To ważna informacja dla wszystkich starszych osób, które potrzebują wsparcia. Od dzisiaj (7 września) działa Rybnicki Telefon Seniora – miejska linia telefoniczna dla seniorów i co równie ważne – prowadzona przez rybnickich seniorów-wolontariuszy.
Jak wyjaśnia Lucyna Tyl z biura prasowego Urzędu Miasta w Rybniku, to innowacyjne rozwiązanie, ma przyczynić się do wzmocnienia aktywności społecznej osób starszych, utrzymywanie ich w dobrej kondycji psychicznej, włączanie do życia społecznego.
- To także odpowiedź na potrzeby osamotnionych lub mniej aktywnych seniorów, którym szczególnie doskwiera brak kontaktu z innymi ludźmi – dodaje.
Pod numerem telefonu: 327 847 874 od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-14.00 dyżuruje zespół wolontariuszy.
Opłata za połączenie jest zgodna z cennikiem operatora (jak na numery stacjonarne lub komórkowe). Dzwoniąc można poprosić o oddzwonienie lub wysłać wiadomość (także poza godzinami dyżurów), a wolontariusze oddzwonią.
Telefon Seniora w Rybniku ma służyć wszystkim seniorom, którzy potrzebują porozmawiać, podzielić się swoimi troskami, „wygadać” drugiej osobie. Dzwoniący mogą liczyć na wysłuchanie, zrozumienie, rozmowę w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. W ten sposób Telefon ma przeciwdziałać osamotnieniu, ułatwiać osobom starszym udział w życiu społecznym, realizowanie aktywności rekreacyjnych bądź kulturalnych.
Rybnicki Telefon powstał zwłaszcza z myślą o seniorach, którzy:
- czują się samotnie i chcą po prostu porozmawiać,
- chcą się czegoś dowiedzieć – np. uzyskać informacje o tym jak załatwić jakąś sprawę, poznać ofertę bezpłatnych zajęć, wydarzeń kulturalnych,
- chcą coś zrobić wspólnie z innymi, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać, np. założyć osiedlową grupę nordic walking albo dołączyć do takiej grupy.
Rybnicki Telefon Seniora jest obsługiwany przez seniorów-wolontariuszy, którzy dyżurują od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-14.00. W tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacji, a także oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów.
- Wolontariusze to mieszkańcy Rybnika – znają zatem lokalne uwarunkowania i specyfikę miasta. To osoby otwarte, lubiące słuchać, rozmawiać i pomagać innym, a co równie ważne – odpowiednio do tego przygotowane poprzez szkolenia i warsztaty. Sami często zmagają się z podobnymi trudnościami, nieraz mają zbliżone doświadczenia życiowe, a co za tym idzie cechuje ich większe zrozumienie dla potrzeb i problemów dzwoniących seniorów. Dla wolontariuszy prowadzenie Telefonu to możliwość pomagania swoim rówieśnikom, ale też dodatkowa forma własnej aktywności i sposób na wartościowe spędzanie czasu – wyjaśnia Lucyna Tyl.
Rybnicki Telefon Seniora to efekt współpracy Urzędu Miasta Rybnika z Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa. Stanowi też element większego przedsięwzięcia – realizowanego od 2018 roku projektu unijnego pn. Halo Aktywni 60+, którego pomysłodawcą i liderem jest właśnie krakowska firma. Projekt ma na celu wzmacnianie aktywności osób starszych poprzez uruchomienie telefonów seniora w trzech miastach: Bytomiu, Rybniku i Wałbrzychu. Inspiracją dla ekspertów z Krakowa były rozwiązania senioralne stosowane w krajach skandynawskich i bałtyckich, w tym łotewskiej Rydze – gdzie od 2015 sprawnie funkcjonuje centrum telefoniczne prowadzone przez seniorów. To właśnie ryskie doświadczenia stanowiły punkt wyjścia dla prac nad polskimi telefonami seniora. Wstępny model działania Telefonu opracowano w oparciu o obserwacje poczynione podczas wizyty studyjnej w Rydze, materiały i wskazówki przekazane przez łotewskich partnerów, spotkania i dyskusje, podczas których perspektywę organizatorów dopełniały relacje wolontariuszy.
Telefon w Rybniku nie powstałby bez lokalnych seniorów. Duża grupa zaangażowała się już na samym początku projektu, wspólnie z ekspertami z Centrum Doradztwa Strategicznego wypracowując kluczowe założenia dla funkcjonowania Telefonu. Jednym z etapów działań przygotowawczych były badania ankietowe, które przeprowadzono w nieszablonowej formule. To sami seniorzy, odpowiednio przygotowani i przeszkoleni, wcieli się w badaczy i realizowali ankiety ze swoimi rówieśnikami (tzw. „badania w działaniu”). W ten sposób udało się dotrzeć do aż 225 osób powyżej 60 r.ż.! Dzięki badaniom pozyskano wartościowe informacje dotyczące potrzeb osób starszych w Rybniku, w tym ich aktywności społecznej, a co za tym idzie – lepiej poznano oczekiwania i problemy potencjalnych Telefonu Seniora. Ponadto, wolontariusze uczestniczyli w różnych szkoleniach i warsztatach, w ramach których mieli możliwość doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne i profesjonalnie przygotować się do prowadzenia dyżurów telefonicznych i rozmów z nieznajomymi.
Rybnicki Telefon Seniora będzie działał co najmniej do 2023 r. (projekt koordynuje Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa, a od 1 czerwca 2021 r. – Miasto Rybnik).
Rybnicki Telefon Seniora powstał w ramach projektu Halo Aktywni 60+ – innowacyjne formy włączenia społecznego osób starszych z wykorzystaniem doświadczeń programu "Let us be active!" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 4.3. Współpraca Ponadnarodowa i współfinansowanego z Funduszy Europejskich. Liderem Projektu jest Centrum Doradztwa Strategicznego s.c. D. Bieńkowska, C. Ulasiński, J. Szymańska, M. WIduch, Partnerem – Urząd Miasta Ryga oraz Miasto Rybnik.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Chodził po gzymsie, spadł z wysokości. Czytelnik: był pod wpływem narkotyków (aktualizacja)
91481Nie żyje biznesmen z powiatu rybnickiego. Zginął w tragicznym wypadku samochodowym w Ustroniu
82121Tragedia na hałdzie w Radlinie. Przewróciła się ciężarówka, nie żyje kierowca (zdjęcia)
30695Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
24999„Kuchenne Rewolucje” będą dzisiaj „nadawać” z Rybnika
23705Damski bokser w rybnickim urzędzie miasta? Miał bić i poniżać pracownicę
+322 / -29Bezpośrednie połączenia kolejowe z Polski do Chorwacji? Konsulat zwrócił się z prośbą do Rybnika
+262 / -5Doszło do przestępstwa w UM Rybnik? Sprawa trafiła do prokuratury
+211 / -18Były urzędnik wydziału architektury: wygrałem w sądzie z UM. Złożył skargę na prezydenta
+188 / -44Jest plan i może wejść w życie całkiem szybko. Połączenia kolejowe Rybnik – Gliwice ruszą już od czerwca?
+147 / -4„Pan mieszka na Teneryfie”, „a pan nie ma rodziny”. Pytania, odpowiedzi i riposty kandydatów były ostre
39Michał Woś po akcji ABW w jego domu: „Nie dam się zastraszyć. Nie pozwolę na zastraszanie mojej rodziny”
37Nowy stadion w Rybniku? Zapytaliśmy miasto o konkrety
31Za nami debata kandydatów na prezydenta Rybnika. Jaką mają wizję na miasto? (zdjęcia)
30Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
29Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert