zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Jakie możliwości mają oczy i uszy? Poznali je uczniowie Gimnazjum nr 1

2017-05-30, Autor: 

„Czego oko nie widziało a ucho nie słyszało” - to temat ostatniego wykładu Akademii Uczniowskiej, jaki odbył się w Gimnazjum Mistrzostwa Sportowego nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Rybniku.

Reklama

W czwartek, 11 maja mgr Wiesława Korecka-Widenka wygłosiła w Gimnazjum nr 1 wykład na temat zmysłów wzroku i słuchu.

Rybniccy uczniowie dowiedzieli się, że pierwsze białko powstało 700 mln lat temu, a pierwsze oko (u trylobita) 520 mln lat temu. Nauczyli się, że można wyróżnić oko proste i złożone (umożliwiające widzenie mozaikowe). Odkryli, że oko muchy składa się z 4 tysięcy, a oko ważki z 30 tysięcy małych oczek. Gimnazjalistów rozbawił fakt, że owad o wdzięcznej nazwie „leń marcowy” ma ogromne oczy, by przypadkiem nie przeoczyć samicy.

Ponadto prelegentka opowiedziała o polu widzenia owadów, które jest zbliżone do 360° (człowiek ma tylko 180°). Na jednym ze slajdów prezentacji przedstawiła umieszczone naokoło muszli oczy małży. Słuchaczy zdziwił fakt, że oko złożone u człowieka musiałoby mieć powierzchnię 24 metrów kwadratowych. Młodzież dowiedziała się, dlaczego zwierzętom nocnym świecą oczy. Poznała także chwytnicę kolorową, która jest niezmordowanym obserwatorem (nawet w czasie snu), gdyż ma przezroczyste powieki. Interesująca informacją dla zebranych był fakt, że jeż widzi tylko barwę brązową, bo takiego koloru jest jego pożywienie. Gimnazjaliści dowiedzieli się też, że psy widzą z odległości 1 kilometra, ptaki mogą powiększać obraz, a niemowlęta widzą do góry nogami.

Po pierwszej części wykładu słuchacze postanowili jeść więcej marchewki, czarnych porzeczek i borówek, ponieważ według prelegentki wpływają one na poprawę widzenia.

W drugiej części uczniowie G1 poznali kilka sekretów dotyczących słyszenia. Wiesława Korecka-Widenka rozszyfrowała dla młodzieży znaczenie terminów nizofonia (wstręt do słuchania niektórych dźwięków) oraz fonofobia (lęk przed konkretnym dźwiękiem). Ponadto słuchacze dowiedzieli się, jak delfiny i nietoperze wykorzystują zjawisko echolokacji. Poszerzyli swoją widzę na temat zastosowania dźwięków w medycynie (stetoskop, ultradźwięki, efekt Dopplera) i ich wykorzystania do badania tonów w sercu czy rozbijania kamieni nerkowych. Wreszcie odkryli, że w komorach całkowicie pochłaniających dźwięk już po 45 minutach całkowitej ciszy występują u człowieka halucynacje.

Dodajmy, że ostatni w tym roku szkolnym wykład w ramach Akademii Uczniowskiej odbędzie się z okazji Dnia Dziecka.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5059