zamknij

Wiadomości

Budowa wiaduktu droższa niż zakładano. Mógł zawalić się w każdej chwili!

2020-06-26, Autor: 

Koszt remontu wiaduktu na ul. Żorskiej wzrósł z 10,5 mln do 15 mln złotych. Wszystko dlatego, że budowlańcy dokonali przerażającego odkrycia. Stare przyczółki praktycznie nie były zbrojone, a zamiast żelbetonu wylano beton i to kiepskiej jakości. - To cud, że wiadukt nie rozpadł się pod wpływem drgań – oznajmił na sesji wiceprezydent Janusz Koper.

Reklama

Na wczorajszej sesji radni mieli pytania do władz miasta na temat wiaduktu na ul. Żorskiej. Zastanawiali się, dlaczego koszt inwestycji wzrósł z 10,5 mln do 15 mln złotych.

Wiceprezydent Janusz Koper podzielił się ze wszystkimi zatrważającą informacją – stan techniczny obiektu był gorszy niż zakładano!

- Od kilku lat mówiliśmy, że wiadukt trzeba wyremontować. Po corocznych przeglądach słyszeliśmy, że konieczna jest wymiana płyty pomostowej bez wymiany podpór. Projektant założył, że wymiana płyty będzie wymagała co najwyżej skucia podpór od góry. Według przeglądów miały znajdować się w dobrym stanie. Dlatego też projekt inwestycji zakładał rozebranie wiaduktu w 70 procentach z zostawieniem przyczółków i podpór – wyjaśnił na wstępie Janusz Koper.

Prawda wyszła na jaw dopiero po zdjęciu zniszczonych i popękanych elementów płyty, odsłonięciu warstw ziemi oraz po rozkopaniu górnych warstw przyczółków. Okazało się, że były one otoczone w miarę dobrze trzymającym się sarkofagu. Strach wywołało jednak to, co znajdowało się wewnątrz.

- Elementy nie były zbrojone. Z przerażeniem stwierdziliśmy, że nie ma tam też żelbetonu, ale beton i to niewłaściwy. Dzisiaj używa się do zbrojenia prętów karbowanych o minimalnej średnicy 16 mm. W przyczółkach znajdowały się pręty niekarbowane o średnicy 6-8 mm i to w bardzo małej ilości – wymienił wiceprezydent Rybnika.

Janusz Koper nie miał na sesji wątpliwości.

- To cud, że wiadukt nie rozpadł się pod wpływem drgań pojazdów. Jestem zaskoczony sytuacją – przyznał.

Nie trzeba dodawać, że codziennie po takim obiekcie poruszały się setki pojazdów! Wiadomo, że obiekt powstał na przełomie lat 60-70.

- Został źle wybudowany od samego początku. Możemy domyślać się, że był to początek epoki gierkowskiej, ale nie jesteśmy w stanie znaleźć wykonawcy tego obiektu i pociągnąć go do odpowiedzialności – dodał wiceprezydent.

Teraz miasto musi budować wiadukt od zera i dołożyć do inwestycji kilka milionów złotych.

- Życie pokazało, że trzeba to zrobić od nowa i wybudować całkowicie nowy obiekt. To jedyna możliwość realizacji tego wiaduktu, by nam służył kolejne 50-60 lat – podkreślił na końcu Janusz Koper.

Oceń publikację: + 1 + 135 - 1 - 25

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (39):
  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-06-26
    09:17:32

    Tak, tak.. nie ma to jak po przetargu doplacic 50% wiecej firmie, ktora wygrala przetarg bo dala najnizsza oferte.

    Takie przetargi smierdza przekretem.

    Mam nadzieje, ze ktos skontroluje czy nie bylo tam zadnego wala.

  • ~TajnyAgent 2020-06-26
    09:24:08

    144 9

    Ciekawe gdzie jest dokumentacja z tego wiaduktu. Przecież takiego obiektu nie można budować na oko, potrzebne są jakieś obliczenia. I w tych dokumentach też powinien być wykonawca.

    Chyba że podczas jednej ze zmian władzy dokumenty rozpłynęły się w powietrzu.

  • ~Abisall 2020-06-26
    09:26:50

    W projekcie pewnie wszystko było tip top.
    Mogę się założyć że gdyby zbadać okoliczne "kostki" wybudowane w tamtym okresie to by się znalazły i zaginione pręty i cement.
    Tak jak wokół blokowisk 80% domków jednorodzinnych dziwnym trafem miało taką samą stolarkę okienną i drzwiową, takie same sanitariaty okablowanie jak te które dostarczono na pobliską budowę. A potem elewacje z ciapranego betonu też były takie same jak na "króliczokach"

  • ~sympatykrybnika 2020-06-26
    09:31:18

    116 9

    Zgadzam się z ~PogromcaSzkodnikow należy to wszystko skontrolować, aby wykazać, że nie śmierdzi przekrętem i „nie bylo tam zadnego wala”.

  • ~TajnyAgent 2020-06-26
    09:31:40

    73 6

    ~Abisall

    "Po co kupować, tata z pracy przyniesie."

  • ~Kurt_Wallander 2020-06-26
    09:45:50

    80 8

    Gdzie jest Arteks z jego "badaniami" i "statyką", który plótł trzy po trzy, że most jest w dobrym stanie?

  • ~Abisall 2020-06-26
    09:46:15

    114 2

    @~TajnyAgent
    Jeszcze w latach 80 na własne oczy widziałem jak na budowę osiedla wjechał duży traktor z przyczepą i dźwigowy załadował mu płyty z których stawiano blok.
    I do dziś stoi warsztat w którym rzeczone płyty robią za posadzkę :)

  • ~qwer 2020-06-26
    09:59:24

    Zrobimy tak. Dasz najniższą ofertę i wygrasz. Potem podczas robót okaże się że trzeba cały wyremontować. Winnym zrobimy tego wykonawcę z przed 50 lat. I tak go nikt nie znajdzie.Zarobicie więcej i będzie spoko a ciemnemu ludowi powiemy że niebawem by się zawalił.
    ;)

  • ~entropia 2020-06-26
    10:00:20

    123 5

    a jeszcze tu niedawno płakano że po co wydawać miliony na nowy wiadukt skoro ten stary jest prawie nówka mało śmigany

  • ~norton 2020-06-26
    10:07:48

    Jak dobrze, że mamy takich ekspertów przy władzy. Z dużym portfelem. I bach dodatkowa kasa.

  • ~1234onet 2020-06-26
    10:13:03

    98 14

    Podczas wczorajszej sesji Pan J. Koper podkreślał, swoja fachowość. Wstyd Panie wstyd . Jak można było zrobić projekt bez inwentaryzacji podpór w całym przekroju? tym bardziej , ze podkreślał Pan , iż nie posiadacie projektów , a sama budowla była wykonana w latach 70-ąch.
    Chroń nas Boże od takich fachowców. Pan powinien dopłacić brakującą kwotę. Brak słów.

  • ~TajnyAgent 2020-06-26
    10:16:51

    21 3

    ~Abisall

    Czyli jednak tatuś przyniósł komuś z pracy ^___^

  • ~farjestad 2020-06-26
    10:19:17

    39 8

    nie użalajcie sie tak jaki z tego wniosek??
    skoro sie nie zawaliło to znaczy , że było dobrze a zaoszczędzona stal i beton poszły do ojców i dziadów miejscowych przodków miejscowej władzy w polsce mają świra z każdym prętem

  • ~ 2020-06-26
    10:22:25

    23 72

    Jakież było przerażenie gdy okazało się że nie będzie odzysku z tego i kasiorki : D

  • ~Andrzej Kuśka 2020-06-26
    10:22:31

    Wiem jak kiedyś było, nic nie można było kupić ale wszystko można załatwić, kto nie żył w tamtych czasach może nie wiedzieć. Ale to wszystko pikuś przy tych aferach które są współcześnie. A przykład płynie z samej góry, nie trzeba pisać o co chodzi ,każdy normalny i nie zaślepiony wie o co chodzi.

  • ~farjestad 2020-06-26
    10:23:00

    46 19

    ~qwer i tu jest racja
    bo jak można wiedziec ile i jakie pręty są w stopach bez rozkuwania ich?? a jak rozbierali to 10 razem im powtarzano stóp nie tykajcie bo ich nie robimy skąd wiadomo co jest w środku?? brawo kuczerok dalej głosujcie ne peło

  • ~ 2020-06-26
    10:25:40

    58 51

    wybudować taki most z cegły jak nad Wielopolską i postoi 500 lat a nie 50

  • ~rzyt 2020-06-26
    10:38:52

    71 49

    Most był budowany po 1965 roku; wytrzymał około 55 lat pomimo kiepskiego wykonania. Ciekaw jestem ile wytrzyma ten nowy wybudowany wg dzisiejszych standardów?
    P.S. Nic nie jest wieczne.

  • ~Arteks 2020-06-26
    10:45:06

    90 28

    @1234onet - też mnie to dziwi, że przystąpiono do tego remontu "bo trzeba", a nie na zasadzie tego, że robi się odpowiednią analizę. Przykładowo PKP PLK zrobiła bardzo dokładne badania wiaduktów na Paruszowcu i wyszło im, że nie muszą jeszcze robić kapitalnych remontów - a przecież ciężary jakie tam jeżdżą są nieporównywalne z drogowymi. Takie analizy robią eksperci z Politechniki Śląskiej. Taki apel do prezydenta - ja bym nie ufał wszystkiemu co mówi Koper. @Kurt - ponieważ nie było do tej pory argumentu na to, że trzeba go remontować już - to go znaleziono. W Polsce jest wiele mostów i wiaduktów które są remontowane dopiero z powodu nakazu jakie wydają instytucje zajmujące się nadzorem budowlanym. W naszym przypadku nie było takiego nakazu. Można było jeszcze kilka lat poczekać.

  • ~gruba 2020-06-26
    11:02:37

    jaki prezydent 0 4 9 takie inwestycje. Ważniejsze nikomu niepotrzebne ścieżki rowerowe czy parking pustostan. Najważniejsza jest przyjaźń z prezydentem co promuje masturbacje dzieci w przedszkolach

  • ~ 2020-06-26
    11:06:17

    27 5

    Wtedy , a były to chyba lata 70 przy okazji budowy takiego wiaduktu budowało się też prywatne domy - klocki .
    Podobnie było przy budowie szpitala.

  • ~tuptyś 2020-06-26
    11:30:46

    50 3

    Panie koper, kto imiennie z ramienia um dokonywał przeglądów okresowych obiektu budowlanego, kto inwentaryzował obiekt do przetargu, kto dokonywał odbiorów technicznych? Tym osobom należy postawić zarzuty prokuratorskie poświadczenia nieprawdy oraz usiłowania spowodowania katastrofy budowlanej poprzez niedopełnienie obowiązków

  • ~Arteks 2020-06-26
    11:34:44

    14 24

    @felix - dlatego ten kto kupuje współcześnie taki klocek albo musi przeprowadzić remont kapitalny albo go zburzyć i wybudować coś porządniejszego. Wszyscy to mówią, że one bardzo często powstawały z materiałów... z innych budów. I dlatego są tak słabe konstrukcyjnie.

  • ~MaciejK 2020-06-26
    12:01:43

    16 12

    Jakoś trzeba usprawiedliwić ten remont... Nie wierzę w to co tu napisano

  • ~Abisall 2020-06-26
    12:08:32

    19 2

    @Arteks
    "I dlatego są tak słabe konstrukcyjnie."
    Ciekawe co masz na myśli.
    Często gęsto takie budynki są z żelbetu zbrojonego lepiej niż Wolfsschzantze - z prostej przyczyny - koszta ukradzionej stali cementu etc były ułamkowe więc ekonomią się nie przejmowano.
    I jak miałeś dobre dojście to budowa stała bo "stolarkę ubytkowano" a ty se stawiałeś z okien szklarnię w ogródku

  • ~Arteks 2020-06-26
    12:22:34

    21 13

    @MaciejK - mnie też Koper nie przekonał, nie słyszałem też aby UM wystąpił o ekspertyzę stanu obiektu tak jak robią inni nadzorcy np. PKP PLK. @abisall - słabe materiały.

  • ~Mmaa 2020-06-26
    13:15:51

    27 3

    "Elementy nie były zbrojone. Z przerażeniem stwierdziliśmy, że nie ma tam też żelbetonu, ale beton i to niewłaściwy."

    Skoro nie były zbrojone, to nie było żelbetu. Czy Pan prezydent wie o czym mówi?

  • ~romcost 2020-06-26
    13:32:31

    21 4

    Oczywiście... Słuchajcie wykonawcy, on prawdę Wam powie, standardowe podejście aby wydoić jelenia, niestety, tym razem tym jeleniem jesteśmy my - mieszkańcy Rybnika … Jeszcze się okaże, że pod podporami zastosowano nieprawidłowej nośności słupy, grunt jest nierodzimy i na pewno jest degradowany przez wody gruntowi i dlatego trzeba kolejne 5 mln sypnąć na prace dodatkowe …

  • ~majster86 2020-06-26
    13:49:28

    18 5

    Arteks dlatego ten kto kupuje współcześnie takie mieszkanie w króliczoku albo musi przeprowadzić remont kapitalny tak jak ię to robi w Niemczech, a najlepiej zburzyć i wybudować coś porządniejszego. Pamiętaj .że własnie ten cement i inne materiały budowlane z króliczoków szły na budowę kostek. Dlatego też mówi się że takie twoje apartamenty z lat 70 tych za kilkanaście lat będą nadawały się tylko do wyburzenia.

  • ~Arteks 2020-06-26
    14:04:09

    4 26

    @majster86 - czemu króliczoki? Mały metraż? To tylko w tych najstarszych blokach z lat 50-60. Potem budowano co raz większe miejszkania. Pozatym przecież można je łączyć i takie piętro w bloku może być większe niż... niejeden dom metrażowo. Co do jakości - to bloki się dobrze trzymają. Kostek co raz więcej ubywa bo niektórzy nie chcą ich nawet remontować, wolą burzyć i postawić coś nowego. Na Nowinach mógłbym ci podać już z 5 smrodzioków które rozebrano w ostatnich latach. Bloków nikt nie rozbiera bo powstały z solidnych materiałów i z dobrych projektów (NRD, szwedzkie, francuskie). Budowały je kombinaty budowlane i budowlańcy, a nie jak w przypadku domków "ojciec z synem i sąsiadem"...

  • ~Mmaa 2020-06-26
    14:11:16

    22 0

    Może bloki były budowane z solidnych materiałów, ale mają jeden podstawowy problem- złącza płyt. To jest najsłabszy punkt tych budynków.

  • ~Arteks 2020-06-26
    14:17:07

    4 19

    @Mmaa - możesz podać jakiś konkretny przykład? Ja z kolei podam taki ciekawy z Katowic. Tam wieżowce się wykrzywiły pod wpływem eksploatacji górniczej i... udało się je wyprostować. Dzięki temu, że mają elastyczną konstrukcję. https://katowice.wyborcza.pl/katowice/1,35063,21058102,dziesieciopietrowy-blok-odchylil-sie-o-metr-teraz-go-prostuja.html?disableRedirects=true

  • ~Mmaa 2020-06-26
    14:31:09

    17 1

    Tu nie ma co podawać przykładów. Chociaż osoby, które mają z tym styczność na codzień pewnie coś znajdą. To są jeszcze stosunkowo młode budynki, chociaż projektowane były na ok 50 lat. Dzisiaj widać, że jeszcze trochę postoją, co nie zmienia faktu, że słabe złącza płyt (niekoniecznie wad przy budowie) będą pierwszym problem ich konstrukcji. To, że konstrukcja jest elastyczna nie znaczy, że jest trwała.

  • ~Jan R. 2020-06-26
    19:04:12

    9 0

    Kotusie żelbetu nie żelbetonu

  • ~Jan R. 2020-06-26
    19:07:17

    9 2

    Te wzrosty cen świadczą o niedokładnym przygotowaniu inwestycji.

  • ~obserwathor 2020-06-26
    19:55:27

    8 5

    tak niestety działa nasze miasto

  • ~Andrzej Kuśka 2020-06-26
    23:50:30

    11 3

    Arteks jak Cię stać to kup sobie całe piętro, zobaczymy czy będziesz w stanie utrzymać, a te klocki co jak twierdzisz że burzą w twojej okolicy ,sam jeszcze tego nie widziałem, to twoja wina, bo wolą zburzyć i wyprowadzić się niż mieszkać w okolicy największego znawcy od spraw wszelakich ha ha

  • ~Jan R. 2020-06-27
    06:51:45

    9 0

    Polskim problemem jest długotrwałość tego typu remontów. To takie komunistyczne traktowanie użytkowników dróg.

  • ~Mael 2020-06-27
    12:07:42

    16 0

    Podpory obiektów mostowych (przyczółki i filary) nie muszą być zbrojone. Prawidłowo wykonane przenosić powinny tylko siły ściskające. Zbrojenie konieczne jest w strefie rozciągającej tam gdzie występuje zginanie. Setki grubo ponad stuletnich obiektów mostowych drogowych jak i kolejowych z podporami masywnymi np. kamiennymi czy betonowymi z powodzeniem służy do dziś. Innym problemem jest klasa czy dawniej marka zastosowanego betonu i zabezpieczenie przed penetracją wody opadowej czy roztopowej.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5301