zamknij

Wiadomości

Będzie 90% bonifikata dla rybniczan? Jest projekt uchwały

2019-02-22, Autor: 

Klub radnych Prawa i Sprawiedliwości zaprezentował projekt uchwały. Jest on o tyle ważny, ponieważ porusza sprawę 90-procentowej bonifikaty od opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego. Nad tematem pochylą się wkrótce rybniccy radni.

Reklama

Przypomnijmy, w grudniu 2018 roku pisaliśmy, że od 1 stycznia 2019 r. następuje przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu we własność tego gruntu. Dotyczy ono dotyczy wyłącznie właścicieli domów jednorodzinnych oraz lokali mieszkalnych i użytkowych położonych w budynkach wielorodzinnych – w których co najmniej połowę lokali stanowią lokale mieszkalne.

- Z tytułu przekształcenia, właściciel będzie wnosił opłatę przekształceniową w wysokości równej opłacie za użytkowanie wieczyste – przez 20 kolejnych lat. Opłatę wnosi się w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z tym wyjątkiem, że opłatę za rok 2019 wnosi się w terminie do dnia 29 lutego 2020 r. W przypadku gruntu Skarbu Państwa, możliwe będzie wniesienie opłaty jednorazowo. W tym przypadku, osobom fizycznym i spółdzielniom mieszkaniowym przysługuje bonifikata za przekształcenie gruntu w odniesieniu wyłącznie do gruntu Skarbu Państwa – mówiła w grudniu 2018 roku Agnieszka Skupień, rzecznik magistratu w Rybniku.

>>Zmiana od stycznia 2019: koniec z użytkowaniem wieczystym<<

Jak czytamy w projekcie uchwały, który popierają radni Prawa i Sprawiedliwości oraz Bloku Samorządowego Rybnik, ustawodawca przewidział, że w przypadku wniesienia opłaty jednorazowej za przekształcenie gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa osobom fizycznym, będącym właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych lub spółdzielniom mieszkaniowym przysługuje bonifikata od tej opłaty w wysokości od 10 do 60%.

Radni natomiast proponują, by w Rybniku wynosiła ona 90%. - Wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być traktowane równo. Ponadto należy podkreślić, że w myśl obowiązujących przepisów, prawo miejscowe stwarza możliwość do zastosowania bonifikat przy przekształceniu w prawo własności prawa użytkowania wieczystego zabudowanych na cele mieszkaniowe nieruchomości gruntowych będących dotychczas własnością Gminy Rybnik o dowolnej wysokości. Dlatego proponowana w uchwale bonifikata wyniesie 90 procent – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Radni wnioskodawcy uzasadniają, że mieszkańcy mając możliwość dodatkowego zaoszczędzenia pieniędzy, będą mogli np. pozwolić sobie na inwestycje ekologiczne.

- W myśl projektu uchwały podmiotami uprawnionymi do bonifikaty są osoby fizyczne, będące właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych oraz spółdzielnie mieszkaniowe. Zaproponowana bonifikata przy wniesieniu opłaty jednorazowej przy jednoczesnym braku bonifikaty od opłat na dany rok (jednorocznych) zachęcą rybnickich beneficjentów ustawy do wnoszenia opłat jednorazowych a tym samym do definitywnego rozliczenia się z byłym właścicielem (Gminą Rybnik) ze wszelkich zobowiązań finansowych z tytułu przekształcenia – czytamy dalej w uzasadnieniu.

Jednakże zdaniem wnioskodawców trudno przewidzieć skutki finansowe. - Zasadnym jest założenie, że duża część właścicieli uiści opłatę jednorazową, by skorzystać z bonifikaty, co przełoży się w pierwszych kilku latach na wzrost dochodu Gminy Rybnik. Docelowo, po zakończeniu procesu przekształcenia i po spłacie przez beneficjentów ustawy opłat dochody z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości mieszkaniowych będą mniejsze o ok. 1 – 2 mln. zł rocznie. Nie jest jednak możliwe dokładne wskazanie skutków finansowych dlatego, że trudno wnioskować ile uprawnionych rybniczan będzie z bonifikaty chciało skorzystać – dowiadujemy się.

Sesja rady miasta już 28 lutego.

Oceń publikację: + 1 + 49 - 1 - 21

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (37):
  • ~rekin59 2019-02-22
    16:03:08

    60 79

    Pis proponuje tam gdzie nie rządzi, ale na grunty państwowe już nie, hipokryci

  • ~rybnikus 2019-02-22
    16:51:49

    42 31

    W biednej warszafce, grunty po garażami to będzie 98% bonifikaty, a Rybnik to bogate miasto, ludzie zapłacą na złość PISowi.

  • ~templariusz 2019-02-22
    17:00:41

    52 58

    ~rekin59 - zamkniesz ten wredny dziób wreszcie? polonista od siedmiu boleści

  • ~palaczzasypowy 2019-02-22
    17:40:23

    73 41

    jak widać PiS musi się tym zająć,ponieważ prezydent "nic nie mogę" z Po nie potrafi.

  • ~Qwety 2019-02-22
    19:09:11

    45 15

    Chętnie obejrzę transmisję z tej sesji Rady Miasta, a może nawet pofatyguję się osobiście. Inne miejscowości już dawno zrobiły coś w tym kierunku. A u nas urząd miasta liczył, że ludzie zapomną? Nie potrzebują bonifikaty? Przecież każdy bogaty z tego miasta dawno zwiał, tam gdzie nie musi wdychać toksycznej mieszanki zamiast powietrza przez 2/3 roku.

  • ~ 2019-02-22
    19:10:00

    56 30

    Nareszcie dobra wiadomość, ciągle tylko było opodatkowywanie i nakładanie kolejnych opłat na mieszkańców.
    Niestety mam poważne wątpliwości czy PO, zwolenniczka wysokich podatków i trwonienia publicznych pieniędzy zgodzi się na jakąkolwiek redukcję podatków.

    Spokojnie, Rekin wkrótce eurokasa się skończy i twój Donek wkrótce wjedzie na swoim koniu w kolorze amber gold.

  • ~Arteks 2019-02-22
    19:20:42

    20 76

    Ciekawe, że radni zazwyczaj chcieliby więcej wydawać niż można na różne cele i pomysły. A kiedy jest to niekonieczne, proponują bonifikaty które spowodują zmniejszenie wpływów do budżetu. Po co? Jeśli ktoś chce mieć swój własny grunt z którymi może robić co zechce - niech zapłaci pełną stawkę.

  • ~Lateks 2019-02-22
    19:35:07

    41 21

    No chyba radni zwariowali, przecież za te pieniądze można powycinać więcej drzew, i tereny zalać asfaltem by rybniczanie mogli rowerami wyprzedzać autobusy...

  • ~Lateks 2019-02-22
    19:35:53

    35 17

    Ew. można jeszcze wybudować atrakcje turystyczne takie jak piętrowe parkingi ;)

  • ~ 2019-02-22
    19:38:19

    65 12

    Arteks za każdym razem gdy się wypowiadasz mam wrażenie jakbym czytał propagandowe hasła polityka-samorządowca a nie rybniczanina.
    Nic ludziom nie dać, zabrać im domy, zabrać im samochody, podwyższyć podatki i kazać płacić zawsze "pełne kwoty". Petent ma służyć urzędnikom samorządowym (wyłącznie zaprzyjaźnionego UM) jako zbędny balast.
    Mieszkańcy nadal zapłacą opłatę przekształceniową. Tutaj chodzi o coś zupełnie innego, coś czego nie rozumiesz.

  • ~Lateks 2019-02-22
    19:38:43

    30 23

    Arteks ma rację, jak ktoś chce mieć nieruchomości na własność to niech płaci wysokie podatki żeby miasto mogło budować lokale socjalne...
    Naprawdę nie ma lepszego widoku niż takie mieszkania... ostatnio na Paruszowcu w jednym familoku ktoś wytrzaskał wszystkie okna... coś wspaniałego...

  • ~Arteks 2019-02-22
    20:13:27

    17 68

    @tf2 - to dziwne, że tak sądzisz bo w moich wpisach są idee, koncepcje, rady, merytoryka, patriotyzm regionalny i czasami racjonalna krytyka. A w twoich wyczuwa się wyłącznie walkę polityczną, a nawet o zgrozo - sprzeciw wobec rozwoju miasta. Kto chce zabrać domy czy samochody? Co ty bredzisz? Co najwyżej władze dają alternatywę zwiększając inwestycje w mieszkania komunalne, poprawiając transport publiczny czy budując infrastrukturę rowerową. I akurat ta polityka jest zbieżna z tym co nasz premier czy minister Adamczyk mówią o mobilności, ważności transportu publicznego itd. @lateks - podatki od nieruchomości nie są zbyt wysokie. Ale rzeczywiście uważam, że ci którzy mają obiekty ogrzewane ekologiczne - powinni mieć bonifikatę. Obecnie miasto w żaden sposób nie dowartościowuje tych którzy nie trują. Natomiast nie widzę żadnego powodu aby ktoś kto zyska ziemię czy lokum na własność zamiast użytkowania wieczystego miał mieć z tego tytułu tak wysokie bonifikaty. To duża strata dla budżetu! Mam nadzieję, że prezydent nie ugnie się pod populistycznymi postulatami. A co do wycinki drzew, czy słyszałeś o wycince 23 hektarów drzew na Mierzei Wiślanej aby ktoś sobie raz na jakiś czas popłynął tam żaglówką?

  • ~Lateks 2019-02-22
    20:47:08

    43 10

    ~Arteks pytanie, twoje mieszkanie jest własnościowe ? Ile za nie zapłaciłeś i jaki był stosunek ceny do wartości rynkowej ?

  • ~Luty 2019-02-22
    21:02:31

    12 7

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2019-02-22
    21:05:57

    44 5

    Rozwój miasta to nie komunikacyjne paraliżowanie go przez malowanie pasów na drodze (paseczek na asfalcie to nie jest "budowanie"), blokowanie ruchu czy likwidacja miejsc do parkowania. Nie jest tym rozbudowa stanowisk urzędniczych. Denerwuje mnie walka z mieszkańcami, działanie wbrew ich opinii i oczywistym interesom. Jak mam rozumieć chęć "pełnego podatkowania" na gruntach należących do pazernych samorządów podczas gdy lokal przekształcany na gruncie Skarbu Państwa z automatu objęty jest bonifikatą?
    Czym jest pisanie absurdalnego wierszyka przez urzędnika oderwanego od rzeczywistości? Jadąc swoim samochodem widzi z okna ludzi stojących w deszczu na przystanku i nie może pojąć dlaczego im przeszkadza przesiadka w drodze do pracy. Czyżby nie można było ułożyć połączenia w tak małym miasteczku? Rzekomo ważny przecież jest transport zbiorowy, jak ludzie mają z niego korzystać w takich warunkach? Sprawdziłem autobusem do pracy nie dojadę w granicach rozsądku (o godzinę później niż autem) a po "reformie" połączenia już byłoby całkowicie brak - czas wydłużył by się grubo powyżej godziny.

  • ~artefaks 2019-02-22
    21:17:49

    23 7

    ,,Czym jest pisanie absurdalnego wierszyka przez urzędnika oderwanego od rzeczywistości? Jadąc swoim samochodem widzi z okna ludzi stojących w deszczu na przystanku i nie może pojąć dlaczego im przeszkadza przesiadka w drodze do pracy. "
    Korzystają z najlepszych wzorów. Taki jak dzień pieszego pasażera. A al commendatore dobuduje do tego ideologię.Mów mi wesoły Romek

  • ~Arteks 2019-02-22
    21:32:19

    10 45

    @tf2 - "Rozwój miasta to nie komunikacyjne paraliżowanie go przez malowanie pasów na drodze" - ale to jest twoje prywatne zdanie świadczące tylko i wyłącznie o twojej ignorancji i niezorientowaniu w temacie. Paraliżowaniem miasta można nazwać sytuację w której miasto nic nie robi w kontekście wzrastającego ruchu samochodowego. Niestety ale taką sytuację zastał po poprzedniku Kuczera. A gdyby to co ty prezentujesz, powiedział jakiś polityk czy radny PiS od razu bym go zapytał o jego kompetencje związane z transportem, a jeśli okazałyby się zerowe tak jak twoje - zacytowałbym mu bardzo pozytywne opinie o polityce prorowerowej Patryka Jakiego - kandydata na prezydenta stolicy PiS, pokazałbym takie same kontrapasy w centrum Katowic które rządzone jest przez koalicję PiS i wreszcie zacytował opinię państwowej instytucji - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: "Doświadczenia zebrane w Polsce i innych krajach wskazują, że ruch rowerowy pod prąd jest bezpieczny i ułatwia zarządzania ruchem, pozwalając skracać drogę rowerzystom a nawet eliminować ruch rowerowy z niebezpiecznych odcinków i skrzyżowań z dużym udziałem ruchu ciężkiego lub wysokimi prędkościami". @lateks - tak, własnościowe, kupiłem go po cenie wolnorynkowej. A teraz twoja kolej - ty kupiłeś swój dom, odziedziczyłeś go lub nie masz swojego domu i mieszkasz z rodzicami?

  • ~Luty 2019-02-22
    21:41:01

    45 7

    ~Arteks - Za każdym razem, gdy ktoś chciałby wypłynąć z Elbląga, nawet gdyby był to okręt wojenny, wymaga to w tej chwili zgody Rosji. Każdorazowo trzeba liczyć na jej łaskę. Podobałby ci się mieć mieszkanie, z którego żeby korzystać, musiałbyś przejść przez pokój sąsiada, który każdorazowo musiałby wyrazić zgodę? Przekop Mierzei Wiślanej jest największą i najważniejszą inwestycją strategiczną w Polsce od dekad. Jeśli zabiera się głos w jej sprawie, wypadałoby jednak coś na jej temat wiedzieć.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Napisałbyś coś o cięciu drzew pod pierwszą lepszą autostradę, albo supermarket, pod które w Rybniku założę się wycięto więcej drzew, niż na Mierzei. Skala!
    ---------------------------------------------------------------------------------
    Jak można stać stale na stanowisku, że mieszkańcy powinni tylko łożyć, łożyć i łożyć, żeby budżet miasta się spinał? Jest przecież jeszcze druga strona medalu. Urzędnicy nie powinni lekką ręką wyrzucać naszych pieniędzy w błoto. Może przypomnę, że to w Rybniku była swego czasu najdroższa toaleta, której pilnował strażnik - a który to absurd w końcu i tak rozebrano, to tu przy ul. Kościuszki wycięto drzewa, żeby zastąpić donicami, które wkrótce zardzewiały i trzeba było rozpisać kolejny przetarg ratujący tę sytuację, to w Rybniku jeszcze niedawno przez główne deptaki biegły rynsztoki, o które ludzie się przewracali i trzeba było je poprawiać przecież nie za darmo, aktualnie tnie się drzewa pod centrum przesiadkowe obok stacji, jakby drzewa w czymś przeszkadzały pasażerom. ITD. ITP. ------------------------------------------------------------------------------------
    Trzeba patrzeć na każde zagadnienie przyszłościowo. Tyle się mówi o tym, że Rybnikowi ubywa mieszkańców. A czy władza coś robi, żeby ich zatrzymać? Przecież wraz z kurczeniem się liczby mieszkańców, kurczą się wpływy do budżetu miasta. A nic tak nie wiąże z danym miejscem jak dobra praca, dobre warunki do życia i własne lokum (mieszkanie - to jeszcze nie posesja, a ta ustawa dotyczy przede wszystkim mieszkań, do których przypisany jest jakiś procent wartości gruntu, na którym one stoją).

  • ~Arteks 2019-02-22
    21:42:27

    10 37

    @tf2 - w czasach kiedy rządziło PiS i BSR nie dawało się nawet zrobić oferty aby ludzie mogli dojechać do zakładów pracy w Paruszowcu na 3 zmiany, zrobiono porządną obsługę osiedla na Sztolniowej linią 46, uruchomiono kilka przystanków w tym koło Tesco na Żorskiej - wcześniej przez 10 lat "nie umiano" tego zrobić, za czasów poprzedników Kuczery współpraca z koleją wychodziła poza standardowe obowiązki i była jakąś fikcją. Dzisiaj mamy wzorową dla całego regionu współpracę miasta z KŚ i z samorządem Wodzisławia w kontekście dodatkowych kursów pociągów jako SKM. Obniżono taryfy na przejazdy, wprowadzono bilety jednodniowe, wydłużono ważność biletów miesięcznych. A co do reformy linii to podaj konkretny przykład, że nie dojedziesz do pracy "w granicach rozsądku" - a teraz dojeżdżałeś? Sensem zmian jest lepsze wykorzystanie wozokm - które zamiast do DKM zostaną wykorzystane na wielu innych relacjach. Wreszcie pojawią się jakieś cykle rozkładowe i większa logika w rozkładach, kursów prawie na każdej linii będzie więcej. No ale nie wypada pochwalić tego za czym stoi Kuczera nie? Opozycja totalna - którą sami krytykujecie w stosunku do rządu...

  • ~rybnikus 2019-02-22
    21:51:58

    28 7

    Brawo Arteks, nareszcie napisałeś kto jest winny. I nawet ruskie się upomnieli o ptaszki i ślimaki na mierzei ale nie w Rybniku czyli linia jest dobra. A teraz wywal i ten komentarz.

  • ~Arteks 2019-02-22
    22:05:19

    11 45

    @luty - ad1 ale po co wpływać do Elbląga? Nie wystarczą nasze duże porty w Trójmieście, Świnoujściu i Szczecinie? To trochę tak jakby wybudować osobne lotnisko dla ROW - bo... nam się należy i chcemy mieć swoje... ad2 no właśnie skala! U nas wycięto kilka drzew na Żorskiej i już była afera bo pod drogę rowerową. Wcześniej wycięto tysiące drzew pod remonty i budowę dróg i nikt się nie odzywał. Tak samo w przypadku mierzei - 23 ha i... zero oburzenia. Hipokryzja? ad3 też jestem przeciwny bezsensownym wydatkom ale... rynsztok słusznie został zabudowany i przykryty - od razu lepiej to wygląda. Jego funkcjonalność była żadna. Może niegrzecznie wypominać ale ten rynsztok powstał w czasie koalicji BSR-PIS. Kuczera chciał to jedynie naprawić. Donice - takie lub inne stawiane są w różnych miastach także rządzonych przez PiS np. w Katowicach widziałem takie na reprezentacyjnej ul. Stawowej przy Galerii Supermarket. Kwestią gustu pozostanie czy coś się komuś podoba czy nie - ale to nie znaczy, że miasto nie może niczego kupić bo to marnowanie pieniędzy. Władze państwa chcą odbudować Pałac Saski za ok. 320 mln. A ty się czepiasz donic... ad4 zgadzam się, że władze powinny robić coś aby mieszkańców nie ubywało ale... w dużej mierze jednak to problem ogólnopolski, z Polski wyjechało ponad 2 mln osób. Wydaje mi się, że prezydent Kuczera jako pierwszy zrozumiał jak istotna jest budowa mieszkań komunalnych. W tym roku ruszy budowa kilku takich obiektów. Warto tu przypomnąć, że w czasach poprzedników Kuczery powstał 1 (jeden) nowy blok komunalny na tak duże miasto i kilkanaście lat, władze nie wspierały też TBS i nie przyciągały deweloperów z zewnątrz. Warto aby politycy PiS lobbowali w sprawie programu Mieszkanie +. Na pewno są w Rybniku grunty państwowe gdzie dałoby się postawić takie budynki z państwowych środków - a to poprawiłoby sytuację ludnościową.
    Dobra praca w Rybniku jest - mamy bardzo różnorodny rynek pracy z którego korzystają nie tylko mieszkańcy naszego miasta ale całego regionu. Trzeba nawet sprowadzać Ukraińców bo w wielu branżach i zakładach brakuje rąk do pracy. Warunki życia też nie najgorsze - nie pamiętam, żeby kiedyś w ciągu zaledwie 3-4 lat powstało w Rybniku tak wiele fajnych miejsc do uprawiania sportu i rekreacji jak w ostatnim czasie. Miasto bardzo dużo inwestuje w ochronę środowiska, następuje ciągła poprawa w transporcie publicznym, wspaniała jest polityka prorowerowa - w rankingu Rybnik skoczył z końca tabeli w jej środek co świadczy o rewolucyjnych wręcz zmianach. W zasadzie jedynym znacznym problemem miasta (i całego regionu) to smog, który produkują w dużej mierze zacofani mieszkańcy. I to do nich możemy mieć pretensje jeśli przez swój upór i zachłanność powodują dyskomfort dla innych, a nawet przyczyniają się do wyprowadzki niektórych ludzi poza Śląsk czy za granicę.

  • ~rybnikus 2019-02-22
    22:12:01

    35 10

    Arteks racja, po co nam Rybnik jak mamy zagłębie Ruhry, po co nam Polska jak mamy Niemcy, od roku słyszę podobną antypolską propagandę. Jeszcze bym dopisał ale tu PIS depcze Konstytucję i wolność słowa.

  • ~Luty 2019-02-22
    22:19:23

    47 7

    ~Arteks, zacofanie miasta reprezentuje fakt, że centrum Rybnika nie jest podłączone do sieci ciepłowniczej. Przecież to nie mieszkańcy są temu winni. Władza powinna jednak odpowiednio układać priorytety i zamiast np.,kolejnych ścieżek rowerowych, które są bezużyteczne w smogu, albo plastikowych - nieekologicznych donic (które mają rekompensować wycięte normalne drzewo), zainwestować w sieć ciepłowniczą i ciepłownię. To rozwiązałoby problem smogu. Ludzie nie mając alternatywy ogrzewają domy tak jak mogą. Elektrociepłownia może od razu zapewnić setkom i tysiącom odbiorców ciepła bardziej ekologiczne warunki spalania paliw i dużo bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne np. nowoczesne filtry. Wstyd, że w Rybniku w wielu blokach każdy ma swój piec i nie ma możliwości podłączenia się do sieci. Przecież to średniowiecze i nie można tych zaniedbań składać na mieszkańców, którzy chcą się podłączyć, a słyszą, że nie ma takiej możliwości w centrum 130 000 miasta w XXI wieku!

  • ~rybnikus 2019-02-22
    22:25:38

    31 14

    ~Luty ważne, że Rybnik goni nawet cywilizację Chin, jeszcze więcej rowerów i trzeba będzie zlikwidować samochody.

  • ~Jacek Kamiński 2019-02-22
    22:37:12

    20 34

    Do tf 2
    Dlaczego kłamiesz?
    Za PIS podatki i daniny są wyższe niż za PO. W ciągu ostatnich 3 lat wzrosły o 2 pp, by przekroczyć 35 %, zatem o 6%. Możesz nie lubić PO, ale po co kłamać?

  • ~rybnikus 2019-02-22
    22:39:27

    29 12

    ~Jacek Kamiński podaj źródło i to wiarygodne!

  • ~rekin59 2019-02-22
    22:43:07

    17 28

    To radni pisu już nie zajmują się koszulami w paski ?

  • ~rybnikus 2019-02-22
    22:44:56

    26 17

    ~rekin59 boisz się, że taką dostaniesz do celi+?

  • ~ 2019-02-22
    22:53:56

    32 7

    Arteks zastanów się wreszcie, wcześniej wychwalałeś pod niebiosa BSR (przypomnę, że niedawno w wieloletniej koalicji z PO) a teraz tak bardzo ich krytykujesz. Może moje kompetencje związane z transportem są na poziomie normalnego obywatela będącego codziennym uczestnikiem ruchu w tym mieście (a więc na pewno nie zerowe), ale nadrabiam to zdrowym rozsądkiem, którego brakuje Tobie i Twoim urzędnikom, którzy udają że nie widzą pustych dróg rowerowych i ludzi dojeżdżających do pracy samochodem i autobusem. Powód jest prosty - mamy zimę (ślisko, nieodśnieżone ulice), mamy deszczową. wilgotną wiosnę i jesień. W deszczu niezbyt dobrze dojeżdża się do pracy i tak samo w garniturze latem w pełnym słońcu.
    Rozumiem, że do pracy, sklepu dojeżdżasz rowerem a zakupy wozisz na kierownicy. Przekonaj do tego swoich ulubieńców z urzędu a zwrócę honor. Niech zaczną jeździć nie tylko do pracy, oczekuję, że z całą rodziną przez cały rok będą poruszać się wyłącznie na rowerze po mieście, wtedy uwierzę w szczerość "polityki transportowej" lansowanej przez UM. Obecnie ścieżki są puste a rowerzystów ułamek procenta w stosunku do pasażerów. Pod UM nie widzę rowerów. Skoro sami w to nie wierzą, to z czym do ludzi?

  • ~rybnikus 2019-02-22
    22:57:35

    26 10

    ~tf2 i Arteks na pewno nie odpowie, bo co ma wspólnego propaganda z realiami na ulicach?

  • ~Luty 2019-02-22
    23:03:33

    32 10

    ~ Jacek Kamiński, skoro już śledzę tę dyskusję to się włączę. Otóż Centrum Adama Smitha wyliczyło, że realne obciążenie podatkowe Polaków spadło w ostatnich latach. I tak na dzień 11 czerwca 2015 roku wynosiło ono 44,4 %, natomiast na dzień 11 czerwca 2018 roku wynosiło mniej bo 43%.

  • ~rybnikus 2019-02-22
    23:05:51

    28 12

    ~Luty i jeszcze jest coś takiego jak dzień wolności podatkowej ale to zbyt trudne dla wyborców PO.

  • ~Jacek Kamiński 2019-02-23
    12:41:38

    8 14

    Do rybnikusa:
    Podaję źródło: J. Frączyk, Opodatkowanie gospodarki najwyższe od 11 lat, money.pl, 7.12.1918. Jest tam piękny wykres, gdzie widać wyraźny wzrost opodatkowania za dwukrotnych rządów socjalistów, czyli PIS (dla zmylenia ciemnego luda nazywających siebie prawicą).

  • ~Jacek Kamiński 2019-02-23
    12:51:15

    5 12

    Do Luty
    Ma Pan rację i nie ma jej zarazem. Rzeczywiście Dzień Wolności Podatkowej przypadł w 2018 szybciej, lecz jak zaznaczył prezydent centrum A. Smitha - A. Sadowski, wobec zwiększenia PKB o 100 miliardów, a wydatków publicznych tylko o 20 miliardów ( bo poziom inwestycji był najniższy od 2 dekad) nie jest to wiadomość pozytywna.

  • ~Karolina# 2019-02-23
    18:34:29

    4 14

    Prawo własności za darmo? Z moich podatków miasto ma dawać za darmo Prawo własności? Co jeszcze i komu za darmo? Bo na bułeczkę z masłem im brakuje? A na BMW czy mercedesa to już nie brakuje?

  • ~Arteks 2019-02-23
    18:51:36

    3 20

    @tf2 - oczywiście przesadzasz bo nie wychwalałem pod niebiosa tylko czasami broniłem przed głupimi i bezzasadnymi zarzutami w stylu: "Fudali nie stara się o miejsca pracy" - tak jakby to miało być w jego kompetencjach. A w przypadku ZTZ i transportu zawsze zwracałem uwagę na: zbytnią fiskalizację, niedorzeczności w taryfach, brak bilet jednodniowego, chaos w rozkładach powodujący "stada" w kursowaniu, a potem dziury, marnowanie wozokm na puste przebiegi do Dworca KM, brak zintegrowanej taryfy z koleją, zbyt dużą ilość linii, brak polityki równowagi w transporcie. Niektóre z tych problemów rozwiązano po zmianie u sterów władzy w UM i po zatrudnieniu fachowca od transportu - Mazura. A jeśli szydzisz z zakupów na rowerze to przejedź się wiosną chociażby na targ i będziesz zdziwiony jak świetną formą transportu dla wielu robiących tam zakupy są rowerzyści w różnym wieku. Zakupy autem to pretekst tylko dla ludzi ze wsi i tych "spod lasów" którzy kupują towar na wózki korzystając z okazji przyjazdu do miasta. Osoby z miasta mają na tyle blisko do placówek handlowych, że większość zakupów mogą realizować pieszo bo wcale nie trzeba w dzisiejszych czasach kupować na zapas wózkami. Nie potrzeba do tego nawet rowerów, nie mówiąc o autach. @luty - istotnie wstyd, że są jeszcze bloki komunalne które nie są podłączone do sieci ciepłociągowej ale w skali miasta nie jest tego dużo i według planów mają w najbliższych 2 latach być podłączone. W centrum w 2014 PEC rozbudował znacząco ciepłociągi i... podobno mniej niż 1/3 budynków z tego skorzystało. Zrozum, że w większości przypadków nie jest problem z brakiem gazociągu czy ciepłociągu bo te wszędzie w gęsto zaludnionych dzielnicach miasta już funkcjonują. Problem leży wyłącznie w zacofaniu, przyzwyczajeniach i skąpstwie ludzi. Namawiajmy kogo się da do tego aby się przyłączać do sieci. Piec na węgiel w XXI wieku to anachronizm na skalę europejską, a wizerunek śląskich miast bardzo na tym cierpi.

  • ~Arteks 2019-02-24
    11:31:30

    2 11

    @lateks - dlaczego sam zadajesz pytania i oczekujesz na nie odpowiedzi, a sam nie odpowiadasz jak ktoś zadaje analogiczne pytania? Pewność siebie nagle gdzieś uleciała? ;)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052