zamknij

Wiadomości

Black Friday: polecamy vademecum łowców okazji

2021-11-26, Autor: 

„Sprawdź setki produktów w niskich cenach”, „z nami oszczędzisz najwięcej”, „promocje wszystkich największych sklepów”. Ruszył szał wyprzedaży – rozpoczął się Black Friday! Z myślą o łowcach okazji UOKiK przygotował poradnik, dzięki któremu zakupy nie powinny skończyć się rozczarowaniem.

Reklama

Co roku UOKiK otrzymuje skargi od konsumentów, którzy dali się złapać w sidła promocji – dotyczą one m.in. żonglowania cenami czyli stwarzania pozoru, że promocja jest atrakcyjna - poprzez podnoszenie ceny kilka dni wcześniej. Tego typu działania mogą stanowić nieuczciwe praktyki rynkowe, dlatego już teraz Urząd zaleca konsumentom ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęca do rzetelności i uczciwości względem klientów.

– Najważniejszym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Podczas „super okazji” warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują te same prawa konsumenckie. Prawo do reklamacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach – tłumaczy Prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Vademecum łowców okazji

- Podczas wyprzedaży Black Friday jednymi z popularniejszych produktów są sprzęty elektroniczne, w tym telewizory.

Przypominamy, że w przyszłym roku odbiorcy telewizji naziemnej będą korzystać z nowego standardu nadawania sygnału - DVB-T2/HEVC. Większość telewizorów wyprodukowanych w ostatnich latach jest dwusystemowa, czyli wyposażona w możliwość odbioru obecnego systemu - DVB-T, jak i nowego - DVB-T2. Jednak kupując nowy telewizor zweryfikujmy, czy odbiornik ma funkcje przystosowane do wprowadzanego standardu – dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

  • Czy mogę reklamować towar?

Tak. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia jego wydania. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy towar został przeceniony ze względu na wadę i zostałeś o tym poinformowany.

  • Czego mogę żądać przy reklamacji?

Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzeć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna (np. uszkodzona powłoka eleganckiego obuwia), możesz żądać odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację, powinieneś posiadać dowód zakupu – może to być m.in. paragon, faktura VAT, wyciąg z karty.

  • Czy mogę zwrócić produkt?

Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

  • A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?

Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

Wolisz kupować przez internet?

  • W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?

W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża, możesz odstąpić od umowy.

  • Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?

Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. rzeczy wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem, zasłony na wymiar Twojego okna), odpieczętowane płyty lub gry. Pamiętaj, że ponosisz koszty odesłania produktu do sprzedawcy.

  • Jak najbezpieczniej zapłacić?

Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formą zapłaty. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back. W tym celu musi złożyć w nim reklamację. Następnie dokumenty są przekazywane do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, które kontaktuje się w tej sprawie ze sprzedawcą. Cała procedura przebiega bez konieczności Twojego czynnego udziału. Jeśli Twoje żądanie jest zasadne, otrzymasz zwrot wszystkich utraconych środków na konto.

Jeśli obawiasz się płacić za zamówienie z góry – wybierz płatność za pobraniem. Jest to rodzaj przesyłki kurierskiej, za którą adresat płaci dopiero w momencie odbioru. To dobre rozwiązanie w przypadku zamawiania wartościowych produktów lub testowania nowego sklepu internetowego.

Bezpłatną pomoc konsumencką na co dzień otrzymasz w następujących miejscach:

  • Infolinia Konsumencka: w sprawach prostych bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.

  • Konsumenckie Centrum E-porad - [email protected].

  • Rzecznicy konsumentów w Twoim mieście lub powiecie - www.uokik.gov.pl/pomoc.

  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - www.uokik.gov.pl/wiih.

  • Europejskie Centrum Konsumenckie: w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: https://konsument.gov.pl/

Więcej informacji na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Inspekcja Handlowa w Katowicach

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 6

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,black-friday-polecamy-vademecum-lowcow-okazji,wia5-1-5675.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (4):
  • ~polk 2021-11-26
    13:11:25

    16 0

    Przede wszystkim należy wejść na stronę fakefriday i sprawdzić tam jak kształtowała się cena danego produktu w ciągu ostatnich miesięcy.
    Może się okazać,że rzecz która w "wielkiej promocji" kosztuje 200zł jeszcze miesiąc temu kosztowała tyle samo albo i mniej.

  • ~nostrzyk 2021-11-26
    14:24:37

    14 0

    black friday to w tłumaczeniu na polski czarny frajer?

  • ~pawlmesten 2021-11-26
    17:21:29

    5 0

    ~nostrzyk - nie mówi się czarny tylko afro amerykański :-)

  • ~Kurt_Wallander 2021-11-26
    19:13:47

    4 0

    Hehehhe, taaa... okazji z prawdziwego zdarzenia jest niewiele. Sam rozglądałem się za kilkoma rzeczami i czekałem do czarnego piątku - i się zawiodłem. Od powrotu z urlopu obserwuję te kilka fantów, które chciałem kupić i przeżyłem rozczarowanie bo np. cena jednego z produktów cały czas utrzymuje się na tym samym poziomie, tylko w tym tygodniu ktoś dopisał "cena Black Friday"...

    Kieeeedyś po szkole pracowałem w sklepie - promocje i okazje nie są dla klienta, żadna okazja nią nie jest - przynajmniej nie w Polsce. Bo okazją nie można nazwać sztucznie podniesionej ceny (warto czasem dyskretnie poodklejać cenówki na metce, gdy sprzedawcy są leniwi - można się zdziwić "historią" ceny) by na tydzień okazji wrócić do poprzedniej.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5286