zamknij

Wiadomości

Chcą przywrócenia pociągów do Bohumina. Za przejazd w IC trzeba płacić nawet 150 zł!

2022-09-28, Autor: 

Nie milkną echa po decyzji zarządu Kolei Śląskich o wycofaniu pociągów do czeskiego Bohumina, które przejeżdżały m.in. przez Rybnik i Wodzisław Śląski. W sieci pojawiła się petycja z apelem o przywrócenie połączeń. Nie zgadzają się też z argumentami śląskiego przewoźnika. Z kolei Adrian Zandberg (Razem) wskazuje, że za przejechanie odcinka w kilka minut Intercity, trzeba zapłacić do 150 zł.

Reklama

Przypomnijmy,  wiosną pisaliśmy o pociągach Kolei Śląskich, które od przynajmniej od 2 lat nie jeżdżą do czeskiego Bohumina. To nie spodobało się podróżnym i Stowarzyszeniu Kolej na Knurów, które zażądało od przewoźnika przywrócenia połączeń »Obostrzeń już nie ma, podobnie jak pociągów do Bohumina. Żądają przywrócenia połączeń«

W kwietniu tego roku otrzymaliśmy odpowiedź od śląskiego przewoźnika.  przytoczył szereg argumentów za tym, by nie wznawiać połączeń do Bohumina »Koleje Śląskie odpowiedziały. Nie ma co liczyć na pociągi do Bohumina

Chcą przywrócenia połączeń do BohuminaJest petycja

Sprawa nie jest jednak zamknięta – przynajmniej dla stowarzyszeń kolejowych i pasażerów. Popierają oni petycję stworzoną przez partię Razem. Jest ona skierowana do Jakuba Chełstowskiego – Marszałka Województwa Śląskiego, Patryka Świrskiego – Prezesa Zarządu spółki Koleje Śląskie i ich czeskich odpowiedników.

Jako mieszkańcy Polski i Czech apelujemy o przywrócenie transgranicznego połączenia Katowice/Racibórz - Bogumin realizowanego do 2021 r. przez spółkę Koleje Śląskie. Adresujemy naszą petycję zarówno do zarządu Kolei Śląskich, Marszałka Województwa Śląskiego, jak i zarządu Kolei Czeskich i Marszałka Kraju Morawsko-Śląskiego, których wsparcie jest niezwykle ważne w kontekście otwierania nowych i przywracania dawnych transgranicznych połączeń – czytamy na wstępie petycji.

Autorzy pisma wskazują, że w 2016 roku, po remoncie linii kolejowej, Koleje Śląskie wznowiły połączenie Katowice - Bogumin przez Chałupki jako odpowiedź na zapotrzebowanie społeczne. W marcu 2020 r., ze względu na pandemię COVID-19, kursy skrócono do Chałupek, jednak na początku lipca 2020 r. Koleje Śląskie przywróciły pociągi do Bogumina.

I tutaj pojawia się problem, ponieważ z chwilą ogłoszenia drugiej fali koronawirusa połączenia znów zostały przerwane. Dziś mamy jesień 2022 r., granica polsko-czeska jest otwarta, a połączenie nie zostało przywrócone - pociągi linii S71 kończą trasę w Chałupkach. Co więcej, brak kursów na odcinku Chałupki - Bogumin w niedawno opublikowanym rozkładzie jazdy na przyszły rok wyraźnie wskazuje na brak zamiarów odwieszenia/reaktywacji tego połączenia – dowiadujemy się.

Przypomnijmy, Koleje Śląskie argumentowały usunięcie połączeń tym, że wymagały one znajomości języka czeskiego przez maszynistów. Do tego dochodziła mnogość połączeń międzynarodowych uruchamianych przez spółkę PKP Intercity na tej samej trasie oraz niska frekwencja podróżnych na wspomnianym odcinku.

Droga przejażdżka do Czech

Autorzy petycji są zdania zdania, że problemy te nie przekreślają możliwości wznowienia połączenia.

Warto zaznaczyć, że przepisy związane z ruchem międzynarodowym nie zmieniły się od 2020, a kwestie takie jak konieczność znajomości języka czeskiego przez maszynistów można rozwiązać odpowiednimi kursami i współpracą ze stroną czeską. Nawet w obliczu zawieszenia połączeń do Bogumina Koleje Śląskie współpracują przecież przy realizacji dwóch linii transgranicznych, tj. Zwardoń - Żylina i Cieszyn – Frydek-Mistek – zauważają.

Koleje Śląskie w odpowiedzi dla Rybnik.com.pl. tłumaczyły również, że średnio do Bohumina podróżowało w pociągu 5 osób. W petycji czytamy natomiast, by zwrócić uwagę na wyjątkowy charakter połączenia Chałupki - Bogumin jako odcinka transgranicznego.

Trasa do Bogumina i oferta rozkładowa obejmująca zaledwie 5 par pociągów wyraźnie skierowana jest na ruch turystyczny, a ten w największej mierze odbywa się w weekendy, wakacje i ferie. Biorąc pod uwagę, że tylko 5 osób na pociąg korzystało z tego odcinka to dziennie mamy 50 pasażerów - którzy nie skorzystają nie tylko z tego odcinka, ale też nie kupią ani biletu dojazdowego do Chałupek, ani biletu na rower. Zauważamy również niespójność w argumentacji związanej z frekwencją, bo czyż na trasie Cieszyn - Czeski Cieszyn jest ona wyższa? Uważamy natomiast, że oferta PKP Intercity i innych przewoźników kursujących między Katowicami a Boguminem nie zastępuje zlikwidowanego połączenia Kolei Śląskich z racji tego, że pociągi dalekobieżne nastawione są na inny typ podróży i nie obsługują mieszkańców mniejszych miejscowości, a ceny biletów i niepełna cyfryzacja ich zakupu raczej odstraszają podróżnych, zamiast zachęcać do wyboru tej formy transportu – czytamy.

Na ten problem wskazuje szczególną uwagę Adrian Zandberg – lider partii Razem. Wskazuje, że mieszkańcy takich Chałupek, chcący dostać się do Bohumina mogą wejść do pociągów PKP Intercity. Tylko, że kilkuminutowy koszt podróży może wynieść nawet… 150 zł.

 

Oto, jak ważne są pociągi do Bohumina

Autorzy petycji zwracają uwagę na to, jak połączenie do Bohumina jest ważne.

Przede wszystkim stacja ta stanowi ważny węzeł przesiadkowy, z którego korzystają osoby podróżujące w kierunku Brna, Pragi, Niemiec, Austrii, Węgier czy Słowacji - a także Polski. Regionalna linia łącząca Katowice z Boguminem i oferująca łatwą przesiadkę do Ostrawy stanowi ważne uzupełnienie siatki połączeń kolejowych na Śląsku. Wśród pasażerów korzystających z przywróconego połączenia z pewnością znajdą się turyści, zarówno ci zaczynający dłuższą podróż po Czechach bądź Polsce, jak i planujący krótkie wizyty w miastach kraju morawskośląskiego.

Co więcej, nadawcy pisma zaznaczają, że z pociągu skorzystają osoby podróżujące w celach rodzinnych i osobistych - dojazd przez Czechy bywa wygodnym rozwiązaniem dla Polaków żyjących w regionie przygranicznym, a Czesi licznie podróżują do Polski w celach handlowych i wypoczynkowych.

Ponadto dobrze funkcjonujące pociągi mogą również stanowić alternatywę dla polskich pracowników zatrudnionych w Czechach, a także ułatwiać kontakty z mniejszością polską żyjącą na Śląsku Cieszyńskim. Warto również podkreślić, że wraz z likwidacją odcinka transgranicznego Chałupki - Bogumin znacząco pogorszyła się komunikacja między Katowicami a Ostrawą, która pełni ważną rolę w życiu osobistymi, zawodowym, naukowym i kulturalnym mieszkańców regionu – dowiadujemy się.

Pod petycją podpisało się 200 osób.

Wy również jesteście zdania, by przywrócić pociągi do Bohumina?

Oceń publikację: + 1 + 55 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (8):
  • ~Bonifacy Onufrewicz 2022-09-28
    10:10:03

    10 24

    Pieszo z Chałupek do Bohumina jest kilka minut,kto by wsiadał w pociąg na tej trasie ?

  • ~Abisall 2022-09-28
    10:31:21

    29 4

    "Pieszo z Chałupek do Bohumina jest kilka minut" - od stacji Chałupki do stacji Bohumin idąc pieszką jest coś ok 5-6km - czyli licząc wg normy turystycznej jakieś 1,5h spaceru. Bardzo fajne jak musisz tarabanić się z bagażem

  • ~Arteks 2022-09-28
    10:57:38

    23 14

    Jak bardzo mamy obecnie zaściankowe władze województwa, które nie widzą potrzeby braku połączenia naszych kolei z czeskimi w tak gęsto zaludnionych regionach jak Górny Śląsk i Kraj Moravsko-Slezsky. W dodatku jest to coś bardzo niskokosztowego (strona polska płaci tylko za 1 km trasy, 3 km pokrywa strona czeska!). Załoga i tak ma płacone ...za to, że stoi w Chałupkach. Marszałek Chełstowski który odpowiada za cofanie transportowe regionu pochodzi z PiS - partii która ciągle w mediach głosi hasła jak to poprzednicy odbierali ludziom pociągi i PKS-y.

  • ~Kwinto 2022-09-28
    17:23:53

    10 2

    A ja mam wrażenie że nasze PKP ma po prostu ból d... że Czeskie koleje coraz częściej przemierzają nasze tory i konkurencja podbiera im klientów. Temat jest tak absurdalny że po prostu głowa boli. Dobrze że pociągi nie kończą trasy w Wodzisławiu, bo dalej już tylko wioski, po co jechać tak daleko. PKP chyba dopadła pisowska akcja rodzina na swoim, powstawiali tam jakiś strategów co jeszcze rok temu przerzucali gnój na polu i szlachta się bawi.
    Ogólnie z roku na rok jest tylko gorzej, fakt skorzystałem w tym roku trzy razy z pociągu zabierając rower, ale co tu za wybór?
    Ja się pytam kiedy dojadę z Rybnika do Bielska? Rybnik leży blisko Beskidów a dostać się tam nie można. Praktycznie za miesiąc dwa byłaby możliwość kursów do Wisły i Cieszyna/Czeskiego Cieszyna, ale spółce pewnie się nie opłaca. Już przynajmniej latem mogli by uruchomić częstsze kursy w te strony.

  • ~Arteks 2022-09-28
    17:37:38

    8 5

    @kwinto - żadne PKP! PKP IC przecież jeździ cały czas także przez Rybnik do Pragi czy Wiednia. Decyzję o nieprzywróceniu zawieszonych w czasie pandemii pociągów do Bohumina podjęły Koleje Śląskie, spółka nadzorowana przez marszałka Chełstowskiego (tego samego który chciał z pomocą Ficy rozwalić nasz szpital). Pozostałe twoje pytania jak najbardziej zasadne ale nie uzyskasz na nie pozytywnych odpowiedzi. W czasach Chełstowskiego nie kupiono nowego taboru, nie ma żadnych planów rozwojowych transportu kolejowego w województwie. Inwestycja w linię do Wisły spowoduje ponoć jeden(!) nowy dodatkowy pociąg ale... z Katowic. Inni nie potrzebują wyjazdów koleją w góry. Nie chodzi o żadną nieopłacalność bo koleje są finansowane przez nas wszystkich tak jak drogi - ale wyłącznie o NIEKOMPETENCJĘ! Szkoda, że PiS przejął władzę w naszym województwie - jedna kadencja stracona. ;[

  • ~Abisall 2022-09-28
    19:46:03

    10 1

    @Kwinto
    Nie dojedziesz już z Rybnika do Bielska.
    Nie ma już w tygodniu ani jednego bezpośredniego połączenia KŚ.
    Chcąc pojechać pociągiem musisz jechać przez Piotrowice/Tychy (czyli i czas i odległość a tym samym koszta x2)
    Na moje pytania w tej sprawie odpowiedzi, jeśli już przyjdą, to zawierają się w stwierdzeniach - "obiektywne trudności" "nie ma przepustowości"
    Jednocześnie z Katowic pociągi jeżdżą co godzinę...
    Mam olbrzymi żal do wszystkich naszych radnych, posłów i senatorów że absolutnie wszyscy zignorowali temat - żaden nie odpowiedział inaczej jak mailem z automatu.

  • ~THE Bill 2022-09-29
    08:10:31

    3 0

    ~Bonifacy Onufrewicz - wyobraź sobie, że ktoś może chcieć jechać z Rybnika do Bohumina, albo z Katowic do Bohumina (i dalej do Pragi, Ostrawy, itp). Nikt tez nie jeździ raczej z Rybnika do Paruszowca. Troche szersze spojrzenie musisz miec na te połączenie.
    A tak głupio spytam - czemu my musimy jechać do Bohumina, a nie Czeski przewoźnik do Chałupek? :)

  • ~Abisall 2022-09-29
    09:25:41

    2 1

    "A tak głupio spytam - czemu my musimy jechać do Bohumina, a nie Czeski przewoźnik do Chałupek? "
    Nie zdziwię się jakby chcieli ale nasze PLK postawiło takie warunki żeby przypadkiem nikomu nie udało się ich spełnić

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 4985