zamknij

Biznes

Czy abonament na parking poziomowy będzie tańszy?

2019-04-23, Autor: 

Parking wielopoziomowy przy Hallera jest pusty, bo za drogi dla kierowców? Takiego zdania jest radny Karol Szymura, który zwrócił się do prezydenta Piotra Kuczery w sprawie obniżenia cen abonamentowych. Jaka jest odpowiedź miasta?

Reklama

O tym, że nowy parking wielopoziomowy świeci pustkami pisaliśmy już w lutym. Wtedy zwracaliśmy uwagę, że kierowcy zamiast korzystać z nowego udogodnienia, wolą parkować tuż obok – na klepisku >>Parking przy Hallera świeci pustkami. Kierowcy wolą parkować na klepisku<<

Do tematu ostatnio wrócił radny Prawa i Sprawiedliwości, Karol Szymura. - Nowopowstała budowla cieszy się o wiele mniejszym obłożeniem, a mianowicie zajęty jest tam tylko parter parkingowy, który miał być zagospodarowany m.in. pod miejsce usługowe. Dzisiejsza opłata abonamentowa za parking wielopoziomowy wynosi 90 zł, zaś za parkowanie zaraz obok parkingu 70 zł. Myślę, że między innymi czynnik ekonomiczny powoduje obniżenie obłożenia na parking wielopozimowy – zauważa radny w interpretacji.

Proponuje następnie, by obniżyć abonament do 70 złotych tak, by mógł konkurować z „klepiskiem”.

Co na to magistrat w Rybniku? W odpowiedzi słyszymy, że miasto nie przewiduje w najbliższym czasie zmiany opłat za abonamenty parkingowe. - Biorąc pod uwagę, że nowy parking jest monitorowany, oświetlony i zadaszony zaproponowana kwota nie wydaje się być wygórowana. Przypominam, że mieszkańcy śródmieścia mogą skorzystać z 50% bonifikaty. Co do zapełnienia parkingu wielopoziomowego, to od otwarcia liczba osób korzystających z parkingu rośnie z tygodnia na tydzień, w ciągu jednego dnia z obiektu korzysta od 450 do 550 osób – mówi Agnieszka Skupień, rzecznik UM w Rybniku.

Odnosząc się do „klepiska” Agnieszka Skupień zawraca uwagę, że uporządkowanie bezpośredniego sąsiedztwa parkingu wielopoziomowego wymaga czasu. - Przypominam, że parking jest pierwszym etapem realizacji „Projektu Rzeczna”. Projekt zakłada, oprócz parkingu z drogą dojazdową, kontynuację bulwarów nad Nacyną budowę 80 mieszkań komunalnych (w tym roku jest przygotowywana dokumentacja) i budowę Centrum Edukacji Artystycznej z salami wystawienniczymi. Jeżeli tylko planowany montaż finansowy pozwoli na realizację, to budowa tych obiektów rozpocznie się w przyszłym roku – dodaje.

Oceń publikację: + 1 + 33 - 1 - 58

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~PogromcaSzkodnikow 2019-04-23
    08:32:01

    47 66

    90 PLN za miesiac parkowania.. a na podwyzki dla budzetowki 200 PLN brutto - akurat na reke zostanie tyle, zeby pokryc koszt parkowania samochodu.

    Prezydent Kuczera idealnie pasuje na polityka PiS... nie wiem jakim cudem trafil do PO.

  • ~ 2019-04-23
    09:40:56

    53 13

    Jedno gradobicie i parking będzie zapełniony.

  • ~Abisall 2019-04-23
    10:27:37

    23 6

    @~PogromcaSzkodnikow
    "nie wiem jakim cudem trafil do PO."
    Może jak do polityki wchodził to PO była najsilniejszą partią...

  • ~PogromcaSzkodnikow 2019-04-23
    10:43:23

    14 29

    ~Abisall

    Bardzo mozliwe... albo w PiS nie lubia konkurencji - wiec go nie chcieli - prezydent kuczera jest takim samym dobrodziejem jak prezes kaczynski.

  • ~Arteks 2019-04-23
    10:45:02

    28 88

    Parking jest pustawy z dwóch powodów 1) ogrom miejsc parkingowych w centrum Rybnika - niespotykany w innych miastach wielkości 100-300 tys. w Polsce 2) pozostawienie "klepiska" obok obecnego parkingu co jest zaprzeczeniem idei porządkowania terenu między Hallera, a Raciborską. A więc teraz kiedy mamy porządny wielopoziomowy parking w centrum miasta powinniśmy mocno zredukować ilość miejsc parkingowych w centrum których jest za dużo. Co do cen to 70 czy 90 zł to naprawdę tanio. W pobliskich Gliwicach parkowanie w ścisłym centrum to 13 zł na dobę (ok. 250 zł na miesiąc biorąc pod uwagę tylko dni robocze). Niedawno byłem w Salzburgu - tam spotkałem w samym centrum na pl. Mirabell parking podziemny. Doba parkowania kosztuje tam 18 EUR - tyle co u nas miesiąc... 20 min - 0,90 EUR. To przykład na poszanowanie powierzchni centrum miasta.

  • ~Admirał Pieskov 2019-04-23
    10:49:45

    34 10

    Poszedłbym dalej. Parking powinien być darmowy! I do tego darmowe mandarynki dla wszystkich matek z "horom curkom".

  • ~PogromcaSzkodnikow 2019-04-23
    10:53:40

    44 28

    ~Arteks

    90 PLN to tanio? Idz do strajkujacych nauczycieli lub do strajkujacych pracownikow budzetowki, sluzby zdrowia - i powiedz im to.

    Jeszcze im napluj w twarz, ze powinni pracowac za darmo dla idei.

    Jestem w 100% przekonany, ze piszesz komentarze na zlecenia PO tak jak Kaziu pisze komentarze ku chwale kaczynskiego - w ten sam sposob tlumaczycie wszystkie zle decyzje swoich zleceniodawcow.

  • ~ 2019-04-23
    11:04:41

    37 26

    @Arteks, a ja w Krakowie parę lat temu na parkingu podziemnym "pod groblami" zapłaciłem 86zł, za kilka godzin i co?

    Za miesięczny abonament 90zł w ścisłym centrum Rybnika to nie jest dużo. Chcecie taniej? To komunikacja miejska za 70zł. Autobusami jeździć nie będziecie, bo jak w stroju wizytowym? Z teczką dokumentów?
    Niestety Arteks ma rację, to nie dużo, patrząc na zalety.

  • ~rzyt 2019-04-23
    11:12:08

    30 12

    Wiecie, dlaczego prezydent Kuczera ma z-ców spoza Rybnika? Bo oni w wyborach nie mogą być dla niego konkurencją.
    A parking i sąsiedztwo mieszkań komunalnych...Kto takie coś zatwierdził? Czyżby chcieli tam mieć pustostany? Spaliny z zimnych silników są o wiele bardziej szkodliwe. Arteks co Ty na to?

  • ~Thorax 2019-04-23
    11:14:50

    38 6

    @Arteks
    " pozostawienie "klepiska" obok obecnego parkingu co jest zaprzeczeniem idei porządkowania terenu między Hallera, a Raciborską"

    Wystarczy przeczytać newsa, żeby widzieć, że " (...) parking jest pierwszym etapem realizacji „Projektu Rzeczna”. Projekt zakłada, oprócz parkingu z drogą dojazdową, kontynuację bulwarów nad Nacyną budowę 80 mieszkań komunalnych (w tym roku jest przygotowywana dokumentacja) i budowę Centrum Edukacji Artystycznej z salami wystawienniczymi."

    "W pobliskich Gliwicach parkowanie w ścisłym centrum to 13 zł na dobę (ok. 250 zł na miesiąc biorąc pod uwagę tylko dni robocze)"

    Ta cena dotyczy praktycznie wyłącznie Starówki, pozostałą część centrum (80-90%) kosztuje 150 zł. Dodatkowo mieszkańcy strefy płatnego parkowania w Gliwicach płacą 120 zł/rok, a nie 420 zł/rok (w artykule jest 70zł/mc i 50% bonifikaty).

    "Doba parkowania kosztuje tam 18 EUR - tyle co u nas miesiąc... 20 min - 0,90 EUR. To przykład na poszanowanie powierzchni centrum miasta."

    Wiesz, że w Polsce nie zarabiamy w euro? A rozwiązanie parkowanie 20 min przy symbolicznej złotówce to z chęcią bym u nas zobaczył, a nie: czy parkuje 5 minut, czy 55 i tak płacę 2,5 zł!

    Swoją drogą ostatnio byłem na tym parkingu, automat nie przyjmował banknotów, bo najpewniej był zepsuty, zanim załatwiłem drobne to zdążyło mi naliczyć kolejne 2,5 zł za następną godzinę... Choć później dopiero zauważyłem, że drugiej strony parkingu też jest automat, ale nowy parking i jeden automat wyłączony z użytkowania, drugi zaś częściowo popusty to jakiś żart.

  • ~Arteks 2019-04-23
    11:36:15

    11 41

    @Thorax - wiem, że to jest pierwszy etap ale władze miasta pozostawiając to klepisko - pokazują niekonsekwencję i niespójność działań. Narażają się na krytykę i na ośmieszanie tego w sumie potrzebnego obiektu. Zarówno w Gliwicach jak i Rybniku mamy do czynienia z ścisłym centrum. Tam 250 zł na miesiąc i nikt się nie rozczula nad przyjezdnymi - u nas 90/70 zł i jakieś rozczulanie o zarobkach. Jakoś w przypadku parkowania chętnie próbujemy tłumaczyć polską taniochę zarobkami, ale już jeśli chodzi koszty paliwa czy kupna samochodu - argument o zarobkach w Polsce, a innych krajach staje się nieistotny czyż nie? @rzyt - ten parking ci przeszkadza, a inne nie? Cały czas uważam, że powinno się ograniczyć ruch samochodowy na kilku drogach w centrum miasta - tak jak robią to Katowice. Z pożytkiem dla pieszych, mieszkańców i całego centrum.

  • ~ 2019-04-23
    11:48:19

    28 8

    To, że parking wielopoziomowy świeci pustkami to wina głównie władz miasta, np.:

    - fatalny marketing;
    - brak zachęt (np. pierwsze 15 minut parkowania by mogło być darmowe; wjazd na ostatnie piętro i zejście w dół + droga powrotna zajmuje pewien okres czasu; po co za to płacić?);
    - multum "konkurencji" w centrum miasta (efekt powstania galerii i wielu marketów, dysponujących sporą ilością miejsc parkingowych; przy marketach z reguły można bezpłatnie parkować);
    - tzw. "dzikie" parkowanie (w miejscach przeznaczonych dla mieszkańców Śródmieścia, przy ich blokach itp.) i nic nie robienie z tym.

  • ~PogromcaSzkodnikow 2019-04-23
    11:49:44

    31 12

    Arteks

    Jestes klamca. Katowice z ruchu samochodowego wylaczyly “rynek Katowicki” - nie bylo go w ogole w Katowicach wiec wygospodarowali na to miejsce.

    W Katowicach wiekszosc miejsc parkingowych jest darmowa, a samochodami da sie dojechac az na sam “rynek” bez zadnych utrudnien.

    Jestes klamca cholernym klamca.

  • ~ 2019-04-23
    11:58:20

    19 9

    @Arteks - tu nawet nie chodzi o ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta. Generalnie miasto często podejmuje niespójne decyzje.

    Weźmy inny przykład - nasz deptak w centrum miasta ze wskazaniem na ul. Powstańców Śląskich. O ile deptak się świetnie prezentuje, o tyle coraz trudniej jest po nim swobodnie spacerować.

    Niestety, ale w ciągu dnia często on jest zapchany stojącymi samochodami (osobowymi). Właściciele sklepów itp. oraz ich najbliżsi upodobali sobie ostatnio, że skoro prowadzą działalność gospodarczą, to przez pół dnia ich samochody mogą swobodnie stać na deptaku, co utrudnia spacerowanie (np. z dziećmi czy przez osoby niepełnosprawne).

    Na deptaku co najwyżej powinny znajdować się samochody z dostawami towarów i to w ściśle wytyczonych godzinach. Tak to też działa w innych miastach. A u nas w Rybniku wielu "przedsiębiorców" deptak traktuje, jako darmowe miejsce parkingowe. Bo uważają, że im wolno, bo płacą podatki do kasy miasta itd. Miasto nic z tym nie robi, a straż miejska ma ważniejsze sprawy "na głowie".

  • ~Arteks 2019-04-23
    12:02:34

    11 25

    @PogromcaSzkodników - może 30 lat temu tak było jak piszesz ale teraz? Ulice w centrum Katowic bez ruchu samochodowego: 3 Maja, Stawowa, Mariacka, Młyńska, Wawelska, pl. Szewczyka, częściowo Warszawska i Mickiewicza, Dyrekcyjna, Staromiejska, Mielęckiego, św. Jana, św. Stanisława. W tym roku do likwidacji idzie parking i ruch drogowy na Dworcowej. Ja jak coś piszę to tylko fakty, a ty bzdury jak np. o rynku który w Katowicach był zawsze, tylko, że nie był miejscem spotkań, a przystankiem tramwajowym. W Katowicach mniejszość miejsc parkingowych jest bezpłatna np. klepisko koło Węglokoksu albo okolice Urzędu Wojewódzkiego - gdzie jednak wolne miejsce parkingowe szuka się czasami kilkanaście minut. ;)

  • ~Arteks 2019-04-23
    12:07:08

    11 24

    @siwy-rybnik - nie tylko na Powstańców. Na Rynku też parkuje często po kilka aut w godzinach zakazu i władzom miasta, ani Straży Miejskiej to nie przeszkadza. W innych miastach prawo uchwalone przez władze miasta jest przestrzegane. W Krakowie na Rynku Głównym czy na Floriańskiej jeśli spotkasz auto to albo jest to śmieciarka, albo policja albo pogotowie ratunkowe... Więc po części masz rację, że u nas mimo dobrych chęci władz miasta - jest sporo niekonsekwencji i niespójności. Tak jak z parkingiem. Wybudowano ładny i duży obiekt za 20 mln zł i jednocześnie nie zlikwidowano klepiska obok. :/

  • ~Thorax 2019-04-23
    12:10:38

    21 3

    @Arteks,
    "wiem, że to jest pierwszy etap ale władze miasta pozostawiając to klepisko - pokazują niekonsekwencję i niespójność działań. Narażają się na krytykę i na ośmieszanie tego w sumie potrzebnego obiektu."

    To tak jakby, ktoś w trakcie budowy obiektu, narzekał, że wokół wszystko rozkopane, błoto, wystają pręty zbrojeniowe, a fuj... Teren jest w trakcie zmian, więc jak wygląda tak wygląda. Uważasz, że co miasto powinno zrobić? Przeorać teren, zwieźć ziemi, zasadzić trawę, żeby za pół roku, rok to wszystko zaś przeorać? Albo zamknąć klepisko dla samego zamknięcia? Dając jako alternatywę parking z połową zepsutych automatów, gdzie 10 minut się traci zajmując miejsca na wyższych kondygnacjach? Absurd! Po co likwidować coś co działa, nie mając póki co nic żeby wsadzić w to miejsce?

    "Zarówno w Gliwicach jak i Rybniku mamy do czynienia z ścisłym centrum. Tam 250 zł na miesiąc i nikt się nie rozczula nad przyjezdnymi - u nas 90/70 zł i jakieś rozczulanie o zarobkach."

    U nas ścisłe centrum to można powiedzieć RSŚ, a nie teren przy Hallera...

    "Jakoś w przypadku parkowania chętnie próbujemy tłumaczyć polską taniochę zarobkami, ale już jeśli chodzi koszty paliwa czy kupna samochodu - argument o zarobkach w Polsce, a innych krajach staje się nieistotny czyż nie?"

    A kto nie narzeka, ze sąsiedzi zarabiają 3 razy więcej, a płacą podobnie za litr co my? Kto nie narzeka, że Niemiec za jedną wypłatę kupi niebo lepszy samochód niż Polak za jedną wypłatę? Czemu to my kupujemy auta z Niemiec nie odwrotnie? Jasne, że to wszystko tłumaczymy niskimi zarobkami, co Ty się z choinki zaś urwałeś zamiast przyznać się do błęduto brniesz w swoje brednie...
    To, ze ludzie kupują auta i paliwo, wynika z tego, że muszą! I sporadycznie komunikacja miejska wychodzi taniej. Ewentualnie niewiele taniej, a biorąc pod uwagę komfort i czas to bez porównania!

  • ~PogromcaSzkodnikow 2019-04-23
    12:20:56

    5 6

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2019-04-23
    12:41:40

    12 7

    @Thorax - to zależy od tego na jakich trasach i jak często podróżujesz, wtedy dopiero możesz określić czy komunikacją miejską podróżowanie jest bardziej opłacalne niż samochodem czy też nie. Jedni powiedzą, że wychodzi taniej, a inni, że drożej. Inni wskażą, że przystanek za daleko, z kolei inni, że zbyt dużo przesiadek itd. Z oczywistych względów komunikacja miejska nie dogodzi każdemu.

    Na pewno na plus zmieniło się to, że ceny biletów w autobusach miejskich stały się bardziej "zachęcające" do podróżowania. Podam przykład: dziś z e-kartą spod Bazyliki do Tesco zajedziesz za ... 1 zł (wcześniej taka "przyjemność" kosztowała 3,40 zł). Oczywiście to dość banalny przykład, ale jednak coś się zmieniło na plus.

    To co zniechęca wiele osób do korzystania z komunikacji miejskiej to jakość obsługi. Wielu kierowców jest aroganckich, a wręcz chamskich (nawet na ten temat pojawiały się artykuły na rybnik.com.pl). Niestety władze ZTZ prawie nigdy nie reagują pozytywnie na skargi zgłaszane przez pasażerów. Przyjęte zostało, że za wszelkie zło są winni pasażerowie. Bez względu na to, czy kierowca zamknie pasażerowi drzwi "przed nosem", gdy ten dobiega do autobusu czy też odjedzie 2-3 minuty przed czasem (np. w niedzielę czy wieczorem, gdy nie miasto nie jest zakorkowane). Jeden taki incydent potrafi skutecznie zniechęcić do podróżowania autobusem miejskim, tym bardziej, że składanie skarg do ZTZ nic nie daje.

    @Arteks oczywiście ma prawo być wielkim zwolennikiem korzystania z komunikacji miejskiej, celem ograniczenia ruchu samochodem w centrum miasta. Jednak w pierwszej kolejności trzeba wyeliminować chamstwo, z jakim mamy często do czynienia ze strony kierowców autobusów. W wielu miastach, jeśli pojawią się poważne skargi na zachowanie kierowców autobusów, to taki delikwent potrafi nawet wylecieć z pracy lub ewentualnie dostać ostatnie ostrzeżenie. W Rybniku kierowcy autobusów komunikacji miejskiej są chronieni przez swoje szefostwo.

    W 2012 r. przez pół roku - z powodów służbowych - mieszkałem w Berlinie. Z reguły korzystałem z komunikacji miejskiej. Raz mi się zdarzyło, że kierowca autobusu odjechał z przystanku dwie minuty przed czasem. Z pomocą znajomego napisałem skargę. Odpowiedź mnie pozytywnie zaskoczyła - zostałem przeproszony oraz zaoferowano mi bonus, który pozwolił mi na 2-tygodniowe BEZPŁATNE korzystanie z komunikacji miejskiej w Berlinie (w tym z uwzględnieniem metra).

    P.S. Niech się ktoś tu pochwali, że ZTZ mu pozytywnie odpowiedziało na złożoną skargę na jakość obsługi? Jeśli TAK było, to co czy oprócz słowa PRZEPRASZAM otrzymał coś jeszcze "ekstra"? Tak to działa na Zachodzie, że dba się o pasażerów, przez co komunikacja miejska cieszy się tak ogromnym powodzeniem.

  • ~Abisall 2019-04-23
    13:53:05

    5 5

    "- brak zachęt (np. pierwsze 15 minut parkowania by mogło być darmowe; wjazd na ostatnie piętro i zejście w dół + droga powrotna zajmuje pewien okres czasu; po co za to płacić?);"
    "Wiesz, że w Polsce nie zarabiamy w euro? A rozwiązanie parkowanie 20 min przy symbolicznej złotówce to z chęcią bym u nas zobaczył, a nie: czy parkuje 5 minut, czy 55 i tak płacę 2,5 zł! "
    Ekhem - na tablicy świetlnej przy wjeździe na parking w ostatnim wierszu można przeczytać taką informację
    "Pierwsze 15 minut gratis"
    I żeby nie być gołosłownym
    https://imgur.com/a/WDt9kZE

  • ~Thorax 2019-04-23
    15:24:12

    6 1

    Dziękuję Abisall za tę informację ;-) Szkoda, że mało kto o tym wie, a Pani rzecznik czy w artykule redakcja też o tym nie wspomniała.

    @siwy-rybnik,
    Oczywiście masz rację, że każdy indywidualnie ocenia co bardziej mu się opłaca i nie ma jednoznacznej odpowiedzi czy komunikacja miejska czy własny samochód, z własnego doświadczenia i doświadczenia znajomych wynika, że mało komu się to opłaca;-)

  • ~rzyt 2019-04-25
    06:19:52

    3 1

    ~Arteks,
    Parking wielopoziomowy tak jak i inne wcale mi nie przeszkadzają bo z nich nie korzystam. W zeszłym roku zdarzyło mi się dwa razy korzystać wieczorem ze względu koniecznego wyjazdu do apteki.
    Problem widzę w planowaniu budowy mieszkań komunalnych w bezpośrednim sąsiedztwie takich obiektów o intensywnej produkcji spalin i ich wpływie na okolicę. By nie doszło do sytuacji, że tam będą pustostany /hałas z alarmów, rozruch, sławne tik przy otwieraniu auta, np. nocą, wjazd i wyjazd z ciekawym piaskiem opon

  • ~predkront 2019-04-26
    07:39:04

    7 0

    Najgorsze w tym wszystkim nie jest wcale to, ze abonament kosztuje 90 zl. Moim zdaniem to nie jest duzo. Moja kolezanka z pracy mieszka na Nowinach i placi 80 zl za parkowanie na posesji prywatnej z domem jednorodzinnym. Najgorsze jest to, ze teren w srodmiesciu zamiast przynosic miastu dochod to jeszcze wszyscy sie skladamy na jakies mieszkania komunalne, parkingi i cholera wie co jeszcze. Nieudolny Kuczera nie potrafil jak dotad przyciagnac ani jednego inwestora do Rybnika i to jest chyba rekord Polski. Nie wiem jak mozna byc az tak nieudolnym.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5075