Nazywa się niewinnie „Joy” (radość, frajda), ale jest monstrualnym urządzeniem, jakiego jeszcze w polskim górnictwie nie było. Będzie pracował w najtrudniej dostępnych pokładach należącej do JSW kopalni Budryk. Dziś kombajn został zaprezentowany w fabryce Komatsu w Tychach.
Jastrzębska Spółka Węglowa zapowiedziała wprowadzenie przełomowego dla polskiego górnictwa kombajnu jeszcze w styczniu.
Dziś gotowe urządzenie zobaczyli zebrani goście w siedzibie Komatsu Mining Corp., Joy Global Poland w Tychach.
- Przełomowość to przede wszystkim prędkość postępu robót. Ale to cały kompleks robót. To nie tylko drążenie wyrobiska, ale również zabezpieczanie, czyli tworzenie obudowy kotwiowej. Jeżeli to się sprawdzi, urządzenie znakomicie przyspieszy pracę udostępniającym – mówi Włodzimierz Hereźniak, prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
- Traktujemy to jako początek, doświadczenie. To też się wiąże z naszym programem innowacyjnym, który wprowadza nasza spółka JSW Innowacje. To jest początek kopalni inteligentnej, bo jeżeli górnictwo ma przetrwać w Polsce, to tylko automatyzując wszystkie możliwe procesy
– dodaje prezes.
Kombajn Joy 12CM30 będzie pracował w najgłębszej na świecie kopalni wydobywającej węgiel koksujący - w należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej Kopalni Budryk. Jak mówi portalowi ŚląskiBiznes.pl prezes JSW „będzie pracować na głębokości grubo poniżej 1000 metrów, na poziomie 1290, czy w tych granicach, w warunkach najtrudniejszych, jakie możemy sobie wyobrazić i przy wszelkich możliwych zagrożeniach”.
- Zadaniem tego urządzenia będzie przede wszystkim większe i tańsze wydobycie. Wszystkie te działania wynikają z naszej strategii ograniczenia kosztów wydobycia oraz przyspieszenia prac przygotowawczych w kopalniach JSW - dodaje prezes.
Budowa kombajnu urabiająco-kotwiącego Bolter Miner 12CM30 trwała w Stanach Zjednoczonych rok, w maju urządzenie trafiło już do Polski. W najbliższych dniach ten nowoczesny sprzęt zostanie zdemontowany i przetransportowany do kopalni Budryk w Ornontowicach. Tam jego montaż w chodniku "Bw -1N badawczy" o wybiegu 1950 metrów potrwa około trzech tygodni. Sprzęt pokona pierwsze metry wyrobiska już w listopadzie. W kombajnie zastosowany zostanie walcowy organ o szerokości 5,6 metra. Projekt zakłada zabudowę 6 kotew w stropie wyrobiska i po 3 kotwy w ociosach wyrobiska. Według założeń, kombajn będzie drążył 15 metrów wyrobiska dziennie. Jego możliwości są większe, ale wiele zależy od warunków górniczo-geologicznych, w których sprzęt będzie pracował.
JSW jest pierwszą spółką wydobywczą w polskim górnictwie, która zastosuje obudowę kotwową. To efekt wprowadzonego w Jastrzębskiej Spółce Węglowej projektu „Samodzielna Obudowa Kotwowa”. System jest tańszy i pozwoli na dużo szybsze drążenie wyrobiska, niż tradycyjny. Polepszy efektywność pracy i zapewni najwyższe bezpieczeństwo załogi. Używa się go w najnowocześniejszych kopalniach głębinowych między innymi w USA i Australii.
Prezes nie chciał zdradzić kosztu inwestycji. Zauważył jednak, że jeśli kombajn sprawdzi się na Budryku, to spółka pomyśli o zakupie kolejnych tego typu urządzeń. Być może dla nowej kopalni JSW - Bzie-Dębina, której otwarcie zaplanowane jest na 25 września.
Projekt jest odpowiedzią na wyzwania czekające Spółkę w najbliższych latach. Jednym z nich jest zwiększenie frontu robót przygotowawczych. - Dużym grzechem zaniechania byłoby niewykorzystanie tej technologii w naszych warunkach - podsumował Artur Dyczko, zastępca prezesa JSW ds. Strategii i Rozwoju.
Nowoczesny kompleks, który trafi do JSW, został opracowany przy współpracy członków konsorcjum, w skład którego wchodzą: JSW Innowacje jako lider konsorcjum, JSW, Główny Instytut Górnictwa oraz Joy Global (Komatsu Mining Corp.).
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
6488Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1037Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
914"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
786Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
746Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -03,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
0Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
0Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
0W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
0
~bizneswomen 2019-09-13
21:19:24
Tylko w którym korytarzu ta maszyna podziemna się zmieści? Chyba trzeba będzie rozbudowywać korytarze specjalnie pod nią.