Ruszyła kompleksowa platforma nowoczesnych usług telemedycyny i e-Recept haloDoctor.pl – usługa udostępniona przez rybnickie spółki: Medfile S.A. oraz BioStat®.
haloDoctor.pl to porady lekarskie i specjalistyczne online oraz e-Recepta i e-zwolnienie bez wychodzenia z domu.
Platforma udostępnia już online kilkudziesięciu specjalistów z różnych dziedzin medycyny.
Kontakt z lekarzem na platformie halodoctor.pl zastępuje większość tradycyjnych konsultacji odbywanych w modelu stacjonarnym w poradni. Podczas e-wizyty – odbywanej online – można skonsultować swój problem medyczny telefonicznie, na czacie lub wideo, a także przesłać lekarzowi swoje wyniki badań do e-konsultacji. Jeżeli mamy np. zeskanowane wyniki badania laboratoryjnego, albo pliki elektroniczne z RTG, to wystarczy przesłać lekarzowi plik dokumentacji. Podczas takiej zdalnej e-wizyty pacjent otrzymuje poradę, e-receptę na maila lub SMS, a jeżeli jest potrzebne – również e-zwolnienie.
Na polskim rynku e-zdrowia nie ma porównywalnego rozwiązania, które bezpośrednio łączy osoby poszukujące porady zdrowotnej online z lekarzem i specjalistą.
- W modelu telemedycyny, który proponujemy, to pacjent znajduje się w centrum zainteresowania. Digitalizacja znacząco wspiera proces podnoszenia jakości usług medycznych w ogóle – poprzez usprawnianie procesów diagnostycznych, przekazywanie i gromadzenie danych, a przede wszystkim nową jakość komunikacji lekarza z pacjentem, oraz z farmaceutą w aptece – podkreśla Rafał Piszczek, CEO Medfile S.A., producenta oprogramowania telemedycznego.
Rafał Piszczek, CEO Medfile S.A.
- Platforma Halodoctor natomiast to pionierskie rozwiązanie, które łączy online pacjentów i lekarzy. Internetowy serwis Halodoctor umożliwia osobom poszukującym pomocy medycznej dotarcie bezpośrednio do lekarza specjalisty – bez oczekiwania, bez kolejek, bez konieczności przesiadywania w poczekalni. Halodoctor.pl zamyka cały proces e-konsultacji w jednej wielomodułowej aplikacji zarządzanej samodzielnie przez poradnie, korzystające z pakietu Medfile.pl. Pacjent umawia e-wizytę ze specjalistą, realizuje e-konsultację w formie czatu lub wideo, uzyskuje poradę, e-receptę czy e-zwolnienie - dodaje Rafał Piszczek.
Warto przy tym zaznaczyć, że Halodoctor jest operatorem technologicznym pośredniczącym w kontaktach zdalnych pomiędzy pacjentem i lekarzem. Oznacza to, że obie strony korzystają z funkcjonalnej przestrzeni, bez pośrednika, który ingeruje w formę, zakres czy przebieg konsultacji medycznych. Lekarze mogą przy okazji skorzystać z rozbudowanego zestawu narzędzi pomocniczych (Elektroniczna Dokumentacja Medyczna), które porządkują i ułatwiają ich pracę.
- Stworzyliśmy platformę, która przenosi zdalną medycynę ze sfery planów i strategii do codziennej praktyki lekarzy. Nie ma przesady w przekonaniu, że uruchomienie platform telemedycznych rozpoczyna nową epokę w medycynie, w relacjach pacjenta z lekarzem. Zmieni się bowiem tak wiele, że w tej chwili nawet trudno wymienić czy choćby opisać wszystkie konsekwencje – twierdzi Rafał Piszczek.
Trzeba przyznać, że w 2020 roku możliwość uzyskania zdalnej porady medycznej w formie e-wizyty nabiera szczególnego znaczenia.
- Konsultowanie na odległość, z wykorzystaniem powszechnie już dostępnych standardów telekomunikacyjnych, to oczywiste usprawnienie procesu, być może udrożnienie niektórych obszarów ochrony zdrowia, ale również inny poziom bezpieczeństwa w relacjach pacjent-lekarz. I nie chodzi tu tylko o ochronę danych osobowych lecz również o sytuacje takie, jak obecnie, związana z pandemią koronawirusa SARSCoV2 – dodaje Rafał Piszczek.
- Siłą platform telemedycznych jest ich oczywista prostota, która ułatwia pacjentom kontakt z lekarzem, skraca do minimum czas oczekiwania na poradę, a przy tym jest dla lekarzy znaczącym wsparciem w codziennej pracy i oszczędza czas – mówi dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek, wiceprezes Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat®. Ta rybnicka jednostka naukowa jest współautorem nowatorskiego projektu.
dr. inż. Ewa Tkocz-Piszczek, wiceprezes Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat®
- Już tylko możliwość zdalnego wystawiania e-recept oznacza globalnie tysiące zaoszczędzonych godzin pracy lekarzy. Z kolei możliwość odbycia zdalnej wizyty w formie dialogu z lekarzem na czacie lub wideoczacie, to kolejne zyskane godziny – czy to w wymiarze tygodniowym czy miesięcznym. Nie licząc wygody pacjentów, którzy nie muszą zgłaszać się za każdym razem do gabinetu. Dodatkowo udostępniamy lekarzom moduł elektronicznej dokumentacji medycznej, który automatyzuje i upraszcza większość czynności biurokratycznych. Dążymy do wypracowania idealnego rozwiązania dla lekarzy, w którym z poziomu jednej aplikacji mają możliwość zarządzania grafikiem wizyt oraz dokumentacją medyczną pacjentów – wyjaśnia Ewa Tkocz-Piszczek.
Kamieniem milowym w upowszechnianiu telemedycyny w Polsce stały się e-recepty. Ich wprowadzenie znacząco upraszcza procedurę wystawiania recept, a przede wszystkim stanowi udogodnienie dla pacjentów, którzy mogą uzyskać potrzebne leki nawet bez konieczności umawiania się na wizytę w gabinecie lekarza.
- W Halodoctor.pl wypracowaliśmy idealne rozwiązanie dla lekarzy i pacjentów, w którym z poziomu jednej aplikacji można zarządzać grafikiem wizyt, dokumentacją medyczną pacjentów, rezerwować telekonsultację, wystawić pacjentowi e-receptę – tłumaczy Ewa Tkocz-Piszczek, wiceprezes BioStat, odpowiadającego za rozwój i obsługę teleinformatyczną platformy Halodoctor. - Wierzę, że to rozwiązanie znacząco ułatwi kontakty lekarzy i pacjentów.
Platforma haloDoctor.pl udostępniona jest dla pacjentów na portalu konsultacji online. Rozwiązanie powstało na bazie doświadczeń znakomicie rozwijającej się na polskim rynku e-zdrowia platformy Medfile. O ile Medfile oferuje przede wszystkim oprogramowanie gabinetowe dla lekarzy, o tyle haloDoctor powstał z myślą o pacjentach. Medfile automatyzuje i przyspiesza obsługę – począwszy od rejestracji, aż po wystawianie e-recept. Poradnia Telemedyczna ułatwia kontakt z lekarzem specjalistą i umożliwia uzyskanie kompleksowej konsultacji – tyle, że na odległość, za pomocą komputera lub smartfona. Platforma ta została opracowana w CBR BioStat.
Na portalu haloDocotor.pl pacjent uzyska pomoc równorzędną z osobistą wizytą w gabinecie specjalistycznym w zakresie usług, które kwalifikują się do porady telemedycznej. Pacjent po prostu wskazuje dolegliwości, albo wyszukuje lekarza, z którego pomocy chciałby skorzystać. Zdalnych porad udzielają lekarze, którzy prowadzą własne gabinety, albo pracują w poradniach. Platforma przekazuje informacje o tym, który lekarz i w jaki sposób jest dostępny w porze najbardziej odpowiadającej pacjentowi. Zgłaszający się po pomoc medyczną ma z kolei możliwość zarezerwowania e-wizyty, przekazania dokumentacji w formie elektronicznej, uzyskania porady i e-recepty, a także wygodnej opłaty za usługę (zwykle tańszą niż wizyta w gabinecie). Pacjent i lekarz mogą również swobodnie zdecydować o tym czy telekonsultacja odbędzie się w formie wideoczatu, czatu tekstowego czy rozmowy telefonicznej. Zarówno przebieg konsultacji, jak i dokumentacja mogę być automatycznie archiwizowane. Podczas kolejnych konsultacji można z tych danych wygodnie i szybko korzystać, bez ponoszenia niepotrzebnych dodatkowych kosztów czy obawy, że dokumentacja będzie niepełna, bądź zostanie utracona.
Na rynku usług zdrowotnych (nie tylko komercyjnych) poradnia internetowa oznacza w pierwszej kolejności większą dostępność do porad lekarskich, a także – co równie ważne – niższe ceny, przy bardzo wysokiej jakości usług medycznych. Nie bez znaczenia jest nieograniczony geograficznie dostęp do porad medycznych udzielanych tą drogą. Pacjenci z dowolnego zakątka globu mogą bezpośrednio skontaktować się z wybranym przez siebie specjalistą i otrzymać konieczną pomoc.
W fazie testowej Medfile umożliwił korzystanie z platformy Halodoctor.pl kilkudziesięciu lekarzom o różnych specjalnościach. Już te pierwsze doświadczenia – obejmujące komunikację z pacjentem, przekazywanie i gromadzenie danych, czasochłonność porady oraz możliwość dotarcia z pomocą niemal natychmiast i o dowolnej porze – zachęcają do dalszych prac rozwojowych platformy Halodoctor.pl.
- Opracowanie systemu, wraz z testowaniem i implementacją, to ponad pół roku pracy w sumie kilkunastu osób w trzech zespołach – wyjaśnia Szymon Błąkała członek rady nadzorczej Medfile S.A. i lider R&D w BioStat® - Celem naszych działań było maksymalne uproszczenie i przejrzystość platformy, zarówno dla pacjenta, jak i lekarza. Dążymy do tego, aby osoba potrzebująca zdalnej porady medycznej miała możliwość jak najszybszego kontaktu z lekarzem specjalistą, w sposób nie tylko wygodny i bezpieczny, ale również gwarantujący wysoką jakość takiej e-wizyty.
Szymon Błąkała członek rady nadzorczej Medfile S.A. i lider R&D w BioStat®
- Przewidujemy skokowy wzrost zainteresowania usługami telemedycznymi – mówi Rafał Piszczek - Potencjał platformy jest właściwie nieograniczony, bo o sprawności jej funkcjonowania i zasięgu decydują bezpośrednio jej użytkownicy. Z naszej strony udostępniamy zestaw wygodnych narzędzi i utrzymanie systemu teleinformatycznego. Popyt na usługi telemedycyny – tak samo ze strony lekarzy, jak pacjentów – jest ogromny, ponieważ wszyscy już dzisiaj widzą ewidentne korzyści wynikające z takiej formy kontaktów.
Zobacz lekarzy online: www.medfile.pl/specjalisci-online
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert