje o dofinansowaniu połączeń dalekobieżnych. Ja się qwerty z tobą zgadzam, że koleje prywatne byłyby dobrym rozwiązaniem ale problem w tym, że najpierw należałoby wywalić min. Engelhardta bo on jest wielkim przeciwnikiem prywatnych przewoźników i chce przypieczętować jeszcze na 10 lat monopol PKP IC. Wiele osób, stowarzyszeń, ekspertów wiele razy zwracało uwagę samemu premierowi oraz na komisji infrastruktury, że w tej tematyce źle się dzieje. Ale jak na razie bez rezultatu. I jeszcze co do biznesu. To co Rybnik miał 6 lat temu kiedy można było stąd wyjechać pociągiem do Jeleniej Góry, Krakowa, Wisły, Warszawy czy Gdańska??? I co mają niektóre małe mieściny jak wspomniany już Przemyśl, który nawet porządnym węzłem kolejowym nie jest? Uważam, że nasi posłowie mogliby się zrehabilitować gdyby doprowadzili do szczęśliwego załatwienia tej sprawy. A co do ruchu lokalnego to wszystko w rękach sejmiku i nowego marszałka. Ktoś też słusznie zauważył, że wokół tego problemu należy konsolidować okoliczne miasta i gminy. Przykład z Żorami jest tragiczny... Wolałbym chyba jeździć na rowerze niż z Drabasem, który nie dość że wozi ludzi w paskudnych warunkach to jest monopolistą!

  • ~Arteks 2010-12-15
    22:08:58

    0 0

    @jaro - opowiadał mi kolega, który pracuje w Edynburgu, że tam jest odwrotnie od Polski tzn. bogaci ludzie bardzo chętnie podróżują kolejami czy samolotami ze względu na to, że są one w miarę wygodne i bardzo szybkie, a biedota jeździ autami i autobusami ;) Natomiast co do Polski to trochę pojeździłem pociągami z Katowic do Warszawy i jeżdżą tymi IC-kami różni ludzie. Menadżerów nie brakuje. Nawet narady sobie robią w przedziałach czasami ;) Z Bohumina do Pragi jeżdżą zwykłe pośpieszne - nimi przeważnie podróżują, rodziny i emeryci, IC którymi w większości jeżdżą turyści, studenci, biznesmeni itd no i są SC Pendolino - naprawdę luksusowe pociągi którymi jeździ elita, sportowcy, bogaci menadżerowie, urzędnicy państw. itd Co ciekawe wszystkie trzy rodzaje pociągów łączą Bohumin z Pragą regularnie co 1-2 godziny i żaden z nich nie jeździ pusty! A jeszcze 10 lat temu z Bohumina do Pragi jeździły prawie same pośpiechy co 3-4 godziny... W Czechach nastąpił wyraźny zwrot na plus transportu szynowego. Moim zdaniem jeden IC z Rybnika do Gdyni przez W-wę i kilka TLK w kierunku Poznania, Wrocławia i Łodzi, Warszawy - spokojnie zaspokoiłoby głód komunikacyjny naszego regionu. I o to trzeba walczyć, a nie dyskutować czy coś jest potrzebne czy nie. Jeśli w Przemyślu mieszka 65 tys. osób i jak już wspomniałem nie jest to ani centrum biznesu, ani centrum turystyczne, ani węzeł kolejowy, ani centrum regionu czy aglomeracja - to mamy prawo domagać się przynajmniej nie gorszego traktowania!

  • ~qwerty 2010-12-15
    22:12:27

    0 0

    haha - jaro ale widze, ze jestes ekspertem w dziedzinie wyjazdow sluzbowych w przemysle. przyjmij jednak do wiadomosci, ze na trasach krajowych IC ZAWSZE bedzie lepszym rozwiazaniem niz samolot. Widze, ze w tym Urzedize Miasta macie kompletnie posrane w glowach. Pieprzenie o lotnisku w Rybniku jest mzonka, na ktora maja sie zlapac niezorientowani wyborcy. Tacy, co nie maja wyzszego wyksztalcenia i pracuja w markecie, bo dla innych Fudali miejsca w Rybniku nie widzi, co powiedzial oficjalnie podczas drugiej debaty.

  • ~ 2010-12-15
    22:29:39

    0 0

    ~jarorybnik666 lotnisko w rybniku buahahahaha,synek udaj sie na jakas terapie ahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,bujasz w oblokach tak jak szklarzo-szewc, dyzma

  • ~ 2010-12-15
    22:59:29

    0 0

    ostatnio słyszałem że nowy rozkład jazdy jest wyciągnięciem ręki "na zgode" - ponieważ nastąpiła zima i część wysłużonego taboru poprostu sobie nie radzi ponieważ głównie nie jest otaczana wystarczającą troską - aby pasażerowie nie czekali na peronach i w końcu nie usłyszeli że pociag jes opózniony o 120 min lub odwołany, Przewozy Regionalne postanowiły zlikwidować te połaczenia... ot taki klucz do sukcesu - pogratulować! Aż nie chce sie wierzyć że minister pozwala na osmieszanie sie i pełną kompromitacje zarządców spierdolispółek kolejowych - bawią sie jak dzieci klockami lego w wieku porzed przedszkolnym - bo na takim etapie jest ich rozwój intelektualny...

  • ~ 2010-12-15
    23:01:38

    0 0

    ...mimo że są po studiach.. btw.

  • ~Jaro 2010-12-15
    23:19:43

    0 0

    -qwerty- -stfu- -Don T- to co mnie odróżnia od was to fakt, że z biznesem i jego problemami w tym kraju jestem osobiście związany. Wy natomiast przyjmujecie pozycję zaściankowców rodem z rybnickiej PO. Nie jesteście otwarci na nowości i innowacje. Dla was to co stare jest dobre, brak u was wizji przyszłościowych. Uważam, że w naszym regionie oraz kraju kolej jest w tragicznym stanie. Sam z niej nie korzystam ale potrafię zauważyć jak wyglądają wagony i potrafię przyswoić pewne informacje przekazywane przez jej użytkowników. -Arteks- zgadza się, na zachodzie często biznesmeni korzystają z kolei. Spowodowane jest to jednak tym, że średnia prędkość takiej kolei to 150 km/h i więcej, w Polsce średnio ok 50 km/h. Ja osobiście odbywam kilka wyjazdów rocznie do Gdańska. Oczywiście w 90% lecę samolotem, w 10% samochodem. Porównałem sobie dziś ile jechałbym pociągiem: w najlepszej opcji 9 h 18 min z dwiema przesiadkami i zapłaciłbym 180 zł za 1 klasę. Za samolot płacę w zależności od dnia od 300 do 700 zł i jestem w Gdańsku średnio w 2,5 godziny od wyjazdu z domu. Dla mnie różnica prawie 7 godzin i komfortu podróży w jedną stronę jest warta dopłacenia tych 500 zł. Samochodem jadę ok 7 do 8 godzin więc i tak o ponad szybciej niż pociąg. Uważam, że byłoby jeszcze lepiej gdyby lotnisko było w Rybniku, wtedy biznesmeni z naszego regionu nie musieliby tracić godziny na dojazd do Pyrzowic.

  • ~ 2010-12-16
    09:20:19

    0 0

    Dziękujemy za wspaniałe warunki podróży. -12 mrozu, a w pociągach nie grzeją. Jak to dobrze, że mamy PKP :)

  • ~qwerty 2010-12-16
    12:22:19

    0 0

    jaro - ale bzdury piszesz. 2,5h do gdanska? Chyba Ci sie przysnila realizacja ambitnych planow Fudalego w sprawie lotniska w Rybniku. Samolot do Gdanska jest z Krakowa i leci 1,5h. Dojazd do Balic z Rybnika to 1h - 1,5h, musisz byc na lotnisku gdzies z godzine przed odlotem. do tego wysiadasz z samolotu, czekasz na bagaz i musisz dostac sie do centrum Gdanska - kolejna godzina. Tak wiec podsumowujac trasa do Kraka = 1,5h; + godzina przed odlotem + 1,5h lotu + godzina do centrum Gdanska daje w sumie 5h. Bajki opowiadasz - nigdy nie leciales do Gdanska, bo mialbys swiadomosc, ze nie jest to 2,5h.

  • ~Jaro 2010-12-16
    13:34:43

    0 0

    -qwerty- otóż uwierz mi, że 2,5 h to czas jaki udało mi się osiągnąć. Oczywiście bez dostania się do centrum miasta - piszę o samym momencie lądowania w Gdańsku, precyzując ja jeżdżę do Gdyni (trochę upraszczam wszystko co piszę stąd ten Gdańsk, tam znajduje się lotnisko). Teraz podliczenia: Jazda do Balic to 1 h - 1 h 20 min. Odprawiam się zwykle online, bagaż mam tylko podręczny na przelotach krajowych. Lot Jet Airem to było 1h 15 min. Jak łatwo wyliczyć spokojnie z Rybnika do Gdańska można się dostać w 2,5 h. Następnym razem jak wyruszę w tą trasę włączę stoper aby podać ci dokładny czas co do sekundy. A na marginesie to temat tej wiadomości faktycznie jest o pociągach więc trochę zboczyliśmy z niego. Pociąg w Polsce to strata czasu i nerwów, szczególnie na dłuższych trasach. Dodatkowo czas i niedogodności związane z małą szybkością podróżowania i koniecznymi przesiadkami skutecznie zniechęcają do tego typu transportu. Jeżeli ktoś podnosi temat przyjazności dla biznesu, to można realizować takowy tylko poprzez lotniska regionalne - w Niemczech praktycznie każde miasto powyżej 250 tys. ludzi ma swoje lotnisko regionalne. Przypomnę, że nasz region ma ponad 600 tys. mieszkańców. Niewydolna kolej to dla naszego regionu stanowczo za mało. Są więc 2 rozwiązania na dłuższe dystanse: albo modernizujemy kolej w całym kraju tak aby osiągała ona przyzwoite prędkości albo budujemy lotniska regionalne i wprowadzamy system amerykański. Według mnie stanowczo tańsze i szybsze są lotniska.

  • ~qwerty 2010-12-16
    14:47:30

    0 0

    Na pewno wyjechales 1:20 przed S T A R T E M (bez zalozonego marginesu np. na korki), do samolotu z parkingu sie teleportowales (z pominieciem bramek bezpieczenstwa), samolot lecial "z wiatrem". Manipulujesz faktami tak, zeby dostosowac je do Twojego pierwotnego zalozenia. Realny czas podrozy z Rybnika do Gdanska samolotem jest taki, jak ja podalem. Wracajac do PKP - jak dla mnie moze zbankrutowac. W 3 lata od momentu bankructwa bedziemy mieli kolej na przyajmniej 50% wyzszym poziomie niz teraz. Obslugiwana przez prywatnych przewoznikow.

  • ~ziupo 2010-12-16
    21:26:58

    0 0

    No i co z tego, że dla biznesmenów jest IC czy EC skoro te pociągi zatrzymują się tylko w najważniejszych miastach województw? Przecież do tych miast też trzeba jakoś dotrzeć. Prościej jest załatwić sobie transport na lotnisko w regionie [a godzina jazdy to za dużo, a poza tym trzeba mieć szofera, bo PKS czy busik odpadają, sam wiesz że nie miesza się motłochu z biznesmenami, fe] i stamtąd wylecieć. Powiecie, że na dworzec można dojechać własnym samochodem, a pokażcie mi gdzie np w Katowicach bezpiecznie zaparkujesz koło dworca? Przecież PKP IC to nie obchodzi jak się dostaniesz na pociąg.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4918