Drugi etap budowy Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna będzie jeszcze droższy niż zakładano. Wg planów (jeżeli jeszcze nie ulegną zmianie) zamknie się on na kwocie 350 mln złotych. Dzisiaj rada miasta wyraziła zgodę, by zwiększyć wydatki o 26,6 mln zł.
Według wstępnych założeń – jeszcze z 2023 roku – dokończenie budowy obwodnicy miało się zamknąć w 200 mln złotych. Rzeczywistość szybko jednak zweryfikowała szacunki magistratu. Najtańsza oferta przedstawiona w przetargu przekraczała tę kwotę o 68 mln złotych »Dokończenie budowy drogi Racibórz-Pszczyna kosztem innych inwestycji«
Pojawiło się pytanie, gdzie miasto przykręci kurek, by sfinansować budowę II etapu drogi R-P? Odpowiedź przyszła w kwietniu 2023 roku. W wieloletniej prognozie finansowej określono, które inwestycje w Rybniku dostaną mniejsze nakłady »Tu się przytnie, tam dołoży. Miasto znalazło środki na drogę Racibórz-Pszczyna kosztem innych zadań. Jakich?«
Teraz okazuje się, że budowa obwodnicy pochłonie 350 mln złotych (w tym: środki Rządowych Funduszy: Rozwoju Dróg - 100 mln zł i Polski Ład - 65 mln zł). Dzisiaj radni usłyszeli, że należy podnieść wydatki o 26,6 mln zł. Dlaczego? Miasto tłumaczy to tym, że wzrost obejmuje:
- środki przeznaczone na wypłatę odszkodowań oraz inne nieprzewidziane wydatki związane z inwestycją, które nie zostały zrealizowane w 2024 roku - 3,28 mln zł,
- waloryzację kontraktu budowlanego oraz konieczności dostosowania kosztorysu do rosnących cen materiałów i robót 23,36 mln zł.
Radny Andrzej Sączek zapytał na dzisiejszej sesji rady miasta, czy wykonawca może wnioskować o dodatkowe środki i czy w ogóle były one przewidziane. Mariusz Śpiewok, Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Dróg wyjaśnił mu, że firma mogła to zrobić – zgodnie z nowelizacją ustawy o klauzulach waloryzacyjnych.
Umowa na wykonanie drugiego etapu drogi Racibórz-Paszczyna została zawarta w maju 2023 roku, więc te klauzule waloryzacyjne, obowiązek ich stosowania wszedł w życie w trakcie, gdy był przygotowywany przetarg, gdy w zasadzie już był wszczęty przetarg na realizację tej drogi – odpowiedział radnemu.
Przyznał jednak, że nowelizacja weszła w życie w 2022 roku, a kluczowe decyzje co do budowy obwodnicy zapadły w 2023 roku.
Temat był całkiem świeży i brakowało w przestrzeni publicznej wypracowanych dobrych rozwiązań. Niemniej jednak w tej umowie, która została zawarta, te zapisy się znalazły i na podstawie tych zapisów jesteśmy zobowiązani do stosowania klauzul waloryzacyjnych – odparł Mariusz Śpiewok.
Dodał, że wzrost kosztów budowy wynika ze zmian cen materiałów budowlanych o 10% w stosunku do stawek obowiązujących w dniu składania oferty przez wykonawcę. Mówiąc inaczej, w lipcu ubiegłego roku inflacja od podpisania umowy podskoczyła o 10%.
Skąd miasto zamierza przesunąć środki na waloryzację powyższego zadania? Mariusz Śpiewok wyjaśnił, że będą pochodziły m.in. z innych zadań (jak np. przebudowa ul. Za Komendą) z tym że nie ma mowy o rezygnacji, a przesunięciu w czasie.
Tagi: droga Racibórz-Pszczyna, budowa droga Racibórz-Pszczyna, UM Rybnik, waloryzacja, wydatki droga Racibórz-Pszczyna, Mariusz Śpiewok
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Tragedia w Bogunicach. Nie żyje nastolatka
26019Tragiczny pożar niedaleko Rybnika. W pszowskim hostelu znaleziono ciała 5 osób
25727Policja i pogotowie na rynku. Były dwie interwencje
25717Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
22220Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
21379Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
+355 / -62Nowość w Rybniku! Już dziś otwarcie chlebomatu Piekarni Croma przy Galerii Domus
+239 / -23Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+150 / -5"Polska może być krajem bogatym i wolnym". Sławomir Mentzen w Rybniku zgromadził tłumy (zdjęcia)
+307 / -165Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
+88 / -13Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
23Braun i Fritz weszli do szpitala, by zatrzymać lekarkę. „Może dalej mordować?”. Służby sprawdzają, czy politycy popełnili przestępstwa (wideo)
21Ul. Kominka. Mieszkańcy kontra miasto. Znów zabrakło rozmów?
13„Gravel to wolność, przygoda, kontakt z naturą” – o Szutrach Śląskich, pasji i trasach
10Hotel Olimpia nadal działa, z mapy Rybnika zniknęła za to Arena!
10Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Fischer 2025-03-06
16:29:36
Czyli inni wykonawcy zamówień dla UM też mogą przedstawić wyższe koszty realizacji i oczekiwać wyższych kwot?
Dla kolegi pytam...
klauzula waloryzacyjne - muszę zapamiętać
~Maksymilian Popeć 2025-03-06
18:38:49
Studnia bez dna, nie mówiąc już o kosztach utrzymania. Efekt tych nowych dróg jest głównie jeden, zdecydowany wzrost ruchu samochodowego na wszystkich innych drogach w Rybniku (nie licząc Raciborskiej i Żorskiej, gdzie przez kilka lat będzie mniejszy)
~geopar 2025-03-07
06:47:23
Łatwo się wydaje nie swoje pieniądze. Zapytam wprost: Kto jest odpowiedzialny za tworzenie tak idiotycznych umów z wykonawcą? Wydłużenie kontraktu - pewnie!
Dołożenie pieniędzy do puli umowy - mnie ma sprawy!
Wynegocjowana kwota powinna być święta i tylko niespodziewane wydatki nie ujęte w kontrakcie powinny być negocjowane. Waloryzacja? To wykonawca nie wiedział że inwestycja będzie trwała dłużej niż rok i nie mógł przewidzieć że ceny wzrosną? - kpina.
Wszystko dzieje się kosztem mieszkańców, bo przecież to My a nie urzędnicy dołożymy do puli tej inwestycji. Pomijam fakt, iż firmy które mogły również startować w przetargu przegrały bo być może kalkulowały bardziej "realne" koszty. W normalnych warunkach Miasto już zacierało by ręce domagając się zwrotu części pieniędzy za niedotrzymane terminy.
~exx 2025-03-07
08:46:03
I opłacało się wybierać byle po taniości?
~kokosz321 2025-03-07
17:28:38
Widzę że większość osób tutaj jest albo niezaznajomiona z prawem albo politycznie nastawiona na sytuację .
Spieszę wytłumaczyć :
Miasto nie ma wpływu na zapisy umowne gdyż są one oparte o wytyczne zawarte w ustawie o zamówieniach publicznych . Możliwość takich waloryzacji dały przepisy wprowadzone przez PIS w roku 2022 .
To po pierwsze .
Po drugie pieniądze powinny być przewidziane bo urząd ma umowę i widzi jej zapisy , kwota dopłaty nie powinna być zaskoczeniem .
Po trzecie i tutaj skupił bym się na tym będąc pracowaniem UM należałoby zadać pytanie na jakiej podstawie wykonawca przedłużył kontrakt i czy zasadność wypłaty waloryzacji wogole istnieje. Skoro roboty nie zostały wykonane w pierwotnym terminie to waloryzacja powinna być realizowana ?
Po czwarte , czy nie popełniono błędu podpisując aneks z wykonawcą ? ( powody aneksu były mocno wątpliwe , powoływano się na geologie terenu , podczas gdy wykonawca miał tą dokumentację i powinien przejąć ryzyka zgodnie z zasadami umów w budownictwie ) . Czy miasto nie powinno w sytuacji gdy przedłuża umowę z powodu wniosku wykonawcy wyłączyć wtedy klauzuli o waloryzacji ? W końcu to nie miasto odpowiada za opóźnienie tylko wykonawca !
Jak już krytykujecie to róbcie to z głową . !