zamknij

Wiadomości

525 mln zł na kolej do Jastrzębia – rząd przyjął uchwałę

2019-12-04, Autor: JP

Program Kolej+ przewiduje uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Program przyczyni się do likwidowania wykluczeń komunikacyjnych i umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.

 

Reklama

Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, a na jego realizację przeznaczonych zostanie prawie 6,6 mld zł w latach 2019-2028. Około 5,6 mld zł pochodzić będzie z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a ok. 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego (np. obligacje, kredyty). Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

– Od teraz Kolej+ staje się formalym dokumentem z wieloletnim planem finansowym. W tym dokumencie Jastrzębie-Zdrój z 525 milionami wkładu państwa jest wymienione na pierwszym miejscu – cieszy się minister środowiska Michał Woś, który jeszcze jako radny wojewódzki zabiegał o kolej do Jastrzębia.

Według jego szacunków opracowanie studium wykonalności może zająć ok. 6-12 miesięcy, przetarg: kolejny rok, a sama budowa: 2 lub 3 lata.

Przedstawiona na grafice trasa w kierunku Wodzisławia jest tylko jedną z możliwych. O ostatecznym przebiegu trasy zadecyduje dopiero studium wykonalności. Równie - a może nawet bardziej - prawdopodobna jest trasa przez Żory w kierunku Katowic, która mogłaby konkurować z autostradą.

Tereny kolejowe będą wykorzystane

Rząd przyjął też projekt Ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to rozwiązania wspierające Program Kolej+. Dzięki temu tereny kolejowe, które są niewykorzystywane, znowu będą przeznaczone do celów transportowych. Możliwe będzie m.in. przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania z nich przez samorządy.

Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych – pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury. Samorządy województw będą też mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – poprawi to komunikację na terenach pozbawionych dziś dogodnych połączeń.

Wprowadzono również nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.

Oceń publikację: + 1 + 59 - 1 - 8

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~sympatykrybnika 2019-12-04 15:14:34

    Panie Michale Woś (minister środowiska) trzymamy za słowo i będziemy patrzeć czy:
    opracowanie studium wykonalności zajmie ok. 6-12 miesięcy,
    przetarg kolejny rok,
    budowa 2 lub 3 lata,
    na przełomie 2025/2026 będzie funkcjonowała linia kolejowa Jastrzębie-Zdrój – Katowice.

    23 19
  • ~adamczykhenryk 2019-12-04 16:04:48

    Kościół dostał 140 milionów za 2018 r w tym roku będzie lepiej :)

    29 38
  • ~~ursus 2019-12-04 16:32:04

    kolej do Jastrzębia ? chyba od Zebrzydowic/Cieszyna, bo kierunek od Wodzisławia (przez Rybnik) odpada, gdyż Jastrzębie z dumą w miejscu torowiska wybudowało ostatnio Żelazny Szlak Rowerowy (międzynarodowy projekt z unijnym dofinansowaniem), przez Pawłowice i Żory też brzmi mało realnie, odcinek Żory - Orzesze fizycznie nie istnieje, do tego w obu przypadkach problemem jest wąskie gardło jednotorowej linii Leszczyny - Katowice Ligota (właśnie dlatego Intercity jeździ przez Tychy), no ale skoro w ZSRR potrafiono zmieniać kierunek biegu rzek, to może i tu się uda :)

    40 10
  • ~kukulka123 2019-12-04 16:40:20

    temat przecież nie dotyczy Rybnika tylko linii Jastrzębie Katowice

    14 11
  • ~Jan R. 2019-12-04 16:45:02

    To jest polskie myślenie. Dla J-bia te pół miliarda nie wystarczy a mogło to być wykorzystane do przynajmniej sensownego początku modernizacji linii Racibórz - Katowice i Wodzisław - Katowice o m. in. 2 tor do Jaśkowic, bezkolizyjne skrzyżowania z drogami i przepusty w nasypach, czyli realne podwyższenie przepustowości i prędkości.

    36 20
  • ~rybnikus 2019-12-04 17:30:31

    ~adamczykhenryk a było nie kraść!

    10 17
  • ~Jacek Kamiński 2019-12-04 17:31:37

    W zeszłym roku zabytkowy budynek dworca w Jastrzębiu po uprzednim totalnym zdewastowaniu został rozebrany. Zakładany czas odbudowy krótkiej przecież linii wydaje się nieco długi. Nie sprawdzałem, lecz za Wilusia, kiedy powstawał chyba szybciej się z tym uwinęli.

    33 6
  • ~akukuruku 2019-12-04 20:35:13

    PRIDE PIS PRIDE!!Bog jednak czuwa nad Polska ,uratowal od zatracenia Polski Narod.
    Brawo PiS rzadzcie i rozwijajcie Polske jeszcze ze 100lat!!!

    14 27
  • ~Arteks 2019-12-04 20:42:27

    Dla władz Jastrzębia to nie tylko jedna z najważniejszych potrzeb ale też kwestia honoru - największe miasto w Europie bez kolei, to nie brzmi ani dobrze, ani dumnie. Mieszkańcy Jastrzębia domagają się kolei od co najmniej kilku lat, szczególnie po upadku PKS-ów i dla władz to jest jeden z priorytetów. My mamy kolej i to co raz sprawniejszą i nowocześniejszą, a ile się tu naczytałem już różnego rodzaju smęcenia na to, że jakiś pociąg się spóźnił kilka minut... Kolej jest świetną alternatywą dla aut, bardzo pomaga w ruchu turystycznym, zapewnia swobodę podróżowania osobom niepełnosprawnym i jest jednym z najekologiczniejszych i najwygodniejszych środków transportu. W żadnym innym kraju w Europie poza Polską (i niektórymi krajami bałkańskimi) władze nie doprowadziły do sytuacji aby stutysięczne miasto odciąć od sieci kolejowej. @ursus - bardzo dobrze, że jadą przez Tychy, linia ma świetne parametry, a Tychy to znaczące miasto. Dzięki tym pociągom całkiem sprawnie można dojechać z Wodzisławia/Rybnika do Tychów znacznie szybciej niż autem. :)

    13 34
  • ~Arteks 2019-12-04 20:45:45

    @akukuruku - szkoda, że głównie rozwija się Podkarpacie, Warszawa i Małopolska. Przykładowo jeśli chodzi dworce kolejowe na Śląsku to PKP w większości je wyburza. W innych regionach kraju albo burzy i buduje nowe albo remontuje. Możesz wyjaśnić dlaczego tak się dzieje - masz przecież znajomych w obecnej władzy?

    11 22
  • ~Marcin Kuczera 2019-12-04 20:57:46

    jak budowali autostradę A1 to pytałem, czy nad dawną linią kolejową będzie most.... nie, kolej stwierdziła że jej to nie interesuje, więc nie zażyczyli sobie takowego. A1 normalnie ma tam zrobiony nasyp.
    Teraz żeby to udrożnić, to trzeba będzie budowac most pod czynną autostradą.

    15 2
  • ~~ursus 2019-12-04 21:04:27

    ~Arteks 2019-12-04 20:42:27
    " @ursus - bardzo dobrze, że jadą przez Tychy, linia ma świetne parametry, a Tychy to znaczące miasto. Dzięki tym pociągom całkiem sprawnie można dojechać z Wodzisławia/Rybnika do Tychów znacznie szybciej niż autem. :)"
    przypominam, że temat nie dotyczy zalet dojazdu pociągiem IC z Rybnika do Tychów (pomimo, że powinien być on przynajmniej w teorii
    sprawny), a możliwości uruchomienia połączenia kolejowego z Jastrzębia do Katowic

    9 4
  • ~Arteks 2019-12-04 21:08:14

    @ursus - no właśnie i na tym przykładzie sam widzisz, jak twoje różne wtręty nie na temat powodują odchodzenie od meritum. To ty pierwszy napisałeś, że IC jeździ przez Tychy co ja skomentowałem jako dobre rozwiązanie. ;)

    8 22
  • ~Arteks 2019-12-04 21:12:17

    @sympatykrybnika - remont kilkunastu km linii do Wisły ma trwać 2 lata. Tutaj jest budowa od nowa linii kolejowej. A jeszcze nikt dokładnie nie zna jej trasy. Nadal podobno są trzy warianty i dla żadnego nie ma absolutnie żadnej dokumentacji. To moja opinia ale ja stawiam, że oddanie do użytku inwestycji to może być 2027-28. Pod warunkiem, że nie braknie kasy bo tego nie zakładam.

    7 21
  • ~akukuruku 2019-12-04 21:13:45

    Panie Arteks cosik Pana ta Polska" B " wg.proniemieckiej PO strasznie kluje PO oczach?
    Czyzby Pan zazdroscil ze wszedzie gdzie rzadzi PiS dzieje sie PO prostu lepiej?
    Podkarpacie i rozwijajace sie tereny wschodnie dopiero zobaczy Pan jak zyskaja na znaczeniu po wybudowaniu Via Carpatia,przeciwko budowie ktorej OCZYWISCIE KTOZ BY INNY MOGL protestowac JAK nie "antypolskie PO" (w PE POslanka Pitera).
    Napisz Pan cos o Ostrolece i tamtejszym Muzeum bo sie Pan cos ociaga.
    Pozdrawiam.

    16 26
  • ~~ursus 2019-12-04 21:23:44

    ~Arteks 2019-12-04 21:08:14
    "@ursus - no właśnie i na tym przykładzie sam widzisz, jak twoje różne wtręty nie na temat powodują odchodzenie od meritum. To ty pierwszy napisałeś, że IC jeździ przez Tychy co ja skomentowałem jako dobre rozwiązanie. ;)"
    kolejny raz pokazujesz, że piszesz po to, by się ze mną droczyć, a rozumienie czytanego tekstu, jest ci zupełnie obce, powtórze jeszcze raz (chociaż myslę, że dla takiego "znawcy" kolei to nic nowego), że jednotorowa linia z Leszczyn do Ligoty jest tak zapchana, że dla IC lepiej jest od Jaśkowic jechać nieco naokoło przez Tychy, a ewentualne pociągi do/z Jastrzębia jeszcze skomplikowałyby sytuację

    22 1
  • ~lewy_gwint 2019-12-04 21:33:04

    ciekaw jestem czy na to będzie kasa, w końcu można uruchomić: podatek+, kataster+, vat+, opłata+ itp.

    16 9
  • ~rybnikus 2019-12-04 21:44:46

    ~lewy_gwint, głosuj aby było jak było.

    12 12
  • ~Pedzel 2019-12-04 22:04:15

    Ja sobie od kilku lat obserwuję czasy przejazdu z Rybnika do Katowic i bardzo mnie zastanawia( pozytywnie) czas przejazdu nowego składu a mianowicie" Chopina", który ma pokonać ten dystans w 38 minut, więc myślę że potencjał jest, tzn. utworzenie nowego toru na tym odcinku przeznaczonego do szybkich prędkości.

    14 2
  • ~Lateks 2019-12-05 09:27:08

    Pytanie do redakcji co planuje PKP na Paruszowcu? Trwają pomiary i inwentaryzacja stanu obecnego. Wcześniej trwaly pomiary stabilności żółtego wiaduktu. Podobno ma być poszerzany nasyp i wiadukty kolejowe?
    Co do reszty to czuję się jakbyśmy się cofali a nie rozwijali. Brak wiaduktu autostrada-kolej Żory-Jaśkowice czy wiadukt na jeden tor Czerwionka-Jaśkowice przecież w ten sposób to cały czas ta kolej będzie działać jak 120lat temu... chociaż w sumie wtedy to działało lepiej...

    9 2
  • ~sympatykrybnika 2019-12-05 10:16:09

    ~Arteks, to co napisałem nie są moimi stwierdzeniami, tylko MW, który CIESZY SIĘ że w rządowym dokumencie „Koleje+”, „Jastrzębie-Zdrój z 525 milionami wkładu państwa jest wymienione na pierwszym miejscu” i że „według JEGO SZACUNKÓW opracowanie studium wykonalności może zająć ok. 6-12 miesięcy, przetarg: kolejny rok, a sama budowa: 2 lub 3 lata”.

    Chodziło mi o to, aby politycy mówili PRAWDĘ i żeby można było ich ROZLICZYĆ za ich wypowiedzi.

    Z Twoją opinią się zgadzam pod warunkiem, że nie braknie kasy.

    Pozdrawiam

    4 3
  • ~sympatykrybnika 2019-12-05 13:46:02

    ~Pedzel
    W kwestii „utworzenia nowego toru na tym odcinku przeznaczonego do szybkich prędkości” proszę rozważyć słuszne uwagi ~Marcin Kuczera z 20:57 i ~Lateks z 09:27. Kolei to nie interesuje. Żeby do takiej inwestycji doszło niezbędna jest wola polityczna. W programie „kolej+” takiej inwestycji nie ma.
    Miejmy nadzieję, że realizacja programu „kolej+” nie będzie taka jak „mieszkanie+”.

    3 0
  • ~morfeus12 2019-12-06 08:25:35

    1000 lat planowania...

    1 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy to dobrze, że konferencja "Tęczowa zaraza - antychrześcijańska rewolucja w Polsce” nie odbyła się?




Oddanych głosów: 2478