zamknij

Biznes

Dworzec kolejowy na Paruszowcu prawie gotowy. Dzisiaj rozpoczął się odbiór techniczny

2015-12-29, Autor: 
Prace remontowe na terenie dworca PKP w dzielnicy Paruszowiec dobiegają końca. Dzisiaj (29 grudnia) rano rozpoczął się odbiór techniczny obiektu, który zostanie uroczyście otwarty najprawdopodobniej na początku przyszłego roku.

Reklama

Przypomnijmy, że na początku lipca ruszył długo zapowiadany i oczekiwany przez mieszkańców Rybnika remont zabytkowego dworca na Paruszowcu. Zakres prac obejmował m.in. wyburzenie skrajnych części obiektu (przy zachowaniu części stanowiącej zadaszenie nad schodami oraz budowę poczekalni dla podróżnych), remont zabytkowego wejścia głównego od ul. Mikołowskiej oraz wykonanie nowego oświetlenia wejścia. Koszt remontu wyceniono na około 450 tys. złotych netto. Inwestycja obejmowała również naprawę powierzchni ścian przejścia pod torami, zabudowy nowej posadzki na schodach i w przejściu oraz do odnowienia tynków wewnątrz przejścia. 

Dzisiaj, po niecałym półroczu rozpoczął się odbiór techniczny obiektu. Na miejsce przyjechali przedstawiciele inwestora, nadzoru budowlanego, konserwator zabytków, a także radny dzielnicy Paruszowiec-Piaski – Andrzej Oświecimski, który od dawna zabiegał o remont zabytkowego dworca. Oglądając dzisiaj wyremontowany obiekt nie krył zadowolenia. - Budynek wygląda fajnie. Oczywiście w trakcie kontroli wyjdą drobne usterki, które trzeba „dopieścić”. Zasadnicze prace zostały wykonane zgodnie z projektem. Po dzisiejszym spotkaniu uzgodnimy, co jeszcze trzeba zrobić. Podejrzewam, że do 1,5 tygodnia uroczyście otworzymy dworzec – powiedział nam radny.

>>Dworzec kolejowy na Paruszowcu prawie gotowy - zdjęcia<<

Oceń publikację: + 1 + 19 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (29):
  • ~halupczok1 2015-12-29
    13:10:08

    70 0

    Ładne. Dodatkowo należy zamontować dobry monitoring żeby nikomu nie przyszło na myśl ozdabianie. Szkoda by tego było

  • ~niuti 2015-12-29
    13:21:31

    34 0

    Mam nadzieję, że jest monitoring, chyba, że "robota musi się kręcić".

  • ~Max 2015-12-29
    15:01:33

    35 0

    Monitoring to nie wszystko....Musi być błyskawiczna reakcja odpowiednich służb....Dworzec ładny..

  • ~wojtussr 2015-12-29
    17:01:00

    14 0

    Teraz zapraszam do wypowiedzi osoby którym tak baaaaaardzo nie podobało się to, w jaki sposób był prowadzony remont.
    Szczerze powiedziawszy, to całkiem nieźle im to wyszło. Po części zachowany dawny styl, a po części czuć ducha nowoczesności. Wielkie Brawa

  • ~___ 2015-12-29
    18:02:07

    13 0

    remont cieszy, ale należy wspomnieć, że obecna część naziemna to budowla w stylu oryginału, a nie wierna jej rekonstrukcja (nowy budynek jest krótszy), klimatu dodałyby też zrekonstruowane stylowe lampy po obu stronach wejścia (oryginał możemy zobaczyć w rybnickim Muzeum), a co ze starym wyposażeniem , pamiętam tam stary ternion (specjalną szafę na bilety kartonowe), do parapetu okienka kasowego był zamocowany masywny komposter ( urządzenie mechanicznego wytłacznia daty na tych biletach) czy bębnowe rozkłady jazdy i wewnętrzne drewniane ławki z logo PKP, szkoda tylko ,że przy takiej inwestycji nie przebito przejścia na drugą stronę, w tych warunkach ścieżka po nasypie będzie miała rację bytu przez kolejne lata

  • ~ 2015-12-29
    20:41:53

    2 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~___ 2015-12-29
    21:14:44

    2 0

    szczególnie przed wyborami

  • ~jarczyslaw 2015-12-29
    22:10:52

    13 0

    Z niepokojem śledziłem remont dworca, lecz wyszło przepięknie!!! Ważne aby dworzec służył jak najdłużej w takiej estetycznej, nowej wersji :) Przejeżdżając dzisiaj obok dworca, miałem wrażenie że patrzę na "wycinek" makiety :P super, naprawde super!

  • ~Arteks 2015-12-29
    22:22:26

    6 0

    @jarczyslaw - ten remont przywrócił całe piękno temu obiektowi, a przecież można było go całkowicie unicestwić co jeszcze z jakieś 5-10 lat temu PKP chciała zrobić... @____ - ale to nie jest powiedziane, że każdy starszy obiekt musi pełnić taką samą rolę jak dawniej i musi wyglądać tak jak oryginał. Nowe Gliwice czy Szyb Prezydent nie są już czynnymi kopalniami, nie wszystkie ich obiekty zachowano ale to co najciekawsze pozostało. Ja też bym się przyczepił, że np. pochwyty do drzwi nie są jakieś stylowe... Ale ogólnie efekt jest dobry. Teraz miasto powinno zadbać o okolicę i doprowadzić do końca pomysł z przekuciem się na drugą stronę, a na PKP PLK liczę, że wyremontuje peron bo to obiecali swego czasu.

  • ~artur.rybnik 2015-12-29
    22:27:34

    8 0

    Nie wierzę.większość komentarzy pozytywnych.to chyba przez te święta:-)

  • ~Teddy 2015-12-30
    12:32:56

    0 3

    Taaa... o kampanii wyborczej Pan Oświęcimski pomyślał, ale o podjazdach czy choćby windzie schodowej dla wózków i niepełnosprawnych już nie musiał, prawda? Jeszcze chodzi o własnych siłach to po co. Brawo Rybnik - miasto z impotencją.

  • ~ 2015-12-31
    12:45:54

    0 6

    Bez stałej obsługi czyli za rok ruina.Brak podjazdu dla niepelnosprawnych,brak przebicia do dzielnicyPólnoc.Dla kogo ten dworzerc?

  • ~Arteks 2015-12-31
    12:59:05

    9 0

    @jureq @teddy - nie mędrkujcie bo w przypadku takiej architektury, budowa windy nie byłaby możliwa. Nie da się każdego obiektu sprzed 100 lat przerobić na potrzeby niepełnosprawnych. Na wieże bazyliki też nie da się zamontować windy... A co do obsługi to kto ci ją zapewni na takim przystanku skoro nawet w Wodzisławiu czy Czerwionce od lat nie ma kas? Przebicie ma być wykonane przez miasto - zasięgnij informacji u radnego swojej dzielnicy lub w UM. Ciągle ujadacie i narzekacie, a nawet wam się nie chce zainteresować głębiej problemem dlaczego wykonano coś właśnie tak.

  • ~Arteks 2015-12-31
    13:05:23

    0 0

    @jureq - no i odpowiedź na twoje pytanie - dworzec dla osób którzy dojeżdżają do pracy do tej dzielnicy lub mieszkają w okolicy i chcą się dostać do Katowic, Raciborza czy Bohumina... :) Nigdy wyjątkami które z niego nie będą mogli korzystać nie neguj jakichś inwestycji.

  • ~ 2016-01-02
    16:23:19

    0 8

    Należy podziękować szczególnie panu Prezydentowi Adamowi Fudali, Radzie Miasta, która wspierała pana radnego Andrzeja Oświęcimskiego od co najmniej 10 lat o wyremontowania dworca kolejowego na Paruszowcu. Budynek ma odpowiednie lata ale swym wyglądem przedstawia profesjonalizm budowniczych poprzednich pokoleń. Brawo Andrzej dopiąłeś swego i tak radni powinni działać.
    Uważam, że monitoring należy zabudować.

  • ~czorcik 2016-01-02
    16:52:02

    5 0

    arteks jak ty to "ętelygętnie" porównałeś paruszowicki dworzec z wieżą bazyliki....toż to szczyt "kunsztu" komentatorskiego!!! Idąc twoim"tropem" rozumowania: po co niepełnosprawnym windy, po co podjazdy, po co w ogóle wózki inwalidzkie-przecież 100 lat temu też ich nie było....ale przypomnę, że mamy już rok 2016

  • ~lukkash 2016-01-03
    15:58:27

    6 0

    szkoda, że tak ładnie wyremontowano dworzec :/ w niedługim czasie nowe farby na ścianach zostaną pewnie przyozdobione gustownymi napisami pozostawionymi przez gówniarzerię i "psełudo" kibiców.
    Zamiast wspomnianego monitoringu, ustawić jednego milicjanta z pałą który powinien lać zdrowo każdego podejrzanego typa.

  • ~ 2016-01-03
    21:06:14

    0 8

    ~jureq Przebicie się na drugą stronę ma kosztować ok. 400 000 zł. a pod most idzie już ścieżka którą wystarczyłoby wyłożyć kostką. 2 minuty dłużej. a koszt dużo niższy. Z dworca korzysta niewiele (kilkadziesiąt) osób, mecze i basen tylko latem. 400 000zł nie ma ważniejszych inwestycji. Za to byłby kolejny plac zabaw i ścieżka tez!

  • ~ 2016-01-03
    21:23:58

    6 0

    Rosthost.Według twego rozumowania warto było rozwalic stary i wybudować nowy dworzec dla kilkudziesieciu osob ale nie warto zrobic kilku metrow przebicia które połaczy dwie dzielnice.Przeciez przebicie nie służyłoby tylko pasazerom kolei.Za brak podjazdów dla niepelnosprawnych lub kobiet z wózkiem ten dworzec nie powinien byc wogole oddany do uzytku.

  • ~Arteks 2016-01-03
    22:21:12

    3 0

    @rosthost - absolutnie nie można myśleć takimi kategoriami bo miasto które ma aspiracje, nie jest biedne i ma dość duże zaległości ze stosowaniem zasad zrównoważonego transportu MUSI mieć kasę na takie projekty. A do nich właśnie należy uporządkowanie kwestii dojścia/dojazdu do przystanków kolejowych. W tym przypadku przepust załatwi również sprawę połączenia rowerowo-pieszego dwóch dzielnic i skróci wielu osobom drogę dojścia do różnych celów. Placów zabaw w ramach budżetu obywatelskiego powstaje wiele, natomiast na tematy związane z różnymi wymiarami dostosowania komunikacji zbiorowej do współczesnego Rybnika miasto bardzo skąpiło pieniędzy. Efekty tego mamy - co raz bardziej zapchane drogi i narastające problemy z tym powiązane np. co raz większe problemy z miejscami do parkowania, smogiem, hałasem i co raz większe koszty z utrzymywaniem nowych dróg! Sam sobie zadaj pytanie - ile miasto w ciągu ostatnich 25 zainwestowało w drogi, a ile w sprawy związane z komunikacją zbiorową, rowerami, pasażami dla pieszych? Prawda, że nieproporcjonalnie mało? Dlatego akurat jestem rękami i nogami za tym aby nowej ekipie udało się doprowadzić do budowy w tym miejscu tego przepustu, a także każdej inwestycji która pozwoli Rybnikowi gonić wypróbowane rozwiązania związane z zrównoważonym rozwojem z innych miast.

  • ~marcin_o 2016-01-04
    10:33:13

    7 0

    No ciekawy jestem kiedy to przejście powstanie – czy w ogóle powstanie? Szkoda, że przy takim remoncie nie można było zapewnić normalnego i bezpiecznego dojścia od strony ul. Żużlowej. Ktoś poruszył temat niepełnosprawnych – faktycznie zapomniano o nich przy tej inwestycji. Nie jest prawdą co pisze Arteks, że się nie da – taka winda w takim obiekcie to żaden cud techniki, są również rozwiązania alternatywne do windy. Przy okazji Arteks: podaj linka do źródła informacji, że powstanie przejście w nasypie. Kto to deklarował? Jak UM to już się boję, bo ostatnio słyszałem wywiad z Prezydentem ws. ciepłociągu z Chwałowic, gdzie rozkładał ręce bo ciepłociąg nie jego (nasyp też nie jest jego). Jak na razie pozostaje mieszkańcom dzielnicy północ sypanie popiołu po nasypie i chwytanie się drzew wspinając się na peron - XXI wiek :)

  • ~Teddy 2016-01-05
    08:51:33

    6 0

    @Arteks - walnąłeś z tą windą jak łysy grzywką o kant kuli :-) Nikt nie mówi o windzie typu dźwig w szybie tylko jest takie coś co nazywa się windą schodową (platformą schodową) zamontowaną na poręczy do ściany, która świetnie pokonuje nawet zakręty 90 st. z którym tu akurat mamy do czynienia. To nie pierwszy przykład kompletnej ignorancji w sprawach przystosowania obiektów do ON. Na głównym dworcu też nie znajdziesz usprawnień - jedyne, ze zapierdzielasz dookoła, żeby dość do kładki pod semaforami wyjazdowymi. A co z przejściem na drugi peron? Co do wind w obiektach zabytkowych to wybierz się do Warszawy, na Krakowskie przedmieście, tam tuż przy Kolumnie Zygmunta jest zejście na trasę W-Z z ruchomymi schodami i o dziwo obok nich znajduje się winda kabinowa poruszająca się po tej samej pochylni co schody ruchome :-) Kolej na Gubałówkę też jedzie po stoku a stoisz na poziomej podłodze :-) Magia? Nie, wystarczy pomyśleć i chcieć. Tylko ze w Polsce to jest tak, ze inwestor tnie koszty, nadzór budowlany ma to w d***, inspektor budowlany bierze łapówę, żeby wielu rzeczy nie zauważył, a problemy mają zwykli ludzie. I nie tylko niepełnosprawni, ale i starsi i rodzice z wózkami dziecięcymi. Sam pamiętam za dziecka jak rodzice wnosili mnie z wózkiem na górny poziom Paruszowca. Ale spokojnie. Zrobi się dym to może ktoś się puknie w głowę.

  • ~Arteks 2016-01-05
    12:28:27

    1 0

    @teddy - współczuję twojemu problemowi z poruszaniem się ale platformy nadają się tylko na tych dworcach na których jest obsługa bo ktoś musi tym sterować i pilnować aby osobie transportowej nic złego się nie stało. Ponieważ stacja Rybnik jest w przededniu przebudowy, na twoim miejscu już dzisiaj zgłosiłbym do PKP PLK, posłów, władz miasta petycję o konieczności zamontowania wind w czasie jej modernizacji. Sam mam nadzieję, że kolej to zrobi ale... nadzieja to nie wszystko. Zauważyłem, że jak w tym kraju o coś się nie "zawalczy" to szanse na realizacje są znikome. Poza osobami niepełnosprawnymi windy na stacjach przydają się rowerzystom, osobom z wózkami dziecięcymi, osobom starszym czy tym którzy mają ciężki bagaż. Na czeskich i niemieckich dworcach to standard ale też tylko na tych większych. Na małych przystankach stosuje się ślimakowe podjazdy lub niestety też są schody.

  • ~Teddy 2016-01-07
    17:38:50

    2 0

    @Arteks...niestety ale to do inwestora należy decyzja o tym jakie rozwiązanie zastosuje. Platformy są już dziś na tyle bezpieczne, że naprawdę nie wymagają nadzoru osób trzecich. Każda ma blokady przed przypadkowym zjechaniem z platformy (z tych nie kabinowych bo tu już żadnego problemu nie ma). Naprawdę nie szukajmy problemu tam gdzie go nie ma. Problem jest w tym, ze te platformy blikuje się zapobiegawczo obawy przed tymi, którzy będą się nimi bawić (tak samo jak zamyka się toalety dla niepełnosprawnych z karteczką (klucz na portierni albo w recepcji) bo walą do nich Ci najmniej niepełnosprawni bo wygodnie. A unika się ich montażu bo to kolejne kilkadziesiąt tysięcy, z tym, że przy takiej ilości schodów jak na Paruszowic to już powinien być obowiązek. To nie jest 5 czy 7 stopni.Co do przebudowy dworca to już chyba z półtora roku temu słyszałem o wymianie pragratronów na tablice świetlne i nic. Wymieniono głośniki z których nic nie słychać. :-(

  • ~Teddy 2016-01-07
    22:11:18

    2 0

    BTW @Arteks.. widziałeś platformy schodowe po odnowieniu stacji Zabrze? http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/z-gliwic-szybciej-i-wygodniej-do-katowic-i-do-warszawy-2980/ Nie wielkość miasta tu ma znaczenie, ale podejście do tematu.Jak masz jakieś namiary na sprawy remontu Dworca w Rybniku to będę wdzięczny bo na razie w necie jest tylko Paruszowice, a do PKP PLK jeszcze nie dzwoniłem :-) Jakieś terminy, jakieś wzmianki, do reszty dotrę :-)

  • ~Arteks 2016-01-07
    22:57:49

    1 0

    @teddy - mogę jeszcze jakoś odpuścić, że nie zrobiono usprawnienia dla niepełnosprawnych na dworcu Rybnik Paruszowiec, ciesząc się, że w ogóle ten remont zrobiono. Ale faktycznie skandalem byłoby gdyby na głównym dworcu w Rybniku nie zbudowano wind. Może faktycznie warto o to zabiegać na etapie projektów? Tu nie można linkować na inne strony więc specjalnie dla ciebie, na wątku o transporcie podlinkowałem ci artykuł z Gazety Wyborczej o modernizacji za pół miliarda. Proszę, wejdź i przeczytaj: http://www.rybnik.com.pl/forum/viewtopic.php?f=12&t=4500&p=64641#p64641

  • ~Teddy 2016-01-08
    02:03:13

    0 0

    @Arteks - dzięki wielkie. Zajmę się tematem tym bardziej, że na LCS Iława Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał wybudowanie 4 pochylni dla niepełnosprawnych NIEZALEŻNIE OD ILOŚCI OBSŁUGIWANYCH PASAŻERÓW na każdym z 4 posterunków.
    Szczegóły na forum pod Twoim postem.

  • ~ 2016-01-08
    20:24:59

    2 0

    Na przebicie pod nasypem w budżecie nie zaplanowano ani grosza więc trudno oczekiwac by go zrealizowano.Zresztą jedną z obietnic przedwyborczych prezydenta Kuczery była budowa garaży wielopoziomowych o czym też cisza.

  • ~Arteks 2016-01-08
    21:03:39

    1 0

    @jureq - ale za to jest remont "kluczowej dla Rybnika" drogi - ul. Szymborskiej za prawie 3 mln zł i wszyscy mieszkańcy łącznie z tobą powinni się cieszyć!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5309