zamknij

Wiadomości

Do Stodół ma jeździć kolejka wąskotorowa. Tory i peron do modernizacji

2017-04-07, Autor: bf, źródło: UM Rybnik

Rybnik zrewitalizuje tory kolei wąskotorowej na odcinku od granic miasta z Rudami Raciborskimi do stacji przesiadkowej Stodoły. Były peron w Stodołach przebudowany zostanie na dworzec kolejki. 

Kolej wąskotorowa to jedna z największych atrakcji regionu – ma długą tradycję, a stacja w Rudach znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki. W bliskiej przyszłość nasze miasto zyska połącznie z rudzkim szlakiem – z torem wyjazdowym ze stacji Paproć. 6 kwietnia ogłoszony został przetarg na rewitalizację torów kolei wąskotorowej na wspomnianym odcinku. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „projektuj i buduj”.

Reklama

Zadaniem wykonawcy będzie wykonanie projektu technicznego rewitalizacji torów wraz z uzyskaniem niezbędnych opinii, uzgodnień i pozwoleń, w tym Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach. Wykonawca będzie zobowiązany też wykonać roboty budowlane zgodnie z wykonanym projektem – przede wszystkim zdemontować istniejący tor (odcinek 500 m), wykonać nawierzchnię kolejową, zamontować tor na długości około 700 m oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowo-kolejowego (w tym przynajmniej samoczynną sygnalizację świetlną w miejscu skrzyżowania się  toru z ul. Rudzką) i oświetlenie.

– Zaangażowanie miasta w przedsięwzięcie wynika z chęci wykorzystania i rozwijania potencjału Rybnika. To przede wszystkim  szansa na zwiększenie atrakcyjności i poszerzenie oferty turystycznej. Realizacja planów pozwoli też na wyeksponowanie unikatowego charakteru dziedzictwa regionu – podkreśla prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Nowe oblicze zyska też były peron w dzielnicy Stodoły. Istniejąca konstrukcja żelbetonowa zostanie zdementowana, a następnie odbudowana. – Na peronie planuje się wykonanie nawierzchni z gładkich płyt betonowych. Powstanie też wiata peronowa, w której zostaną zlokalizowane siedziska, w formie betonowej konstrukcji wykończonej deskami kompozytowymi. Infrastrukturę towarzyszącą stanowić będą m.in. ławki i kosze na odpady. Teren zostanie też oświetlony oraz objęty monitoringiem. Zadanie także będzie realizowane w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, a ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach – wyjaśnia Wojciech Student, Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej.

Warto dodać, że planowany do rewitalizacji odcinek na terenie Rybnika jest pozostałością po sieci kolei wąskotorowych działających od lat 20. XX wieku. Ruch kolejowy na obejmującym Rybnik szlaku zakończono w 1993 roku. Szlak wpisano do rejestru zabytków i objęto ochroną konserwatorską. Niestety w latach 1996-2001, między innymi w Rybniku, nastąpiły masowe kradzieże nawierzchni torowej, co doprowadziło do dewastacji infrastruktury.

Niewielki element szlaku w Rybniku został już odbudowany – mowa o wykonanym w ubiegłym roku remoncie nawierzchni przejazdu w ciągu ul. Rudzkiej. Jego położenie stanowić będzie punkt stały nawiązania rewitalizowanego toru,  zarówno w kierunku Stodół jak i Paproci.

Oceń publikację: + 1 + 171 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (32):
  • ~ 2017-04-07 12:19:14

    Bardzo dobra wiadomość. Kolej wąskotorowa to niezła atrakcja, w innych regionach Polski cieszy się ona dość dużą popularnością. Wiadomo, będzie ona pełnić rolę rekreacyjno-krajoznawczą, w połączeniu z Rudami można dużo ciekawego zaoferować.

    Mam nadzieję, że Rybnik zadba o dobry marketing, aby ludzie chętnie z tego korzystali.

    92 3
  • ~Arteks 2017-04-07 12:29:48

    Wszystko fajne ale po co ten parking w środku lasu?! A przystanku autobusowego aby się przesiąść na pociąg wąskotorowy to pewnie nie będzie...

  • ~turistas 2017-04-07 12:39:32

    Mam 2 uwagi, które mam nadzieję miasto zauważy i zmieni ten ochydny betonowy projekt, na coś co będzie pasowało stylem do lat świetności tej kolejki. Pasowała by cegła, łuki, wiata o konstrukcji drewniano - stalowej, z dodatkami czerwonej cegły...
    A druga uwaga a jednocześnie prośba do właściciela kolejki. Wiem że kolejka rozkwita i z roku na rok staje się bardzo popularna. To bardzo cieszy. Jest jednak jedna rzecz na którą zwróciłem uwagę i nie tylko ja... to ceny biletów! Jak na takie krótkie odcinki to bardzo drogo. Osobiście byłem świadkiem, jak rodzina z 2 dzieci w kasie biletowej zrezygnowała z zakupu biletów, bo ich nie było po prostu stać na taką atrakcję! Serce mi do gardła skoczyło, a śliny nie mogłem połknąc jak ojciec musiał tłumaczyć swoim pociechom, że pojadą innym razem, bo dziś nie mają tyle pieniędzy... Tu kieruję apel do właściciela kolejki - niech Pan zmniejszy ceny tych biletów, a gwarantuję Panu, że nie odbije się to na Pańskim portfelu negatywnie. Sporo osób do Pana przyjeżdża, zwiedzają parowozownię i cały obiekt, ale nie decydują się na przejazd ze względu na cenę, bo jest po prostu za drogo!

    159 5
  • ~przykopa 2017-04-07 12:47:16

    Nie rozumiem czemu ma służyć przejcie torów przez ulicę Rudzką. Dawniej tory prowadziły w kierunku Nędzy i Raciborza. I przejazd przez drogę był konieczny.Uważam że teraz o wiele bardziej sensowne byłoby położenie torów wzdłuż ulicy Rudzkiej , aż do ośrodka sportów konnych. Wtedy kolejka stałaby się o wiele bardziej atrakcyjna i byłoby więcej pasażerów.

    98 4
  • ~rys51 2017-04-07 12:54:03

    Po co ten przejazd przez bardzo ruchliwą ul Rudzką !!?? Ze względów praktycznych ,bezpieczeństwa i marketingowych tor powinien biegnąc wzdłuż ulicy Rudzkiej w kierunku Stodół i gdzieś tam powinna być ulokowana stacja z możliwością rozbudowy toru w rejon zalewu np powstającej przystani "Aktywni ".!!
    Stacja Stodoły była wybudowana z białej cegły !!

    83 2
  • ~ 2017-04-07 12:56:36

    Kapitalny pomysł! Im dalej kolejka będzie się rozwijała tym większa alternatywa dla autobusów miejskich.
    Dobra atrakcja i wizytówka miasta.

    Powodzenia!

    48 7
  • ~kierowca bombowca 2017-04-07 13:00:24

    Nie moge już patrzeć na te idiotyczne wizualizacje

    36 37
  • ~Krzycho21 2017-04-07 13:17:31

    Zdecydowanie powinna kończyć się w okolicach przystani kajakowej wtedy można by korzystać z dwóch atrakcji jednocześnie czyli spływ kajakiem do rud i powrót kolejka do stodoł. Pozwólcie ludziom mieć głos w tej sprawie. A kolejka wcale nie musi iść starym śladem. Kiedyś budowali tak żeby było wygodnie i ekonomicznie na dawne warunki co nie znaczy że dziś przy okazji budowy nie można też pamiętać o tym żeby kolejka nam służyła również od strony praktycznej.

    64 1
  • ~minowa 2017-04-07 16:32:35

    @przykopa - popieram Twój pomysł. Dociągnąć jak najbliżej zalewu, nawet po nowym śladzie. Można nawet dodatkową atrakcję przygotować - jakiś szlaban i budkę jako dawną granicę polsko-niemiecką sprzed 1939r. A granica była na początku lasu za Stodołami w stronę Rud i w latach 60-tych stał tam jeszcze betonowy słup po szlabanie przy drodze.

    29 6
  • ~Abisall 2017-04-07 17:08:45

    krzycho21, miniowa - to się tak fajnie mów -"nie musi iść po starym śladzie" ale wystarczy zerknąć na geoportalu na mapkę z danymi katastralnymi żeby uzmysłowić sobie że to mało realne - choćby to że trzeba by robić od podstaw całą "geodezję", pewnie sporo z tego nowego śladu musiałoby "iść" działkami prywatnymi. Miejsce które jest zaproponowane jest de facto najdogodniejszym i najbliższym zalewowi pkt w jakim można stosunkowo małym kosztem, bez rozpętywania całej administracyjnej kołomyi coś takiego zrobić

    15 5
  • ~turistas 2017-04-07 17:12:16

    ~minowa -
    W tym miejscu o którym piszesz, nigdy nie było granicy, a strefa nadgraniczna - strefa kontrolna i zapora przeciw czołgowa. Stał tam słup po szlabanie z grubej stali. Dokładnie w 2006r zwineli go złomiarze. Granicą Polsko - Niemiecka była rzeczka, która przepływała między Stodołami a Chwałęcicami. Dziś nie ma śladu po tym miejscu, ponieważ te tereny zostały zalane przez zbiornik elektrowni i Pniowiec. Było to mniej więcej w połowie zalewu...

    24 2
  • ~Arteks 2017-04-07 17:37:13

    @abisall - mądrze piszesz ale... w przypadku budowy dróg nikt nie liczy się ani z kosztami budowy, ani problemami geodezyjnymi, przyrodniczymi czy własnościowymi. Przyznaj uczciwie, że w przypadku innych inwestycji niż drogowe - nawet nikt nie próbuje jakichś nowatorskich rozwiązań wymyślając preteksty które nie istnieją w przypadku budowy dróg. Ciekawe nie? @turistas - zdecydowanie bardziej pasowałaby tam jakaś klinkierowa cegła. Rozumiem, że "monumentalizm" obiektu wykorzystywany będzie także dla innych celów np. postój dla rowerzystów, grzybiarzy itd.

    19 20
  • ~Astyg 2017-04-07 17:49:24

    Po co przejazd przez ul.Rudzką???!!! Tory mają iść obok w/w ulicy . Podczas dni wolnych droga ta jest bardziej obciążona ruchem samochodowym niż w dni robocze(klasztor,rowerki itd),postawią szlabany i 20 razy dziennie będą zamykać ulice by pociąg przejechał 200m i z powrotem...kaj łeb kaj rozum

    48 8
  • ~przykopa 2017-04-07 19:44:02

    ~Abisall
    -Jeśli z przyczyn braku własności działek nie można poprowadzić torowiska w rejon zalewu. To rozsądniejszym rozwiązaniem byłoby zakończenie linii i wybudowanie przystanku przed samą ulicą Rudzką.Przedłużenie torów i wprowadzenie ich do lasu jest sztuką , dla sztuki.Z przystanku przed ulica ludzie będą mieli bliżej do Stodół , a i zwierzyna leśna będzie miała większy spokój. Nie wspominając już o wykluczeniu możliwości blokowania drogi i kolizji drogowej.

    27 2
  • ~Abisall 2017-04-07 20:20:32

    @Arteks - pewnie gdyby to miało być cokolwiek większego prócz malutka lokalna atrakcja turystyczna ( świetna notabene ) to jakieś fundusze pewno by się dało pozyskać - w przypadku kiedy to ma być realizowana tylko i wyłącznie przez miasto atrakcja ciężko oczekiwać że dostanie to budżet taki jak projekty infrastrukturalne... Teraz największym kosztem będzie postawienie tej wiaty bo samo torowisko i jego podbudowa itp itd przypuszczam że bez większych nakładów jak częściowo nowe szyny i wycięcie krzaczorów powstanie
    @przykopa - podejrzewam że za takim a nie inny rozwiązaniem decyduje znowu układ działek, ich wielkość - gdzieś ten parking , budynek trzeba posadowić a jak widać na mapie działka po której biegną tory jest wąziutka http://imgur.com/a/yYcg8 ( 1 żółta kropka to działka z torem przed ulica , dwie kropki to działka gdzie ew powstanie ten peron/ przystanek) ,

    3 2
  • ~Arteks 2017-04-07 20:53:17

    @przykopa - miałbyś rację gdyby faktycznie na tym przystanku miało się to skończyć. W takim przypadku byłoby to dziwne i niepotrzebnie kolidujące z Rudzką. Ale z tego co zapowiadał w różnych wywiadach szef skansenu w Rudach, aktualne są plany zarówno budowy nowego odcinka do Stodół (tych przy Zaporze), a także odbudowa linii w kierunku Nędzy. @abisall - poszukaj sobie w necie Kolej Parkowa Krośnice. Od początku do końca nowa inwestycja turystyczna, sfinansowana dzięki środkom unijnym.

    9 15
  • ~Abisall 2017-04-07 21:13:58

    Arteks no ale ja właśnie o tym piszę ... Jeśli taki projekt byłby finansowany ze środków innych niż tylko budżet miasta Rybnika to zapewne dałoby się pociągnąć nitkę gdzieś bliżej zapory. Ten projekt jaki teraz mamy jest niestety ograniczony budżetem który nie pozwoli na wytyczenie nowej trasy i tylko cieszyć się że w ogóle powstaje :) Bogiem a prawdą gdyby nie zapewne normy dla torowisk pod ruch pasażerski to ten Las49 dałby przecież radę jeździć po torach położonych bezpośrednio na zwykłej leśnej drodze :)

    10 2
  • ~qwer 2017-04-07 21:28:13

    ta modernistyczna stacja trochę nie pasuje :( Arteks skoro przystanek to może i dyskont jak myślisz : ) albo od razu pętle autobusową.

    12 7
  • ~Jarek Ziarkowski 2017-04-07 22:53:04

    dobra wiadomość ze sie rozwija ,wszystko fajnie ale do granicy Rybnik paproc ,dalej do Rud droga nierówna ,szkoda taki kawałek drogi mogli zrobić ale nie podlega Rybnik.

    7 3
  • ~DK 2017-04-08 00:59:03

    Czytając ten artykuł przypomnę mój pomysł którym można by realnie zrealizować kolejkę w Rybniku . Kluczem jest tor linii 302 KPP Kotlarnia który przebiega nad torem kolejki w kierunku Stanicy i faktycznie przebiega przez stodoły i przecina drogę łączącą Stodoły z Buglowcem . Ta trasa na pewno jest bardziej racjonalna niż dziki przystanek w lesie . Nie wymaga szeregu pozwoleń ( istniejący tor kolejowy ) , dużo terenu który pozwala na wykonania rozjazdów dla potrzeb nawracania składu kolejki , Bliskość parkingów przy ul . Cisowej i atrakcyjny przebieg przy istniejącej ścieżce rowerowej . Dla zainteresowanych dodam że takie rozwiązanie wspólnego toru 1435 mm i 786 mm miało już miejsce ale w Gliwicach gdzie tor ze stacji Trynek do Gliwice Sródmieście miał właśnie dwa rozstawy .

    15 6
  • ~ 2017-04-08 07:38:43

    a dlaczego ścieżka rowerowa wzdłuż wyremontowanej rudzkiej kończy się mniej więcej na wysokości ośrodka pod żaglami?Dalej do paproci ulica jest tak szeroka a zrezygnowano z pasa dla rowerów dlaczego?

    16 4
  • ~przykopa 2017-04-08 20:55:47

    ~Abisall
    Nie wchodziłem w mapę katastralną. Ale widząc niskie i kolejno po sobie następujące numery działek 55/2 ;56/2; (54/1 ?) . Można domniemywać że właściciel jest jeden . ( skarb państwa ,lasy państwowe,gmina itp). A że to są tereny po niemieckie , to właścicielem zapewne jest Herzog von Ratibor.

    12 2
  • ~Abisall 2017-04-09 13:58:30

    @miniowa granica była jak pisze kolega turistas w innym pkt - dla ciekawskich miłośników rybnikali tu jest polska mapa taktyczna z 1933 r gdzie można sobie powyszukiwać sporo ciekawostek http://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=290351&from=FBC

    5 2
  • ~HAN 2017-04-11 15:03:57

    To sa Rudy zadne raciborskie! Skad wy te nazwy bierzecie.
    ~dkosteczko tor o dwoch rozstawach do przystanku Gliwice Srodmiescie? chyba cos pokreciles, przystanek ten powstal w 1990r i nigdy tam nie bylo torow o dwoch rozstawach.

    3 2
  • ~ 2017-04-11 15:19:30

    Jest szansa na zmniejszenie smogu :) Ogólnie pomysł superowy

    2 3
  • ~DK 2017-04-11 20:43:34

    Han jesteś w błędzie tor powstał w 1928 roku i prowadził z Trynku do Gliwic Wąskotorowych a następnie w kierunku współczesnego przystanku Gliwice Srodmiescie. Wiązało sie to ze zmianą rozstawu szyn tramwajowych w Gliwicach . Sam przystanek powstał faktycznie w 1990 ale był tylko odtworzeniem śladu kolejki do hafen Gleiwitz . Więc nic mi sie nie pomyliło a chodzi mi o koncepcję wspólnego toru linii 302 KP Kotlarnia .

    5 2
  • ~przykopa 2017-04-12 18:52:32

    ~HAN 2017-04-11 15:03:57
    To są Rudy żadne raciborskie! Skąd wy te nazwy bierzecie.
    Dawniej było Rauden i Alten Rauden. Czyli Rudy i Stare Rudy. Potem zmieniono na Rudy (ę) Kozielskie i Rudy z dopiskiem Raciborskie. Takie były przynajmniej tabliczki na autobusach PKS

    4 1
  • ~DK 2017-04-12 21:08:37

    Han należy dodać też ostatnią niemiecką nazwę Groß Rauden czyli Rudy Wielkie i taka też nazwa była widoczna jeszcze w latach 80 XX w.

    6 0
  • ~Dador 2017-04-14 08:39:45

    Będąc wczoraj na rowerze, odwiedziłem rejon stacji Stodoły. Co mnie uderzyło, to to, że planowany przystanek ma być zaledwie ok. 30 metrów od ul. Rudzkiej. Dlatego uważam, że lokalizowanie stacji "za drogą" nie ma najmniejszego sensu, jeśli w dalszej perspektywie tor nie będzie prowadzony dalej, tj. zakończy się na stacji Stodoły. Lepiej wybudować coś drewnianego i postawić przy torze zanim ten skrzyżuje się z Rudzką. Mimo, iż ruch jest niewielki na tej drodze, to budowanie przejazdu kolejowego, kiedy w zasadzie nie trzeba by było, jest mało zasadne.

    7 1
  • ~ogarek7 2017-04-15 10:50:58

    Pomysł fajny, atrakcja pewna - ale !!!!! Mam nadzieję że do napędu użyje się nowoczesnego silnika a nie tego dymiącego jak do tej pory. Przejażdżka tym trupem dziś pozwala jedynie poczuć ból gardła i duszący smród.....i to za nie małą kasę.

    3 3
  • ~tobiash 2017-04-17 13:19:50

    Dobrze by było zbudować dwa tory przez Chwałęcice i Orzepowice do Księżoka (fajnie by wyglądał most na Gzelu) i dogadać się z PKP ws. prowadzenia wąskiego toru do Głównego. Wówczas może i Gliwice doceniłyby prestiż inwestycji i zrobiłyby odcinek Paproć - Śródmieście, a i kto wie - może pojawiłyby się Koleje Śląskie na rudzkim lub nowoczesnym taborze.

    2 3
  • ~tobiash 2017-04-18 00:12:57

    Przejazd kolejowy będzie do przebudowy, cytuję Ogoniastego z 750mm.pl:

    "Patrząc na zdjęcie, przejazd wygląda ładnie :) ale jak ktoś by zrobił zdjęcie 10cm nad szyną zobaczył by tzw patologię przejazdu, która kwalifikuje go do przebudowy. Tory w peronie na stacji Stodoły zostały odcięte, by nie można było dostrzec przewinień jakich dopuściła sie firma budująca przejazd. Oczywiście szyny pocieli pewnie i zezłomowali. Żyje na tym świecie 36 lat i takiego patologicznego przejazdu jeszcze nie widziałem. Pochylenie toru w przejeździe wynosi 10cm na 4,7m dł. "

    2 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Waszym zdaniem Kanał Śląski powstanie?




Oddanych głosów: 1612