zamknij

Wiadomości

Jeśli te pomysły zostaną zrealizowane, ulicy Kościuszki nie poznacie!

2016-11-16, Autor: 

Rybnicki magistrat rozstrzygnął konkurs na zagospodarowanie ulicy Kościuszki w rejonie dworca PKP. W zwycięskiej pracy sąd konkursowy zachwycił się pomysłem stworzenia nowych traktów dla pieszych. W drugiej z nagrodzonych prac na uwagę zasługuje koncepcja nowego pawilonu przed dworcem. Czy te nowatorskie pomysły doczekają się kiedyś realizacji?

Reklama

Na ogłoszony przez urząd miasta konkurs wpłynęło 39 prac, z czego do II etapu zakwalifikowano 19.

Jury najwyżej oceniło projekt autorstwa Rafała Stemporowskiego ze Szczecina. Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 15 tys. zł. Członkowie sądu konkursowego zgodnie przyznają, że autor pracy zaproponował ciekawą przebudowę pasów drogowych na ulicy Kościuszki. Zakłada ona radykalne zwężenie pasów przeznaczonych dla samochodów, a uprzywilejowaną grupą użytkowników czyni pieszych. Według tej koncepcji, środkiem ulicy wiódłby buspas.

Tak wygląda wizualizacja zwycięskiej pracy:

Drugie miejsce zajęła praca zespołu w składzie: Paweł Barczyk, Anna OzdobaMateusz Jakobsze (nagroda 10 tys. zł). Sąd konkursowy zachwycił się projektem pawilonu, który mógłby powstać na placu przed dworcem, w miejscu istniejącego parkingu. Pawilon mógłby jednocześnie stanowić centrum przesiadkowe dla komunikacji publicznej:

Dodajmy, że trzecie miejsce w konkursie oraz nagrodę w wysokości 5 tys. zł otrzymali Krystian DziopaIga Szczugieł. Zespół Konkursowy przyznał również trzy równorzędne wyróżnienia w wysokości 1 tys. zł następującym zespołom:

- Labolatorium Architektury Anna Małek w składzie: Anna Małek, Dominika Juraszczyk, Tomasz Błażyca, Kamil Mazur;
- Filip Piaścik, Adrian Zięba;
- Jarosław Zieliński, Katarzyna Zieliński.

Czy pomysły młodych architektów, którzy wzięli udział w konkursie doczekają się kiedyś realizacji? - To bardzo prawdopodobne. Teraz miasto zleci wykonanie dokumentacji technicznej na podstawie zwycięskiej pracy. Po jej wykonaniu będziemy znali koszty inwestycji. Jeśli będą się mieściły w granicach możliwości finansowych miasta, chcielibyśmy przebudować tą część ulicy Kościuszki do końca 2017 roku – mówi odpowiadający za gospodarkę przestrzenną w mieście wiceprezydent Wojciech Student.

Wojciech Student nie wyklucza, że w przyszłości wykorzystane zostaną pomysły nie tylko z jednej, ale kilku prac konkursowych. Zastrzega również, że choć przebudowa samej ulicy Kościuszki leży w gestii miasta, o tyle plac przed dworcem jest własnością jednej ze spółek PKP.

W rozmowie z nami wiceprezydent tłumaczy także, dlaczego ulica Kościuszki to w Rybniku wyjątkowy trakt komunikacyjny:

Zespół Konkursowy obradował w składzie: Wojciech Student – Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej, Agnieszka Skupień – Asystent Prezydenta Miasta Rybnika, Janusz Orzeł – Naczelnik Wydziału Architektury Urzędu Miasta Rybnika, Jan Fiałkowski – Oficer Rowerowy Urzędu Miasta Rybnika, Mikołaj Machulik – SARP – Przewodniczący Zespołu Konkursowego, Marlena Wolnik – SARP – Zastępca Przewodniczącego Zespołu Konkursowego, Piotr Buśko – SARP, Katarzyna Mazur-Belzyt – Towarzystwo Urbanistów Polskich, Maciej Borsa – TUP i Monika Gitner – sekretarz Zespołu Konkursowego.

Czy podobają Ci się wizualizacje nowego zagospodarowania ulicy Kościuszki?




Oddanych głosów: 1784

Oceń publikację: + 1 + 32 - 1 - 29

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~ 2016-11-16
    18:54:44

    17 2

    Na zdjęciach 4, 6 piękna zieleń. Na np.: 8 betonowa pustynia.

  • ~bartek_1988 2016-11-16
    18:59:10

    78 11

    jeżeli projekt doszedł by do realizacji to niestety rybnik stanie w korku. już teraz w godzinach szczytu jest tragedia a co do piero jak zwężą do jednego pasa.

  • ~ 2016-11-16
    19:58:55

    53 13

    No cóż: na obrazkach wszystko ładnie wygląda. Donice, które dzisiaj stoją na Kościuszki też miały zmienić wygląd i ładnie wyglądać.
    Ciekawe gdzie mieliby parkować samochody klienci kolei?
    Chyba na rybnickim rynku bo dzisiaj koło godziny 15 były tam zupełne pustki. Chyba Rybnik ku mojemu żalowi staje się prowincjonalną dziurą.

  • ~miastowy 2016-11-16
    20:05:33

    39 5

    Niezalenie od tego jak oceniacie prace, należy zwrócić uwagę, że w sumie niewielkim kosztem, miasto otrzymało wielowariantową koncepcje, dzięki której można coś wybrać lub porównać. Myślę, że jeżeli zestawi się teraz pracę tych "młodych" architektów z doświadczonym biurem projektowym, które przygotowało koncepcje przebudowy deptaka, to od razu widać na jak niskim poziomie (moim zdaniem) było to co otrzymaliśmy jako koncept przed inwestycją na Sobieskiego i Powstańców. Moje uwagi co do wygranej pracy. Nie zgadzam się z pomysłem zamiany dwupasowej drogi jednokierunkowej na jednopasową + bus pas. Bus pasy generalnie się nie sprawdzają dopóki nie będzie naprawdę dobrze rozwiniętej KM. Przy tym natężeniu ruchu busów, ludzie będą się tylko wściekać czekając w korku i patrząc na pusty pas. Efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Druga sprawa. Czy ten plac przed PKP nie mógłby być zagospodarowany pod dworzec dla mini busów + przystanki autobusów. Dzięki genialnej decyzji z Biedronką, brak jest skomunikowania dwóch środków transportu. Druga sprawa, gdzie po zabudowie pawilonu , gdzie będzie możliwa realizacja park & ride. Czy miasto przypadkiem nie odetnie ostatniego wolnego placu przy dworcu.

  • ~lukasz76 2016-11-16
    20:42:05

    22 14

    Pomysły super , tylko czy nie wydano do tej pory na tę ulicę za dużo pieniędzy? Są PALĄCE problemy w mieście do rozwiązania , dlaczego nie rozpisać na nie konkursu ?

  • ~ 2016-11-16
    20:45:30

    12 29

    do analfabeta.pl - co ty za brednie wypisujesz..? Rybnik staje się dziurą..? tyle tylko, że do tej dziury zjeżdżają się wszyscy z okolicznych innych miast i wsi, na wjazdach do Focusa i Plazy już nawet w tygodniu tworzą się duże korki żeby tam wjechać, przewaga tablic z miast ościennych. Klienci kolei..? jakich klientów ma kolej w Rybniku? widzę, że jesteś bardzo nie zorientowany w tym temacie a się wymądrzasz!
    Budynek dworca PKP, zawiera jedynie kasy biletowe i punkt S.O.K. reszta to prywatne działalności, które wynajmują pomieszczenia w tym budynku. Nawet biura nad poczekalnią świecą pustkami.
    W tym temacie tej ulicy niech wypowiadają się Ci co mają aktualne informacje.

  • ~Arteks 2016-11-16
    21:16:33

    10 46

    @analfabeta - Rynek w Rybniku to magnetyczne miejsce które przyciąga nie tylko rybniczan ale prawie każdego z całej okolicy. Przez większą część roku jest tam tłumnie. Nie tak dawno redaktor Jedlecki z Gazety Wyborczej który mieszka w Katowicach powiedział publicznie, że jak chce pojechać na Rynek to ma do wyboru dwa które najbardziej lubi: Kraków i Rybnik. :D O Rynek więc nie musimy się martwić (chociaż jakiś remont by mu się przydał bo sporo kostek jest już uszkodzonych lub zapadniętych). @bartezz - czyli prawidłowo bo dworzec powinien przede wszystkim zajmować się odprawą podróżnych, a nie być sklepem - od tego są inne specjalistyczne miejsca. @bartek_1988 - nie powtarzajcie dawno obalonych mitów. Jeśli polityka miasta będzie uprzywilejowywać rowery i komunikację publiczną oraz samych pieszych - miasto tylko na tym zyska, a korków ubędzie. Przykład rybnicki to - pl. JP II, poczytajcie komentarze jak ludzie straszyli przed zamknięciem tam ruchu, że Śródmieście przez to stanie i będzie ogólny Armagedon. Okazało się, że udało się autom wydrzeć plac który stał się nowym lubianym miejscem spotkań rybniczan i w żaden sposób nie wpłynęło to na rozwój korków. @miastowy - też mi się podoba, że miasto sięga po nowe i trzeźwe spojrzenie architektów z zewnątrz za pomocą konkursów. Zawsze to postulowałem i podoba mi się, że Kuczera to wprowadził. Nie obawiaj się bus-pasu bo to rozwiązanie co raz bardziej popularne w miastach (tylko Śląsk jest w tym zakresie strasznie do tyłu). Akurat na Kościuszki ruch autobusowy jest tak duży, że w zasadzie co chwile jedzie jakiś autobus. Jeśli miasto zrobi przywilej dla autobusów - nagle może się okazać, że dojazdy nimi do centrum Rybnika staną się bardziej korzystne czasowo niż autami. I na tym polega współczesny zrównoważony rozwój. Wbijcie sobie w google 10 MIEJSKICH MITÓW - świetna lektura dla każdego interesującego się życiem nowoczesnych miast. Tam jest fajne zdjęcie które obrazuje jaką ogromną powierzchnię drogi zajmują pojazdy osób, którzy zmieściliby się do... jednego autobusu.

  • ~Adam Dziki Zagóra 2016-11-16
    21:18:01

    14 5

    Jeżeli o mnie chodzi projekty są świetne aczkolwiek zostawiłbym te dwa pasy i na przeciw dworca fajnie by było zrobić takie zejście na dół a'la subway station gdzie by była fajna knajpka z czymś co choćby trochę przypominało przyjezdnym gdzie są np. takie większe akwarium z egzotycznymi rybkami

  • ~Tomek_81 2016-11-16
    21:22:23

    47 2

    Pomysły pomysłami a decyzje decyzjami. Właśnie zgodzono się prywatnemu inwestorowi na likwidację bezkolizyjnego(!!!) przejazdu rondem boguszowickim. Efekt? Korki których NIGDY tam nie było. Podobnie z lewoskrętem do tesco który skrócano żeby zrobić dodatkowy zajd do salonu skody (może jeździ tam 5 aut na dzień). Czy nasi urzędnicy zastanawiają się nad skutkami sowich decyzji czy tylko kompletują papierki żeby wydać decyzję czyli mieć kolejną sprawę z głowy i święty spokój z inwertorem?? Panie Prezydencie po 2 latach rządzenia i ostatecznym rozstaniu ze swoim poprzednikiem czas na rzetelny przegląd kadr w UM i jednostkach ( ostatni taki był chyba 20 lat temu).

  • ~jaro_t 2016-11-16
    21:35:34

    33 10

    Niestety ~bartek_1988 masz rację. Gratuluję absurdalnego pomysłu zawężania ulic w centrum miasta. Wszystko będzie stało a latem PM2,5 będzie powyżej normy z powodu korków samochodowych. Natomiast nic nie słychać o dokończeniu już zaplanowanych obwodnic, nie mówiąc o budowie nowych dróg. Zobaczcie sobie gdzie są Gliwice a gdzie Rybnik? Może ktoś powie dlaczego nie ma kontynuacji budowy obwiedni północnej pomiędzy Rucką a Storczyka albo budową łącznika pomiędzy ulicą Świerklańską (nowe rondo) a Chwałowicką? Właśnie to są działania ułatwiające życie Rybniczanom a nie wizualizacje z drzewskami.

  • ~Arteks 2016-11-16
    22:01:51

    22 49

    @jaro_t - gdzie są Gliwice, a gdzie jest Rybnik? Odpowiem ci. Gliwice są gdzieś w latach 70... Wtedy w miastach zachodnioeuropejskich modne było budowanie szerokich dróg w centrum miasta. Teraz zamienia się je w deptaki albo zwęża. Bywacie w Warszawie? W niedziele Krakowskie Przedmieście (jedna z najważniejszych ulic Śródmieścia) jest całkowicie zamknięta dla aut - i jakoś centrum przez to nie cierpi. Świętokrzyska została zwężona z 4 do 2 pasów, tak samo Nowy Świat. Katowice zwężyły ostatnio Mickiewicza i wywaliły auta z kilku ulic w centrum miasta. Kto poza Gliwicami rządzonymi od chyba 25 lat przez tych samych leśnych dziadków buduje lub poszerza jeszcze drogi w centrum miasta? Ja nie znam gliwiczanina któremu podobałaby obetonowanie centrum hałaśliwą i nieprzyjemną DTŚ. Dzięki przeprowadzeniu DTŚ przez centrum miasta - skutecznie zniechęcono do mieszkania w centrum Gliwic co zaprzecza idei miejskości bo przecież miasto to na pierwszym miejscu - społeczność która chce mieszkać, spacerować, używać miejskiego życia. Rybnik wydał tyle setek milionów na drogi (i wyda w związku z budową drogi P-R), że trzeba powiedzieć wreszcie tym tendencjom DOŚĆ! Twórzmy przyjazne miasto dla pieszych, rowerzystów i komunikacji publicznej. Zyskają na tym wszyscy w tym przede wszystkim biznes który marnuje swój cenny czas stojąc w korkach. Tylko zrównoważony transport rozwiąże komunikacyjne problemy Rybnika. Tak postępuje już prawie cała Europa. I to samo uważają eksperci. Cieszy mnie to, że ekipa Kuczery lepiej rozumie te problemy od poprzednika - czym jestem mocno zdumiony, oczywiście pozytywnie. :)

  • ~jaro_t 2016-11-16
    22:27:35

    33 16

    ~Arteks - twój tok rozumowania na szczęście jest w mniejszości co potwierdzają "laiki" pod twoimi komentarzami. 100% osób z którymi rozmawiam ma odrębne zdanie właśnie kiedy porównujemy rozwój komunikacyjny Rybnika a miast ościennych, w tym w szczególności właśnie Gliwic, które nam "odskoczyły". Powinieneś się wynieś gdzieś na sibir, najlepiej Jakucja - wtedy będziesz miał zrównoważoną komunikację pieszą ludzko-zwierzęcą. Zrozum, że Polacy w tym Rybniczanie kupują co raz więcej samochodów, więc trzeba im pomóc w przemieszczaniu się a nie na siłę zawracać patykiem Wisłę i wdrażać pseudoudogodnienia w postaci buspasów, którymi w przypadku Rybnika będzie prawie pusty a samochody będą obok stały w korku.

  • ~miastowy 2016-11-16
    22:35:36

    31 5

    @Arteks - Nie zgadzam się do końca z trendem ograniczania ruchu poprzez zwężanie ulic do granic chęci posiadania pojazdu. W przykładowej warszawie znam wielu ludzi którzy klną na takie rozwiązania. To prawda jest taki trend, aby zniechęcać ludzi do posiadania samochodu w mieście, ale jest to związane z dużym naciskiem na rozwój KM. Nie wiem czy w Rybniku akurat to ma miejsce. Co do ludzi mieszkających w Gliwicach i budowy DTŚ. Z tego co ja wiem ludzie są raczej zadowoleni, że mogą przejechać przez centrum, praktycznie bezkolizyjnie, a dzięki temu że DTŚ jest pod miastem, nie odczuwa się żadnej uciążliwości. Gliwickie "lesne dziadki", akurat w odróżnieniu od Rybnika przypilnowały, aby autostrady przebiegały blisko miasta tworząc, praktycznie obwodnice miasta, do tego DTŚ bardzo ułatwia podróżowanie po i z miasta. Moim zdaniem główną bolączką Rybnika na przyszłość (post kopalnianą) jest właśnie katastrofalna infrastruktura, przewidziana dla małego miasta, która aktualnie po prostu się zapycha. Od blisko 10 lat nie mieszkam w Rybniku, ale miałem okazje przez blisko tydzień mieszkać "w domu" I kursować rano/wieczorem do/z Katowic. Wyjazd z miasta trwał tak długo, że skutecznie zniechęca mnie to do powrotu, choć jeszcze nie dawno byłem zapatrzony "w nasze miasto" podobnie jak ty.

  • ~Arteks 2016-11-16
    22:42:22

    14 43

    @jaro_t - jest zupełnie odwrotnie. To ty się powinieneś wynieść na Sybir i kupić sobie jakąś terenówkę, żyjąc z dala od miast. Ja jestem mieszczuchem i chciałbym aby w moim mieście zaczęły być wprowadzane trendy europejskie - które sprawdziły się przez ostatnie kilkadziesiąt lat w innych miastach. Tu nie jest istotne to ile ktoś lajków ale kto rządzi. Chyba głupio byłoby władzom ogłaszać konkurs, sprowadzać najlepszych urbanistów, nagradzać ich by potem... ich rad nie słuchać. W końcu trzeba skończyć z motokultem - który zepsuł sporo miejsc w naszym mieście. Na razie jestem pod wrażeniem - Strefa Juliusz dzięki której zniknie jedno z najszpetniejszych miejsc w centrum, teraz propozycja utworzenia z Kościuszki wspaniałych zielonych bulwarów z dwukierunkową drogą rowerową i bus-pasem. To naprawdę super wieści dla Rybnika! :D A kierowcy - zmienią przyzwyczajenia tak jak zmieniały się w innych dziedzinach życia. Ile to było jęków i płaczu jak zakazano palenia papierosów w miejscach pracy, urzędach czy restauracjach. Dzisiaj wszyscy sobie to chwalą. A pamiętacie ile jęków było jak Fudali zakazał wjazdu na Rynek przez większą część dnia? Dzisiaj nikt już tego nawet nie wspomina bo wszystkim te zasady się spodobały, a dostawcy się dostosowali do tego. Tak samo będzie z bus-pasem na Kościuszki.

  • ~Arteks 2016-11-16
    23:02:26

    11 38

    @miastowy - nie dziwią mnie bzdury wypisywane przez ludzi niezorientowanych ale od ciebie wymagam więcej, choćby przez twój nick i twoje wcześniejsze wypowiedzi (wiele z nich szanuję). Jeśli sam wyprowadziłeś się do Katowic to przecież musisz być świadkiem skutków fatalnej przez lata polityki tego miasta... Budowano nowe drogi i... ciągle przybywało aut. Owszem, wjazdy do Rybnika są często zakorkowane, ale czy w Katowicach jest inaczej? Jeszcze gorzej... Już nie opowiadam relacji ludzi którzy pracując w centrum np. na 7.00 przyjeżdżają 20-30 min. wcześniej aby znaleźć jakieś miejsce do zaparkowania - tracąc zyskany wcześniej czas na dojeździe autostradą(!) Słynny profesor Bochenek mieszkający w Brynowie w jednym z wywiadów powiedział, że jak ma coś do załatwienia w centrum Katowic to jedzie albo tramwajem albo idzie pieszo bo autem zajęłoby mu to 2-3x dłużej. A co mają na to powiedzieć mieszkańcy innych, jeszcze gorzej położonych dzielnic typu Murcki, Ligoata czy Piotrowice? Dzisiaj Katowice nie chcą już nowych dróg... tylko budowy 5 węzłów przesiadkowych, rozbudowy tramwajów i inwestycji w kolej aglomeracyjną... Niedawno Katowice w centrum strefę max. 30 km/h co jest akurat czymś pozytywnym. Nieprawdą jest też to, że Gliwice po wybudowaniu autostrad i DTŚ nie mają korków. Korki tworzą się na wyjazdach z DTŚ/autostrad, na Rybnickiej, Kościuszki, Toszeckiej, Tarnogórskiej i wielu innych ulicach. Czasami miałem okazję się o tym przekonać osobiście, codziennie słucham też tych samych komunikatów radiowych. A jest tak dlatego, że występuje zjawisko kongestii. Za to centrum Gliwic stało się jeszcze bardziej odpychające i puste. Stawianie na moto-kult to zabijanie miast. Dlatego Katowice i Gliwice mimo tego, że są silnymi ośrodkami gospodarczymi i naukowymi w zastraszającym tempie tracą mieszkańców bo... tam trudno znaleźć jakieś przyjazne i sympatyczne miejsce do życia. Miasta które wprowadzają zasady zrównoważonego transportu nie tracą w tak szybkim tempie mieszkańców. Świetnym przykładem jest Trójmiasto - które straciło w ostatnich kilkunastu latach dwie gigantyczne stocznie, a mimo to nie tracą mieszkańców... Ale rozbudowywują tramwaje i trolejbusy, wybudowały Pomorską Kolej Metropolitarną, mają najlepszy system dróg rowerowych w Polsce, mają słynną SKM, pełno bus-pasów, rozwijają zieleń, dbają o bezpieczeństwo pieszych... Osiągają same pozytywne efekty w przeciwieństwie do zacofanych i motokultystycznych miast Śląska i Zagłębia.


    totalnego chaosu na osi północ-południe. Mój kolega który mieszka w Ligocie, a pracuje w centrum zaprzestał używania auta w pewnym momencie bo dochodząc 10 min do dworca w Ligocie, jadąc pociągiem 7 min i potem 10 min idąc pieszo, zaoszczędza cona


    mnie to, że takie dzięki fatalnej polityce w której przez lata pomijano potrzeby mieszkańców centrów, rekreację,

  • ~Arteks 2016-11-16
    23:06:55

    11 40

    Za szybko nacisnąłem stąd nie dokończone dwa pozostałe wątki, a miało być o koledze który przeprowadził się z Wodzisławia do Katowic (Ligoty) i do centrum tego miasta dojeżdża pociągiem bo przekonał się to, że to najszybszy sposób dotarcia mimo, że do dworca ma 10 minut, a z drugiego dworca do swojego biura też 10... Ludzie zacznijcie myśleć po europejsku jak obywatele EU w XXI wieku, a nie jak Kazachowie z czasów ZSRR... Czasami załamujący jest poziom wiedzy transportowej niektórych moich ziomali. Albo chwalą minibusy które przyczyniają się do korków albo fascynują się miastami które umierają... Rybnik może przynajmniej nie popełniać tych samych błędów...

  • ~miastowy 2016-11-16
    23:29:04

    27 4

    Katowice są jednym z najmniej zakorkowanych miast w Polsce, były robione rankingi prędkości samochodów. Katowice to miast do którego przyjeżdża masa ludzi, aby pracować, a mimo to nie ma, aż takiego dramatu bo dojeżdżam tam codziennie i zajmuje mi to z Gliwic około 25 minut. Oczywiście, że nieskończone walenie samochodów w centrum jest czymś złym, ale jeżeli odcinasz ludziom dostęp do dróg, nie dając nic w zamian to spowodujesz frustracje mieszkańców do tego stopnia, że zaczną się wyprowadzać. Pomysłem jest np. SKM, ale najpierw trzeba to zrobić, a dopiero potem zamykać lub zwężać drogi.
    Wątek wymarłego miasta (Katowic i Gliwic) I zestawianie z niby super Rybniczkiem to kula w płot, do tego stopnia, że nie podejmuje tego wątku. Ja tez jeszcze jakiś czas temu patrzałem na rybnik przez różowe okulary, ale niestety nie jest tak różowo. Dostrzega się to dopiero z dystansu. Miasto musi coś wymyśleć, bo do niedawna szpetne i źle kojarzące się Tychy, spokojnie Rybnikowi odjeżdżają, a co najważniejsze są niezależne od przemysłu wydobywczego.

  • ~ 2016-11-16
    23:42:57

    25 0

    Arteks - " inne specjalistyczne miejsca " - kiosk z gazetami, w którym można przy okazji kupic gumę do żucia, jakiś batonik czy wodę mineralną to jest dla ciebie sklep? jo cię prosza ;-)

  • ~Arteks 2016-11-16
    23:55:11

    10 34

    @miastowy - no wiesz, jeśli miasta które mają po 100 tys. miejsc pracy i jednocześnie po kilkanaście tys. studentów w takim tempie tracą mieszkańców to nie powiesz mi, że nie są popsute i chore. Bo zdrowy miejski organizm miejski się tak nie zachowuje. Każdy urbanista z Katowic czy Gliwic zgodzi się dzisiaj ze mną, że popełniono tam straszliwe błędy, które skutkują totalną nieprzyjaznością tych miast. Ja nie mam różowych okularów bo w Rybniku też sporo rzeczy mi się nie podoba (dwa parkingi w centrum również bardzo mocno zaszkodziły naszemu miastu) ale u nas przynajmniej poprzednie i obecne władze miasta nie ukrywają, że chcą te place zabrać kierowcom i dać ludziom - czyli widać, że muszą mieć jednak dużo większą wiedzę niż leśne dziadki z Gliwic czy Krupo-Uszok. No i w Rybniku na szczęście nie zrealizowano chorej wizji Śmigielskiego aby zbudować Śródmiejską-Średnicową i przez to nie zniszczono Śródmieścia tak jak w Gliwicach. Dzisiaj mamy tam jak w niemieckich czy holenderskich miastach - równiutki bulwar przy rzece!!! Wspomniałeś o Tychach - może to blokowisko ale faktycznie uciekają całemu Śląskowi i to właśnie w dziedzinach transportowych! Miasto zainwestowało w rozwój trolejbusów, a teraz będą kupować elektrobusy. Wylobbowali kolej aglomeracyjną do Katowic, zbudowali kilka nowych przystanków kolejowych, wybudowali kilka dużych parkingów park & ride. Są do przodu w rowerach i w wielu działaniach proekologicznych. Mają na drogach mają tzw. "przepuść busy" - zjazdy z pasów na inne z pierwszeństwem dla autobusów/trolejbusów. Nie budują dróg bo wiedzą co to znaczy zrównoważony transport! Osobiście chwalę Tychy i myślę, że wszystkie miasta powinne brać z nich przykład, Rybnik też, a najbardziej Gliwice bo gdyby rządził nimi prezydent Dziuba - nikt nie zlikwidowanoby tramwajów... a Zwycięstwa byłaby pewnie pięknym deptakiem, a nie brzydką i ruchliwą arterią z wystającymi kikutami szyn...

  • ~Arteks 2016-11-16
    23:57:45

    6 32

    @bartezz - ależ tam są kioski z gazetami, bez problemu kupisz też coś do picia, w środku od niedawna wrócił bar szybkiej obsługi, jest WC, poczekalnia. Wkurzają mnie dworce w których jest pełno perfumerii czy sklepów obuwniczych, a nie ma za bardzo niczego dobrego do jedzenia i nie ma poczekalni...

  • ~ 2016-11-17
    00:11:53

    10 0

    Arteks - wiem, wiem bywam tam dosyć często więc jestem na bieżąco ;-)

  • ~pprywatne 2016-11-17
    00:26:55

    37 9

    Kiedyś myślałem, że ten Arteks to kierowca autobusu, ale coś mi się zdaje, że on nawet prawa jazdy nie ma. Może oblał egzaminy i dlatego tak się uczepił samochodów. A, jak lubi, to niech sobie hasa po mieście na piechotkę... Z innych wątków, to pieca do centralnego też z bliska nie widział nawet, bo wiele ma do powiedzenia w temacie smogu...

  • ~elegant 2016-11-17
    02:06:46

    19 13

    Obecne władze funkcjonują w wirtualnej rzeczywistości. Nawet najpiękniejsze projekty do czasu kiedy nie zostaną zrealizowane pozostaną tylko projektami. Cała ta dyskusja nie ma sensu.Obecna koncepcja "upiększenia" ul.Kościuszki obrzydliwymi donicami jest dowodem,że stawiano je bezmyślnie!Konkurs ma uratować tyłki obecnym włodarzom .Wydano kasę na złom.Czy ktoś może mi podpowiedzieć, gdzie budują w Rybniku salę koncertową? ( tyle się rozpisywano o wybranym projekcie) Co z "Juliuszem?cisza ( projekt?)
    Może niech już nic nie robią jeszcze tylko niespełna dwa lata i skończy się ten matrix.

  • ~THE Bill 2016-11-17
    07:30:22

    19 4

    Zdecydowanie jestem przeciwny zwężaniu Kościuszki do jednego pasa. To jest bardzo ważna ulica dla ruchu przez cały dzień. O 15 korek sięga do Policji. Zwężenie tylko to spotęguje. Zlikwidujcie światła Kościuszki/Chrobrego i problem zniknie, ale wtedy to jakaś inna organizacja ruchu na tym skrzyżowaniu. I przy okazji proszę zbudować prawoskręt na rondzie Chwałowicka/3 Maja (koło Biedronki).

  • ~bugielka 2016-11-17
    07:35:56

    19 0

    Kłócicie się o to czy ten buspas jest potrzebny czy nie. A zastanowiliście się jak ten autobus na buspas się dostanie i gdzie on się kończy, co oznacza, że autobus włączy się do "normalnego" ruchu? Ile będzie miał ten odcinek? 500 metrów? 800 metrów? A co potem i przedtem? Rozumiem, że całość przebudowy zakończy się na skrzyżowaniu z Chrobrego i z jednego pasa będziemy zjeżdżać w 3 kierunkach? Jak zwykle się czepiam, ale akurat ul. Kościuszki jest jedyną drogą dojazdową do centrum z kierunku ul. Wodzisławskiej. I nie mówcie mi nic o korzystaniu z komunikacji miejskiej - kto nią nie jeździ, nie wie o czym mówi. A co do Katowic - owszem, wolę tam jechać pociągiem bo z pociągu jest blisko do centrum, a ilość tramwajów przejeżdżająca przez miasto jest spora (chociaż też niektóre są zapchane do granic). Nie rozumiem po co w ogóle zabieracie się za przebudowę ul. Kościuszki? I to bez połączenia tego ze zmianą organizacji w innych miejscach miasta? I ta wizualizacja obejmująca stoliki z parasolami pod optykiem...

  • ~isia104 2016-11-17
    07:41:08

    18 5

    Jeżeli parking samochodowy przed dworcem zostanie zlikwidowany, to dojeżdżający na pociąg czy załatwiający w Opiece Społecznej 500+ będą pozostawiać pojazdy na osiedlu Dworcowa, gdzie już na chwilę obecną brak miejsc parkingowych dla samych mieszkańców... :(

  • ~Arteks 2016-11-17
    09:41:47

    7 25

    Każdej osobie sceptycznie patrzącej na nowoczesne rozwiązania jak chociażby bus-pas na Kościuszki polecam wyguglanie artykułu: 10 miejskim mitów. Powtarzacie jedne i te same mity o tym, że będzie gorzej - a sami nie macie niczego do zaproponowania. Jeśli chcemy walczyć z korkami w mieście - należy dać ludziom alternatywę. Drogie parkingi w centrum, zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów, buspasy i potanienie biletów miesięcznych w autobusach, poprawa i usprawnienie inżynierii ruchu, to działania które zrewolucjonizują Rybnik i wyprowadzą go z moto-kultystycznego zaścianka. Przywilej dla autobusów to jedna z pierwszych rzeczy do załatwienia w Rybniku - zresztą nie tylko na Kościuszki!

  • ~Ja_2 2016-11-17
    10:50:36

    16 2

    Ciekawe, że jakoś nikt nie pomyślał, że po likwidacji PKS w Rybniku, parking przy PKP był podstawowym miejscem zbiórek wycieczek autokarowych do wsiadania i wysiadania. Miało to szczególne znaczenie dodatkowo w połączeniu z PKP. W ten sposób ostatecznie zostanie zlikwidowana solidna koncepcja jednej bazy przesiadkowej w Centrum miasta. Ech tęgie głowy nad tym myślały jak to wszystko spieprzyć. Gratulacje za jeden pas ruchu, gdy nie ma innej alternatywy. Najpierw się kupuje nowe buty a chyba dopiero potem wyrzuca stare !

    Egon z Rybnika

  • ~ 2016-11-17
    11:23:58

    19 1

    To komu znowu wciskamy kasę do kieszeni? Przecież jedna "zielona" przebudowa Kościuszki już była i sławetne przepiękne donice w zamian za drzewa na których ktoś ładnie zarobił...Drugi przykład to "zielone" oczko Rybnika, czyli KWARTAŁ DOMUS...jaka karę dostał inwestor za "przypadkowe" wycięcie drzew?

  • ~minowa 2016-11-17
    12:13:57

    12 4

    A ja chciałbym, aby zrobiono przed dworcem normalny park. Wywalić stamtąd obecne betony i asfalt, posadzić drzewa, kwiaty, zrobić ze 3 alejki z ładnej kostki, postawić ławki. I żadnej głupawej PRL-owskiej fontanny, ani "pawilonu". Jest poczekalnia na dworcu PKP, po co znowu jakaś betonowa buda ?

  • ~Basia Pe 2016-11-17
    13:40:35

    17 2

    Nie macie wrażenia, że miasto skupia się ciągle na tych samych miejscach? Przecież na ul.Kościuszki już parę razy coś zmieniano. Może warto zająć się innymi częściami miasta?

  • ~niuti 2016-11-17
    14:23:30

    13 0

    A mnie najbardziej urzekła ilość drzew w wygranej pracy zasadzonych podkreślę zasadzonych w ziemi. Czyżby nie tak dawno nasz magistrat nie fundował nam wycinki drzew na tej ulicy i postawił jakże nowoczesne rdzawe donice ? Hmmm czyli ktoś przytulił parę grosza za donice, które teraz delikatnie mówiąc wypadną :)

  • ~lewy_gwint 2016-11-17
    17:42:36

    14 1

    Jakieś jaja, co to ma być. Trzeba będzie se kupić jakiś zdezelowany ale sprawny autobus (minibus) i możemy sobie jeździć tym pasem.

  • ~endrjus 2016-11-17
    20:41:39

    10 1

    Patrzę na wizualizację i nie widzę tych " pięknych" donic z drzewkami - szkoda że pójdą na złom,chociaż do niczego innego się nie nadają . Kolejna kasa poszła w błoto ,ale czy ktoś w UM się tym przejmuje?

  • ~ 2016-11-17
    21:49:35

    9 2

    BasiaPe - ulica Kościuszki to jest niestety jedna z najbardziej reprezentacyjnych i najdłuższych prostych ulic w mieście, musi jakoś wyglądać, co na niej było przebudowywane i kiedy ? jedyne co zrobiono to najpierw wycięto stare drzewka wzdłuż drogi a następnie postawiono " zardzewiałe " donice z nowymi drzewkami.
    Sama ulica nie była ruszana a kostkę na chodniku wymieniono na nową kilkanaście lat temu. Jedyne co było przebudowywane to skrzyżowanie z Saint Vallier i Hutniczą.

  • ~Arteks 2016-11-17
    23:16:15

    4 6

    @Basia Pe - no bo są pewne priorytety, a do takich należy dbałość o prestiżowe miejsca dla miasta.

  • ~mewa74 2016-11-18
    12:23:07

    1 2

    Egon, przecież praca, która zajęła I miejsce dalej przewiduje parking przy PKP, widać go na zdjęciu 1, 3 i 4.

  • ~HAN 2016-11-18
    18:19:25

    7 0

    @~Tomek_81 widze ze nie tylko ja to zauwazylem, likwidacja prawoskretu na rondzie boguszowickim jest skandalem. Twoza sie tam teraz korki, ktorych tam nigdy nie bylo. To wszystko dlatego zeby zrobic dojazdy do kolejnej stacji benzynowej tak bardzo potrzebnej w tym miejscu, bo w poblizu sa tylko dwie. Myslalem ze wraz z odejsciem Fudalego skonczy sie niszczenie infrastruktury drogowej poprzez zmniejszanie przepustowosci i dziwacznych rozwiazan. Niestety wszystko bez zmian.

  • ~andy 2016-11-18
    19:08:29

    5 0

    ~ HAN ;
    to jest przykład ,,liczenia się" zarządzających z mieszkańcami - jest inwestor, jest kasa dla miasta - reszta się nie liczy, jakoś sobie poradzą, sprawa przycichnie ewentualnie wmówi się, że tak musi być...;

    zniszczono dobrze rozwiązane skrzyżowanie, na którym płynnie można było włączyć się z Żorskiej w dwujezdniową Prostą

  • ~erFilip 2016-11-21
    12:43:54

    3 0

    Ten młody na zdjęciu 14 idzie na RUDĘ? czy to jest wizualizacja kałuż które mogą powstać w tym miejscu, skąd te "pufki"?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4906