zamknij

Wiadomości

Będzie kontrapas na Raciborskiej? Niezapowiedziana symulacja już się odbyła

Bartłomiej Furmanowicz 2021-11-16, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Rybnicki magistrat sprawdził, jak będzie wyglądał ruch samochodów na ul. Raciborskiej, kiedy zostanie wyłączony z użytkowania jeden pas ruchu. Ma już odpowiedź. W okolicy Plazy może powstać kontrapas, choć ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.

Reklama

Miasto testowało odcinek drogi

Pojawi się nowy kontrapas dla rowerzystów w Rybniku? Niedawno rybnicki magistrat przy okazji robót utrzymaniowych wykonywanych przez RSK na ul. Raciborskiej (w okolicy centrum handlowego Plaza), sprawdził jak ułoży się ruch samochodów w sytuacji, kiedy pas służący do skrętu w prawo w ulicę Dworek zostałby wyłączony z ruchu, a wszystkie relacje obsługiwał jeden pas ruchu.

Tak wyglądał wyłączony odcinek ruchu (materiał udostępniony przez rybnicki magistrat):

Potrzeba przetestowania takiego rozwiązania wynikała z prowadzonych wcześniej analiz i obserwacji dotyczących poprawy warunków poruszania się pieszych i rowerzystów w tym miejscu – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku.

Dlaczego sprawdzano taką możliwość? Tu odpowiada już Łukasz Karbowiński, oficer rowerowy

Zaobserwowano, że piesi przemieszczający się po stronie Plazy muszą korzystać z wąskiego chodnika (dodatkowo zawężonego barierami ochronnymi), który znajduje się przed ul. Dworek. Bardzo trudno jest tutaj przejechać z wózkiem dziecięcym, szczególnie wtedy, gdy z naprzeciwka pojawią się inni piesi lub rowerzyści.

Dodaje, że newralgicznym miejscem jest również przejście dla pieszych przez ul. Dworek (pierwsze od Ronda Topolczany), które obecnie przecinają trzy pasy ruchu. Niejednokrotnie dochodziło w tym miejscu do wypadków, bądź kolizji z udziałem pieszych.

Zaobserwowano także, że rowerzyści jadący po pasach rowerowych od ulicy Zebrzydowickiej czy Wodzisławskiej chcąc udać się w stronę Rynku, zgodnie z przepisami, muszą wybrać okrężną drogę przez ulicę Hallera i Wiejską lub też ulicę Dworek i następnie wokół CH Plaza. Jest to duże utrudnienie wiążące się ze znacznym wydłużeniem trasy dojazdu do Rynku. Dla skrócenia tej drogi, bardzo często przez rowerzystów wykorzystywane są również wąskie chodniki w ciągu ulicy Raciborskiej, co może powodować dodatkowe zagrożenie dla odbywającego się na nich ruchu pieszego – zauważa Łukasz Karbowiński.

Co da nowy kontrapas?

Oficer rowerowy tłumaczy, że powyżej wymienione utrudnienia i niebezpieczeństwa mogłyby zostać złagodzone lub wyeliminowane poprzez zmianę organizacji ruchu w tym miejscu.

Wyłączenie prawego pasa ruchu dla pojazdów pozwoliłoby na wyznaczenie szerszego chodnika wzdłuż ulicy Raciborskiej, zwiększenie bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych przez ulicę Dworek oraz skomunikowanie ruchu rowerowego z Rynkiem najkrótszą możliwą drogą – dodaje.

Główną obawą towarzyszącą testowanym rozwiązaniom było zagrożenie zwiększenia zatorów w ruchu samochodów na ul. Raciborskiej i Wiejskiej. Jednak zdaniem Karbowińskiego, prowadzone wcześniej obserwacje pozwoliły ocenić, że pas ruchu po stronie Plazy jest rzadziej wykorzystywany przez kierowców, a liczba samochodów skręcających w ulicę Dworek jest niższa niż jadących przez Rondo Topolczany w innych kierunkach.

Nierównomierne wykorzystanie obecnie funkcjonujących pasów ruchu ulicy Raciborskiej wynika z tego, że większa część ruchu kieruje się w ulicę Wodzisławską i Zebrzydowicką. Warto podkreślić, że istnieje także alternatywna droga łącząca centrum z osiedlem Dworek, okrążająca centrum handlowe od północnej strony, dotychczas rzadziej wykorzystywana przez kierowców – zauważa oficer rowerowy.

Co zaobserwowano podczas symulacji?

Obserwacje rozpoczęły się 8 listopada. Tego dnia został wyłączony prawy pas ruchu ul. Raciborskiej. Co ciekawe – miasto o tym fakcie nie informowało wcześniej kierowców ani mediów.

RSK naprawiało wypust kanalizacji deszczowej, a inni sprawdzali ruch w różnych godzinach dnia. W badaniu uczestniczyli przedstawiciele Rybnickich Służb Komunalnych, Komendy Miejskiej Policji w Rybniku oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prowadzącego badania z zakresu mobilności miejskiej w Rybniku.

Celem obserwacji było wypracowanie wspólnej oceny bezpieczeństwa w tym miejscu, bazując na prowadzonych obserwacjach ruchu kierowców, pieszych i rowerzystów oraz w oparciu o doświadczenia ekspertów zaproszonych do udziału w obserwacjach. Szczególnie istotne były w tym zakresie uwagi przedstawiciela Komendy Miejskiej Policji w Rybniku oraz zaproponowane rozwiązania, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka kolizji między korzystającymi z tej przestrzeni uczestnikami ruchu – mówi Łukasz Karbowiński.

Test wykazał, że nowa organizacja ruchu nie przyczyniła się do tworzenia dodatkowych zatorów na drodze.

Mimo braku zapowiedzi wprowadzenia tej zmiany, płynność ruchu pozostawała na zadowalającym poziomie. Zaskoczenie kierowców oraz brak możliwości wcześniejszego skalkulowania innej trasy pokazało także, że przy wprowadzeniu zmian organizacji ruchu w tym miejscu warunki drogowe dla kierowców samochodów nie powinny ulec pogorszeniu – konkluduje nasz rozmówca.

Decyzja jeszcze nie zapadła

Przeprowadzony test nie gwarantuje tego, że proponowane rozwiązania zostaną przyjęte i zrealizowane. Magistrat zamierza przeprowadzić dalsze konsultacje projektu nowej organizacji ruchu. Dopiero wtedy zapadanie decyzja o realizacji lub porzuceniu planów.

Jednak według oficera rowerowego, obserwacje potwierdziły, że zmiana organizacji ruchu na analizowanym odcinku ulicy Raciborskiej może w lepszy sposób wykorzystać dostępną przestrzeń, znacząco zwiększyć bezpieczeństwo oraz poprawić dostępność centrum dla pieszych i rowerzystów bez większego wpływu na ruch samochodów.

Podzielacie zdanie Łukasza Karbowińskiego?

Kontrapas na ul. Raciborskiej - jest potrzebny?




Oddanych głosów: 1134

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 146

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (53):
  • ~burecki 2021-11-16
    18:03:02

    Myślałem, że to burza z piorunami, a to był trzask pękających dup samochodziarzy. Super sprawa z tym kontrapasem!

  • ~Arteks 2021-11-16
    18:38:07

    Ja bym też widział zmianę w inżynierii ruchu w tym miejscu ale innego rodzaju. Przydałby się przystanek autobusowy naprzeciw Plazy wraz z bus-pasem tylko dla autobusów które miałyby pierwszeństwo w wjeździe na rondo. Widziałem takie rozwiązanie w Tychach. Świetnie się sprawdza i wprowadza priorytet dla komunikacji miejskiej. Kontrapasowi nie mówię nie, bo tam się też może zmieścić - ale chyba bardziej by się przydał i był łatwiejszy do wprowadzenia na Hallera (koło Franciszkanów). Tam jeden pas jest blokowany przez niepotrzebny parking. Chyba nie po to budowano wielopoziomowca aby takie miejsca.

  • ~Arteks 2021-11-16
    18:44:35

    9 127

    CD ...nadal funkcjonowały i umożliwiały parkowanie za darmo w centrum miasta.

  • ~Longina b 2021-11-16
    19:13:01

    Proponuję zrobić dwa kontrapasy.Chyba moja propozycja nie jest durniejsza od tej magistratu.

  • ~polk 2021-11-16
    19:20:13

    182 6

    Chciałbym zobaczyć jak to wyglądało w godzinach szczytu, tak koło 15.
    Co to za idiotyzm??? Niecałe 2 minuty filmu, dodatkowo nie wiadomo kiedy nagrywanego, to ta cała analiza?

  • ~bartezz 2021-11-16
    19:26:22

    155 8

    burecki - z twojej wypowiedzi jasno wynika, że prawka nie masz i ból czterech liter chcesz jakoś wyrazic - no masz takie prawo...
    Kontrapasy są użytkowane w sezonie przez promil rowerzystów, których można na placach policzyć i znowu to samo co z ulicą Brudnioka zabiorą pas kierowcom w okresie przedświątecznym ludzie będą klnąć jak szewce bo korki będą się tworzyć aż do placu Kopernika! Panie Karbowiński zły okres i złą porę sobie wybraliście na testowanie tego pasa, przetestujcie ten pas koło Plazy tydzień przed Świętami Bożego Narodzenia to gwarantuję, że spostrzeżenia będą o 99% inne. Konsultacje powinny odbyć się też z mieszkańcami - kierowcami nie tylko z samymi urzędnikami.

  • ~Longina b 2021-11-16
    19:32:48

    130 5

    ~ polk _magistrat wziął pod uwagę opinię eksperta,superrowerzysty Arteksa.

  • ~Arteks 2021-11-16
    19:50:40

    Zastanawia mnie kiedy władze miasta będą bardziej odważne w celu likwidacji problemu o jakim wspomina @polk - czyli zmniejszenia ruchu aut w Śródmieściu? Dużo się o tym mówiło kilka lat temu ale tak naprawdę niewiele wykonano. Samymi kontrapasami się tego nie zrobi. @polk - a powiedz skąd w centrum Rybnika tak dużo aut w godzinach szczytu? @longina b - nazwanie mnie ekspertem byłoby miłe gdyby nie wyszło od portalowej arcytrolliny... @bartezz -
    ale przecież w tym miejscu tworzą się korki - o czym wspomina @polk. Pamiętam w Katowicach zawsze zapchane Mickiewicza i al. Korfantego. Władze Katowic obcięły pas ruchu na alejach, a z Mickiewicza zrobili ślepą uliczkę. Dzisiaj po dawnym ruchu jest tylko... złe wspomnienie. Czekam na odważniejsze zmiany w Rybniku niż tylko tworzenie kontrapasu i jakieś priorytety dla autobusów.

  • ~stam55 2021-11-16
    19:52:53

    123 7

    pseudo analiza,zlecona przez pseudo magistrat ro biona o godzinie 9

  • ~FAKOFPIS 2021-11-16
    19:53:58

    89 5

    ~Longina b
    Po trzy kontrapasy w każdym kierunku !!!
    Wiesz co robi ten kontrapas? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest kontrapas na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym kontrapasem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie – mówimy – to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo.
    Strach się bać...

  • ~kwas27 2021-11-16
    19:56:28

    97 5

    Co za czlowiek zeby nie powiedziec zle wymyslil tam kontrpas? A co za wiekszy czlowiek zrobil ta analize??? Widac ze to z analiza z konskiego zadu wzieta ze to niw godziny szczytu a co za tym idzie brak możliwości prawdziwej analizy.... Moze miasto zrobi inaczej? Moze najlepiej zamknie sie na ruch samochodowy na granicy miasta? Moze to miasto rozwazy jak juz wiecej idiotycznych pomysłów nie ma...

  • ~marsz 2021-11-16
    20:02:14

    73 8

    To by się sprawdziło , gdyby zamiast Kauflandu był parking piętrowy i można by było na piechotę do centrum chodzić .Tam rowerem tylko samobójcy będą jeżdzić.

  • ~Franz Kawka 2021-11-16
    20:02:15

    23 83

    Pytanie jest takie, po co w ogóle ruch jest wpuszczany do centrum. Czy ulice wewnątrz obwodnicy nie powinny być wszystkie zamknięte? Ludziom nie chce się chodzić chcą wjechać autem najlepiej do środka budynku. Zostawiłbym Kościuszki i 3 go maja reszta won z autami z centrum.

  • ~jestemzerybnika 2021-11-16
    20:03:33

    52 8

    „Co ciekawe – miasto o tym fakcie nie informowało wcześniej kierowców ani mediów.” Co ciekawsze zastanawiam się czy takie działanie było zgodne z prawem. Czy redakcja może poprosić o przedstawienie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu? Co jeśli ktoś podczas analizy wybrał inną drogę i doznał z tego powodu szkody?
    Na tym przykładzie mamy pokazy totalny brak spójności z promowaniem transportu zbiorowego. No chyba że zaproponujemy darmowy przejazd autobusem dla osób z rowerem i matek z wózkami pomiędzy przystankami Sąd/Franciszkanie/Zebrzydowicka. Same plusy: autobusy wykorzystane, matki i rowerzyści bezpieczni, nie trzeba inwestować w przebudowę, mniejszy ruch na chodniku obok Plazy itd. Proste?

  • ~iwonaa1 2021-11-16
    20:12:48

    99 4

    najgłupszy kontrapas to chyba ten na Brudnioka po którym żaden rowerzysta nie jeździ a samochody stoją w korkach bo brakuje pasa

  • ~artefaks 2021-11-16
    20:13:13

    96 8

    Czy może mi ktoś rozsądny wytłumaczyć po jakiego ciorta mają sie pchać rowerzyści na te rondo ,kiedy mogą bulwarami Nacyny pojechać w kierunku zalewu?W kierunku Zebrzydowic ? kiedy też mogą z rynku pojechać bulwarami i dalej pojechać terenami zielonymi w kierunku ksiezoka. W Kierunku Raciborza?Jak mogą z centrum pojechać bulwarami w stronę targowiska i wyskoczyć w kierunku Kotuczaza i dalej już pojechać w stronę Raciborskiej. Czy ktoś zadał sobie trudu i policzył ilu rowerzystów śmiga po tych kontrapasach?Na hulajnogach owszem, ale rowerzystów jest tyle co kot napłakał.Czy nie lepiej wytyczyć np. ścieżki deptakiem od bazyliki ? Gdzie rowerzyści jadąc Sobieskiego z górki slalomem wokół pieszych sieją wśród nich panikę?Sam lubię jeździć na rowerze i po kontrapasach pojechałem raz i nie pojadę więcej. Bo to jest niebezpieczne i jedzie się w smrodzie spalin...

  • ~FAKOFPIS 2021-11-16
    20:14:21

    90 6

    Przez coraz bardziej kretyńskie zmiany centrum Rybnika staje się pustynią przemierzaną jedynie przez tych co idą z Plazy do Focusa i całe zastępy meneli. Niedługo będzie tam wyglądać jak w patolskich dzielnicach Zabrza czy Bytomia.
    Dla porównania Gliwice gdzie praktycznie w centrum można zaparkować pod każdą knajpą (oczywiście jak znajdziemy miejsce co tylko świadczy zresztą o tym że to dobre rozwiązanie) żyją, ludzie się bawią, knajpki są pełne. Tam rozumieją że klientem lokali usługowych nie jest śmierdzipacha na rowerku tylko ludzie którzy spędzić czas w gronie rodziny/znajomych i nie cuchnąć przy tym jak dzik po pedałowaniu przez pół miasta.
    U nas prezydent 049 osiągnął wyższy etap absurdu, chciał centrum dla rowerów a ma centrum dla pieszych... głównie meneli. I puste lokale do wynajęcia.

  • ~Negro 2021-11-16
    20:14:42

    59 3

    Po co likwidować prawy pas ruchu, który rozładowuje ruch do ronda? Jest przecież lewy pas obecnie wykorzystywany jako parking na kilka samochodów! I wilk syty i owca cała.

  • ~reformatorski 2021-11-16
    20:19:26

    11 43

    Ja to samo co ~Franc Kawka. Czemu władze miasta nie robią prawie nic aby zmniejszyć ruch aut w centrum miasta? Może mamy zbyt tanie parkingi? Może brak strefy z niższą prędkością? A może brak kierowania ruchu okrężnego aby nikomu nie opłacało się jechać przez centrum bo jest krócej niż trasami obwodnicowymi. Do dzieła Wydziale Dróg!

  • ~rzyt 2021-11-16
    20:22:14

    53 7

    Chciałbym, by wszystkie muzea obecne i planowane były połączone kontrapasami z dobrą siecią internetową, obowiązkowo pomalowane na czerwono. Widoczność z kosmosu tych pasów dodała by prestiżu miastu.

    Kiedy wyjdziemy z tego artexu sorry matrixu?

  • ~Longina b 2021-11-16
    20:35:33

    53 7

    Arteks-Trochę przesadziłam nazywając Cię ekspertem.Ty jesteś tylko zwykłym pedałowcem.

  • ~Kwinto 2021-11-16
    20:36:24

    16 13

    ~Negro: Po co likwidować prawy pas ruchu, który rozładowuje ruch do ronda? Jest przecież lewy pas obecnie wykorzystywany jako parking na kilka samochodów!

    To samo sobie pomyślałem , ulica jest na tyle szeroka że można by zostawić dwa pasy+ kontrapas. Czy ten ostatni jest potrzebny? nie wiem nie jeżdżę na rowerze w tym kierunku, za to kilka razy przechodziłem przez wspomniane pasy i faktycznie kogoś tam w kocu przejedzie. Ogólnie mam wrażenie że odcinek od Plazy w stronę centrum powinien zostać całkowicie zamknięty dla ruchu. Między rynkiem a plazą codziennie porusza się mnóstwo ludzi a same pasy naprzeciw żabki też do bezpiecznych nie należą.

  • ~romcost 2021-11-16
    20:38:25

    55 6

    A to rowarzyści z dróg w Rybniku korzystać nie mogą, trzeba im osobne, czerwone budować? Przecież prędkość przejazdowa przez Rybnik to z 20 km/h nie przekracza, to w czym problem, aby rowerzyści i kierowcy z tych samych dróg korzystali?

  • ~FAKOFPIS 2021-11-16
    20:47:58

    33 3

    @romcost
    Kierowcy (tacy co pracują u kogoś na etacie) mają takie powiedzenie: Jakie się koła kręcą to się kasa kręci.
    Tu jest podobnie, jak się buduje to i coś się przy okazji zbuduje.
    A potem wpadnie się na pomysł że nawierzchnia powinna być inna i się zmieni. I znów "koła" się zakręcą.

  • ~Arteks 2021-11-16
    20:49:13

    12 64

    @Longina b - tylko fajtłapy nie jeżdżą na rowerach. Nie przesadziłem nazywając cię arcytrolliną. ;) @rzyt - gdyby PiS rządził Rybnikiem to pewnie mielibyśmy tu już: nowe sanktuarium, Muzeum Żołnierzy Wyklętych i... pomnik Lecha Kaczyńskiego. ;) Dzięki ale jednak wolę to co teraz. ;)

  • ~lukson997 2021-11-16
    20:52:17

    63 8

    Przecież po tych naszych śmiesznych ścieżkach nikt nie jeździ. Kolejny durny pomysł.

  • ~Arteks 2021-11-16
    20:54:47

    5 62

    @FAKOFPIS - tym porównaniem bardzo przestrzeliłeś bo w Rybniku kierowca jak panisko może zostawić autko na monitorowanym, jednym z trzech wielkich wielopoziomowych parkingów w samym środku miasta. W Gliwicach trzeba sobie najpierw znaleźć miejsce przy ulicy trochę tak jak w Rybniku na Miejskiej na zasadzie - może będzie, częściej nie będzie. Do knajpy aby się zabawić autem? By potem skończyć tak jak Beata Kozidrak lub śp. Durczok? Oh no... :/

  • ~FAKOFPIS 2021-11-16
    21:08:26

    49 2

    @Arteks
    Nie każdy do knajpy idzie żeby najpierw się nachlać a potem rzygać tęczą. Jak mam ochotę dać w palnik to wolę domówkę lub jakieś party ogrodowe. Tym sposobem nie robię sobie siary gdy przesadzę i obcych nie narażam na dyskomfort przebywania w towarzystwie mającym sporo w czubie. Jedź do Gliwic a zobaczysz że w środku nocy siedzi ( a nie leży na / pod stolikiem) pełen przekrój wiekowy. Zawianych widać głównie w okolicy" Ministerstwa" Jakoś się ten zaszczany rybnicki wielopoziomowiec chyba nie sprawdza jako wabik na klientów knajpek bo w Gliwicach na witrynach lokali są nazwy knajpek a u nas napis " Do wynajęcia"

  • ~stam55 2021-11-16
    21:10:43

    44 3

    arteks tylko fajtłapy nabijają nieszczelną klimę co roku zamiast oddać auto na olmet

  • ~Arteks 2021-11-16
    21:24:41

    4 55

    @fakofpis - chyba na głowę upadłeś. Po co jechać do Gliwic jak to samo mam w centrum Rybnika do którego dojdę pieszo?! Jedź sobie nawet do Oławy jak rodzina Kiepskich po zakupie auta ale nie wyskakuj z takimi głupimi przykładami. Gliwice bez parkingów wielopoziomowych trochę przypomina Oławę... W dużych miastach takie parkingi to standard. ;) @stam55 - przyszłość każdego auta jest... w Olmecie, a kierowca który boi się kontrapasu nadaje się na jeżdżenie między jedną wioską, a drugą - nigdy po mieście. ;)

  • ~awas 2021-11-16
    21:27:17

    49 5

    od dawna gołym okiem widać że władza w Rybniku kolokwialnie mówiąc ma zdanie mieszkańców gdzieś i robią co chcą więc pokażmy im gdzie my ich mamy w najbliższych wyborach .

  • ~FAKOFPIS 2021-11-16
    21:31:21

    52 4

    @Arteks
    Co masz trollu w centrum Rybnika? Meneli, trzy knajpy na krzyż, na dodatek takie gdzie siedzą same pijane małolaty a wejście osoby30+ wzbudza sensację jakby dinozaur się pojawił. I żeby było jasne bo raczej do inteligentnych to raczej nie należysz, pisząc o knajpach nie mam na myśli kebabów gdzie podają kebab ze szczura bo to główne lokale gastronomiczne w Rybniku. Wrzuć sobie w google mapę centrum Gliwic i mapę centrum Rybnika. Ba wrzuć sobie nawet Racibórz.

  • ~FAKOFPIS 2021-11-16
    21:33:47

    17 3

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Gruby21 2021-11-16
    21:42:16

    13 21

    Często poruszam się po mieście rowerem bo mieszkam w centrum i szczerze mówiąc, ta okolica jest kompletnie niedostępna dla osób, które boją się korzystać z jezdni ( a powinny). Wg mnie dobrze, że w tej okolicy miasto myśli o zmianie organizacji ruchu, ale czy kontrapas aby na pewno uzdrowi sytuację? Na pewno infrastruktura rowerowo- piesza wymaga przebudowy. Jednak warto aby była odpowiednio wcześniej skonsultowana. Od czasu wprowadzenia planów mobilności i wprowadzenia kilku kontrapasów w Rybniku zrobiono bardzo niewiele w celu spowolnienia samochodów. Czy aby nie warto wprowadzić tam strefy 30? Poszerzyć chodników? Teraz tam będą robić kontrapas a kilka lat temu na moście na Nacynie zrobili jezdnię z 3 pasami ruchu i wąskimi chodnikami.... Hahaha.

  • ~Arteks 2021-11-16
    21:57:31

    4 42

    @fakofpis - masz kompletny rozstrój w głowie. I nie piszę tego tylko na podstawie ostatnich wpisów. Wynika to też z twojej nazwy, twojego idiotycznego avataru, twojego głupiego trollingu, ciągłego pisania nie na temat. Czy taka osoba może wiedzieć co pisze i wiedzieć gdzie można się bawić? Ty możesz wiedzieć co najwyżej gdzie można się leczyć, a nie bawić. Możesz też wiedzieć, gdzie zaparkować hulajnogę... ;)

  • ~FAKOFPIS 2021-11-16
    22:03:47

    18 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Kurt_Wallander 2021-11-16
    23:22:31

    13 20

    Heh, eureka - no wreszcie... Tylko IMHO żeby to miało sens, ręce i nogi to te pasy winne być wymalowane po obu stronach ale chyba inaczej się nie da. No i może skończy się sapanie "użytkowników" rowerów po zwróceniu uwagi, że na wąskim chodniku nie ma co robić między pieszymi...

    Ogólnie to przyszedł mi kiedyś szalony pomysł wyłączenia kawałka Raciborskiej od skrzyżowania do ronda wzdłuż Plazyi kawałek Wiejskiej... Ale chyba wtedy oprócz dup, części kierowców pękną jeszcze głowy - i mówię to jako właściciel dwóch blachosmrodów :P

  • ~jose_23 2021-11-17
    09:13:48

    7 20

    z wielu kontrpasów w rybniku akurat ten byłby jednym z bardziej przydatnych

  • ~tf2 2021-11-17
    09:25:11

    28 13

    śląska wersja Trzaskowskiego długo myślała jak w durny sposób uprzykrzyć mieszkańcom życie. Trzaskowski chce zniszczyć obszar Natura 2000 by wprowadzić w życie swoje obłąkane ideologie. Czy gdy Kuczera pomaluje ulice na czerwo, to wreszcie zacznie jeździć do pracy rowerkiem?
    Widzę po komentarzach, że oszołomów w tym mieście nie brakuje, ale stanowią zdecydowaną mniejszość. Od was zależy czy zdecydujecie aby te tęczowe (lub czerwone) ideologie wygrały wybory i czy będziecie mieli jak dojechac i wrócić do pracy. Jak chcecie kilka godzin dłużej wracać z pracy albo nie móc z zakupami wrócić do domu to wybierajcie idiotów. Oni do swoich urzędów i domków na pewno dojadą wielkim SUVem. Może im o to chodzi - sami będą uprzywilejowani a frajerzy, wyborcy na rowerkach zimą.

  • ~Mateus4 2021-11-17
    10:15:52

    25 5

    Raciborską od rynku do pierwszego ronda zamknąć dla ruchu aut i przerobić w deptak. Końcówkę Wiejskiej przerobić na ślępą, dwukierunkową. Curie-Skłodowskiej przerobić na ślepą, jako dojazd dla mieszkańców od strony rudzkiej. Ul. Dworek jako dojadz na parking do plazy. Jak już grzebać to po całości.

  • ~Pati D Kom 2021-11-17
    10:44:36

    29 2

    jestem rowerzystką ale jestem na NIE, Mozna objechać ścieżkami przez Dworek albo Hallera a tam koło Plazy już i na 2 pasy sa korki. Więc NIE !

  • ~Dador 2021-11-17
    13:22:44

    15 6

    W zasadzie nie jest to głupi pomysł. Faktycznie, obwodnica Plazy nie jest wybitnie obciążona ruchem, a warto zacząć ją wykorzystywać. Wszystko idzie Raciborską. Jeśli faktycznie doszłoby do wyznaczenia ścieżki, to wskazane byłoby zrobić to porządnie, z poszerzeniem chodnika i opaską z krawężników, a nie tylko czerwona farba na asfalcie. Tyle, czy faktycznie ścieżka jest tam potrzebna? Wokół tego ronda jest ciasno i wciskanie tam na silę rowerów, raczej nie jest wskazane. Należy pamiętać, że rowerzysta wcale nie musi jeździć głównymi rybnickimi drogami, by dostać się na rynek. Jest wiele alternatyw z każdego kierunku, by omijać główne potoki ruchu w mieście, by dojechać do centrum. Przykładowo, jako ex mieszkaniec osiedla Kilińskiego wolałbym, aby powstały bulwary przy Nacynie i by szło w fajnych okolicznościach przyrody dojechać do centrum.

  • ~Mateus4 2021-11-18
    08:50:17

    11 0

    Warto też pamiętać o jednym, i mówię to jako rowerzysta i jako kierowca. Jadąc rowerem nie mam przyjemności jeździć obok aut. Czasami się nie da wiec jadę drogą ale ilekroć mam możliwość jechać z dala od aut( scieżką, lasem, itp) to ją wybieram. Te kontrapasy może i fajne ale zawsze wybiorę alternatywę z-dala-od-samochodów!

  • ~artefaks 2021-11-18
    09:37:32

    11 3

    @Dador. ,, obwodnica plazy " też ma obwodnicę po której same rowery. Jest to bulwar Nacyny. Którym można pojechać od ul. Rudzkiej , przez centrum miasta zaraz koło rynku , koło targowiska aż do Obwiedniej południowej i dalej pod wiaduktem kolejowym terenami zielonymi w stronę Zamysłowa , Niedobczyc , Popielowa.
    Za targowiskiem można odbić kładką w stronę ulicy Wiejskiej i pustymi uliczkami dostać się w kierunku Raciborskiej na kilka sposobów.
    Można też odbić w stronę Klasztornej i Tęczowej w kierunku ul. Kościuszki. W ten sposób mogę spokojnie dojechać na rowerze prawie w kazdy punkt w Rybniku. Dobrze by by ło żeby ,,oficer rowerowy " posadził cztery liter na siodełko i trochę pojeździł....
    Więc pytam jeszcze raz. Po co mam jechać w smrodzie po Raciborskiej . Jak mogę nadrabiając kilkadziesiat metrów pojechać terenami zielonymi ?

  • ~Negro 2021-11-18
    10:05:09

    13 0

    Dwa ronda w Ligocie bez najmniejszego sensu pozbawiono prawoskrętów. Zlikwidowano rondo na Mikołowskiej na rzecz i tak zakorkowanego w szczycie ruchu na Paruszowcu, skrzyżowania ze światłami. To kolejna propozycja zmiany z lepszego na gorsze za nasze pieniądze.

  • ~Arteks 2021-11-18
    11:21:58

    3 6

    @artefaks - kilka osób zwróciło uwagę, że należałoby w ogóle wyłączać ruch samochodowy na niektórych ulicach, a wtedy kontrapasy w ogóle nie byłyby potrzebne. To model jaki skutecznie wprowadzają Katowice - z pozytywnym skutkiem dla tych którzy je odwiedzają lub mieszkają w centrum. Tak jak sam stwierdziłeś w stosunku do rowerów - auta też mogą objechać niekoniecznie wszystkie ulice mogą być dla nich. Czyż Sobieskiego i Powstańców nie zapewniłyby szybkiego przelotu z Mikołowskiej i Żorskiej do Raciborskiej i Wodzisławskiej? A jednak uznano, że są też potrzebne deptaki - i słusznie. Wzorem nowoczesnych miast powinno ich być więcej.

  • ~artefaks 2021-11-18
    13:10:35

    10 1

    @Arteks. Zgadzam się deptaków powinno być w ścisłym centrum więcej. Tylko na tych deptakach deptakach też powinna być nakreślona ścieżka rowerowa. Szczególnie na Sobieskiego gdzie rowerzyści śmigając z góry robią pomiędzy pieszymi slalom.
    Kolejna rzecz która mi się nie podoba to wytyczanie ścieżek na nowo oddanych drogach. Ścieżka jest poprowadzona z kraju od barierek itp. Gdzie bardzo łatwo zahaczyć o coś pedałem. Zaś chodnik pieszego jest w środku pomiędzy ulicą a ścieżką rowerową. Pieszy z dwóch stron ma obiekty szybciej poruszające się od niego. A schodząc z chodnika musi przejść przez ścieżkę rowerową. Dobrze by było gdyby ten ,,oficer rowerowy " trochę pomyślał i pojeżdził. A nie tylko brał kasę za pomysły. Ten na Raciborskiej jest kompletnie bez sensu

  • ~bartezz 2021-11-18
    13:25:21

    8 0

    Negro - o tych dwóch zlikwidowanych prawoskrętach pisałem już dwa, trzy lata temu.
    A wiesz jakie było wówczas ich tłumaczenie?
    Że projekt powstał jeszcze za kadencji poprzedniego prezydenta Św. Pamięci Fudalego.
    Ja yhmm....

  • ~Arteks 2021-11-18
    13:38:34

    3 11

    @bartezz - jeden z tych prawoskrętów zlikwidowano z powodu ścieżki rowerowej, drugi z powodu nowej stacji benzynowej - tak gwoli ścisłości. Da się bez nich żyć jak pokazało drogowe życie. @artefaks - ooo... to mi się podoba, że dołączasz do osób które lubią deptaki i chcieliby aby było ich więcej. Potrącenia przez rowerzystów są czymś rzadkim - co nie znaczy, że nie jest to coś nagannego. Rowerzysta też powinien szanować pieszych.

  • ~bartezz 2021-11-18
    15:47:20

    6 1

    Arteks - tak gwoli ścisłości jak piszesz coś to się doinformuj, obok stacji likwidacja prawo skrętu nie ma nic wspólnego z jej budową, jest tam pas zieleni zobacz sobie dobrze, a drugi z powodu ścieżki, którą można było przesunąć w prawo i prawo skręt mógł zostać.

  • ~Negro 2021-11-18
    19:57:09

    5 0

    Jeżeli to prawda, że prawoskręt na rondzie w Ligocie został zlikwidowany, aby zapewnić dojazd do nowobudowanej prywatnej stacji benzynowej to coraz bardziej nie rozumiem inżynierii ruchu tym mieście. Czy w Rybniku jest za mało stacji benzynowych i trzeba było likwidować kawałek drogi, aby komuś bardziej opłacało się kolejne BP?

  • ~Negro 2021-11-18
    20:03:59

    6 0

    ~bartezz czyli w Ligocie zlikwidowano ten prawoskręt, aby powstał pas zieleni?

  • ~mario87 2021-11-18
    22:00:50

    6 3

    Ja proponuję zamknąć Plazę i Focus. Pozamykać wszystkie sklepy na rynku i restauracje które jeszcze się ostały zakazać wjazdu do miasta równiez osobom tam mieszkającym asfalt zerwać i posadzić tam drzewa wtedy będzie tam cicho i spokojnie jak na wsi.
    A na wsi wybudować centrum handlowe.
    A tak na poważnie to jest miasto jak się komuś nie podoba tam mieszkać to niech się wyprowadzi na wieś. W Rybniku dodatkowo ruch jest wzmożony przez super obwodnice po których się jeździ 40 na godzinę i stoi w korkach na przykład na Góreckiego kończą się zabudowania i jakiekolwiek drogi ale 70 nie można jechać. Sam jak mam jechać z 1 strony Rybnika na 2 stronę to jadę przez miasto bo szybciej i założę się że nie jestem jedyny. W malowaniu tych czerwonych pasków to mamy mistrza tylko szkoda że nikt po nich nie jeździ.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Rybnik jest gminą dobrą do życia?




Oddanych głosów: 831