zamknij

Wiadomości

Jak się jeździ na rowerze wokół Zalewu i bulwarami nad Nacyną?

2017-08-21, Autor: 

Takich widoków w Rybniku nie ujrzycie z okien samochodów. Stanie się to dopiero, gdy przesiądziecie się na rower. Żeby Was do tego zachęcić sprawdziliśmy w jakim stanie są obecnie dwie popularne trasy rowerowe – „niebieski” szlak wokół Zalewu Rybnickiego oraz tzw. velostrada, czyli ścieżka bulwarami nad Nacyną.

Reklama

Pętla” dawniej, a dziś

Żeby pokazać Wam czy coś zmieniło się na rybnickich trasach rowerowych na lepsze, posłużymy się porównaniami do pierwszego tournée wokół Zalewu Rybnickiego, które odbyliśmy dwa lata temu. Wówczas wybraliśmy się trasą niebieską liczącą sobie dokładnie 36,4 km (wiedzie ona m.in. przez błonia na Paruszowcu, dzielnice Kamień, Ochojec, Stodoły i Zalew Rybnicki).

Przed dwoma laty zrezygnowaliśmy z jazdy po minięciu zapory w Stodołach. Dlaczego? Z powodu niewidocznego oznakowania niebieskiej trasy. Mieliśmy też wiele zastrzeżeń do niewystarczającej infrastruktury drogowej. Więcej na temat pierwszej eskapady przeczytacie >>Rowerem po Rybniku. Jak się jeździ wzdłuż naszego zalewu?<<

Czy po dwóch latach coś się zmieniło przez ten czas na niebieskiej trasie? Na pierwszy rzut oka nie doszło do wielkich zmian, zwłaszcza w okolicy grobli na ul. Rudzkiej. Nawierzchnia w tym miejscu jest nadal szutrowa, ławki są jakie były dwa lata temu wraz z tymi samymi przekrzywionymi śmietnikami.

Poprawie uległo oznaczenie trasy, dzięki czemu zajechaliśmy rowerem dalej niż wcześniej. Bez problemu dojechaliśmy do Golejowa i tylko dlatego, że chcieliśmy okrążyć Zalew Rybnicki (niebieska pętla prowadzi przez Kamień i w dół przez Paruszowiec-Piaski) wracaliśmy już ul. Gliwicką. Chodnik został udostępniony dla rowerzystów, dzięki czemu nie musieliśmy korzystać z jezdni tej ruchliwej drogi. Następnym punktem wycieczki była elektrownia, grobla na Podmiejskiej i dotarliśmy do punktu wyjścia.

Jedź i podziwiaj

Niebieska trasa nie jest jakoś szczególnie wymagająca dla rowerzystów. Jedynie jej długość może przysparzać problemów – pod warunkiem, jeżeli chcemy pokonać ją w całości. Jeśli jednak planujemy robić przerwy w podróży i podziwiać przyrodę, pokonanie 36-kilometrowego odcinka jest w zasięgu nawet niezaprawionych w bojach rowerzystów.

Bezsprzecznym atutem tej trasy są wyjątkowe widoki na Zalew Rybnicki i żeglujące wodami jeziora żaglówki. Widok i zapach w powietrzu popsuły nieco kwitnące przy zaporze sinice, jednak dalsza trasa przez las rekompensuje te uciążliwości.

Zobaczcie z resztą, co nagraliśmy dla Was podczas podróży:

Bulwary, szczury i nutria

O ile niebieska pętla to od lat jedna z najpopularniejszych tras w regionie, o tyle bulwary nad Nacyną to zupełnie nowa propozycja dla miłośników dwóch kółek. Będąca jeszcze w budowie trasa ciągnie się od ul. Raciborskiej, wzdłuż Nacyny, do Parku Tematycznego. W rejonie ul. Kotucza trwa właśnie przebudowa traktu tak, by przebiegał pod mostem. Droga rowerowa ciągnie się następnie obok dworca DKM, aż do kładki na ul. Wierzbowej. Trasa będzie prowadzić jeszcze dalej, szlakiem dzikiej trasy uczęszczanej od wielu lat przez rowerzystów. - Trasa ta będzie miała parametry „velostrady”, tj. nawierzchnię z betonu asfaltowego, łącznie 4 m szerokości, z których 1,5 m będzie przeznaczone dla pieszych. Dodatkowo wzdłuż niej zaprojektowano ławki, kosze oraz oświetlenie uliczne. W tym roku bulwary połączą już ścisłe centrum miasta z ul. Rudzką i dalej z Zalewem – dowiadujemy się od Agnieszki Skupień, asystent prezydenta Rybnika.

Jak się jeździ po velostradzie? Przede wszystkim komfortowo, droga jest równa oraz podzielona na ruch kołowy i pieszy. Szczególny urok ma w sobie przy ul. Raciborskiej, gdzie soczysta zieleń trawy współgra z witkami wierzb nad rzeką i kolorami krzeseł - tulipanów. Do tego dodajmy jeszcze kaczki, które wypoczywają tuż przy brzegu lub płyną z prądem lub pod prąd Nacyny.

To nie jedyne zwierzęta, jakie napotkaliśmy wzdłuż drogi rowerowej. Na wysokości dworca komunikacji miejskiej, prócz kilku szczurów napotkaliśmy nutrię, która jest sporą atrakcją dla przebywających tu rybniczan. Nutria nie boi się ludzi i chętnie korzysta z dokarmiania.

Zobaczcie, jak wyglądała cała podróż bulwarami wzdłuż Nacyny:

Miasto chce rozwijać infrastrukturę rowerową

Urzędnicy rybnickiego magistratu podkreślają, że trasa bulwarami nad Nacyną to tylko fragment inwestycji związanych z infrastrukturą rowerową. Niedawno pojawiły się kontrapasy na ul. Rybnickiego, Poprzecznej oraz Targowej. W czerwcu w przebiegu czarnej trasy rowerowej - na ul. Kościuszki wprowadzono stalowe podpórki dla rowerzystów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Podpórki te są szczególnie przydatne osobom, które podróżują z dziećmi na fotelikach – pozwalają nie schodzić z roweru czekającym na zielone światło.

Ponadto miasto razem z miejskimi aktywistami, od czerwca bieżącego roku prowadzi rozmowy z Nadleśnictwem Rybnik dotyczące realizacji nowej trasy rekreacyjnej. - Trasa będzie miała charakter leśnej ścieżki dydaktycznej – więcej informacji dotyczących trasy w najbliższym czasie – wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Do końca września br. magistrat złoży też wniosek o dofinansowanie z unijnych funduszy dostosowania infrastruktury trzech centrów przesiadkowych komunikacji publicznej (dworzec główny PKP, dworzec PKP Paruszowiec, dworzec DKM) do obsługi ruchu rowerowego. Planuje się tam budowę m.in. parkingów typu „Bike and Ride”.

Magistrat szacuje, że powyższe zadania zamkną się one w 13-14 mln zł. Wnioskowane dofinansowanie ma wynieść ok. 10 mln zł.

- Jeszcze we wrześniu tego roku ruszą prace polegające na zwiększeniu dostępności i bezpieczeństwa ruchu rowerowego w centrum (m.in. ulice: 3-go Maja, Piłsudskiego, Plac Armii Krajowej (częściowo), Jankowicka (odcinek od Piłsudskiego do PAK), Chrobrego, Miejska, Plac Kopernika. Kolejne etapy podobnych prac będą miały miejsce w przyszłym roku – dodaje Agnieszka Skupień.

Do tej beczki miodu musimy jednak dołożyć łyżkę dziegciu. Jak na razie władzom Rybnika nie udało się zrealizować pomysłu uruchomienia wypożyczalni rowerów, choćby takiej jaką ma Jastrzębie-Zdrój. Dlaczego magistrat nie zdecydował się jeszcze na ten krok? Więcej przeczytacie >>W Jastrzębiu można wypożyczyć rower. Kiedy będzie to możliwe w Rybniku?<<

Czy Waszym zdaniem infrastruktura rowerowa poprawiła się w ciągu ostatnich kilku lat? Czego Wam jeszcze brakuje w Rybniku pod tym względem?

Oceń publikację: + 1 + 39 - 1 - 15

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (18):
  • ~Tom_maroko 2017-08-21
    18:08:47

    53 8

    To, że nawierzchnia wzdłuż zalewu jest szutrowa to nawet dobrze - trasa jest rekreacyjna, asfaltowe, równe ścieżki powinno się budować raczej w centrum i wzdłuż głównych dróg. Jednak po deszczu jazda wspomnianym szlakiem jest nieco mniej przyjemna - kałuże są ogromne, tak że w wielu miejscach rowerzyści stworzyli "objazdy" przez trawę. Myślę że należałoby trochę ten szuter wyrównać.

  • ~Kwinto 2017-08-21
    18:30:40

    43 4

    Dokładnie tak!
    Odcinek od Przegędzy w stronę Paruszowca to katastrofa i jedna wielka kałuża. Szlak już w zeszłym roku tak wyglądał i nikt nic z tym nie robi, a wystarczyłoby parę wywrotek podsypki.

  • ~Cwilin 2017-08-21
    19:36:23

    40 4

    Z czego jest ten szuter ?Po powrocie wszystko białe a ile w płucach.

  • ~Arteks 2017-08-21
    20:29:42

    32 54

    Fajnie, że redakcja testuje stan naszych dróg rowerowych i fajnie, że prezydent i jego współpracownicy często korzystają z rowerów. Fajnie, że są podejmowane są różne działania prorowerowe. Ale niefajnie, że jest ich nadal za mało w stosunku do tego co dzieje się w temacie dróg i motoryzacji. Dwa lata temu wysypano szlak prowadzący od Zebrzydowic/Nowin do Kotwicy. Obecnie jest tam już pełno dziur. W przypadku dróg - Wydział Dróg likwiduje wszystkie zimowe przełomy. Nie ma natomiast w naszym urzędzie grupy która odpowiadałaby za chodniki, pasaże i drogi/ścieżki rowerowe. Dziura w drodze może skończyć się wizytą u wulkanizatora lub uszkodzeniem błotników czy podwozia. A dziura dla rowerzysty może skończyć się tragicznie... Nasz oficer rowerowy rewelacyjnie wykonuje swoje zadania związane z inżynierią i kompleksowymi rozwiązaniami. Ale brak jeszcze komórki która by na bieżąco usuwała uszkodzenia, dbała o oznakowanie i o różne drobiazgi typu zjazdy, obniżanie krawężników, mapy itd. Ale przyznam, że w przypadku tej dziedzinie jest lepiej niż za AF.

  • ~Michał Watoła 2017-08-21
    20:47:51

    36 3

    A co ze skomunikowaniem wszystkich dzielnic z centrum, chyba to powinno byc priorytetem?

  • ~Robert Hałas 2017-08-21
    20:59:13

    10 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~przykopa 2017-08-21
    21:12:31

    51 27

    Bardzo nie podoba misie to że przy okazji ,, modernizacji" ścieżki nad Nacyną ( Wierzbowa -Rudzka) Wycięto w pień większość wiekowych doskonale wkomponowanych w środowisko rosnących tu drzew wielu cennych gatunków. Nawet za prezydenta Makosza który jak wiadomo jest stolarzem nie było takich zakusów dla pozyskania drewna. Czyżby mamy w Rybniku jakąś małą szyszke , która twierdzi że trzeba ciąć dla poprawienia bezpieczeństwa publicznego ?

  • ~Gruby21 2017-08-21
    22:13:17

    30 2

    Szanowna redakcjo, co do dziegciu... Co tak się uparliscie na te rowerwy miejskie? Wiadomo jakie mają być koszta?

  • ~bugielka 2017-08-22
    07:36:03

    20 3

    Fajnie, że coś się dzieje. Nawet dla takiego niedzielnego rowerzysty jak ja jest to dobra wiadomość. Mniejsza jest ta, że wciąż nie ma komunikacji rowerowej (nawet lekko okrężnej) z południowych dzielnic Rybniku do centrum. Zastanawia mnie czy przy budowanej drodze Pszczyna - Racibórz w okolicy ul. Jagodowej i Dolnej nie można było gdzieś zostawić szlaku dla rowerów właśnie bo to jest najszybsza i najbezpieczniejsza droga do centrum, na dodatek z pominięciem pagórków.
    Ale to czego mi brakuje to porządnie rozrysowane mapy ścieżek na stronach UM Rybnika - są tylko opisy bez mapek z zaznaczonymi punktami odpoczynku czy widokowymi. A mapka dostępna w halo! Rybnik jest żenująca.

  • ~Ann Gita 2017-08-22
    08:48:00

    18 3

    Witam, bardzo dobrze, że wreszcie ścieżki się rozbudują bo do tych w centrum trzeba dojechać. Mam nadzieję, że zaraz za ul. 3 Maja będzie modernizowana w tym zakresie i ul. Chwałowicka, bo tutaj ruch ogromny, a przy budowie drogi Pszczyna -Racibórz nie ma już opcji jazdy tyłem tj. ul. Kowalczyka. Do tego chodniki na ul. Chwałowickiej w opłakanym stanie, więc którędy jechać z dziećmi do centrum??? Często jechaliśmy ulicą, ale to mało bezpieczne. Więc proszę pamiętajcie o ul CHWAŁOWICKIEJ!
    Pozdrawiam rowerowa mama

  • ~THE Bill 2017-08-22
    09:29:49

    10 4

    A ja chciałbym zwrócić uwagę, że w wielu miejscach oznakowanie ścieżek pozostawia wiele do życzenia. Gdyby nie to, że jechałem nimi x lat wstecz pogubiłbym się jadąc tam po raz pierwszy. Brak też oznakowania na drogach! Choćby koło Rudy, na Mikołowskiej, Rudzkiej (koło Kotwicy, koło nowej plaży tak samo).

  • ~sarin 2017-08-22
    10:29:55

    13 0

    Wytłumaczcie mi, dlaczego na Rudzkiej chodnik jest bliżej jezdni? czy bezpieczniej byłoby na odwrót?

  • ~niuti 2017-08-22
    10:43:55

    14 7

    Skoro już jesteśmy przy chyba najdłuższej trasie rowerowej w Rybniku - niebieskiej i skoro Arteks wychwala oficera, że tak super działa, to w moim odczuciu nie jechał On chyba nigdy tą trasą.
    Przejazd przez Mikołowską woła o pomstę do nieba...brak jakiegokolwiek oznakowania uwaga rowerzyści czy bezpiecznego przejścia....strach się bać gdyby ktoś chciał się tam wybrać z dziećmi.
    I druga moja uwaga......o ile mogę zgodzić się na asfalt w Centrum to darujmy go sobie z dala od niego. To ma być DR czy ścieżka, naturalny krajobraz czy beton z asfaltem? Jak komuś przeszkadza szutr czy korzenie, bo nie umie sobie pampersa ubrać, kupić wygodniejszego siodełka, ustawić ciśnienia w oponach to może niech nie jeździ rowerem...bezpieczniej dla niego.

  • ~Arteks 2017-08-22
    10:56:36

    9 16

    @niuti - to nie chodzi o wychwalanie tylko szacunek dla poziomu i zapału jaki ten gość reprezentuje. Każdy kto uczestniczył w konsultacjach, mógł się o tym przekonać. Nikt nie pisze o asfaltowaniu dróg w lesie ale o wyrównaniu dziur. W przypadku opisywanego przeze mnie odcinka do Kotwicy są konkretne dziury na prostym odcinku z góry. Nie ma żadnego oznaczenia o niebezpieczeństwie. Pretensje nie do oficera rowerowego ale do Wydziału Dróg który ignoruje problemy utrzymywania dróg rowerowych w odpowiednim stanie.

  • ~niuti 2017-08-22
    12:00:52

    11 4

    Arteks, ale to chyba Jego - oficera, brocha, aby działał w takim temacie (dziur) i nie tylko - ja mam kołatać u drzwi WD?? Od wymyślania co gdzie itp. to ja tez mogę być. Może trzeba działać aktywniej trochę...wsiąść na rower.

  • ~Mael 2017-08-22
    13:48:14

    12 0

    Dla mnie jako rowerzysty najlepszym rozwianiem są bitumiczne pobocza oddzielone od jezdni oznakowaniem poziomym (ciągły pas) i wyniesionymi ponad jezdnię elementami odblaskowymi (kocie oczka).
    Tego typu bitumiczne pobocza powstają przy drogach powiatowych na terenie powiatu rybnickiego.

  • ~ 2017-08-22
    15:30:48

    6 1

    centrum przesiadkowe komunikacji publicznej dworzec PKP Paruszowiec, z obsługą ruchu rowerowego. i parkingi typu „Bike and Ride” - to tam, gdzie od kilkunastu lat nie da się zrobić przejścia pod torami, a każda władza, szczególnie przed wyborami, powtarza że już ustalenia i prace trwają

  • ~Kwinto 2017-08-22
    18:37:42

    17 1

    Jeśli ktoś z urzędu czyta te wpisy to również apeluję o stworzenie porządnej mapki tras rowerowych. Od ładnych paru lat brakuje czegoś konkretnego pozostają stare nieaktualne mapki. Swego czasu była fajna mapa rowerowa w którejś z regionalnych gazet, ale to dobre 10 lat temu. Stwórzcie coś na portalu co da się dodatkowo wydrukować!
    Jedna mapa bez dzielenia na jakieś sektory, trasy z naszego regionu Racibórz-Gliwice-Żory-Wodzisław Jastrzębie. Jeżdżę dużo i często widzę sporo nowych szlaków, szczególnie w okolicach Wodzisławia ale skąd i dokąd to idzie???

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5074