zamknij

Wiadomości

Emocje na spotkaniu z oficerem rowerowym. Poszło o kontrapasy

2019-01-18, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Zapowiadało się spokojne spotkanie, wyszła burza, podczas której mieszkańcy Rybnika wyrazili sporo uwag. Wczoraj po południu w rybnickim magistracie oficer rowerowy przedstawił, co udało się zrobić w Rybniku pod względem infrastruktury. Temat jednak zboczył w stronę kontrowersyjnych kontrapasów.

Spotkanie w urzędzie miasto rozpoczęło się spokojnie. Na początku głos zabrał prezydent Piotr Kuczera. - Udział w tym spotkaniu zapewne jest ważny dla wszystkich osób, które są zainteresowane funkcjonowaniem komunikacji z naciskiem na ruch rowerowy – nie rekreacyjny, a codzienny. Wiem, że są miejsca w Rybniku, które wywołują emocje. Ważne byśmy o tym rozmawiali w perspektywie rozwoju. Z punktu widzenia prezydenta, wydaje się, że Rybnik zmierza w kierunku, gdy będzie miał totalną blokadę z ilością samochodów w ścisłym centrum – powiedział.

Reklama

Jak dodał, dzisiaj na 133 tys. mieszkańców, zarejestrowanych w Rybniku jest 103 tys. pojazdów. Do tego dochodzi ruch samochodów leasingowych i przyjezdnych. - Rowerzyści nigdy nie będą w większości, mam tego świadomość – pokreślił na koniec.

Następnie swój pomysł zaprezentowali młodzi ludzie (Michał Gonsior, Maciej Świerczyna, Karol Garbocz, Sebastian Krwaczyk Michał Motyka i Jacek Chmiel). Dotyczy on projektu budowy sieci 10 parkingów rowerowych, głównie w centrum miasta. Każdy taki parking mieściłby po 15 stanowisk na 30 rowerów. Do tego dochodzi stacja naprawy rowerów. Całość miałaby kosztować 850 tys. złotych. Pomysł młodych ludzi spotkał się z pozytywnymi opiniami zebranych.

Ludzi nie interesuje biznes rowerowy

Głos zabrał Aleksander Kopia - Oficer Rowerowy Województwa Śląskiego. Zwrócił uwagę, że Rybnik znajduje się na dwóch osiach transportu rowerowego, który będzie rozwijany w naszym regionie. Ciekawy był też wątek korzyści rozbudowanej infrastruktury rowerowej. Aleksander Kopia zwrócił bowiem uwagę, że rowerzyści mogą stanowić źródło biznesu. - Rower to biznes, który przekłada się na konkretne kwoty – przekonywał.

Przedstawił następnie dane z Berlina. - W ciągu roku w Niemczech i Austrii podróżuje 26 milionów rowerzystów. W tym czasie odnotowano 180 mln noclegów dla rowerzystów. Kierowca roweru w ciągu dnia wydawał 50-70 euro. Około 44 mln euro pochodzi z przychodów turystyki rowerowej. Żeby też z niej korzystać musimy działać systematycznie. Musimy wiedzieć, dlaczego to robimy – dodał Aleksander Kopia.

Pod koniec wystąpienia oficera rowerowego z Katowic nastąpił pierwszy zgrzyt. Ktoś rzucił z sali. - Czy może pan to jakoś streścić. Inna osoba dodała. - Proszę się trzymać tematu. Jesteśmy świadomi tego, że jeździmy. Oficer rowerowy nie był zbity z tropu. - Uważam, że bez wprowadzenia państwa w to, czym się zajmujemy, nie ma sensu przechodzić do następnych punktów – wyjaśnił.

- Wiemy, jaki jest cel spotkania – stwierdził jeden z panów.

- Tak? To chcę się zapytać, jakie są podstawy, na których budujemy politykę rowerową? - odparł Aleksander Kopia.

- Nas interesuje przyszłość, jakie są plany rowerowe, a nie sprawy formalne.

- Czy pan sobie wyobraża, że wyjmę teraz z kieszeni 10 milionów złotych i dam panu na budowę dróg rowerowych bez żadnych informacji podstawowych?

- Proszę kontynuować, skończmy tę dyskusję – padały głosy z sali.

Rowerowe plany w Rybniku

Głos zabrał następnie Jan Fiałkowski, oficer rowerowy z Rybnika. - Omówię sytuację w naszym mieście. Pewnie będzie gorąco, ale też dowiecie się konkretów – powiedział na wstępie.

Nie pomylił się. Dowiedzieliśmy się, w jakim kierunku chce iść Rybnik pod względem inwestycji rowerowych. O drodze rowerowej wzdłuż Żorskiej już wcześniej pisaliśmy. Jan Fiałkowski wspomniał też o podobnej inwestycji, która ma zostać poprowadzona wzdłuż ul. Wielopolskiej do Ronda Larissa.

Miasto chce kontynuować zagospodarowanie bulwarów nad Nacyną w dzielnicy Niedobczyce i Niewiadom. - Dobra nowina jest taka, Rydułtowy też są zainteresowane budową bulwarów i chcą się połączyć drogą rowerową z nami ul. Sportowej do dworca kolejowego w Rydułtowach – powiedział Jan Fiałkowski.

W planach jest też powstanie Bike & Ride przy ul. Kościuszki, a także tunelu dla rowerzystów pod Rybnikiem Towarowym.

Były emocje

Jako następny do zgromadzonych zaczął mówić Tobiasz Nykamowicz – projektant organizacji ruchu w centrum Rybnika. Jak zaznaczył, wydzielenie pasów dla rowerzystów ma promować rower jako środek komunikacji. - Rowerem możemy pojechać na skróty. Na rynek dojdziemy znacznie szybciej niż samochodem dookoła centrum – powiedział.

Tobiasz Nykamowicz przyznaje, że pas drogowy w centrum Rybnika ma swoje ograniczenia. - Ciężko wybudować pełnowymiarową infrastrukturę rowerową. Dlatego korzystniej, gdy ruch rowerowy odbywa się w pasie jezdni – wyjaśnił.

Jak dodał prelegent, zwężenie optyczne pasa jezdni skłoniło kierowców samochodów do zachowania odpowiedniej prędkości. - Badania na ten temat mówią, że przy znacznej szerokości pasa ruchu trudno kierowcy utrzymać prędkość 50 km/h. Zwężenie jezdni poprawia komfort podróży samochodem, powstaje też miękka segregacja ruchu samochodowego i rowerowego – przekonywał.

W tym miejscu prezentacja została przerwana przez młodego człowieka, który przysłuchiwał się prezentacji. - Czy widział pan jak wyglądają kontrapasy przy ul. Staszica lub Kraszewskiego w Rybniku? Kontrapas zaczyna się od bazyliki, ma 10 metrów długości, a na kontrapasie jest parkowanie równoległe samochodów. Jeżeli rowerzysta wjedzie na wąski chodnik to urwie koło roweru. Jeżeli pojedzie drogą, to wypadek z samochodem murowany. Rysujemy kontrapas na parkingu – zarzucił.

- To nie jest kontrapas na parkingu. To są sytuacje, gdzie jest wprowadzony kontraruch, dzięki któremu możemy bezpiecznie zjechać i kontynuować jazdę po ulicy – odparł Jan Fiałkowski. - Tylko jak tam ma się zmieścić rowerzysta? To jest rozwiązanie, które stwarza zagrożenie dla kierowców jednośladów i samochodów – kontynuował Mateusz Kaczmarczyk.

Jeden z panów siedzących obok przedmówcy oznajmił, że kontrapasy są dla samobójców. - Próbowałem nimi jeździć i się nie da, a staram się robić rocznie 3 tys. kilometrów – powiedział. - To bardzo ważny głos, że mówi to rowerzysta. Sami rowerzyści mówią, że zrobiliście coś nie tak – rzucił ktoś z sali w kierunku gospodarzy.

Głos zabrał następnie ktoś z tyłu sali. - Rzeczywistość jest taka, że ktoś kiedyś wprowadził w Rybniku ruch jednokierunkowy tylko dlatego, by przyśpieszył ruch samochodów. Teraz wprowadzamy kontrapasy, utrudniamy życie kierowcom i narażamy rowerzystów na niebezpieczeństwo.

Tobiasz Nykamowicz odparł, że paradoksalnie ruch z włączeniem kontrapasu jest bezpieczniejszy. - Jadąc samochodem kierowca widzi rowerzystę z naprzeciwka. Tam gdzie jest dużo rowerzystów jest bezpieczniej. Większa prędkość nie oznacza większej przepustowości. Proszę sprawdzić jak to wygląda na autostradzie – odparł.

Sala nie dawała jednak za wygraną. Skrytykowano m.in. organizację ruchu na Chrobrego, przy Placu Armii Krajowej i Piłsudskiego, czy na osiedlu Karolinka. - Stwórzmy najpierw popyt na rowery, a potem róbmy drogi – powiedział młody człowiek z sali, który przerwał wcześniej projektantowi.

W końcu odezwał się oficer rowerowy z Rybnika. - Wiele osób może uważać mnie za winną całego zamieszania. Może faktycznie w Rybniku zrobiliśmy coś za szybko. Spotykam jednak wiele osób, które korzystają z infrastruktury. Ja sam korzystam z niej bardzo często. Zależało nam na tym, by rowerzyści mieli ułatwione życie – powiedział, po czym jeszcze dodał. - Policja co roku robi statystyki wypadków, kolizji z udziałem pieszych, kierowców samochodów i rowerów. Na tych ulicach, na których wprowadzono powyższe rozwiązania nie ma zwiększonej ilości zdarzeń drogowych. Proszę wybaczyć, ale nie trafia do mnie argument „dróg dla samobójców”.

W obronie nowych rozwiązań rowerowych w Rybniku stanął uczestnik spotkania, który jak sam mówi - przejechał 6 tys. kilometrów. - Ta dyskusja toczy się nie od dzisiaj. Jesteśmy tutaj przeciwni lub sprzyjamy temu, co się dzieje w Rybniku. Chcemy trwać w swoich poglądach nawet po wyjściu z tego spotkania. Zamiast słuchać i zrozumieć argumenty, czekamy tylko jak drugiej strony dowalić. Stało się coś nowego, pojawił się rowerzysta pełnoprawny. Kierowcom to się nie podoba. Wydaje mi się, że traktują rowerzystę jako osobę, która dezorganizuje dotychczasowy porządek w Rybniku – zauważył.

Jak przyznał, rocznie podróżuje rowerem 6 tys. kilometrów. - Nie zauważyłem by jazda kontrapasami była samobójstwem. Zdarzyło mi się, że jeżdżąc zgodnie z przepisami byłem dwa razy potrącony przez samochód. To się zdarza, natomiast nie można tworzyć teorii spiskowych. Kontrapasy nie są szkodliwe, wspomagają ruch. Każdy ma swoje miejsce, dlatego musimy żyć w zgodzie – zakończył.

A jak Wy uważacie? Które argumenty powyższych bohaterów bardziej do Was trafiają?

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 73 - 1 - 303

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (85):
  • ~ursus 2019-01-18 17:24:56

    władza i teoretycy jak zwykle wiedzą lepiej, na poparcie podpierają się wyrwanymi z kontekstu przykładami ( dane z Berlina. - W ciągu roku w Niemczech i Austrii), zupełnie pomijając fakt, że w tych krajach standardem jest wyprowadzenie ruchu przelotowego z miast (poprzez obwodnice), czy rozwinięta przyjazna komunikacja miejska, a co mamy u nas ? na siłę maluje się" infrastrukturę" dla rowerów kosztem ograniczeń dla samochodów, bez których w wielu przypadków nie da się w mieście funkcjonować

  • ~Arteks 2019-01-18 17:42:31

    @ursus - a czy na Brudnioka lub Chrobrego powinien się pojawiać ruch tranzytowy? - w życiu! Standardem zachodnich miast jest ogólnie zamykanie centrum dla aut - u nas tego nie ma. Więc wydaje mi się, że zmiany w Rybniku są bardzo wolne i bardzo kompromisowe. Ale z drugiej strony bardzo potrzebne bo kierunek jaki Rybnik obrał w latach 90. związany z nadmiernym rozwojem motoryzacji się najzwyczajniej nie sprawdził. Wszyscy zdają sobie sprawę, że aut jest na ulicach za dużo. Każdy kierowca widząc rowerzystę powinien mu pomachać i podziękować, że wybrał rower - dzięki niemu jest więcej miejsca na drodze dla kierowcy. Czekam podobnie jak ty na przyjaźniejszą komunikację miejską, nową obwodnicę południową miasta i nowy parking w centrum licząc, że te inwestycje spowodują dużo poważniejsze zmiany w organizacji ruchu w centrum niż tylko likwidację parkingu na Hallera i powstanie kontrapasów.

  • ~qwer 2019-01-18 17:44:33

    Moje stanowcze NIE dla rowerów w centrum miasta.

  • ~ursus 2019-01-18 17:55:28

    ~Arteks " Standardem zachodnich miast jest ogólnie zamykanie centrum dla aut - u nas tego nie ma"
    tak, Standardem zachodnich miast jest ogólnie zamykanie centrum dla aut, tak bo cały przelotowy ruch omija centrum, a u nas nie da się sensownie ominąć ścisłego centrum, do tego normalnością tam jest dobrze funkcjonująca komunikacja miejska, dzięki czemu da się funkcjonować bez samochodu- u nas tego nie ma, szkoda, że tego nie chcesz dostrzec i pomijasz milczeniem te istotne fakty, eksponując tylko te elementy, które Ci pasują

  • ~ 2019-01-18 17:58:49

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    12 7
  • ~Gruby21 2019-01-18 18:03:09

    Osobiście brałem udział w spotkaniu i jest mi wstyd za niektórych gości, mieszkańców miasta i nie tylko. Niektórzy zachowywali się jak zwyczajne bydło. Podziwiam pracowników samorządowych i prelegentów za to, że mieli odwagę prowadzić takie spotkanie. Osobiście jestem za tym, żeby ułatwiać życie rowerzystom, bo wszyscy w samochodach na drogach się nie zmieścimy. Z tego co widziałem było również wielu entuzjastów tych rozwiązań, którzy często wypowiadali się na samym końcu spotkania. Generalnie warto było posłuchać. Informacja o tym, iż w mieście mamy już ponad 109 000 samochodów daje do myślenia. Miejscami rozwiązania rowerowe faktycznie są odważne, ale takie mamy drogi, często poprowadzone przypadkowo i nie do końca logicznie.

  • ~tomek44310 2019-01-18 18:08:19

    Ostatnio jadąc ulicą Piasta, zauważyłem na przynajmniej dwóch uliczkach bocznych do Piasta (Orzeszkowej i Św. Antoniego) te całe Wasze pasy dla rowerzystów, które były kompletne zasypane śniegiem z odśnieżania tych dróg. To jest pas dla rowerzystów a NIE JAKIEŚ MIEJSCE NA ŚNIEG. Oczywiście uważam że te całe pasy tylko korkują już i tak zakorkowany Rybnik.

  • ~morfeus12 2019-01-18 18:11:46

    Tomek44310 jak mogłeś widzieć pasy zasypane śniegiem jak na tych ulicach nie ma żadnych pasów poza wyznaczonymi miejscami postojowymi dla samochodów?! :D Mieszkam blisko to wiem. I w jaki sposób wg Ciebie te pasy korkują miasto? Jak korzystam z nich rowerem to naprawdę tak bardzo korkuję miasto? Nie muszę jeździć jak baran i szukać miejsca postojowego, jadę sobie boczkiem bo się mieszczę. A jak stoi korek i wyprzedzam go po prawej stronie to to prawdziwy miód na moje zszargane nerwy. ;)

    55 93
  • ~Kwinto 2019-01-18 18:12:39

    ~qwer ten twój wpis w pełni pokazuje podejscie kierowców do kontrapasów NIE bo NIE. Szkoda że te wątki zawsze muszą się kończyć ciągłymi żalami i pyskówkami. Kolejny raz w temacie rowerzystów najwięcej mają do powiedzenia kierowcy aut. To trochę jak z wycofywaniem węgla zawsze był tylko węgiel i dalej powinien być -żadnych zmian! Ja nie twierdzę że kontrapasy w centrum są ok, ale po co tyle nienawiści do rowerzystów?

    55 90
  • ~Extraliga_1 2019-01-18 18:23:02

    Byłem 2 razy na wczasach z rowerem. W obu przypadkach blisko zachodniej granicy, raz jeżdżąc wzdłuż Odry a raz Nysy. Po niemieckiej stronie trasy na wałach rzek, asfalt, każde skrzyżowanie oznakowane nazwą miejscowości itd. Byłem również w Poczdamie. Nigdzie nie spotkałem się z kontrapasami. Ścieżki w Poczdamie służą przede wszystkim do zwiedzania miasta. Czemu mają służyć te malowane ścieżki w centrum Rybnika to nie wiem. Jakoś siebie nie widzę, żeby brać rower i jechać z Boguszowic do Rybnika coś załatwić. A zwiedzać też za bardzo nie wiem. Jak na razie to na tych kontrapasach to jeszcze nie widziałem żadnego rowerzysty.

  • ~niuti 2019-01-18 18:29:03

    ja widzę jedno przesłanie z tej dyskusji albo kawałka jej opisanej przez portal.
    Zrobimy jak chcemy bo chcemy i Wam g...o do tego.

  • ~DamiM 2019-01-18 18:31:31

    Jak zwykle wszyscy wywalają swoje żale, a i tak nas mają???! W Rybniku żaden z urzędników nie słucha ludzi, interes się liczy.!! Już tak wywalili
    dużo kasy w nic.!!!

  • ~qwer 2019-01-18 18:49:51

    Kwinta masz prawo jazdy? Jeżeli masz to będziesz wiedział o czym zaraz napiszę.
    Po Rybniku wystarczająco ciężko się jeździło jak nie było tych ,,ścieżek,, a teraz to już jest katastrofa. Oczy trzeba mieć i w .... Nie dość że piesi którym się wydaje że są panami przejćś to jeszcze rowerzyści istna katastrofa.
    Ciekawe ile będzie wypadków z udziałem samochodów i rowerzystów w tym roku jak zacznie się sezon w końcu rowerzystom będzie wolno bo mają pierwszeństwo.Osobiście ja bym się bał jeździć rowerem na tych kontra pasach to samobójstwo.

  • ~Lateks 2019-01-18 18:50:32

    Podsumować całe te spotkanie można krótko. Cieszymy się że państwo przyszli, na wcześniejsze spotkania mało kto przychodził. My i tak wszystko zrobimy tak jak nam pasuje, ale miło posłuchać że ktoś ma własne zdanie. Nawet jeśli państwo macie dobre argumenty to możecie jeszcze opracować dokumentacje techniczną którą wyrzucimy do kosza. Bo MY jesteśmy Urzędnikami i znamy się na wszystkim najlepiej. Dla nas można zmienić przepisy dla państwa nikt nie będzie przepisów zmieniać.
    Bardzo żałujemy że nie ma ustawy wywłaszczeniowej pod budowę dróg rowerowych takiej jaka jest przy wywłaszczeniach pod budowę dróg. I to państwa wina że się interesujecie kto będzie wywłaszczony przy budowie dróg rowerowych.

  • ~asdfzxc 2019-01-18 18:51:08

    Proszę o podanie statystyk ile osób dziennie korzysta z kontrapasow. Wiem że liczy się ilość samochodów na drogach, więc zapewne generałowie rowerowi mają dane na temat jednośladów.

  • ~Lateks 2019-01-18 18:52:11

    P.s. Nic nie przebije p. Wice prezydenta w sprawie ul. Góreckiego ;)

    66 9
  • ~twojstary 2019-01-18 19:08:50

    Chociaż nie we wszystkich kwestiach popieram obecne władze i właśnie w temacie dróg rowerowych mam pewne zastrzeżenia, to jednak trzeba oddać, że obecni włodarze mają odwagę podejmować decyzje niepopularne. Czy to dobrze, czy źle, ocenimy za parę lat, ale skoro jest idea wyprowadzenia samochodów z centrum miasta, należy być konsekwentnym. Rybnik ma aspiracje do bycia miastem przyjaznym dla rowerzystów i mi to odpowiada, a piszę do zarówno jako rowerzysta, kierowca samochodu jak i pieszy. Oczywiście możemy przerzucać się argumentami, że w mieście X nie ma dróg rowerowych w centrum i jest super, albo w mieście Y jest mnóstwo dróg rowerowych i jest genialnie, ale to nie ma większego sensu, tak jak wspomniałem, ocenimy działalność "prorowerową" za kilka lat. Na spotkaniu nie byłem, ale widać na zdjęciach, że najwięcej było osób w średnim wieku i starszych - wiadomo kto najbardziej boi się zmian i alergicznie reaguje na coś, czego nie zna.

    34 83
  • ~apurocs 2019-01-18 19:29:25

    Ścieżki rowerowe wzdłuż Nacyny, Raciborskiej są super pomysłem, ruch tam nie koliduje z samochodami. Natomiast większość kontrapasów w centrum Rybnika to najgłębszych pomysł władz od kilku dobrych lat.

  • ~ursus 2019-01-18 19:38:58

    twojstary
    " skoro jest idea wyprowadzenia samochodów z centrum miasta, należy być konsekwentnym." konsekwentnymi byliby, gdyby NAJPIERW stworzono sensowną alternatywę - obwodnice dzięki czemu można by wygodnie ominąć centrum i dostosowaną do potrzeb mieszkańców komunikację zbiorowa, gdyby te elementy funkcjonowały prawidłowo, wyprowadzenie samochodów z centrum, byłoby tylko formalnością, bo ludzie sami wybraliby wygodniejsze dla nich rozwiązania, a tu jak zwykle zabrano się za to od d ... strony
    "Rybnik ma aspiracje do bycia miastem przyjaznym dla rowerzystów i mi to odpowiada" szkoda tylko, że nie ma aspiracji do bycia miastem przyjaznym mieszkańcom, co widać chociażby na przykładzie Karolinki, gdzie pod pretekstem rozwiązań niby prorowerowych, z których rowerzyści i tak nie korzystają, utrudniono życie mieszkańcom
    "Oczywiście możemy przerzucać się argumentami, że w mieście X nie ma dróg rowerowych w centrum i jest super, albo w mieście Y jest mnóstwo dróg rowerowych i jest genialnie, ale to nie ma większego sensu" bo zależy to od konkretnej miejscowości, bez analizy całego układu komunikacyjnego miasta i rzeczywistego ruchu rowerowego, takie rozważania rzeczywiście nie maja sensu
    " najwięcej było osób w średnim wieku i starszych" bo jest to grupa mających więcej wolnego czasu od młodych

    64 8
  • ~frbro 2019-01-18 19:41:21

    W ostatnich latach rowery elektryczne stają się co raz popularniejsze. Jestem przekonany, że w momencie w którym staną się powszechne (tańsze i łatwo dostępne), bardziej docenimy rozbudowaną architekturę rowerową, bo dojazd rowerem będzie po prostu wygodny. Myślę, że te inwestycje potrzebują trochę czasu, żeby ludzie byli na spokojnie dokonać ich oceny.

    A ścieżki do stodół, czy w stronę Raciborza to jest moim zdaniem rekreacyjny strzał w 10. Podobnie będzie pewnie z żorską. Przydałby się jeszcze asfalt na Gliwice. Oby inne miasta się do tego dołączyły.

    39 53
  • ~ursus 2019-01-18 19:52:22

    ~frbro
    elektryki na codzienne dojazdy mogą być super, niestety nawet rozwój infrastruktury nie rozwiąże np problemu bezpiecznego ich parkowania, do tego jazda np do pracy w po deszczu przez kałuże stojące w kontrapasach nie jest zachęcająca
    "A ścieżki do stodół, czy w stronę Raciborza to jest moim zdaniem rekreacyjny strzał w 10" naprawdę strzałem byłaby malownicza droga biegnąca w wzdłuż Rudy i to na odcinku Żory-Kuźnia, coś na wzór Wiślańskiej Trasy Rowerowej w Małopolsce, tam frekwencja mówi sama za siebie
    "Podobnie będzie pewnie z żorską. Przydałby się jeszcze asfalt na Gliwice. Oby inne miasta się do tego dołączyły." jak dojazdy tak ale rekreacyjnie ? droga wśród spalin

    48 8
  • ~Fiodore 2019-01-18 20:18:11

    Panie Prezydencie a kto dał Panu mandat żeby postępować WBREW woli mieszkańców? Skoro zgromadzeni na spotkaniu zainteresowani temat rowerzyści powiedzieli stanowcze NIE takiemu wytyczaniu dróg dla rowerów, to macie się z tego wycofać, przeprosić i poprawić.
    Najpierw badania, pytania a potem opracowania i dopiero na końcu działania; nigdy na odwrót! A UM obecnie robi wszystko na opak, najpierw buduje, a dopiero potem pyta mieszkańców co o tym sądzą. Przykro to powiedzieć, ale zawiedliśmy się na Panu, nie słucha Pan głosu mieszkańców czyli wyborców, może przypomni sobie Pan o nas za kilka lat przy następnych wyborach.

  • ~orient 2019-01-18 20:24:00

    Pamiętacie jeszcze w czasach Fudalego jak wiele osób krytykowało władze miasta za brak dróg rowerowych? A teraz znowu krytyka w drugą stronę. Obawiałem się trochę tak jak inni o bezpieczeństwo tych rozwiązań i muszę stwierdzić, że jest bezpieczniej niż było. Przetestowałem to na rowerze - działa to dobrze. Jako rowerzysta czuję się znacznie pewniej na drodze która posiada wymalowany pas dla rowerów niż kiedy jadę tą samą ulicą. Jako kierowca również wolę jak ten rowerzysta jedzie swoim wyznaczonym pasem. Jak dla mnie może tak być. Genialnym rozwiązaniem jest puszczenie trasy wraz z rzeką pod Kotucza, bulwary i właśnie organizacja ruchu na u. Chrobrego która znacząco skróciła dojazd do ul. Kościuszki.

    31 57
  • ~Fiodore 2019-01-18 20:24:19

    "Większa prędkość nie oznacza większej przepustowości. Proszę sprawdzić jak to wygląda na autostradzie " brawo! wypowiedź na poziomie inżyniera, projektanta organizacji ruchu drogowego. Proponuję powołać tego pana na Ministra Infrastruktury, pierwsze rozporządzenie: obniżenie prędkości na autostradzie do 50km/h, co poprawi przepustowość oraz bezpieczeństwo ruchu na autostradach :)
    Zatrzymajcie tę karuzelę śmiechu.

    92 17
  • ~Fiodore 2019-01-18 20:33:19

    Notabene Gliwice jakoś potrafiły powiedzieć nie takim chorym pomysłom jak sztuczne zwężanie pasa ruchu i kontrapasy w centrum. Tylko tam mają głowę na karku, punkt po punkcie przeanalizowali plany przed ich realizacją, a u nas najpierw wprowadzili a teraz na siłę argumentują i szukają poparcia.

    96 17
  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2019-01-18 20:35:27

    Do oficera rowerowego, statystyki wypadków w obrębie dróg z namalowanymi kontrapasami nie rosną ponieważ rybniczanie mają na tyle oleju w głowie by z tych kontrapasów nie korzystać. ;))))))
    Jeśli wzrośnie zainteresowanie rowerami to tak wąskie i tak ryzykownie wkomponowane w drogę kontrapasy staną się dla rowerzystów prawdziwą autostradą ....................do nieba.
    Wystarczy lekkie zachwianie podczas wyprzedzania/omijania innego rowerzysty i delikwent pakuje się na czołówkę z autem.
    Rozumiem że są miejsca jak np skrzyżowania gdzie na krótkim odcinku włączenie kontrapasu w drogę jest konieczne, ale prowadzenie wzdłuż jezdni na długich odcinkach .....to jest rozwiązanie uciążliwe zarówno dla rowerzystów jak i kierowców.
    Ścieżki bulwarami, parkami, lasami TAK, ale wąskie malowanki na asfalcie? Nie.

  • ~zbyszekrybnik 2019-01-18 20:57:27

    Parking dla rowerów przy Fokusie ( ... Tutaj za jeden samochód parkuje 10 rowerów....) Pytam krótko: ile od września do kwietnia stanie tam rowerów ? Bo co jestem w tym miejscu to świeci pustkami. Moim zdaniem zamiast tego parkingu na rowery stanęło by w tym miejscu 1000 aut rocznie licząc trzy na dzień. Więc gdzie logika robić rowerowy szlag trafił? No i co to za przyjemność jechać kontra pasem np. przy Urzędzie Miasta jeśli tam jest non stop korek i smog ze spalin że hej. Naprawdę żałosne. No i jeszcze jedna sprawa, jak się nie ma prawka no to broni się rowerów, naprawdę koszmar. Mieszkam w Rybniku ale chyba stąd wyemigruję totalna głupota.

    95 18
  • ~kurier 2019-01-18 21:11:27

    Jest bezpieczniej niż było bo latem jeżdżą całe rowerowe rodziny. Też to mogę potwierdzić, że kiedyś z dzieciakiem szło się obok roweru chodnikiem. Teraz można jechac razem bo poczucie bezpieczenstwa wzroslo. A kierowcy nawet czasami przepuszczają. Zmiany są konieczne. Inne miasta mają takie dyskusje już za sobą. Ja dużo jeżdżę autem i widzę jedno - wszędzie jest co raz więcej rowerzystów. Może taka moda a może na rowerze jest szybciej na krótkich odcinkach? I co prezydent ma ignorować to że ludzie chcą jeździć po centrum na rowerze? Musi słuchać wszystkich także tych z rowerów czy pieszych.

    25 53
  • ~exx 2019-01-18 21:13:01

    ~Arteks ja rozumiem, że najchętniej zamknąłbyś centrum Rybnika dla ruchu samochodowego ALE powiedz mi po jakiego wuja wydano tyle pozwoleń na budowę marketów właśnie w centrum ? Jak Ty sobie wyobrażasz robić większe zakupy w Media czy innej Castoramie albo biedrze. Trzeba było myśleć baniakiem wcześniej, a nie napchać marketów w centrum. Ale właśnie brakiem logicznego i perspektywicznego myślenia charakteryzuje się ten kraj od stuleci. Na zasadzie - jakoś to będzie. Tak jest w polskich firmach i w całym tym bajzlu.

    67 13
  • ~Kwinto 2019-01-18 21:13:56

    Napisałem że nie jestem zwolennikiem kontrapasów w ścisłym centrum, ale też rozumiem włodarzy że tak jak reszta miast czy państw starają się powoli wdrażać ruch rowerowy. U nas kontrapasy to trochę kombinowanie na siłę bez dużych inwestycji czy remontów dróg, dlatego trochę problemów się nazbierało. Chciałbym jednak aby kierowcy rozdzielili rowerzystów na tych bardziej profesjonalnych (pasjonatów), od ludzi którzy po prostu jadą do miasta na zakupy itp.. To głownie oni korzystają z kontrapasów i być może czasami wymuszą lub wyjadą komuś przed maskę. Pewnie większośc nie ma pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Jako zapalony rowerzysta (zrobiłem w zeszłym roku 3500km) nie powiem złego słowa na Rybnickich kierowców, ani razu nie miałem zatargu lub sprzeczki, na pasach czy przejazdach rowerowych. Z kontrapasów nie korzystam, uważam je za niebezpieczne, aczkolwiek popieram wysepki rowerowe jak na skrzyżowaniu ul Młyńskiej z Reymonta, to akurat jest dobry pomysł, rowerzysta może tutaj czuć się bezpiecznie i spokojnie poczekać na wolny przejazd.

    22 12
  • ~Mirosława Sobinska 2019-01-18 21:35:25

    pomóżmy Adrianowi jutro w walce o życie o 12 godzinie gdy będziemy zegnać śp. P. P. Adamowicza na rynku w Rybniku niech wolontariusze WŚP pomoga w chorobie i biedzie a przewodnikiem niech zostanie nasz samorządowiec nasz Prezydent miasta RYBNIKA P. KUCZERA śp. Adamowicz by sie ucieszył patrzy na nas z góry oddajmy mu hołd w ten sposób tego sobie jego rodzina życzy

    11 37
  • ~Józef Bąk 2019-01-18 21:56:22

    A skad te narzekanie???? Przeciez takiego Prezydenta sobie wybraliscie. Wszyscy wiedzieli jakie ma wizje:) z jakiej parti sie wywodzi. i mam nadzieje ze w calym miescie zrobi drogi rowerowe. Zlikwiduje smog i zanieczyszczenia w miescje... a przy nastepnych wyborach dobrze sie kazdy zastanowi przy ktorym nazwisku postawic krzyzyk!!!!

    66 11
  • ~tf2 2019-01-18 22:13:33

    Niestety politycy usiłujący być samorządowcami są jak zwykle odrealnieni i zagubieni w swoich absurdalnych planach. Chcą budować plaże na Antarktydzie. Tyle, że Polska to nie Tajwan, tutaj z roweru a nawet skuterka nie można korzystać w trybie "codziennym" tylko sezonowym, przez praktycznie 5 miesięcy. Obudźcie się!
    Niszczycie te miasto, nie wiadomo dlaczego. Gdybyście to robili dla dużej kasy to bym to zrozumiał, ale z czystej głupoty już nie.

    60 12
  • ~Wertykalny Magik 2019-01-18 22:33:50

    Byłem wczoraj na tym spotkaniu i to ja się wypowiadałem o tym, że nie jestem samobójcą - bo nie jestem. Ale, że jechałem sobie dziś na rowerze na miasto to postanowiłem jeszcze raz przekonać się, że może te kontrpasy nie są takie złe. Wjechałem na ul. Wysoką (od fontanny w kierunku teatru) i jadąc pod prąd w rejonie ul. Kraszewskiego musiałem zwiewać na chodnik. Z naprzeciwka jechały samochody, a ponieważ po stronie lewej stały zaparkowane auta to absolutnie nie było tam miejsca żebym się zmieścił. Mogłem czekać na rozjechanie albo zwiewać na chodnik, wybrałem to drugie.

    Drogi rowerowe wzdłuż Nacyny czy przy zalewie to kapitalne rozwiązanie, co widać po ilości korzystających, kontrpasy to przejaw trudnych do zrozumienia abstrakcyjnych rozważań teoretyków, które nie działają w rzeczywistości, co zresztą też widać po ilości ich użytkowników.

    Też mi się wydaje, że wypadków nie ma tylko dlatego, że rowerzyści zwykle są osobami rozsądnymi i nie korzystają z rozwiązań, które łatwo przeniosą ich na tamten świat.

    Co tu dużo mówić, tego typu niedorzecznych rozwiązań trochę jest i czas po prostu przyznać się do błędów i wycofać z niektórych z nich póki nie dojdzie do wypadku. Szkoda tylko, że znowu trochę naszej kasy wywalono zupełnie w kosmos. No i chore idee, które sporo kosztują w stylu "zrowerowania Karolinki" należy stopować, bo całkowicie wpadniemy w obłęd. A cichych dzielnic jeszcze trochę mamy...

    Szkoda też, że dobrą ideę zrowerowania miasta UM wykorzystał jako pretekst do zmniejszenia ruchu w centrum. Napuszczono tym sposobem na rowerzystów samochodziarzy, umywając tym sposobem ręce, tak jakby kontrpasy to były wymysły samych rowerzystów. W tym miejscu to podkreślam: wiele osób, zaangażowanych cyklistów, praktyków zdecydowanie mówi nie takim niedorzecznym rozwiązaniom.
    Pozdrawiam
    Rowerzysta - praktyk 2018 r. = 3025 km

    80 9
  • ~Arteks 2019-01-18 23:09:09

    @wertykalnymagik - jeździsz dużo - szacun. Ale tylko pewnie po Rybniku albo bardziej po lasach czyż nie? ;) Zapakuj kiedyś rower do pociągu, zrób sobie wycieczkę do przepełnionego Krakowa gdzie poza ogromnym ruchem samochodowym, są też tramwaje(!) i multum pieszych. Kraków odwiedza kilka milionów turystów rocznie poza tym, że miasto jest z 6x większe od Rybnika. I nagle w tym gąszczu wielkiego miasta kontrapasy znajdziesz na co drugiej jednokierunkowej ulicy Śródmieścia. Boisz się? To przejedź się do Krakowa bez roweru i zobacz jak to funkcjonuje z perspektywy pieszego. Z perspektywy kierowcy nie radzę - bo się możesz najeść ogromnego stresu. Piszesz, że na Kraszewskiego jest problem z szerokością drogi to co proponujesz w zamian? W podobnej sytuacji w niemieckim mieście - zlikwidowano by parking równoległy. @ursus - ty i ja oraz inni komentatorzy to teoretycy ale oficer rowerowy czy prezydent Koper to eksperci. Wypada się cieszyć, że tematem zajmują się eksperci. Ostatnio czytałem, że władze Wodzisławia chcą powołać oficera rowerowego - biorąc przykład z Rybnika i zdając sobie sprawę, że bez fachowca ani rusz. @fiodore - władze mają mandat wyborców do tego aby wprowadzać taką politykę jaką chcą. Jeśliby byliby antyrowerowi mogliby się liczyć z masą krytyczną tak jak we wspomnianych przez ciebie Gliwicach gdzie rowerzyści walczą o swoje prawa organizując happeningi. Poczytaj w internecie czym jest rowerowa masa krytyczna. U nas rowerzyści nie muszą protestować bo władze realizują ich postulaty. @exx - Media i Castorama są poza centrum. A zakupy w centrum można ale nie trzeba robić autem bo chyba nowe spodnie, baterie do zegarka czy kosmetyki można unieść w ręce, a pralkę przywiozą ci do domu własnym transportem. Ikea zaczęła w Europie stawiać markety bez parkingów! Bo władze spółki stwierdziły, że nie ma już takiej potrzeby bo większość lekkich towarów można kupić i wrócić autobusem czy tramwajem, a ciężkie może dowieźć potem kurier do domu samego klienta co jest dla niego i dla nich wygodniejsze. Jest parę ulic lub ich kawałków w Rybniku których zamknięcie nie zaszkodziłoby w żaden sposób marketom - a pomogło pieszym i małym sklepom. Chcesz sobie zaparkować w samym centrum w Plazie czy Focusie za niewielkie pieniądze - możesz. Więc w czym wy ludzie widzicie problem? Da się pogodzić jedno z drugim byle nie pozwolić na hegemonię aut. @Sosna - mieszkasz gdzieś pod lasem - jeździj rowerem tylko po lasach ale ludzie o miejskiej mentalności chcą poruszać się rowerem w różnych kierunkach - także po centrum.

    16 74
  • ~Dintojra 2019-01-18 23:12:12

    Na wstępie dodam, że nic nie mam do rozsądnych rowerzystów (bo sam też jeżdżę), ale jako obywatel/mieszkaniec Polski/Rybnika posiadający samochód jestem (jaki i wszyscy pozostali właściciele) aut do "składania danin" wszelkiego rodzaju na rzecz różnych podmiotów bez względu na to czy tego chcę czy nie... ale to nie jest istotne (dura lex sed lex), zastanawia mnie jakim prawem ktoś "kradnie" drogi na które jesteśmy zmuszani płacić (podatek drogowy) ?
    Czy skoro z dróg mają korzystać rowerzyści to czy nie powinni oni także ponosić opłat drogowych ?
    I jeszcze jedno: kierowcy muszą mieć wykupioną polisę OC, to dlaczego rowerzysta - często poruszający się szybciej od samochodu - takowej polisy mieć nie musi ? zdarza się, że rowerzysta uszkodzi samochód, czy potrąci pieszego i jedyną możliwością otrzymania odszkodowania jest czasochłonna i długotrwała droga sądowa... skoro miasto chce więcej rowerów na ulicach to trzeba też dostosować do tego prawo.

    59 11
  • ~Arteks 2019-01-18 23:27:43

    @Dintojra - to, że kierowcy utrzymują drogi to kompletny mit. Już kilka razy go obalałem i zrobię to specjalnie dla ciebie po raz kolejny. Akcycy i podatki z paliw trafiają do budżetu państwa. A utrzymanie dróg czyli remonty, malowania, dbanie o znaki drogowe i kierunkowskazy, oświetlenie, odśnieżanie - pochodzi nie z opłat jakie płacisz za paliwo w powiatach grodzkich jest w całości finansowane z budżetu miasta na który składają się wszyscy podatnicy. W naszym mieście od lat auta pochłaniają najwięcej pieniędzy budżetowych! I naprawdę czas to zmienić. Inwestycje dla pieszych, rowerzystów, inwestycje w rekreację czy obiekty sportowe to grosze w porównaniu do tego co miasto wydawało i wydaje na drogi. Chyba też nie trzeba tłumaczyć, że zużycie dróg jakie powodują samochody jest wielokrotnie większe od rowerów. Co do ubezpieczeń OC byłbym w stanie się zgodzić przy czym jeśli rowerzysta jest też kierowcą - OC z auta powinno być ważne także dla rowerzysty.

    8 60
  • ~ursus 2019-01-18 23:29:31

    ~Arteks
    " @ursus - ty i ja oraz inni komentatorzy to teoretycy ale oficer rowerowy czy prezydent Koper to eksperci"
    tak widać to szczególnie po oderwanych od realiów "eksperckich" pomysłach, gdzie najważniejsze są kilometry w rankingach a nie jakichkolwiek poprawa (przykład Karolinki)
    w firmie gdzie pracuję jak przyszedł młody po studiach, przechodził najpierw staż, gdzie poznawał specyfikę i funkcjonowanie firmy, wykonując najpierw mało ambitne zadania, z czasem, gdy nabierał doświadczenia i fachowości, powierzano mu coraz bardziej trudne zadania , niestety tutaj mamy coś przeciwnego, ukończenie studiów nie czyni z absolwenta od razu eksperta, czego skutki widzimy u nas
    podam jeszcze ciekawostkę, gdański oficer rowerowy nie jest "ekspertem" wg Twoich kryteriów, bo nie posiada "właściwego" wykształcenia, ale zaproponowano mu takie stanowisko, bo wiedziano, że zjechał kupę świata rowerem (o Polsce nie wspomnę) i dzięki temu mógł podpatrzeć krytycznym okiem różne rozwiązania, wybrać te dobre a odrzucić złe, skutkiem tego Gdańsk jest w czołówce miast z najlepszą infrastrukturą rowerową, nie tylko w liczbach, ale przede wszystkim w przyjazności dla użytkownika, o czym miałem okazję sam się wielokrotnie przekonać

    44 5
  • ~drozdaxxx 2019-01-18 23:48:22

    Kpina, przestałem jeździć na rowerze od momentu wdrożenia kontrapasów (a robiłem ok 2-3 tys kilometrów na sezon). Skutecznie mnie zniechęciły do jazdy. Uprawiam inny sport. Miasto Rybnik z uwagi na ukształtowanie terenu, rodzaj zabudowań, nie jest w stanie zachować optymalnego ruchu rowerowego w mieście.
    Zobaczcie miasta w Holandii lub na zachodzie Niemiec: tam jest dużo miejsca i wszędzie płasko, rowerem naprawdę można dojechać szybciej niż autem (wszystko jest przemyślane i prawidłowo wdrożone).

    Gliwice są wzorem regionalnym jeśli chodzi o ruch samochodów, o rowerach też nie zapominają, pojawiają się nowe drogi rekreacyjne np. obok Arena Gliwice.

    Na drogi rowerowe naszym mieście idzie gruba kasa. Tylko żeby się pokazać, żeby ktoś "zalajkował post prezydenta na Facebooku", nic więcej, zero praktycznego podejścia.

    56 10
  • ~Wertykalny Magik 2019-01-18 23:52:16

    ~Arteks
    Ja jestem maniakiem rowerowym. Jeżdżę w lecie i w zimie, w smogu i nie w smogu, po lasach i po mieście, do pracy i do kościoła, z dziećmi i bez dzieci. Jeżdżę w Rybniku i jeździłem w wielu innych miejscach, gdzie dane mi było mieszkać albo podróżować.

    Ja nie mam nic przeciwko kontrapasom, ale mądrym. Jestem zły za robienie ze mnie i z innych rowerzystów idioty poprzez tworzenie rozwiązań, które nie działają.

    Zauważcie, z resztą podobnie jak i przy smogu, złości nie budzi samo działanie, tylko działanie irracjonalne, niedorzeczne.

    Społeczność budzi się wtedy, gdy coś zaczyna być nie halo, gdyż zakładamy jednak pewna racjonalność po stronie urzędu. Dopiero gdy pomysły odjeżdżają w kosmos to się budzimy.

    Powiedziałem to wczoraj Oficerowi Rowerowemu, zaprośmy mieszkańców, zróbmy sensowne konsultacje, wskażmy te rozwiązania, które są ewidentnie złe czy niebezpieczne, pomyślmy wspólnie, zastanówmy się, korzystając z wiedzy i rowerzystów i samochodziarzy. A miasto tradycyjnie swoje, nie, wszystko jest dobrze, tylko wy nic nie rozumiecie...

    70 6
  • ~ursus 2019-01-18 23:59:22

    ~Wertykalny Magik
    "Ja nie mam nic przeciwko kontrapasom, ale mądrym. Jestem zły za robienie ze mnie i z innych rowerzystów idioty poprzez tworzenie rozwiązań, które nie działają.
    Zauważcie, z resztą podobnie jak i przy smogu, złości nie budzi samo działanie, tylko działanie irracjonalne, niedorzeczne"
    i tutaj jest istota problemu, czego nie potrafią (a może nie chcą ?) zrozumieć zarówno osoby decyzyjne w mieście (pamiętacie oderwany od rzeczywistości komentarz pani rzecznik w sprawie Karolinki ), jak i niektórzy czołowi komentatorzy portalu

    43 5
  • ~kurm 2019-01-19 00:10:51

    Dobry wieczór. Tym razem nie będę zadawał pytań, szkoda czasu na niemądre odpowiedzi lub ich brak. Ale pozwolę sobie na cytat z wypowiedzi Pana Prezydenta ze spotkania. Cytuję"Z punktu widzenia prezydenta, wydaje się, że Rybnik zmierza w kierunku, gdy będzie miał totalną blokadę z ilością samochodów w ścisłym centrum – powiedział". I jest parking na bodajże 480 aut w ścisłym centrum. Ja rozumiem, że po ostatnich wybrykach prezydenckich najbardziej potrzebne są ścieżki rowerowe albo służbowy samochód. Ale nigdy nie przypuszczałem , że mieszkańcy i ich głosy będą tak lekceważone. I jeszcze jedno- termin spotkania - czwartek popołudniu - urzędnicy w pracy do 18.00 , kogo obchodzi, że są też osoby zainteresowane pracujące na drugiej zmianie lub np. do 18.00..Urzędnik chce być szanowany, ale sam nic nie robi w kierunku by obywatel odczuł, że jest kimś znaczącym dla niego.

    43 9
  • ~tf2 2019-01-19 01:12:51

    Sprawa jest bardzo prosta. UM pod wodzą Kuczery robi co chce, robi jak chce i ma rybniczan głęboko "gdzieś" co udowadnia na każdym kroku. Za to rozpieszcza prywatne firmy, którym daje darmowe miejsca parkingowe w centrum miasta. Mamy dwa zabrane mieszkańcom miasta miejsca parkingowe oznaczone "wyłącznie na czas ładowania samochodów elektrycznych", po miedzy nimi ładowarkę umożliwiającą ładowanie jednego samochodu. Panie Kuczera wytłumacz mi jak będziesz nią ładował dwa swoje samochody elektryczne jednocześnie, chyba że "zaprzyjaźniona" firma może parkować samochody bez ładowania, niezgodnie przepisami i na nasz koszt?

    49 10
  • ~Ryszard Czyż 2019-01-19 06:43:44

    Niektóre rozwiązania ścieżek są po prostu niebezpieczne , szczególnie skrzyżowania i wspólne z pasami dla pieszych przejazdy na drugą stronę. Kierowca samochodu nie jest w stanie na wielu z nich zauważyć rowerzysty jeśli wjeżdża z normalną szybkością na to przejście. Myślę że projektant powinien pomyśleć o bezpieczeństwie rowerzystów a nie tylko o tym żeby przejechali do centrum. Niektóre to czysty absurd - np skrzyżowanie koło ZUS , czy Chrobrego z 3 Maja . Po pierwszym poważnym wypadku , ktoś to zgłosi do prokuratury i zapyta czy projekt nie naraża życia i zdrowia rowerzystów. Większość kierowców nawet nie wie kto ma pierwszeństwo na takim skrzyżowaniu , dlatego proszę pana Tobiasza o przemyślenie i zmianę niektórych niebezpiecznych rozwiązań. Pozdrawiam

    50 11
  • ~wojto 2019-01-19 08:06:39

    Jestem gorącym zwolennikiem obecnych kontrapasów, nawet tych nieco nierównych jak np. na Karolince. Już nie czuję się jak uczestnik ruchu drogowego 5-tej kategorii i nie muszę obawiać się kolejnego mandatu przy przejeżdżaniu wysepki na 3-go Maja i rzeźbienia dalej między przechodniami na chodniku. Z argumentami "taksiarzy" nie ma sensu nawet dyskutować, bo jako kierowca samochodu, od czasu budowy infrastruktury rowerowej, nie odczułem nawet minimalnego spadku potencjału auta! ( a z racji syfu przez 180dni w roku jeżdżę już tylko autem a nie rowerem jak dawniej) Płynność ruchu jest nawet lepsza - skrzyżowanie za Urszulankami! Co do malkontentów rowerowych, tych co się boją itd. - Wcześniej w ogóle nie jeździliście rowerem po centrum, bo wówczas to była dżungla totalna, konieczność łamania wielu przepisów i skrajnie niebezpieczna jazda. Wówczas tylko rowerem MTB można było sensownie to ogarnąć skacząc po krawężnikach z chodnika na chodnik. Oczywiście do Amsterdamu, czy do jakiegokolwiek innego miastka w Danii, Holandii tych naszych dróg rowerowych nawet nie ma co porównywać, bo dzieli ich przepaść.

    W tej beczce miodu jest jednak potężna łyżka dziegciu - byłbym skłonny lekką ręką oddać z powrotem "utracony teren" dla samochodów na rzecz takiego powietrze jaki mieliśmy jeszcze kilkanaście lat temu! Wówczas rowerem można było bez problemu jeździć przez praktycznie całą zimę! A dziś - zobaczcie sobie na mapach - Rybnik ze średnią 200µg/m³przoduje w całej PL choć warunki wietrze i temperaturowe są bardzo podobne w całej południowej Polsce...

    12 27
  • ~secretkey 2019-01-19 08:37:49

    " W naszym mieście od lat auta pochłaniają najwięcej pieniędzy budżetowych!" prosiłem niedawno o ilość metrów na zmodernizowanych/wybudowanych drogach z których rowerzyści nie mogą korzystać - zabrakło odwagi by merytorycznie odpowiedzieć. Co do rowerów elektrycznych - znaczna część z nich nie może legalnie poruszać się po infrastrukturze przeznaczonej dla rowerów!!! @Wertykalny Magik wielki szacunek, sam jeżdżę tylko rekreacyjnie ale gdy jestem za kółkiem (najczęściej) to rowerzysta na drodze jest dla mnie równoprawnym użytkownikiem i nie potrafię zrozumieć sytuacji z Wodzisławskiej, pasy dla rowerów zasypane pryzmami śniegu, rowerzysta jest zmuszony do łamania przepisów. Inwestujmy w udogodnienia dla rowerzystów - byle z głową i uwzględniając bezpieczeństwo wszystkich.

    12 5
  • ~geolog 2019-01-19 09:09:22

    Nie zmieniajmy Rybnika w Tychy. Tam jest dużo ścieżek, ale jeździć się po tym mieście nie da. (To nie tylko moja opinia.) Pozwólmy rowerzystą jeździć "normalnie" po drogach, nie wyrzucajmy ich na nieprzemyślane i zbędne "rowerowe ciągi komunikacyjne", które są dobre dla jeżdżących po bułki do sklepu.
    Rowerzysta - amator - 5658 km 2018 r.

    28 7
  • ~Zebrzydowski 2019-01-19 11:26:20

    Przy ogromnym poparciu dla pomysłu organizowania ruchu rowerowego w Rybniku i sympatii dla Oficera, a także szacunku dla podejmowanych wysiłków, trudno nie zauważyć licznych błędów w wytyczaniu szlaków, ścieżek i dróg rowerowych. Przejazd na rowerze przez miasto, w zasadzie w dowolnym kierunku, przy założeniu, że korzystam wyłącznie z wytyczonych i oznaczonych szlaków, jest bardzo trudny, niepotrzebnie czasochłonny [dłużej czekam na zmiany świateł, bo trzeba zmieniać strony jezdni, niż poruszam się; wolę więc ignorować ścieżkę, jadąc szybciej po jezdni] a niekiedy po prostu niebezpieczny. Oczywiście, że musi upłynąć trochę czasu, trzeba się do wielu rozwiązań przyzwyczaić, jednak warto głębiej korygować projekty. Zastrzeżenia nie wynikają z negowania sensu rozwijania infrastruktury rowerowej, ale z tego, że wielu osobom naprawdę na tym zależy [o czym świadczy frekwencja i zainteresowanie tematem]. Są świetne efekty, choćby wzdłuż Nacyny i wokół zalewu, a nawet Raciborska [z pewnymi wadami wykonawczymi]. Jako rowerowi sprzymierzeńcy prosimy po prostu o usunięcie mankamentów.

    13 2
  • ~bartezz 2019-01-19 11:29:07

    Niestety nie mogłem być obecny na tym spotkaniu, ale gdybym tam był to powiedziałbym oficerkowi co myślę ja i inni o jego chorych pomysłach na rzecz, których niszczy się skwery, wycina piękne okazy grubych drzew, robi się bezsensowne kontrapasy w dziurawych drogach, które są zagrożeniem dla rowerzystów i kierowców.
    Kontrapas na Brudnioka tworzący korki jakich dotąd nie było!
    Naczelny komentatorze broniący tych pomysłów przeczytaj sobie powyżej wpisy od rowerzystów zawodowców pokonujących tysiące km w sezonie co myślą o tych kontrapasach i gdzie je głęboko mają!!!

    28 8
  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2019-01-19 11:51:42

    geolog oczywiście że po stokroć wolę mieć rowerzystę na jezdni jako pełnoprawnego uczestnika ruchu, jadącego w tym samym kierunku co ja, niż wyskakującego nagle tuż za zakrętem w bezpośrednim sąsiedztwie pasów i skrzyżowania.
    Taka sytuacja jest np na Jankowickiej, 3 Maja, Chrobrego.
    Dlaczego wolę? Bo na jezdni rowerzysta jest dla mnie jako dla kierującego samochodem zdecydowanie bardziej przewidywalny!
    Wolałbym nawet całkowite zamknięcie niektórych ulic dla ruchu samochodowego niż kontrapasy w obecnym wydaniu.
    Rowerem po tych ulicach z pewnością nie będę się poruszał ponieważ widziałem wielokrotnie jak autobusy tną po kontrapasach na zakrętach. Tną bo się nie mieszczą w jezdni.
    Jeśli mam jako rowerzysta zachowywać zdwojoną ostrożność będąc zmuszonym do jazdy kontrapasem, to ja dziękuję serdecznie za takie udogodnienie.
    Zupełnie osobnym zagadnieniem jest pagórkowaty teren miasta, skutecznie zniechęcający do masowego korzystania z roweru jako środka transportu do pracy.
    Rekreacyjnie owszem i dlatego ścieżka w kierunku Rud jest latem pełna a kontrapasy puste.

    28 7
  • ~sympatykrybnika 2019-01-19 12:39:50

    Jadąc z Chabrowej na Białych - 4,1 km, ulicami Chabrowa,Budowlanych, rondo Lievin, Raciborską, Reymonta, rondo Wodzisławskie, Reymonta, Plac Armii Krajowej, 3 Maja, Piłsudskiego, Kościuszki, Saint Vallier, Wysoka i Białych mamy 22 przejścia dla pieszych, 5 sygnalizacji świetlnych, 2 ronda. Dołóżmy do tego przejazd w godzinach 6:30 do 8:00 i 14:30 do 16:00. Szanowni samochodziarze jak bardzo przyjazna jest to infrastruktura dla Was w centrum Rybnika? STRASZNA. Podobnie jest w innych miejscach - Wyzwolenia, Wodzisławska, Mikołowska, Gliwicka, Chwałowicka, 1 Maja. Są to przestrzenie wprost nieprzyjazne dla samochodów i ich kierowców. Jeżeli tak, to po co tam jechać samochodem. Po co te nerwy, ten stres? Ci zestresowani muszą sobie ulżyć i dlatego dla zdrowia psychicznego niech narzekają na te KONTRAPASY, które tak prawdę żadnemu kierowcy nie przeszkadzają.
    Pozdrawiam i życzę zdrowia.

    9 28
  • ~modelT 2019-01-19 12:53:33

    @Sosna Mañana Grzegorz - dobrze napisałeś powiedz to oficerowi rowerowemu jak on nie chce słuchać mieszkańców z Kuczerą na czele, oni twierdzą, że wiedzą co robią tymczasem komplikują życie kierowcom jednocześnie zniechęcajac rowerzystów do korzystania z tak niebezpiecznych kontrapasów dlatego są one puste. Takie spotkanie i tak nic nie wniosło bo oni wiedzą swoje.

    26 7
  • ~rzyt 2019-01-19 13:29:20

    Po co nam spotkania z oficerami (sic) jak Arteks już to dawno wiedział.

    16 5
  • ~sympatykrybnika 2019-01-19 13:36:14

    ~ursus z 23:29 piszesz Gdańsk, a ja Świnoujście będąc na wczasach w pensjonacie dostaliśmy bez żadnych opłat rowery co prawda takie miejskie z koszykami na zakupy przy kierownicy. Infrastruktura dla rowerów wspaniała. Dużo ścieżek, promenada nad plażą z miejscami dla rowerów. I co bardzo nas zaskoczyło to, to że pieszy i rower(rzysta) u kierowców mają pierwszeństwo. Spotkałem tam naszych sąsiadów Niemców na rowerach. Czy dlatego świnoujscy kierowcy inaczej niż rybniccy podchodzą do pieszych (patrz wpisy do artykułów o wypadkach na przejściach dla pieszych) oraz do rowerzystów. Na promie są wydzielone miejsca dla rowerów: w środku samochody po bokach rowery (ot takie kontrapasy).

    ~drozdaxxx z 23:48 dlatego, że nie dużo miejsca i że nie wszędzie płasko i że rowerem naprawdę nie można dojechać szybciej niż autem i że że wszystko jest przemyślane i prawidłowo wdrożone to tak jak ty mam przestać jeździć na rowerze. Włącz się aby podejście prezydenta praktycznie nie było zerowe.

    ~geolog z 09:09 a ja mogę się zaliczyć do tych co jeżdżą po bułki do sklepu i potrzebuję rowerowego ciągu komunikacyjnego mam 70 lat i jeżdżę ze Smolnej na Rybnik Północ do wnuków, czy mi na rowerze nie wolno!!!.
    Pozdrawiam Rowerzystę - raczej nie amatora lecz zaawansowanego wyczynowca - 5658 km 2018 r.

    8 7
  • ~ 2019-01-19 14:41:42

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    1 1
  • ~jabibe 2019-01-19 14:48:08

    @arteks Mówisz, że nasz oficer rowerowy jest ekspertem w swojej dziedzinie. No to ciekawe bo z tego co orientuje się to uprawnienia zdobył parę dni temu. Jak można mówić w takim wypadku, że "świeżak" który dopiero co ukończył wymagane 2 letnie praktyki ma jakieś kompetencje? To nie jest atak na oficera, tylko zastanawiam się kiedy nasz oficer zdobył to doświadczenie które zakwalifikowało go na stanowisko w Urzędzie Miasta? Na rowerach zna się na pewno, biorąc pod uwagę że jego rodzina prowadzi chyba największy sklep rowerowy w regionie, ale zastanawiam się czym się wykazał przed podjęciem stanowiska w Urzędzie.

    29 8
  • ~tf2 2019-01-19 16:13:57

    No właśnie, po co mi cały UM, z tabunem nie mieszczących się już wewnątrz urzędników. Zastąpi ich Arteks, który przerobi te miasto tak samo albo i lepiej niż obecny, szkodliwy UM. Będzie taniej, szybciej i bez tego żenującego zakłamania.

    19 4
  • ~Arteks 2019-01-19 17:41:00

    @bartezz - czytam, czytam i widzę u wielu niechęć czy przekorę ale jednego nie widzę - argumentów na NIE! I tak jest z wszystkim - zawsze jedni będą coś popierać, inni nie będą. Ale niestety wszyscy muszą się dostosować do polityki władz miasta. A ta musi uzwględniać to, że miasto nie jest z gumy, a aut w mieście jest za dużo. Każdy zmieniający auto na rower/autobus/pociąg lub nogi - jest na wagę złota dla tak zatłoczonych ulic jak nasze. @wertykalnymagik - kontrpasy są na tyle "mądrym" rozwiązaniem, że stosowane są w większości europejskich miast. W Polsce są całkowicie zgodne z naszymi przepisami o ruchu drogowym. Są nowe - to prawda - ale przyzwyczaimy się do nich tak jak do rond, progów spowalniających, stref ograniczonego ruchu, parkingów wielopoziomowych i wszystkich innych nowości. Trzeba na to czasu. Ja zaliczyłem wszystkie oprócz Brudnioka i jak dla mnie "bułka z masłem". Proste, jasne i bezpieczne. A co do wypadków to jak na razie problemem naszego miasta są wypadki samochodowe i potrącenia pieszych na pasach - tym powinna się czym prędzej zająć komisja bezpieczeństwa. @ursus - oboje podziwiamy Gdańsk i jego rozwiązania transportowe. Oni też zaczynali od zera tak jak każde polskie miasto, a pierwszy kontrapas powstał tam w 2009 roku. Nie wiem czy mieszkańcy przyjęli to z aplauzem czy zdziwieniem ale znając otwartość ludzi północy to na pewno bez negacji skoro obecnie pod prąd można jeździć tam aż na 127 ulicach tego miasta. A skąd wiemy, że Gdańsk jest w czołówce miast jeśli chodzi o przyjazność rowerzystom? Właśnie z tego samego rankingu w którym Rybnik poszedł jak burza z 31 miejsca w Polsce na 15. I nie sugerujcie się, że tylko z powodu kontrapasów bo one były jednym z 18 badanych wskaźników. Kto więc stoi za taką oceną miasta? Czyż nie zaangażowanie takich ludzi jak: Fiałkowski i Koper którzy wykonali naprawdę kawał solidnej roboty. Powinni dostać nagrodę od prezydenta za taki medialny sukces zdobyty dla miasta i to w tak krótkim czasie. @drozdaxxx - całkowicie się zgadzam, że Gliwice dla motokultysty może uchodzić za miasto idealne. Tak - tam są modne wzorce transportowe z lat 50. i 60. Mój kolega który studiował transport opowiadał mi, że Gliwice z likwidacją tramwajów czy budową DTŚ przez centrum miasta pokazywano tam studentom jako antyprzykład i coś negatywnego. W Gliwicach dochodziło do protestów ulicznych zarówno przeciw budowie DTŚ przez centrum jak i we wspomnianej przeze mnie rowerowej masie krytycznej. W rankingu rowerowym Gliwice są dopiero na 33 miejscu.

    9 29
  • ~Arteks 2019-01-19 18:02:10

    @ursus @jabibe - wy jesteście tylko komentatorami - Fiałkowski jest ekspertem po politechnice. Koper pracował przez pewien czas nawet w ministerstwie. Ale jeśli oficer dla was jest tylko "absolwentem" to warto zasięgnąć opinii o rowerowych zmianach w Rybniku od szanowanego (chyba przez wszystkich na Śląsku i w Krakowie), starszego wiekiem oficera wojewódzkiego p. Kopii który powiedział niedawno tak: "Rybnik jest dziś najbardziej rowerowym miastem w województwie śląskim. Projekty, które są tu stosowane są wręcz rewolucyjne, wprowadzane na wielką skalę, bardzo śmiałe. Dlatego do Rybnika zaprosiłem urzędników, którzy są odpowiedzialni za tworzenie infrastruktury na terenie woj. śląskiego z różnych gmin, by zobaczyli, jak to można robić. Rybnik to wzór do naśladowania". A czy za waszymi najazdami personalnymi stoi jakiś autorytet który zganiłby to co robią u nas władze miasta i oficer? Czy tylko wy i wasze niezaspokojone aspiracje polityczne i abnegacja wszystkiego co robią władze miasta? ;)

    8 38
  • ~goliat 2019-01-19 19:32:45

    Arteks, zapytaj tych rzekomo ekspertów których wyżej wymieniłeś, dlaczego nie budują ścieżki rowerowej na ulicy boguszowickiej od ronda boguszowickiego do skrzyżowania koło cmentarza w boguszowicach. Robia cały nowy chodnik, kopia równają i kostkę na nowo klada, oczywiście jak będzie to gotowe , to zaczną dopiero kombinować , ze jednak mogli to za jednym razem zrobić, w końcu na zorskiej ma być w przyszłości ścieżka , wiec bylo by połączenie rowerowe Rybnik-Boguszowice. Zapytaj tego Oficera i Kopra, a potem daj nam odpowiedz, ale mądrą ...dlaczego nie robia !

    27 2
  • ~Lateks 2019-01-19 21:02:00

    Arteks ale farmazony piszesz, Oficerowie byli obaj na tym spotkaniu, ciebie tam nie było, nie obronili swoich pomysłów przed nikim kto miał coś do zarzucenia, jak można kogoś nazywać ekspertem jak sam nie zna wszystkich przepisów które mają zastosowanie. p. Koper to też przykład takiego eksperta jak Ty. Zatwierdzał budowę ul. Góreckiego i nie pamiętał które skrzyżowanie nie spełniało norm, teraz jest zaskoczony tym że wzdłuż tej drogi znów będą musieli robić wykupy działek, sami tacy eksperci pracują w UM. A jak Cię nie było na spotkaniu to już sobie daruj te posty nic nie wnoszące...

    30 2
  • ~jabibe 2019-01-19 23:29:20

    Mówienie, że ktoś jest ekspertem tylko dlatego, że ukończył Politechnikę to jak nazywanie bloków na nowinach apartamentowcami. Szczyt naiwności i głupoty. Zrobić dyplom w dzisiejszych czasach to kwestia minimalnego wysiłku, największe lebiegi są w stanie to ogarnąć. Biorąc pod uwagę opinie mieszkańców większość jest niezadowolona z tego stanu rzeczy, ale jest to ignorowane, nie słucha się głównych zarzutów. Powtarzasz z uporem maniaka te swoje dyrdymały, ale nie potrafisz zrozumieć jednej banalnej rzeczy. Nikt tu nie jest przeciwko zmianą, nikt tu nie mówi, że potrzeby rowerzystów są nieistotne. Zarzuty są kierowane do jakości wykonania i samych zaproponowanych rozwiązań.

    - 3 maja i Chrobrego, przede wszystkim te drogi wymagają remontu nawierzchni, zamiast tego zaproponowano zwężenie drogi. A można by w tym miejscu wykorzystać potencjał tej drogi bo jest na tyle dużo miejsca by pogodzić zarówno pieszych, rowerzystów i kierowców.
    - Brudnika i na Górze, nie jestem w stanie pojąć idei tego rozwiązania, bo 300m dalej można sobie elegancko przejechać przez rynek, bez pchania się między samochody, kosztem tego kontr pasa z którego mało kto korzysta ograniczyli zarówno wjazd jak i wyjazd z parkingu. Na Górze w "kapitalny' sposób poprowadzili ścieżkę która zamiast przebiegać przy chodniku omija miejsca postojowe, tylko czekać aż kierowcy wyjedzie jakiś rozpędzony rowerzysta, nie będzie miał szans na reakcje.
    - na Karolince to w ogóle stworzyli sobie plac zabaw i ciężko w ogóle zrozumieć zaprowadzony tam porządek. Tak samo te wysepki na Strzelców Bytomskich, widać ze musieli kasę wykorzystać

    Jakoś przy okazji remontu Kotucza, potrafili sobie poradzić i stworzyli ścieżkę z z głową, więc może zamiast robić km, żeby wypaść dobrze w jakimś tam rankingu czas zaproponować kompleksowe zmiany które mają faktycznie ułatwić życie wszystkim użytkownikom miasta. Dodatkowo proponujesz ciągle zamykanie centrum, ograniczenia dla kierowców ale gdzie w takim razie, są te alternatywy? Komunikacja miejska jak leżała, tak leży, do propozycji oficera mało kto jest przekonany, więc nie dziwie się, że większość społeczeństwa jest poirytowana.

    Arteks opiera się na tym rankingu jakby to była jakaś wyrocznia, a patrząc zarówno na ich stronę jak i sam ranking, mam wrażenie, że zostało to wykonane przez rekreacyjnych rowerzystów. To po prostu czasopismo stworzone przez entuzjastów rowerowych i nic więcej. Ten ranking ma taką samą wartość jak głosowania na najpiękniejsze kościoły w regionie.

    26 3
  • ~ursus 2019-01-20 00:00:42

    ~Arteks " oboje podziwiamy Gdańsk i jego rozwiązania transportowe. Oni też zaczynali od zera tak jak każde polskie miasto, a pierwszy kontrapas powstał tam w 2009 roku."
    "zapomniałeś" tylko dodać, że nie zbudowano ich tam, kosztem zwężenia pasów dla samochodów na głównych drogach w centrum, jak u nas
    " obecnie pod prąd można jeździć tam aż na 127 ulicach tego miasta" brawo, przeczytałeś dane z internetu, nie ważne, że nieaktualne, szkoda tylko, że pominąłeś fakt, że wyznakowano je głównie tam, gdzie odbywa się ruch lokalny,
    "skąd wiemy, że Gdańsk jest w czołówce miast jeśli chodzi o przyjazność rowerzystom? Właśnie z tego samego rankingu w którym Rybnik poszedł jak burza z 31 miejsca w Polsce na 15"
    na rankingi Rowertoutu świat się nie kończy, ani nie zaczyna,
    " I nie sugerujcie się, że tylko z powodu kontrapasów bo one były jednym z 18 badanych wskaźników" tak, bo jeżeli oceniano dynamikę wzrostu, na zasadzie nie było nic, a teraz jest, to napewno wyprzedzimy tym miasta, które wyczerpały potencjał budowy infrastruktury i nie wykazują już dynamiki wzrostu, poza tym metodyka sporządzenia wspomnianego rankingu (prośby redakcji skierowana do urzędów o suche dale liczbowe, wrzucone potem do exela i na tej podstawie sporządzony ranking) sprawia, że z rzeczywistą przyjaznością rowerzystom, nie musi on mieć wiele wspólnego
    " Kto więc stoi za taką oceną miasta? Czyż nie zaangażowanie takich ludzi jak: Fiałkowski i Koper którzy wykonali naprawdę kawał solidnej roboty" przecież biorą nie małą miejską kasę nie za statystowanie, tylko za pracę, od tego są (a przynajmniej być powinni)
    "Powinni dostać nagrodę od prezydenta za taki medialny sukces zdobyty dla miasta i to w tak krótkim czasie"
    wraz ze smogiem, dzięki któremu Rybnik jest znany w Polsce i to o wiele bardziej, niż z infrastruktury rowerowej
    "@ursus @jabibe - wy jesteście tylko komentatorami - Fiałkowski jest ekspertem po politechnice" brawo, jeżeli każdy absolwent po politechnice jest z automatu ekspertem, gratuluję poczucia humoru
    "Koper pracował przez pewien czas nawet w ministerstwie." ciekawe tylko dlaczego taki fachowiec szybko powrócił do prowincjonalnego Rybnika
    "Ale jeśli oficer dla was jest tylko "absolwentem" to warto zasięgnąć opinii o rowerowych zmianach w Rybniku od szanowanego (chyba przez wszystkich na Śląsku i w Krakowie), starszego wiekiem oficera wojewódzkiego p. Kopii, który powiedział niedawno tak: "Rybnik jest dziś najbardziej rowerowym miastem w województwie śląskim. Projekty, które są tu stosowane są wręcz rewolucyjne, wprowadzane na wielką skalę, bardzo śmiałe. Dlatego do Rybnika zaprosiłem urzędników, którzy są odpowiedzialni za tworzenie infrastruktury na terenie woj. śląskiego z różnych gmin, by zobaczyli, jak to można robić. Rybnik to wzór do naśladowania". ciekawe, że nie zapytano przy okazji mieszkańców, co myślą o tych pomysłach, które są "wręcz rewolucyjne, wprowadzane na wielką skalę, bardzo śmiałe. ", opinie mieszkańców mogły być prawdziwą lekcją dla "urzędników, którzy są odpowiedzialni za tworzenie infrastruktury na terenie woj. śląskiego z różnych gmin"
    "A czy za waszymi najazdami personalnymi stoi jakiś autorytet który zganiłby to co robią u nas władze miasta i oficer?" gdybyś rozumiał czytany tekst, wiedziałbyś, że nie chodzi tu o "najazdy personalne", tylko o skutki decyzji utrudniających życie mieszkańcom, bez względu kto je podjął, jaką szkołę ukończył, czy gdzie poprzednio pracował, "autorytet" czy zdrowy rozsądek ? widać tutaj mamy odmienne zdanie
    "Czy tylko wy i wasze niezaspokojone aspiracje polityczne "
    ??? nieźle popłynąłeś
    "abnegacja wszystkiego co robią władze miasta? ;)" dlaczego władze zamiast zająć się rzeczywistymi problemami, zajmują się populizmem i działaniami wbrew głosom mieszkańców, z którymi wogóle się nie liczą ?

    27 0
  • ~Arteks 2019-01-20 17:05:38

    @jabibe - niekoniecznie ktoś kto kończy politechnikę musi być ekspertem chociaż wszyscy się zgodzimy, że dzienne studia na politechnice to trudne studia dla tzw. "umysłów ścisłych". Z takiej uczelni wynosisz wiedzę na dzisiaj. Taką jaka dotyczy trendów i problemów urbanistycznych adekwatnych do naszych czasów. W przypadku Fiałkowskiego mamy do czynienia nie tylko z wiedzą teoretyczną ale także pasją do rowerów, zapałem do działania a także znajomością zachodnich miast. Byłeś na konsultacjach? Nie - jakbyś był to byś wiedział jakie przykłady na podstawie własnych stażów, praktyk i wyjazdów pokazywał z całej Europy Fiałkowski. To światowiec większy ode mnie, a ja też zwiedziłem kawał Europy. :)
    Czy wyobrażasz sobie, że ktoś kto nie ma pojęcia o tym co to jest kontrapas, droga rowerowa, śluza, parkingi dla rowerów czy wypożyczelnie rowerów - będzie je uruchamiał? Kto by mu na to pozwolił w urzędzie gdyby nie znał jego papierów, umiejętności i wiedzy? Widać od razu że mamy do czynienia z pasjonatem. A ranking nie jest dla mnie wyrocznią ale szanowałem go w czasach kiedy Rybnik był w końcu tabeli i szanuję go teraz kiedy Rybnik pnie się w górę. Ursus m.in. na podstawie tego rankingu słusznie stwierdza, że Gdańsk to czołówka (2 miejsce). Chrobrego wymaga remontu nawierzchni? W którym miejscu? Jeśli dobrze pamiętam to nie tak dawno kładziono tam nowy dywanik asfaltowy. 3 Maja też nie jest w złym stanie. Jadąc tam rowerem nie odczuwałem dyskomfortu. A jeśli gdzieś zauważymy, że wyskoczy dziura co może zdarzyć się na każdej drodze i w każdym miejscu - zgłaszajmy to do służb miejskich. @ursus - odnośnie Gdańska podałem ci przykłady kontrapasów w centrum i ich ilości, podałem przykład głównej drogi (odpowiednika 3 Maja) z takim samym rozwiązaniem jak u nas, podałem przykłady standardów rowerowych które nie różnią się bardzo od rybnickich i zabraniają tworzenia wspólnych z drogami pasów tylko w przypadku wyższej prędkości niż 50 km/h. Zbyłeś to milczeniem. A sam nie podajesz żadnych konkretów na to, że u nas jest coś źle zrobionego poza jednym - fałdami na Rudzkiej która była projektowana zanim w UM pojawił się Fiałkowski. Rok temu grzmiałeś, że te rozwiązania są niebezpieczne i będą powodować wypadki - a tak się nie stało. Zarzucasz młody wiek naszemu oficerowi - podczas gdy starszy wiekiem, wiedzą i stażem oficer wojewódzki chwali rozwiązania rybnickie pod niebiosa, a w gronie osób które doradzały i współtworzyły plan mobilności byli inni transportowcy typu dr Mazur lub inż Nykamowicz . Za to sam nie potrafisz się powołać na żadne autorytety które by ganiły te rozwiązania z prostego powodu.
    Nikt z ze znawców tematu nie odważyłby się tego zrobić! Są tylko pojedyncze anonimowe osoby które określasz "głosem mieszkańców". A przecież do naszego urzędu docierają też głosy zadowolonych z tych rozwiązań mieszkańców.

    3 20
  • ~Arteks 2019-01-20 17:13:21

    CD. Więc w przypadku fachowców jest 1:0, w przypadku zadowolonych i niezadowolonych mieszkańców jest 1:1. Niedawno spotkałem się z kapitalną wypowiedzią pełnomocnika ds komunikacji z Gdyni - którą chyba prześlę do naszego Urzędu Miasta bo zawarte w niej uwagi miażdżą przeciwników równowagi w transporcie. Ciekawsze fragmenty cytuję. Możecie sobie wstawić w miejscu słowa Gdynia - Rybnik - też będzie pasować :D "Wzmożony ruch rowerowy w dużych miastach to zjawisko stosunkowo nowe, budzące niechęć wśród dotychczasowych monopolistów na polskich drogach - wśród kierowców samochodów. Czytając artykuł czytelnika portalu trójmiasto.pl, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że autor powiela mocno utrwalone mity na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, które nie wytrzymują konfrontacji z faktami i badaniami na ten temat. rowerzysta jest równoprawnym użytkownikiem infrastruktury drogowej, ani lepszym ani gorszym, po prostu takim samym. Tym, co go różni od kierowcy, to brak ochrony w postaci karoserii i znacznie mniej miejsca, którego potrzebuje do poruszania się. Czy kontraruch zatem jest bezpieczny? Przyjrzyjmy się faktom. Kontraruchu nie wymyślono w Gdyni ani nawet w sąsiednim Gdańsku, gdzie mieszkańcy mają do dyspozycji 200 takich ulic (w sumie 47 km). Gdańsk, wprowadzając kontraruch już siedem lat temu, wzorował się na rozwiązaniach stosowanych w Belgii, gdzie na wszystkich drogach o szerokości powyżej 3 m wprowadzenie ruchu rowerowego "pod prąd" jest obowiązkowe. Od 2009 roku w strefie Tempo 30 w Gdańsku doszło tylko do jednej kolizji z udziałem rowerzysty! Na istniejącym od dwóch lat kontrapasie na ulicy 3 Maja w Gdyni nie doszło do ani jednej kolizji z udziałem rowerzysty. Latem przejeżdżało nim ponad 100 rowerzystów dziennie. We Francji wprowadzono przepisy, że wszystkie ulice jednokierunkowe, na których jest ograniczenie prędkości do 30km/h, mają być domyślnie udostępnione rowerzystom w obu kierunkach i nie wymaga to żadnych dodatkowych rozporządzeń, a odstępstwo od tej zasady wymaga pisemnego uzasadnienia. W Berlinie około 200 km ulic jednokierunkowych ma dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach. W Radomiu wszystkie ulice jednokierunkowe są już udostępnione dla dwukierunkowego ruchu rowerów. Od początku istnienia ulic z kontraruchem w Radomiu nie zanotowano na nich żadnego zdarzenia czy wypadku z udziałem rowerzysty. Konrad Frysztak, wiceprezydent Radomia, tak ocenia wprowadzoną rewolucję - "Wprowadzone kontrapasy na początku szokowały kierowców, dziś są czymś naturalnym dla kierowców w naszym mieście, a rowerzyści zwykle czują się na nich bezpiecznie i zgodnie z przepisami korzystają z krótszych dróg". Opinia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad także nie pozostawia wątpliwości: Doświadczenia zebrane w Polsce i innych krajach wskazują, że ruch rowerowy pod prąd jest bezpieczny i ułatwia zarządzania ruchem, pozwalając skracać drogę rowerzystom a nawet eliminować ruch rowerowy z niebezpiecznych odcinków i skrzyżowań z dużym udziałem ruchu ciężkiego lub wysokimi prędkościami. W Wielkiej Brytanii przeprowadzono badania, które udowodniły, że węższa droga nie zwiększa prawdopodobieństwa wypadków, wręcz przeciwnie - liczba wypadków spada o połowę!"
    pełny tekst na stronie rowery.trojmiasto.

    3 22
  • ~Wertykalny Magik 2019-01-20 21:21:48

    Pomyślałem sobie, że zabawnie byłoby zrobić Rowerową Masę Krytyczną "Szlakiem Rybnickich Kontrpasów" ale najlepiej tak w godzinach 14:30 - 16:00, i to ze dwa kółka wokół centrum, potem odbicie na Karolinkę i powrót do centrum. Ciekawe czy Pan Prezydent i Pan Oficer Rowerowy by się przyłączyli, przecież jeździ się doskonale :)

    14 4
  • ~sympatykrybnika 2019-01-20 23:09:48

    Czekam na wiosnę aby po kontrapasach i kontraruchem rowerowym pojechać rowerem przez sam środek Rybnika z Kilińskiego na Wyzwolenia do wnuków. Czemu tak normalnie może być w trójmieście i w całym cywilizowanym świecie, a w Rybniku według niektórych ma być dziadostwo.

    4 8
  • ~Inlet 2019-01-21 00:06:32

    Czekam na pełen sezon, kiedy się okaże iż się będą jedni na drugich nadziewać na każdym skrzyżowaniu , a następnie będzie się dyskutować co zrobić z problemem. Osobiście uwielbiam ten kontrpas na Raciborskiej. Kawał dobrze przemyślanej inwestycji. Na razie co drugi i tak prosto jedzie...

    6 1
  • ~ursus 2019-01-21 00:14:02

    ~sympatykrybnika gdybyś pojeździł po drogach rowerowych w Gdańsku, a później w Rybniku, zobaczyłbyś jak są wykonane i którędy poprowadzone, widziałbyś różnicę między tym , co " normalnie może być w trójmieście i w całym cywilizowanym świecie", a tym, co mamy obecnie w Rybniku i sam byś przyznał, że u nas jest dziadostwo

    8 3
  • ~ursus 2019-01-21 00:16:57

    zrozum, że nie nikt nie neguje tutaj sensu istnienia pasów rowerowych, w tym kontrapasów, ale miejsca i sposobu ich wykonania, a głównie tylko namalowania

    9 2
  • ~sympatykrybnika 2019-01-21 08:41:15

    ~ursus z 00:14 - gdyby nie było tych jak je nazwałeś dziadowsko wykonanych kontapasów, to jechałbym po prostu chodnikami, bo drogą to nie bo się obawiam samochodów. Na kontrpasie jednak czuję się bezpiecznie. Widzimy wszyscy, że samochody na nie nie wjeżdżają.

    5 2
  • ~rzyt 2019-01-21 14:11:17

    A co ze starymi ludźmi, którzy na rower nie wsiądą? Tak samo są Rybniczanami czy nie? Może fachowcy z UM z Koprem na czele mają jakiś pomysł? Ja widząc ekspansję urzędniczą podpowiadam im wprowadzić tuk-tuki. Oficer rowerowy na pewno wie co to jest, a starym ludziom ulżyło by to w transporcie po przyjaznym mieście Rybniku. Druga wersja ekologiczna to riksze.
    P.S. Skończyłem politechnikę ;). Pan Koper znalazł się w Rybniku po tym jak skończył budować autostrady dla samochodów a Żory nie chciały go spowrotem więc w Rybniku nawrócił się na rowery. A jak dostali referencje Arteksa to muszą być fachowcy.

    5 0
  • ~sympatykrybnika 2019-01-21 14:42:19

    Dlaczego tuk-tuk - autoriksza miałaby być dla starych ludzi (ładniej byś mógł napisać seniorów - dzisiaj jest DZIEŃ BABCI). Jeżeli ten projekt biznesowy w naszych warunkach byłby dobry, to na pewno by go już dawno realizowano. Dla mnie wystarczy, że za dwa miesiące (70-latek) dostanę e-kartę na darmowe przejazdy komunikacją miejską. Jeżeli będzie dobra pogoda, to będę jeździł rowerem - lubię to. Pozdrawiam

    2 0
  • ~ursus 2019-01-21 15:01:01

    ~sympatykrybnika
    jeżeli wychodzisz z założenia, że nieważne że byle jak, ważne że cokolwiek zrobiono, to ok, zobaczymy jednak, że wkrótce czekają nas kolejne inwestycje przebudowy, poprawki niedoróbek i nietrafionych pomysłów, dlatego jestem zwolennikiem niepopularnej w mieście metody "raz a dobrze"

    3 0
  • ~sympatykrybnika 2019-01-21 17:54:07

    ~ursus - Nie cierpię bylejakości, też bym chciał "raz a dobrze". Jeżeli zaczęli niezbyt dobrze, to może wspaniale będą po naszych uwagach infrastrukturę rowerową kontynuować i dorównamy Gdańskowi.

    0 0
  • ~Arteks 2019-01-21 23:05:17

    @rzyt - mają moje referencje. ;) @ursus - właśnie mamy szansę na to aby mieć "raz, a dobrze" zrobiony cały system sieci rowerowej w mieście. Myślę, że potrzebujemy na to z 4 lata. Ale już w tym roku możemy mieć pierwsze benefity z różnych ciągów które się ujawnią w wyniku połączenia różnych niezależnych odcinków. Natomiast szkoda, że ty nie będziesz miał żadnego wpływu na powstawanie rowerowych konceptów. Marnujesz czas na ględzenie które trafia w próżnię zamiast się jakoś zaangażować i wykazać, że coś jest źle. Ma to jakiś sens? Pamiętasz sytuację z rozpoczęciem remontu mostu na Raciborskiej nad Nacyną? Ogromne korki i pretensje kierowców. Ja zaproponowałem w komentarzu likwidację zakazu skrętu w lewo z Rudzkiej w Kotucza. Motywowałem to tym, że dzięki temu kierowcy sprawniej wyjadą ze Śródmieścia i nie będą obciążać Kotucza jadąc w górę i dół oraz Ronda Gliwickiego. Wysłałem też pismo do UM. Pomysł tak się spodobał, że minęło kilka dni i ruch był poprowadzony zgodnie z moją propozycją. I tak już zostało! Oni liczą się, że rozsądnymi pomysłami i argumentami, a ci którzy się angażują mają satysfakcję. :)

    1 7
  • ~Arteks 2019-01-21 23:07:23

    @rzyt - starsze osoby tym bardziej sie powinny cieszyć, że wreszcie da się poruszać swoimi, rowerowymi pasami dla rowerzystów. Znam starsze osoby które kiedyś jeździły tylko po chodniku, lasach lub szły pieszo koło roweru. Dzisiaj zaczynają jeździć śmiało po centrum. Znam osoby +60 które korzystają z tych rozwiązań. Naprawdę są bezpieczniejsze niż ulice bez takich udogodnień.

    0 8
  • ~ursus 2019-01-21 23:17:14

    ~sympatykrybnika"(...) może wspaniale będą po naszych uwagach infrastrukturę rowerową kontynuować i dorównamy Gdańskowi"
    niestety, jak obserwuję jak nasi włodarze "wsłuchują się " w głosy mieszkańców, nie liczyłbym na to

    5 0
  • ~Arteks 2019-01-21 23:27:55

    @ursus - niestety ale nie ma się w co wsłuchiwać bo nasi mieszkańcy nie mają za wiele do powiedzenia. Krytykowali zamianę polbruku na asfalt, krytykowali kontrapasy na Brudnioka, niektórzy nawet nie zauważyli, że przy okazji spraw rowerowych poprawiono też pasy dla aut np. na Miejskiej naprzeciw Delikatesów czy na skrzyżowaniu 3 Maja/Piłsudskiego. Mówią wprawdzie, że są niebezpieczne - a jest dosłownie na odwrót. Przyznaj, że o wiele lepiej jest w sprawach związanych ze smogiem bo kilka ciekawych pomysłów pojawiło się w dyskusjach które władze mogłyby wprowadzić gdyby chciały. W przypadku polityki rowerowej krytykom po prostu nie odpowiada tylko jedno, że kończy się uprzywilejowanie aut w centrum do którego kierowcy się przez lata przyzwyczaili.

    1 7
  • ~ursus 2019-01-21 23:28:06

    ~Arteks" Marnujesz czas na ględzenie które trafia w próżnię zamiast się jakoś zaangażować i wykazać, że coś jest źle."
    jak to, przecież sam pisałeś "@ursus @.....- wy jesteście tylko komentatorami - Fiałkowski jest ekspertem po politechnice. Koper pracował przez pewien czas nawet w ministerstwie. Ale jeśli oficer dla was jest tylko "absolwentem" to warto zasięgnąć opinii o rowerowych zmianach w Rybniku od szanowanego (chyba przez wszystkich na Śląsku i w Krakowie), starszego wiekiem oficera wojewódzkiego p. Kopii który powiedział niedawno tak: "Rybnik jest dziś najbardziej rowerowym miastem w województwie śląskim. Projekty, które są tu stosowane są wręcz rewolucyjne, wprowadzane na wielką skalę, bardzo śmiałe. "
    ja, prosty komentator nie czuje się godny do zabierania głosu przy takich ekspertach i autorytetach, których wykształcenie, wiedza i doświadczenie samo w sobie gwarantuje fachowość

    6 0
  • ~Teddy 2019-01-22 01:55:04

    A ja bym chciał poznać tego deb***a, który z powodu 20 metrów ścieżki rowerowej zamknął wyjazd z Rzecznej na Hallera i teraz trzeba objeżdżać Targową i Wiejską, żeby wjechać na Hallera!!!
    Oczywiście obie te ulice podczas opadów śniegu nie widziały pługu :-)
    A poza tym po co dwa pasy ruchu do nowego parkingu, skoro jest zakaz skrętu w tą drogę???
    Walka ze smogiem i rekreacja w zakorkowanym i zasmrodzonym centrum?? Brawo PO!!!

    8 0
  • ~Sylwia Sylwia 2019-01-22 02:20:57

    Kontapas tak ale dobrze przemyślany a nie to co na szybko namalował. Jestem ciekawa czy po 1 sezonie rowerowym zrobią statystykę kolizji i wypadków i wtedy porównaja z Gdanskiem?
    Swoją drogą wolę jeździć poza miastem niż wdychac smród spalin szczególnie jak człowiek zmuszony jest jechać za autobusem......
    I kolejna sprawa marnie zbudowana infrastruktura ZTZ - wiele ludzi dojeżdża do Rybnika do pracy po niej zakupy więc auto jest niezbędne tym bardziej za ani poprzedni ani ten prezydent nie dbają o to by zapewnić odpowiedni dojazd ludzia do pracy autobusem a gdyby było inaczej to co najmniej 30% przesiadlo by się z auta na autobus i o rany smog by się zmniejszył.....

    5 0
  • ~rzyt 2019-01-22 06:47:51

    @Arteks. Masz w swoich postach dużo racji ale to jest Twoja racja, która nie ma poparcia na tym forum. Zachowujesz się tak jakbyś był etatową tubą UM. Z czego taki wniosek; mało kto ma tyle czasu by na forum siedzieć tyle czasu. Chyba, że ma się wierszówkę....w UM.
    Pomysły na tematy zastępcze to nasz UM ma. Po co seniorom rowery? By dojechać do pro rozwojowej inwestycji Prezydenta - hospicjum? Takie instytucje powinny być realizowane ale bez takich ochów i achów.

    7 0
  • ~sara116 2019-01-22 07:43:21

    Panie Kuczera kiedy ścieżki dla deskorolek

    9 0
  • ~ursus 2019-01-26 19:57:37

    Arteks
    "@ursus - odnośnie Gdańska podałem ci przykłady kontrapasów w centrum i ich ilości, podałem przykład głównej drogi (odpowiednika 3 Maja) z takim samym rozwiązaniem jak u nas, podałem przykłady standardów rowerowych które nie różnią się bardzo od rybnickich i zabraniają tworzenia wspólnych z drogami pasów tylko w przypadku wyższej prędkości niż 50 km/h. Zbyłeś to milczeniem"
    a co tu komentować ? porównanie przez Ciebie naszej mocno uczęszczanej 3 Maja, do Twojego przykładu drogi którą odbywa się praktycznie tylko dojazd do posesji (widać taka wpadła Ci w oko na street view) , bo ruch przelotowy odbywa się innymi drogami, świadczy tylko o tym, że chcesz na siłę udowodnić swoje teorie

    1 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy w Rybniku istnieje problem związany ze spożywaniem alkoholu przez osoby małoletnie?






Oddanych głosów: 2168