zamknij

Wiadomości

Jest nowy kontrapas dla rowerzystów. Zobaczcie gdzie

2021-08-25, Autor: ww, źródło: UM Rybnika

Rybnickie Służby Komunalne wprowadzają kolejne w Rybniku udogodnienia dla rowerzystów – tym razem w dzielnicy Niedobczyce. Rowerzyści korzystać mogą już z kontrapasu na ul. Generała Andersa oraz kontraruchu na ul. Obrońców Pokoju.

Reklama

Łukasz Karbowiński, rybnicki Oficer Rowerowy zastrzega, że nowe rozwiązania nie wiążą się ze zmniejszeniem liczby miejsc parkingowych na Andersa i Obrońców Pokoju.

- Czerwona nawierzchnia wlotów i wylotów jest malowana w miejscu gdzie nie można było i nie można również i teraz parkować, ponieważ zabrania tego prawo. Ograniczona widoczność na skrzyżowaniu przez parkujące w jego obrębie pojazdy to częsty powód kolizji i wypadków – dodaje.

Oficer Rowerowy przypomina też, ,że umożliwienie jazdy w obu kierunkach dla rowerzysty jest kluczowym elementem polityki rowerowej:

- Wyobraźcie sobie sytuację, w której mieszkacie na ulicy jednokierunkowej, a chcecie poruszać się w kierunku innym niż obowiązujący ruch samochodowy - pewnie znaczna większość złamie przepisy i pojedzie rowerem pod prąd lub po chodniku żeby dystans do pokonania był możliwie najkrótszy... nie pochwalam, ale niestety takie są realia. Rower jest napędzany siłą mięśni i każde wydłużenie drogi do pokonania zmniejsza zasięg – tłumaczy Łukasz Karbowiński.

Jego zdaniem lepiej też, żeby prawo chroniło rowerzystę w takiej sytuacji, a kierującemu pojazdem oznakowanie pionowe i poziome dawało jasny sygnał, że w tym miejscu może pojawić się rower.

Łukasz Karbowiński po raz kolejny wylicza zalety kontraruchu i kontrapasów:

  • Kontakt wzrokowy rowerzysty i kierującego pojazdem z naprzeciwka pozwala dostosować się obu uczestnikom ruchu do sytuacji na drodze. Badania niemieckie wskazują, że ruch rowerowy „pod prąd” jest bezpieczniejszy niż „z prądem”. Jazda pod prąd ulicą o niewielkich prędkościach pozwala ominąć ulice i skrzyżowania niebezpieczne dla rowerzystów, co znacznie poprawia bezpieczeństwo
  • Kontraruch i kontrapas to rozwiązanie komunikacyjne pozwalające w sposób legalny pokonać trasę w najkrótszy możliwy sposób.
  • Niektórym takie rozwiązania wydają się niebezpieczne, ale żadne statystyki tego nie potwierdzają. Miasta, które powszechnie wprowadzają takie rozwiązania nie odnotowały zwiększonej ilości zdarzeń - mało tego większość zauważyła poprawę w tej kwestii.
  • Kontraruch jest powszechnie stosowany np. w Niemczech, Holandii czy Francji ,a w tej ostatniej istnieje nawet obowiązek stosowania takiego rozwiązania na drogach przez zarządców dróg jako domyślnego.
Oceń publikację: + 1 + 23 - 1 - 86

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (21):
  • ~Aco87 2021-08-25 18:21:50

    Miejsce jest aby pogodzić interesy kierowców samochodów i rowerzystów. Nikt nic nie straciła a zyskano wiele. Super! Oby więcej mądrych pomysłów!

    33 74
  • ~Kwinto 2021-08-25 20:13:25

    Dobre i to. Na pewno kontrapasy ułatwią czy skrócą rowerzystom przejazd przez Rymer i Niedobczyce. Mam nadzieję że w przyszłym roku budżet miasta pozwoli na jakieś większe inwestycje, tunel pod towarowym, czy droga rowerowa po nitce dawnej kolei piaskowej.
    Przydało by się też wreszcie ruszyć ze scieżką wzdłuż Nacyny w okolicach Młyńskiej, czyli centrum-Obwiednia południowa

    31 56
  • ~Dintojra 2021-08-26 00:31:49

    Po dłuższej nieobecności odwiedziłem Rybnik i po nim pojeździłem samochodem... baa już na dzień dobry wpadłem do nieoznakowanej dziury (chyba przygotowania do naprawy), potem nie było lepiej.
    Tylu dziur, pozapadanych studzienek dawno w tym mieście nie było... na szczęście przybywa asfaltu pomalowanego na czerwono :)
    Nie mam nic do cyklistów, ale sorki kierowcy płacą ogromne pieniądze w podatkach, ubezpieczeniach czy nawet mandatach i u mechaników, a UM coraz bardziej dba tylko o rowerzystów ?
    Jazda po tym mieście to koszmar, trzeba mieć oczy dookoła głowy, bo niewiadomo z której strony wyjedzie pirat na e-hulajnodze.
    I przepraszam, ale nie wierzę w stwierdzenua kol. Arteksa i kilku innych użytkowników o tym jak to na "zachodzie" wprowadza się strefy tempo 30, wyprowadza samochody z miast i ogólnie likwiduje drogi.
    Zapraszam te osoby do Wolfsburga (przy okazji możecie zwiedzić Autostadt VW) i zobaczycie jak wygląda pokojowa koegzystencka kierowców blaszanek i rowerzystów, a nie dzicz fundowaną na siłę w Rybniku.
    Tam na przecięciach kierunków jazdy 2kół i 4kól jest sygnalizacja, scieżki są jednocześnie chodnikiem i trasą rowerowo/skuterową.
    Owszem trzeba jeździć ostrożnie, ale kierowca kierujący żelazem zawsze musi to robić obojętnie czy w mieście czy na autostradzie bez limitu prędkości... a tu nie dość, że wymalowano połowę dróg ba czerwono, to jeszcze pozwolono pieszym wchodzić pod koła... zaraz mnie ktoś oświeci, że w Niemczech też pueszy ma pierwszeństwo :) i tak i nie.
    Na przejściach (bramownicach) pierwszeństa nie ma, na pasach ma, tyle że nie spotkałem się z przejściem bez sygnalizacji świetlnej i dotyczy to tylko obszaru zabudowanego, poza obszarem zabudowanym (i w wioskach) nie ma przejść dla pieszych.
    U nas zawsze trzeba poknocić.

    58 9
  • ~Franca77 2021-08-26 00:56:39

    oj panie Dintojra zaraz wejdzie tu pan Arteks,ze jakto,czemu,dyc te drogi to dzieki funduszom unijnym!
    Podzielam pana zdanie ze LEPSZE rowniejsze drogi,ulice niz teraz to byly nawet za komuny!
    Nie wiem czy ktos zauwazyl ze najgorsze sa laczenia asfaltow,przeca to jest jakis obled ze na laczeniu dwoch identycznych nawierzchni auto POdskakiwalo jakby sie conajmniej kota przejechalo.
    A co do pierwszenstwa pieszych na pasach tj.NORMA nawet w tak dzikim kraju jak RFN.wiec niech pan nie narzeka ze w koncu PISlandia doszusowuje do cywilizacji.
    Pozdrawiam.

    21 10
  • ~Franca77 2021-08-26 01:23:44

    Juz na 1szej fotce widac ZAPADNIETY gulik,jasny gwint,czy tak trudodostepna jest wasserwoga zeby to wyPOziomowac?Jest na YT filmik "Rybnik 1994" prosze se POrownac "zielenistosc" Rybnika i JAKOSC drog z tym co bylo a jest teraz,toz Rybnik sie POprostu COFA w rozwoju!
    Takie fuszerki z zapadnietymi gulikami sa nawet na NOWYCH ulicach!
    Co mnie najbardziej WKURZA jezdzac niekiedy PO Rybnuku,to to ze przejezdzajac przez OBOJETNIE jakie laczenie dwoch asfaltow,to sie to odczuwa ,jakby sie kogos przejechalo.
    To takie moje odczucia z "jazdy"PO Rybniku.
    Pozdrawiam.

    30 3
  • ~Franca77 2021-08-26 02:48:35

    Panie Dintojra,tu z deczka PRZESADZILES
    "Jazda po tym mieście(Rybniku) to koszmar, trzeba mieć oczy dookoła głowy, bo niewiadomo z której strony wyjedzie pirat na e-hulajnodze"

    Moze ja mialem szczescie,ale przez kilka tygodni NIE sPOtkalem w Rybniku ani jednego ludzia na hulajnodze,a duzo bardziej obawialem sie bym nie wjechal w jakas dziure!

    Nastepne pana BREDNIE!
    "Tam(RFN) na przecięciach kierunków jazdy 2kół i 4kól jest sygnalizacja, scieżki są jednocześnie chodnikiem i trasą rowerowo/skuterową."

    Panie Dintojra POwtarza pan moje stwierdzenia tutaj sprzed kilku lat,ze na "zachodzie" nie ma osobnych wymalowanych na obojetnie jaki kolor drog,dla rowerzystow,sa po prostu WYDZIELONE pasy szer.ok0,5m i tj.dla rowerow.

    A tu juz pan POjechal PO bandzie
    "Niemczech też pueszy ma pierwszeństwo :) i tak i nie.
    Na przejściach (bramownicach) pierwszeństa nie ma, na pasach ma, tyle że nie spotkałem się z przejściem bez sygnalizacji świetlnej i dotyczy to tylko obszaru zabudowanego, poza obszarem zabudowanym (i w wioskach) nie ma przejść dla pieszych".

    Czlowieku NIE wciskaj ludziom kitu,bo jesli jestes w DE to POwinienes wiedziec ze tam w miescie,czyli,czytaj tez w POdobnej miescinie jak Rybniku na"pasach" ma ZAWSZE pierwszenstwo PIESZY,koniec kropka!!!!
    Pozdrawiam i bardziej uwazaj a mniej zaplacisz mandatow.

    4 25
  • ~THE Bill 2021-08-26 07:35:44

    Uwielbiam jeździć na rowerze.. Ale powiedzcie mi, tak realnie, co te 5 m czerwonej jezdni wnosi w sfere rowerzystów? Gdyby zbudowano tam ścieżkę rowerową, to rozumiem, ale wielkie halo, o te zatoczkę? Ehh.

    24 4
  • ~tomek13 2021-08-26 09:09:44

    Na ulicy Brudnioka zrobili ścieżkę nie wiem tylko po co mieszkam niedaleko i tylko raz widziałem tak starszą panią na rowerze a po likwidacji pasa korki jak h......a

    27 6
  • ~jose_23 2021-08-26 09:54:03

    Słyszycie? To pękające dupy samochodziarzy XD

    8 23
  • ~Dintojra 2021-08-26 11:31:27

    Panie Franca, zak, kazoo czy jakie tam jeszcze nicki pan ma, odnośnie hulajnóg to chyba niezbyt często jednak pan opuszcza miejce zamieszkania.
    W temacie ścieżek w Niemczech, to chyba ma pan blade pojęcie. Na 0,5m ścieżce ludzie będą chodzili bokiem, nie wspominając o wyminięciu się dwóch rowerów... bo jak wspomniałem poza obszarem zabudowanym ścieżką poza rowerami poruszają się też skuterki oraz piesi... jak wszędzie, tak i w DE nie dotyczy to fanów Lance Armstronga na ich szybkich bestiach.
    W miastach ścieżki zwykle są wydzielone obok jezdni, ale nie zawsze urbanistyka miasta na to pozwala i wtedy są one pasem na chodniku lub jezdni, ale zawsze przecięcie kierunków ma sygnalizację.
    Odnośnie przejść i pierwszeństwa na nich, nie ma pan pojęcia o czym pisze.
    Trochę już mieszkam w Niemczech i wiem, że są dwa typy przejść zwykłe z pasami i sygnalizacją i tzw bramownice bez sygnalizacji dla rowerów i pieszych.
    Na tych pierwszych pieszy i rowerzysta (nie musi zsiadać z roweru) ma bezwzględne pierwszeństwo, na tych drugich już nie.
    W zasadzie nie ma przejść dla pieszych bez sygnalizacji (na tzw. żądanie) i to jest ten zasadniczy błąd "pislandii" w doszusowywaniu do cywilizacji.
    Nie ma przejść w obszarze nie zabudowanym i na wsiach, więc chyba oczywiste, że mowa o przejściach w mieście.
    Druga sprawa, że przejść nie jest tak nasr...e jak u nas, ale możesz przejść przez jezdnię bez narażania się na mandat z tym, że nie masz pierwszeństwa i masz zachować ostrożność, bo jak zostaniesz potrącony poza przejściem to pokrywasz szkody i w zasadzie nie licz na odszkodowanie.
    Więc nie bujaj pan w obłokach i nie kreuj informacji na podstawie kilkudniowych pobytów kiedyś tam u naszych zachodnich sąsiadów.
    Zresztą z tą wiedzą o zasadach ruchu w naszym kraju jest bardzo słabo... mało kto wie o zasadzie prawej ręki na parkingu np. pod marketami, a ona tam też obowiązuje... ale to opowieść na inny czas.

    13 1
  • ~Arteks 2021-08-26 11:37:03

    Podobno sami radni domagają się kontrapasów w dzielnicach aby nie były gorsze od centrum miasta. Jak widać wbrew panikarzom i zgredzikom - kontrapasy nie stanowią żadnego niebezpieczeństwa o czym przekonaliśmy się przez te kilka ostatnich lat. @Dintojra - nie musisz wierzyć na słowo. Wystarczy, że zrobisz sobie jakiś zagraniczny urlop, najlepiej jako pieszy czy rowerzysta w zachodnim mieście i po powrocie jeśli nie zmienisz zdania to przynajmniej doświadczysz, że to funkcjonuje. U nas mamy dużo niedouczonych kierowców z brakiem predyspozycji do kierowania autem i im przeszkadza wszystko. Do niedawna niektórzy pisali, że nie można wprowadzać pierwszeństwa dla pieszych bo auta nie można "ot tak zatrzymać". Zapytałbym ich czy auta na zachodzie mają lepsze hamulce lub czy od czerwca tego roku w Polsce stosuje się inne hamulce niż wcześniej? ;) A co do dziur - to ilekolwiek by włożyć pieniędzy w drogi to zawsze się będą pojawiać. Według mnie w Rybniku dość skutecznie się je usuwa. Byłoby jeszcze lepiej gdyby nie używać soli w zimie - przynajmniej na płaskich odcinkach dróg.

    3 24
  • ~Arteks 2021-08-26 11:45:47

    @Dintojra - w niemieckich miastach już dawno uspokojono ruch, a ilość aut w przeliczeniu na mieszkańców od dawna spada w dużych miastach. W centrach są deptaki, strefy ograniczeń to normalność, kontrapasy czasami są nawet poprowadzone po torze tramwajowym(!). Ilość wypadków stawia Niemcy na końcu tabeli Europy. Niemcy to dla mnie przykład najbardziej motokultystycznego kraju w latach 60. który stał się jednym z najbardziej przyjaznych krajów dla pieszych. To ma też przełożenie na gospodarkę i ekonomię bo dzięki temu odżyły centra miast. Tłumy ludzi w centrach, mało lokali na wynajem, dużo inwestycji deweloperskich.Niemcy od dawna zrezygnowali z motodominacji - na rzecz zrównoważonego transportu. Łatwiej w Niemczech znaleźć stację kolejową niż... benzynową. ;)

    4 18
  • ~Mietek_bez_skarpetek 2021-08-26 12:05:25

    tomek13, musisz lepiej patrzeć, ja przejeżdżam Brudnioka/Na Górze niemal codziennie, zazwyczaj w towarzystwie innego/innych rowerzystów. Ten kontrapas to świetna alternatywa dla deptaku Powstańców/Sobieskiego.

    5 7
  • ~Franca77 2021-08-26 12:23:10

    Ja ja panie Arteks alles fur deutchland!Tak jakbym juz to u kogoś słysził?:)))

    6 8
  • ~Arteks 2021-08-26 13:03:43

    @Franca77 - no chyba lepiej brać przykład od Niemców niż Rosjan czyż nie?

    7 4
  • ~artefaks 2021-08-26 15:25:19

    @NieSmołko. To odzywa się nieczyste sumienie....

    3 4
  • ~Fenrir 2021-08-26 19:22:22

    @Arteks
    O tych niemieckich miastach czytałeś chyba na jakimś forum dla śmierdzących spod pachy.

    8 5
  • ~Fenrir 2021-08-26 19:24:48

    ~Franca77
    Psychiatrzy przyjmują podobno bez skierowania więc zacznij działać bo niedługo pojawi się artykuł że powiesiłeś się w proteście przeciwko Tuskowi wsadzając sobie wcześniej kij baseballowy w kakaowe oko

    6 6
  • ~Arteks 2021-08-26 20:27:06

    @fenrir - ty penetrujesz fora internetowe i ciągle prowokujesz do kłótni, ja penetruję różne państwa i miasta fizycznie i fajnie spędzam czas. ;) Przy okazji coś z tego wyciągając i namawiając do zmian w naszym mieście. Kto lepiej spędza czas? :)

    4 7
  • ~Alpha 2021-08-27 08:15:36

    Co za bzdury z tym Wolfsburgiem tutaj ktoś wypisuje. :D
    Vide strona miasta: W Wolfsburgu jest na dziś 250 km tras rowerowych, od 2019 istnieje podział na klasy (główne i drugorzędne), rada miasta przyjęła masterplan rozbudowy dróg głównych i takich ktróre umożliwią przesiadanie się z auta na rower większej liczbie mieszkańców. @Dintorja, jak już zaprosisz do tego Wolfsburga to od razu umów z kimś kto mówi po niemiecku i wie co się na miejscu dzieje. :)

    4 4
  • ~Dintojra 2021-08-28 12:48:17

    @Alpha, fajnie, że potrafisz czytać po niemiecku, szkoda że nie posiadłeś tej samej umiejętności w języku polskim :)
    Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem co chciałeś nam tutaj wszystkim przekazać ? że są i będą budowane dalsze ścieżki rowerowe w WOB ? To wiem, jak obecnie wygląda miasto też wiem... więc opisz może te "bzdury", o których rzekomo napisałem.

    @Arteks podaj meila wyślę Ci fotki, które zaprzeczą Twojej teorii likwidacji ruchu sam. w centrach miast na rzecz deptaków.
    Odnośnie stacji benzynowych, to może nie jest tak jak w Rybniku, że przy każdym rondzie jest stacja, ale z tym porównaniem że łatwiej o stację DB, niż o stację benzynową, to chyba przesadziłeś.
    Jakoś też nie widzę tej masowej przesiadki z samochodów na rowery... owszem Niemcy zmieniają (lub dokupują) auta spalinowe na elektryki.
    Ja obserwuję, że zwykle w gospodarstwie domowym są 2 auta i ewentualnie jako trzeci kabriolet.
    Widzę też, że oni używają roweru (i często także konia) jako środka relaksu, a nie transportu... w każdym razie do Holandii to im daleko :)

    4 2

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Miasto Rybnik powinno budować mieszkania komunalne?





Oddanych głosów: 738