zamknij

Biznes

„Wspólnota” publikuje ranking samorządów. Rybnik jednym z najzamożniejszych miast na Śląsku

2014-07-22, Autor: 
Lato stanowi doskonałą okazję do przeprowadzania różnorakich zestawień i rankingów. Czasopismo „Wspólnota” opublikowało niedawno listę najbogatszych samorządów w Polsce. Rybnik cały czas utrzymuje się na wysokim miejscu w pierwszej 20. Jak wypadają inne miasta w naszym regionie?

Reklama

Jak możemy dowiedzieć w artykule prof. Pawła Swianiewicza, podstawowe wskaźniki finansowe sugerują, że rok 2013 był nieco lepszy dla samorządów od lat poprzednich. - W porównaniu z sytuacją sprzed kilku laty sytuacja jest nadal bardzo trudna. PKB rośnie bardzo powoli, bezrobocie utrzymuje się na wysokim poziomie, a o dynamicznych rocznych przyrostach wielkości budżetów lokalnych na razie można zapomnieć. Ale [..] wielkość realnych dochodów przynajmniej nie spadała – czytamy.

Gminy ratują się bowiem wzrostem dochodów własnych, a więc np. rosnącymi wpływami z podatku od nieruchomości. Jak zauważa „Wspólnota” po raz pierwszy od dawna wyraźnie wzrosły wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych. To znacznie mniej wydajne źródło dochodów, niż np. podatek od nieruchomości, ale jego wzrost jest pozytywnym objawem koniunktury gospodarczej.

- Po kilkuletnim załamaniu wzrastały także dochody z tytułu udziałów w PIT. Sprzyjało temu likwidowanie (a nie dodawanie, jak bywało w ubiegłych latach) różnego rodzaju ulg w tym podatku. Natomiast w dalszym ciągu obniżały się wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych. To najbardziej niestabilne, a od kilku lat systematycznie wysychające źródło dochodów samorządowych. Jego utrzymująca się już długo ujemna dynamika dochodów sprawia, że coraz mniej jest obrońców obecności tego elementu jako ważnego składnika systemu finansowania samorządów – dowiadujemy się z czasopisma.

Niestety, nadal utrzymuje się stały poziom zadłużenia samorządów. Dług zmniejszył się w gminach i powiatach, ale wzrósł w miastach na prawach powiatu i województwach.

Rybnik znalazł się na 14 miejscu w rankingu miast na prawach powiatu. W 2012 roku był na 13 miejscu, a w 2011 „oczko” wyżej. Wśród śląskich miast działających na podobnych prawach wyżej są tylko Dąbrowa Górnicza (2 pozycja) i Gliwice (6 miejsce). Jak wypadły inne miasta w naszym regionie?

- Rybnik – 14 miejsce (13 pozycja w 2012 roku) – dochód na głowę jednego mieszkańca: 3741,71 złotych;
- Jastrzębie-Zdrój – 30 miejsce (34 pozycja w 2012 roku) - dochód na głowę jednego mieszkańca: 3371,99 złotych;
- Żory – 40 miejsce (18 pozycja w 2012 roku) - dochód na głowę jednego mieszkańca: 3137,73 złotych;
- Racibórz – 100 miejsce (kategoria: miasta powiatowe, 95 pozycja w 2012 roku) - dochód na głowę jednego mieszkańca: 2374,03 złotych;
- Wodzisław Śląski – 229 miejsce (kategoria: miasta powiatowe, 215 pozycja w 2012 roku) - dochód na głowę jednego mieszkańca: 2134,18 złotych.

Listę rankingową znajdziecie TUTAJ

>>Artykuł "Wspólnoty" dotyczący bogactwa samorządów<<



Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~frbro 2014-07-22
    13:58:48

    2 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ShakeBar 2014-07-22
    16:34:30

    2 0

    Dzięki komu ??? No właśnie zaraz będą komentarze, że i tak A.Fudali jest złym prezydentem i to na pewno nie jego zasługa... ;]

  • ~ 2014-07-22
    16:37:32

    4 0

    no właśnie. Dzięki komu? Sądzę że to znowu artykuł pod wybory. Nic dodać nic ująć.

  • ~ShakeBar 2014-07-22
    16:38:41

    6 0

    Tylko, że tutaj liczby i statystyka mówią same za siebie. Nie są wyssane z palca.

  • ~Afordancja 2014-07-22
    19:01:32

    9 0

    Optymista (albo zwolennik AF ;) ) powie, że dobrze, że 14 miejsce, pesymista (albo przeciwnik AF) powie, że od 5 lat jest coraz gorzej, byliśmy na 8

  • ~jojo 2014-07-22
    19:20:54

    0 2

    Co to za tygodnik ta Wspólnota ? Gdyby to był ranking Wprost to z pewnością można by wziąć to poważnie.

  • ~qwerty 2014-07-22
    22:50:43

    17 0

    Takie wskazniki nie maja wiekszego znaczenia. Dochod samorzadu na glowe mieszkanca ma duzo mniejsze znaczenie dla codziennego zycia Rybniczan, niz chocby srednia pensja w miescie, a ta w Rybniku jest desc niska (zwlaszcza, jakby wylaczyc z niej pensje gornictwa i EDF). Bo niby dlaczego takie "biedne" Zory maja wszystkie dorgi wyremontowane, a taki "bogaty" Rybnik od 15 lat nie wyremontowal ani Rudzkiej, ani Mikolowskiej? Dlaczego taki "bogaty" Rybnik ledwie stac na remont postperelowskiego przestarzalego basenu, a "biedna" Ruda Slaska ma kase na najlepszy aqua park w wojewodztwie? Dlaczego "bogaty" Rybnik stac jedynie na bardzo kiepski stadion i nic wiecej, a np. "biedniejsze" od Rybnka Tychy maja nowoczesna hale z lodowiskiem (ze 30 mln PLN) oraz buduja nowoczesny stadion pilkarski za 129mln PLN? Szkoda tylko, ze motloch tego nie rozumie i lyka jak ryba tego typu nic nieznaczace bzdurki.

  • ~Adaśko 2014-07-22
    23:08:47

    12 0

    To widac w centrum miasta ile budynków jest opuszczonych.Śmiechu warte,te dane są wyssane z palca.

  • ~jojo 2014-07-23
    06:59:13

    1 0

    qwerty masz rację a ja za przedstawienie podobnego poglądu lecz w formie ironii dostałem minusy.

  • ~Arteks 2014-07-23
    09:47:58

    0 10

    @topson42 @jojo - jak nieokrzesaną ciemnotą trzeba być aby podważać tak renomowaną pracę znamienitego profesora i specjalistyczneg czasopisma... Pewnie z trudem pamiętacie tabliczkę mnożenia, a swoimi prostackimi wypowiedziami lekceważycie gigantyczną pracę jaką od lat wykonuje zespół tego profesora. @afordancja - od 2010 roku nie brane są pod uwagę dochody związane z dotacjami unijnymi. Liczy się tylko i wyłącznie własny dochód miasta. Stąd spadek z 8 miejsca. Takie rozwiązanie wydaje mi się uczciwsze gdyż do 2009 roku dochody z unijnych dotacji nieco zaciemniały faktyczny stan finansów samorządów, a tu mamy teraz kawę na ławę - tylko i wyłącznie dochody miasta. Specjalnie dla ciebie cytat profesora na ten temat: "W okresie tak intensywnego korzystania z funduszy unijnych dotacje mają chwilowy, ale bardzo silny wpływ na wielkość dochodów. Wpływ wielkiej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd w rankingu. Jest to awans chwilowy i nie mający związku z trwałym wzrostem zamożności."

  • ~Arteks 2014-07-23
    09:59:21

    0 2

    @gwerty - wręcz przeciwnie takie wskaźniki mają bardzo duże znaczenie bo na ich podstawie można określić w jakim miejscu znajduje się miasto i czy jak zauważyłeś są spełniane oczekiwania swoich mieszkańców. Nawet masz rację, że w przypadku Rybnika możnaby oczekiwać więcej niż otrzymujemy porównując się z Tychami które mając mniejsze dochody budują nowoczesny stadion i centrum przesiadkowe koło dworca PKP. Natomiast przykłady z Rudą Śl. i Żorami są chybione - bo to jedne z najgorzej zarządzanych finansowo miast na Śląsku, megazadłużone i od kilku lat nie przeprawadzające prawie żadnych miejskich inwestycji włącznie z remontami dróg. Sam osobiście nie jestem jakoś mega zafascynowany miejscem Rybnika na ogólnopolskiej liście bo chciałbym aby był przynajmniej w pierwszej 10-tce ale niestety nie jest. :( Natomiast mamy bardzo solidną pozycję na Śląsku, a w naszym subregionie jesteśmy absolutnym liderem. Za nami długo nic i jest potem Jastrzębie, a po Jastrzębiu nie ma już nic... Przypominam sobie dyskusje nad zeszłorocznymi wynikami rankingu w którym Żory były na 18 miejscu. W tym roku spadły na 40 miejsce i znalazły się w gronie miast najuboższych wraz z Siemianowicami czy Bytomiem. I słusznie pisałem rok temu, że tak wysokie miejsce wynikało z wirtualnej księgowości żorskiego UM który w 2011 i 2012 roku sprzedawał wirtualne nieruchomości Nowemu Miastu. Miasto z tego nie miało ani złotówki ale w dochodach pojawiało się tako jako wpływy. Kolejny ranking całkowicie obnażył Żory...

  • ~rzyt 2014-07-24
    14:02:52

    2 0

    Za księdzem Tischnerem "...jest prowda, gooowno prowda i statystyka..."

  • ~Afordancja 2014-07-25
    12:45:08

    3 0

    @~Arteks ale ja nie określiłem się po której stornie stoję (stoję po trzeciej ;) ), tylko zauważyłem tendencję u ludzi (nie tendencję statystyk) jaki mają punkt widzenia, no chyba nie zaprzeczysz, że mam rację?

  • ~Arteks 2014-07-25
    14:02:08

    0 0

    @afordancja - ja tylko wytłumaczyłem twoją wypowiedź i wydawało mi się że zrobiłem to na tyle jasno, że powinieneś zrozumieć tę różnicę. Natomiast spadek Żor z 40 miejsca na 18 jest tak ciężkim doświadczeniem dla żorskiego magistratu, że w Raporcie TVT nikt się nie odważył tego skomentować (jak poinformowała redakcja). A wystarczyło szczerze się przyznać, że celowo żonglowano wirtualnymi transakcjami aby tworzyć fałszywą, lepszą niż w rzeczywistości pozycję miasta. Jeszcze raz dodam, że satysfakcjonowałaby mnie pozycja Rybnika w pierwszej 10-tce ale obecne miejsce też nie wstydu naszemu miastu nie przynosi.

  • ~Afordancja 2014-07-25
    14:20:06

    3 0

    @Arteks, przyznam się, że Żory mnie mało interesują (nie ta skala), ale ok, jak się już czepiamy ;) piszesz, "że od 2010 zmienili sposób stąd spadek z 8 miejsca", tyle że spadek nastąpił w 2009, a od 2011 też nastąpił spadek.od 2010 roku kolejno 12,12,13,14, a w 2010 jeżeli faktycznie wtedy zmienili sposób liczenia nastąpił wzrost z 28 miejsca na 12. Tak, że sposób liczenia wpłynął na plus z tego co piszesz, a później jest coraz gorzej. Oczywiście, 14 miejsce to b. dobre miejsce.

  • ~MQ 2014-07-25
    16:14:12

    4 0

    ~qwerty masz rację. Nie ma inwestycji nie ma długu i jest wyższe miejsce w rankingu.

  • ~Arteks 2014-07-25
    19:07:14

    0 2

    @MqG - a z której gruszy ty się urwałeś? Przecież to nie jest ranking ani inwestycji, ani pozyskiwania środków unijnych tylko dochodów... Jako urzędnik nie graj głupa bo dobrze wiesz, że Żory mają od lat bardzo niskie dochody, a w poprzednich rankingach byliście wyżej tylko z powodu machinacji i kombinowania przez wirtualne sprzedaże terenów i obiektów do Spółki Nowe Miasto. Żory niestety są pariasem jeśli chodzi o wpływy do budżetu i zamiast wziąć się za oszczędzanie to budujecie głupie obiekty które będą wam powiększać deficyt. Czemu mądralo tutaj jesteś taki aktywny, a dla TVT nie chciałeś ty ani nikt z twoich koleżanek o kolegów z urzędu skomentować tego kompromitującego dla Żor wyniku?!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5083