zamknij

Wiadomości

Architekt o deptaku: „rynsztok” nie wytrzyma próby czasu

2014-11-03, Autor: 
O opinię na temat rybnickiego deptaka poprosiliśmy architekta – Wojciecha Studenta z pracowni Projekt3. Jego zdaniem, Rybnikowi odbije się czkawką pośpiech w projektowaniu i wykonawstwie modernizacji ulic Sobieskiego i Powstańców.

Reklama

Przypomnijmy, opracowanie koncepcji modernizacji rybnickiego deptaka władze Rybnika powierzyły Karolowi i Markowi Wawrzyniakom z pracowni toprojekt. Ta pracownia (kiedyś Top Project) przed laty projektowała również modernizację Placu Wolności - czytaj więcej o dokonaniach pracowni toprojekt.

Na finiszu remontu deptaka, o efekty pracy kolegów po fachu spytaliśmy innego znanego rybnickiego architekta, laureata kilkudziesięciu konkursów architektonicznych – Wojciecha Studenta z pracowni Projekt 3. - Rezultat prac potwierdza, że lepszym rozwianiem byłoby zorganizowanie otwartego konkursu architektonicznego w miejsce uznaniowego zlecenia „po znajomości”. Być może projekt Wawrzyniaków byłby w nim najlepszy, ale Urząd Miasta Rybnika nie stworzył możliwości takiego wyboru. Jestem pewny, że porównanie kilkudziesięciu projektów różnych pracowni dałoby zdecydowanie lepsze rezultaty, można by z wielu projektów "wyciągnąć" najlepsze rozwiązania – mówi ostro Wojciech Student.

> Rybnik traci na tym, że nie organizuje konkursów architektonicznychDo czego konkretnie zastrzeżenia ma architekt? Po pierwsze, do sławetnej rynny, nazwanej już przez rybniczan „rynsztokiem”. - Twierdzenie o „obliczeniowej” konieczności takiego rozwiązania odprowadzenia wód opadowych jest absurdalne. To po prostu estetyczny wybór autorów koncepcji, który akurat w przypadku ulic Powstańców-Sobieskiego się nie sprawdził. Moim zdaniem stworzenie „lewobrzeżnej” i „prawobrzeżnej” części ulic było całkowicie niepotrzebne. Codziennie jeżdżę tam na rowerze tzw. szosowym i nie działa to najlepiej a wręcz stwarza zagrożenie – uważa architekt.

Po drugie, właściciel pracowni Projekt3 negatywnie ocenia użyte do nawierzchni deptaka materiały. - Zdecydowanie wolałbym wielkoformatowe płyty w miejsce bruku i kostek. Podobne rozwiązanie tej pracowni na placu Wolności od lat jest powszechnie krytykowane przez mieszkańców. Czy do pana prezydenta te głosy przez lata nie dotarły? - pyta retorycznie Wojciech Student.

Po trzecie, ławki. Architekt zastanawia się m.in. czy nie lepsze byłyby ławki wykonane przemysłowo przez wykwalifikowanych producentów, a nie „prototypy”, których wykończenie pozostawia wiele do życzenia. - Niezrozumiałe jest umieszczanie ławek w świetle bram wjazdowych i drzwi do lokali usługowych – wytyka architekt.

Po czwarte w końcu, donice z kwiatami zamiast„stałej” zieleni.

Na plus Wojciech Student plac przed Bazyliką, a zwłaszcza wyeliminowanie „okrężnego” ruchu pojazdów.

> Marek Wawrzyniak: mam w nosie co o mnie mówią

Co na tak poważną krytykę odpowiadają autorzy koncepcji modernizacji deptaka? Po pierwsze, Karol Wawrzyniak z pracowni toprojekt deklaruje, że również jest zwolennikiem organizacji konkursów architektonicznych. Po drugie, ku naszemu zaskoczeniu, Karolowi Wawrzyniakowi „rynsztok” także się nie podoba. - Wielokrotnie interweniowaliśmy, aby nie dopuścić do realizacji odwodnienia w formie "rynsztoka". Niestety, autor koncepcji ma ograniczony wpływ na projekt budowlany i na wykonawcę – tłumaczy projektant.

Jego zdaniem, nie można porównywać materiałów użytych na deptaku z tymi na Placu Wolności. Zwraca uwagę, że płyty wielkoformatowe są jeszcze trudniejsze w realizacji. - Przykładem na to jest "Pasaż Wiecha w Warszawie". Im większa płyta tym większe wymagania co do podbudowy – mówi.
 
Karol Wawrzyniak broni też estetyki i oryginalności zainstalowanych na deptaku ławek. - Korzystanie z gotowych katalogów jest - charakterystycznym dla niektórych projektantów - pójściem na łatwiznę i nie daje szansy na indywidualizację miejsca. Za pomocą typowych ławek nie da się też zbudować siedzisk o kilkudziesięciometrowej długości. Jakość ich wykonania, w szczególności zastosowanie nieprawidłowego środka konserwującego drewno, nie zależy od koncepcji, projektu, inwestora, a nawet generalnego wykonawcy. Firma, która dostarczała siedziska powinna naprawić błąd w ramach gwarancji – odpiera.

- Niektóre ławki nie są rozmieszczone zgodnie z naszym rysunkiem, ale nigdy nie znajdują się w "świetle bram wjazdowych". Rozmieszczenie ławek jest i powinno być poddane rytmice – dodaje.

Autor koncepcji modernizacji deptaka wskazuje też na zalety wspomnianych donic z kwiatami. - Są lekkie, łatwe do przenoszenia, idealne do organizowania czasowych wystaw kwiatów. Ma ich być na tyle dużo, żeby można było kilka razy w roku, w ciągu jednego dnia całą ulicę pokryć kwiatami. W warunkach wąskiego traktu miejskiego stała zieleń jest trudna w utrzymaniu. Gęstość sieci praktycznie uniemożliwia nasadzenia drzew, a stałe donice stwarzają problemy przy utrzymaniu czystości i organizowaniu imprez. Dla zaspokojenia potrzeby kontaktu z zielenią zmodernizowany został skwer przy bazylice – wyjaśnia Karol Wawrzyniak.

Zdaniem szefa pracowni toprojekt, mimo że w niektórych detalach realizacja nie odzwierciedla koncepcji, inwestycję można uznać za sukces. - Widocznym tego dowodem jest liczba mieszkańców Rybnika i miast ościennych, którzy do tej pory "wpadli na deptak". Wierzę, że w najbliższym czasie zrealizowane zostaną pozostałe elementy projektu i miejsce to stanie się jednym z najatrakcyjniejszych w Rybniku – przekonuje architekt.

- Świetnie, że po 16 latach rządów pan prezydent zdecydował się na remont ulic Powstańców i Sobieskiego, ale na razie za wcześnie mówić o ich rewitalizacji. Na pozytywne lub negatywne rezultaty przyjdzie nam jeszcze poczekać. Na dziś myślę, że tzw. „rynsztok Fudalego” nie wytrzyma próby czasu i zostanie zastąpiony w zasadzie "niewidocznym" odwodnieniem liniowym – uważa Wojciech Student.

A która z ocen architektów jest Wam bliższa? Przychylacie się do zdania Wojciecha Studenta czy Karola Wawrzyniaka? Czekamy na Wasze opinie!
Oceń publikację: + 1 + 59 - 1 - 24

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (61):
  • ~RNM 2014-11-03
    12:12:58

    145 0

    Brawo panie Wojtku. Ktoś wreszcie odważnie nazwał sprawę po imieniu. Dlaczego nie było konkursu. Bo Adam Fudali Kandydat PIS na Prezydenta uznaje tylko tzw „układ” z wybranymi wykonawcami. Ciekawi mnie jedno. Projektantom z firmy topprojekt rynsztok się nie podoba, Adamowi Fudalemu rynsztok się nie podoba to ja się pytam kto zdecydował o jego budowie ?

  • ~dakk 2014-11-03
    12:14:51

    105 0

    Owszem na ulicach Powstańców i Sobieskiego pojawiło się wielu ludzi, ale to z czystej ciekawości, rozgłosu inwestycji. Trzeba tylko zapytać, czy Ci ludzie tu wrócą, kiedy znikną lasery, ciekawe iluminacje. To miejsce dopiero wymaga rewitalizacji - przemyślanej strategii, by utrzymać liczbę spacerujących jak przy otwarciu. Czy władze miasta mają taką strategię? Zgadzam się z panem Studentem - jest mnóstwo niedoróbek, okropną i niebezpieczną rynnę trzeba zlikwidować. Dla mnie największą wadą deptaka jest brak zieleni - tak jak obawiali się mieszkańcy - mamy w centrum "betonową pustynię"! Pozdrawiam Dominika Kuśka

  • ~Max 2014-11-03
    12:23:49

    0 114

    Haha!! Wiadomo, która partia zapłaciła obficie temu panu za taką obszerną propagandę przeciwko Prezydentowi!!! Ciekawe, ile trzeba dostać kasy by dawać jakies tam opinie? Może i ja sie skuszę na jakiś komentarz za kilkadziesiąt tysięcy złotych??:)Pa!

  • ~ESR6cki 2014-11-03
    12:59:27

    31 0

    maxans -> żeby dawać opinie trzeba mieć wiedzę i pewne dokonania, więc nie licz na łatwy zarobek, chyba że w "układzie", o którym wspomina RNM. Po drugie - merytoryczna krytyka ewidentnej fuszerki to "kampania propagandowa"? Kolego, za błędy powinno się odpowiadać niezależnie od szczebla, zwłaszcza że popełniono jest w ramach działań kampanijnych (sorry, ale deptak, choć niesfinansowany ze środków KW, ma niestety przełożenie na kampanię wyborczą i TO jest bulwersujące, a nie wytykanie omyłek projektowych i wykonawczych przy kolejnej już miejskiej inwestycji). A jeśli coś wiesz na 100% o sponsorowanych artykułach to pisz merytorycznie, a jeśli nie - po prostu... idź się przejść naszym pięknym deptakiem. Pozdrawiam!

  • ~Tomek_81 2014-11-03
    13:07:41

    71 0

    To są efekty "nieomylności" po 16 latach rządzenia która objawia się brakiem konkursów, jednoosobowym decydowaniem co jest ładne i słuszne, oraz przedwyborczego pośpiechu który jak zauważył Pan architekt odbija się czkawką tyle że po wyborach.

  • ~lalafit 2014-11-03
    13:39:50

    27 0

    Niestety, gdy czas goni, projekty są często niedorobione. Deadline nigdy nie był sprzymierzeńcem człowieka.

  • ~pz2 2014-11-03
    13:57:09

    1 42

    Panie Redaktorze Wrano, bardzo proszę o informację dlaczego wybrał Pan do rozmowy o deptaku akurat tego architekta? Jest to pytanie o tyle istotne, że mamy właśnie okres wyborczy, a dziennikarze i ich artykuły powinny być na wskroś apolityczne.
    Przypadek to, lub kolejny dziwny zbieg okoliczności, że akurat Pan Wojciech Student popiera Pana Piotra Kuczerę w walce o urząd prezydenta Miasta Rybnika, (taką informację można znaleźć m.in. na profilu FB Pana Wojciecha) tym samym nie jest on osobą do końca bezstronną w wyrażaniu opinii na temat deptaka. Po raz kolejny muszę uznać, że albo portal wspiera PO albo jest to artykuł sponsorowany rybnickiej Platformy. Tym samym powinna na nim znaleźć się stosowna informacja. Z góry dziękuję za wyjaśnienie:)

  • ~rzyt 2014-11-03
    14:04:08

    48 0

    Mam u siebie odwodnienie wykonane w tej samej formie co "rynsztok" deptakowy. I nie jest to rozwiązanie dobre. Po pierwsze wodę odprowadza, ale problemy zaczynają się gdy spadnie śnieg. Ile razy o mało co nie wybiłem sobie zębów przy próbie odśnieżania; bruk łapie zgarniak. Na ten mój placyk podjeżdżają samochody i w zimie przywożą sól na kołach, która skutecznie niszczy spoiny bruku granitowego. Po zimie mam bardzo dużo luźnych kostek granitowych, które ciągle wklejam. Faktem jest, że ta rynna funkcjonuje już 10 lat, ale roboty i uciążliwości z nią trochę jest. Cała moja rynna to około 15 metrów bieżących i nie zazdroszczę miastu obsługi tej swojej. Pozdrawiam.

  • ~ 2014-11-03
    14:14:19

    46 0

    oddano deptak ,dalej kręcą się robotnicy,oddano most na Nacynie dalej kręcą się robotnicy-więc pytam zakończono prace czy nie,jeśli teraz pójdziecie do urn,to pamiętajcie o tym

  • ~ 2014-11-03
    14:26:15

    43 0

    Cyt: "opracowanie koncepcji modernizacji rybnickiego deptaka władze Rybnika powierzyły Karolowi i Markowi Wawrzyniakom z pracowni toprojekt..." Jak mam rozumieć słowo "powierzono"Czy to znaczy, że nie ogłoszono przetargu ? Jeżeli tak było to dlaczego radni różnej maści (a szczególnie radni PO w liczbie dziesięciu ) nie zaprotestowali ?! Co tu się dzieje ?

  • ~RNM 2014-11-03
    14:41:00

    30 0

    Jak pewnie wszystkim wiadomo zlecenia prac do pewnej kwoty nie musza odbywać się w formie przetargu tylko z tzw wolnej ręki i tą opcję z pełna premedytacją wykorzystuje oczywiscie w majestacie prawa Adam Fudali kandydat PIS na Prezydenta oferując zlecenia swoim protegowanym.
    ~pz2 czytajac Twoją wypowiedź przypomina sie poprzednia epoka - Pan Redaktor powinien zadzwonić od Urzedu Miasta tak jak kiedyś dzwoniono do Komitetu i zapytać czy może zrobić wywiad z tym lub innym architektem. Farsa !!!

  • ~ 2014-11-03
    15:03:20

    32 0

    panie Wojciechu - słuszne uwagi. http://bip.um.rybnik.eu/Default.aspx?Page=113&Id=24763 na tej stronie można znaleźć przetarg na wykonanie deptaka. Przeglądając projekt techniczny (500MB) zauważamy że autorem dokumentacji jest zespół pana Wawrzyniaka z toProjektu. czy jest to możliwe aby koncepcję i projekt budowlany wykonywała jedna firma co koncepcje? tutaj jednak zamydlono oczy tym że firmuje to inna firma. wyjaśniam wywód - był możliwy wpływ autora koncepcji na rynsztok gdyż autor koncepcji wykonał projekt budowlany - czyż nie?

    Prezydent wspominał że zlecił wykonanie koncepcji sieci ścieżek rowerowych w mieście - a ja się zastanawiam gdzie jest ogłoszenie o przetargu na koncepcję - a no nie ma bo obserwuje dziennie stronę BIPu. Wspominano o cenie 130 tysięcy - ale mi się wydaje że to w zaokrągleniu 30 tysięcy euro zamówienia z wolnej ręki...
    Zastanawiam się kto dostał zlecenie na wykonanie ścieżek rowerowych - możliwości są dwie - jedna firma - wiadomo; druga plus8 z Zabrza. pierwsza firma robiła projekt deptaka; druga parking przed urzędem, niedawno otwarty park przy kampusie, koncepcje rozbudowy rudy (plany inwestycyjne), targowisko miejskie i wiele innych.

    na kogo teraz będzie kolej - kto robi ścieżki rowerowe w zamówieniu z wolnej ręki? proszę o typowanie i może warto zapytać w urzędzie komu zlecono realizacje projektu.... ludwik_

  • ~ 2014-11-03
    15:11:36

    49 0

    Gdy zobaczyłem ostatno haslo wyborcze A.F. - "razem stworzmy plan rozwoju Rybnika" o malo sie nie popłakałem ze śmiechu. Zmobilizujmy się 16 listopada bo bedziemy mieli kolejne 4 lata autorytarnych rządów sprawowanych przez "eksperta w kazdej dziedzinie" i jego "nieomylnej ekipy".

  • ~Demos e Totalis 2014-11-03
    15:20:36

    16 0

    Hm...no jest jak jest. Polska rzeczywistość. Dużo gadania, duże (czasem za duże) abmicje, a możliwości tradycyjnie niewielkie. Fajny deptak, ale rynsztok to niewypał. Czy tak trudno było posiłkować się innymi, podobnymi (liczbą mieszkańców) miastami, których centra wyglądają należycie, efektownie, jak na miasto przystało (Opole, Rzeszów, Bielsko)? Rybnik to w istocie małe miasteczko, z bardzo niskim (wiąż) wskaźnikiem urbanizacji, maluteńkim centrum i mnóstwem dołączonych wiosek w charakterze dzielnic. Ale wszystko przed nami...Jest coraz lepiej.

  • ~Sterling 2014-11-03
    16:12:52

    2 10

    Jeżeli pojawi się artykuł z wypowiedzią większej ilości architektów, to wtedy będzie to dużo bardziej miarodajne.

  • ~grass 2014-11-03
    16:17:31

    27 0

    To jest skandal!!! Za takie działania urzędujący prezydent powinien nie tylko nie kandydować ale podać się do dymisji! O ilu jeszcze nieprawidłowościach się dowiemy w związku z deptakiem? To jest wyrzucanie publicznych pieniędzy w błoto... Fuszerka na całej linii ten deptak!

  • ~Arteks 2014-11-03
    16:52:59

    0 21

    @Domos e Totalis - powiem ci, że takie miasta jak Opole czy Rzeszów mają większe aspiracje od Rybnika i większe możliwości dzięki pełnieniu ich funkcji wojewódzkich oraz ośrodków naukowych i tu możnaby się zgodzić, że łatwiej wybudować tam jakiś nowy państwowy urząd, a w ten sposób zagospodarować śródmieście ale czy są bardziej efektowne? Pod jakim względem - możesz wyjaśnić? W Opolu masz też jeden główny deptak Krakowską, a w Rzeszowie też jest jeden taki główny - nic więcej niż w Rybniku. Podobne funkcje pełnią rynki. A jeśli chodzi o zabudowę to zarówno w Rybniku, Opolu czy Rzeszowie znajdą się ciekawe obiekty które mogłyby się wzajemnie uzupełniać. A takiej wysokiej bazyliki jak u nas czy pruskiej zabudowy raczej zazdroszczą we wschodniej Polsce... Jeśli te poprzyłączane wioski są według ciebie czymś negatywnym to dlaczego twój przykład czyli Rzeszów przyłączył kilka wiosek do siebie w ostatnich latach? ;)

  • ~ 2014-11-03
    17:01:58

    1 6

    Słodka zemsta :)
    http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,feralne-boisko-na-rudzie,wia5-3266-11506.html

  • ~Janka1982 2014-11-03
    17:02:08

    3 0

    tymczasem w żorach:
    http://www.bip.zory.pl/?p=document&action=show&id=33826&bar_id=14882
    przypadek? nie sądze :D :P

  • ~ 2014-11-03
    17:25:06

    32 0

    ~Sterling, mam kilku znajomych architektów z którymi rozmawiałem na temat tego deptaku, ocena Pana Studenta w porównaniu z ich opiniami jest bardzo łagodna.

  • ~Robin Tell 2014-11-03
    17:45:57

    2 4

    Rybnik jest mieszanką różnych ludzi. Mieszkają tu ci, których przodkowie budowali cywilizację tej ziemi i ci, których przodkowie niedawno zeszli z drzewa na Wschodzie. Wypadkową ich działań są niedorobione inwestycje, podobne do tych jak ten deptak, park na gliniance i in.

  • ~Rasputin 2014-11-03
    18:06:58

    9 0

    Deptak nie spełnił swojej roli. Trzeba to przyznać: rzecz rozchodzi się naturalnie o jego tymczasowość, miało dotrzymać do 16 listopada - włącznie. Padło, a raczej popadało i deptak "rozpływa" się teraz. Szkoda: mogliśmy mieć ładny deptak do 16 listopada 2014.

  • ~Arteks 2014-11-03
    19:50:14

    1 12

    Jeśli nie Wawrzyniak to kto personalnie jest odpowiedzialny za powstanie tego rynsztoka? Sam chciałbym kto ma tak fatalny gust! @janka1982 - jak w Rybniku Larysz zapowiedział budowę turystycznej kolei linowej łączącą Rudę z Kamieniem to wszyscy nie wiedzieć czemu się z tego pomysłu śmiali mimo, że to miałoby swoje uzasadnienie. A w Żorach (mieście które jest prawie bankrutem) jaśnie panujący obwieści budowę kolejnej zabawki czyli kolei linowej między blokami - i to naprawdę nie jest żart primaaprilisowy. Tam władze miasta są naprawdę takie śmieszne, rozrzutne i nierozsądne. @Robin Tell - jest mieszanką ale z przewagą dość rozsądnych ludzi - autochtonów, którzy jeszcze szanują dobre, pruskie i śląskie wzorce społeczne dlatego mimo wszystko nie ma tu tak bardzo rozwiniętego chamstwa i zaściankowości jak w reszcie tego dziwnego kraju. Dzięki temu że władze mają inną mentalność, Rybnik jest w tak dobrej kondycji finansowej, a Urząd Miasta należy do jednych z najtańszych. Ludzie którzy zeszli z drzewa, zawsze najpierw zaspokajają swoje potrzeby, a dopiero potem udają że coś robią dla innych. ;) @rasputin - kogokolwiek nie spytam, podoba mu się inwestycja zwana rewitalizacją deptaka, nawet jeśli można się doszukać tam jakichś mankamentów. W TVT słyszałem wypowiedzi prowadzących biznesy, że wyraźnie skoczyła sprzedaż nie tylko w porównaniu do czasów remontu (bo to byłoby zrozumiałe) ale nawet do okresu przed jego rozpoczęciem. W piątek sam widziałem masę ludzi w parku k. bazyliki.

  • ~molly1978 2014-11-03
    20:54:04

    13 0

    zastanawiam sie po co ktos projektuje lawki obrzydzajace deptak, jesli w miescie oddalonym 15 km od rybnika jest firma tworzaca cuda z betonu GRC, ktorymi zachwyca sie polska i kraje oscienne? proponuje autorom projektu zainteresowac sie tematem, by kolejne prace wyrywaly z butow, a nie przynosily wstydu mieszkancom rybnika... choc rynsztoka i tak nic nie przebije :) proponuje zbudowac studnie, odciac ludziom mieszkajacym przy deptaku wode i kanalizacje i niech jak za dawnych czasow rynsztok sluzy wylewaniu pomyjow :)

  • ~Marcin74 2014-11-03
    22:14:55

    15 0

    trochę z innej beczki za co przepraszam. Nie wiecie może kto jest autorem logo Rybnik Jo Ci przaja? jakoś tak, wygląda jak by wyszło spod ręki architekta... ale oczywiście to tylko niczym nie poparte przeczucie.

  • ~ 2014-11-03
    22:46:33

    13 0

    Ciekaw jestem jaki będzie skutek pierwszej poważnej ulewy na tym deptaku?

  • ~Rasputin 2014-11-03
    23:15:33

    7 0

    Szanowny Panie Arteks, mnie się rewitalizacja podoba również. Jest ładniej niż było - tego nie kwestionuję. Rzecz w tym, że jak jakiś czas temu w Mieście pojawiały się głosy o potrzebie "rewitalizacji" to Miasto je ucinało, twierdząc, że nie potrzebne. Teraz nagle ... rewitalizacja została szybko przeprowadzona, że "szkodą" moim zdaniem dla budżetu miejskiego - bo trzeba wszystko poprawiać. Zmiany są potrzebne, pośpiech jednak nie wskazany ... było na to 4 lata.

  • ~brusli 2014-11-04
    08:56:58

    3 0

    ~Arteks: jeszcze, jeszcze. Jesteś tak zabawny, że aż miło Cię czytać. I nie zapominaj o swoim nienagannym stylu i unikaniu błędów językowych, co niestety nawet Tobie zdarzyło się w ostatnim poście.

  • ~MQ 2014-11-04
    10:05:59

    0 0

    Arteks co do kolejki linowej to prezydent Socha jeszcze niczego nie obwieścił. Na razie przygotowywana jest koncepcja. Czy dojdzie do realizacji nie wiadomo, jeśli fundusze unijne dofinansują tą inwestycję (są szanse na spore dofinansowanie projektu) to zapewne projekt "Podniebne Żory" zostanie wdrożony w życie. A z drugiej strony jeśli 95% może zapłacić Unia to dlaczego nie wydać tych 5% z własnej kasy. Na Muzeum Ognia wszyscy narzekają a w ogólnym podliczeniu inwestycji, która kosztowała 7,5 mln zł tylko niespełna 2,5 mln to środki miejskie. Areks zwróć uwagę na to, że w tym jak to nazwałeś bankrucie już w przyszłym roku pojawi się pięciu kolejnych inwestorów (JBG-2, SCHÜTZ Polska Sp. z o.o, JELUX Sp. z o.o, SLS Sp. z o.o, PIAST Cargo Logistyka). Spójrz na Żory lat 90 ubiegłego wieku. 3 największe zakłady w tym kopania zostają zlikwidowane. Nie ma elektrowni czy kopalń zasilających miejski budżet. Walka o istnienie i rozwój miasta zaczyna się o zera i zobacz są strefy ekonomiczne z mniejszymi czy większymi inwestorami, pełna infrastruktura na wszystkich terenach inwestycyjnych, drogowa też na dobrym poziomie. Myślę, że nasz jaśnie panujący mając taki spadek do ogarnięcia byłby w głębokiej .... do dziś.

  • ~Arteks 2014-11-04
    10:42:14

    5 1

    @MqG - ten kolejny zabawkowy i gadżeciarski projekt świadczy o tym że ten wasz Socha niczego się nie uczy i nie potrafi prawidłowo oceniać możliwości i potrzeb... Bo przecież po tak wielkiej wtopie jaką jest Twinpigs i Muzeum Ognia powinien 10x przemyśleć kolejne inwestycje ale jak widać znowu po głowie chodzi mu kolejny idiotyzm... Skoro w Żorach w komunikacji wystarczą malutkie busiki - po co wam kolej linowa? Czy macie w okolicy jakiś górski szczyt tak jak Szyndzielnia w Bielsku? Czy macie jakieś ciekawe rekreacyjne miejsce do którego trudno dotrzeć tradycyjnymi drogami? Piszesz że budowa ogniowego betonu kosztowała miasto tylko 2,5 mln (dyskretnie pomijasz, że UE straciła ponad 6 mln na tym bezmyślnym projekcie), a dlaczego pomijasz fakt, że do utrzymania Twinpigs które miało być hitem dopłaciliście już ok. 8 mln zł z budżetu miasta!!! Do tego "podniebnego wygłupu" czy świątyni ognia też chcecie tyle dopłacać? Tylko z czego? Piszesz o tych różnych inwestycjach, a powiedz czemu z nich nie ma żadnego wzrostu dochodów Żor i dlaczego wasze miasto ciągle jest w szarym ogonie powiatów grodzkich? A może to są inwestycje dość mało znaczące skoro za 2012 ilość nakładów na inwestycje w Rybniku (mieście w którym powstaje mało nowych zakładów) była 5x wyższa niż w Żorach w których podobno tak dużo inwestorów inwestuje... Nawet tak dobre polityczne plecy jakie mają Żory w postaci Zdziebły czy szefa SSKE nie są w stanie wyprowadzić Żor z gospodarczych białych plam...

  • ~Sterling 2014-11-04
    11:08:37

    1 5

    Zoltan - nie widzę problemu w tym, że krytyka innych architektów byłaby ostrzejsza, ale czytelnicy mogliby poznać więcej opinii, bo ten tekst opiera się tylko na jednej osobie oraz na drugiej, która się broni.

  • ~RNM 2014-11-04
    11:36:10

    9 0

    ~Sterling Zastanów się co piszesz. Po pierwsze - kazdy rozsadnie myslący człowiek wie, że konkurs wyłoniłby wiekszą ilość koncepcji z których można by było coś wybrać. Po drugie - rynna zwana powszechnie "rynsztokiem" to jest bubel i to jest kolejny fakt. Po co zatem zbierać opinie setek ludzi, którzy maja potwierdzić bubel Adama Fudalego kandydata PIS na Prezydenta skoro jest on oczywisty !

  • ~werkk 2014-11-04
    12:10:09

    12 1

    Wielki szacun dla mgr. inż. architekta Wojciecha Studenta. Co do Pana Karola Wawrzyniaka pozwolę sobie przypomnieć że architekt ma prawo wstrzymać budowę jak stwierdzi że jego projekt nie jest realizowany zgodnie z dokumentacją. Skoro się tak nie stało to znaczy ze się na to zgodził.

  • ~Azja 2014-11-04
    12:26:28

    2 0

    Powinien być konkurs na wszystkie prace prowadzone na terenie miasta, im więcej pomysłów i ciekawych rozwiązań tym lepiej.... Nie rozumiem jak można się z tak oczywistym faktem nie zgadzać. co do deptaka to jak dla mnie wybrukowali ciąg i to jeszcze nie za fajnie i wsio. Nie ma tu żadnej koncepcji, żadnego przemyślanego planu nic zero. I bez projektów można było takie coś stworzyć. Ktoś wcześniej wspomniał o świetnych betonowych ławkach i innych elementach małej architektury, można było pomyśleć pokombinować cokolwiek. Można było wpleść nowoczesność minimalizm w styl starych kamienic, pomyśleć z kwietnikami jakąś zielenią. A tu mamy wybrukowaną drogę.... i to jeszcze za mega kasę. Jak się co komu podoba, ale dla mnie to nie ma tu nic co może kogokolwiek przyciągnąć.

  • ~Sterling 2014-11-04
    12:34:32

    0 4

    RNM - odnoszę się tutaj do artykułu. Uważam, że bardziej wiarygodnie by to wszystko wyglądało gdyby wypowiedziało się powiedzmy trzech niezależnych architektów. Nikt by wtedy nie zarzucał, że ten, który krytykuje jest powiązany z Kuczerą.

  • ~RNM 2014-11-04
    12:50:34

    2 0

    ~Sterling Masz dwoch, którzy w zasadniczych kwestiach sie zgadzają Jeden i drugi jest zwolennikiem konkursów architektonicznych i obu "rynsztok" się nie podoba. Po co trzeci, chyba tylko po to żeby stwierdził, że Adam Fudali kandydat PIS na Prezydenta Miasta ma racje co jest totalną bzdura bowiem nawet architekt, ktoremu powierzył bez przetargu opracowanie koncepcji twierdzi, że jej nie ma.

  • ~ 2014-11-04
    13:11:43

    4 0

    To się zgadza – miasto nie organizuje konkursów architektonicznych. Podejrzewam że na ogłoszony konkurs wpłynęłoby około 25 do 30 projektów i tyle samo różnych pomysłów. Każdy projekt byłby inny gdyż każdy ma inną „manierę projektową”. Kto wie – może nawet wygrałaby pracowania toprojekt jak wspomniał pan Student, chociaż wydaje mi się że znalazło by sie kilka lepszych (a tych pewnie byłoby min 5 spośród nadesłanych). A deptak – rynna pośrodku to wg mnie kiepski i uciążliwy pomysł (ale to nic nowego), nie przekonuje mnie karkołomne rozwiązanie placu przy bazylice w szczególności „pochylnie” przy fontannie które zimą mogą okazać się niebezpieczne. Ukierunkowanie fontanny na bazylikę jest w porządku tylko widok w drugą stronę (z górki) jest dla mnie kompletnie niezrozumiały wręcz "chybiony" - proszę zwrócić uwagę. Lokalizacja nowych ławek (te które nie były przewidziane w projekcie a które się pojawiły po protestach o brak miejsc siedzących) jest bardzo przypadkowa a czasami uciążliwa co zostało wspomniane. Przygnębiający plac przed Świerklańcem jest dla mnie wielką zagadką. Szkoda że architekci w podziale przestrzeni deptaka nie wzięli pod uwagę historycznego układu ulic który widnieje na archiwalnych fotografiach – może podział na 3 części byłby bardziej uzasadniony a rynny które byłyby po bokach nie musiałaby być aż tak głębokie. Ale proszę się nie obawiać - dla mnie jak zmienią rynnę to "da się żyć". Pozdrawiam, architekt.

  • ~Adaśko 2014-11-04
    13:15:22

    3 0

    Jeśli to jest ten sam projektant co projektował PL.Wolności to p.Wojtek ma rację.To się po prostu wszystko rozleci.Tak wygląda dziś PL.Wolności,czyli jedna wielka ruina.Nic się nie robi na chama i w pośpiechu,a tak to wygląda dziś w całym Rybniku.Już wychodzą fuszery,a nasz p.Fudali głupio się tłumaczy w radiu 90.

  • ~MQ 2014-11-04
    13:27:15

    0 3

    Tak na wyborczo. Bilans kadencji Rybnik i Żory za portalem Moja Polis dane na 2013r.. Saldo migracji na tyś. mieszkańców R -4, Ż -5, wydatki na edukację na 1 mieszkańca R 1484, Ż 1462, przyrost naturalny na 1000 mieszkańców R 0, Ż 4, liczba nowo wybudowanych mieszkań na 10 tyś. mieszkańców R 24, Ż 22, liczba mieszkańców obsługiwanych przez oczyszczalnie R 77%, Ż 82%, Przeciętne miesięczne wynagrodzenie R 3508 zł, Ż 3392 zł, Wykrywalność przestępstw R 66%, Ż 76%, ilość przestępstw na 1000 mieszkańców R 31, Ż 27, procent bezrobotnych w wieku produkcyjnym R 5, Ż 5, wydatki na administrację na mieszkańca R 276 Ż 313.

  • ~RNM 2014-11-04
    13:32:50

    3 0

    ~MqG Nie bardzo widzę związek Twojej wypowiedzi z artykułem odnoszącym się do nieudolnie wyremontowanego przez Adama Fudalego kandydata PIS na Prezydenta deptaka

  • ~g2a 2014-11-04
    13:33:40

    7 0

    Rzeczywiscie Top projekt duzo robi dla Fudalego jak i dla Sochy z Żor. Jest to naprawde ciekawe. Do kwoty 14 000 E nie trzeba oglaszac przetargu ale nie jest to na pewno fair zeby wszystkie zlecenia nie wiaomo na jakich zasadach trafaily do tej samej osoby

  • ~Arteks 2014-11-04
    14:17:59

    0 4

    @MqG - nie wiem czemu podejmujesz tak grząski dla ciebie temat bo wszystkie wskaźniki Żor są bardzo, bardzo słabe. Nawet te twoje należałoby poprawić bo przecież naciągasz dane o bezrobociu które w Żorach jest znacznie wyższe niż w Rybniku. Żory to jeden z najsłabszych polskich samorządów w dodatku bardzo źle zarządzany. Jeśli chodzi o zamożność zajmuje jedno z ostatnich miejsc nie tylko na Śląsku ale w ogóle w Polsce (40). Jest w pierwszej trójce najbardziej zadłużonych samorządowców. Według planów demograficznych jest na pierwszym miejscu w Polsce jeśli chodzi o planowaną utratę liczby mieszkańców. Prestiżowa Rzeczpospolita w swoim corocznym rankingu sklasyfikowała Żory na przedostatnim 55 miejscu wśród badanych samorządów... Żory upadają stopniowo od momentu upadku poprzedniego ustroju i tamtej polityki planistycznej. Jakie perspektywy może mieć małe miasteczko z tak złymi wskaźnikami? Poza wszystkim Żory są niesamowicie szpetnym organizmem wypełnionym jednakowymi blokami i minimalistycznym centrum miasta wypełnionym kamieniczkami przypominającymi wiejskie chałupy... Co i kogo może przyciągać w Żorach?

  • ~RNM 2014-11-04
    14:33:58

    3 0

    ~Arteks przeczytaj o czym jest ten arytkuł. Gdybyś miał problem ze zrozumieniem to wyjaśniam - artykuł jest o nieudolnie przeprowadonej przez Adama Fudalego kandydata PIS na Prezydenta rewitalizacji deptaka (i co mają do tego Żory ?)

  • ~Wojciech Student 2014-11-04
    14:43:22

    9 0

    ~pz2 czy to że wśród moich znajomych na FB jest Joanna Kryszczyszyn, Krzysztof Jaroch, Grzegorz Janik itd. (przy okazji wszystkich serdecznie pozdrawiam :-)) oznacza że rynsztok jest estetyczny i funkcjonalny a z ławek nie leje się farba??!
    ~ mati99 - Panie Rafale (Rafał Seeman - architekt z pracowni Plus8 pracującej dla UM Rybnika, autorzy m.innymi parku nad Nacyną) rozumiem zainteresowanie tematem ale czy nie uczciwiej jest podpisywać swoje wypowiedzi imieniem i nazwiskiem.

  • ~rzyt 2014-11-04
    15:16:33

    3 0

    Panie Wojtku, trzeba było zrobić coś dla "miasta" albo kampanię wyborczą /komu trzeba/ i może poświeciłoby pomyślniejsze słońce ;))). Za darmo umarło...chyba tak potocznie się mówi. Pozdrawiam.

  • ~werona1234 2014-11-04
    15:48:56

    1 0

    a może wystarczyło zawiesić kilka banerów "Wszechwładnego" tak jak to np. zrobili przedstawiciele firmy Inżbud na ul. Kotucza i nie tylko

  • ~Teddy 2014-11-04
    16:26:06

    7 0

    Nie do dziś wiadomo, ze topprojekt siedzi w kieszeni prezydenta od lat i to akurat nie zasługi "rewelacyjnych projektów" lecz zwykły "układ". W arogancki ton Wawrzyniaki mogą spokojnie uderzać bo dopóki Fudali siedzi na stołku, to nikt im nic nie zrobi. A co do wypowiedzi Pana Studenta to podpisuję się obiema rękami pod nimi, bo: kostki to dramat, rynsztok - mam nadzieję, ze nim spłynie obecny Prezydent, ławki ustawione vis'a'vis wejść choćby do kawiarni to szczyt debilizmu nawet gościa, który ja tam wmurowywał - jak bym powiedział veto, siedziska z drewna afrykańskiego - a przepraszam pytam? Nie ma drewna dębowego w naszym kraju, które wytrzyma tez wcale nie mniej niż afrykańskie szczapy. I jeśli pan Wawrzyniak nie widzi ławek w świetle wejść to radzę szybko udać się do okulisty bo kolejnego projektu na swojej desce może nie skończyć. Rytmika ławek niekoniecznie musi być w rytmie 1 - 0 - 1 - 0 ale może tez być w rytmie 2 - 0 - 0 - 2 i wtedy może nie przeszkadzałyby wejściom do lokali. Znajomy, który zna się na wykonawstwie powiedział jedno zdanie: "Deptak - totalnie zjeb...y" Odwodnienie liniowe to powinna być bezdyskusyjna sprawa, no ale projektanci wiedza lepiej a Prezydent jest takim dyletantem, ze uwierzy, w każdą bzdurę, która my taki sam "dyletant koleś" wciśnie. Miejmy nadzieję, ze od listopada skończy się feudalizm, totalitaryzm, buta, arogancja i niewyobrażalne kolesiostwo w tym mieście. I lepiej, żeby tak się stało...

  • ~Teddy 2014-11-04
    16:38:58

    6 0

    Coś jeszcze... płyty wielkoformatowe nie muszą być wymiaru 150 x 300, a wystarczy 30 x 90 i już to wygląda inaczej nić to co ułożono. Poza tym gdzie jakaś symetria, równość lini kiedy szare pola mają różną długość. Poza tym kto wpadł na idiotyczny pomysł okładania każdej studzienki, każdego zaworu kostką bazaltową? Tak trudno w kostce granitowej wyciąć łuk? Totalna porażka i dramatyczne bezguście. Zobaczymy kiedy będzie zmiana nawierzchni, która zacznie "siadać" po układaniu jej w desperackim tempie i szlifowaniu łupku rynny szlifierka kontową na 5 dni przed otwarciem. Totalna manufaktura :-(

  • ~ 2014-11-04
    16:41:38

    3 0


    ~Arteks "Jeśli nie Wawrzyniak to kto personalnie jest odpowiedzialny za powstanie tego rynsztoka? Sam chciałbym kto ma tak fatalny gust!" powiem Ci kto, Adam Fudali i jego ekipa! To oni bez przetargu, bez komkursu po raz kolejny wybrali "jedyna słuszną firmę". To się już stalo i trudno, parę milionów zmarnowanych to znowu nie taka wielka tragedia... Powiedz mi tylko, czy twoim zdaniem w świetle tych wszystkich zarzutów Wawrzyńczyk powinien dostawać kolejne zlecenia "po znajomosci"? Jeli dostanie to jak bedzie to świadczylo o obecnej władzy?

  • ~ 2014-11-04
    16:44:42

    0 1

    Wawrzyniak, nie Wawrzyńczyk.

  • ~ 2014-11-04
    19:39:29

    0 1

    komuna byla beeeeeeeeeeeee tak mowil moj tata teraz jest ciaci my mlodzi widzimy jakie jest ciaci welug rzazacych roboty niema, moje 2 siostry wyjechalyl do opola za praca musialy sie tam zamelowac zeby d ostaly robote ja koncze technikum gornicze i tez wyjezdzam bo tu tylko ronda i markety tak jest fajnie d la was p. fuali ale ida wybory i wszuscy maja juz was dosyc, a szczegolnie d zielnica meksyk miasta rybnik

  • ~ 2014-11-04
    22:25:23

    2 0

    Jak dla mnie za mało zieleni za dużo betonu. Wiadomo że jeśli woda nie ma gdzie wsiąknąć to popłynie tak długo aż znajdzie miejsce dla siebie. Przy oberwaniach chmury już nie raz widzieliśmy jak Rynek i ul. Raciborska są zalane. Jedno co mi się nie podoba to to, że jest to "krzywe" i kombinowane ( gdzie wcisnąć żeby weszło a nie zawadzało a jakoś wyglądało). Nie powiem że deptak jest brzydki bo nie jest, ale można było się postarać to zrobić staranniej :) Jednak zgadzam się że jeśli będzie ostra zima i dużo opadów i śniegu ten deptak tego nie przetrzyma. Tak jak niektóre przedmioty z parku tematycznego nad Nacyną. :( Byliśmy tam w niedzielę i dużo jest już rzeczy pokrzywionych, cieknących i powyrywanych. Wiadomo że ogląda i dotyka to dziennie setki ludzi i było to przewidzieć i pomyśleć nad solidniejszym wykonaniem tych przedmiotów. Pozdrawiam. Od urodzenia mieszkanka pięknego Rybnika ( z dziada pradziada) :)

  • ~Dragons 2014-11-04
    23:16:23

    0 10

    Koleś ma wizje niczym AVATAR. Deptak jak najbardziej udany. Widocznie chce wpłynąć na zbliżające wybory że ktoś jakieś niedociągnięcia zrobił. Skąd ja to znam. Fudali i tak zostanie Prezydentem Miasta bo to człowiek na odpowiednim stanowisku i żadne takie typy wiadomości na odbiorcy nie wpłyną, a wiec Wojciechu ( domyślam się kim jesteś jako Student z pracowni Projekt3 Platformy) nie uda Ci się to co chcesz osiągnąć bo jak widać na drodze propagandy na siłe ktoś chce osiągnąć władze w Rybniku a jak wiadomo - mysz jest bystrzejsza od kocurka kolego.

  • ~Arteks 2014-11-04
    23:26:00

    0 4

    @teddy - możliwe że ta czarna kostka miała nieco uatrakcyjnić tę szarość bo gdyby całość była na szaro - byłoby to monotonne. Pamiętam jak Katowice oddawały Mariacką ile było krytyki, że jest zbyt smętnie i szaro. Nie mówiąc już o tym, że tak samo jak u nas było mnóstwo reklamacji, pękań kostek itd. Można było dać tę czarną kostkę ale nie tak dużo, a rynna miała być subtelniejsza, a nie tak rzucająca się w oczy. @zoltan - osobiście też obawiam się że to mógł być wiceprezydent. A jeśli tak to ciekawi mnie czy poniósł lub poniesie za to jakieś konsekwencje. @Wojtek - napisz proszę jaką pracę można dostać w Opolu - mieście w którym już prawie w ogóle nie ma przemysłu?! Naprawdę na poważnie mnie to interesuje. Niedawno właśnie analizowałem trochę rynek pracy w tym mieście i okazało się że największym zakładem jest tam cementownia zatrudniająca mniej ludzi niż nasze Tenneco i fabryka mleka w proszku dla niemowląt zatrudniająca 500 osób. To gdzie tam pracuje reszta ludzi zważywszy że to miasto niewiele mniejsze od Rybnika? No chyba administracja wojewódzka wszystkich nie pomieści... Wyobrażasz sobie Wojtek sytuację gdyby w Rybniku nie było całego naszego przemysłu?! A może w Opolu jest dużo gorzej ale nie ma tam tylu malkontentów co u nas albo też myślisz trochę na zasadzie "wszędzie dobrze gdzie nas nie ma"?

  • ~ 2014-11-05
    00:37:48

    3 0

    @arteks niech sobie czarna kostka i łamie tę szarość, ale do jasnej cholery niech to będzie uporządkowane. Rysztok z czarnej, przecięcia, okej. To po jakiego grzyba wszystkie studzienki i pokrywy są nią obłożone wokół? Niech zgadnę, nie było czasu żeby przyciąć szarą. "Placyk" obok fatimy z zupełnie innego materiału, oczywiście przerwa w rynnie, obstawiam że będzie tam lodowisko w zimie bo studzienka umiejscowiona 10m przed tym miejscem nie przejmie całej wody spływającej od "placu wody", ławki rozłożone dosłownie przed wejściami do lokali... Od zawsze tak mam że wk*wia mnie bezmyślność a ten deptak jest tego przykładem. I jeszcze bezczelne kłamstwo p. Wawrzyniaka "- Niektóre ławki nie są rozmieszczone zgodnie z naszym rysunkiem, ale nigdy nie znajdują się w "świetle bram wjazdowych". Rozmieszczenie ławek jest i powinno być poddane rytmice – dodaje." Chyba nie widział ul. Powstańców Śl. I jeszcze jedno: To że w Rybniku nie jest tak źle jak w innych miastach, nie znaczy że ma tutaj być byle jak.

  • ~ 2014-11-05
    10:05:15

    6 0

    Na pare opinii chcialbym odpowiedziec:
    1.Dlaczego wypowiada sie Wojtek: bo jest fachowcem, bo od lat pawtarza to co teraz powiedzial, bo sam nie startowal w przetargu na ten projekt!
    2. Co sadza architekci: Wojtek sie wypowiedzia, topprojekt tez krytykuje, wszyscy inni, ktorych znam wypowiadaja sie podobnie (a znam ich paru)
    3. Zbyszek nie przetarg! W efekcie przetargu wygrywa najtansza firma, a o tak waznych sparawch , jak deptak, jak plan zagospodarowania powinni decydowac najlepsi, a nie tani!
    Wyglada na to, ze deptak podoba sie obecnym wladzom i paru przechodniom! Fachowcom nie!!!!!!

  • ~Wojciech Student 2014-11-05
    16:42:40

    3 1

    Dla mnie jest to NIPRAWDOPODOBNE ale toprojekt projekuje obecnie tzw. "kwartał brudnioka"
    obejmujący znaczną cześć śródmieścia Rybnika.
    Oczywiście UM Rybnika nie informował o takim postępowaniu w jakichkolwiek dokumentach, mediach czy na stronach urzędu.
    Tutaj film z prezentacji (na zdjęciach Karol Wawrzyniak)
    https://www.youtube.com/watch?v=RX-UxfN0GDY&feature=youtu.be&hd=1
    Po prostu brak mi słów....

  • ~Mieszkaniec 2014-11-05
    18:09:43

    5 0

    Ale jaja...
    My sobie piszemy, a oni sobie kombinują...

  • ~antyPO 2014-11-08
    17:58:10

    0 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2014-11-17
    00:32:04

    0 0

    Mi się bardzo podoba nowy wygląd deptaka. NARESZCIE można tam z przyjemnością przejść. I przychodzę tam z wielką ochotą - i czekam aż to miejsce zapełni się życiem i kanjpkami! Zawsze mi tego brakowało na Powstańców. Pewnie, że są niedociągnięcia - ale za to często odpowiada wykonawca, a nie architekt - sam jestem z branży i wiem jak to wygląda.

  • ~Pawel... 2014-11-18
    09:13:30

    0 0

    Nie no.. powierzchnia deptaka super jak masz trampki ..póki co ja omijam go sukcesywnie w moich szpilkach..:) Nina

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4921