- Nowa tożsamość wizualna Rybnika jest odpowiedzią na chęć ujednolicenia i uporządkowania symboliki miasta. Dlatego oceniając nowe logo należy wziąć pod uwagę, że ma ono być uniwersalnym znakiem wykorzystywanym nie tylko do celów promocyjnych, ale również do celów identyfikacyjnych instytucji miejskich. Po analizie nowego Systemu Identyfikacji Wizualnej łatwo dojść do wniosku, że decyzja miasta o spójnym systemie wizualnym była słuszna – pisze dla Rybnik.com.pl Krzysztof Palarczyk - Dyrektor Artystyczny agencji NoMonday.
Wczoraj w magistracie zaprezentowane zostało nowe logo i identyfikacja wizualna Rybnika. Jak to zwykle bywa w takich przypadkach, głosy i opinie na temat nowej szaty graficznej miasta są podzielone – zobacz wyniki sondy.
O zdanie poprosiliśmy również niezależnego eksperta w osobie Krzysztofa Palarczyka - Dyrektora Artystycznego rybnickiej agencji NoMonday, który z boku ocenił jakoś przygotowanych kreacji oraz porównał je do poprzedniego logo miasta. Oto jego przemyślenia:
Dotychczasowa identyfikacja promocyjna miasta, a raczej zaledwie logo składające się z kolorowych szczupaków i hasła „Rybnik. Miasto z ikrą" nie wnosiła wiele do wizerunkowej wartości miasta. Jej przekaz i forma budziły wiele zastrzeżeń zarówno mieszkańców, jak i ekspertów, co było tematem wielu dyskusji. Instytucje miejskie w komunikacji urzędowej i informacyjnej posługiwały się z kolei głównie herbem miasta, który przez swoją szczegółowość był mało czytelny, a także nie odpowiadał aktualnym wymaganiom i odbiegał wizualnie od aktualnych trendów. Zarówno w przypadku logo promocyjnego miasta, jak i w przypadku herbu brakowało kompletnego systemu identyfikacji wizualnej, który zawierałby wytyczne regulujące sposób stosowania znaków w przestrzeni miejskiej czy na poszczególnych materiałach. Pojedyncze symbole czy kilka projektów plakatów to zdecydowanie za mało, aby można było mówić o kompleksowym systemie, który na lata uporządkuje sposób komunikacji miasta z mieszkańcami oraz z odbiorcami spoza Rybnika.
Nowa identyfikacja wizualna miasta Rybnik to zupełnie inne podejście miasta do komunikacji niż dotychczas. Jeden wspólny znak oraz jeden uporządkowany i kompleksowy zbiór wytycznych będą odpowiadały za całą komunikację miasta zarówno w kwestii promocji, jak i w kwestii informacyjnej poszczególnych miejskich instytucji.
Zaprezentowane logo miasta Rybnik to nowoczesna interpretacja miejskiego herbu. Znak bardzo mocno czerpie z heraldyki i herbu miejskiego, co jest całkowicie zrozumiałe w przypadku, gdy będzie on pełnił również rolę identyfikacyjną miasta. Symbol prezentuje się bardzo schludnie i estetycznie. Całość jest utrzymana w minimalistycznej, konturowej stylistyce, co wpłynęło na poprawę czytelności elementów umieszczonych na tarczy herbu. Prosta i wyrazista typografia współgra z sygnetem i zachowuje czytelność nawet przy niewielkich rozmiarach.
Można mieć zastrzeżenia do podstawowej kolorystyki użytej w herbie. Stanowi ona dobre tło dla czerni, ale według mojej opinii powinna być nieco bardziej błękitna. Dobrana paleta kolorów dodatkowych jest bardzo żywa i w tym zestawieniu oraz na różnych nośnikach ten podstawowy kolor niebieski wypada słabo.
Ciekawie prezentują się zaproponowane motywy wzornicze nawiązujące do witraży pochodzących z okien rybnickiego Urzędu Miasta. Być może postacie z witraży nie będą rozpoznawalne nawet dla samych mieszkańców Rybnika, natomiast jest to świetne nawiązanie do elementów miejskich, a styl wykonania ilustracji jest odpowiedni do pokazania innych rybnickich budowli, czy ikon w materiałach informacyjnych.
Bardzo dobrze wyglądają również pozostałe elementy identyfikacji wizualnej. Dodatkowa kolorystyka stosowana na różnych nośnikach sprawia, że są one wyraziste i świeże, a stały układ kompozycyjny powoduje, że wszystkie materiały są przejrzyste, a przede wszystkim spójne.
Ujednolicenie i uporządkowanie identyfikacji wizualna miasta Rybnik było potrzebne. Postawienie w tym przypadku na herb i stworzenie znaku na bazie miejskiej heraldyki, która funkcjonuje od lat było bardzo dobrym rozwiązaniem. Na duży plus zasługuje kompleksowo przygotowana identyfikacja, która dobrze uzupełnia zaprezentowany znak. Miejmy nadzieję, że przygotowane logo oraz system identyfikacji wizualnej miasta Rybnik zostaną efektywnie wykorzystane i będą służyć mieszkańcom przez dłuższy czas.
Krzysztof Palarczyk jest Dyrektorem Artystycznym NoMonday. NoMonday to rybnicka agencja marketingu interaktywnego, specjalizująca się w komunikacji marketingowej. Realizuje strategiczne projekty dla takich marek jak Hennessy, Belvedere, CCC, ING Services Polska, Saint-Gobain czy Agora.
Tagi: logo Rybnika, nowe logo Rybnika, Rybnik identyfikacja wizualna, herb Rybnika, Krzysztof Palarczyk, NoMonday
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
43917Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
41933Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
37588Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
29307W tym wypadku zginęła matka i jej 11-letnia córka. Policja prosi o pomoc (zdjęcia)
28112Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+318 / -19Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+187 / -2Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+154 / -4Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
+142 / -10Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
+143 / -19Komisarz wyborczy: T. Pruszczyński zrzekł się mandatu radnego Rybnika. „Decyzję podejmę po II turze”
37Szczepan Twardoch kontra Maciej Kopiec. Poszło o Łukasza Kohuta. Pisarz doczekał się odpowiedzi europosła
26Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
25"Nie jestem przeciwnikiem walki o czyste powietrze". A. Sączek twierdzi, że jego piec spełnia normy ustawy
21Łukasz Kohut rozstanie się ze skłóconą Lewicą? Onet: wystartuje do Parlamentu Europejskiego z list KO
19Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~akronaut 2018-04-25
16:43:53
Rybnik zza krat.
~dizers 2018-04-25
20:45:38
herb lepszy niż pięć penisów
~Arteks 2018-04-25
22:05:21
Niech będzie ale ta witrażowa maszkara na autobusie wygląda strasznie, a napisów Rybnik jest tam po prostu za dużo. Polecam władzom miasta obejrzenie malatury autobusów w Krakowie i Ostrawie (też w kolorze niebieskim).
~13marynarz 2018-04-25
23:50:15
A może by tak wysiłek i pieniądze skierować na nowoczesne zamiatarki ,
zmywać chodniki i ulice przynajmniej w centrum. Miasto jest brudne i zapylone. W zimie wdychamy smog, a w lecie pył uliczny. Wszędzie króluje wszechobecny pył.
Czystość miasta głównie wpływa na jego wizerunek, a nie logo.
~green electricity 2018-04-26
19:58:36
Co w takim razie będzie na rondzie z którego usunięto 5 rybek? Czy pomyślano o jakimś motywie do snapchata? (są rybki)