zamknij

Ekologia

Ekspert o smogu: stosujmy się do alarmów smogowych i uważajmy na to, co jemy

2016-01-16, Autor: 
Lekarz Joanna Kasznia-Kocot była gościem zorganizowanej przez Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS kolejnej konferencji o smogu. Pani profesor wiele miejsca poświęciła odpowiedniej diecie, która może zniwelować skutki tzw. stresu oksydacyjnego występującego w naszych organizmach wskutek m.in. wdychania smogu.

Reklama

Konferencja w Zespole Szkół nr 3 w Rybniku była już trzecim spotkaniem poświęconym walce ze smogiem nad rybnickim niebem.

 

Profesor Kasznia-Kocot przekazała zebranym wiele cennych i praktycznych informacji, na przykład jakie produkty zawierają najwięcej przeciwutleniaczy niwelujących w naszym organizmie skutki tzw. stresu antyoksydacyjnego. Więcej na ten temat przeczytacie w wywiadzie z Joanną Kasznią-Kocot>>

> Konferencja smog a zdrowie - zobacz więcej zdjęć

> Bądź na bieżąco i oglądaj ciekawe filmy o Rybniku. Subskrybuj kanał Rybnik.com.pl TV

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 11

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (50):
  • ~THE Bill 2016-01-16
    08:54:35

    68 0

    Co za brednie!!! Czyli przez 250 dni w roku mam nie wychodzić z domu? Dusić się w 4 ścianach? Może lepiej szukać rozwiązań przyczyn smogu i jego likwidacji zamiast marnować kasę na jakieś alarmy smogowe. Ja ich nie potrzebuje! Wystarczy, że spojrzę przez okno i jeśli nie widzę bloku obok to wiem jak jest tragicznie. Niech miasto Rybnik w końcu zacznie inwestować w komunikacje miejską, w podłączanie gdzie tylko się da do sieci CO wraz z jednoczesnym obniżaniem stawek za korzystanie z tej sieci.

  • ~Marcin74 2016-01-16
    10:59:35

    39 0

    Szanowna Redakcjo. Mijacie się z rzeczywistoscią pisząc, że „odbyło się już trzecie spotkanie poświęcone walce ze smogiem w Rybniku” ponieważ w naszym mieście do tej pory nie było spotkania w tym temacie. Owszem było spotkanie informujące o billboardach (billboardami nie da się walczyć ze smogiem), było spotkanie z gośćmi z Ostrawy (spotkanie było tak bardzo nieistotne, że po za R90, które zamieściło króciutką relację nikt się nawet nie pokusił o jego podsumowanie. Po prostu nie było czego podsumowywać). Było spotkanie ze Strażą Miejską z którego wynika, że niewiele mogą. Był wywiad z Prezydentem, który mówi „że czeka”. Spotkanie z panią lekarz nie było poświęcone walce ze smogiem. Było poświęcone walce ze skutkami smogu i w żadnym wypadku nie przybliżyło Rybnika do rozwiązania problemu smogu. Droga Redakcjo, jeśli z jakiegoś powodu nie chcecie pytać urzędników jakie KONKRETNE! plany mają w sprawie walki ze smogiem to przynajmniej nie utwierdzajcie czytelników, że UM robi coś konkretnego w tym kierunku w innym wypadku za rok, czy dwa UM będzie twierdzić, że „zrobił wiele” podpierając się m.in. art. w rcpl a rybniczanie dalej będą żyć w jednym z najbardziej zanieczyszczonych miast w Polsce.

  • ~muemue 2016-01-16
    11:34:22

    0 3

    Wreszcie będziemy mieli czym oddychać

  • ~lukrecja50 2016-01-16
    11:50:56

    20 0

    Swoje na tym świecie przeżyłam i powiem tyle: wiele miast na świecie walczy ze smogiem i są wśród nich miasta i państwa bogate, dużo bogatsze od takiego Rybnika i co ? Nawet mając kasę na rożne inwestycje ludzie chodzą po ulicach w maskach bo jest smog. Z czym do ludu- ile kasy może poświecić taki Rybnik na walkę ze smogiem? Musiały by powstać w dzielnicach elektrociepłownie a koszty podłączenia się do sieci musiały by być stosowne do portfela średnio zarabiającego Kowalskiego. Mądrzejszym rozwiązaniem było by ogrzewanie mieszkań i domów energią elektryczną ale w taki sposób,że energetyka podpina drugi licznik i za prąd który będą pobierały grzejniki zapłacimy tyle co teraz za węgiel spalany do ogrzania domu. Proste- ktoś kogo nie stać kupuje 2 tony węgla , przykręca grzejniki i ma chłodniej, albo pali tylko jak wraca z pracy, ktoś kupuje więcej opału i hajcuje na okrągło. Tak samo można oszczędzać grzejąc prądem. Elektrownie mamy pod nosem więc miasto powinno dla dobra wszystkich negocjować o takim systemie, zamiast udzielać dotacji na piece, kolektory słoneczne to niech ta kasa idzie do elektrowni i wszyscy będą dotowani. Jak na razie to miasto wywala kasę na monitory informujące o wartościach smogu, na konferencje. Sposób w jaki miasto chce walczyć to jedynie wyciąganie pieniędzy od mieszkańców na piece.....

  • ~lukrecja50 2016-01-16
    12:15:26

    17 0

    Rzeczywistość jest taka,że jednego stać na nowy piec, innego nie. Jaka jest pewność ,że ekologiczny piec za 5 lat nie okaże się też kopciuchem? Za parę lat ktoś stwierdzi, że smog jest nadal i trzeba zmienić taktykę i kupić piece gazowe.....a my mieszkańcy ledwo spłacimy pożyczkę wziętą na eko piec i remont instalacji to będziemy zaciągać kolejna na inny piec. Owszem świat się zmienia i trzeba iść z duchem czasu, ale to dobre dla ludzi młodych czy bogatych. Samotna babcia mająca 70 czy 80 lat i emeryturą w wysokości 1500 zł raczej nie zaoszczędzi na zakup nowego pieca bo albo pieniądze zostawia w aptece,albo uzna że pożyje 2 czy 3 lata i po co jej taka inwestycja bo kredytu nie spłacili. Więc jeśli miastu leży na sercu walka ze smogiem to negocjacje z elektrownią i tani prąd na ogrzewanie mieszkań i domów! (Wiem,że tak jest w niektórych miastach w Niemczech).Jeśli mamy walczyć to wszyscy i nie na zasadzie że my mieszkańcy musimy wydać kilka tysięcy na piec i komuś nabić kieszeń. Na wojnie walczy wojsko utrzymywane przez państwo, "kowalski" karabinu nie kupuje żołnierzowi.Tu zamiast karabinu trzeba dopłat do prądu by ogrzewając mieszkanie prądem kosztowało by to tyle samo co dotychczas płacimy za opał.

  • ~rys51 2016-01-16
    12:53:47

    20 0

    Wg mojej wiedzy w Niemczech jeżeli nie masz dostępu do gazu lub ciepła systemowego to na kotle c.o zainstalowany jest podlicznik energii elektrycznej .Cena jednej kWh liczona jest po takiej wysokości jak by to był gaz. W naszych warunkach by to było ok 0,30 - 0,35 zł/kWh.Ale to są Niemcy !

  • ~ 2016-01-16
    13:09:14

    6 0

    Lukrecjo, wymień jedno miasto w Unii (poza Polską), w którym problem ze smogiem jest choćby w połowie taki jak w Rybniku (przypomnę: u nas 31 grudnia 1129 poziom pyłu; Włochy - gdy ogłoszono alarm smogowy - było między 80 a 90).

  • ~ 2016-01-16
    13:12:05

    2 0

    Marcin74 (miło Cię widzieć), masz rację. Tytuł powinien brzmieć: "Odbyło się trzecie spotkanie poświęcone smogowi", no bo gdzie ta walka?

  • ~lukrecja50 2016-01-16
    13:19:41

    11 0

    ~rys51 zawsze coś . Chyba lepsze i tańsze jest to rozwiązanie niż zakup nowego pieca. Zwyczajnie zamiast palić węglem grzejesz wodę do kaloryferów tańszym prądem. I jeszcze jedna uwaga: jeśli ktoś może podłączyć się (u nas) pod elektrociepłownię to niech koszty podłączenia nie będą niebotyczne, niech raczej są symboliczne, a za ciepło będzie się płacić tak jak mieszkańcy osiedli. W końcu ludzie kiedy wprowadzali się do mieszkań z co też nie płacili grubej kasy za to że sa podłączeni. U nas jednak wszystkim "na górze" lepiej wydawać takie decyzje by na tym zarobić: wymiana kotła - zarabia producent, firma montująca, no i oczywiście cała góra bo i producent i wykonawca płaci podatki od firmy, od obrotu, od wynajmu np pomieszczenia na zakład instalacyjny. To jest Polska.

  • ~auralfloat 2016-01-16
    21:29:09

    0 5

    ~The BILL, ludzie są wygodni i wolą jeździć autami do pracy niż korzystać z komunikacji miejskiej. A że wygląda kiepsko to jest to zamknięte koło.

  • ~ 2016-01-16
    21:29:28

    0 11

    @lukrecja50 a nie uważasz, że osoba w podeszłym wieku która ma 1500 zł renty nie powinna mieszkać sama w dużym domu? Starsze osoby powinne mieć wygodną starość w mieszkaniach z centralnym ogrzewaniem lub w domach spokojnej starości, a nie w domach których nie są w stanie utrzymać.

  • ~ 2016-01-16
    22:29:08

    9 0

    Eh, znowu o tych samochodach. .. To naprawdę nie jest problemem Rybnika. Ale tłumaczyć po raz 15ty? Czy samochody przestaja jezdzic od kwietnia do pazdziernika? (Wtedy alarmow smogowych nie ma). Czy samochody zaczynaja jezdzic po zmroku i systematycznie jezdza coraz wiecej do polnocy? Czy ssmochody nie jezdza w Warszawie, Londynie, Wiedniu? Wystarczy przeanalizowac wskazania poziomow zanieczyszczen w dluzszych okresach czasowych oraz pomyslec logicznie. Jasne, ze fajnie byloby ograniczyc ruch samochodowy w naszym miescie, ale robic z tego priorytet to tak jakby nagiemu na mrozie dac apaszke, zeby zlikwidowac u niego uczucie zimna. Plaszczem trzeba sie zajac

  • ~ 2016-01-16
    22:30:54

    11 0

    A odnosnie samotnych staruszek w wielkich domach, to ile takich znacie? Na mojej ulicy (okolo 60 domow) nie ma ani jednej. Za sa niestaruszkowie nabywajacy nowy samochod, a z komina jak z krematorium

  • ~ 2016-01-16
    22:34:48

    5 0

    P.S. Za oknem wlasnie 400 pylu. Niemiec, Szwajcar, Brytyjczyk, Szwed, Austriak, Wloch, Francuz...nie uwierzylby, ze godzimy sie na zycie w takim syfie. Ba! Wiele osob nie tylko sie godzi, ale jeszcze rekami i nogami zapiera sie przed zmianami, bo wazniejsza wlasna wygoda i interes niz ogolne dobro, zdrowie innych ludzi (bo o czystosci planety nie wspomne, takimi 'duperelami' to juz na pewno nie beda sie przeciez przejmowali)

  • ~agatamiliard12 2016-01-17
    01:25:33

    18 0

    wszyscy walcza z smogiem (MIASTO RYBNIK) ale wszystkiemu jest winne miasto.Buduję dom byłem pytac o dotacje na kocioł ekologiczny czyli podjnik na groszek lub pelet. ODPOWIEDZ W URZEDZIE BYŁA TAKA NA NOWE BUDOWNICTWO NIE NALEZY SIE DOTACJA WIEC KRÓTKA ROZMOWA Z OSOBĄ KTÓRA ZAJMUJE SIE DOTACJAMI I WYSZŁO NA TO ZE MAM KUPIC SOBIE PIEC ZASYPOWY CZYLI SMIECIUCH KWOTA OKOŁO 3 TYS ZŁ WPROWADZIC SIE PRZYJSC DO URZEDU MIASTA PO DOTACJE NA MODERNIZACJE KOTŁOWNI I WTEDY WYWALAM PIEC ZA 3 TYS ZŁ I KUPÓJE NOWY NA KTÓRĄ DOSTAJE DOTACJE TAK OTO MIASTO WALCZY Z SMOGIEM WĄTPIE ZE KTOS TAK ZROBI BO JAK JUZ KUPI PIEC I W NIM PALI TO NIE BEDZIE NIC PRZERABIAŁ JA OSOBISCIE KUPIŁEM KOCIOŁ ZASYPOWY ZA KWOTE 5 TYS JESTEM ZADOWOLONY Z NIEGO ALE MOGE PIWIEDZIEC JESLI DOSTAŁ BYM DOTACJE TO NAPEWNO KUPIŁBYM KOCIOŁ Z PODAJNIKIEM PELETOWYM.Każdy kto czyta ten komentarz i chciałby poprawic powietrze w rybniku niech pierwsze zajdzie sobie do urzedu i jak zagłebi sie w temacie to wcale nie wygląda tak kolorowo jak oni piszą

  • ~ 2016-01-17
    09:10:49

    8 0

    Tak, nie ma żadnego wsparcia dla tych, ktorzy grzeją ekologicznie. My tez od razu chcieliśmy mieć piec gazowy i oczywiscie nie bylo dotacji. Radz sobie sam. Teraz, do comiesiecznych rachunkow tez nie ma żadnego wsparcia. Miasto nie pomaga tym, ktorzy nie trują od lat, a wcale nie jest łatwo

  • ~ 2016-01-17
    09:12:52

    3 0

    A za oknem znowu niebezpieczny poziom zanieczyszczen i nie ma szans na zdrowy rodzinny spacer. Łamane są nasze podstawowe prawa i co z tego? Nic

  • ~daro 2016-01-17
    09:40:58

    0 1

    ogrzewanie domu gazem wyszło mnie w zeszłym roku 3700zł a nie było zimno więc pale węglem bo taniej wychodzi

  • ~daro 2016-01-17
    09:46:14

    4 0

    ~KasiaT czemu akurat tobie mają pomóc ???? na odwrót właśnie!!! ten co ma rodzine i zrobi 1400 zł im powinni pomóc!!!bo palą czym się da

  • ~antyfudali 2016-01-17
    09:59:26

    0 7

    Nie zgodzę się,że przy stanie naszego powietrza można pomijać samochody. Patrząc na wykresy ze stacji Borki piki PM10 występują jednocześnie z pikami C6H6 i NOx (np. 15.1 18:00) czyli zanieczyszczeniami samochodowymi - zdecydowanie wygląda to na korelację. Gorsza jakość powietrza w zimie to nie tylko konieczność ogrzewania,ale też fakt,że w zimie brakuje tej roślinności,która w okresach ciepłych jakąś część zanieczyszczeń pochłania. Silniki samochodowe przy niskiej temperaturze pracują gorzej,a spora część ruchu u nas to krótkie dojazdy (praca,zakupy).

  • ~koty.rybnik 2016-01-17
    10:04:11

    2 0

    agatamiliard12, powiedz mi proszę, bo serio nie wiem - jaka jest różnica w cenie miedzy kopciuchem a piecem na pelet?

  • ~smr 2016-01-17
    11:07:35

    0 0

    ~agatamiliard12 To jest właśnie chory system w tym kraju, że każdy później ma głęboko takie kombinacje ...

  • ~ 2016-01-17
    14:03:37

    1 0

    W PRL-u też były różne badania .... o podobnej wiarygodności. Założę się, że szefem tego laboratorium jest "Ekolog roku"- przynajmniej taki tytuł powinien dostać.

  • ~ 2016-01-17
    15:25:01

    4 0

    Brawo, nareszcie ktoś napisał prawdę - mam na myśli pierwszy komentarz Pana THE Bill. Niestety władze miasta tego nie zrobią, bo nie chcą i wolą zakazy, bilboardy i komunikaty. Czyż nie prościej dać na bilboardach informację o "Polsce w budowie" niż tę Polskę rzeczywiście budować (nie okradać)? Propaganda zawsze się opłaca, tak samo jak nic nie robienie w krótkiej perspektywie (jednej kadencji).

  • ~imrahil 2016-01-17
    16:22:18

    0 0

    ~anty.fudali - bzdury, bzdury, bzdury. benzen powstaje ze spalania paliw stałych, podobnie jak cały ogrom NOx (dlatego w każdej współczesnej elektrowni węglowej redukuje się NOx za pomocą mocznika - w domowych instalacjach NIGDY). przykład dzisiaj - między godz. 9 a 10 jechałem z centrum do Popielowa. od Zamysłowa spotkałem jadących z przeciwka 8 (słownie: osiem) samochodów. w stronę Popielowa całą drogę jechałem sam - nie widziałem na Wodzisławskiej żadnego samochodu przed sobą ani w lusterku. czyli brak ruchu samochodowego. w tym czasie: NOx 137, benzen 35,7, pył 498. z co drugiego komina żółty gryzący dym, Zamysłów i Popielów we "mgle"

  • ~imrahil 2016-01-17
    16:25:40

    2 0

    ~agatamiliard12 - oczekujesz, że ktoś będzie dotował całkiem dobrze sytuowanych ludzi budujących nowe domy? jesteś doskonałym przykładem, że trzeba wprowadzić zakaz spalania paliw stałych (a najlepiej budowy kominów) w nowych domach. zawsze można zbudować kilka metrów kwadratowych mniej, ale lepszej jakości i grzać czysto i wygodnie. może to zmusiłoby takich jak Ty do myślenia. myślę, na system ogrzewania wydałem mniej niż Ty przy śmieciuchu, mam bezobsługowo, czysto i TANIEJ niż Ty.

  • ~imrahil 2016-01-17
    16:28:42

    5 0

    i jeszcze jedno - wczoraj wieczorem to samo - samochody nie jeżdżą, a jak się ściemnia, to benzen, PM10, dwutlenek siarki, NOx w górę. rozumiem, że niektórzy mają wyrzuty sumienia, ale żeby zwalać winę na ruch samochodowy w takiej wiosce jak Rybnik... w Paryżu ten słynny smog to poziom 80 (a nie kilkaset lub ponad 1000 jak w Rybniku) i tam jest RUCH samochodowy.

  • ~Arteks 2016-01-17
    17:45:42

    0 2

    @imrahil - ja bym tego nie ignorował. Na przykładzie Wrocławia gdzie to badano, wynika że ok. 25% zanieczyszczeń w miastach bierze się z rur wydechowych aut. Warto podkreślić, że po polskich drogach jeżdżą auta-szroty, powypadkowe, starocie czy nawet nowsze z wyciętymi filtrami cząstek stałych... Mimo, że więcej zanieczyszczeń pochodzi z niskiej emisji, nie można tego lekceważyć bo niską emisję mamy przez pół roku, a samochody jeżdżą przez cały rok. W Rybniku zarejestrowanych jest 80 tys. samochodów!!! Nasycenie aut w Rybniku jest absurdalnie wysokie i wynosi ok. 580 na 1000 mieszk. Dla porównania w Berlinie ok. 320 na 1000, a w Wiedniu 390 na 1000. Mamy w Rybniku i innych śląskich miastach sytuację postawioną na głowie nie tylko jeśli chodzi o ogrzewanie budynków ale także jeśli chodzi o ilość aut. Odpowiedzmy sobie uczciwie - bieda? A może niefrasobliwość i nieświadomość mieszkańców i władz miasta jest odpowiedzialna za taki stan rzeczy.

  • ~ 2016-01-17
    19:00:15

    0 1

    PIOTRUSBARTUS, napisałeś: "~KasiaT czemu akurat tobie mają pomóc ???? na odwrót właśnie!!! ten co ma rodzine i zrobi 1400 zł im powinni pomóc!!!bo palą czym się da". A ja nie mam rodziny? I skąd wiesz, ile zarabiam? Może zaraz będę zmuszona palić mułem i butelkami, bo na gaz dłużej sobie nie pozwolę? I powiem ci, dlaczego powinno się pomagać tym, którzy zachowują się ekologicznie: żeby wspierać właśnie takie działania. Moja sąsiadka ma piec węglowy i piec gazowy, gdyby ją ktoś wsparł finansowo, na pewno więcej korzystałaby z tego gazowego

  • ~ 2016-01-17
    19:05:35

    1 0

    ANTYFUDALI:" Patrząc na wykresy ze stacji Borki piki PM10 występują jednocześnie z pikami C6H6 i NOx ", sam sobie odpowiedziałeś, te związki powstają przy spalaniu tego, co większość Rybniczan wrzuca do pieca. Tlenki azotu i węglowodory aromatyczne powstają ze spalania złej jakości węgla albo w nieodpowiedniej temperaturze. No ale wiem, wiem, samochody wylatują z kominów domów:) Widze je codziennie, nawet teraz, takie czarnożółte, kłębiaste samochody z domu pod numerem 14, 16, 20... I będą wylatywały do około 23ciej, coraz więcej. Ruch samochodowy taki, że szkoda gadać:)

  • ~antyfudali 2016-01-17
    19:26:35

    0 3

    KasiaT Sorry,ale teraz już totalne bzdury opowiadasz. Interpretuję to,co widzę na wykresie, sama sobie odpowiedz,czemu na tym wykresie nie widać bezpośrednio wpływu Twoich sąsiadów. Benzopiren ze spalania węgla? - zgoda. Ale nie benzen (proszę o wiarygodne źródło,jeśli ktoś uważa,że może powstać ze spalania węgla). Nie uogólniaj tak,jak Ci w danej chwili wygodnie. Co do NOx - sama kiedyś pisałaś,że są powiązane ze spalinami samochodowymi. Czemu teraz się z tego wycofujesz?

  • ~imrahil 2016-01-17
    19:52:08

    0 2

    ~anty.fudali bzdury to Ty opowiadasz. poczytaj "Sprawozdanie z badań zanieczyszczenia powietrza benzenem". NOx faktycznie jest sporo z transportu (jak w Londynie, gdzie jednak nie ma takich stężeń bezno(a)pirenu jak w Rybniku - u nas średnie roczne przekroczone są chyba dwunastokrotnie). w takim Londynie jest NOx + pył. u nas pył + NOx + benzo(a)piren + SO2. wszystkie w Rybniku rosną równo w porach rozpalania i dokładania do kotłów - nie w porach ruchu samochodowego. NOx jednak powstaje także ze spalania paliw stałych - bo po co robiono by w elektrowniach systemy wtrysku mocznika i redukcji NOx? widziałeś kiedyś stężenie NOx przed redukcją i po redukcji w kotle spalającym węgiel optymalnie (elektrownia)? potrafisz wytłumaczyć czy tylko klepać bezsensowne zaczepki? skoro społeczeństwo wyciąga wnioski tak jak Ty, to wiadomo dlaczego otoczenie wygląda jak wygląda. trochę to przykre. problem smogu związany z ruchem samochodowym jest w miastach a nie miasteczkach takich jak Rybnik.

  • ~imrahil 2016-01-17
    19:53:45

    0 0

    żeby nie było nieporozumień, dodam, że benzen rośnie razem z innymi wskaźnikami wraz z rozpalaniem w kotłach także w porach zerowego ruchu samochodowego. bezno(a)piren nie jest mierzony automatycznie.

  • ~imrahil 2016-01-17
    20:17:24

    1 0

    na stronie WIOS widać, że zaczęło się wieczorne dokładanie do kotłów i duszenie opału, żeby do rana nie wygasło. antyfudali, czym grzejesz dom?

  • ~Arteks 2016-01-17
    20:23:53

    0 2

    @imrahil - chyba cię zaskoczyłem danymi, że na 1000 mieszkańców Rybnik ma więcej zarejestrowanych samochodów niż Berlin czy Wiedeń... I to dużo więcej! U nas niestety nakłada się nieświadomość związana z grzaniem z fatalną polityką transportową. Całe szczęście, że na moich Nowinach aż tak nie śmierdzi. :D

  • ~ 2016-01-17
    20:27:59

    0 3

    Smog w naszym mieście jest spowodowany tym, że węgiel wciąż jest bardzo tani. Mieszkańcy opalają swoje domy węglem w sposób maksymalnie nieekonomiczny bo cena węgla niska. Jakby węgiel zdrożał do 1500 zł za tonę to palacze zaczęliby się zastanawiać jak spalić całość węgla a nie 40% cennego paliwa wyrzucać kominem w powietrze.

  • ~antyfudali 2016-01-17
    20:36:57

    0 0

    Imrahil Może przyhamujesz trochę emocje,to zaczniesz lepiej myśleć. Czy ja w którymkolwiek miejscu stwierdziłem,że piece nie są winne smogowi u nas? Próbuję jedynie zwrócić uwagę,że wpływ samochodów nie jest bez znaczenia. Tak samo nigdzie nie twierdziłem,że NOx nie powstają w zwykłym piecu,jedynie że więcej powstaje go przy spalinach samochodowych. Co do benzenu - cięższy od powietrza,łatwopalny,nawet wybuchowy,temperatura wrzenia 80C,praktycznie nierozpuszczalny w wodzie - nie bardzo widzę opcję,by przez komin mógł opuścić kotłownię. Za to jest składnikiem benzyny.Łącząc fakty:benzen wraz z NOx idący w górę to prawdopodobnie działka spalin komunikacyjnych,a nie rozpalania w piecach. Zakładając,że Arteks poprawnie wytypował,że z rur wydechowych mamy 25%,to przy przekroczeniu normy o 500% już same spaliny z samochodów dają nam 125% normy. Chcesz powietrza spełniającego normy? - spaliny samochodowe też muszą zostać ograniczone.

  • ~imrahil 2016-01-17
    20:37:34

    2 0

    ~Arteks - to teraz poszukaj ile jest kotłów węglowych na 1000 mieszkańców w Berlinie, a ile w Rybniku i wyjaśnij dlaczego w Rybniku smog nie ma żadnego związku z dniem tygodnia, czyli ruchem samochodowym :)

  • ~imrahil 2016-01-17
    20:42:15

    0 2

    ~anty.fudali - w pierwszej kolejności ogrzewanie. dlaczego latem nie ma takiego problemu? skoro ten benzen taki łatwopalny to jaka różnica czy nie dopala się w silniku czy kotle? paruje w temperaturze 80*C, a samozapłon jest w ponad 500*C - sam sobie odpowiedziałeś dlaczego leci z kominów domów, np. właśnie teraz albo dzisiaj rano, kiedy brak jest samochodów. beznzen i NOx ze spalin samochodowych nie pojawiają się w momentach kiedy nie ma ruchu samochodowego. włącz myślenie.

  • ~Arteks 2016-01-17
    20:47:02

    0 4

    @imrahil - ale ja nie muszę nic wyjaśniać bo w Berlinie byłem wiele razy i tam nikt nie kopci. Ale skoro nazywasz nasze miasto "miasteczkiem" to skąd u nas tak duże i nienormalne nasycenie autami? W każdej okolicznej wsi też, po 2 auta na placu i każdy ranek to robi najazd na Rybnik... Jeśli chcemy dbać o powietrze to musimy to robić kompleksowo, na razie niestety takiej polityki na Śląsku nie widzę. Rybnik woli budować drogi na peryferiach zamiast np. komunalne domy gdzie możnaby umieszczać rodziny czy osoby z budynków ZGM które nie nadają się do termomodernizacji lub osoby starsze które nie radzą sobie z ogrzewaniem i które zostały same.

  • ~antyfudali 2016-01-17
    20:49:52

    0 0

    No jak Ty uważasz,że mamy tak bogatych ludzi,że w piecach palą benzyną,to nie mamy o czym gadać.

  • ~Arteks 2016-01-17
    20:56:13

    0 2

    @antyfudali - mamy bardzo bogatych ludzi w mieście co przekłada się na dochody miasta ale można też tego doświadczyć w tak ciepłych miesiącach jak maj czy wrzesień. Który biedny człowiek by wtedy palił? A u nas co druga chałupa kopci nawet wtedy kiedy realnie jest ciepło. BIEDA nie jest powodem złego stanu powietrza bo... biedy u nas nie ma. Nieliczni biedni ludzie mieszkają w mieszkaniach socjalnych lub ZGM w Boguszowicach, Niedobczycach czy Piaskach. A najgorsze powietrze jest w relatywnie "bogatych" dzielnicach takich jak chociażby Popielów, Radziejów, Orzepowice itd. Wielu mówi, że ich nie stać na podłączenie do siecie ciepłociągowej, a w tym samym mieście rok temu do sieci podłączyło się prawie całe osiedle domków w dzielnicy Rybnicka Kuźnia. Przekonywał do tego któryś z radnych i... okazało się, że ludzie dali się przekonać. Ja zawsze mówię, że jest XXI wiek i tak samo jak zaakceptowaliśmy koszty związane z autami, telefonami, komputerami, tv cyfrową, internetem, tak samo dla dobra ogółu (i własnej wygody) społeczeństwo powinno dojrzeć i zrozumieć, że palenie mułem czy w byle jakim piecu to przeżytek.

  • ~imrahil 2016-01-17
    21:03:53

    0 0

    @imrahil - to jeszcze inaczej, bo nasycenie autami na mieszkańca to jedno, a liczba aut w Berlinie a Rybniku to drugie. w Berlinie wielokrotnie więcej jest samochodów. skoro byłeś w Niemczech, to pewnie znasz codziennie niemieckie korki w okolicach autostrad i na autostradach - takie o jakich przeciętnemu rybniczaninowi się nie śniło. co do liczby kotłów - to nawet nie ma co przeliczać na 1000 mieszkańców. zapewne w wielokrotnie większym Berlinie tych kotłów jest bezwzględnie mniej niż w Rybniku. to nie zmienia faktu, że komunikacja miejska w Rybniku woła o pomstę do nieba, ale transport w naszym przypadku nie ma takiego znaczenia jak kotły na paliwa stałe, których przybywa z każdym tygodniem.

  • ~imrahil 2016-01-17
    21:07:09

    0 1

    i oczywistym jest, że bieda nie jest powodem smogu, a na pewno nie głównym. biedni ludzie nie budują ogromnych domów. to po prostu polskie "zastaw się, a postaw się" - najpierw budowanie, potem myślenie i okazuje się że budujący zaniedbał całkowicie lekcje ekonomii, więc opłaca się tylko śmieciuch w nowym domu.

  • ~Arteks 2016-01-17
    21:49:25

    0 3

    @imrahil - i z tym się zgadzamy, że bieda nie jest powodem do palenia byle czym. Odnośnie korków w Berlinie to specjalnie pytałem o to znajomych którzy tam mieszkają od 25 lat (bo ja osobiście nigdy nie spotkałem) i powiedzieli mi, że jedyne dni gdy zdarzają się korki do piątek 15.00-18.00 i poniedziałek 6.00-9.00, trochę mało jak na 3 milionową stolicę jednego z najbogatszych państw Europy bo w Rybniku korki są codziennie i to nawet ok. 12.00 w kilku miejscach...

  • ~ 2016-01-17
    22:10:12

    0 0

    A, bo my mamy trzy ulice na krzyż i wszyscy chcą naraz nimi przejechać, szczególnie między 14 a 15.30. Ale nie są to godziny pików poziomow zanieczyszczen, prawda?

  • ~ 2016-01-17
    22:15:59

    2 0

    Berlina nie znam, ale w Londynie korki sa od rana do wieczora, więcej się stoi niż jedzie

  • ~Valjean 2016-01-18
    07:48:42

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2016-01-18
    09:19:14

    1 0

    Ja mam szczescie mieszkać w takiej dolinie z domkami jednorodzinnymi. Odlot :)

  • ~ 2016-01-19
    08:34:39

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4921