zamknij

Wiadomości

Jechaliśmy nową obwodnicą Rybnika (wideo)

2020-04-10, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Rybnicki odcinek drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna został w końcu oddany do użytku. Już nim się przejechaliśmy do Żor i z powrotem. Mamy dla Was wideo z przejazdu.

Reklama

To już wiecie. Dzisiaj o godzinie 12.00 otwarty został rybnicki odcinek drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna. Nową obwodnicą pojedziemy od ulicy Wodzisławskiej do granicy z Żorami.

Za względu na epidemię koronawirusa zabrakło przecinania wstęg, przemów czy fajerwerków. Fakt jest jednak taki, że nowa obwodnica Rybnika znacznie skraca dojazd do Żor oraz autostrady A1. Wciąż aktualne jest natomiast pytanie, czy w pobliżu A1 drogi dojazdowe do autostrady nie zaczną się korkować? Odpowiedź nadejdzie zapewne po zniesieniu obostrzeń.

Tuż po ogłoszeniu przez rybnicki magistrat nowiny o otwarciu obwodnicy, wsiedliśmy do samochodu i wyruszyliśmy w wycieczkę. Na drogę Racibórz-Pszczyna wjechaliśmy poprzez Drogę Śródmiejską. Skierowaliśmy się potem w stronę Żor. Podróż przebiegła bardzo szybko, bo prawie 7 minut. Ruch na drodze był jeszcze minimalny.

Z powrotem przejechaliśmy cały odcinek drogi Racibórz-Pszczyna, czyli do ul. Wodzisławskiej. Czas? Praktycznie taki sam jak powyżej. Pamiętajcie, że przy Węźle Wodzisławskim jezdnia zawęża się do jednego pasa, który kieruje nas już na Wodzisławską.

Mamy dla Was wideo z przejazdu nową obwodnicą. Czekamy też na informacje dotyczące przedłużenia drogi Racibórz-Pszczyna aż do granic Rybnika w kierunku Rydułtów. Damy Wam znać, jak coś się zmieni w tej sprawie.

Wartościowy artykuł? Cieszymy się! Jesteśmy niezależnym medium, a nasi dziennikarze codziennie starają się przedstawiać Ci rzetelne informacje. Jeśli doceniasz naszą pracę, możesz nas wesprzeć. WSPIERAJ NAS! »

Oceń publikację: + 1 + 58 - 1 - 16

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~Abisall 2020-04-10 15:11:16

    Podobno na komendzie funkcjonariusze drogówki już robią grafik kto kiedy będzie stał na końcu tego dłuuugiego łuku przy Nacynie

    36 16
  • ~Fiodore 2020-04-10 15:14:33

    Czyli droga otwarta, ale nie można nią jeździć z powodu pandemii - brawo Kuczera! Pomijam to, że redakcja zamiast siedzieć na homeoffice wybiera się na wycieczki po mieście , ehh..
    Podejrzewam, iż po tej drodze już jeżdżą nieoznakowanymi Kijankami i polują na wałęsających się kierowców.

    44 81
  • ~~rekin59 2020-04-10 15:25:23

    Pierwszy kawałek porządnej drogi-obwodnicy, w 140 tyś. Rybniku. Dużo jeżdżę po Polsce, jak widzę małe miasteczka, jakie mają drogi, obwodnice, to w Rybniku naprawdę drogowa bieda aż piszczy. Dopóki ta droga nie będzie miała przedłużenia do Raciborza, to jej znaczenie będzie nie wielkie. W zasadzie tylko mieszkańcy Chwałowic/Boguszowic mogą lepiej dojechać do autostrady. Od Radlina i Wodzisławia szybciej idzie dojechać do autostrady bez tej nowej obwodnicy. Rybnikowi bardzie potrzebna jest nowa droga do Gliwic bo tam jest większy i naturalny ruch.

    77 14
  • ~majster86 2020-04-10 16:20:48

    rekin59 co ty gadasz? przecież Rybnik według naczelnego komentatora to jest miasto moto kultu gdzie nic innego oprócz dróg się nie robi. w W innych miastch to co widziałeś to była tylko fatamorgana, to w Rybniku najwięcej się dzieje. Nowa droga do Gliwic, taaaak, a pociągiem z 3 przesiadkami to nie łaska, albo jakimś prywatnym busem w dobie koronawirusa, w głowie Ci się poprzewracało. Tu trzeba czerwone kontrapasy budować a nie porządną drogę do Gliwic. Zaraz arteks Ci tu napisze co a takim moto kulcie myśli :) (I doda jakiś frazes o smogu z chałup, jak w każdym komentarzu ostatnio ).

    54 11
  • ~Franz Kawka 2020-04-10 16:34:33

    ~Fiodore - co za debilny komentarz a co ma Kuczera do pandemii?

    41 22
  • ~rosthost1 2020-04-10 17:04:33

    ~Franz Kawka - oj dużo ma wspólnego z pandemią. I to nawet krajową.

    10 33
  • ~Łukasz Wilczek 2020-04-10 17:08:43

    Czy to nie podchodzi pod jazdę bez celu?

    29 14
  • ~adamczykhenryk1 2020-04-10 17:26:50

    Rybnik ! zaliczyłem trasę w listopadzie :)

    10 10
  • ~adamczykhenryk1 2020-04-10 17:29:05

    Wesołych Świąt!

    7 6
  • ~Arteks 2020-04-10 17:44:12

    @rekin59 - w ostatnich 10 latach pojawiły się takie obwodnice jak piszesz ale nie wszędzie bo mógłbym ci tylko w naszym województwie wymienić wiele miast które przez które nie przejedziesz bez wjechania do centrum. Takim najlepszym przykładem są Gliwice. Owszem mają od południa A4 - ale jadąc płn-płd musisz przetnąć przez Śródmieście. Wcześniej obwodnic nie miało prawie żadne miasto w Polsce łącznie z tymi największymi jak Łódź czy Warszawa. Różnica między tymi miastami, a Rybnikiem jest głównie w tym - że tamte zbudowano dzięki lobbingowi obrotnych polityków. My mamy I etap obwodnicy dzięki obrotnym władzom miasta, poprzedniemu marszałkowi województwa i środkom unijnym, a nie budżetowi państwa. Warto to pamiętać naszym posłom, którzy nie pamiętają o interesie swojego miasta - potrzebne są im tylko nasze głosy aby oni mieli korzyść oraz ich partia. Po co nam kolejna droga do Gliwic skoro są już dwie i prawie nigdy nie są zakorkowane? Potrzebna za to jest równowaga transportowa tak jak w najbogatszych krajach Europy które inwestują zarówno w drogi, kolej czy transport publiczny. Chętnie zobaczyłbym pociągi z Gliwic do Rybnika - co jest w gestii rządzącej obecnie województwem i państwem partii PiS. @majster86 - no ale Rybnik jest miastem motokultu. Największa inwestycja w dziejach współczesnego samorządu - droga, największa inwestycja budowlana w centrum - parking wielopoziomowy, utrzymanie, największe wydatki inwestycyjne miasta od lat - drogi, zamiast np. zainwestować w jakąś nową halę sportową, lodowisko czy aquapark. Remonty dróg i ich utrzymanie też pochłaniają krocie - a mimo tanich opłat parkingowych jakie mamy i tak wielu kierowców zagraca różne miejsca tylko aby nie płacić niczego miastu. Sam jesteś przykładem na to z drugim twoim przedmówcą, że wcale was to nie cieszy bo macie mało i chcielibyście jeszcze więcej. Jak w jakimś moto-amoku w którym nie liczą się inne potrzeby miasta. Przykładowo jedyną inwestycją miasta w transport publiczny po 1989 roku to... dworzec autobusowy na Budowlanych i system informacji wizualnej. Nowe wiaty przystankowe? Tylko w przypadku jeśli remontowano jakąś drogę dla kierowców. Kontrapasy? Ile kosztuje ta czerwona farba? Pewnie z 10x mniej od tej która idzie na malowanie znaków poziomych dla kierowców.

    17 40
  • ~Maksymilian Popeć 2020-04-10 17:56:07

    Jazda dla samej jazdy jest obecnie zakazana. Ten materiał to zachęta do przyjęcia mandaciku...

    36 8
  • ~jabibe 2020-04-10 19:05:26

    Trasa fajna, ale... mogli przed otwarciem wpuścić tam zamiatarki. tak średnio się jedzie jak napieprzają kamienie i syf w przednią szybę.

    26 2
  • ~withings 2020-04-10 19:05:46

    @rekin59 - mniejsze miasta mają obwodnice zazwyczaj jeśli leżą na szlaku ważnych dróg krajowych czy ekspresowych. Wtedy płaci za to budżet centralny. Rybnik leży na uboczu głównych dróg, więc nigdy nie było potrzeby budowy takiej drogi. Jedyna droga krajowa przechodząca przez miasto jest obecnie drugorzędna dzięki oddaniu autostrady A1 (a i wcześniej nie była jakoś specjalnie ważna, bo była Wiślanka).

    Natomiast inna sprawa to zabudowa Rybnika. Rybnik to najbardziej rozlazłe miasto w Polsce. Nie ma chyba miejsca w Rybniku (poza lasami), gdzie nie ma rozproszonej zabudowy. W innych miastach dzielnice podmiejskie wyglądają tak jak rybnicka Północ, w Rybniku są to rozproszone wsie, gdzie masz trzy domy, dwie morgi pola kartofli, kolejny dom, potem sad, naprzeciw wulkanizacja, gdzieś jeszcze wcisnęli kościół i jakiś blok itd. Z tego wynika fakt, że nigdzie w Rybniku nie ma potoków ruchu wymagających większych dróg. Porównać to można chociażby z Żorami, gdzie są duże, gęsto zabudowane osiedla połączone dużymi drogami, bo jest tam ruch.

    21 9
  • ~withings 2020-04-10 19:07:09

    @ Fiodore - wow, najgłupszy komentarz roku wygrany przez ciebie już 10 kwietnia. Co ma Kuczera do pandemii? Co ci przeszkadza, że droga została otwarta? Mieli ją trzymać zamkniętą? Nie rozumiem.

    31 7
  • ~Arteks 2020-04-10 19:56:32

    @withings - a od kiedy droga krajowa nie jest ważną trasą? Przejrzyj sobie listę w jakich pipidówach państwo chce budować obwodnice (słynna lista 100 obwodnic). Jaki argument za wieloma przemawia skoro nie ma tam ani przemysłu, ani nie ma ważnych dróg, a liczba ludności malutka? Wyobrażasz sobie aby u nas Czerwionka doczekała się kiedykolwiek obwodnicy? No może w XXII wieku... A tak wiele porównywalnych z Czerwionką miasteczek jest na tej liście. Bo za tymi inwestycjami stoi polityczny lobbing którego w naszym regionie brak bo nasi posłowie są słabi. Rybnik jest rozlazły - ale dość gęsto zaludniony tylko, że co najmniej 1/3 administracyjnego terenu miasta to lasy, hałdy, tereny industrialne lub woda. Owszem są tak słabo zaludnione dzielnice jak peryferyjne Stodoły. Są i tak gęsto zaludnione jak Chwałowice czy Boguszowice które kiedy już włączano do Rybnika miały prawa miejskie. Po ostatnich wchłonięciach są bardziej rozlazłe miasta od Rybnika. Popatrz na obecną Zieloną Górę, Opole, Rzeszów czy Koszalin. Wspomniałeś o Żorach. Tam też wybudowano obwodnicę i też podobnie jak w Rybniku bez państwowej dotacji - ale czy to można nazwać według obecnych standardów obwodnicą? Nie, to zwykła droga taka jak np. Wielopolska w Rybniku z rondami czy światłami. Trzeba przyznać, że drogą regionalną Rybnik wybija się na plus jeśli chodzi o porządne trasy obwodowe. Najbliższe z jaką da się porównać inwestycja rybnicka to albo DTŚ lub obwodnica Bielska. Przy czym zarówno miasta GOP i Bielsko dostały je w prezencie od państwa. Rybnik musiał sobie sam wybudować sam. Możemy być z tego dumni, że dopięliśmy swego. 10 lat temu wydawało się to mało realną wizją...

    11 21
  • ~withings 2020-04-10 20:55:38

    Obwodnica to droga, która omija (po obwodzie) miasto, nie ma żadnych standardów dotyczących tego, jakie ma mieć parametry. Dlatego np. obwodnica Wrocławia to autostrada, a obwodnice w ramach tego programu 100 obwodnic będą normalnymi drogami - tylko nie pójdą przez rynek jak teraz jest w wielu z tych miasteczek. A Wielopolska to jak najbardziej obwodnica Rybnika.

    Jeśli chodzi o miasta takie jak Opole czy Zielona Góra to gorąco polecam spojrzeć sobie na nie z lotu ptaka. Opole przed rozszerzeniem granic miało ledwie 15 tys. mieszkańców mniej niż Rybnik, a powierzchnią zabudowy jest znacznie mniejsze. Dodatkowo jak się dzielnica kończy to jak nożem uciął - jest gęsta zabudowa, a potem nagle puste pole. W ZG widać to jeszcze lepiej, bo ZG to dosłownie większa polana w lesie - która została już w całości zabudowana (stąd te rozszerzenie). Jak wstawisz sobie punkt w centrum Zielonej Góry to całe miasto (sprzed rozszerzenia) jest w promieniu 2,5 km. Nie ma tam takich dzielnic jak Gotartowice (5 km od rynku), Kłokocin, Boguszowice, Golejów czy - chyba najgorsze pod względem urbanistycznym - Zebrzydowice i Niewiadom, gdzie masz zabudowę wśród dróg, ale z tyłu tych domów są hektary pustych pól.

    Taka zabudowa sprawia wiele problemów. Podczas budowy kanalizacji było chwalenie się, że to jeden z najdłuższych systemów w Polsce - ale czym tu się chwalić? Jego utrzymanie jest strasznie z tego powodu drogie. A tak dużo rur trzeba było kłaść właśnie dlatego, że Rybnik jest bardzo słabo zurbanizowany. Tak samo z obwodnicami - jak domy są dosłownie wszędzie (ale po kilka) to trzeba ogromnego łuku dookoła miasta, żeby je ominąć.

    PS. DTŚ nie była w całości finansowana przez państwo. Natomiast obwodnica Bielska leży w szlaku dwóch dróg ekspresowych. Przez Rybnik nie przebiega ani jedna droga ekspresowa, a jak była szansa lobbowania za bliższym przebiegiem autostrady to poprzednie władze lobbowały o coś dokładnie odwrotnego. W rezultacie Rybnik jest dzisiaj chyba największym polskim miastem bez autostrady/drogi ekspresowej.

    17 5
  • ~PewienRybniczanin 2020-04-10 20:56:35

    ~Łukasz Wilczek

    A co nie można jeździć bez celu? Dopóki nie będzie stanu nadzwyczajnego to można ile się chce.

    16 18
  • ~Arteks 2020-04-10 21:59:52

    @withings - to co piszesz o chałupach nawet mi się podoba bo nigdy nie byłem i nie jestem fanem takiego typu zabudowy - na Śląsku budzącego niesłychany aplauz. Podyskutuj więc z tymi którym taka zabudowa się podoba, a nie ze mną. Natomiast jak widzę nie odniosłeś się też do tego, że teoretycznie niska gęstość zaludnienia Rybnika wynika z ogromnych obszarów zupełnie niezabudowanych, które jednocześnie sprawiają, że nasze miasto jest bardzo różnorodne krajobrazowo i ma bardzo dużo obszarów rekreacyjnych. Taki Zalew Rybnicki - takiego obszaru bez zabudowy nie ma chyba żadne miasto na Śląsku, a takim kompleksem leśnym jak park krajobrazowy mogą się poza Rybnikiem pochwalić się chyba tylko Szczecin, Gdynia, Gdańsk czy Kielce i one naprawdę się taką zielenią chwalą! :) Człowieku, ja nie muszę patrzeć w google maps bo ja autentycznie znam przykłady które podaję. Ty niestety nie bo jakbyś był kiedyś w Opolu i je eksplorował to byś zauważył, że ta zabudowa była związana z kamieniołami i kilkoma cementowniami które były na obrzeżach centrum. Tam się nie dało budować ale przykładowo Gosławice, Groszowice to też dawne wioski przyłączone do Opola - z dużymi przerwami w zabudowie między centrum. Odległość od Opola do autostrady jest taka jak z Rybnika do A4 - i nikt tam na to nie narzeka. Bo też co za problemem w dzisiejszych czasach dla posiadacza auta jest jazda 5 czy 10 minut dalej tak samo jak dla dostawcy, kuriera itd? Nie masz racji, że państwo buduje obwodnice tylko tam gdzie są jakieś ważne drogi i czy drogi ekspresowe - może tak jest na Śląsku w którym większość miast NIE MA żadnych obwodnic lub jakieś kawałki czy takie pseudobwodnice jak te w Żorach czy Jastrzębiu (z przejazdami kolejowymi i kolizyjnymi skrzyżowaniami z lokalnymi drogami!) zbudowane tak jak tym biednym samorządom pozwala budżet. W Rybniku czekaliśmy na to dłużej ale przynajmniej wygląda to profesjonalnie, a nie amatorsko. No i całe szczęście, że Rybnik nie poszedł szalonym przykładem Gliwic gdzie DTŚ przecięła centrum. A niewiele brakowało bo w czasach Fudalego pojawiły się szalone plany związane z budową naszej średnicówki wzdłuż Nacyny którym kibicowali motokultyści. A wzdłuż Nacyny za jakiś czas królować będą ciche rowery na całej długości. :)))

    9 20
  • ~withings 2020-04-11 04:06:48

    Arteks, kompletnie nie rozumiesz tego, o co mi chodzi. Zabudowa jednorodzinna może być gęsta - popatrz na Rybnik-Północ, która jest prawie samymi domami jednorodzinnymi, a jednocześnie jedną z najgęściej zaludnionych dzielnic miasta. Z resztą gęsta zabudowa jednorodzinna to cecha charakterystyczna miast zachodnich podobnej wielkości do Rybnika, np. Recklinghausen.

    Problem nie jest typ budynku, tylko jak ten budynek jest w przestrzeni umiejscowiony. To nie jest kwestia tego, że w niektórych miastach dołączone administracyjnie wioski są oddzielone od centrum polami - to przecież nie jest żaden problem, obwodnica miasta nie musi okrążać wszystkich dzielnic, wystarczy, że będzie daleko od zabudowy. A w tych miastach zabudowa tych wiosko-dzielnic jest mocno skupiona, nawet jeśli nie jest połączona z zabudową głównego miasta. Tymczasem jak spojrzysz na Zebrzydowice w Rybniku to powiedz mi, jakbyś miał poprowadzić tamtędy drogę, to którędy - tak, żeby ominąć wyburzenia domów i zminimalizować liczbę skrzyżowań? No nie da się po prostu, bo jak 100 lat temu były tam pańskie pola, to granicami tych pól zrobiono ulice i wzdłuż tych ulic powstały bez ładu i składu domy. Mógłbyś więc poprowadzić drogę np. równolegle między Równą a Zdrzałka, ale wtedy trzeba by burzyć domy na Kasztanowej itd.

    I tak jest w całym Rybniku. Czemu są domy na np. Łukasiewicza, przecież to jest kompletne zadupie pośrodku niczego. Albo ulica Pod Lasem - tu dom, tu zakład wodociągów, tu jakaś fabryczka, oczywiście też auto serwis... żadnego ładu i składu. Na Gruntowej nagle ni z tego ni z owego w środku pola wyrasta osiedle nowych bloczków itd.

    Jeśli chodzi o odległość od autostrady to akurat chyba wszyscy opolanie na to narzekają. Tym bardziej, że trzeba przejechać przez kilka wiosek. Z resztą to jest też przyczyną, dla której KSSE ma w opolskim najwięcej inwestycji nie w Opolu i okolicach tylko niedaleko Ujazdu (dosłownie między dwoma zjazdami z A4).

    18 4
  • ~Trop leminga 2020-04-11 08:42:26

    do withings - mądrego aż przyjemnie posłuchać. Ciekawe i pouczające komentarze. Jest tak dokładnie jak piszesz. Z tego powodu przez najbliższe wieki żadna droga w Rybniku już nie powstanie.

    11 12
  • ~kurier 2020-04-11 16:38:10

    Absolutnie udana inwestycja. Wielu watpilo że powstanie a tu taka wspaniała niespodzianka dla wiecznie narzekajacych. Rybnik znowu zaskakuje. Tak się powinno budować obwodnice współcześnie ..

    10 3
  • ~bartezz 2020-04-11 19:53:04

    ~kurier - droga fajna, jedzie się całkiem przyzwoicie : ) niestety pochłonęła hektary lasów i bezpowrotnie weszła butami w piękne rekreacyjne tereny gdzie można było odpocząć od zgiełku miasta i zrelaksować się całkiem niedaleko od centrum np. "stowki boguszowskie".

    9 4
  • ~Tadeusz Kiełkowski 2020-04-11 21:42:47

    Wspaniała droga. Gratulacje dla wszystkich, którzy przyczynili się do jej powstania.

    8 2

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy będziesz głosował 10 maja w wyborach prezydenckich?




Oddanych głosów: 12504