zamknij

Wiadomości

Jest chłodno, pojawił się smog. Norma przekroczona o 1000%

2019-10-29, Autor: 

Wczoraj w nocy otrzymaliśmy od Was informacje, że jakość powietrza w Rybniku jest fatalna. Praktycznie każdy punkt na mapie Rybnika wskazywał na wielokrotne przekroczenie normy pyłu zawieszonego.

Reklama

To pisaliście wczoraj w nocy w wiadomościach do naszej redakcji:

- Smog dziś dobija, nie da się oddychać

- To jest jakiś skandal....

Jakość powietrza w drugiej połowie dnia uległa drastycznemu pogorszeniu. O godzinie 16.00 mapa Rybnika była jeszcze zielono-żółta. Godzinę później pojawiły się pierwsze przekroczenia norm, m.in. w Radziejowie i Kamieniu.

Czerwone i fioletowe punkty zaczęły się pojawiać o 18.00. Na południu Rybnika stężenia PM10 przekraczały 300-400%.

Godzinę później czujniki powietrza wskazywały przekroczenie normy o 500%. Tak było np. w Wielopolu, dzielnicy Północ, Boguszowicach Starych, Niewiadomiu czy Chwałowicach.

Następne godziny to kolejne wielokrotnie przekroczone normy jakości powietrza, które zbliżały się niebezpiecznie do 1000%. Ta granica została przekroczona o godzinie 22.00 w Niedobczycach (PM 10 - 1030%, 515 µg/PM2,5 - 1342%, 335 µg/).

Jeszcze gorzej było o północy w dzielnicy Paruszowiec-Piaski. Pył zawieszony był tam przekroczony o 1129% (564 µg/).

Kiepska jakość powietrza jest również teraz – przed godziną 10.00. W Niedobczycach stężenie PM10 dochodzi do 500%, w Ligocie-Ligockiej Kuźni jest prawie 660%, a na rynku w Rybniku – ponad 350%.

Przypominamy, że sytuację dotyczącą jakości powietrza możecie monitorować na stronie Airly.

Oceń publikację: + 1 + 33 - 1 - 58

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (71):
  • ~Krisss 2019-10-29
    10:10:14

    Jo rodowity hanys/grubiorz nie widza w tym nic złego.

  • ~ 2019-10-29
    10:23:39

    A ty rodowity hanys zbadaj sobie płuca bo na głowę jest za póżno.

  • ~Bartek Malina 2019-10-29
    10:25:22

    50 19

    nie lepiej było w nocy po polnocy normy były prawie 900 % przekroczone albo w kamieniu albo na rynku na airly norma była o 894 % przekroczona a na boguszowickiej to był taki ze mgla byla

  • ~Bartek Malina 2019-10-29
    10:26:01

    58 22

    krakow był na zółto

  • ~siarzewski 2019-10-29
    10:43:21

    A jo rodowity hanys widza w tym coś bardzo złego.

    Przyjdzie taki czas, że po kilku dniach bezwietrznej pogody, ludzie będą masowo umierać w wyniku zatrucia dymem. Tak jak podczas wielkiego smogu londyńskiego. Może wtedy operatorom łopat i politykom otworzą się oczy.

    Nie dla kotłów zasypowych !!!

  • ~Arteks 2019-10-29
    10:48:09

    83 68

    @krisss - ale widać jednak tę pauperyzację górnictwa. Kiedyś górnik był kimś kto się wyróżniał zarobkami, stylem i wygodą życia i to w skali krajowej. Dzisiaj górnicy palący węglem dołączają do najbiedniejszych grup społecznych kraju które zwyczajnie dziadują... Wczoraj wieczorem spojrzałem na airly. Powietrze w naszych domkowych dzielnicach gorsze niż w familokach biednych dzielnic Bytomia czy Świętochłowic... Jeśli węgiel jest tak niezastępowalny to czemu kopalnie już dawno zrezygnowały z parowozów na bocznicach i z maszyn parowych w swoich zakładach? Czyżby przez to, że uznano to jako przeżytek w sytuacji kiedy można je obsługiwać nowocześniej? Piece węglowe w chałupach to też PRZEŻYTEK!

  • ~Kurt_Wallander 2019-10-29
    10:51:03

    74 27

    Jakiś czas temu, odrzucałem oferty pracy z Krakowa mówiąc, że nie widzę sensu zamiany rybnickiego smogu na ten krakowski... a teraz los ze mnie się chichra.

    O tak, wielki londyński smog jest tu świetnym przykładem... katastrofy ekologicznej, gdzie zaledwie TYDZIEŃ mieszkania w zadymionym mieśce, spowodował zgon 4000 ludzi a kolejnych 8000 cierpiało na wywołane tym choroby.

    Airly o 20:45 na Orzepowickiej pokazywał purpurowy kolor, 752% przekroczenia PM 2.5 oraz 572% PM10 zaś dziś rano - zaledwie 476% i 350%.

    W Rybniku nic się nie zmieni przez jeszcze jakichś dziesięć lat...

  • ~PogromcaSzkodnikow 2019-10-29
    10:54:19

    47 47

    Straz Miejska w Rybniku w takim razie nie jest nam w ogole potrzebna.

    Ciekawe czy problem dostrzegl pan prezydent Kuczera?

    Pewnie znow zrobi jakis dzien z darmowa komunikacja i wysle ta informacje do wszystkich portali jak to dba o Rybniczan.

    A prawda jest taka, ze w Rybniku brakuje SM po godzinie 22:00.

    W okresie grzewczym po tej godzinie SM Rybnik powinna prowadzic wzmozone kontrole tam, gdzie smierdzi palonymi smieciami, a z komina wydobywa sie czarny, smolisty dym.

    Panie prezydencie Kuczera - jestem pewny, ze i u pana w rodzinie dalszej lub blizszej pojawia sie nowe osoby chorujace na raka - i to po tej zimie.

    Moze wtedy sie pojawia w pana glowie rozwazania czy warto zwiekszyc wydatki na 3 zmiane SM Rybnik czy tez nie.

  • ~Kurt_Wallander 2019-10-29
    10:59:42

    56 19

    Zgłaszanie do SM kopcących sąsiadów to strata czasu - szukałem kogoś, kto pali śmieci (nadal to robi: smród gumy i palnego tłuszczu) , efekt? SM nic nie znalazła... coś czuję, że SM przez jesień-zimę zajmowałaby się tylko tym.

    Wczoraj wyszedłem na chwilę na zewnątrz - wróciłem do domu i czuję, jak śmierdzę tym, co aktualnie w okolicy jest spalane... kiedyś szło się do knajpy, by wyjść z niej z dymem w kieszeniach, teraz to idzie się na plac po to samo :o)))

  • ~exx 2019-10-29
    11:03:50

    58 27

    Ale co sądzić o mieście i jego mieszkańcach które jest w czołówce europejskiej jeżeli chodzi o zanieczyszczenie powodowane brudnym spalaniem węgla. Dodam jeszcze, że ten region do biednych nie należy to raz a dwa, że w śmieciuchu można spalać węgiel dużo czyściej. Ja bym pomyślał, że mieszkańcy to prości ludzie z niskim poziomem inteligencji. Kto się nie zgadza ze mną proszę o kontrargumenty.

  • ~Piotrek Barszczewski 2019-10-29
    11:05:46

    79 15

    Może w końcu prezydent zamiast przeznaczać pieniądze na ścieżki rowerowe przeznaczy więcej na walkę ze smogiem w zasobach ZGM'u z których idzie najwięcej syfu.

  • ~qwer 2019-10-29
    11:17:50

    69 27

    90% ludzi nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia. Słyszałem już nawet że kiedyś też był smog i ludzie żyli tak zgodzę się ale to akurat niczego nie tłumaczy. Jedynie udowadnia w jakim tępym społeczeństwie żyjemy.

  • ~Dawid Dziwoki 2019-10-29
    11:19:37

    29 42

    Kiedyś tego nie było, teraz chyba te czujniki mają za mocne.

  • ~mezi1235 2019-10-29
    11:20:38

    38 24

    Arteks: W paru kopalniach działają jeszcze urzadzenia na parę. M. in. Spreżarki z lat 20 XX. Wieku- praktycznie bezawarujne. Jeżeli chodzi o opłacalność ich pracy to bywa różnie. Dopuki jest para z EC to działaja i konserwacja jest łatwa i tania. Nowe urzadzenia wymagaja ciaglego kosztownego serwisu. Kopalnie nie chca sie pozbywac takiego sprzetu. Po za tym... Nie dalej jak rok temu robiłem instalacje elektryczna w domku jednorodzinnym i pytam wlascicieli - czym bedzie ogrzewany dom bo dobrze jest przygotować instalacje pod automatyke i sterowanie dla pomp ciepła. Koszt instalacji znikomy przy całej inwestycji. Proponowałem rownież panele PV. Spotkałem się z krytyką starszego pokolenia a właściciele postawili na kocioł węglowy. Powtorze jeszcze raz... Dopuki pokolenie osób, ktore nie wierzą w nowe rozwiazania joe wymrze. Nic się noe zmieni.

  • ~bikerek 2019-10-29
    11:31:24

    43 13

    Firma pogrzebowa się reklamuje na tym portalu. Przypadek, nie sądzę.
    Wczoraj już o 18 Rybnik się mienił w barwach czerwono, bordowo i fioletowych, z każdą godziną później coraz bardziej fioletowo.

  • ~Arteks 2019-10-29
    11:40:13

    38 44

    @PiotrekBarszczewski - gdybyś napisał, żeby miasto nie budowało nowych dróg, a te środki zainwestowało w budynki ZGM - to miałbyś po części rację. Za te gigantyczne środki dałoby się wymienić wszystkie źródła ciepła ale przy okazji postawić kilka nowych bloków komunalnych i jeszcze w bonusie lodowisko. Ale koszt powstawania dróg rowerowych to tak naprawdę grosze w skali miasta. Pewnie jeden wiadukt na nowej obwodnicy jaka jest budowana jest większej wartości niż wszystkie rowerowe inwestycje z ostatnich lat. @DawidDziwoki - tak fatalnie jak w ostatnich 10 lata nie było! Kiedyś były kachloki, ludzie oszczędzali opał, a w dodatku nie było tak piekielnych wynalazków jak piec śmieciuch i dmuchawa. A co napawa największym wstydem i najbardziej się przyczyniło do rozwoju smogu w ostatnich latach to... boom budowlany po 2000 roku. To największy z możliwych znanych mi OBCIACHÓW aby do nowego domu wstawiać technologię rodem z XIX wieku. To tak jakby w nowym garażu zamiast auta wstawiać bryczkę... Dlatego w innych regionach, miastach i wsiach nie jest tak źle jak na Śląsku. Tylko tu czas w ogrzewalnictwie się zatrzymał. Kiedyś tak nie było, a Śląsk był synonimem nowoczesności. Ale to już zamierzchłe czasy bo teraz panoszy się ciemnogród.

  • ~sympatykrybnika 2019-10-29
    11:43:56

    12 19

    ~mezi1235 – „W paru kopalniach działają jeszcze urządzenia na parę. M. in. Sprężarki z lat 20 XX. Wieku- praktycznie bezawaryjne”
    I co to ma być nasz przemysł 4.0???!!!
    Oni (górnictwo) sami się likwidują

    „Dopóki pokolenie osób, które nie wierzą w nowe rozwiązania nie wymrze. Nic się nie zmieni” to twoje słowa mezi1235 – ciężko mówić o zlikwidowaniu się ludzi, wręcz nie wolno. Trzeba jednak z ludźmi, którzy nie wierzą w nowe rozwiązania rozmawiać, uczyć ich, np. w Uniwersytetach Trzeciego Wieku.

  • ~wojto 2019-10-29
    11:43:59

    42 14

    @mezi1235 - jakie pokolenie ma wymrzeć - 30-to latków? Tu nie chodzi o wiek danego człowieka tylko kompletny brak świadomości. My tu, w odróżnieniu od Krakowa jesteśmy w o tyle fatalnym położeniu, że masa ludzi ma deputaty węglowe, masa ludzi pracuje w branży związanej z wydobyciem. I tym ludziom po prostu ciężko powiedzieć, że owoc branży w której robią, jest śmiercionośny, tym bardziej że lobby górnicze jest jak lobby tytoniowe w latach 70/80-tych, że nawet wydawałoby się wykształcony człowiek, głowa państwa, tego nie ogarnia, a co dopiero zwykły górnik...
    BTW u mnie wczoraj wieczorem było 650 µg/m³ PM10 czyli raptem 1300% normy

  • ~mezi1235 2019-10-29
    12:20:30

    22 8

    Wojto~ Kopalnie w tym stanie sie koncza. Powoli bedą zamykać kolejne a dzisiejsi młodzi gornicy nie dostana takich emerytur jak ich ojcowieni dziadkowie. Kiedys wegiel byl potrzebny to dawano gornikom co najwiecej, bo cala energetyka byla oparta na weglu. Jezeli chodzi o przemysl gorniczy to niestety 40 % to zabytki. Wazna jest efektywnosc energetyczna zakladow przemyslowych o ktorej stare kadry nie maja pojecia. Np. Zamiast zainstalowac przemiennik czestotliwosci to wlaczaja pompe.na maksa i ograniczaja na zaworach. Dzisiaj nowe bloki ( dolna odra) rozwaza ptzejscie z wegla.na gaz. Co jak za 20 lat bedzie tylko kilka blokow weglpwych z weglem rosyjskim bo tanszym? Kopalnie upadna. Potrzebujemy nowuch mysli energetycznych oparte o mix energetyczny. Rozwoj magazynow energi z oze. Ale wiele ludzi jeszcze pali w piecach butelkami po wodzie. Przejdz sie po starszym pokoleniu i zaproponuj uniwersytet 3 wieku. Wysmieja cie. Bardzo wiele osob mowie: po co mi ten komputer jak i tak nie bede z niego korzystal. Ale masz racje potrzeba uswiadamoac spoleczenstwo. Ale tez mentalnosc polakow jest taka ze starsza.osoba noe chce ufac mlodym odoba.

  • ~pprywatne 2019-10-29
    12:22:40

    51 7

    Czy ktoś się spodziewał, że będzie inaczej po wymianie piewców węglowych na inne węglowe...

  • ~Karolina# 2019-10-29
    12:23:07

    56 31

    i po co ten artykuł i dyskusja pod nim? Smog był i będzie, dopóki nie będzie zakazu palenia węglem na terenie miasta i powiatu. I należy jak najszybciej to uchwalić, bo naiwni dalej montują piece (komputerowo sterowane) ale na węgiel, tylko że już z certyfikatem. Mam nadzieję, że po przeprowadzonej gazyfikacji będzie obowiązek przyłączenia się do sieci albo ew. inne źródło ekologiczne (np. pompa). Projekt nowelizacji będzie w najbliższym czasie uchwalony. A zakaz opalania węglem już może być wprowadzony.

  • ~Uno Sardegna 2019-10-29
    12:26:43

    21 31

    Zachęcam do publikowania kopciuchów w aplikacji
    https:/brudnykomin.pl

  • ~rosthost1 2019-10-29
    12:38:19

    35 5

    Urząd miasta stołecznego Warszawy prowadzi program dotacji na fotowoltaikę. Prywatni inwestorzy mogą liczyć na nawet 40% dofinansowania w przypadku fotowoltaiki i 30% dotacji na zakup pompy ciepła. W Opolu dofinansowanie występuje pod postacią pożyczki, powyżej 95% kosztów kwalifikowanych, która po spełnieniu warunków może zostać umorzona w 20%. wđwitokryzskim dofinansowanie na poyiomie gminz jest w: Kazimierza Wielka,Słupia, Chmielnik, Morawica,
    Sędziszów, Zagnańsk, Górno, Raków, Łopuszno, Dwikozy, Włoszczowa. Na Pomorzu - przedsiębiorcy dofinansowanie przyjmuje postać pożyczki w wysokości do 80% kosztów. Oprocentowanie w skali roku wynosi 3%, a maksymalny okres spłaty to 6 lat.Inwestor może liczyć na umorzenie 15% zaciągniętego kredytu. A W RYBNIKU??? mamy bastion smogu!!!!

  • ~minowa 2019-10-29
    13:28:54

    24 28

    Już uwierzyliście, że rak jest wyłącznie od smogu.... I o to chodziło. Teraz można lać roundupem zboża, bo zysk jest większy, gdy ziarno jest lżejsze ale suchsze, niz cieższe, za to bardziej mokre. Mozna dodawać karagen do śmietanek, inne świństwa chemiczne do żywności. Można jeszcze więcej samolotów wypuszczać w powietrze. Już uwierzyliście WHO, że rocznie na świecie 1 na 1000 osób umiera od smogu, czyli w Polsce 40000 osób. Taki był przelicznik. Tak wyliczono te 40000. Ciekawe, że nie wierzyliście temu samemu WHO, że każdego na Ziemi trzeba szczepić przeciwko ptasiej grypie. Ciekawe, że nie chcecie zgodnie z WHO, aby wasze dzieci uczono w przedszkolu masturbacji. Macie bardzo wybiórcze postrzeganie świata.

  • ~Dawid Dziwoki 2019-10-29
    13:30:03

    9 5

    Rosthost co ma fotowoltaika do smogu? Przed chwilą na polsat news pokazano reportaz o Warszawie i w biezacym roku na wymiane kopciuchów przekazano aż 44tysiace zlotych, a pieców wymieniono aż 22 sztuki.

  • ~Arteks 2019-10-29
    13:44:18

    20 35

    @minowa - a jaką wizję postrzegania świata ma ktoś kto chce żyć jak w epoce pary, babrać się w brudzie, psuć wizerunek regionu? Jak chce ktoś mieć satysfakcję kiedy powoduje uciążliwości dla innych i pozbawia się komfortu życia, używając technologii o których w innych krajach już zapomniano lub wspomina się jako samo zło (słynny smog w Londynie). Czemu osoby które chcą żyć jak dzicy - nie wyjadą do dzikich krajów?

  • ~ 2019-10-29
    13:49:57

    46 8

    Niestety dzielnice Rybnika w większości nie są zgazyfikowane, brak również ciepła systemowego. Nie każdego stać na pompę ciepła i rachunki za prąd. Bez rozwiązania systemowego tj. rozbudowy gazociągu i ciepłociągu nic w mieście się nie zmieni

  • ~Arteks 2019-10-29
    14:19:53

    28 30

    @SzybkiLopez - powołując się na wypowiedź przewodniczącego Rady Miasta można łatwo obalić ten mit. Niedawno powiedział na jakimś panelu dyskusyjnym o problemie smogu na Śląsku, że 60% (a więc większość) gospodarstw domowych ma dostęp do gazu lub c.o. I ja bym w to wierzył bo w takich dzielnicach jak Zamysłów, Niedobczyce, Smolna, Maroko-Nowiny, Boguszowice, Śródmieście, Orzepowice czy Chwałowice jest gaz - dymy z kominów też. Wystarczyłoby wprowadzić obligatoryjność w podłączaniu się do sieci tak samo jak zrobiono w przypadku kanalizacji i masakra smogowa by się skończyła - przynajmniej na większym obszarze miasta. Poza tym po co ktoś budował dom tam gdzie nie ma odpowiedniej infrastruktury?

  • ~Mariusz Grodecki 2019-10-29
    14:23:44

    26 18

    W Krakowie mimo zakazu palenia w październiku 2019 będziemy mieć najwyższą liczbę dni z przekroczoną normą od 4 lat?
    W październiku 2018 r dobowa norma przekroczona była przez 19 dni, w 2017 r. -11 dni, a w 2016 r. - 16 dni. W 2019 jest już 18 ...
    Dziękuję za uwagę.

  • ~arkussinus 2019-10-29
    14:28:17

    12 8

    "Nieważne, kto głosuje, ważne, kto liczy głosy"....ten cytat można przynajmniej dzisiaj zdecydowanie przełożyć na podawane przez różne telewizje wyniki pomiarów: np. rano w Rzeszowie od złego powietrza do średniego, podobnie w Krakowie- zła na tvn, a już niezła" na tvpinfo, a polsat jeszcze inaczej to zinterpretował. Problem jest i na pewno nie jest związany z paleniem węglem, a przede wszystkim wyrobami "węglopodobnymi" niestety ze śmieciami włącznie

  • ~rosthost1 2019-10-29
    14:28:38

    18 7

    ~Dawid Dziwoki
    "Rosthost co ma fotowoltaika do smogu? " Można ogrzewać gazem ale i prądem. Pomyśl Dawid Dziwoki zanim coś napiszesz. INNe miasta i gminy mają programy do walki z zanieczyszczeniem powietrza, a czy to gaz czy ciepło systemowe jeden buj. Ważne że cos robią, a Rybnik mysli jak uchwalić budżet aby nie zbankrutować. Mieszkańcy mogą umierać!!!!! Smog niech żyje nam!!!!

  • ~arkussinus 2019-10-29
    14:31:29

    26 8

    panie arteks:" Poza tym po co ktoś budował dom tam gdzie nie ma odpowiedniej infrastruktury?".....bo tak chciał i ktoś mu pozwolenie wydał!!!

  • ~Arteks 2019-10-29
    14:43:28

    14 25

    @arkussinus - i przez takie absurdalne czyjeś zachcianki wszyscy teraz cierpimy.

  • ~waldus 2019-10-29
    14:46:40

    24 8

    brukselscy eurokomunisci proponuja zrownac gaz z weglem pod wzgledem szkodliwosci. hehehehe ... ,a ludzie instaluja obecnie ogrzewanie gazowe.

    "Niebawem Bruksela może zacząć traktować paliwo błękitne jak to czarne, co odebrałoby sens większości inwestycji związanych z tym surowcem - informuje "Rzeczpospolita". - "

  • ~PogromcaSzkodnikow 2019-10-29
    14:50:31

    11 12

    ~minowa

    Ty tak specjalnie trollujesz prawda?

    Nie wierze, ze ktos tak naprawde rozumie statystyke :)

    W 6 klasie szkoly podstawowej na lekcjach matematyki dzieci sie ucza statystyki i za takie pierdoly jak Ty napisalas dostaja 1 :)

  • ~Arteks 2019-10-29
    14:59:11

    20 23

    @waldus - bo w starych krajach EU nawet gaz jest czymś szkodliwym dla środowiska, a u nas dalej fascynacja węglem jak w czasach Jamesa Watta... ;) Gdyby nadal produkowano by jakieś wehikuły na węgiel - na Śląsku znalazłby nabywców. O ile Polska jest zaściankiem Europy to Śląsk staje się na własne życzenie cywilizacyjnym grajdołem. Wstyd, że trzeba tłumaczyć jeszcze takie oczywistości.

  • ~ 2019-10-29
    15:07:20

    20 1

    Czy podpisał już ktoś z Was umowę z funduszem programu Czyste Powietrze? (Nie wniosek, a umowę dotacyjną). Pytam poważnie.


    @Arteks w Boguszowicach Starych sieć gazowa była robiona w latach 90, od tamtej pory powstało wiele nowych domów na nowych drogach gdzie nikt nie starał się nawet o zapytanie do gazownictwa o możliwość przyłączenia ! W moim rejonie są stare i nowe domy, gdzie na stare kostki możemy przymknąć oko, bo kiedyś nie było materiałów izolacyjnych i każdy palił, pali węglem, to w nowo budowane termosy mają piece węglowe niekoniecznie podajnikowe.

  • ~sympatykrybnika 2019-10-29
    15:22:31

    15 5

    ~Arteks piszesz: „Wystarczyłoby wprowadzić obligatoryjność w podłączaniu się do sieci tak samo jak zrobiono w przypadku kanalizacji”. Proszę wyjaśnij rybniczanom na czym ma polegać ta obligatoryjność, kto jest władny ją wprowadzić, czy będzie ona powiązana z sankcjami (karami), czy będzie powiązana z montażem finansowym, dla tych z grupy np. „ubóstwa energetycznego, czy to jest sprawa samorządu, UM (naszych radnych), czy rządu i sejmu (naszych posłów)???

  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29
    15:23:35

    11 7

    ~PogromcaSzkodnikow Znowu się ośmieszasz ,ty to robisz celowo ,czy naprawdę wierzysz w to co piszesz???

  • ~Arteks 2019-10-29
    15:36:01

    15 14

    @sympatykrybnika - oczywiście samorząd nie jest władny stanowić prawa. Taką ustawę mogliby przygotować parlamentarzyści lub ministerstwo ochrony środowiska. Wzorem podobne rozwiązania w przypadku ścieków. W przypadku miast - takie przepisy bardzo by pomogły w walce ze smogiem i niesfornością jednostek aspołecznych.

  • ~Karolina# 2019-10-29
    15:41:35

    14 4

    sejm uchwalił poprawkę do ustawy ochrony środowiska, i czy to się komu podoba, czy nie, będzie obowiązkowe przyłączenie się do sieci gazowniczej lub ciepłociągu, to tylko kwestia czasu.

    http://www.rynekinstalacyjny.pl/aktualnosc/id10452,nowelizacja-prawa-ochrony-srodowiska-kary-za-kopciuchy-i-obowiazkowe-podlaczanie-do-sieci-cieplowniczych

  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-29
    15:44:26

    24 20

    Jak czytam ludzi co tak chcą dążyć do ulepszania świata ,i mówią że stare jest gorsze ,nowe lepsze ,bo udoskonalone .Te czemu nikt nie idzie na Pizze z mikrofalówki czy piekarników elektrycznych ,tylko każdy wybiera pizze z pieca (opalana węglem ,lub drewnem)Dlaczego jajko od babcinki z wsi kosztuje 1 zł ,a marketowe 50 gr,i u babci na targu jajka znikają w kilka chwil,a te marketowe leżą dniami w chłodziarkach.Bo nikt Was od tego nie odciąga .Ale odciągając od węgla "ktoś ma na tym interes"CHCĘ MIEĆ WYBÓR CZY WĘGLEM ,GAZEM ,PELETEM ,to ja powinienem wybrać co dla mnie lepsze .

  • ~sympatykrybnika 2019-10-29
    15:54:57

    15 4

    Czy Ci państwo: Bolesław Piecha, Michał Woś, Adam Gawęda, Teresa Glenc, Grzegorz Matusiak, Marek Krząkała, Krzysztof Gadowski Gabriela Lenartowicz i Maciej Kopiec już rozmawiali i coś postanowili o wprowadzeniu obligatoryjności w podłączeniu się do sieci z ciepłem systemowym???? Tylko nie piszcie, że oni są na razie posłami elektami. Smog nie będzie na nich czekał.

  • ~arkussinus 2019-10-29
    15:57:20

    15 5

    Karolina:" będzie obowiązkowe przyłączenie się do sieci gazowniczej lub ciepłociągu, to tylko kwestia czasu."......najpierw te sieci w wielu miejscach, miejscowościach musiałyby powstać, a z tym będzie dalej wielki problem, bo zaniedbania w tej dziedzinie sięgają jeszcze XX wieku

  • ~hromqwe 2019-10-29
    16:09:59

    25 6

    Dziwi mnie jeden fakt Rybnik przekroczone nory o 1000 % a Wodzisław nawet nie wspomina o smogu ,wręcz przeciwnie ,na stronie Wodzisławia czytam "jakość powietrza -DOBRA" 3 km różnicy i tak rozbieżne informacje ,może ta różnica polega na poglądach politycznych włodarzy ??????

  • ~Arteks 2019-10-29
    17:09:53

    13 13

    @hromqwe - cały ROW wczoraj tam gdzie są czujniki airly był na czerwono lub bordowo. Ale faktycznie tylko na rybnik.com.pl jest "relacja". Albo to wynika z tego, że u nas społeczeństwo jest bardziej wyczulone i świadome problemu, albo tam po prostu tego nie nagłaśniają aby nie psuć sobie wizerunku i... poczucia, że wszystko jest ok. @karolina# - to co napisałaś to absolutny hit! To jest bardzo budujące, nie sądziłem pisząc dzisiaj o potrzebie obligatoryjności, że już pojawił się taki zapis. Ciekawe jak to zostanie wprowadzone w życie i w jakim okresie czasu. @arkussinus - oczywiście, że są bardziej i mniej zacofane obszary. W przypadku Rybnika 60% gospodarstw domowych ma dostęp do sieci ciepłowniczej/gazu. W centrum i jego okolicy to pewnie blisko 100%. Więc te bardziej cywilizowane na takiej ustawie bardzo zyskają. :)

  • ~Marek Marek 2019-10-29
    17:23:38

    1 5

    A dzisiaj brunatny smog.

  • ~spirit-of-the-town 2019-10-29
    17:26:17

    15 4

    Nie neguję absolutnie dążeń do poprawy jakości powietrza, ale jestem ciekaw gdzież to osoba z tekstu "nie da się oddychać" przebywała, dusząc się. Ze mną jest chyba coś nie tak, wszędzie potrafię:)

  • ~ 2019-10-29
    17:33:05

    7 9

    Dychać się do ale szczypie w ślypia.

  • ~ 2019-10-29
    17:40:00

    14 3

    @Arteks - powołując się na Twoją wypowiedź to wynika że Twoim zdaniem domy winno się budować wyłącznie w kilku dzielnicach w mieście. Dla kogo więc miasto budowało poza centrum i nowinami kanalizację, wodociąg, szkoly, itd. Dla kogo energetyka budowała sieć elektryczną a telekomunikacja instalowała sieć telefoniczna? Po co budować drogi poza centrum i nowinami???
    Zaległości w rozbudowie sieci gazociągowej i ciepłowniczej są niezaprzeczalne. Efekt mamy za oknami. Do niedawna w centrum miasta na ul. Wysokiej nie było ciepłociągu i ludzie palili węglem!!!
    Powoływanie się na wypowiedzi radnych sobie daruj. Żeby być radnym, posłem, senatorem, ministrem czy prezydentem nie trzeba mieć żadnych kwalifikacji ani wykształcenia. Wystarczy przekonać większość że jest się "mądrzejszym" od konkurenta politycznego.

  • ~ 2019-10-29
    17:44:02

    11 1

    @Arteks - piszesz o obowiązku przyłączenia jak w przypadku kanalizacji. Wysil się i zajrzyj do MPZP. Jest zakaz stawiania w Rybniku prefabrykowanych płotów betonowych a stawiane są nadal jak grzyby po deszczu. Nikt tego nie egzekwuje

  • ~notosru 2019-10-29
    17:48:02

    5 1

    A było ostrzeżenie z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Śląskiego?

  • ~Zbyszek74 2019-10-29
    18:05:27

    8 9

    W Rybniku nie jest jeszcze tak źle. Zobaczcie sobie Miasta ościenne. Radlin, Pszów, Marklowice itd. https://airly.eu/map/pl/

  • ~Przyjaciel4567 2019-10-29
    19:09:57

    17 9

    W KRAKOWIE jest zakaz węglem i drewnem i dalej jest smog

  • ~ 2019-10-29
    19:51:08

    6 6

    A minowa kolejny rok zaciekle broni swojego smrodu

  • ~ 2019-10-29
    19:52:45

    12 7

    Przyjaciej 4567 - ja poprosze krakowski smog. Maksymalnie maja 300%. Chetnie bym przyjal zamiast naszego 1000%. Ale jak sie pozbyc naszych smrodziarzy?

  • ~ 2019-10-29
    19:54:36

    5 4

    Karolina - skad takie informacje? Niosa nadzieje!

  • ~Grzegorz Sosna 2019-10-29
    20:23:44

    10 6

    nic dziwnego, wczoraj od rana ER puszczała parę pełnymi cugiem i mamy efekt.
    Dziś będzie podobnie, mimo wietrznego dnia.

  • ~ 2019-10-29
    20:33:10

    5 6

    Grzegorz Sosna, mam nadzieje, ze zartujesz. Bo chyba nie ma tak glupich ludzi, ktorzy by w cos takiego wierzyli

  • ~Arteks 2019-10-29
    20:47:15

    9 15

    @~ - jak to nie ma? Są tacy którzy wierzą w zamach smoleński, są tacy którzy wierzą w UFO i są tacy którzy uważają, że smród za oknami bierze się z elektrowni. Nic z tym nie zrobimy poza ubawem jaki możemy mieć opowiadając to znajomym. ;)

  • ~Grzegorz Sosna 2019-10-29
    21:33:17

    14 7

    Arteks Tobie w pisaniu wyjątkowych głupot ani ja, ani ktokolwiek inny na tym świecie nie jest w stanie dorównać tak że.....
    Weź no puść sobie parę z prysznica w tej swojej mikro łazience a potem wdmuchnij tam jednego macha z papierosa i zobaczysz co będzie się działo.
    Innym ekobystrzakom także doradzam taki prosty eksperyment.
    Póki co to możesz jedynie pleść swoje dyrdymały o nowoczesnych apartamentowcach ogrzewanych pierdnieciem ich światłych lokatorów i tyle.

  • ~Lateks 2019-10-29
    22:15:47

    7 7

    Kłamstwo że normy przekroczone, przecież była cała masa ekspertów która twierdziła że stan powietrza znacząco się poprawi po zakazaniu mułu i flotu, więc skoro Arteks twierdził że stan powietrza się znacząco polepszył to się polepszył i koniec, nie wiem tylko dlaczego redakcja twierdzi że powietrze jest tak zanieczyszczone....??

  • ~ 2019-10-29
    22:45:20

    4 7

    Pewnie z mulami i flotami byloby nie 1000%, a 2000%. Kopciuchy pptrafia

  • ~ 2019-10-29
    22:46:56

    4 3

    Grzegorz Sosna - sam sobie odpowiedziales: nie para winna, a dym.

  • ~janeczek1 2019-10-30
    08:40:36

    2 1

    od listopada do marca takie posty będą minimum raz na tydzień..
    nic się nie zmienia, wszyscy piszą komentarze, narzekają, kłócą się między sobą - to bardziej wykańczające niż smog.

  • ~submarin11 2019-10-30
    09:06:21

    3 0

    Jeżeli w tzw. programach anty smogowych nie ma ani słowa o likwidacji emisji tlenków siarki i azotu (konieczność zakładania w nierdzewnych rur w kominie) to jest to program kredytowy. A technologia sorbentowa ER1 jest w zasięgu ręki i znana władzom Rybnika, Wodzisławia. Likwiduje ona emisję nawet par metali ciężkich do atmosfery. Od Wodzisławia Śl. po Warszawę ( premier i prezydent) wszyscy o tej technologi wiedzą. Jak dodamy polityczną blokadę rozwoju energetyki geotermicznej to wszystko staje się jasne.

  • ~ 2019-10-30
    09:11:21

    2 0

    Tak ad vocem. Zbieram dokumenty do sądu. Zamierzam pozwać miasto Rybnik.

  • ~submarin11 2019-10-30
    09:12:31

    1 0

    Post z 2017 r...Po roku niewiele się zmieniło, rząd PiS nie jest zainteresowany jedyną w Europie innowacyjną technologią ograniczenia smogu z przydomowych kotłów tzw. kopciuchów. Wszędzie tam gdzie udało się zastosować tą Polską technologię z komina nie wydobywają się trujące spaliny, są dopalane w kotle! Technologia ciągle czeka na wdrożenie! Może przeszkodą w wdrożeniu...że Polska?

  • ~submarin11 2019-10-30
    09:17:21

    1 1

    Sorbent ER 1 - jest wieloskładnikowym produktem na bazie kruszyw produkcji polskiej. Ośrodki naukowe w Polsce prowadzą od lat szereg badań zarówno w skali laboratoryjnej jak i przemysłowej. Prace Zespołu Autorskiego WNM skupiają się głównie na praktycznym zastosowaniu Sorbentów w skali przemysłowej do kompozycji paliw oraz do procesów zachodzących w urządzeniach technologicznych.
    Sorbent ER 1 całkowicie sprawdza się w małych źródłach wytwarzania energii ( w kotłach przydomowych) oraz w dużych kotłach.

    Zalety redukcyjne i katalityczne Sorbentu ER 1
    ⦁ redukcja pyłów , SOx, NOx
    ⦁ redukcja emisji metali ciężkich ( w tym rtęći HG ! ) i innych
    ⦁ katalityczny wpływ na proces spalania i redukcja spiekalności ziaren
    ⦁ redukcja spiekania (szlakowania) i korozji wysokotemperaturowej
    ⦁ zwiększenie możliwości gospodarczego wykorzystania popiołów ( ze względu na brak szkodliwych substancji w popiele) np. ścieżki rowerowe, drogi polne itd.
    ⦁ podwyższanie temperatury płynięcia popiołu średnio o 300-400 stopni Celsjusza
    ⦁ zwiększenie gospodarczego wykorzystania paliwa stałego(opału) nawet do 30%
    ⦁ redukcja procesów osadzania się sadzy w odciągach kominowych
    ⦁ wydłużanie żywotności kotłów

    Podsumowanie!
    Przedstawiona Technologia Sorbentowa redukcji szkodliwych emisji (Efektu Smogowego !!) spełnia Normy Konkluzji UE do dyrektywy IED z maja 2017 roku ze szczególnym uwzględnieniem emisji rtęci HG do roku 2023.
    Ilość oraz sposób dozowania Sorbentu ER 1
    -Zastosowanie Sorbentu ER 1 kształtuje się na poziomie 2% masy stosowanego w piecu paliwa stałego. Przykładem idealnym jest jedno wiaderko naszego sorbentu 20kg/ 1 tonę paliwa stałego
    - Sorbent ER 1 charakteryzujący się wysokimi właściwosciami elektrostatycznymi należy wymieszać z paliwem stałym w proporcjach 2% do masy opału- wystarczajacym jest równomierne posypanie paliwa.

    Link Technologia sorbentowa ER1
    https://www.youtube.com/watch?v=psmey16qi1U
    Ograniczyliśmy SMOG w Polsce! Polski węgiel można czysto spalać!
    https://www.youtube.com/watch?v=CZRqQ_DwIOM
    Facebook
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2118448181805794&id=492281754544524

  • ~Małgorzata Czerepak 2019-10-31
    18:42:14

    1 1

    Przerażający jest ten smog , dlatego trzeba coś robić , czas na zmiany
    Polecam dobrej jakości kotły ekologiczne na pellet
    https://www.kostrzewa.com.pl/

  • ~Marek Gawliczek 2019-11-08
    16:42:56

    0 0

    50°05'36.9"N 18°32'31.9"E
    Tu sie kopci najwiecej...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4922