zamknij

Wiadomości

Dwa pociągi na jednym torze, mogło dojść do tragedii

2013-02-27, Autor: 
Wczoraj na trasie Rybnik – Leszczyny mogło dojść do zderzenia dwóch pociągów. Ruch na całym odcinku został na kilka godzin wstrzymany.

Reklama

Zdarzenie miało miejsce na odcinku Rybnik – Leszczyny. - O godzinie 9.57 pociąg relacji Katowice – Rybnik wjechał na tor zajęty przez tzw. pociąg sieciowy. W pociągu było 55 osób. Na szczęście do zderzenia nie doszło i nic poważnego się nie stało – relacjonuje Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Ze wstępnych ustaleń wynika, że maszynista pociągu Kolei Śląskich otrzymał informację od zarządcy, że tor jest wolny. Dlaczego więc znalazł się tam również pociąg techniczny? Sprawę ustala teraz spółka PKP PLK, która zarządza ruchem pociągów na torach.

W związku ze zdarzeniem na tej trasie odwołano wczoraj 9 pociągów i zorganizowano zastępczą komunikację autobusową.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~ 2013-02-27
    12:30:19

    0 0

    I weź dzieci na przejażdżkę pociągiem...

  • ~rodzyn 2013-02-27
    12:51:03

    0 0

    Nie obawiaj się. W gorszej sytuacji byli pracownicy pociągu sieciowego.

  • ~qwerty 2013-02-27
    13:13:43

    0 0

    Czy wg. Arteksa to wina rzadu lub rzadow tak strasznie uciskajacych PKP przez ostatnie 25 lat?

  • ~ 2013-02-27
    13:20:56

    0 0

    Ale poślizg z niusem, wczoraj w wieczornych wiadomościach na jedynce o tym mówili. Gratulacje dla redakcji.

  • ~theeconomist 2013-02-27
    13:46:55

    0 0

    TO NIEPRAWDA!!!! Byłem w tym pociągu i piechotą wracałem z lasu gdzie się skręca na Rybnik Kamień! Jestem wścieky na KŚ bo nic nie zrobili dla pasażerów, mimo uprzejmości ze strony konduktora. Wstyd!!!

  • ~Arteks 2013-02-27
    14:38:09

    0 0

    @badabum - można wiele rzeczy mówić o polskich pociągach ale na pewno nie to, że są niebezpieczne dla pasażerów. W ostatnich 10 latach w wypadkach kolejowych w Polsce (katastrofy, zderzenia, wykolejenia) zginęło ok. 25 osób. W tym conajmniej 6 to obsługa pociągów oraz w tym 16 osób pod Szczekocinami w marcu zeszłego roku. Tymczasem w wypadkach drogowych dziennie ginie średnio 14 osób... Bywają wypadki autobusów czy busów w których jednorazowo ginie kilkanaście osób. Można śmiało powiedzieć, że koleje w Polsce są bezpieczne mimo że niedoinwestowane. Tak samo tabor kolejowy przechodzi o wiele bardziej skomplikowane przeglądy techniczne niż to dziadostwo które jeździ po naszych drogach i wozi ludzi np. busiki @qwerty - nie znamy na razie przyczyn tego zdarzenia. Warto jednak wziąść pod uwagę fakt, że mimo iż nie doszło do zderzenia podjęto od razu akcję wyjaśniającą. Zauważ różnicę w podejściu do sterowania ruchem kolejowym a tym co dzieje się na drogach. Gdyby np. kierowca ciężarówki jechał pod prąd, a nie spowodowałby do wypadku i nie zostałby złapany przez policję - nie byłoby żadnej sprawy. Co najwyżej kilku kierowców którzy musieliby zjechać na pobocze przeżyłoby stres. Natomiast w przypadku pociągów od razu afera, komisja wypadkowa, wyjaśnienia, wstrzymany ruch, publikacje medialne itd. Ale to świadczy o tym, że na kolei nie da się ukryć jakiegoś błędu pracownika. Nie da się łamać przepisów bo obowiązuje zasada zależności dyżurnych, nastawniczych czy maszynistów.

  • ~Lateks 2013-02-27
    14:48:17

    0 0

    ~Arteks
    gdyby samochody się poruszały z zawrotną prędkością 20 do 30 km/h to pewnie nikt by nie stracił życia w wypadku.
    A tak po za tym to co się dzieje na kolei to woła o pomstę do nieba. Już nawet na dworcu w Katowicach nie da się kupić biletu. Why?

  • ~jojo 2013-02-27
    15:18:45

    0 0

    Jednak najbezpieczniejsze są wielki autobusy a autka i busiki@qwerty,nieprawdaż panie Arteks-sie ?

  • ~ 2013-02-27
    15:51:10

    0 0

    ~Arteks, nie porównuj zagrożenia, jakie niesie ciężarówka jadąca pod prąd z pociągami jadącymi tym samym torem. Samochodem masz szansę gdzieś uciec, nawet wjeżdżając do rowu (lepsze to, niż czołówka z ciężarówką). A pociąg gdzie ma uciec ? Wysunąć skrzydła i odfrunąć ? Pieprzysz jak potłuczony, kolejarzu od siedmiu boleści.

  • ~Pitek 2013-02-27
    16:06:07

    0 0

    droga redakcjo macie błędne dane wypisane w waszym "newsie" http://rybnik.naszemiasto.pl/artykul/1751301,rybnik-leszczyny-dwa-pociagi-znalazly-sie-na-jednym-torze,id,t.html oto prawdziwa !!

  • ~Pitek 2013-02-27
    16:09:30

    0 0

    Nie pociąg relacji Katowice - Rybnik tylko Rybnik Katowice. Mogę powiedzieć jedno. nawalił sprzęt!!

  • ~ 2013-02-27
    16:20:22

    0 0

    P.Arteks - koleje z założenia muszą być bezpieczne. Takie porównania jak te z ilością wypadków na drogach nie zachęcają mnie do wymiany argumentów. Chętnie bym poznał wyniki audytu bezpieczeństwa i akcje ZREALIZOWANE na ICH podstawie. Moja teza jest taka, że kolej w Polsce staje się coraz bardziej niebezpieczna, reguły i przepisy stają sie względne z powodu częstego naginania ich z powodów organizacyjnych lub finansowych. Moim zdaniem winę ponoszą zarządzający firmą poprzez niewłaściwy dobór kadry menedżerskiej, brak wizji i kooordynacji.

  • ~Arteks 2013-02-27
    17:37:23

    0 0

    @badadum - od niedawna koleją rządzą bankowcy z wykształcenia (PKP S.A oraz PKP PLK) a Kolejami Śląskimi jak pewnie wiesz do niedawna szefował aferzysta z problemami psychicznymi no ale za to z nadania byłego Marszałka Matusiewicza czyli według zasady nie musi się znać na kolei ale byle byłby z PO ;) Dane statystyczne są jednak miażdżące. Jeśli w Polsce na drogach ginie dziennie 14 osób, a przez 10 ostatnich lat w pociągach zginęło 25 osób to teoretycznie możnaby ze względów na bezpieczeństwo państwa w ogóle zakazać ruchu samochodowego ;P Człowieku, przecież tylko w zeszłym roku na drogach zginęło w Polsce 3,5 tys. osób!!! W samym Rybniku i powiecie mieliśmy w ostatnim czasie kilka śmiertelnych wypadków. A więc mówienie w takim kontekście że polska kolej jest niebezpieczna jest po prostu absurdem. Polskie drogi należą do najbardziej niebezpiecznych w Europie. Niedawno przyznał to na konferencji prasowej minister Nowak.

  • ~dominika40 2013-02-27
    22:23:37

    0 0

    Jeden kit kto rządzi koleją.Jest coraz gorzej, dworce ruiny,bez poczekalni,kas,toalet! Za komuny szło,były toalety,kasy,czynne dworce, nawet szło coś zjeść czekając na pociąg. Nie ważne kto rządzi,ale niech rządzi mądrze. Jak by tak każda gospodyni domowa rządziła swoim domem to na obiad były by surowe kartofle, mąż chodził bez skarpetek,a dzieci brudne.

  • ~Teddy 2013-02-28
    01:17:52

    0 0

    ~Arteks, wytłumacz mi filozofie gracki i specjalisto niby od wszystkiego dlaczego tak często wpuszcza się pociągi na sygnały zastępcze "Sz"- masz przykład na filmie gdzie w ciągu kilku pierwszych minut po wyjeździe z Krakowa maszynista dostaje aż 3 "Sz-ty"? Ile razy na odcinku do Leszczyn jeździło się na "zastępczym"? I co z tego, ze dyżurny musi zdejmować blokady na nastawni, potwierdzać i zatwierdzać przebieg trasy jak widać, ze to wszystko bierze w łeb??? A co więcej, maszynista na sygnale zastępczym obowiązany jest z prędkością max do 20km/h i zachować ostrożność by w każdym momencie móc zatrzymać pociąg, a nie robią tego bo "nadrabiają". Przecież inny pociąg na tym samym torze to nie zając wbiegający na tory tylko widać go z daleka. Jakoś nie wierzę, ze wpuszczono ten pociąg na pełnej dozwolonej prędkości. Zaniedbania i bylejakość, nie wspominając o olewactwie coraz większej ilości osób, które pracują i w d.. mają to jak pracują nie czując się odpowiedzialnymi za skutki doprowadza do takich sytuacji, więc nie porównuj kolei do naćpanego amfą TIRowca. A tu film: http://www.youtube.com/watch?v=g3SIjK2lZ_4&list=PL10E409C5B7D3E684&index=106

  • ~Gwidon 2013-02-28
    07:14:04

    0 0

    Jak ktoś broni polskich kolei to albo nie jezdził nimi przez ostatnie 30 lat albo jest ostro j....ęty.

  • ~ 2013-02-28
    07:32:07

    0 0

    ~theeconomist - współczuję - słyszałem że ludzie nie mieli żadnego transportu zastępczego. Jak to wyglądało z Kamienia pieszo na nogach do Rybnika??? A polityce mówimy nie.

  • ~zza pulpitu 2013-02-28
    11:24:07

    0 0

    ~Teddy_ - chciałbym wiedzieć co cię łączy z koleją. Bo jak nic to nie wiem czemu zabierasz głos w sprawach na których się nie znasz, a jak jednak coś cię łączy to współczuję braku podstawowej wiedzy. W tym co napisałeś mijasz się z prawdą we wszystkim, kreujesz się na fachowca, a w rzeczywistości pojęcia nie masz o czym mówisz. Nasłuchacie się od "wszechwiedzących" dziennikarzy o zgubnych skutkach używania sygnałów zastępczych, a przecież po spełnieniu pewnych warunków SZ jest tak samo bezpieczny jak sygnał zezwalający na semaforze. Wystarczy, że przepali się jedna z żarówek w semaforze i wtedy SZ to bardzo dobre rozwiązanie.
    Dalej piszesz że "dyżurny musi zdejmować blokady na nastawni, potwierdzać i zatwierdzać przebieg trasy". Hmmm... od dwudziestu kilku lat jestem dyżurny i nie wiem o czym piszesz, widać nie do końca zrozumiałeś to co opowiadał ci ktoś, kto słyszał od takiego jednego co mu to powiedział kolega jakiegoś kolejarza.
    Jeszcze dalej napisałeś że " maszynista na sygnale zastępczym obowiązany jest z prędkością max do 20km/h" - owszem, ale jak wyjeżdża na szklak z samoczynną blokadą liniową, a takiej w blokady w okolicach Rybnika nie ma. Tutaj obowiązuje zasada 40 km/h przez okręg zwrotnicowy osłaniany semaforem na którym wyświetlił się semafor a potem z prędkością rozkładową, tak że nie ma potrzeby "nadganiania" przez maszynistę.

  • ~zza pulpitu 2013-02-28
    11:28:35

    0 0

    Chcę jeszcze dodać, że do tragedii nie doszło tylko przez czujność i natychmiastową właściwą reakcję dyżurnych ruchu z Rybnika, Kamienia i Leszczyn. To oni uratowali wiele osób od trumny albo wózka inwalidzkiego. Jak mogą się teraz czuć jak taki ~Teddy_ zarzuca im, cytuję: "Zaniedbania i bylejakość, nie wspominając o olewactwie"?

  • ~ 2013-02-28
    14:04:11

    0 0

    Mogło by być to samo co w Błotnicy Strzeleckiej, albo jeszcze gorzej!!!

  • ~zza pulpitu 2013-03-01
    07:34:29

    0 0

    Cytuję za Radiem 90'fm:

    http://www.radio90.pl/o-wlos-od-tragedii-moglo-dojsc-do-czolowego-zderzenia-pociagow.html

    „To nie wina człowieka, a wada urządzenia.” Tyle do tej pory ustaliła specjalna komisja, badająca przyczyny powstania groźnej sytuacji na torach między Rybnikiem a Leszczynami. Przypomnijmy: na tor, na którym stał pociąg Kolei Śląskich skierowany został inny skład Polskich Linii Kolejowych:

    Możemy powiedzieć, że na pewno nie zawiódł człowiek i na pewno nie zawiodły procedury. Tym razem zawiodło urządzenie, ale procedury i zachowanie ludzi, którzy byli odpowiedzialni za bezpieczeństwo, zapewniły, że nie doszło do najmniejszego nawet zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, czyli bezpieczeństwa pasażerów. Pociągi zatrzymały się w odległości kilku kilometrów od siebie. Wszystko zorganizowano tak, by nie doszło do katastrofy.

    - zapewnia Krzysztof Łańcucki, rzecznik Polskich Linii Kolejowych. To było urządzenie, które przekładało zwrotnicę, teraz trzeba zbadać, co dokładnie w nim nie zadziałało. Komisję do wyjaśnienia tej sprawy powołał Zakład Linii Kolejowych, to rutynowe działanie. Po zakończeniu prac, jej członkowie przygotują raport, mają na to miesiąc.

    ~Teddy_ - słowo PRZEPRASZAM w stronę dyżurnych ruchu, którzy zapobiegli tragedii byłoby w twoim wykonaniu baaaardzo na miejscu.

  • ~hardmark 2013-03-04
    10:34:12

    0 0

    Może PIP sprawdzi czas pracy ludzi zatrudnionych na kolei?
    Pracownicy zatrudnieni na kolei-dyżurni ruchu,maszyniści itd- muszą zdawać egzaminy ,przechodzić rygorystyczne badania i ciągle nad nimi wisi kodeks karny.Natomiast ich przełożeni coraz częściej są tylko menedżerami. Oni tylko zarządzają a nie kierują.Nie wywodzą się ze struktur kolejowych. Brak wiedzy jest normą. Zarządzają i chcą coraz lepszych wyników nawet kosztem pracy niezgodnej z przepisami. A dla podwładnych maja jedną odpowiedź: Jak się nie podoba to niech się Pan zwolni

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5291