zamknij

Wiadomości

Dwa parkingi w centrum miasta będą darmowe? Tak, ale przez 90 minut

2015-04-09, Autor: 
Miejsca postojowe dla samochodów przy ul. Kościuszki i Powstańców Śląskich będą za darmo, ale przez 1,5 godziny – ta decyzja prezydenta Piotra Kuczery ma ożywić deptak. Czy opłaty za postój pojazdu będą takie same jak w przypadku innych parkingów?

Reklama

Na ostatniej sesji rady miasta, radni podjęli uchwałę upoważniającą prezydenta Rybnika do stanowienia o wysokości opłat albo o sposobie ustalania opłat za postój pojazdów na terenach miejskich niebędących drogami publicznymi przeznaczonych na postój pojazdów. Do tej pory organem właściwym do ustalania cen w tym zakresie była rada miasta. Jednakże, prezydent miasta także mógł decydować o stawkach, ale poprzez wydawane zarządzenia.

- Za ustalaniem wysokości opłat za postój pojazdów na terenach miejskich przez organ wykonawczy przemawia fakt, że stawki te ulegają częstym zmianom poprzez sukcesywne zwiększanie ilości płatnych miejsc postojowych oraz z uwagi na zmiany sposobu pobierania opłat. Przekazanie kompetencji w tym zakresie organowi wykonawczemu jest celowe również z punktu widzenia strategii rozwoju miasta i chęci zastosowania działań promocyjnych, jakimi bez wątpienia jest określenie 90 bezpłatnych minut postoju na wybranych parkingach – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Prezydent Rybnika zdecydował, by dwa parkingi w centrum miasta (naprzeciw „Tygla” i w pobliżu Państwowej Szkoły Muzycznej) funkcjonowały za darmo, ale przez 1,5 godziny. - W całej koncepcji funkcjonowania deptaka były dwa pewniki – pierwszy z nich dotyczy kwestii bardzo istotnej, a mianowicie dojścia do tego ciągu pieszego poprzez pasaże z parkingów. Drugi pewnik mówił o tym, aby zachęcić mieszkańców do przemieszczania się po deptaku. Dlatego też parkingi miały być bezpłatne albo darmowe na określony czas – wyjaśnił prezydent Piotr Kuczera.

Szlaban odgradzający miejsca postojowe od ul. Kościuszki jest jeszcze podniesiony. To oznacza, że kierowcy mogą z tego parkingu korzystać za darmo. Jednakże, sytuacja ta ma wkrótce ulec zmianie. Jak poinformowała nas Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu, parking zostanie odebrany do końca tygodnia. - Co do placu przy ul. Powstańców Sląskich: tamtejszy parking działa od 1 kwietnia. Pierwsze 90 minut bezpłatne – powiedziała Agnieszka Skupień.

Jak wyglądają opłaty za postój po wykorzytaniu 90 bezpłatnych minut? Od poniedziałku do soboty (6.00-20.00) zapłacimy 2 złote za każdą godzinę. Od 20.00 do 6.00 – 1 zł za każdą godzinę. - Z kolei w niedzielę całodobowo za 1 zł. Na tych samych zasadach będzie działał parking przy ulicy Kościuszki – dodała rzecznik rybnickiego magistratu.

Oceń publikację: + 1 + 18 - 1 - 11

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (32):
  • ~Lateks 2015-04-09
    17:47:32

    1 9

    Pytanie tylko ile kosztują urządzenia do poboru opłat? i ile kosztuje ich obsługa?
    Bo jeśli dzięki temu że parkingi są płatne tylko straż miejska ma większe wpływy z mandatów to po co robić je płatne?

  • ~firmaq5 2015-04-09
    20:19:56

    19 1

    A co jak ktoś po 1,5 wróci i wyjedzie i wjedzie , i znów kolejne 1,5 godz , wystarczy że jakiś rodzic będąc na placu zabaw , albo uczniowie z Tygla ... Jakoś w to nie wierze , jest pełno i będzie , a opłaty minimalne. Uczniowie powinni mieć parking wydzielony gdzieś w okolicach , np Za Ryfamą. Tam można zrobić parking na około 300 samochodów - Tylko po co prawda...

  • ~auralfloat 2015-04-09
    20:26:32

    10 2

    Wystarczy przed upływem 90 minut podejść z biletem pod automat celem sczytania czasu i z drugiej strony pobrać następny bilet na następne 90 minut. A na poważnie, to jestem za płatnymi parkingami w 100% - być może przyczyni się to do zmniejszenia korków w "mieście", a i nastąpią zmiany w komunikacji miejskiej na lepsze - tańsze bilety i logicznie poukładany rozkład jazdy. Może też ludzie pójdą po rozum do głowy i będą jeździć więcej na rowerach.

  • ~pawlo 2015-04-09
    20:53:01

    1 42

    Nic tylko pogratulować, ciekawe gdzie uczniowie z Tygla mają parkować ?

  • ~Tomek_81 2015-04-09
    21:08:34

    54 2

    ~pawlo96 Kiedyś jeździli autobusami i nikt nie narzekał. Teraz każdy nawet do szkoły dupsko wozi. Niech sobie parkują pod tesco i dymają na piechotę

  • ~Arteks 2015-04-09
    21:09:48

    2 12

    Pomysł, bardzo, bardzo słaby bo jeśli faktycznie zależałoby władzom na deptaku to zwróciliby uwagę że sklepy otwierane są dopiero od 9.00 lub 9.30. Dlaczego więc w godzinach porannych nie zarabiać na tych mieszkańcach regionu którzy przyjechali coś załatwić w różnych okolicznych instytucjach? Parkingi płatne w sobotę czy w niedzielę - to żałosne... Przecież w te dni mamy mały ruch w mieście, a z kolei powinno nam zależeć na tych ludziach którzy chcieliby pospacerować czy wpaść na kawę do jakieś cukierni. Poprzednia ekipa wiedziała co to są zasady zrównoważonego transportu ale... nie chciała ich wprowadzać w życie. Obecna chyba nawet za bardzo nie wie, a przecież wystarczy pogrzebać w internecie... @auralfloat - mam nadzieję że napisałeś to na żarty mimo, że zapewniasz że to na poważnie: "A na poważnie, to jestem za płatnymi parkingami w 100% - być może przyczyni się to do zmniejszenia korków w mieście". Tanie lub bezpłatne parkingi - większe zakorkowanie miasta. U nas może jeszcze niektórzy tego nie rozumieją ale na zachodzie filary transportu zrównoważonego zaczęto już wprowadzać w latach 70. Dzięki temu tamtejsze miasta mają mniejszy ruch samochodowy. Ale jedną z podstaw są dość drogie parkingi, zawsze godzina postoju jest tak kalkulowana aby była 2x droższa od biletu na komunikację zbiorową. W Rybniku jest odwrotnie tzn. przejazd autobusem jest droższy niż godzina parkowania. W weekendy te proporcje są jeszcze gorsze na rzecz komunikacji...

  • ~auralfloat 2015-04-09
    21:12:51

    13 0

    ~Arteks całkiem na poważnie wyraziłem się o kosztach parkingowych. U nas należałoby zmniejszyć ceny biletów na komunikację miejską, przeprojektować rozkład jazdy,i podwyższyć ceny parkingów za 1h - nie są wcale drogie. Może by to trochę oczyściło miasto z leni. Wszyscy by na tym skorzystali.

  • ~Arteks 2015-04-09
    21:22:51

    0 7

    @aurofloat - sorry, źle doczytałem, myślałem że chodzi Ci o bezpłatne parkingi. W pełni się z tobą zgadzam ale zarówno jako kierowca auta jak i sympatyk transportu publicznego nie chciałbym popadać w skrajności. Tzn. władze miasta powinne całkowicie przeformować komunikację miejską aby była ona przyjazna i aby wreszcie dało się nią dojeżdżać nie tylko do Dworca KM ale do wielu różnych miejsc w naszym mieście. A więc chodziłoby o zmianę przebiegu linii, skrócenie lub połączenie wielu relacji, zwiększenie częstotliwości kilku najważniejszych dla miasta linii i zmiany taryf które teraz są zupełnie nieatrakcyjne dla ludzi (np. rodzin). Jeśli to poszłoby w tym kierunku - możnaby ludziom dać alternatywę w dojazdach do pracy, a autami niech sobie jeżdżą na zakupy, wycieczki czy jakieś weekendowe imprezy kiedy ruch jest mniejszy. Wszyscy by to docenili - zarówno ci którzy muszą jeździć autami bo byłby mniejszy ruch jak i ci którzy mieszkają przy ruchliwych ulicach albo Śródmieściu. Na razie ludzie nie mają za bardzo alternatywy bo nasz ZTZ nie ma dobrej oferty podróżowania. Autobusy jeżdżą w stadach, na niektórych liniach bardzo rzadko, na DKM wożą po 1-2 osoby... Ze strony nowych władz miasta, zainteresowania tymi problemami za bardzo nie widzę, a tworzenie bezpłatnych miejsc parkingowych jest zaprzeczeniem polityki jaką wprowadza się w miastach zachodnich od kilku dekad. Te działania trochę rozczarowywują, szczególnie że miastem rządzi nowa, młodsza wiekiem ekipa...

  • ~Lateks 2015-04-09
    22:17:46

    8 1

    Jak czytam te brednie to zaczynam się bać. Czy wy myślicie że gdyby ludzie mieli możliwość dojazdu tanią i szybką komunikacją miejską to pakowaliby się w samochody? Ciekawi mnie czy ktoś policzył ile kosztuje bubel zwany w Rybniku ekartą? I zastanówcie się czy wam zależy na tym żeby ludzie przyjeżdżali do Rybnika czy też chcecie zrobić miasto noclegownię? Miejsc parkingowych jest ile jest, ludzi tu pracujących również odpowiednia ilość i opłata za parking 2 3 4 zł tego nie zmieni. Bo ludzie jak muszą to muszą jakoś dojechać. A opcja podróży autobusem co kilka godzin to żadna opcja. Proponowałbym zrobić wszystkie parkingi bezpłatne i przede wszystkim komunikację miejską. Koszt poboru opłat jest wysoki, a efekt żaden.

  • ~marekm71 2015-04-09
    22:24:52

    21 0

    ~auralfloat Najpierw powinna być dobra komunikacja Miejska, przede wszystkim z obrzeży miasta do centrum, tańsze bilety autobusowe a później obsadzić każdy parking i uliczkę parkomatami ale w Polsce jest wszystko na odwrót.

  • ~Arteks 2015-04-09
    22:29:37

    1 2

    @lateks - tak, opcja podróży autobusem co kilka godzin to żadna opcja więc trzeba byłoby wytyczyć zupełnie nowy standard dla komunikacji, określić dłuższe wahadełko jej kursowania, a nie że obecnie np. czasami ostatni autobus z centrum odjeżdża o 22.30 i nie da się na niego zdążyć na połączenie z odległej dzielnicy... Pomijam już to że jednak w GOP stać gminy na to aby mieć nocne kursy autobusów i tramwajów na wielu relacjach - nawet takich pipidowatych jak do dzielnicy Sosnowca - Kazimierza... Mało tego należałoby określić minimalne częstotliwości w jakich powinien jeździć autobus. Czyli przykładowo co 15, 30 czy 60 minut w zależności od wielkości dzielnicy. Pozwolę sobie zauważyć że są w Rybniku dzielnice które nie mają autobusu nawet co 60 minut, a to już jest patologia. Z drugiej strony co mi po dużej ilości kursów (np. Nowiny Budowlanych) jak autobusy jeżdżą w kompletnym chaosie, czasami 3 na raz a potem 20 minut przerwy... Zgadzam się z wszystkimi którzy uważają, że komunikacja organizowana przez ZTZ w obecnej formule nie ma większego sensu. Natomiast powinno nas jako mieszkańców przerażać, że budżet ZTZ sięga aż 25 milionów zł rocznie! Bo mamy coś niefunkcjonalnego - i zarazem jest to szalenie drogie! Bezpłatne parkingi to kompletny debilizm. Zresztą przekonał się o tym zarządca Focusa i Plazy. Przy tak dużej ilości samochodów, należy regulować ruch właśnie takimi narzędziami jak płatne parkingi, aby ten kto nie musi nie pakował się autem do Śródmieścia.

  • ~pawlo 2015-04-09
    22:55:45

    0 7

    ~Tomek_81 polecam się zapoznać z regulaminem parkowania pod marketami ;)

  • ~Lateks 2015-04-10
    08:45:55

    9 0

    Arteks ludzie parkowali na Focusie czy Plazie bo tam były darmowe parkingi w przeciwieństwie do parkingów miejskich.
    Zresztą do dziś tak jest że tam bardziej się opłaci parkować bo 1) że parking czysty i zadbany a nie tak jak miejskie klepisko.
    2) Tańszy od innych. Problem jest tylko taki że pracownicy Plazy czy Focusa nie mają innej opcji jak dojechać do pracy samochodem.
    Inna sprawa że najpewniejszym punktem ekarty jest zakup droższego biletu u kierowcy. Co chwilę jakiś kanar wystawia mandat i później chodź człowieku i się tłumacz że to system im nie działa.... Dlaczego w Krakowie mogą normalnie oprócz miesięcznych biletów elektronicznych działać papierowe? w dodatku tych elektronicznych nie trzeba ciągle kasować.

  • ~ 2015-04-10
    10:43:26

    10 0

    Do wyprowadzenia ruchu z centrum trzeba mieć cojones. i dotyczy to wszystkich miast. Myślicie że ktoś nagle przestanie do miasta przyjeżdżać tylko dlatego że będzie musiał przejść te parę kroków z parkingu? Przecież ten co teraz przyjeżdża do centrum nie przeparkowuje auta co 100 m (chyba) tylko łazi sobie tu i tam. To co się dzieje teraz w centrum w godzinach szczytu to głównie - moim zdaniem - durne przyzwyczajenie. Bo o ile się nie mylę ścisłe centrum można swobodnie objechać z każdej strony? Nie powiecie mi że nagle ci wszyscy ludzie stojący w korkach mają coś do załatwienia. Codziennie? Tak niecierpiącego zwłoki że trzeba z tyłkiem podjechać pod sam urząd czy instytucję? Zresztą jakoś w tych urzędach tłumów nie widać. Tylko nie wyciągajcie teraz argumentu o niepełnosprawnych bo to jest akurat do załatwienia bez problemu. Starsze osoby mogą skorzystać - zresztą znane mi korzystają - z pomocy rodziny. A jeżeli chodzi o ożywienie deptaka. Cóż rewitalizacja to jest nie tylko remont. Jest to pojęcie nieco szersze o czym uczą w byle szkole turystycznej. Ale nie dla Was urzędnicy. To jest cały szereg działań mających na celu ożywienie danego miejsca. I nie powiecie mi że w tak dużym mieście nie ma ludzi z pomysłami. Pozwólcie im tylko działać i zamiast fundować bezpłatne parkingi przekażcie te środki tym ludziom. To wam za symboliczne kilka stówek tak ożywią deptak że Kraków będzie zazdrościł

  • ~Arteks 2015-04-10
    10:53:28

    0 3

    @Lateks - sama e-karta to był pomysł niegłupi i nowatorski. Problem w tym, że w naszym mieście jej wykorzystanie jest minimalne. Kiedyś zapowiadano że po 5 latach jak system przejdzie na własność miasta i będzie w nim można dokonywać zmian, pojawią się nowe oferty. Minęły lata i nadal mamy przejazd na 2 przystanki i powyżej... Posypuję się popiołem i sam przyznaję po tych 9 latach że to był niepotrzebny gadżet, który służy tylko ZTZ-owi, a mieszkańcom utrudnia życie. To trochę tak jakby kupić jakiś mega drogi laptop czy smatrtfon, a i tak wykorzystywać jego 20% możliwości... ZTZ jest za słabą instytucją na tak rewolucyjne rozwiązania. A we wspomnianym przez ciebie Krakowie bilet można kupić na większych przystankach w automacie - prosto i z sensem... Karty są tylko na bilety miesięczne.

  • ~ 2015-04-10
    13:35:50

    5 1

    Moim zdaniem, opłaty parkingowe w centrum Rybnika powinny być podwyższone, a w zamian za to na obrzeżach miasta w okolicach ulic Wodzisławskiej, Chwałowickiej, Żorskiej, Gliwickiej, Rudzkiej, Zebrzydowickiej i Raciborskiej należałoby wybudować bardzo duże bezpłatne parkingi które powinny być połączone z centrum komunikacją miejską o dużej częstotliwości.

  • ~firmaq5 2015-04-10
    14:08:43

    4 0

    Parkingi duże czy podziemne czy naziemne miały być , nawet plany były ( projekty za 20 tyś ) ale jednak się chyba nie opłaca. Najlepszym rozwiązaniem na parking podziemny jest miejsce na parkingu wiza wi targu , tam jest duży teren i spokojnie 2 piętra pod ziemię można zrobić i 2 nad , wejdzie spokojnie około 700 miejsc , takie parkingi w Niemczech czy Holandii to tradycja... a kasować można 1 zł godzina i było by wszystko ok.

  • ~Arteks 2015-04-10
    21:57:33

    0 4

    @Józef - naprawdę jestem zaskoczony taką pozytywną zmianą w twoim myśleniu odnośnie płatności za parkingi w centrum i masz u mnie plusa za to mimo różnic w innych naszych dyskusjach. :) Natomiast jeśli chodzi o parkingi na obrzeżu miasta - pomysł nie jest zły tylko, że za bardzo nie pasuje do Rybnika. Bo jeśli ktoś miałby odpalać auto zimą, jechać nim na taki parking, potem przesiadać się na autobus - to nie byłoby to zbyt efektowne i atrakcyjne dla takiej osoby. O wiele większy sens będzie to miało w Katowicach gdzie już na pewno będą budować centra przesiadkowe w Brynowie i na Zawodziu ale stamtąd ludzi do centrum dowiazą szybkie, ekologiczne i niezbyt zależne od warunków atmosferycznych czy korków - tramwaje. Myślę że lepszym pomysłem w naszym subregionie byłoby tworzenie węzłów przesiadkowych z parkingami przy dworcach kolejowych, integracja taryfowa kolei z komunikacją miejską i zdecydowana poprawa oferty przewozowej Kolei Śląskich w kierunku szybkiej kolei miejskiej. No i oczywiście poprawa funkcjonowania komunikacji w ramach ZTZ i MZK. @firmaq - w Niemczech czy Holandii to tradycja ale masz świadomość, że tam parkowanie w centrum jest zawsze tak skalkulowane że kosztuje kilka razy drożej od biletów na komunikację miejską? w Berlinie zaparkujesz za ok. 4 Euro za godzinę w sytuacji kiedy bilet 24 godzinny na wszystkie środki komunikacji na Berlin plus aglo ok. 7 Euro! Dodatkowo parkingi przy stacjach kolejowych są bezpłatne. I każdy kto tam bywa wie, że to działa.

  • ~ 2015-04-11
    07:43:32

    2 0

    @Arteks, nie udawaj zaskoczenia. Ten plus to możesz sobie.., przypomnę, co Ci ostatnio napisałem: [c] @Arteks, ty jesteś nieuleczalny marzyciel i ziejący nienawiścią Żorofob. (...) „ty, trzeźwo myślący”, widzisz tylko to co ci emocje podbuzowane nienawiścią pokazują. [/c] To prawda. Takie jest moje zdanie o Tobie! Ad meritum. O systemie dużych bezpłatnych parkingów na obrzeżach Rybnika nie pisałem z myślą o mieszkańcach rybnickich przedmieść, lecz z myślą o mieszkańcach subregionu. Niestety, w Rybniku jest skoncentrowanie instytucji i urzędów ważnych dla mieszkańców subregionu, chcąc coś załatwić, trzeba się udać do waszego zakorkowanego miasta. Chcecie być „centrum”, to musicie coś dać w zamian. Nie uważam pomysłu prezydenta Kuczery za dobry, a że nieraz muszę przyjechać do Rybnika, na przykład do ZUS, a tam są takie kolejki że te 90 minut to psu na budę. Podniesienie opłat parkingowych w centrum z jednoczesnym darmowym parkowaniem na wyznaczonych parkingach na obrzeżu Rybnika, z dobrą komunikacją publiczną łączącą te parkingi z centrum pozwoli by to miasto złapało oddech (przynajmniej od mniejszej ilości spalin samochodowych) od nadmiernego ruchu w centrum.

  • ~Arteks 2015-04-11
    18:30:17

    0 2

    @Józef - a ja nie oceniam cię przez pryzmat twoich dziwacznych czy staroświeckich poglądów. Po prostu napisałeś coś ciekawego i dlatego uznałem że warto cię docenić. Natomiast jeśli chodzi o te parkingi dla mieszkańców regionu to sensowniej byłoby aby powstawały wokół dworców kolejowych, a stamtąd aby ludzie mogli w różnych kierunkach (nie tylko do Rybnika) udawać się pociągami. Modernizacja linii kolejowych wpłynie znacząco na skrócenie czasów jazdy i większą konkurencyjność transportu szynowego wobec sytuacji jaka jest obecnie.

  • ~ 2015-04-12
    09:04:22

    3 0

    @Arteks, Twoja propozycja by te parkingi powstawały wokół dworców kolejowych jest bardzo dobra, ale nierealna w rzeczywistości naszego subregionu. Przynajmniej obecnie. W Rybniku mogłoby powstać takie centrum przesiadkowe w miejscu dawnego dworca PKS (to jest dobra lokalizacja), ale władze Rybnika uważały inaczej. Jest kilka gmin które w ogóle dworca kolejowego nie mają, w tym największa – Jastrzębie-Zdrój. I nie zanosi się żeby tam kolej wróciła. Najważniejszą linia kolejową z Jastrzębia byłaby reaktywacja linii do Katowic przez Żory, Orzesze. Ale budując obwodnicę Pawłowic jako fragment DGP, chcą wykorzystać ślad po linii kolejowej w kierunku Żor, pod Wiślanką, by wykorzystać istniejący wiadukt do bezkolizyjnego włączenia się DGP do Wiślanki. W Żorach, mogłoby takie centrum przesiadkowe powstać w pobliżu dworca na Kleszczówce. Bardzo dobra lokalizacja, niestety władze miasta tego nie widzą i stawiają tam kolejne kontenery mieszkalne. Jedynie władze Wodzisławia Śląskiego podchodzą najrealniej do tego. To w sumie pokazuje że w komunikacji międzygminnej „subregion zachodni” to pusta nazwa jedynie dla paru stołków, a sejmik wojewódzki i tamci radni są skoncentrowani na Katowicach i najbliższej okolicy.

  • ~antyfudali 2015-04-12
    14:20:24

    0 0

    Jak dla mnie słowa prezydenta ewidentnie świadczą o tym,że nie ma pojęcia na temat funkcjonowania deptaka. Skoro darmowe parkingi nie pomogły to wprowadzenie opcji płatnej pomoże? Ok,rozumiem,że dzięki temu z parkingu przestaną korzystać osoby parkujące cały dzień (uczniowie,pracownicy itp.),więc potencjalnie będą miejsca dla klientów deptaka. Tyle że ... po co w takim razie opłaty w nocy i w niedzielę? Osobom proponującym podniesienie opłat parkingowych w centrum niestety muszę zarzucić nieznajomość sytuacji Rybnika. Miasto nie może sobie pozwolić na takie regulowanie ruchu w centrum,bo nie ma monopolu na miejsca parkingowe
    Powody są dwa. Pierwszym są galerie i markety z własnymi parkingami,drugim bliskość zwykłych osiedli (np. Dworek,Sławików). Próby podnoszenia opłat spowodują jedynie,że więcej ludzi będzie szukać innych opcji,a więc parkowania w galeriach (i nici z prób reanimacji ruchu na deptaku,gdy w ten sposób wesprzemy galerie) czy szukania miejsc koło osiedli zatruwając życie mieszkańcom tamtych rejonów. Ja niestety nie wierzę w opcje typu budowa wielkich parkingów poza centrum czy wykorzystanie kolei. Jedyne co potencjalnie można zrobić,to zwiększyć atrakcyjność komunikacji miejskiej,tak by skorzystanie z niej mogła konkurować czasowo i kosztowo z podróżą samochodem. Wydaje mi się jednak,że nawet to jest dla naszych władz za trudne,a więc zostaniemy miastem marketów i spalin.

  • ~Arteks 2015-04-12
    14:48:30

    0 2

    @Józef - w przypadku kolei kryzys obejmował całe województwo ale można powiedzieć że od pewnego czasu mamy już jakieś światełko w tunelu. Sześć pozytywów z naszego subregionu których może z wyniku niewiedzy nie dostrzegasz: modernizacja linii Rybnik-Chałupki z unijnych środków, wprowadzenie od grudnia 2015 połączeń do Bohumina, przejęcie dworca kolejowego przez Wodzisław i plan utworzenia tam węzła, zakup rewelacyjnych jednostek Impuls pod linię rybnicką (S7), wpisanie do modernizacji w ramach wojewódzkiego RPO linii Rybnik Towarowy-Sumina, ustabilizowanie oferty pociągów na trasie Katowice-Racibórz i zwiększanie ich ilości z rozkładu na rozkład. Z perspektywy Żor możecie czuć się niedowartościowani i lekceważeni. Z naszej strony wygląda to nieco lepiej. Ja nie twierdzę, że da się od razu wszędzie stworzyć takie węzły i miniwęzły ale np. w rejonie takich stacji jak np. Rybnik Niedobczyce, Rybnik Towarowy, Wodzisław, Bełsznica, Olza, Chałupki, Czerwionka, Rydułtowy - dałoby się to zrobić od razu. Co do Biedronki po dawnym PKS - centrum przesiadkowe w tym miejscu nie miałoby sensu. Nikt nie buduje obecnie takich centrów w tak dalekiej odległości od dworca. Centrum przesiadkowe w Rybniku ma szansę powstać w dogodniejszym miejscu - po wyburzeniu trzech budynków po prawej stronie dworca. Uwolnilibyśmy świetny teren na nowy dworzec autobusowy i parking wielopoziomowy. A swoją drogą Rybnik ma zapisane w strategii rozwoju transportu - centrum przesiadkowe. :)

  • ~Arteks 2015-04-12
    14:57:29

    0 1

    @anty.fudali - Rybnik to przede wszystkim miasto dużego przemysłu, dużej koncentracji różnego rodzaju instytucji i dużej przedsiębiorczości mieszkańców - stąd mamy tak duży ruch jaki mamy. Odpowiednie żonglowanie parkingami w centrum może dać jakieś efekty pod warunkiem, że nie będzie robić się takich absurdów jak za Fudalego kiedy zamiast powiększyć park tematyczny - powstał tam parking który wykorzystywany jest obecnie przez... tych którzy pracują w centrum i nie chcą płacić abonamentów. Więc albo wszystkie parkingi będą płatne albo będziemy przerzucać "gapowiczów" z miejsca na miejsce. Wspomniałeś o problemie parkujących aut na osiedlach. Ludzi już to na tyle wkurza, że organizują się w niektórych miejscach wspólnie z RSM stawiają barierki z domofonami i urządzeniami które umożliwiają ich podniesienie tylko dla mieszkańców. A więc takie "dzikie" parkowanie wkurza samych mieszkańców centrum miasta! Możesz być sceptykiem odnośnie transportu kolejowego ale mieszkamy w mieście które ma dość dobre rozmieszczenie przystanków kolejowych. Brakuje mi przystanku pod ul. Żorską na wysokości MediaMarkt. Ale poza tym jest ok i sporo ludzi przyjeżdżających do Rybnika autami mogłoby jechać pociągiem gdyby ich oferta była dobra i zintegrowana taryfowo z ZTZ. Kiedyś ktoś tu podawał przykład, że mieszkając na Rymerze szybciej dociera na Paruszowiec pociągiem niż autem! Te działania powinne iść wielotorowo. Niestety na dzień dzisiejszy ze strony Kuczery i Kopra nie widzę żadnych działań!!!

  • ~Arteks 2015-04-12
    15:10:42

    0 1

    CD. Oczywiście działałoby to również w drugą stronę i osoby które np. dojeżdżają do pracy do Katowic mogłyby zostawić swoje auta w przykładowo podanych przeze mnie węzłach. A co do komunikacji autobusowej to oczywiście że ona też potrzebuje rewolucji ale jak na razie ZTZ woli tworzyć nowe linie z kursami co 2 godziny mając "alibi" że coś robi zamiast zająć się reformą całego systemu i dopasować go do dzisiejszych potrzeb miasta.

  • ~antyfudali 2015-04-12
    15:33:23

    3 0

    I właśnie przez takie "gdyby" niestety takie rozwiązanie trzeba traktować w kategoriach fantastyki. Nie ma znaczenia rozmieszczenie stacji,jeśli nie będzie szybkich i tanich pociągów. Autobusy mamy często mocno nieopłacalne,a z tego co słyszałem,z koleją jest jeszcze gorzej. No to co to za alternatywa dla dojazdu samochodem? A jak sam zauważyłeś,ze strony władz nie ma żadnych działań by sytuację poprawić. Zabawy z opłatami za parkingi to kpina,ale widać tacy ludzie więcej nie potrafią.

  • ~Arteks 2015-04-12
    15:55:10

    0 2

    @anty.fudali - ale to nie jest aż taka fantastyka bo w rejonie Trójmiasta, Warszawy, Krakowa czy Tychów to już funkcjonuje... W Tychach niedawno otwarto wielopoziomowy parking obok dworca. Ani kolej, ani autobusy nie są rentowne ale to nie ma żadnego znaczenia. Obecnie ZTZ ma budżet w wysokości ponad 25 mln i nie potrafi odpowiednio obsłużyć mieszkańców...

  • ~antyfudali 2015-04-12
    17:11:38

    4 0

    Nie zrozumiałeś - pisząc o opłacalności pisałem o niej z punktu widzenia potencjalnego pasażera. Nie interesuje mnie,czy ZTZ czy kolej jest opłacalna,interesuje mnie czy dla mnie skorzystanie z ich usług jest opłacalne. Nikt nie zrezygnuje z dojazdu samochodem,gdy alternatywa jest mniej wygodna,bardziej czasochłonna i do tego droższa.

  • ~Arteks 2015-04-12
    18:28:05

    0 3

    @anty.fudali - z czasochłonnością można dyskutować, szczególnie jeśli stoi się w korkach, już dzisiaj z Leszczyn do Rybnika pociąg jedzie 2x krócej niż autobus czy samochód... Wygoda to zdecydowany plus samochodów ale co do ceny to jest to czynnik w 100% zależny od władz miasta. Jeden z najlepszych instrumentów do kształtowania polityki komunikacyjnej miasta i regionu. Niestety ale władze miast albo są nieświadome w tych kwestiach albo świadomie nie chcą się zmierzyć z tym problemem. Słusznie ktoś zauważył, że jeśli miałby z 4 osob. rodziną z Zebrzydowic do centrum miasta jechać autobusem ZTZ - to taniej dla niego wyjdzie taksówka... Ten problem dotyczy większości miast na Śląsku, w GOP ceny biletów są jeszcze droższe. Jednym z efektów takiej polityki są zapchane drogi, zapchane parkingi, hałas i co raz więcej wypadków oraz zmuszanie wielu osób do kierowania pojazdami mimo, że nie mają do tego predyspozycji.

  • ~Dintojra 2015-04-14
    14:06:59

    0 0

    Cyt.:"Tak niecierpiącego zwłoki że trzeba z tyłkiem podjechać pod sam urząd czy instytucję?" @mss71 - Ty się z Księżyca urwałeś :) popatrz co się dzieje pod marketami np. pod Biedronką czy Aldi ludzie parkują przy samych drzwiach (utrudniając wejście i wyjście) bule tylko nie zatrzymać sie gdzieś dalej... choć parkingi są duże i jest sporo wolnych miejsc !
    Gdyby w tych sklepach były szersze wejścia to pewnie by wjechali autami do środka :) ...taki drive-in haha

  • ~argo44 2015-04-21
    13:54:37

    0 0

    ?

  • ~eljot13 2015-08-12
    15:57:24

    0 0

    a kto powie dlaczego, pobierane są opłaty za parkowanie w niedzielę? zgodnie z prawem opłaty można pobierać tylko w dni robocze..czy w Rybniku obowiązuję inne? prawo Fudalego czy Kuczery?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5064