zamknij

Wiadomości

„Metropolia szansą dla Subregionu Zachodniego”. RAŚ zaprasza na kolejną konferencję

2016-01-13, Autor: 
Już 22.01 o godzinie 11:00 w Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku Niewiadomiu odbędzie się konferencja „Planowanie przestrzenne a smog i kwestie logistyczne". Spotkanie wpisuje się w cykl dyskusji pt. „Metropolia szansą dla Subregionu Zachodniego”.

Reklama

Podczas I edycji, która odbyła się 18.12.2015, uczestnicy spotkania rozmawiali o rozwiązaniu problemów transportowych - komunikacji autobusowej, kolejowej, drogach rowerowych i trasie Pszczyna Racibórz - które występują w Subregionie Zachodnim. Ze swoimi prelekcjami wystąpili wtedy wiceprezydent Rybnika Janusz Koper, rybnicki oficer rowerowy Jan Fiałkowski, Anna Mercik z KZK GOP oraz Radosław Mrózek. Ponadto głos zabrali marszałek województwa śląskiego Henryk Mercik oraz radny sejmiku Janusz Wita.

Całość poprowadził Bartłomiej Bobula – organizator imprezy i inicjator starań o zmianę ustawy. Wydarzenie odbiło się szerokim echem w mediach lokalnych, regionalnych, branżowych i ogólnopolskich.

>>Metropolia szansą dla naszego regionu? W Rybniku rozpoczęła się dyskusja na ten temat<<

- Podczas II edycji chcemy odpowiedzieć na pytania - jak mądrzej zarządzać inwestycjami, jak lepiej sporządzać plany zagospodarowania przestrzennego, jak nie zabudowywać korytarzy przewietrzania i jaką rolę miałaby w tym odgrywać ustawa metropolitalna – wyjaśnia Bartłomiej Bobula.

Celem Ruchu Autonomii Śląska jest pokazanie dobrych wzorców z których korzystać powinny samorządy oraz skłonienie polskiego parlamentu do zmiany ustawy metropolitalnej z 9.10.2015. - Chodzi o zapis o konieczności posiadania miasta wojewódzkiego na terenie obszaru metropolitalnego. Żadne miasto Subregionu Zachodniego nie jest siedzibą wojewody lub sejmiku. Bez tej zmiany miejscowości policentrycznej aglomeracji rybnickiej nigdy nie będą w stanie skorzystać z dobrodziejstw tej ustawy i dodatkowych 5% udziałów w podatku PIT – dodaje nasz rozmówca.

Konferencja organizowana jest przez rybnicki Ruch Autonomii Śląska, nieformalną inicjatywę Dworzec na Paruszowcu oraz Zabytkową Kopalnię Ignacy pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Rybnika, Starosty Powiatu Wodzisławskiego i Starosty Powiatu Rybnickiego.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (8):
  • ~Arteks 2016-01-13
    11:56:30

    0 6

    Jest pewien pomysł na rozwiązanie tego problemu bez ustawy. Po prostu włączyć ROW do obszaru metropolitarnego GOP. Mi przeważająca rola Katowic w ogóle nie przeszkadza. Po latach dziadowania z Katowic robi się co raz bardziej reprezentacyjna stolica województwa. Zauważcie drodzy działacze RAŚ, że mamy kompletnie zwariowaną sytuację kiedy w obszar metropolitarny wejdzie Dąbrowa Górnicza czy Czeladź które ze Śląskiem nie mają historycznie nic wspólnego, a prawdziwie śląskie miasta jak Rybnik nie. Choćby ze względu na te dodatkowe dochody wartoby wesprzeć szyki. Jeśli ktoś uważa, że Rybnik za daleko od Katowic to można się zapytać co ma wspólnego i jak daleko jest z Jaworzna do Gliwic albo z Dąbrowy Górniczej do Knurowa? Oczywiście, że stworzenie subregionalnego związku byłoby dobrym rozwiązaniem ale poza problemami w ustawie (gdzie był wtedy poseł Krząkała i poseł Gadowski którzy mogli zgłosić odpowiednie poprawki?!) subregion zachodni ma sporo bardzo zaściankowych samorządowców którzy nie zdają sobie zupełnie sprawy z wielu kluczowych problemów, zajmując się przeważnie sprawami trzeciorzędnymi. Nie dziwi mnie brak zainteresowania tym problemem i brak lobbingu w czasie opracowywania ustawy. Co na to prezydent Kuczera?

  • ~mb3366 2016-01-13
    12:26:48

    0 1

    Dyskusja jest dobra. Przecież nawet jeśli nie uda się zmienić tej ustawy zgodnie z ich założeniami to jakakolwiek dyskusja o transporcie zrównoważonym w tym mieście ma uzasadniony sens. Zawsze to może być punktem startowym do zmiany systemu transportu nawet jeśli ze zmiany ustawy nic nie wyjdzie. Maja siłe i ochotę.... czemu nie. Lepiej tak pokazywać aktywność niż palić opony i pikietować.

  • ~p1chrunch 2016-01-13
    12:35:55

    6 1

    Nie. Ani metropolia, ani kuriozalne moim zdaniem włączanie ROW do GOP nie ma żadnego uzasadnienia. Stare GOP z miastami Zagłębia stały się spójną konurbacją, a społeczeństwo tego subregionu w całości się zespoiło ze sobą. Trzeba wykroczyć poza Brynicę i szowinizującą "pruską mentalność". My mamy bliżej do Wodzisławia, do Żor, Raciborza i tak dalej. Ale czemu nie metropolia? Ponieważ - powtórzmy sobie - zniszczy społeczności lokalne i wyjałowi ekonomicznie istniejące od lat 90. miejscowości.

  • ~p1chrunch 2016-01-13
    12:44:15

    4 1

    Wszystko na rzecz Rybnika, który też ma z tym problemy. Nadal widzę exodus ludzi do pracy w Gliwicach, Pyskowicach Bytomiu i Katowicach. Złośliwie ujmując, nie należy patrzeć na GOP, w którym Gliwice czy Ruda Śląska i Wojkowice likwidują tramwaje, a pracę się odbiera w Bytomiu bytomianom przez oferty pracy z Bytomia, rozgłaszane po całym województwie via internet. My nie mamy tak złego poziomu, jak bytomski, więc się trzymajmy od nich z dala. Jedynie podpiszmy partnerstwo z Gliwicami, Zabrzem, Pyskowicami i Knurowem no i pomyślmy nad wydłużeniem 710 do Paruszowca z unią ŚKUP - e - karta na wybrane linie autobusowe. Styknie, serio.

  • ~ 2016-01-13
    16:08:43

    0 5

    Wszystko, tylko nie KZK GOP i ich krótkowzroczna polityka przewozowa (Rybnik jest dla nich zdecydowanie za daleko - to cud, że 194 dojeżdża do Leszczyn), nie dla ich kobylastej ŚKUP - która nomen omen od samego początku nie działa prawidłowo (żeby to chociaż funkcjonowało jak Urbancard we Wrocku czy ODIS w Ostrawie).

  • ~ 2016-01-13
    16:14:34

    1 0

    Arteks - "Choćby ze względu na te dodatkowe dochody wartoby wesprzeć szyki." Nie - nie będzie tak. Dlaczego nadal jest problem z metropolią? Bo nie każdy chce, by wszystko kręciło się wokół Katowic. To, że powoli przestają być zdziadziałe - sorry, nie chcę by Rybnik robił coś pod dyktando Katowic. Wydawało się mi, że jako Subregion Zachodni, możemy "zmontować" i zdziałać więcej.

  • ~czorcik 2016-01-13
    17:54:10

    9 1

    RAŚl się "zepsuł"...jak wszedł w koalicję z PO i robi....co PO im każe- ode mnie Górnoślązaka z Dziada Pradziada nigdy żadnego poparcie nie dostaną

  • ~ 2016-01-13
    20:41:59

    6 1

    @Arteks
    Od pewnego czasu działają naturalne mechanizmy marginalizujące znaczenie Rybnika, proszę np. przeczytać opracowanie „Badanie trendów rozwojowych w województwie śląskim poprzez wyznaczenie ośrodków wzrostu i obszarów stagnacji” (pod. Red. A. Sobala-Gwóźdź, 2010). Krótko mówiąc Rybnik jest "rozrywany" przez konurbacje katowicką i ostrawsko-karwinską.
    Włączenie do metropolii katowickiej niczego nie zmieni, wręcz przyspieszy i zdefiniuje trwale peryferyjność Rybnika.
    Jedynie od samorządów zależy możliwa druga ścieżka rozwoju Rybnika i regionu rybnickiego: wzrost jego znaczenia jako miasta i regionu będącego swoistym zwornikiem, punktem równowagi pomiędzy tymi dwoma ośrodkami. Ustawa metropolitalna (której wszystkie MERYTORYCZNE warunki region rybnicki spełnia, jedyną przeszkodą jest brak wojewódzkiego ośrodka administracyjnego - w skali kraju blokujący tak naprawdę jedynie Rybnik) ułatwi to bezdyskusyjnie, nie tylko z powodów finansowych, ale także dzięki licznym administracyjnym udogodnieniom.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5084