zamknij

Wiadomości

Kanalizacja ważniejsza niż nowoczesne centrum przesiadkowe. Wójt rozgoryczony

2020-12-09, Autor: 

Na dotacjach z Funduszu Inwestycji Lokalnych skorzysta prawie każda gmina powiatu rybnickiego. Prawie, bo pieniędzy nie otrzymają Jejkowice. Tymczasem tylko ta gmina przedstawiła najbardziej innowacyjny pomysł – nowoczesne centrum przesiadkowe z wypożyczalnią rowerów i hulajnóg oraz stacją ładowania samochodów elektrycznych! Rozgoryczenia nie kryje Marek Bąk – wójt Jejkowic.

Reklama

To już wiecie. Wczoraj dowiedzieliśmy się które gminy w naszym regionie otrzymają dotację z Funduszu Inwestycji Lokalnych. Wiadomo, że Rybnik może liczyć na wsparcie finansowe do budowy hospicjum stacjonarnego. Dofinansowanie do inwestycji dostały również 4 gminy powiatu rybnickiego >>Rybnik dostanie 10 mln zł na hospicjum. Na ile może liczyć powiat?<<

Zaskakujące jest to, że tylko Gmina Jejkowice nie dostała dotacji, na projekt, który najbardziej pobudza wyobraźnię. Władze miejscowości chcą bowiem wybudować w miejscu zatoczki autobusowej przy ul. Głównej – nowoczesne centrum przesiadkowe, gdzie przewidziano:

- poczekalnie z kioskiem ruchu oraz Punktem Informacji Turystycznej Powiatu Rybnickiego,
- punkty handlowe,
- kawiarnię,
- rozległy parking,
- wypożyczalnię rowerów oraz hulajnóg elektrycznych,
- stację ładowania samochodów elektrycznych oraz rowerów elektrycznych.

- Jestem zawiedziony, że nie dostaliśmy pieniędzy. Z wytycznych przy składaniu wniosku jasno i wyraźnie napisano, że projekty mają być innowacyjne, pobudzać lokalną gospodarkę, mają mieć wpływ na ekologię. Proszę wybaczyć, jak budowa kanalizacji ma być innowacyjna? Taką inwestycję można sfinansować z innych programów, jakie prowadzi choćby WFOŚiGW. Nasz projekt był naprawdę bardzo innowacyjny, a dodatkowo opiera się na odnawialnych źródłach energii – tłumaczy Marek Bąk, wójt Jejkowic.

Nasz rozmówca podkreśla, że projekt gminy zakłada zarówno pobudzenie gospodarcze, ogranicza niską emisję, jak i uatrakcyjnia Jejkowice.

- Fenomenem jest to, że dowiadujemy się o liście beneficjentów tylnymi drzwiami od lokalnych działaczy. Urząd gminy nie dostał w tej sprawie oficjalnego pisma – dowiadujemy się.

Marek Bąk zapowiada, że Jejkowice nie rezygnują z powstania centrum przesiadkowego.

- Jesteśmy na etapie wykupu działek. Wnioskowaliśmy o dotację 3,5 mln zł. Wstępny kosztorys całej inwestycji opiewa na 5,5 mln zł. Ma być prowadzony kolejny nabór wniosków, będziemy więc próbowali jeszcze raz przekonać do siebie tym projektem – zapowiada wójt Jejkowic.

Nasz rozmówca zamierza też rozmawiać o projekcie ze Starostwem Powiatowym w Rybniku.

- Może będziemy dłużej budowali, może będzie nas to kosztowało dużo więcej wysiłku, ale z pomocą przyjaciół, m.in. Starostwa Powiatowego w Rybniku oraz przychylności naszych mieszkańców damy radę! - dodaje na koniec.

Jak Wam się podoba pomysł powstania centrum przesiadkowego w Jejkowicach?

Oceń publikację: + 1 + 71 - 1 - 59

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~frbro 2020-12-09
    11:19:37

    Co to za bzdurny pomysł. Po co w Jejkowicach jakieś centrum przesiadkowe? Rozumiem jeszcze jakiś ciekawy park tematyczny, żeby z dzieciakami na spacer wyskoczyć, albo porządne boisko podobne do tego w parku nad nacyną, albo cokolwiek, co przyciągnęłoby "miastowych" i "lokalsów" do odwiedzania tego miejsca. Ale centrum przesiadkowe w jejkowicach? Z czego i na co tam się w ogóle przesiadać... I gdzie potem jechać tą hulajnogą/rowerem? Gdzie to zostawić? Może od razu metro sobie zbudujcie żeby jeździło z jednego końca wiochy na drugi.

  • ~Karolina# 2020-12-09
    11:46:28

    w 100 % zgadzam się z wpisem z ~frbro, może zapytać wójta, kto i na co się będzie przesiadał? A skoro nie ma problemu z dofinansowaniem kanalizacji, to dlaczego jej jeszcze nie ma? Dlaczego poboczne drogi nie mają dostępu do gazu lub ciepłociągu? Dlaczego?
    Taki sam "papierowy" projekt, nikomu nie potrzebny, jak np. "park linowy" na Grzybówce w Rybniku. Panie wójcie, rozumiem, że zależało komuś na sprzedaży gruntów, być może po atrakcyjnej cenie, ale po co w Jejkowicach "centrum przesiadkowe"? Może lepiej zrobić chodniki i drogi dojazdowe, o gazie, sieci wodociągowej i kanalizacji na każdej nieruchomości już nie wspomnę.

  • ~dr_Moriarty 2020-12-09
    11:54:17

    87 18

    "Jak budowa kanalizacji ma być innowacyjna?" Hłe, hłe, hłe. Pytanie godne takiego rychtyk SRBowca. Nic dziwnego, że przejeżdżając autem przez Jejkowice można się udusić od pyłu i dymu węglowego. Po co kanalizacja, skoro można mieć szambo. Po co pociągi skoro można jeździć dorożką? I jak to jest, że taka gmina w XXI wieku jeszcze nie ma kanalizacji? Może jest tam tak zwany "duży opór społeczny"?

    Jedyne przesiadki jakie powinny mieć w Jejkowicach miejsce, to przesiadki z węglowych kopciuchów na ekologiczne ogrzewanie.

  • ~marekm71 2020-12-09
    11:54:22

    33 34

    ~frbro a Dlaczego maja w Jejkowicach nie budować centrum przesiadkowego ? W końcu autobusy jeżdżą a ostatnio centa przesiadkowe budują w prawie każdej niedalekiej miejscowości i to dużo mniejsze jak Jejkowice. Jak ich stać niech budują ale ja bym miał tylko jedną prośbę do Władź gminy. Niech się zajmą kopciuchami wokół parkinu sklepów GS. Jak się przyjedzie na parking do Jejkowic to niejednokrotnie jest tam tak zadymione że nie idzie oddychać.

  • ~frbro 2020-12-09
    12:10:02

    68 9

    @marekm71, ile tych autobusów jeździ? Jeden czy dwa? Każdy w jejkowicach ma bo musi mieć samochód i bez niego nie mógłby normalnie funkcjonować. Gdzie ci ludzie z tych jejkowic mają jeździć tym jednym autobusem? Do rybnika żeby tam się przesiąść na pociąg do katowic i potem dopiero do pracy jechać? I zamiast dojechac w godzine to pojadą 3? W jejkowickim centrum przesiadkowym byłby pewnie dostępne dwa kierunki - do rybnika i w drugą stronę i to nie zmienia nic względem obecnej sytuacji. Wszystkie zainteresowane osoby mogą czekać na dowolnym istniejącym przystanku.

  • ~Karolina# 2020-12-09
    12:33:50

    33 8

    ~dr_Moriarty 2020-12-09 11:54:17
    "Jak budowa kanalizacji ma być innowacyjna?" Też jestem ciekawa, nie wiedziałam, że inwestycje typu kanalizacja, gazociąg lub ciepłociąg to innowacja, pompy ciepła i fotowoltaika to pewnie fanaberia. Jest XXI w. ale wójta poglądy na pewno przełomowe, prawie jak z kosmosu, tak na mój gust, to XIX/XX w.

  • ~Dador 2020-12-09
    12:46:39

    65 7

    Jako napływowy mieszkaniec Jejkowic napiszę, że nie rozumiem ambicji pana Bąka. Naprawdę jest wiele ważniejszych spraw do załatwienia, niż futurystyczny przystanek. Ostatnio w centrum powstało coś na miarę miejsca spotkań. Jeszcze nikogo tam nie widziałem. Zobaczymy latem, czy zda to egzamin. Na szczęście blisko jest wiele monopolowych, więc o frekwencję nie będzie trudno. Piszę to dlatego, że nie rozumiem po co i na co była ta inwestycja. Drogi - to jest temat, który interesuje większość mieszkańców w Polsce. Kiedy remont Dworcowej, Poprzecznej? Te drogi najlepsze lata mają już za sobą. Cieszę się, że przelotówka przez wieś jest zrobiona, teraz pora na to, czego nie widać, czyli główne drogi boczne. Kiedy podłączenia do sieci gazowej? Sieć jest gotowa (Poprzeczna, Szkolna), ale co dalej?

  • ~Bard 2020-12-09
    12:52:47

    54 7

    5,5 mln złotych na centrum przesiadkowe o Jezusie kochany i to w Jejkowicach ,a kto się tam oprócz menelstwa będzie przesiadywał/ał .Zresztą nawet menelom będzie pewno za daleko

  • ~ 2020-12-09
    13:11:58

    46 7

    podejmując taką decyzję wzięto zapewne pod uwagę "sukces" podobnej inwestycji powstałej w nieodległym Rybniku

  • ~Longina b 2020-12-09
    13:32:00

    11 6

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2020-12-09
    13:55:57

    40 8

    Centrum przesiadkowe w Jejkowicach??... hehe :)) bo nie wstrzimia normalnie... najlepszy przykład mocie w Rybniku, że centra przesiadkowe służą za "centra noclegowe dla bezdomnych i meneli" a miało być tak pięknie ehhh.

  • ~Arteks 2020-12-09
    14:26:17

    10 44

    Z jednej strony dobrze, że wójt Jejkowic myśli w ogóle o komunikacji publicznej. To wśród wiejskich władz w naszym regionie dość oryginalne by nie powiedzieć - niezwykłe. Natomiast z czego do czego można się przesiadać w Jejkowicach? To trochę tak jak w Żorach gdzie wybudowano "centrum przesiadkowe" koło cmentarza zamiast koło stacji kolejowej. Modelowe centrum przesiadkowe ma Pszczyna - parkingi dla aut i rowerów i przystanki autobusowe vis-a-vis wyremontowanego dworca kolejowego. @bartezz - mylisz centra przesiadkowe typu auto/autobus/dworzec z centrami dla rowerzystów przesiadających się na pociąg/autobus. To koło DKM działa co raz lepiej. Nawet zimą wiele schowków jest zajętych. Ewidentnie ktoś podjeżdża rowerem na autobus. Te koło dworca też pozamykane - ale wiem, że zdążyłeś już dopisać swoją wersję zdarzeń, że to okoliczni mieszkańcy. A niechby nawet. W każdym razie na pewno nie menele skoro są zamknięte od zewnątrz. @pasażer - Rybnik Paruszowiec to coś z czego można czerpać wzorce jeśli chodzi o takie lokalne centra przesiadkowe ale najpierw trzeba mieć dworzec kolejowy lub przynajmniej przystanek, a w Jejkowicach tego nie ma.

  • ~ 2020-12-09
    14:40:35

    37 3

    Arteks - gratuluje inteligencji!.... a to menel nie potrafi sobie zamknąć boksu rowerowego na kłódkę??? :D zza klawiatury tego nie sprawdzisz, jak chcesz to sam sprawdź wieczorami lub nocą ile boksów jest otwartych i przy okazji usłyszysz z któregoś boksu chrapanie starego niedźwiedzia to być może wtedy przestaniesz bzdury pisać.

  • ~Arteks 2020-12-09
    15:07:44

    6 31

    @bartezz - pomyśl, po co menel miałby zimą chować się w nieogrzewanych schowku kiedy od miasta dostaje za frico komfortową ogrzewalnie i noclegownie z ciepłymi posiłkami? A ja mówię o sytuacji obecnej. Przecież sam możesz sobie sprawdzić zajętość schowków czyż nie? Kiedyś zrobiłem zdjęcie aby ci pokazać, że nie masz racji i ludzie z tego korzystają - to było akurat latem zeszłego roku. A ty dalej "wyskakujesz" z menelami... Dlaczego rowerzysta który podjeżdża gdzieś rowerem, a z DKM czy PKP go zabiera pociąg miałby nie korzystać z czegoś takiego jak schowek? Zostaw rower na dłużej w niepilnowanym miejscu to ci go... ukradną jak słynna szajka która grasowała w tym roku po Rybniku. Na szczęście zostali ujęci, a w tym kontekście kilka osób bardzo chwaliło pomysł ze schowkami gdzie rowery są bezpieczne.

  • ~Noname1212 2020-12-09
    15:08:23

    41 5

    Piękny pomysł, Brakuje tylko lotniska, i wypożyczalni samolotów.

  • ~artefaks 2020-12-09
    17:11:32

    22 3

    Arteks . Skrytki są wykorzystywane dla zabezpieczenia majątku ruchomego kloszardów. Wpierw idą z pękiem kluczy nad mostek nad Nacyną koło kampusu by dobrać sobie coś z wiszących tam kłódek.
    Przyjedź rowerem. Zobaczymy czy znajdziesz pusty box.

  • ~ 2020-12-09
    17:41:53

    21 1

    Arteks - jest jeden warunek żeby bezdomny lub menel mógł być w ogrzewalni - musi być trzeźwy! Wielu z nich ma problem z alkoholem i to ich dyskwalifikuje z ciepłych noclegów. Osobiście widziałem w otwartych boksach rowerowych naścielone łoża ze śpiworami i kocami - zresztą wejdź sobie w historię i poszukaj artykulu z zeszłego roku ze zdjęciami "gości" w centrach przesiadkowych.
    Wiem, że trudno ci przełknąć fakt, że centra przesiadkowe bardziej spełniają rolę noclegowni bezdomnych i żuli oraz przechowalnię "sprzętu" okolicznych mieszkańców a także jak pisze ~artefaks - schowki "majątku ruchomego ruchomego" kloszardów ale takie są fakty.

  • ~1floyd 2020-12-09
    20:02:39

    17 1

    ~bartezz. O przepraszam. Żaden ze znanych mi okolicznych meneli, nie problemu z alkoholem. Mają za to, i to spory z dostępem do niego. I to dla nich prawdziwy problem. ;-). Co pomysłu wójta, to dziwne ma priorytety. Na pewno jest tam, sporo innych inwestycji do zrobienia bardziej potrzebnych, tamtejszym mieszkańcom niż owe centrum. Ale może stawia na innowacyjność. Bo czyste powietrze, dostęp do kanalizacji, czy dobry stan dróg to w XXI wieku to standard. I nie ma czym błysnąć.

  • ~Wojciech Czajka 2020-12-09
    21:14:34

    21 4

    centrum przesiadkowe :) coś pięknego. Koło budki z kebsem adoptowanej na kawiarnię , tego kiosku ruchu po środku wysepki czy może koło sklepu przemysłowego GS ? Poprawka, inwestycja musi być przemyślana. Może mieć ręce i nogi ale musi być zrobiona z głową. Jaki jest sens centrum przesiadkowego przy częstotliwości autobusów co godzinę a w weekendy co 2 h . Na razie musiałaby się rozbudować siatka połączeń przez Jejkowice

  • ~Arteks 2020-12-10
    22:44:09

    0 10

    @artefaks @bartezz - wasze obserwacje są sprzeczne... Bo jeden widzi schowki zamknięte i przyjmuje, że tam są dobra kloszardów. Drugi widzi otwarte schowki i widzi tam meneli nawet zimą... A to mógłby zweryfikować dość prosto każdy strażnik miejski wykonując np. przez kilka dni z rzędu zdjęcie o różnych porach dnia. Jeśli ciągle wisi jedna i ta sama kłódka można nabrać podejrzeń, że schowek nie jest użytkowany przez dojeżdżających. Obserwacja z dzisiaj - schowki koło DKM, zajęte w ok. 90%.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4970