zamknij

Wiadomości

Absolutorium dla prezydenta. Przeciw była tylko Platforma Obywatelska

2014-05-29, Autor: 
Podczas wczorajszej sesji Rady Miasta Rybnika radni udzielili absolutorium prezydentowi miasta za wykonanie budżetu za 2013 rok. "Za" głosowała koalicja Adama Fudalego, przeciwko była Platforma Obywatelska. Zdaniem opozycji budżet za miniony rok nawet po wprowadzonych zmianach nie został zrealizowany.

Reklama

Prezydent Adam Fudali przedstawił radnym sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2013. W minionym roku wydatki ukształtowały się na poziomie prawie 608 mln złotych. Z tego 104 mln złotych to wydatki inwestycyjne. Dochody miasta wyniosły 623 mln złotych, z czego 50 mln złotych to dochody inwestycyjne.

Wydatki na drogi w 2013 roku wyniosły 65 mln złotych. Na oświatę miasto wydało 224 mln złotych. W poprzednim roku utrzymanie urzędu miasta kosztowało 25 mln złotych, zaś utrzymanie straży miejskiej – 3 mln złotych, policji – 208 tys. złotych, a straży pożarnej – 8 mln złotych.

Absolutorium dla prezydenta miasta zostało uchwalone stosunkiem głosów 14:8. Za przyjęciem absolutorium głosowali radni Bloku Samorządowego Rybnik, Prawa i Sprawiedliwości oraz niezrzeszony radny Leszek Kuśka. Przeciwko opowiedzieli się radni Platformy Obywatelskiej.

– Głosując za budżetem w grudniu 2012 roku daliśmy prezydentowi szansę na dokończenie rozpoczętych zadań. Budżet rokował bum inwestycyjny. W trakcie roku stopniowo weryfikowano plany. I właściwie jako opozycja nie wyrażamy w tym miejscu specjalnego zdziwienia – podobnie było w latach poprzednich. Jednak w roku 2013 po raz pierwszy tak słabo zrealizowano plan po zmianach. Próbując bardziej obrazowo przedstawić sytuację można przywołać następujący przykład: zakładaliśmy wybudowanie bardzo dużego, wystawnego domu, udało się zakończyć ledwie budowę parteru – reszta inwestycji została przesunięta na kolejny rok. Nie wola polityczna, a stan faktyczny powinien decydować o udzieleniu absolutorium. Liczby są nieubłagane, niestety nie zrealizowano nawet założeń po zmianach budżetu – Piotr Kuczera, szef klubu radnych PO.


Z kolei przewodniczący BSR, Jan Mura mówił, że miasto rozwija się bardzo dobrze z powodu pozyskiwanych środków zewnętrznych. Natomiast Stanisław Jaszczuk, szef klubu radnych PiS-u podkreślał, że w Rybniku wszystko dobrze funkcjonowało, mimo nieobecności prezydenta. – W magistracie udało się stworzyć taki zespół ekspertów, który doskonale sobie radził, nawet pod dłuższą nieobecność prezydenta – komentował Stanisław Jaszczuk.


Adam Fudali po wystąpieniach radnych podziękował koalicjantom za udzielenie absolutorium. Prezydent z uśmiechem skomentował też wypowiedź Piotra Kuczery. – W rzeczywistości wiem, że Platforma Obywatelska udziela absolutorium. W wypowiedzi przewodniczącego radnych PO słyszałem, że chcecie tego, ale po prostu nie możecie. Rozumiem to doskonale. Nie podaliście żadnego argumentu przeciw – mówił Adam Fudali.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 8

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~ 2014-05-29
    09:58:24

    18 0

    - to za Piechę

  • ~Gregorio 2014-05-29
    10:08:42

    26 0

    Pan Jaszczuk chyba się zagalopował . Z jego wypowiedzi można wywnioskować daleko idący wniosek - że miastu prezydent nie jest potrzebny. Może to i lepiej bo w ten sposób miasto może zaoszczędzić. Co do absolutorium - to od dawna było wiadomo że tak będzie. Tutaj nic innego się nie liczy tylko układy polityczne. Tak jak wszędzie.

  • ~rodzyn 2014-05-29
    10:14:38

    0 16

    PO "wygrało" wybory to teraz mogą pokazac rogi. Szczególnie jeśli chodzi o realizacje budżetu. O jakim pawilonie mówił radny Kuczera?

  • ~Wisior 2014-05-29
    10:16:04

    4 1

    Czyli jak dobrze rozumiem, nadwyżka wynosiła 15mln zł? Chyba należy się cieszyć? Nadwyżkę można przeznaczyć na spłatę kredytów, albo zainwestować w tym roku. Panowie z PO chyba by się cieszyli bardziej jakby Rybnik co roku zwiększał zadłużenie o te 15mln. Używając porównań pana Kuczery - stać Nas na wybudowanie małego domu, ale Planujemy wybudować willę i wszystko zrobić na kredyt, na który Nas już nie stać - zwiększymy podatki to już będzie lepiej :)

  • ~Marcin74 2014-05-29
    10:39:25

    23 1

    Najciekawszymi pozycjami w sprawozdaniu są te opisane jako „inne lub pozostałe wydatki” które w sumie wynoszą: 48.714.520 zł. Ktoś wie na co poszło prawie 50 mln zł?
    Zastanawia mnie też brak pozycji dotyczącej dopłat do komunikacji miejskiej. Rozumiem, że ta wychodzi na 0. Dobrze by też było zobaczyć jaki procent z tych 25 mln wydanych na utrzymanie UM stanowią pensje, diety, nagrody, premie… ale jak rozumiem to nie była by zbyt popularna rubryka przed wyborami. Szanowna Redakcjo. Może by warto spróbować znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania. Myślę, że znalazło by się więcej osób, które chciały by je poznać. Chyba, że są gdzieś dostępne a ja nie potrafię znaleźć. Jeśli tak, to proszę o link.

  • ~truman20 2014-05-29
    11:05:51

    11 0

    25 mln zł na UM a 208 tyś zł na utrzymanie policji????? Czy ja dobrze to przeczytałem czy mam jakieś zwidy, czy ktoś zrobił błąd w artykule?????? Właśnie dobitnie po tych liczbach widać, co dla naszej władzy jest najważniejsze. Mimo tego, że liczby nie kłamią i wszyscy to widzą, to dalej ludzie wybierają te same władze, które ciągną TYLKO dla siebie. A jak już z wielkiej łaski coś zrobią dla ludzi, to zazwyczaj większość tych inwestycji jest dotowana w dużym stopniu z dotacji unijnych, czyli robione na kredyt. Ludzie obudźcie się wreszcie !

  • ~Marcin74 2014-05-29
    11:10:20

    8 0

    @truman20 - Miasto ustawowo dopłaca do Policji tylko niewielki procencik. Stąd taka relatywnie niewielka kwota.

  • ~truman20 2014-05-29
    11:28:42

    8 1

    ~Marcin74 - no i co z tego? Nie o to mi chodzi. Przecież miasto mogłoby więcej pieniędzy przeznaczyć na policję w Rybniku zamiast na stado urzędników. To właśnie stado urzędników w UM, którzy w znacznej większości są kompletnie zbędni chodzą sobie po granitowych posadzkach a policja siedzi w zapyziałym baraku i nie mają nawet porządnego komputera do pracy. A kto jest bardziej potrzebny ludziom - urzędnicy, którzy tylko utrudniają im życie czy policja, która ma ich ochraniać i dbać o ich bezpieczeństwo? No ale oczywiście nasze społeczeństwo wybierze urzędników, bo nie lubi panów policjantów, bo mogą wlepić im mandat, ale jak coś się stanie to na kolanach idą prosić o pomoc i się wydzierać na nich, że nie potrafią im pomóc, bo muszą obcinać finanse. Nie rozumiem takiej polityki i tych wszystkich ludzi...

  • ~Marcin74 2014-05-29
    11:35:59

    4 1

    @truman20 – Musiał byś dotrzeć do danych ile kosztowało utrzymanie Policji w Rybniku w 2013. Sam jestem ciekaw jak ta kwota była by różna (i w którą stronę) od 25 mln wydanych na UM
    Proszę natomiast nie mów głośno, że Miasto powinno płacić więcej na Policję bo jeszcze jakiś durny urzędnik to usłyszy i tak zrobi! oczywiście w żadnym wypadku nie zmniejszając wydatków na UM! Jedyne skąd mogą wziąć to od nas podnosząc podatki. Nie mam nic przeciwko temu żeby urzędnicy chodzili po marmurach pod warunkiem, że SAMI sobie na marmury zarobią! Zgadzam się natomiast z tym, ze urzędnicy są zbędni. Przynajmniej większość z nich! Zobacz sobie te dane: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Na-pensje-w-administracji-wydalismy-ponad-34-mld-zl-3116573.html

  • ~Arteks 2014-05-29
    11:37:07

    2 15

    @truman20 - "Nie rozumiem takiej polityki i tych wszystkich ludzi..." - to widać po twoich wpisach, że prawie niczego nie rozumiesz. Weź jakieś korki albo popytaj znajomych, poczytaj trochę różnych ustaw albo ogólnych informacji o działalności samorządu, policji i nie tylko, a może chociaż trochę zmądrzejesz bo czytanie zawsze pomaga. Pamiętaj też, że mowa jest srebrem, a milczenie złotem - szczególnie wobec osób które nie są w stanie niczego mądrego wydedukować...

  • ~rybnikus 2014-05-29
    11:45:22

    0 2

    Co zrobiła PO oprócz destrukcji?

  • ~alex 2014-05-29
    12:17:18

    13 1

    Po raz kolejny miasto robi sobie budżet, który potem zmienia, ale którego i tak nawet nie próbuje zrealizować. Budżet przestał być dokumentem finansowym i planistycznym, a stał się świstkiem papieru w randze papieru toaletowego. I tzw. koalicja cieszy się, że taki papier toaletowy wyprodukowała. Widać innego nie potrafi. Tylko dlaczego my tym ludziom płacimy? Bo jak tak mają pracować, to lepiej ich wysłać na dożywotni przymusowy urlop. Niedługo będzie po temu okazja, z której warto skorzystać, bo wszak sami koalicjanci twierdzą, że prezydent im niepotrzebny. Panowie - jak widać, wy też potrzebni nikomu nie jesteście.

  • ~truman20 2014-05-29
    14:59:46

    8 1

    @Arteks - "to widać po twoich wpisach, że prawie niczego nie rozumiesz" - haha, to się uśmiałem, mówi to gość, którego 99% komentarzy na tym portalu jest minusowana na potęgę, więc albo ty czegoś nie rozumiesz, albo wszyscy inni nie rozumieją ciebie. Ale wiem, wiem... oceny twoich komentrzy cię nie interesują, już kiedyś o tym wspominałeś, ty zawsze przecież masz rację, to cała reszta nic nie rozumie. To ci wyjaśnię - moje zdanie było czystą ironią a ty snujesz na jego podstawie jakieś swoje "mądrości" żeby tylko kogoś bezpodstawnie oczernić lub obrazić. Pewnie czujesz się teraz lepiej? Przepraszam za offtopic w tym temacie, ale kolega Arteks zaczyna przechodzić samego siebie.

  • ~Arteks 2014-05-29
    15:27:00

    1 4

    @truman20 - jeśli się uśmiałeś to znaczy, że przypominasz kozę śmiejącą się do sera bo powodu do śmiechu po mojej wypowiedzi nie ma. A pomyśl jak śmieli się czytelnicy tego artykułu, nie mówiąc już o policjantach czy urzędnikach którzy przeczytali twoje wielkie oburzenie, że na UM poszło 25 mln, a na policję 208 tys. w sytuacji kiedy każdy wie, że policja jest utrzymywana przez państwo, a to co samorządy robią to jakiś ułamek promila dofinansowywania policji i to zdaje się na jakieś konkretne cele. Czekamy na twoje kolejne słowa oburzenia, oby zawsze były takie zabawne i bezsensowne jak ta dzisiejsza ;)

  • ~Tadeusz Dybala 2014-05-29
    15:43:23

    0 0

    Za co dają prezydentowi absolutorium, za branie prywatnych pożyczek z budżetu miasta, zresztą niezgodnie z prawem? Czy za marnowanie pieniędzy poprzez wywalani, oczywiście niezgodnie z prawem pracowników UM. Za zmarnowanie 42 tysięcy na sokolnika? Za sprzedaż budynku(zabytku) przy Raciborskiej 226 za 216 tysięcy i podpisanie niekorzystnej umowy, która dawało nowemu właścicielowi prawo do roszczenia comiesięcznego 500 zł. Itp. Czyżby za to? "Absolutorium (łac. absolutorium – zwolnienie, unieważnienie) – określenie aktu prawnego, który dokonywany jest poprzez organ uprawniony (np. parlament) na podstawie przedstawionego sprawozdania rachunkowego. Udzielenie absolutorium oznacza stwierdzenie prawidłowości działania finansowego organu wykonawczego (w tym przypadku rządu) w określonym przedziale czasowym."

  • ~rybnikus 2014-05-29
    17:48:04

    2 1

    Te Dybała i tu cię cytuję: "Za co dają prezydentowi absolutorium, za branie prywatnych pożyczek z budżetu miasta, zresztą niezgodnie z prawem?" Donieś do prokuratury jak niezgodne z prawem bo ukrywasz przestępstwa! Widać admin chętnie popiera twoje POmówienia!

  • ~bolo 2014-05-29
    18:27:48

    6 0

    pana jaszczuka chyba pipier...ło: "W magistracie udało się stworzyć taki zespół ekspertów, który doskonale sobie radził, nawet pod dłuższą nieobecność prezydenta"
    W magistracie jest armia nierobów i dyletantów którzy z lub bez prezydenta pracują tak samo wolno i nieudolnie, że na pozwolenie na budowę, mapę do celów projektowych czy inne formalności oczekuje się dłużej niż ustawa przewiduje, po 2 i 3 miesiące.Takie zuchy i eksperci tam pracują panie jaszczuk!!!

  • ~grzesnick 2014-05-29
    20:15:43

    3 0

    rybnikusie ty lizusie. Poczytaj taki tygodnik ukazujacy sie we wtorek, sąd stwierdził, że Fudali pobral zaliczkę nielegalnie i mimo, że Jędroska upublicznił o tym info z naruszeniem prawa to sąd go usprawiedliwił ponieważ to Fudali jest bee :p

  • ~Fiodore 2014-05-29
    21:09:31

    1 1

    Dla rybnickiej platformy przypomnę, że z planów budowy domu w Rybniku zrealizowano przynajmniej piwnicę i parter, natomiast w skali całego kraju Po nie zaczęła nawet fundamentów.

  • ~dizers 2014-05-29
    21:55:15

    2 0

    _________Fudali , kończ waść bo już na ciebie nie moge patrzeć , trzyma sie koryta jak fidel

  • ~hardmark 2014-06-01
    15:40:19

    1 0

    To Platforma jest w opozycji? Jakoś qrde nie zauważyłem tego przy innych głosowaniach. Hahahahahaha dobre .Ostatnio czytałem w "GR" :".... Miasto Rybnik nie ma teraz większych potrzeb - Adam F...."
    Jeżeli chodzi o Policję to Miasto tylko dokłada np. na komputer,papier i inne. Policja jest utrzymywana przez Skarb Państwa.Sprawdźmy ile zarabiają niepotrzebni pełnomocnicy np.Janusz Koper. Co dla Miasta przyniosły wyjazdy do ZEA i innych państw?

  • ~Komandor 2014-06-04
    23:29:38

    0 0

    Kolejne wybory na urząd Prezydenta Miasta Rybnika dowiodą,
    czy absolutorium dla prezydenta było rzetelne,
    czy też towarzystwo wzajemnej adoracji zabezpieczyło swoją przyszłość finansową na kolejną kadencję...
    Jaki to problem wydawać środki budżetowe na inwestycje w mieście w okresie przedwyborczym?
    Czas na zmiany władzy, której wydaje się, że dozgonnie piastować będzie urzędy nie robiąc nic naprawdę pożytecznego dla miasta Rybnika.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5262