zamknij

Biznes

A. Duda podpisał ustawę o ograniczeniu handlu. W które dni nie zrobimy zakupów?

2018-01-31, Autor: 

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Od marca do końca roku będziemy mieć 23 niedziele z ograniczonym handlem.

Reklama

- Ustawa ograniczająca handel w niedziele przywraca normalność i jest faktycznym pokazaniem wewnątrzspołecznej, polskiej solidarności – powiedział prezydent Andrzej Duda tuż przed podpisaniem ustawy.

Podkreślił, że nowe prawo wprowadza zakaz handlu w niedziele etapami, a także przewiduje cały szereg wyłączeń: i co do dni, i co do branż, w których działalność jest prowadzona.

Zgodnie z zapisami ustawy, od 1 marca 2018 r. handel w niedziele będzie stopniowo ograniczany – początkowo do dwóch niedziel w miesiącu w 2018 roku, a następnie do jednej niedzieli w 2019 r. Od 2020 r. będzie obowiązywał zakaz handlu w niedziele.

- Wierzę w to, że w ten sposób przywracamy normalność – dodał prezydent. Wyraził przekonanie, że przyzwyczaimy się do nowych realiów, podobnie, jak jest w innych krajach Unii Europejskiej, np. w Niemczech czy w Austrii, gdzie sklepy są zamknięte w niedziele. – Nie handluje się w niedziele w wielkich i średnich sklepach. Małe sklepiki prowadzone przez rodziny, przez indywidualnych właścicieli, będą mogły funkcjonować, jeżeli sami właściciele będą tę działalność prowadzili. Natomiast tam, gdzie pracownicy są zatrudniani w handlu, tam niedziela ma być dniem wolnym od pracy, tak, aby mogli oni spędzić czas z rodziną – mówił Andrzej Duda.

>>Prezydent Andrzej Duda z wizytą w Żorach - zdjęcia<<

Projekt ustawy, z poparciem ponad 500 tysięcy Polaków, trafił do Sejmu jako inicjatywa obywatelska autorstwa Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej, w którego skład wchodzi m.in. NSZZ „Solidarność”.

Oto niedziele handlowe i z ograniczonym handlem od marca do grudnia 2018 roku:

Czy popierasz ustawę o ograniczeniu handlu w niedzielę?




Oddanych głosów: 3247

Oceń publikację: + 1 + 54 - 1 - 24

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (66):
  • ~Barakuda 2018-01-31
    10:54:12

    W całej tej ustawie chodzi o to żeby człowiek miał do wyboru albo siedzieć w niedzielę w domu albo pójść do kościoła. Taka prawda.

  • ~Barakuda 2018-01-31
    10:58:03

    71 89

    Dodam tylko, że gdyby było inaczej to zakaz dotyczył by wszystkich branż nie tylko handlu.

  • ~ 2018-01-31
    10:58:34

    83 39

    Spełnia się marzenie właścicieli stacji paliw, które coraz bardziej będą przypominać sklepy wielobranżowe. Za niedługo na niektórych stacjach paliw niczym dziwnym nie będzie, że można będzie kupić np. telewizor czy lodówkę.

    Małe sklepiki niewiele na tym zyskają, gdyż ... pozostało niewiele małych (prywatnych) sklepików. Mnóstwo z nich zbankrutowało w ostatnich 15-20 latach, nie wytrzymało konkurencji z strony "wielkich".

  • ~master4k 2018-01-31
    11:00:45

    74 59

    A w Czechach strzelają szampany. Jeżeli tak bardzo Solidarność troszczy się o pracowników, to można było praktycznie ten sam efekt osiągnąć bez zamykania sklepów w niedziele.

  • ~ 2018-01-31
    11:01:56

    @Barakuda - można też pójść na spacer, pojeździć na rowerze, wybrać się do kina, odwiedzić rodzinę czy wyjechaćna cały dzień np. w Beskidy lub gdzie indziej.

    Cóż - nie każdy jest na tyle ograniczony, że niedziela kojarzy się tylko z siedzeniem w domu lub pójściem do kościoła. Na wiele sposobów można taki dzień spędzić ciekawie. Osoby nie mające nudnego życia, na pewno będą mogły spędzić w miły sposób niedziele.

  • ~zxr9 2018-01-31
    11:31:29

    Bardzo dobra decyzja! I tu nie chodzi o to aby kogoś na siłe do kościoła wysyłać. Tu chodzi o poprawianie błędów wieluuuu rządów wstecz powodujących że Polska stała się dojną krową dla Francji, Niemiec , Portugalii i Anglii. + dla PIS za to!

    PS nie jestem wyborcą PIS

  • ~karolVTEC 2018-01-31
    11:51:08

    Tak bardzo się cieszycie, że znów ograniczono nam swobodę wyboru? Że ograniczono wolność i swobodę przedsiębiorców i pracowników? Bardzo mi przykro, jak widzę, ile osób nadal mentalnie siedzi w komunie, ale jak można inaczej, skoro nadal panuje postępujący socjalizm? Widać, ludzie polubili być niewolnikami.

    Na Węgrzech wprowadzili podobny zakaz w 2015 roku i po parunastu miesiącach się z tego wycofali, bo miało to bardzo negatywne konsekwencje dla gospodarki, ale też dla przedsiębiorców i samych pracowników biedniejszych "niedzielną wypłatę".

    I tak na koniec mojego wywodu:
    „Jeśli tylko odrzucimy zasadę, że państwo nie powinno ingerować w żadnym przypadku dotyczącym trybu życia jednostki, skończymy na kontrolowaniu i ograniczaniu tego drugiego w najdrobniejszych szczegółach”
    - Ludwig von Mises

  • ~Barakuda 2018-01-31
    11:52:40

    75 60

    Ciekawe ilu pracowników w takim miescie jak Rybnik obejmie ta ustawa? Ciekawe ilu np. studentów którzy mogą sobie dorobić tylko w weekend będzie to dotyczyć?

  • ~zenek65 2018-01-31
    12:01:12

    53 53

    ~master4k zgadzam sie w 100%, pewno powstaną nowe sklepy tuz przy granicy, Wietnamczycy (bo oni opanowali handel przygraniczny w Czechach) są bardzo elastyczni.
    ~zxr9 nie jesteś wyborcą ...., ale mentalność masz bardzo zbliżoną, myślisz wczesnym Gomółką, brakuje jeszcze wzmianki o imperialistach

  • ~ 2018-01-31
    12:17:25

    54 28

    No to teraz będzie jak w Niemczech. Sklepy zamknięte w niedziele a tam bieda i bezrobocie.
    master4k -Dokładne, jak ktoś chce to pojedzie do Czech a i część ludzi co pracowała w niedziele w handlu przejedzie się do południowych sąsiadów.

  • ~ 2018-01-31
    12:25:51

    72 21

    ~karolVTEC "....i samych pracowników biedniejszych "niedzielną wypłatę"."
    W handlu extra kasa za niedzielę była tylko w dwóch sieciach handlowych. A reszta z ponad 1mln pracowników do roboty za wolne we wtorek kiedy reszta rodziny w robocie.
    Extra za niedziele to maja górnicy i sami się zgłaszają bez przymusu.

  • ~Lateks 2018-01-31
    12:35:41

    74 33

    ~karolVTEC jaki wpływ na gospodarkę ma zakaz handlu w niedzielę?
    Co ludzie zaczną mniej jeść, pić? A może pralki będą się mniej psuły?
    Jak dla mnie to bardzo dobrze, staram się nigdy nie robić zakupów w niedzielę, chociaż przyznaję się że czasem zdarzyło mi się coś kupić.
    Jedyna różnica to taka że dziś nikt nie będzie zmuszać pracowników sklepów do pracy w niedziele. Połowa społeczeństwa ma wtedy wolne, więc niech uszanują to że pracownicy sklepów są takimi samymi ludźmi.
    A jak ktoś będzie chciał sobie dorobić to też pewnie znajdzie taką pracę...

  • ~master4k 2018-01-31
    12:54:23

    48 35

    @ Lateks

    Trudno nie przyznać Ci racji. Prawo do wypoczynku powinno być święte. Tyle tylko, że w tym konkretnym przypadku dałoby się taki efekt jaki podobno przyświęcał autorom ustawy osiągnąć inaczej i to na kilka różnych sposobów. Ta ustawa ma ponad 30 wyłączeń. I tak wielu ludzi będzie tyrać w niedziele. Ktoś przywołał przykład Węgier. Nieźle się wtedy na podobnym zakazie Węgrzy przejechali. Jak widać rządzący nie potrafią uczyć się na cudzych błędach. Lubią wymyślać koło na nowo.

  • ~ 2018-01-31
    12:55:15

    72 47

    Wreszcie, tylko co z tymi biednymi blokersami którzy na spacer z rodziną wybierają galerię. Jak Ci ludzie odnajdą się w tej nowej sytuacji? :-)

  • ~ 2018-01-31
    13:29:10

    42 20

    Żeby się nie okazało, że z rozpaczy ludzie zaczną jeszcze więcej pić :(

  • ~karolVTEC 2018-01-31
    13:40:42

    71 81

    Czy Wy na prawdę nie dostrzegacie, że kolejny raz jest nam odbierana wolność? Prawo wyboru, czy chcę kupować w niedzielę, czy nie? Czy chcę pracować w niedzielę, czy nie? Z taką mentalnością, jaką tu widzę, Polska nigdy się nie otrząśnie z socjalizmu. Ludzie, opamiętajcie się! Czy na prawdę chcecie, żeby Państwo dyktowało, co i kiedy macie robić?

  • ~ 2018-01-31
    13:53:20

    60 33

    KarolVTEC, powiedz mi kiedy przedtem zabrano Ci wolność?

  • ~ 2018-01-31
    13:56:55

    67 25

    @karolVTEC - czyli Twoim tokiem myślenia, w Niemczech czy Austrii panuje socjalizm. Biedni Ci Niemcy i Austriacy, już dawno zabrano im wolność.

  • ~karolVTEC 2018-01-31
    13:57:59

    52 41

    ~goliat, idź np. do ZUSu, powiedz im, że podziękujesz im za ich usługi, ale od dziś będziesz się ubezpieczał w innej, prywatnej firmie. Wybierz się swoim samochodem nad morze, nie zapinając pasów. Zasadź sobie w ogródku marihuanę na własne potrzeby. Wytnij na własnej posesji stare drzewo, nie zgłaszając tego do żadnej instytucji. I w końcu, napij się piwa na ławce w parku, tylko jednego, dla ugaszenia pragnienia, nie zważając na przechodzący nieopodal patrol SM. To tylko kilka przykładów.

  • ~Grzegorz Sosna 2018-01-31
    14:00:06

    58 41

    Ja popieram.
    Nie ze względu na pracowników handlu, uważam że każdy może wybierać zawód więc jeśli w handlu nie pasuje to można co innego robić. Natomiast w czasach mojej młodości sklepy były w niedzielę nieczynne i ludzie żyli, naprawdę. Wiele razy jadąc kamperem w weekend widziałem pełne parkingi pod handel budami, przecież to coś okropnego, po tygodniu pracy w niedzielę iść jeszcze bardziej się zmęczyć w sklepach. Za czym ta tęsknota? Nie lepiej wyjechać z rodziną w pobliskie góry? Albo nawet na rowerze objechać śląsk?

  • ~Olafik 2018-01-31
    14:07:49

    54 35

    Jak Polska będzie tak bogata jak Niemcy czy Austria i ludzi będzie stać na weekendowe wyjazdy to te wielkie sklepy same się zamkną.

  • ~Maalibu 2018-01-31
    14:09:26

    40 29

    Kto by pomyślał... PO niby takie zachodnie, a tutaj PiS wprowadza powoli takie standardy ;) Gonimy Europę!

  • ~rzepka89 2018-01-31
    14:12:06

    50 18

    karolVTEC, jeśli już wspomniałeś o np. ZUS-ie, to powiedz dlaczego nikt nie szanuje mojej wolności i nie daje mi możliwości załatwienia wszelkich spraw u urzędach przez weekend?
    Ja pracuje od pn do pt. i jedyny czas, który posiadam przypada na weekend, a więc co? Mam brać wolne? Albo zatrudnić się w markecie na kasie? Tylko kto zaopiekuje się dziećmi w weekendy? Przedszkola, szkoły są pozamykane.

  • ~Olafik 2018-01-31
    14:27:49

    42 27

    Grzegorz Sosna

    W czasach, o których wspominasz, w tych sklepach nie było towaru w ciągu tygodnia, więc po co miały być otwarte w niedziele?

  • ~Grzegorz Sosna 2018-01-31
    14:51:55

    34 35

    olaf kiedy Polacy przestaną wydawać kasę na zbędne rzeczy, tylko dlatego że 4 razy w miesiącu spędzają dzień wolny w markecie, to będzie ich stać na wyjazdy ;)

  • ~Olafik 2018-01-31
    15:35:22

    39 33

    Grzegorz Sosna

    To może, zaproponuj pisiorom aby wprowadzili poprawkę do ustaw, co kto ma kupować w sklepie.

  • ~ 2018-01-31
    16:08:42

    55 46

    Znam wiele osob pracujacych w handlu. Wszyscy sobie cenili fakt, ze za niedziele maja wolny jeden dzien w tygodniu (gdy otwarte sa np urzedy), zreszta nikt z nich nie pracowal we wszystkie niedziele. Wiele osob straci prace. A mieszkancy mniejszych miejscowosci, dla ktorych niedziela byla jedyna szansa na pojechanie np do IKEI (bo taki Watszawiak to moze tam pojsc nawet w tygodniu po pracy), to juz w ogole zostana odcieci od mozliwosci. No ale jak to zwykle w "dobrej" zmianie: byle zmienic na sile, moze byc po trupach

  • ~Barakuda 2018-01-31
    16:12:13

    46 24

    Nie bądźmy jak stado baranów. Ludziom można nakazać ustawą chodzić tyłem a będą tacy, którzy przytakną i poprą. W tym kraju jest już tyle zakazów i nakazów, że przeciętny obywatel popełnia dziennie ze cztery wykroczenia i dwa przestępstwa i nawet o tym nie wie.

  • ~tosia10 2018-01-31
    16:26:10

    40 35

    Ciekawe ilu z tych niekupujących i niepracujacych w niedzielę rzeczywiście spędzi czas z rodziną, bo znając życie każdy będzie siedział w swoim pokoju przed tv, komputerem czy komórką. Można również na zakupach spędzać czas z rodziną. I kolejna sprawa - ilu pracowników zostanie zwolnionych ( bo na pewno będą zwolnienia, tylko naiwni myślą inaczej ). Nie lepiej byłoby zagwarantować pracownikowi 2 wolne niedziele w miesiącu?

  • ~fuckPR 2018-01-31
    16:57:46

    21 21

    karolVTEC i inni , jakie ograniczenie wyboru? żeby ty czy inni mieli wybór to ktoś a w tym przypadku pracownicy go nie mieli ,mniej też nikt nie zarobi bo dalej jest etat z określoną ilością godzin a dodatków za święta nie mogli się doprosić. W końcu nikt nie będzie w tygodniu miał wolnego gdy reszta jest w pracy.

  • ~Wi4n 2018-01-31
    17:05:35

    34 25

    Każda niedziela wolna od pracy= 1/7 mniej pracy dla osób pracujących w marketach. Biorąc pod uwagę że markety są czynne trochę krócej w niedzielę oraz pozostała część niedziel handlowych to do zwolnienia będzie powiedźmy 1/15 - 1/20 załogi. Są już chętni do zwolnienia?
    Oczywiście mimo iż handel w niedzielę będzie zakazany to wciąż trzeba zadbać o obsługę towaru, niektóre markety nieoficjalnie już się przymierzają do organizacji pracy w sobotę do 23:45, i w poniedziałek od 0:15.
    Cała rzesza policjantów, lekarzy, strażaków, wszelkiej maści techników odpowiedzialnych za utrzymanie dostaw energii, prądu, gazu, pracowników stacji benzynowych, piekarni itd. może pracować w niedzielę i święta bez problemu ale akurat pani/pan na kasie w markecie nie może ;)

  • ~Arteks 2018-01-31
    17:13:05

    78 45

    Ustawa została wymuszona przez środowiska związkowe i radykałów religijnych. Ci pierwsi nie lubią handlu wielkopowierzchniowego jako konkurencji bo sami mają udziały w firmach handlowych handlujących np. przy wielkich zakładach pracy. A ci drudzy naiwnie myślą, że ograniczenie handlu spowoduje jakieś religijne ożywienie niedzielne. A będzie odwrotnie bo jak pokazała historia, mieszkańcy naszego kraju nie lubią narzucania sobie jakichkolwiek światopoglądowych idei, jeśli robi się to w sposób arbitralny. Jeśli pracownik byłby taki ważny to można byłoby np. ustawą wprowadzić jakieś specjalne prawa ochronne uniemożliwiające łatwe go zwolnienie lub system który zmierzałby do premiowania przez pracodawców pracy w niedziele. Dlaczego ustawodawca troszczy się wyłącznie o więzy rodzinne pracowników handlu wielkopowierzchniowego, a nie o pracowników stacji benzynowych? Przecież pracownik stacji benzynowej ma o wiele bardziej niebezpieczną pracę (groźba napadu, pożaru i wybuchu, ucieczki kierowców). Ma jeszcze bardziej dyskomfortową pracę bo poza niedzielami, pracuje także w święta państwowe(!) i noce. Słyszałem już takie argumenty, że zakupów nie trzeba robić codziennie - ale przecież podróży też nie trzeba odbywać codziennie! Jeśli nie trzeba w niedziele kupować telewizora, kosmetyków czy mebli to przecież nie trzeba tego dnia używać auta? Lub można by kupić sobie paliwo wcześniej do baku i do odpowiednich pojemników na paliwo - tak jak robią np. mieszkańcy Kanady czy Australii na rzadko zaludnionych terenach. Dlaczego zwiącholi i religijnych fanatyków kłują w oczy tylko markety, a nie wszystkie inne zawody które pracują w niedzielę jak: obsługa imprez, ratownicy na kąpieliskach, pracownicy muzeów, kin, domów kultury, kucharze i kelnerze w gastronomii, obsługa hoteli, kolejarze, policjanci, lotnicy, dyżurujący lekarze i pielęgniarki, kasjerki, informatorzy, przewodnicy, obsługa miejsc rozrywki? Dlaczego religijni moralizatorzy nie widzą niczego złego w niedzielnych jarmarkach, odpustach czy sklepach z dewocjonaliami? Czy ci ludzie nie mają rodzin i nie mają prawa do wolnych niedziel? Tandetna ustawa która miejmy nadzieję za jakiś czas odejdzie do lamusa tak jak na Węgrzech gdzie ustawa o zakazie handlu obowiązywała chyba tylko 2 lata. Wszyscy przekonali się, że szkodzi gospodarce, miastom, handlowi, turystyce i klientom.

  • ~fuckPR 2018-01-31
    17:15:31

    30 33

    co ty opowiadasz? jakie zwolnienia? czy ludzie byli zatrudniani tylko na niedzielę i teraz są niepotrzebni? po prostu będą pracować od poniedziałku do piątku i tyle a w niedzielę do utrzymania czy wykładania to sobie mogą przyjść na ochotnika na zlecenie za dodatkowe pieniądze, jest zakaz handlu nikt nie mówi o innych pracach

  • ~truman20 2018-01-31
    17:19:57

    35 15

    ~Wi4n - a kto obsłuży tych niedzielnych klientów w inne dni? Sami się obsłużą? W sobotę lub w tygodniu będzie więcej ludzi, więc pracowników też trzeba będzie więcej. Odnośnie farmazonów o innych zawodach, to mowa jest aktualnie o handlu - nie jest to niezbędna gałąź gospodarki w niedzielę, więc wszystkie twoje argumenty jak kulą w płot.

  • ~truman20 2018-01-31
    17:25:11

    39 29

    ~Arteks - Ustawa została podpisana dlatego, że ludzie w amoku konsumpcjonizmu nie zauważyli, że brakło im dni w tygodniu na pracę. Za chwilę braknie im godzin w dniu na pracę. A ci wszyscy, którzy nie potrafią się zorganizować i zrobić zakupów w tygodniu, to akurat mi nie szkoda. Będą musieli nauczyć się organizacji czasu. Gdzieś czytałem, że jeden się żalił kiedy ma zrobić zakupy bo pracuje w tygodniu do 16:00 a w sobotę do 19:00........ no litości!!!

  • ~Ancymon 2018-01-31
    17:53:37

    9 16

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~kurier 2018-01-31
    18:20:05

    39 34

    Nikt nikogo nie zmusza do robienia zakupów w niedzielę i nikt nikogo nie zmusza do tego aby pracował w niedzielę. Natomiast ta ustawa ogranicza wolność obywatelską, wolność do dysponowania czasem. Kiedykolwiek nie byłem w sklepach w niedziele - było w nich pełno ludzi. To najlepiej świadczy jak ludzie lubią wykorzystywać wolny czas na zakupy które mogą byc jedną z przyjemności.

  • ~przykopa 2018-01-31
    18:23:37

    16 16

    Można będzie spędzać więcej czasu towarzysko. Równiez w agenturach

  • ~Manipura 2018-01-31
    19:27:42

    30 25

    Podobno prezes Jarosław dał na chwilę prezydentowi potrzymać kota na kolana, ten z przyzwyczajenia go podpisał ;P

  • ~fuckPR 2018-01-31
    19:39:13

    25 21

    Możecie sobie popłakać ustawa podpisana ,teraz po kilku niedzielach rozpaczy, zaczniecie robić sobie wycieczki do galerii czy marketu w tygodniu po pracy. Tym co z tego powodu wywróciło się życie proponuję w soboty do 21 zrobić zapasy na niedzielę ,rodzinnie oczywiście lub założyć fundację która pomoże wam się przystosować do nowych realiów.

  • ~Robert Cichy 2018-01-31
    19:55:26

    32 17

    Biedronka już wykorzystała sytuacje wolnych niedziel i wprowadza między innymi że w tygodniu sklep będzie czynny do 23 jednym słowem nic to nie polepszy i znów pracownik dostanie po dupie...

  • ~auralfloat 2018-01-31
    20:00:19

    32 21

    Chory kraj chorych ludzi - wyborców, chorych ustaw. Niech jeszcze wymyślą ustawę co mogę kupować a co spożywać i o której. Kiedy skończy się ta lewicowa, narodowo-socjalistyczna batalia? I najlepiej, jak w Turkemnistanie, niech zabronią posiadania samochodów w kolorze czarnym, oczywiście poza luksusowymi autami od bezdomnych, a zmarłych, panie ojcze grzybie.

  • ~Mariusz Grodecki 2018-01-31
    20:29:25

    16 24

    ~goliat , skoro SWD i SRB zaliczasz do blokersów (bo 90% odwiedzających to te rejestracje) , to ja zapytam , dlaczego chłopie jesteś tak bardzo ograniczony?

  • ~ 2018-01-31
    21:26:00

    20 18

    Niestety, ale ta ustawa z założenia nie ma być korzystna dla pracownika handlu. Każdy argument jaki użyła Solidarność argumentując tę ustawę jest błędny. Przykład - ludzie zrobią dwa razy większe zakupy w sobotę i sprzedaż będzie identyczna. Nie każdy ma samochód żeby nakupić na dwa dni. Drugi przykład - prawo do wypoczynku z rodzinami - to dlaczego cukiernie obsługujące wracających z kościołów mają być otwarte, dlaczego gosposia na probostwie nie ma ustawowego dnia wolnego?
    Wystarczyło zrobić jedną prostą rzecz - soboty i niedziele + 100% płatne za godzinę. Pracownicy bili by się o pracę przez weekendy a ci świętoszkowaci mogliby całą sobotę i niedzielę spędzić w kościele (w zależności od wyznania).
    Wszyscy by ten pomysł poparli i by na tym skorzystali, oczywiście z wyjątkiem kościołów i pracodawców.

  • ~Leszek Cichy 2018-01-31
    21:30:19

    27 22

    no to teraz czas na godzinę policyjną

  • ~deuter 2018-01-31
    22:13:27

    25 20

    Spokojnie bez paniki co ma być to będzie. A będzie tak, kolejki jak za komuny w piątki i soboty w sklepach. Jak zwolennicy zakazu handlu postoją 20 minut do kasy w kolejkach to w kolejnych wyborach będą wiedzieli komu podziękować za ten komunistyczny przywilej. Teraz tylko jeszcze wprowadzić w soboty handel do 13, kartki na mięso. A tym spragnionym wizyt z rodziną w na rynku w Wiśle co niedzielę gratuluję kreatywności.... Komuna BIS!

  • ~hanys z Rybnika 2018-02-01
    06:24:11

    21 26

    Bardzo dobra decyzja Brawo !! Teraz matka będzie przy dziecku w niedziele a nie na krześle przy kasie w supermarkecie

  • ~master4k 2018-02-01
    07:58:03

    19 12

    @ Hanys z rybnika

    No jedna matka być może. Ale już matek pracujących np. na stacjach benzynowych, kwiaciarniach, piekarniach, aptekach oraz sklepach związanych z obsługą turystów w niedzielę w domu nie uświadczysz. Również pecha mają matki pracujące w sklepach zlokalizowanych na dworcach i lotniskach. Niech jeszcze te miejsca w niedziele pozamykają, a wtedy będzie można mówić o trosce o pracownika.

  • ~ 2018-02-01
    08:23:07

    12 7

    ~master4k - odwracasz kota ogonem, tylko czy to kot Jarosława???
    Jak chcesz to zamknij kawiarnie - ale ludzie to już choroba jak sie nie przeżyje bez zakupów. A jak musisz kupować w niedziele to rób to w necie. A wolności już w to nie mieszaj bo śmierdzi kotem na odległość.

  • ~ 2018-02-01
    08:25:50

    8 5

    ~zenek65 - Wietnamczycy zrobią to dla kasy, a ty dla wygody. Możesz kupować w necie przez cały dzień i noc - więc archaiczne i g(ó)mólkowskie jest Twoje myślenie

  • ~Kohen Zedek 2018-02-01
    09:07:35

    17 14

    W Niemczech to norma.

    Dlaczego nie w Polsce to nie wiem i nie rozumiem.

    Gdybyście byli solidarni z personelem sklepów wielkopowierzchniowych, to... nikt by nie poszedł na zakupy w niedzielę.

    Jaki jest problem, żeby pójść w sobotę?

    ŻADEN.

    Sprzeciwiający się temu moim zdaniem zwyczajnie gardzą zatrudnionymi w dyskontach.

    Mam jeden problem z ustawą. Specyfiką Polski jest to, że w budynkach typu "super mall" czyli centrach handlowych oprócz sklepów są też kina i restauracje, widziałem w Katowicach jak byłem to nawet są dwa takie w samym centrum miasta- byłem zdziwiony, w USA są w ogóle poza miastami, jedziesz samochodem i masz, takie trochę miasteczko ze sklepami i co tam chcesz...

    Niestety, z braku alternatywy, albo z lenistwa, nie wiem w sumie, stały się te centra ośrodkami rozrywki w dni dla wielu- wolne.

    Wspólna niedziela buduje relacje, tego Polakom brakuje, a to przyda się w tym czasie gdzie zewsząd na was naciski.

    Nie pyskujcie, tylko bądzcie razem, chociaż w te wolne niedziele.

  • ~ 2018-02-01
    09:37:35

    11 15

    Zedek, jak porownujesz nas z Niemcami, To może zarobki porownaj. Gdybym mial ich pensje, to nie musialbym dorabiac po godzinach i mialbym czas robic zakupy w tygodniu i w soboty

  • ~Kohen Zedek 2018-02-01
    10:15:02

    17 10

    Biedaczysko, pracujesz po 16 godzin dziennie, a pozniej bardzo zmęczony, wręcz skatowany pracą walisz się na kojo, tak-tak.

    Akurat.

    Wspólny, wolny dzień w tygodniu to nie jest kwestia ekonomii tylko symboliki i tyle.


    Miejcie w sobie na tyle empatii dla innych i mądrości, żeby sobie nie dać wmówić bredni, że to ma jakiś wydzwięk ekonomiczny.

    Czyjeś matki i żony tyrają w tych sklepach.

  • ~ 2018-02-01
    10:31:10

    10 2

    Panie "nieograniczony" Grodecki, jak Pan wyliczył te 90% SWD i SRB, ? Jestem ciekaw ?

  • ~kurier 2018-02-01
    10:31:40

    13 13

    Idą bardzo złe czasy dla kierowców. Szczególnie tych którzy daleko dojeżdżają lub dużo jeżdżą. Przez oszołomów od ustawy będzie dużo więcej korków. Bo w niedziele markety i galerie handlowe są pełne. A zaniedługo wszyscy robiący zakupy zostaną "ściśnięci" do 6 dni. Rybnik to bardzo negatywnie odczuje. Już jest źle, będzie gorzej. Stojąc w korkach pomyślcie o PiS, o księżach i związkowcach.

  • ~Kohen Zedek 2018-02-01
    10:55:38

    14 10

    Czy komentujący tutaj mają na prawdę tak wąską wyobraźnię żeby tylko wyobrażać sobie spędzenie niedzieli w galerii handlowej?

    Nie ma już teatrów, restauracji (tu moj problem bo co z tymi w galeriach?) wesołych miasteczek, i tak dalej?|

    Nic dziwnego, że później wasze dzieci zachowuja się jak ostatnia hołota.
    Nie poświęcacie im czasu. Nawet nie to, że wam się nie chce, zwyczajnie nie potraficie tego robić.

    Zachodnie sieci handlowe wyzyskują wasze dziewczyny i żony, gdyby nie jakaś proteza zasiłku na dziecko to nadal by zarabiały po 900 złotych na magiczne części etatu.

    Ty jeden z drugim myśl o korkach, księżach i związkowcach.

  • ~Arteks 2018-02-01
    11:57:56

    16 17

    @kohen zedek - to prywatna sprawa jak ktoś spędza wolny czas. A widziałeś coś złego aby po wizycie w teatrze i w kawiarni wstąpić po spodnie czy sukienkę? Poza tym świadomie pomijasz fakt, że w Niemczech handel w niedzielę jest dopuszczony - także wielkopowierzchniowy np. na dworcach i lotniskach. A ponieważ w Niemczech prawie na każdym większym dworcu są markety - ludzie mają przynajmniej w jednym miejscu miasta market który jest czynny w niedzielę. I chodzą na dworzec na zakupy tłumy co widziałem np. w Lipsku, Berlinie i Monachium na własne oczy. Wcześniej też myślałem tak jak większość, że w Niemczech są sklepy pozamykane ale to tylko półprawda. W Europie jest tylko jedno państwo które ma wszystkie sklepy pozamykane. To mała Austria. Niemcy dopuszczają otwarte sklepy w niedziele przed świętami, handel na dworcach i lotniskach oraz w czasie różnych miejskich festynów. Wszystkie inne kraje w Europie albo dopuszczają całkowicie wolny handel w niedzielę lub mają niewielkie restrykcje. To Polska robi z siebie dziwoląga, "a nie goni zachód" w tej sprawie. Zakaz handlu w niedzielę to ograniczanie wolności gospodarczej i wolności obywatelskiej. W przypadku Śląska nasze centra handlowe staną się mniej konkurencyjne wobec czeskich. Wiele osób pojedzie w niedziele na wycieczki do Czech. I to czeska gospodarka i czeski fiskus na tym skorzysta niestety...

  • ~Kohen Zedek 2018-02-01
    12:16:21

    16 13

    Czuję się wywołany do odpowiedzi.

    1) Ustawa ma charakter kroczący- nie od razu w każdą jedną niedzielę nie będzie można małostkowo "wstąpić po sukienkę po teatrze" (do którego nie chodzicie nie łudź się i nie okłamuj mnie )

    2) Niemieckie standardy pracy- a niemieckie, francuskie, portugalskie i tak dalej, standardy pracy w Polsce- tu nie ma o czym mówić, nawet nie wiem jak to porównać. Sprawę uratowało 500+, które miało doprowadzić do kryzysu i tak dalej, i co?
    Nawet Ci, którzy mówią, wbrew faktom, że wszyscy przepiją, biorą.

    Nadal widzę brak wyobrazni. Biednym i smutnym człowiekiem być trzeba, żeby rozpatrywać wypoczynek przez pryzmat zakupów.

    Powtarzam, wasze dziewczyny, córki i żony wolnych niedziel nie mają- tak im ich żałujecie?

    Praca w kinie czy restauracji to nie jest zapier...l w dyskoncie.

  • ~Olafik 2018-02-01
    13:07:09

    10 13

    ~Kohen Zedek

    W naszym kraju nie ma przymusu pracy, jak komuś nie odpowiada praca w markecie, to niech ją zmieni na taką, w której nie pracuje się w niedziele, wg rządzących nie mamy bezrobocia, więc w czym problem.

  • ~Kohen Zedek 2018-02-01
    13:16:13

    14 12

    Problem w waszym egoizmie i głupocie.

    Z tego, co widzę w Polsce jest nieznaczne bezrobocie, za to jest sporo pracy za tak mało, że nie da się za to np. samodzielnie mieszkać.

    Dlatego dziewczyna ze sklepu musi szukać męża, najlepiej górnika, bo de facto, jeszcze niedawno z jej podatków on miał zapewnioną jakoś-tam sensownie płatną pracę w regionie.

    Na obecnie rządzących, gdybym tu mieszkał, to bym nie wyrzekał.

    Kiedyś węgiel leżał na składach, dziś ciężko kupić i jest drogi.

    Pamiętam, jak mi siostrzenica opowiadała ile pracuje de facto, a ile formalnie...

    Dziś tego nie ma, no i co teraz?

    Nie macie szacunku dla kobiet w sklepie, to dość symptomatyczne na Śląsku, nie fedrują, to co tam, głupie baby, pra?

  • ~Olafik 2018-02-01
    13:33:28

    17 10

    Kobiety w sklepach nie mogą pracować w niedzielę, ale na kolei, w szpitalu, kawiarni itp. już mogą.

  • ~Kohen Zedek 2018-02-01
    13:40:58

    9 9

    "Już mogą"

    1 Lżejsza praca
    2 w Telewizji też mogą, bo to dyżury.

    W handlu w Polsce nie ma pracy w zachodnim rozumieniu. Tak samo do niedawna było z płacą.

  • ~Arteks 2018-02-01
    20:59:10

    19 16

    @Kohen Zedek - problem raczej tkwi w zwykłej hipokryzjii fanatyzmie religijnym. W ustawie w ogóle nie chodzi o pracownika bo gdyby chodziło o pracownika to zmuszono by do większych wypłat za niedziele. A również nie robiono by żadnych wyjątków. Po prostu handel nie działa w niedzielę i koniec. Żaden handel bo wszystko można kupić wcześniej także benzynę czy kwiaty. Ale niestety niektórzy chcą pokazać w tym kraju kto jest bardziej religijny i potem wychodzą takie ustawowe szopki. Napisałeś "lżejsza praca"? Tak, a tankujesz czasami do auta? Stacje benzynowe to o wiele bardziej trudna, niebezpieczna i niewdzięczna praca niż na kasie w markecie. Tam przynajmniej można siedzieć - na stacji te panie ciągle muszą chodzić, wąchać śmierdzące kiełbaski, dochodzący smród ze zbiorników paliw. Muszą też pracować po nocach i w święta Bożego Narodzenia, Sylwestra czy Wielkanoc... I jakoś nikt z parlamentu "nie użali się" nad branżą paliwową i jej pracownikami... To samo gastronomia. Chętnie wszyscy chodzą na żarło w niedzielę - ale nikt nie zapyta czy kucharze lub kelnerki mają rodziny i chcieliby sobie odpocząć???

  • ~Lahcim 2018-02-02
    15:12:22

    24 8

    Wystarczyło w kodeksie pracy zagwarantować dwie wolne niedziele w miesiącu dla wszystkich. zadowoleni byliby i pracownicy (wszyscy) i pracodawcy. Ale myślenia po PISie raczej nie można się spodziewać.

  • ~deuter 2018-02-02
    19:12:42

    9 7

    Arteks, pierwszy raz się z tobą zgadzam. Mądrze mówisz.

  • ~1floyd 2018-02-11
    19:15:34

    4 1

    A po co zakazy? Wystarczył jeden bardzo prosty przepis. Gwarantujący godną zapłatę, za pracę w niedziele czy święta. Minimum 100% dodatek skutecznie rozwiązałby problem. Żadna praca w/g harmonogramu, czyli idziesz do pracy w niedzielę masz wolne w inny dzień. Jest cała masa zawodów gdzie pracuje się na okrągło. Dla nich nic się nie zmienia.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.