zamknij

Wiadomości

Czy w Rybniku sprawdzą się buspasy?

2012-11-07, Autor: 
- Jeśli na naszych drogach autobusy nie będą miały priorytetu, nasze miasta całkowicie się zakorkują – przekonuje Łukasz Wała ze Stowarzyszenia Transportu Zrównoważonego. Proponuje, aby w Rybniku powstały buspasy, czyli pasy ruchu przeznaczone wyłącznie dla autobusów.

Reklama

- Matematyka jest prosta – mówi Łukasz Wała. - Jak pokazują różne badania, jeden samochód przewozi zwykle 1-2 osoby, autobus 30-70 osób. Jeśli pasażerowie jednego autobusu pojadą samochodami, to mamy 30 dodatkowych pojazdów – wylicza.

Jako przykład miejsca, gdzie w Rybniku buspas doskonale by się sprawdził, wskazuje Rondo Kamyczek. Jego zdaniem, wystarczy inaczej namalować linie na jezdni i przestawić znaki, a w szczycie autobusy zaoszczędziłyby aż 3-4 minuty.

 

Co na ten pomysł władze Rybnika? - Zabudowa urbanistyczna naszego miasta w znacznym stopniu ogranicza możliwości wprowadzenia tego typu zmian. Ponadto, żeby rozpocząć jakąkolwiek poważną reorganizację w tym zakresie, najpierw musimy uporać się z trwającymi remontami dwóch ważnych dróg w mieście: zwłaszcza ulic Żorskiej i Wodzisławskiej. W tej chwili, w związku z licznymi obowiązującymi objazdami, taka reorganizacja mijałaby się z celem i wprowadzała dodatkowy chaos – odpowiada sceptycznie prezydent Rybnika Adam Fudali.

 

Choć prezydent Fudali teraz mówi „nie”, zapowiada, że po zakończeniu remontów dróg poważnie zastanowi się nad pomysłami Łukasza Wały. - Zapewniam, że tam gdzie to możliwe, wprowadzimy nowe rozwiązania dla autobusów, zanim zwiększająca się w wielkim tempie ilość samochodów zablokuje ruch w mieście – stwierdza.

 

- Paradoksalnie, Rybnik jest jedynym miastem gdzie w ogóle się o tym rozmawia. W większości miast subregionu w ogóle nie rozważa się takiej możliwości – podsumowuje Łukasz Wała.

 

A co wy sądzicie o pomyśle buspasów? W których miejscach Rybnika takie rozwiązanie sprawdziłoby się najbardziej?

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 16

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (36):
  • ~raffo85 2012-11-07
    07:35:14

    1 1

    tyle że kolumna 30 osobówek jadąc 50km/h jest szybsza niż 1 bus jadący 20-30km/h, i wydaje mi się że te rybnickie autobusy bardziej zanieczyszczają środowisko niż 30 osobówek razem wziętych

  • ~ 2012-11-07
    07:42:21

    0 1

    Tylko ci się wydaje.

  • ~arturrybnik 2012-11-07
    07:46:49

    0 0

    ... można też metro zbudować. Górników mamy na miejscu, więc będzie szybciej niż w Warszawie... :)

  • ~Czacha 2012-11-07
    07:53:02

    0 0

    Na buspasy nie ma zwyczajnie miejsca, a kilka metrów na jednym rondzie nic nie zmieni. Owego czasu był bardzo dobry pomysł budowy kolei miejskiej na istniejących torach kolei dalekobieżnej i przemysłowej. Do każdej dzielnicy można dotrzeć w ten sposób. Wystarczy kupić kilka autobusów szynowych, proste wiaty i perony postawić i odrobina chęci. Z tym ostatnim jednak najgorzej...

  • ~ 2012-11-07
    07:56:04

    2 0

    Ile jest w Rybniku dróg o 2 pasach w jednym kierunku?!Obudżcie się. Przede wszystkim zewnętrzna obwodnica i normalny rozkład jazdy autobusów.

  • ~charlie 2012-11-07
    07:56:33

    1 0

    To zamiast buspasa po prostu dwa pasy ruchu dla każdego pojazdu...

  • ~bumcykcyk 2012-11-07
    08:09:30

    0 0

    W Rybniku dodatkowy pas ruchu dla autobusów? Gdzie? Jeżeli na nowo wybudowanej obwodnicy nie ma miejsca na ścieżkę rowerową i nie buduje się nawet wąskiego chodnika.

  • ~Adaśko 2012-11-07
    08:19:44

    2 0

    Panie Wała Rybnik nie ma takich dróg,żeby wprowadzic buspasy.Co to za pomysł?Na to trzeba miec szerokie drogi!Kolejny poroniony pomysł!

  • ~thores 2012-11-07
    08:44:00

    0 0

    Odpowiednio zorganizowana komunikacja miejska spowodowałaby, że ludzie byliby skłonni przesiąść się z samochodów do autobusów. Może mniejsze busy, zamiast dużych autobusów, ale z większą częstotliwością.Zbyt długie oczekiwanie na przystankach i brak płynnego połączenia w przypadku przesiadek pomiędzy liniami, zniechęcają mnie do korzystania z autobusów.

  • ~marcinek6000 2012-11-07
    09:04:04

    0 0

    jakim cudem wyłączenie jednego pasa z ruchu samochodowego ma zmniejszyć korki? Będą sie upychać na jednym, więc korki sie zwiększą

  • ~KeRim 2012-11-07
    09:05:18

    0 0

    Miejsca będzie dużo, wystaczy wszędzie zrobić jednokierunkowe

  • ~morfeus12 2012-11-07
    09:15:26

    2 0

    LUDZIE!!! Wszyscy poszaleli... Przecież w Rybniku nie ma w centrum miejsca nawet na 1,5m ścieżki rowerowe, a co dopiero na buspasy.... W centrum znam tylko kilka dwupasmowych ulic, i to zawsze jednokierunkowych... Nawet nowe obwodnice są jednopasmowe. Ktoś tu ewidentnie przegina.

  • ~Ma(j)ster 2012-11-07
    09:34:01

    0 0

    to nie są obwodnice to są - jak sama nazwa wskazuje - obwiednie... Jakie miasto takie obwodnice :]

  • ~geolog 2012-11-07
    09:59:22

    0 0

    Można zamomtować koguty w autobusach i zrobić z nich pojazdy uprzywilejowane, wtrdy też nie stały by w korkach :)

  • ~ 2012-11-07
    10:08:36

    0 0

    Niech najpierw pan wała zajmie się idiorycznie skonstruowanym rozkładem jazdy autobusów które w korku jadą 20 km/h a gdy nie ma korków też, bo żadem idiota nie wpadł na to że wieczorami, w sobotę i święta nie ma korków i ruch odbywa sie płynnie i do tego należy dostosować rozkład jazdy.
    pan fudali natomiast niech sie zajmie robotą, nadzorem swoich nieudolnych urzędasów a nie wiecznym ich usprawiedliwianiem. adaś! mamy cie juz wszyscy dość!!!! Idź juz na emeryturę!!!

  • ~ 2012-11-07
    10:14:04

    2 0

    matematyka jest prosta - w ostatni weekend jadąc Chrobrego autobus wiozł tylko kierowce a wyprzedzał go golf załadowany bodajże w 6 osób

  • ~pit75rk 2012-11-07
    10:34:16

    0 0

    ~Czacha Myślę że to jest jakiś pomysł, nad którym waro by się zastanowić ale nie ma komu bo ci w U.M. nie potrafią niestety myśleć a co dopiero się zastanawiać. ~arturrybnik to też jakaś myśl hehe wystarczy zaangażować do tego wszystkie firmy obce z kopalń (tzn. emerytowanych górników) bo ci pod wodzą emerytowanych pracowników dozoru wyższego zrobią takie metro w pół roku. Nie wiem jak by to mieli zrobić ale wierz mi, ci z dozoru też ale ich to nie obchodzi jak tylko to ma być zrobione hehe ~thores choćby nie wiem jak by była zorganizowana komunikacja to ja nie przesiądę się do autobusu w tym mieście bo po prostu mi się to nie opłaci, dla mnie taniej i szybciej wychodzi jazda autem niż atobusem
    Znam tylko jedno rozwiązanie korków w Rybniku. W następnych wyborach nie wybrać A.F. i wyburzyć Plazę i Fokusa a korki znikną. Potem nowy prezydent może jeszcze zlikwidować Straż Miejską i będzie rządzić przez wieki.

  • ~Ksenopita 2012-11-07
    10:48:23

    1 0

    Przecież my już mamy jeden buspass. Kto wie gdzie ten miszczuniu! W nagrodę za dobrą odpowiedź mogę dać po ryju ;) Oczywiście o istnieniu tego buspassa wie pewnie tylko projektant tego debilnego rozwiązania, bo każdy musi tam wjechać i przez niego przejechać łamiąc prawo w obliczu prawa. Nie pierwszy to taki cud architektury drogowej w Rybniku. Kto wie gdzie??? Audiotele :D:D

  • ~wera 2012-11-07
    10:52:40

    0 0

    nie mam miejsca na takie pasy,zero infrastruktury chyba ,że zlikwidują chodniki po obu stronach to bedzie buspas albo jeszcze większy korek,prawie codziennie jeżdżę do Gliwic i mimo ,że ilośc samochodów jest nieporównywalna to nie stoję dłużej niż 10 min za to w rybniu .........szkoda gadać

  • ~superelektro 2012-11-07
    10:57:54

    0 0

    Kurcze, faktycznie gdzieś widziałem, ale zabij mnie, nie pamietam. Nie rób się kaczką i napisz jak wiesz.

    A pomysł ich wydzielenia w obecnej infrastrukturze jest tak samo debilny jak elektroniczne tablice na przystankach. Czy cokolwiek się od tego poprawiło ? Chyba tylko tym którzy to nadzorują i konserwują.

  • ~ 2012-11-07
    11:16:35

    0 0

    korzystasz z autobusów że się wypowiadasz na temat "debilnych" tablic?! a cudem architektury drogowej jest "buspas" na Rondzie Gliwickim :P pierwszy buspas powinien powstać na 3 Maja, wystarczy przemalować pasy na jezdni.

  • ~Ksenopita 2012-11-07
    11:25:46

    0 0

    martt9 wygrałeś. Napisz gdzie i kiedy chcesz dostać po ryju ;)

  • ~ 2012-11-07
    11:33:49

    0 0

    Ale jak to?! Pas wyłącznie dla autobusów, a ja swoim świętym autem nie będę mógł jechać?
    Przecież wg świętych pięknych kierowców, których główną maksymą życiową jest "Bo ja muszę autem" to nie ma sensu!
    Bo przecież rybniccy kierowcy to światowi eksperci w dziedzinie ruchu drogowego i projektowania infrastruktury!

  • ~superelektro 2012-11-07
    11:37:14

    1 0

    mart9, a w czym tablice za kilkanaście tysięcy sztuka są lepsze od normalnych papierowych rozkładów jazdy po 0,1 zł sztuka ? Czy zamontowanie tablic zmieniło cokolwiek w punktualności jazdy autobusów ? Tyle samo wiemy co przed tym " usprawnieniem ". Poza tym. Stań kiedyś wieczorem przed taką tablicą i spróbuj przeczytać co tam się wyświetla. Oczopląsu można dostać. 6 wierszy informacji. Dla kogo to jest ? Chyba dla nastolatków, bo ktoś kto ma problemy ze wzrokiem nie jest w stanie tego czytać.

  • ~blitz 2012-11-07
    11:46:50

    2 0

    jasne... rozpieprzcie w drobny mak znowu wszystkie drogi w Rybniku, bo bus pasy nam są potrzebne.... naprawdę nie mam słó

  • ~blitz 2012-11-07
    11:49:54

    1 0

    Sobczyk weź zmień zainteresowania, bo już nie raz ludzie tu poruszali kwestię, że połowa Rybniczan jeździ autem po centrum bo MUSI! BO TAKĄ NP MA PRACĘ!!!! dociera to do Ciebie??? nie sądzę żeby hobby ludności było walenie autem do centrum tylko po to żeby postać 1,5 w korkach i wrócić do domu!

  • ~Arteks 2012-11-07
    11:53:04

    0 2

    Bus-pasy to ciekawy pomysł który dałoby się na niektórych ulicach zastosować bez ich poszerzania np. 3 Maja. Ale trzeba też zwrócić uwagę na to, że najpierw należałoby popracować nad liniami, rozkładami i taryfami bo u nas nie tylko problemem jest to, że autobusy stoją w korku ale także że podróżowanie nimi z niektórych miejsc jest niepraktyczne bo jeżdżą nieregularnie... Np. jeśli ktoś mieszka na Elektrowni czy w Niewiadomiu - autobusów ma po prostu za mało. Z kolei autobusy łączące Śródmieście z Boguszowicami często jeżdżą stadami a te z dworca KM do placu Wolności przeważnie wożą powietrze... Ja doceniam zmiany jakie zachodzą w ZTZ w postaci np. wymiany taboru, wyposażania autobusów w monitoring, tablice elektroniczne na przystankach, poprawa rentowności organizatora - ale z innymi sprawami jest już gorzej. Np. postuluję powstanie nowych przystanków dla linii 26, 27, 29 przy d. dworcu PKS oraz przystanek z drugiej strony Tesco w stronę centrum. Pisałem w tej sprawie do UM i do ZTZ oraz na tym forum w 2005 roku. Minęło 7 lat a sprawa nie jest nadal załatwiona. Łatwiej było w Katowicach wybudować nowy dworzec kolejowy niż w Rybniku uruchomienie dwóch przystanków. Wstyd dla urzędników z UM i ZTZ!!! Jeśli bus-pasy tworzone byłyby w tym tempie co przystanki to doczekamy się ich za kilkanaście lat ;) Jeszcze jedna ciekawostka - Koleje Śląskie wprowadzają rozkłady cykliczne mimo linii jednotorowych, mijanek, połączeń i innych sytuacji utrudniających ruch. ZTZ nawet nie próbuje...

  • ~Arteks 2012-11-07
    12:00:12

    1 1

    @blitz - to kwestia przyzwyczajenia które dałoby się zmienić. Przynajmniej 50% osób "włóczących się" autami po centrum nie musiałoby korzystać z aut gdyby komunikacja miejska funkcjonowała należycie. W Krakowie czy Warszawie większość urzędników, dziennikarzy, bankowców i pracowników biur dojeżdża do pracy komunikacją publiczną nierzadko przesiadając się nawet 2 razy i nikt w tym nie widzi nic zdrożnego czy "poniżającego". Ba, osoby te nie lansują się autami tak jak niektórzy z SRB którzy widzą jakiś "prestiż" w dojeżdżaniu do Rybnika swoim 15 letnim Golfem albo Matizem... Sęk w tym, że jeśli chcielibyśmy zmienić takie przyzwyczajenia ludzie musieliby dostać w zamian lepiej funkcjonującą komunikację miejską! Chciałbym również zwrócić uwagę na to, że byłoby to również korzystne dla naszych deptaków (więcej pieszych), powietrza (mniejszy ruch pojazdów) oraz szybkości poruszania się (mniejszy ruch na drogach).

  • ~ 2012-11-07
    12:07:48

    0 0

    @~Ksenopita: myślę, że nagrodę powinienem przeznaczyć na cele społeczne ;)
    @~superelektro: widziałeś rozkłady jazdy ? są nie aktualne z powodu zbyt dużej ilości objazdów. rozkłady są i pozostaną również w formie papierowej na przystankach. przede wszystkim jak czekasz na pociąg to w przypadku opóźnienia oczekujesz jakiejś informacji. i tak samo, patrząc na tablicę jesteś w stanie szybko zdecydować czy czekasz na swój autobus, czy jedziesz inną linią czy idziesz na pieszo. dla każdego liczy się czas i każdego szlag trafia gdy autobus nie przyjeżdża punktualnie bądź wypadł z kursu. ja przed wyjściem z domu zazwyczaj sprawdzam jeszcze lokalizację autobusu na mapie i oceniam czy mam biegiem lecieć na przystanek czy spokojnie iść, nie przejmując się rozkładową godziną odjazdu. również tablica umożliwia szybki przekaz informacji w przypadku awarii, zmiany trasy... uwierz, dla kogoś kto korzysta z KM tablice są udogodnieniem w podróży.

  • ~superelektro 2012-11-07
    13:29:55

    0 0

    ~martt9, nie przekonasz mnie tak jak nie przekonasz tych wszystkich którzy z różnych przyczyn nie korzystają z internetu i szlag ich trafia że autobus który miał przyjechać 15 minut temu jeszcze się nie pojawił i muszą czekać na nastepny który przyjedzie albo i nie. Rozwiązanie ściągnięte z Warszawy jeżeli się nie mylę, tyle że Rybnik to jednak nie Warszawa. Być może miało by to sens gdyby dołączyć do tego poglądową mapkę miasta z zaznaczonymi liniami autobusowymi i bieżącą lokalizacją autobusu. Ale do tego znów należało by wprowadzić bilety czasowe aby można było w zakreślonym przedziale czasu przesiąść się np. 2 czy 3 razy i nie płacić w każdym autobusie na nowo. Będąc w Hannoverze spotkałem się właśnie z takim sposobem podróżowania. Jeden bilet ważny na wszystkie środki lokomocji miejskiej przez np. 30 minut od pierwszego skasowania. W tym czasie można było przesiadać się dowolną ilość razy z np. U-Bahn do autobusu czy tramwaju, a nawet był ważny na łódki na Bodensee.

  • ~Arteks 2012-11-07
    14:12:23

    0 1

    @superelektro - wspólny bilet o jakim piszesz to świetna sprawa a jak to jest na Śląsku? KZK GOP, MZK, ZTZ, MPK Tychy, Koleje Śląskie, Przewozy Regionalne, PKS i brak sensownych porozumień - sprawa spychana jako "niewykonalna". A tak naprawdę nikomu się nie chce bo po co? Lepiej powiedzieć że się "nie da". Niektórzy zwalają że cudowny bilet elektroniczny rozwiąże problem. W większości miast na zachodzie gdzie funkcjonuje wspólny bilet na wszystko jest kawałkiem papieru a nie plastiku i jakoś tamtejsi organizatorzy i włodarze miast potrafią się dogadać.

  • ~eloo 2012-11-07
    15:24:47

    0 0

    po pierwsze to kierowcy(nie liczac Pan ktore smigaja jamnikami) powinni nauczyc sie kultury na drodze bo wielu jezdzi jaj chamy, i z tego powodu inni kierwocy ich nie lubia. Kierwcy DLA jakos umia jechac z kultura i przepisami a transgorowce jak.... tylko niech pamietaja ze zawsze jest wina tego z tylu wiec jak komus ktos po hamulcach konkretnie pojedzie to mu ludzie sami sprawiedliwosc wymerza zanim sie zamknie w swoim kamerliku kabinie

  • ~LEMUR 2012-11-07
    15:47:25

    1 0

    Jedyną "korzyść" dla bus-pasów widzę tylko dla budżetu miasta. Dzięki mandatom napewno będzie "lżej"

  • ~firmaq5 2012-11-07
    19:56:12

    1 0

    hahah śmiechu warte ... gdzie w Rybniku miały by powstać , chyba na drodze jednokierunkowej .. w Rybniku dróg z podwójnym pasem jest 3 o odcinkach 2 km najdłuższym :) .. buhaha..

  • ~ 2012-11-07
    22:07:13

    0 0

    mysla o bus pasach a autobusy sypia sie w mak, czasem mozna odniesc wrazenie ze podloga badz szybka wyleci z hukiem. ile razy w zime jechalo sie w temperaturze jak na dworze albo ile razy w lato dzialala klima (nowsze typy). jadac z radlina na elektrownie jade ponad godzine, czekam kupe czasu na kolejnego busa przy przesiadce. jako ze jestem uczniem i za niedlugo bede robil prawko nadal oplaca mi sie zaplacic 45zl niz odpalac rano auto i jechac w centrum ktorym nie ma wolnego miejsca parkingowego

  • ~semaforek 2012-11-07
    22:22:58

    0 1

    Niektórzy komentatorzy myślą zbyt topornie. Nikt nie mówi że muszą powstać długaśne dodatkowe pasy ruchu. Zwykle wystarczy umożliwienie na przykład wyjazdu z pasa do skrętu w lewo (bo ten jest pusty) jazdę prosto (samochody stoją w korku na pasie do jazdy prosto).

    Co do kolei to pomysł niestety ma podstawową wadę - dłuższe drogi dojścia i niekoniecznie lepsze czasy przejazdu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5050