zamknij

Wiadomości

Dworzec PKP w Rybniku: widać efekty prac na pierwszym peronie. Co z pozostałymi?

2017-09-28, Autor: 

Dworzec kolejowy w Rybniku zaczyna się zmieniać. Efekty prac na peronie pierwszym już widać, roboty potrwają na nim jeszcze do grudnia. Od 21 września rozpoczęto przebudowę drugiego peronu. Kiedy zakończy się cała inwestycja w tym miejscu?

Reklama

Prace na peronie pierwszym będą trwać jeszcze do grudnia br. - Peron 1 został podwyższony do wysokości 0,76 m. W dniu 21.09.2017 r. rozpoczęto prace związane z przebudową peronu 2, który również zostanie podwyższony do wysokości 0,76 m. Nowa nawierzchnia, oświetlenie, odnowiona wiata i mała architektura (ławki, tablice informacyjne, oznakowanie) poprawią komfort oraz bezpieczeństwo obsługi podróżnych. Prace potrwają do końca 2017 roku - wyjaśnia Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

Z kolei remont peronu 3 zaplanowano na rok 2018. Przebudowa będzie prowadzona w podobnym zakresie jak powyżej. 

Przypomnijmy, przebudowa części dworca PKP związana jest z rewitalizacją linii kolejowej na trasie Chybie-Żory-Rybnik-Nędza. Dzięki temu ma zostać usprawniona przepustowość, a transport kolejowy ma być bardziej konkurencyjny ze względu na skrócony czas przejazdu na wyremontowanej trasie.

Prace PLK obejmą w różnym zakresie 5 stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice Żory oraz przystanki: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski. W efekcie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Nowe nagłośnienie zapewni lepszy odbiór komunikatów. Perony będą także wyższe, co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów i zgodnie z wprowadzanym przez PLK standardem, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Inwestycja warta jest ponad 370 mln zł. Więcej na ten temat przeczytacie też w artykule >>Kolejna duża inwestycja PLK w regionie. Ponad 370 mln złotych na linię Chybie-Rybnik-Nędza<<

Oceń publikację: + 1 + 38 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~charlie 2017-09-28
    17:13:30

    62 4

    I serio ten żwir na I peronie tak zostanie?

  • ~ 2017-09-28
    17:34:51

    45 5

    Nowoczesny skład pochodzi z 60 -70 r

  • ~Łukasz Radomski 2017-09-28
    17:59:51

    70 0

    Przepraszam jeśli przeoczyłem tę informację w artykule, ale na kiedy planowane jest dokończenie całości peronu I-go? Poki co zostało chyba wykonane jedynie jego obrzeże? A odnośnie peronu II-go - czy po wykonaniu obrzeży po obu stronach w zakresie podobnym do I-go ta pustka ktora pozostanie posrodku mogłaby zostać wysypana piaskiem żeby podróżni mieli wrażenie że wysiadają z pociągu w jakims nadmorskim kurorcie? Bo taki chamski czarny żwir to jednak trochę wiocha jak na 370 mln...

  • ~Dador 2017-09-28
    18:31:01

    52 1

    Na pierwszy rzut oka widać, że po posadowieniu płyt peronu, powstała różnica poziomów. Teraz zniwelowano to używając żwiru, ale mam nadzieję, tak jak wszyscy oglądający te zdjęcia, że to tylko chwilowo na czas remontu. Bo nie wyobrażam sobie, aby tak miało zostać docelowo. Z takiego bubla śmiałaby się cała Polska. Z peronem drugim i trzecim będzie łatwiej, bo tam dostosowanie się do nowej wysokości peronu będzie mniej skomplikowane. Peron 1 musi jednak harmonijnie zgrać się z budynkiem dworca, inaczej tego nie widzę.

  • ~akronaut 2017-09-28
    18:48:34

    30 0

    kto się na to zgodził?

  • ~Arteks 2017-09-28
    20:09:59

    22 38

    @Łukasz - wiocha totalna ale tymczasowa. Podobno nie mogą dokończyć płytkowania z powodu wymiany bramek trakcji elektrycznej które będą wbijane właśnie w miejscu tego żwiru. I niestety to potrwa pewnie do wiosny przyszłego roku. @adamczykhenryk - dokładnie ten skład pochodzi z 1979 roku i chociaż jest przestarzały to musisz nieco inaczej podchodzić do tego tematu bo żywotność taboru szynowego jest dużo dłuższa niż samochodów. Przynajmniej kilkukrotnie dłuższa. Taka jednostka mająca 38 lat to odpowiednik 13-15 letniego auta... @dador - będzie to zniwelowane - aczkolwiek i tak mam obawę czy będą odpowiednie odwodnienia bo jak nie to mogą być zalewane pomieszczenia dworca. Ale chyba ktoś tego pilnuje...

  • ~Станислав Андрей 2017-09-28
    20:59:36

    47 7

    Szkoda że zniszczony został budynek na peronie drugim. Można było tam urządzić poczekalnie, sklepik, kasę, czy nawet przechowalnię na rowery - wzorem Holandi, gdzie przy każdej stacji jest takie pomieszczenie....

  • ~morfeus12 2017-09-28
    21:40:31

    51 10

    o tu chwalić.. Choćby cały ten peron byl w złocie to i tak ludzie nie przesiądą się do kolei bo dalej wlecze się tak samo jak od wielu lat, nadal pociągi jeżdżą z Rybnika do Katowic dłużej niż przed wojna... Do czasu aż nie zostanie wykonany drugi tor na całej długości trasy Rybnik- Katowice i podróż nie skróci się do przynajmniej 30 minut wydawanie milionów na wycinanie drzew i remontowanie infrastruktury mija się z celem! To jest po prostu chore, żeby dwa tak duże ośrodki miejskie były połączone tylko jednym torem. Gdzie indziej w Polsce Pipidówki łączy się podwójnymi a u nas jest jeden i nikt nie widzi problemu. Gdzie są nasi Posłowie?

  • ~Arteks 2017-09-28
    21:54:02

    20 39

    @morfeus12 - piszesz, że nawet jakby były złote... A sam zobacz, że perony przy tej linii są dość mocno wyeksploatowane, tabor będzie w całości wymieniony dopiero w ciągu 1,5 roku (często jeżdżą takie staruchy jak ten ze zdjęcia) a... ludzi jeździ co raz więcej. Są takie pociągi gdzie trudno o miejsce siedzące. Większość pociągów osobowych które zatrzymują się na każdym przystanku trasę Rybnik-Katowice pokonują obecnie w ok. godzinę. Ale przyśpieszona Vladislavia jedzie już tylko 51 minut. Pospieszny pociąg IC Porta Moravica z jednym postojem w Tychach 42 minut. Czyli ten pospieszny pokonuje trasę między Katowicami a Rybnikiem już w takim czasie jak auto jadąc przepisowo A1 + A4 z tym, że on jeszcze zatrzymuje się w Tychach, a autem się nie zatrzymujesz nigdzie. Warto jednak dodać, że korki na wyjazdach z autostrad, a także w centrum Rybnika i Katowic nieco niewelują te uzyski czasowe samochodu - jeśli jedziemy w godzinach szczytu i zazwyczaj autem jedzie się wtedy ok. 50-55 minut (z okolic dworca w SR w okolice dworca SK). Warto wspomnąć, że jeszcze 10 lat temu podróż pociągiem z Rybnika do Katowic trwała 80-85 minut, czyli dzięki wolnym ale postępującym pracom, skrócono ją o 20-25 minut. :D A perony nie tylko poprawią estetykę ale ułatwią wchodzenie/wychodzenie z pociągu.

  • ~awas 2017-09-29
    01:14:02

    29 2

    Ja mam nadzieje że ten żwir zostanie zabrany i peron bedzie miał twarde podłoże jak wczesniej bo jak na razie to jest obciach!

  • ~THE Bill 2017-09-29
    07:28:20

    29 1

    1. A składy jak były brudne, tak nadal są. 2. Ten żwir to porażka. Jak przyjdzie śnieg, mróz to ludzie zaczną "jeździć". 3. Drugi tor do Katowic.. Ehh władze miasta!! Do dzieła! 4. Ta wiata faktycznie by się przydała, przy czym na drugi peron nie dostaniesz się nawet z wózkiem dziecięcym (bo nie ma pochylni), więc akurat tam by się to nie sprawdziło. SOKiści tylko czekają na tych co to na rowerze przejeżdżają przez peron. Traktują ich conajmniej jakby jeździli po pałacu prezydenckim.

  • ~Sape Xls 2017-09-29
    11:37:21

    16 1

    Skład na zdjęciu faktycznie pochodzi z 1979 roku, ale przeszedł remont niecałe 3 lata temu.

  • ~ 2017-09-29
    15:21:25

    20 0

    nie remont a naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów i zespołów oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych (opisane w skrócie), ale technologicznie to nadal lata 50,bo w prostej linii pochodzi od EW55, gdyby był zmodernizowany do standardu AKM czy AKS wtedy byłby dużo bliższy współczesnym produkcjom

  • ~Pawel P Bromann 2017-09-29
    18:11:19

    8 2

    Porownajmy Gliwickie perony i remont dworca do Rybnika...
    Marginalizacja Rybnika jest trwa.

  • ~Arteks 2017-09-29
    18:33:29

    5 9

    @PawelPBromann - zaangażowanie miasta czy polityków w Gliwicach przyniosło określone skutki w postaci chociażby schodów ruchomych czy hali peronowej. Z drugiej jednak strony w Gliwicach są o wiele większe potoki pasażerskie. U nas kolej "odradza się" po latach średniej oferty i braku współpracy na styku kolej - inni przewoźnicy czy miasto. Tam bardzo mocno sfatygowane były wiaty peronowe i nie nadawały się do dalszej eksploatacji - stąd decyzja o budowie jednej hali peronowej. Nasze "poniemieckie" wiaty są w niezłym stanie - jeśli miano by coś popsuć, wolę to co jest o ile oczywiście będzie to poprawione. Zerknij sobie np. na stację Gdynia Główna jakie tam zafundowano kilka lat temu fatalne, współczesne wiaty. Jest jeden plus estetyczny między modernizacją Rybnika, a innych stacji realizowanych wcześniej, w tym Gliwic. Same krawędzie peronowe nie są różowe! PKP PLK była mocno krytykowana za ten ostry, kiczowaty róż na peronach. Tak więc nie wiem o jaką marginalizację ci chodzi? Niech przybędzie pasażerów w Rybniku to się upomnimy o schody ruchome. Na razie 40-60 osób na pociąg to trochę za mało aby inwestować tu w "złote klamki". Natomiast cieszy, że jednak będzie wygodniej, estetyczniej i nowocześniej.

  • ~ 2017-09-29
    19:54:07

    9 0

    Na razie ta ziemia na peronie to straszny widok ale miejmy nadzieję, że po zakończeniu prac będzie ładnie. Samo podwyższenie peronu dla wsiadających to dobry pomysł. Bardzo ucieszyłyby mnie windy i porządny remont przejścia podziemnego z mocniejszym oświetleniem.

  • ~mewa74 2017-09-30
    14:12:06

    6 0

    Na dworcu jest oprócz braku podjazdów, tego okropnego żwiru jest jeszcze jeden feler i dziwię się, że nie zrobiono z tym nic podczas remontu budynku dworca. Otóż drzwi wejściowe, ciężkie wahadłowe i wąskie. Nie można było przerobić wejścia na przykład na rozsuwane.
    No i ten koszmarny tunel, niby po remoncie, a ciągle przecieka, woda kapie z sufitu, zdarza się, że woda zalewa całe przejście. Podmokły teren czy co?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4960