zamknij

Wiadomości

Część autobusów znów nie wyjechała na ulice Rybnika. Dlaczego?

2021-09-09, Autor: 

Sytuacja w transporcie publicznym znów nie wygląda różowo. Wczoraj na drogi nie wyjechały 3 autobusy, dzisiaj rano – 2. Zarząd Transportu Zbiorowego tłumaczy, że problemy ma Vbus. Brakuje, brakuje pieniędzy, brakuje kierowców.

Reklama

Wczoraj na ulice nie wyjechały dwa autobusy linii 33 (Jejkowice - Świerklany), kursujące o godzinie 13.10 i 14.22. Ten sam problem był na linii 26 (Jejkowice-Chwałowice) o godzinie 15.20.

Dzisiaj natomiast zabrakło kursów na linii 27 i 5.40 z Chwałowic i 6.15 z Lysek.

To nie pierwsza taka sytuacja w Rybniku i powiecie rybnickim. Autobusów zabrakło też w połowie sierpnia. Wtedy chodziło o spór z kierowcami Vbusa i A-21 o wysokość płac. A teraz? Tego oficjalnie będzie chciało się dowiedzieć ZTZ. Wiadomo, że tym razem niektórych kursów nie realizuje Vbus.

- Będziemy nakładać kary za brak realizacji kursów. Niestety, brakuje na rynku kierowców tak, by uniknąć problemów i uruchomić coś na szybko. Ten problem dotyczy zresztą innych miast w Polsce – mówi Łukasz Kosobucki, dyrektor ZTZ w Rybniku.

Nieoficjalnie mówi się o problemach finansowych firmy świadczącej usługi.

- Kłopoty z kursami mogą wystąpić jeszcze jutro, a od przyszłego tygodnia powinien być spokój. Firma Kłosok (dla której świadczy usługi Vbus) kończy współpracę z tą firmą, a przynajmniej tak słyszałem. Z Transgórem jest spokój, ale jak będzie w przyszłości? - zastanawia się nasz rozmówca.

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 47

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~Kurt_Wallander 2021-09-09
    10:07:34

    34 0

    Czekaj, jak to szło - że zaleje nas fala diesli? Ja wiem, że dwa autobusy to jeszcze nie tragedia ale patrząc np. na Helsinki czy nawet Pragę uważam, że tylko sprawny transport w mieście może odciągnąć ludzi od jeżdżenia autem. A jak powtarzają się takie szopki, to nie ma dziwu (choć ja tam w zalew diesli nie wierzę ale jako zagorzały zwolennik benzyny, mogę się mylić), że ludzie wybierają auto.

  • ~Moneta 2021-09-09
    10:15:10

    51 1

    Czyli firma Kłosok, (która sobie wycina część pieniędzy na zysk) ma podwykonawcę (który też musi się podzielić zyskiem ze swoim właścicielem). Nie ma kasy na podwyżki dla kierowców - więc ich brak. Co mogło pójść nie tak???
    Problemy wolnego rynku, nieznane w gospodarce mieszanej...
    Samorząd mógł mieć własną firmę - płacić managerowi rynkową stawkę, część zysku przeznaczając na rozwój taboru a drugą na podwyżki dla kierowców.

  • ~Longina b 2021-09-09
    10:21:02

    36 0

    Normalka,że chodzi o płace.Też nie chciałabym pracować jako wolontariuszka.

  • ~ 2021-09-09
    10:58:07

    25 3

    @Kurt_Wallander,
    "uważam, że tylko sprawny transport w mieście może odciągnąć ludzi od jeżdżenia autem. "
    Widzisz - Ty tak uważasz, ja tak uważam, podejrzewam że sporo mieszkańców rybnika także uważa tak samo ale rządzący wiedzą lepiej. A po ostatnich propozycjach (bilet za 1PLN do 3 przystanków zamiast do 2) widać że według nich problemem nie jest odpowiedni rozkład jazdy tylko zmiana opłat za korzystanie z komunikacji miejskiej. A ogólnie odnoszę wrażenie że założenie jest takie że komunikacja miejska w rybniku ma super ceny i rozkład (bo jest lepsza niż w Żorach jak twierdzi kol. Arteks) tylko ci złośliwi mieszkańcy nie chcą z niej korzystać ;)

  • ~Moneta 2021-09-09
    11:58:36

    26 2

    @kulfoniasty
    Zgadzam się zupełnie. Autobusami nie da się jeżdzić nie dlatego, że bilety są drogie, tylko dlatego, że jeżdża stadami i ich nie ma tam gdzie są potrzebne.
    Skoro wymiana leśnego dziadka z Zarządu transportu na człowieka o którym mówiono, że jest młodym ekspertem nie pomogła to może przyczyna leży gdzie indziej?
    Może rybnicki zarzad transportu zbiorowego działa pod dyktando Kłosoka i innych firm transportowych? Siatka jest taka jaka jest bo tak jest im wygodniej (taniej?) Autobusów jest mało bo własciciel inwestuje w biurowce? Może warto iść tym tropem...

  • ~Arteks 2021-09-09
    13:16:36

    2 30

    @Kurt @kulfoniasty @moneta - codziennie z ZTZ korzysta ok. 30 tys. osób (nie licząc pasażerów prywatnych busów, MZK i pociągów). To wcale nie taka mała liczba co z resztą widać też po tłumach na niektórych większych przystankach. Więc to, że "nie da się korzystać" wynika głównie z niezadowolenia z obsługi małych dzielnic lub podmiejskich wiosek (niektóre mają świetną ilość kursów np. Jejkowice). Od września zwiększono liczbę kursów na kilku liniach, wcześniej pojawiła się linia A, linia weekendowa, wreszcie w niedzielę na linii 52 zwiększono liczbę kursów z 4 do 8, pojawił się przetarg na nowe wiaty i ten najważniejszy na nowe autobusy ekologiczne określany jednym z większych w Polsce. Cały czas się coś dzieje. :) @moneta - zgadzam się, że stada trzeba zlikwidować, to nieekonomiczne i niepraktyczne dla pasażerów. Przypomnę jednak, że jak dr Mazur przygotował reformę która to miała uporządkować -od razu pojawiła się opozycja która nie chciała zmian . @kulfoniasty - do niedawna w innej ważnej sprawie ci "złośliwi mieszkańcy" nie chcieli się podporządkować ze swoimi piecami. I... wymyślono metodę "kija i marchewki". Dostaną socjal w postaci dotacji na remont i wymianę pieców. Z drugiej strony uchwała która ich pogania i kary jakie grożą za niedostosowanie się. W przypadku transportu zbiorowego też idą powolne zmiany które spowodują za parę lat, że wielu kierowców będzie się cieszyło z tego, że jest autobus. :) Zwracam też uwagę na śmiesznie niskie ceny za parkowanie w centrum. We Włoszech jeden dzień parkowania często kosztuje więcej niż u nas miesiąc.

  • ~Moneta 2021-09-09
    13:23:08

    19 1

    @Arteks
    Ja wiem, że jesteś dogadany z supreme leaderem KRLD w sprawie ataku nuklearnego na podrybnickie wioski, ale nawet połączenia z przystanku Meksyk Park są mizerne. Oczekiwanie 45 minut to norma a nie wyjątek.

  • ~Arteks 2021-09-09
    13:33:25

    2 25

    @moneta - nie sugeruj mi głupot i nie podawaj przykładów które się same obalają. Z Meksyku Parku może mamy klasyczne stada - ale nie czeka się za długo na autobus. Przykładowo teraz przychodzisz na przystanek i masz następujące autobusy w kierunku Centrum: 13.30, 13.31, 13.37, 13.41, 13.53, 14.11, 14.16, 14.21, 14.30. Nasycenie autobusami świetne - co najwyżej lekko nierównomierne bo jest jedna przerwa 18 min, a są sytuacje, że jedzie jeden za drugim. Mam wiele zastrzeżeń do rybnickiej komunikacji i na pewno nie jest to czołówka polskiej komunikacji. Raczej środek, na pewno nie dno. Jeśli nowy dyrektor będzie miał zapał, a władze miasta dają mu zielone światło to myślę, że jeszcze z 2 lata i będzie to poziom komunikacyjny europejski. :)

  • ~Koko Kitka 2021-09-09
    13:34:32

    7 1

    A skąd Pan z ztz wie czy przypuszcza że Transgór będzie mieć lub może mieć kłopoty finansowe?
    A może są opóźnienia w zapłaceniu za wykonane usługi?

  • ~burak 2021-09-09
    13:57:32

    12 0

    Może i nie ten temat, ale ja się pytam, gdzie są pociągi Rybnik - Gliwice??? Mamy wyremontowane dwa tory(ostatnie połączenia Rybnik-Gliwice zniknęły w 2000 roku, bo prędkość pociągów wynosiła 30km/h)! Teraz mamy dwa nowe tory Rybnik-Gliwice.
    Dobre pytania:
    Rybnik-Katowice 1 tor i mijanki... Dlaczego EIC jeździ przez Tychy?
    Zdaje się jeden EIC jeździ z Rybnika przez(Knurów, nie zatrzymuje się ) Gliwice, a tylko w weekendy, nowo wyremontowana stacja Knurów ma "KS Koleje Śląskie KUBALONKA "
    To jest tragedia i tyle w temacie.

  • ~burak 2021-09-09
    13:59:19

    6 0

    Przepraszam, za błędy, ale to emocje,

  • ~ 2021-09-09
    20:37:56

    6 1

    @Arteks,
    "W przypadku transportu zbiorowego też idą powolne zmiany które spowodują za parę lat, że wielu kierowców będzie się cieszyło z tego, że jest autobus. :) Zwracam też uwagę na śmiesznie niskie ceny za parkowanie w centrum. We Włoszech jeden dzień parkowania często kosztuje więcej niż u nas miesiąc."

    Pragnę Ci przypomnieć że rybnik ma coraz mniej mieszkańców. Tak więc jesli ta tendencja się utrzyma to prędzej komunikacja miejska będzie zameirać gdyż bedzie coraz mniej aut także a wtedy ludzie beda woleli jeździć autami z powodu mniejszego ruchu.

    jak to ostatnio pisałes (odnośnie ogrzewania z rury w mieszkaniu): "czyż warto oszczędzać na komforcie nawet gdy jego koszty są wysokie?"

  • ~Arteks 2021-09-09
    21:13:20

    0 10

    @kulfoniasty - oj nie myślisz już zupełnie ursus... Kiedyś ci się to jednak zdarzało... ;) W naszej okolicy nie tylko nie ma wyludniania, co jest przesunięcie bo część tych biedniejszych przenosi się na wieś. Więc potrzeby przewozowe nie tylko nie spadają ale rosną bo przecież oni traktują wioskę tylko jako swoją sypialnię, nie zmieniając swojego stylu życia. Nadal korzystają ze swojego salonu piękności, lekarza, basenu, sklepów itd w mieście. Tylko dziwne, że nie słychać aby okoliczni wójtowie chcieli więcej łożyć na autobusy i zamawiać więcej kursów, a powinni skoro mieszkańców im przybywa, a przez to również wpływów podatkowych. A w samym Rybniku to już w ogóle nie można odczuć problemu wyludniania się kiedy mieszka dodatkowo 11 tys. Ukraińców więc gdzie ci ubyło ludności. To jakby cała nowa dzielnica. :) Przypuszczalnie dużo z nich korzysta z transportu miejskiego w dowozie do pracy.

  • ~ 2021-09-09
    21:41:06

    9 0

    @Arteks,
    te Twoje urojenia są naprawdę urocze.

    Nie dziwię się że wierzysz w te brednie, które sam piszesz, skoro twierdzisz że ursus to ja :D
    Przynajmniej mam z czego się pośmiać.

    Widzisz - na wsiach przybywa wpływów z podatków bo rośnie im liczba mieszkańców a ten prestiżowy rybnik biednieje bo nikt tutaj nie chce mieszkać. Ciekawe prawda?

  • ~Arteks 2021-09-09
    22:08:23

    0 10

    @kulfoniasty - a twoje próby występowania pod różnymi nickami co raz bardziej przypominają trollizm. No jakoś nie odczuwam ani biednienia miasta ani ubycia mieszkańców. Na mieście nawet jakby więcej ludzi w ostatnich miesiącach. :)))

  • ~ 2021-09-09
    22:28:34

    9 0

    @Arteks,
    Z założenia nie wyprowadzam z błędu ludzi którzy uważają że wiedzą o mnie lepiej niż ja sam tylko mam z nich dobry ubaw. Także mogę ci pogratulować że właśnie do tej grupy dołączyłeś ;-)

    Nie odczuwasz biednienia miasta? Ciekawe a UM Rybnik twierdzi inaczej. Myślę że powinni cię zatrudnić jako mentora.

    Natomiast spójrzmy na to tak. Biedni, rzekomo, mieszkańcy Rybnika wyprowadzają na wieś pod miastem. Kto traci? Miasto Rybnik. Kto zarabia? Wójt tej wioski. Piszesz że ci włodarze wiosek mało dopłacają do komunikacji. Po co? Bez niej i tak ludzie sami się tam garną. A jeśli tak to raczej miastu Rybnik powinno zależeć żeby ci ludzie przyjechali do rybnika zostawić pieniądze na zakupach :-)

  • ~Arteks 2021-09-09
    22:55:18

    0 12

    @kulfoniasty - ja mam większy ubaw od ciebie w odnajdywaniu cię pod różnymi nickami. Nie jest to trudne bo mam do czynienia z niezbyt inteligentną osobą która chce zmienić wizerunek głośnego na tym portalu "obrońcy smrodu". Odnośnie ucieczki biednych - no nie powiesz mi, że bogaty ucieka do miejsc w których cywilizacyjnie powraca się do szamba i gdzie nie ma gazu? Bogaty wie, że miasta zawsze będą lepiej się rozwijać, mieć większe możliwości, a wyrzucanie pieców na złom i poprawa powietrza nastąpi w nich szybciej niż na wsi. Nawet ma być jakaś ustawa o zakazie używania węgla w terenach miejskich od 2030. :)

  • ~polk 2021-09-09
    23:53:03

    9 0

    Arteks Ty serio wierzysz w te brednie które wypisujesz???
    Grom osób które znam wybudowało się lub buduje się w powiecie rybnickim. I zaskoczę Cię mają gaz i kanalizację. Mało tego, nie mają w domu kopciucha a niektórzy nie mają nawet komina.
    Mają spokój, ogród, nie mają hałasu.
    Serio masz jakiąś obsesję na punkcie Rybnika a to tak naprawdę prowincjonalne miasto, bo pisałem Ci już ostatnio że Rybnik to nie samo centrum.
    Większość Rybnika to pola i łąki i możesz zaklinać rzeczywistość ile chcesz ale tego nie zmieniasz.
    Tekstem o tym że z Meksyku jeździ dużo autobusów do centrum tylko się pogrążyłeś. Nie przyszło Ci na myśl, że ludzie z Meksyku chcą jeździć też w inne miejsca niż centrum? Ile autobusów jedzie na Ligotę, Paruszowiec czy Kamień?

  • ~ 2021-09-10
    08:03:38

    5 0

    @Arteks,
    Z tymi kilkoma nickami to masz wyobraźnię większą niż swoje ego.

    A co do zakazu węgla to kompletnie mnie to nie obchodzi. Jak zakażą gazu ziemnego to będę się tym martwił.

  • ~Arteks 2021-09-10
    09:41:16

    0 7

    @polk - jakie brednie? Mógłbym tak samo napisać o twoim wpisie. Przypomnę, że jak przekonywałem do tego, że to pieszy powinien mieć pierwszeństwo na pasach też to nazywałeś bredniami, a nie tak dawno parlament prawie jednomyślnie uchwalił zmianę w przepisach - zgodnie z tym co sugerowali tacy rozsądni ludzie jak ja. :) Wiem, że niektórzy mają takie dobrodziejstwa w powiecie - ale to jest zdecydowana mniejszość. W większości wsi o gazie wiedzą tylko ze słyszenia. Cisza to kwestia lokalizacji bo jako motokultysta zgodzisz się, że główna ulica na wsi jest bardziej głośna niż zaciszna uliczka w centrum dużego miasta. To ty się pogrążasz jeśli dla ciebie ważniejsze są jakieś połączenia bocznych dzielnic kiedy wszystko ciąży do centrum miasta. Po co komuś z Meksyku autobus do Kamienia?! A jeśli dla ciebie Rybnik to prowincja to powiat SRB to prowincja prowincji i jeden z najbiedniejszych powiatów w PL. Czemu chałupowcy z naszego miasta tak często źle o nim mówią i są nielojalni wobec niego? Czemu chałupowcy swoimi piecami psują wizerunek miejsc i regionu w którym mieszkają, tworząc
    taką polską Albanię ze Śląska tylko i wyłącznie przez swoje zacofanie?

  • ~Arteks 2021-09-10
    09:49:30

    0 6

    @kulfoniasty - no rzeczywiście cię "to nie obchodzi" kiedy jako @ursus i @pasażer dostałeś nawet ksywę od ludzi z portalu "obrońca smrodu" za twoją wybitną, wieloletnią i ideową walkę o węgiel, muł, kominy i piece. Można podsumować, że zupełnie bezsensowną bo przegraną. Kiedyś ci napisałem, że będziesz się tego wstydził i popatrz, znowu miałem rację. :P Teraz z nową "tożsamością" stałeś się fanem gazu, a tak niedawno chwaliłeś się nowym piecem "nowoczesnym" z podajnikiem... ;P

  • ~polk 2021-09-10
    10:15:32

    5 0

    Arteks to, że parlament coś uchwalił nie znaczy, że jest to dobre rozwiązanie. Ostatnio był przykład takiej pieszej, która po potrąceniu przez samochód na pasach dostała jeszcze mandat za wtargnięcie na przejście.
    Gaz w niektórych gminach jest od 25 lat conajmniej, a dziś nikt nie buduje się w takich miejscach, gdzie tego nie ma. Nikt, kto wyprowadza się z mieszkania do domu nie ma ochoty babrać się w piwnicy czy szambem.
    Pytasz po co Autobus do Kamienia z Meksyku? Chociażby po to by dojechać do pracy na Paruszowiec, bo jest po drodze.
    Takie to ten Rybnik wielkie miasto, że jak wyjrzę przez okno z mieszkania na Sławików to widzę same domki a przecież to samo centrum jest.
    Jadąc z Jankowice do Radziejowa to gdyby nie tablica to byś nawet nie wiedział, że wjeżdżasz do miasta.

  • ~Arteks 2021-09-10
    10:26:17

    0 7

    @polk - wiem, że niektórych nie można do różnych idei przekonać - ale nawet ty musisz się dostosować. :) Zauważyłem, że większość kierowców zaczęło bardziej szanować prawa pieszych, tam gdzie przejść jest dużo, jadą ostrożniej. O to właśnie chodziło! :) Niedawno "suszyłeś głowę" o bardzo dalekiej odległości do przystanku, jak ten argument padł to stwierdziłeś, że źle się czeka na przystanku w spalinach... Teraz znowu trujesz o konieczności bezpośredniego połączenia Meksyku z Kamieniem... Nie da się wszędzie stworzyć bezpośredniej relacji - tak samo jak nie da się wszędzie wybudować parkingu wielopoziomowego. Jest coś takiego jak przesiadka. A co do tego się chyba obaj zgodzimy, że chałup w Rybniku jest za dużo. Ale są też ładne osiedla, są wieżowce, są stare kamienice. Jak ktoś chce pokazać u nas ładne miejsca to na pewno nie pójdzie z taką osobą między domki. Ale przyznasz, że nawet w brzydkiej dzielnicy Smolna ostatnio dokonują się wyburzenia i powstają lepsze budynki. Np. obecnie na Reymonta wyburzono dwie chatki i coś się wyższego tam buduje. :) Poprawa estetyki architektonicznej będzie postępować ale niestety na to trzeba lat.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3548