zamknij

Kultura i rozrywka

34. Dni Muzyki Organowej i Kameralnej - Rybnik 2019

W dniach 3-24 września 2019 roku w Rybniku zostaną zorganizowane koncerty w ramach XXXIV Dni Muzyki Organowej i Kameralnej.

Program XXXIV Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Rybniku:

Reklama

3.09. godz. 18.45, Bazylika św. Antoniego, ul Mikołowska 4
Inauguracyjny recital organowy. Wystąpi Sylvain Pluyaut. Wstęp wolny

Program koncertu:

1. Sylvain Pluyaut – Improwizacja nt. popularnych pieśni polskich

2. J.S.Bach - Komm Gott Schöpfer, Heiliger Geist, Bwv 667.

3. Sylvain Pluyaut – Improwizacja w stylu J.S.Bacha

4. J.PH.Rameau - Ouverture des Indes Galantes

5. L.J.A.Lefébure-Wély - Elévation, Choeur de voix humaines, Boléro de concert

6. Sylvain Pluyaut – Improwizacja w stylu romantycznym

7. Bert Matter - Fantaisie sur " Une jeune fillette"

8. J.PH.Rameau - Sarabande variée en trio sur un air de Zoroastre

9. M.Duruflé - Choral varié sur Veni Creator

Sylvain Pluyaut urodzony w 1961 roku rozpoczął naukę muzyki w rodzinnym kręgu, na fortepianie i akordeonie. Po ukończeniu studiów i otrzymaniu licznych wyróżnień Konserwatoriów w Troyes, Dijon i Besancon, został profesorem w Konserwatorium Muzycznym w Dijon oraz od 2005 roku organistą tytularnym organów historycznych w kościele Riepp-Callinet w Semur-en-Auxois. Sylvain Pluyaut jest artystą z wykształcenia i doświadczenia biegłym we wszystkich dyscyplinach sztuki organistowskiej : w interpretacji, harmonizacji, akompaniamencie, improwizacji i muzyce kameralnej. Jego styl łączy głęboką tradycję z fantazją, wirtuozostwem i duchem...

W latach 2008-2012 oraz w roku 2016 był Profesorem akompaniamentu i improwizacji w cyklu kształcenia rosyjskich organistów liturgicznych w katedrze katolickiej w Moskwie. Jako godny uczeń Michel'a Chapuis i Pierre'a Pincemaille oraz Thierry'ego Escaich'a jest organistą zarówno niezależnym, jak i poszukiwanym do akompaniamentu wielu prestiżowym zespołom, takim jak: chóry(Arsys Bourgogne, Maîtrise de la Cathédrale de Dijon, Ensemble Joseph-Samson), soliści (F. Chatoux, T. Caens, du trio Caens-Cazalet-Becquet, Fabienne Conrad) i orkiestry symfoniczne (Orchestre National de Lyon, de Lorraine, d’Île de France, de Picardie). Po długim okresie wielorakiej aktywności koncertowej, w wieku 50 lat - Sylvain Pluyaut postanowił ograniczyć swoją dzialalność do recitali solowych. W roku 2013 Vincent Berthier de Lioncourt, fundator Centrum Muzyki Barokowej w Versailles powierzył Sylvainowi Pluyaut zadanie odkrywania dzieł organowych swego ojca Jacques Berthier'a, kompozytora powszechnie znanego wśród liturgistów, autora dzieła niezwykłego rzędu. Dzieło to było prezentowane w serii recitali organowych, których zwieńczeniem była prezentacja 20.06.2015. w katedrze Notre Dame w Paryżu,a zostalo nagrane przez studio Bayard Presse na wielkich organach o tysiącu barw w katedrze w Dijon. W Polsce Sylvain Pluyaut grał już wielokrotnie - na naszych festiwalach w latach 2007/08, 2016/17 i był zawsze entuzjastycznie przyjmowany przez rybnicką publiczność!

10.09. godz. 18.45, kościół Matki Bożej Bolesnej, ul. Franciszka Rybnickiego 2

Koncert organowo kameralny. Wystąpią: Witold Zalewski – organy oraz Krakowskie Trio Barokowe w składzie: Wiesław Suruło - flet, Paweł Solecki - fagot, Joanna Solecka – klawesyn. Wstęp wolny

Program koncertu Witolda Zalewskiego:

Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Preludium i fuga Es-dur BWV 552

Wincenty Rychling (1841-1896) - Toccata

Aleksander Namysłowski (1853-1913) - Fantazja „Wawel”

César Franck (1822-1890) - Chorał a-moll nr 3

Witold Zalewski – w roku 1992 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie - w klasie organów prof. Jana Jargonia. Pierwszy organista Katedry Wawelskiej. Jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m. in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metroplitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie. Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”. Od roku 2016 dyrektor Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie na stanowisku adiunkta z habilitacją.

Program koncertu Krakowskiego Trio Barokowego:

W.F. Bach – Pastorale a-moll

C.Ph.E. Bach - Sechs Sonaten Wq.92. 1-6

J.J. Quantz – Triosonate G-dur

dr hab. Wiesław Suruło - w roku 1995 ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu Prof. Kazimierza Moszyńskiego. Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem Prof. Meinharta Niedermayra w Wiedeńskim Konserwatorium. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Meinharta Niedermayra, Petera-Lukasa Grafa oraz kursach orkiestrowych BachAkademie Stuttgart pod kierunkiem Helmutha Rillinga oraz International Orchesterkurs Attergau prowadzonego przez Sir Jehudi Menuhina. Jest laureatem II nagrody na III Ogólnopolskim Konkursie Fletowym w r. 1995 (Kraków), wyróżnienia na IV Ogólnopolskim Międzyuczelnianym Konkursie Zespołów Kameralnych w r. 1996 (Bydgoszcz) w kategorii kwintetu dętego i uczestnikiem II Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w r. 1998 (Łódź). Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, dla którego dokonał nagrania wyboru utworów na flet kompozytorów polskich. Dokonał także nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej, prowadzi działalność koncertową jako solista i kameralista. Działa aktywnie jako pedagog prowadząc liczne kursy i warsztaty metodyczne. Zasiada w jury wielu konkursów, również tych pod patronatem Centrum Edukacji Artystycznych. Brał udział w festiwalach: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej w Zakopanem, Festiwal Barok na Spiszu, Przemyska Jesień Muzyczna, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie. Od roku 1994 jest solistą Opery Krakowskiej, a od roku 2007 wykładowcą w Akademii Muzycznej w Krakowie. Wiesław Suruło współpracuje z firmą Wm.S. Haynes jako Haynes Ambassador Clinician, gra na 5% Gold Custom Wm.S. Haynes, wykonanym na zamówienie.

dr hab. Paweł Solecki, fagocista, w 1998 roku ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. K. Siudmaka z wynikiem celującym. Jest laureatem krajowych konkursów muzycznych oraz stypendystą kilku fundacji, m.in.: International Music Camp w 1989 r., Fundacji Sztuki Młodych 1989-91, Europejskiej Fundacji Mozartowskiej w latach 1994-95, gdzie pracował m.in. pod okiem Milana Turkoviča oraz Jessy’ego Read’a. Finalista Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. A.Tansmana w Łodzi (1998) oraz uczestnik Międzynarodowego Konkursu “Praska Wiosna”(2002). W 1996 roku występował na prestiżowym festiwalu w Schwetzingen w ramach Polsko-Niemieckich Spotkań Muzycznych. W sezonie 2004/05 był pierwszym fagocistą Libańskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Bejrucie. W latach 1996-2011 był pierwszym fagocistą orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Współpracuje z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO. Jest członkiem zarówno Krakowskiego Tria Stroikowego, z którym w 2005 r. nagrał dla wytwórni DUX płytę z muzyką kompozytorów polskich, a rok później dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego Sonatę triową Es-dur BWV 525 J.S. Bacha, jak i Krakowskiego Kwintetu Dętego, który w 2016 roku wspólnie z wybitną polską pianistką Beatą Bilińską nagrał płytę Quint(et)essence, nominowaną do nagrody Fryderyki 2017 w kategorii – album roku – muzyka kameralna. Dokonał licznych prawykonań, m.in Concertina na trio stroikowe i smyczki K. Herdzina, dedykowanego Krakowskiemu Triu Stroikowemu. Realizuje się także jako kompozytor. W 2016 roku, nakładem wydawnictwa muzycznego Contra, ukazał się Kwartet fagotowy nr 1. Od listopada 2006 roku współpracuje również z krakowską poetką i pieśniarką – Basią Stępniak-Wilk. W 2017 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Obecnie pracuje jako wykładowca na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz koncertuje jako solista-kameralista.

dr Joanna Solecka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie na kierunkach Fortepian, Teoria Muzyki oraz Klawesyn. Jako pianistka uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez K. Kennera, R. Buchbindera, B. Bucknera, B. Kawallę. Klawesyn studiowała w klasie prof. E. Stefańskiej, a następnie uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez m.in. J. Ogg’a, T. de Goede, M. Krolla. A. Bottichena oraz L. Stawarz. W życiu zawodowym stara się łączyć doświadczenia zdobyte we wszystkich dziedzinach swojego wykształcenia, poświęcając czas na pracę dydaktyczną w zakresie teorii muzyki i instrumentalistyki oraz na działalność artystyczną i promującą kulturę. Jest autorką wielu haseł do Encyklopedii Muzycznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Prowadzi klasę klawesynu oraz zajęcia z muzyki dawnej w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Występuje na festiwalach i koncertach w kraju oraz za granicą, wykonując muzykę kameralną i utwory solowe. Ma na swoim koncie współpracę z Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Operą Krakowską i baletem dworskim Cracovia Danza. W zakresie kameralistyki koncentruje się na wykonawstwie historycznym, we współpracy z muzykami grającymi na instrumentach dawnych, ale chętnie też występuje z instrumentalistami reprezentującymi współczesny nurt wykonawczy. Jej repertuar wypełniają utwory od renesansu do czasów współczesnych. Grywa w rozmaitych formacjach kameralnych, z duetem klawesynowym włącznie (Clave Duo). We współpracy z M. Kraftem dokonała pierwszego pełnego przekładu na język polski traktatu C. Ph. E. Bacha „Versuch über die Wahre Art das Clavier zu spielen” (O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych, Astraia, Kraków 2017). W 2017 roku uzyskała tytuł doktora sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie.

15.09. godz. 19.00, Bazylika św. Antoniego, ul. Mikołowska 4

Koncert organowo kameralny. Wystąpią: Katarzyna Olszewska – organy i Jacek Szymański – tenor. Wstęp wolny

Program koncertu:

Alessandro Stradella (1639-1682) Pieta Signore

Dietrich Buxtehude (1637-1707) Komm, Heiliger Geist, Herre Gott Bux 199*

Francesco Durante (1684-1755) Preghiera

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Bist Du bei mir BWV 508, Fantasia G- dur BWV 572*

Joseph Haydn (1732- 1809) Et incarnatus est z Mszy cecyliańskiej

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) Ave Verum

Andrea Lucchesi (1741-1801) Sonata I *

Adolf Doss ( 1825-1886) Ave Maria

Luigi Luzzi (1824-1876) Ave Maria

Louis-J. A. Lefebure Wely (1817-1869) Meditations religieuses op.122*

Andante, Marche, Andante

Cesar Franck (1822-1890) Panis Angelicus

*organy solo

Katarzyna Elżbieta Olszewska ukończyła gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Uczestniczyła w licznych mistrzowskich kursach muzyki organowej, prowadzonych m. in. przez: Milana Slechtę (Czechy), Guy Bovet’a ( Szwajcaria), Ulrika Spang-Hanssena (Dania). Od 1992 roku jest organistką Bazyliki Archikatedralnej w Gdańsku – Oliwie, gdzie dokonuje prezentacji słynnych organów oliwskich dla turystów z całego świata, a także koncertuje dla osobistości świata polityki, nauki, kultury i biznesu.

Katarzyna Olszewska jako solistka oraz jako kameralistka koncertuje na festiwalach muzycznych o randze międzynarodowej na terenie całego kraju jak i za granicą. Współpracuje z muzykami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Opery Bałtyckiej. Wraz z gdańskimi muzykami nagrała płytę CD „Wielkie Organy Archikatedry w Gdańsku Oliwie”, która otrzymała nominację do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2006 w kategorii Album Roku Muzyka Solowa, płyta ta otrzymała status złotej płyty. Katarzyna Elżbieta Olszewska w swoim repertuarze posiada utwory kompozytorów od wczesnego baroku po muzykę współczesną.

Równolegle z działalnością artystyczną prowadzi pracę dydaktyczno- pedagogiczną w szkołach muzycznych na Pomorzu, a jej uczniowie są laureatami konkursów o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim. Za swoje osiągnięcia na gruncie artystyczno-pedagogicznym dwukrotnie została odznaczona przez Ministra Obrony Narodowej w 2000 oraz 2001 roku medalem „Za zasługi dla kultury w Wojsku Polskim”, w 2012 roku Dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej przyznał jej nagrodę indywidualną „Za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce”, a w 2017 roku otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej. Od 2007 roku jest kierownikiem artystycznym Kartuskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.

Jacek Szymański – tenor. Doktor sztuki muzycznej (Akademia Muzyczna w Łodzi). Wieloletni solista Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Członek Sądu Koleżeńskiego z Gdańskim Oddziale Związku Artystów Scen Polskich. Członek Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Dyrektor programowy Międzynarodowego Festiwalu Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn w Sopocie. Od 1994 roku twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, w ramach którego reżyseruje koncerty i przedstawienia operowe oraz projektuje scenografię i kostiumy. Jest organizatorem koncertów na terenie całego kraju. Jako solista śpiewak występuje na festiwalach krajowych i zagranicznych. Prowadzi zajęcia ze śpiewu solowego i emisji głosu. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego legendarnej śpiewaczki Haliny Mickiewiczówny. Uczestnik kursów i seminariów Bachakademie (Stuttgart). Stypendysta klasy mistrzowskiej Studia Operowego w Kopenhadze.

• Od początku nauki śpiewu – już w średniej szkole muzycznej – praktykował jako śpiewak solista, m.in. w filharmoniach białostockiej i bydgoskiej.

• 1987-1988 - wokalista w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego w Warszawie.

• 1989 r. - oficjalny debiut estradowy jako solista (Requiem W. A. Mozart - Bielsko - Biała);

• 1992 r. - oficjalny debiut sceniczny (partia Kamila - Wesoła Wdówka F. Lehar - Opera Bałtycka w Gdańsku);

• 1992 r. - współpraca z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Operą i Operetką w Szczecinie;

• 1996 r. - współpraca z Operą Nova w Bydgoszczy oraz Teatrem Otwartym w Gdańsku;

• 2001 r. - współpraca z Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Operą Wrocławską.

W dorobku artystycznym posiada

• 40 partii operowych kompozytorów klasycznych, romantycznych, werystycznych i współczesnych;

• formy kameralne od baroku do współczesności m.in. pieśni F.Chopina, M.Karłowicza, S.Moniuszki, neapolitańskie, patriotyczne, kolędy polskie,

• cykle pieśni m.in.: L. van Beethoven: An die ferne Geliebte, Fr. Schubert: Schwanengesang, R. Schumann: Dichterliebe , M. K. Ogiński Romanse wokalne, D.Szostakowicz Z żydowskiej poezji ludowej, J.Brahms Pieśni cygańskie

• około 30 pozycji oratoryjno – kantatowych od baroku do współczesności.;

• formy operetkowe m.in. E.Kalmana, F.Lehara, J.Straussa.

Dokonał szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz płytowych CD m.in.

• w roku 2002, ogłoszonym „Rokiem Moniuszkowskim”, brał udział w archiwalnym nagraniu opery „Hrabina” Stanisława Moniuszki dla Polskiego Radia i Telewizji (reż. i insc. opery: Maria Fołtyn).

• w listopadzie 2009 r. brał udział w Festiwalu Operowym w Szeged (Węgry) jako wykonawca roli Brigella w operze R.Straussa Ariadna auf Naxos (spektakl kilkakrotnie transmitowany przez francuski kanał telewizyjny TV Mezzo i polski kanał TVP Kultura). Brał udział w licznych tournee zagranicznych z polskimi filharmoniami i teatrami operowymi, m.in.: Austria, Belgia, Dania, Holandia, Francja, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Kanada.

Współpracował lub współpracuje z takimi dyrygentami jak:

Krzysztof Missona, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Swoboda, Andre Bernard, Ernest Hoetzl, Jan Łukaszewski, Enoch zu Guttenberg, Martin Heubach, Jerzy Salwarowski, Bogdan Olędzki, Roman Kofman, Andrzej Knap, Jacek Boniecki, Kerstin Nerbe, Mieczysław Nowakowski, Klaus Eisenmann, Tomasz Bugaj, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Maciej Niesiołowski, Jose Maria Florencio, Wojciech Michniewski, Tadeusz Wojciechowski i inni.

Za działalność artystyczną otrzymał następujące nagrody:

Nagrody plebiscytu Radia Łomża dla najpopularniejszej imprezy Ziemi Łomżyńskiej:

• 1999 r. – Złoty Bocian

• 2000 r. – Brylantowy Bocian

• 2002 r. – Brylantowy Bocian

• 2001 r. – Dyplom Uznania za całokształt pracy artystycznej, przyznany przez Związek Artystów Scen Polskich

• 2001 r. – Nagroda Starosty Łomżyńskiego za wieloletni wkład artystyczny i organizacyjny

• W roku 2003 otrzymał dyplom Ministra Kultury za „Szczególne osiągnięcia w upowszechnianiu kultury”.

• W 2006 roku – „ Za Całokształt Dokonań dla Kultury oraz Godną Naśladowania Serdeczną Więź z Ziemią Łomżyńską” od Rady Powiatu Łomżyńskiego otrzymał tytuł: HONOROWY OBYWATEL POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO.

• W roku 2008 otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury.

• W roku 2009 z rąk Starosty Łomżyńskiego otrzymał MEDAL „ZA WKŁAD W ROZWÓJ POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO”.

• 2013 r. – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał medal ZASŁUŻONY DLA KULTURY POLSKIEJ

• 2014r – II miejsce w rankingu „Profesjonaliści Forbesa 2014 – Zawody Zaufania Publicznego” w kategorii ARTYSTA w województwie pomorskim

16.09. godz.18.00, Muzeum w Rybniku, Rynek 18

10 Preludes on the Purest Love - recital fortepianowy Jacka Glenca z udziałem Adama Musialskiego - skrzypce. Wstęp wolny

10 Preludes on the Purest Love autorstwa Jacka Glenca to cykl utworów fortepianowych stanowiących dźwiękowy opis Miłości jako najważniejszej wartości i największej z trzech cnót Boskich inspirującej i motywującej człowieka do życia i wszelkiego działania. Indywidualny rys charakterologiczny, którego elementem wiodącym jest motywika tematów melodycznych, to element wyróżniający każdą z kompozycji cyklu, jednak wspólnym mianownikiem pozostaje przestrzeń harmoniczna, która niezaprzeczalnie spaja utwory w całość. Współcześnie romantyczną stylistykę podkreśla zarówno zastosowana tu faktura jak i sposób prowadzenia muzycznej narracji. Wyraz artystyczny każdego z preludiów emanuje silnym ładunkiem ekspresji o zróżnicowanej kolorystyce emocjonalnej. Poszczególne utwory opatrzone są tytułami, co nasuwać może słuchaczowi pewne skojarzenia programowe. Preludia, z wyjątkiem dwóch ostatnich pochodzących z roku 1987, powstawały w latach 2013-2018, choć ostateczny kształt został im nadany w roku 2018. Prawykonanie światowe cyklu miało miejsce podczas tournee koncertowego pianisty Michała Korzistki w Dallas (Texas, USA 2018). Tam też artysta dokonał rejestracji nagraniowej całego cyklu. Płyta ukaże się na polskim rynku wydawniczym w najbliższych miesiącach. Prawykonanie polskie natomiast odbyło się w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w wykonaniu Kompozytora (2018).

Jacek Glenc ur. 1967 w Rybniku. Polski kompozytor, aranżer, pianista, organista, pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Studiował kompozycję i aranżację w klasie prof. Andrzeja Zubka, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w 1991roku. W latach 1991-1993 naukę kompozycji kontynuował u Wojciecha Kilara. Doktor habilitowany sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej Kompozycja i Teoria Muzyki. Prorektor Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na lata 2016-2020. Członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich, członek zwyczajny Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (Sekcja Autorów Dzieł Muzyki Poważnej – A) oraz członek Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr. W roku 2013 otrzymał z rąk Prezydenta Miasta Rybnika Złotą Honorową Lampkę Górniczą – nagrodę w dziedzinie kultury – za wybitne osiągnięcia i znaczące sukcesy artystyczne oraz rozsławianie Rybnika i Górnego Śląska poprzez twórczość kompozytorską chóralną i instrumentalną w kraju i na świecie. W swojej twórczości łączy elementy muzyki klasycznej i jazzu. Dominujący nurt jego twórczej działalności stanowi muzyka chóralna oraz utwory należące do gatunku refleksyjnej ballady jazzowej. Bogaty dorobek kompozytorski Jacka Glenca (ok. 300 dzieł muzycznych) obejmuje utwory symfoniczne, kameralne, chóralne, fortepianowe i organowe. Jako kompozytor, aranżer i instrumentalista współpracując z solistami, zespołami chóralnymi i orkiestrowymi wydał osiem monograficznych płyt CD: Themes from private collection – na fortepian solo (1994), Bóg sie rodzi – kolędy polskie na tenor i orkiestrę symfoniczną (2003), Reflections – Preludes and Waltzes for Piano (2005), Zaśpiewajmy Mu wesoło! – 20 kolęd i pastorałek na chór mieszany i głosy solowe a cappella (2007), Religioso e poetico – autograf ompozytora – utwory na chór mieszany a cappella (2009), Smyczkowo i symfonicznie (2016), Pozwól mi Twe męki śpiewać – 10 Pieśni Wielkopostnych na chór żeński a cappella a 3 voci (2017), Jak ze Susca powandruje – 20 pieśni ludowych Ziemi Pszczyńskiej na chór mieszany a cappella (2018).

W dorobku wydawniczym Jacka Glenca znajdują się także publikacje naukowe oraz nutowe. Jest on autorem książek: Lamentoso e Notturno – dyptyk na orkiestrę smyczkową jako próba wykreowania nowej jakości obrazu muzycznego (2013), Instrumentoznawstwo z propedeutyką instrumentacji (2015), Harmonia jazzowa (2015) oraz publikacji nutowych: Lamentoso e Notturno na orkiestrę smyczkową (2013), 20 Piano Pieces (2013), Bracia patrzcie jeno! – 20 kolęd i pastorałek na chór mieszany i głosy solowe a cappella (2014), 10 Pieśni Wielkopostnych na chór żeński a cappella (2017), Jak ze Susca powandruję – 20 pieśni ludowych Ziemi Pszczyńskiej na chór mieszany a cappella (2018), 10 Piano Preludes on the Purest Love (2019). Działalność koncertowa Jacka Glenca obejmuje recitale, koncerty kameralne oraz chóralne. Poza Polską koncertował m.in. w Niemczech, Austrii, Holandii, Chorwacji, Czechach, na Słowacji i we Włoszech. 
Obecnie pracuje na stanowisku profesora na wydziałach: Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu oraz Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, prowadząc klasę kompozycji i aranżacji oraz wykładając szereg przedmiotów teoretycznych, m.in.: harmonia jazzowa, kontrapunkt, współczesne techniki kompozytorskie, instrumentoznawstwo z propedeutyką instrumentacji czy literatura muzyki filmowej i musicalowej, do której jako pierwszy w Polsce opracował autorski program dydaktyczny. Jako juror oraz członek Rady Artystycznej uczestniczy w wielu konkursach i festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. 

Adam Musialski ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec prof. Romana Lasockiego. Brał udział w kursach mistrzowskich w Łańcucie, Żaganiu, Weimarze, Salzburgu i Lenku, doskonaląc swoje umiejętności u takich profesorów jak Jadwiga Kaliszewska, Stanisław Lewandowski, Jean Fournier, Sándor Végh, Charles-André Linale, Ruggiero Ricci i Eva Solar-Kinderman. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych, a także Nagrody Specjalnej Kwartetu Wilanów oraz Nagrody “The Honouring of Two Prizewinners” na International Summer Academy of Music w Szwajcarii. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Występował z recitalami oraz jako solista z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w Australii, Austrii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Jugosławii, Niemczech, Polsce, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie, USA, na Węgrzech i we Włoszech. Wystąpił na koncercie z okazji 200. rocznicy urodzin Karola Lipińskiego w Filharmonii we Lwowie, uczestniczył w koncercie z okazji 60. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, trzykrotnie koncertował z Kammerorchester „Collegium Iuvenale Salisburgense” Mozarteum na festiwalu w Salzburgu, wystąpił w sali koncertowej Palau de la Musica w Walencji na nadzwyczajnym koncercie poświęconym pamięci Yehudi Menuhina oraz w Deutsches Theater w Berlinie na koncercie transmitowanym na żywo przez niemiecką stację telewizyjną Phoenix. Występował na wielu prestiżowych festiwalach, m.in.: Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki, Gwiazdy Promują, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, ISCM World Music Days, Millennium Pace, South Australia Jubilee Music Festival, Salzburger Festungskonzerte Chamber Music Festival, Schubertiade. Dokonał nagrań radiowych, telewizyjnych, płytowych oraz muzyki do filmów nagrodzonych na międzynarodowych festiwalach filmowych w Europie i USA. Jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Prowadził kursy skrzypcowe na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie oraz w ramach festiwalu „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze. Jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych. Wykłada w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

17.09. godz. 19.15, kościół św. Józefa Robotnika, ul. gen. Józefa Hallera 19

Koncert organowo kameralny. Wystąpią: Wacław Golonka – organy, Wojciech Kwiatek – klarnet, Karolina Zielińska – hang drum. Wstęp wolny

Program koncertu:

Feliks Mendelssohn - Sonata D-dur op.: 65 nr 5, Andante, Andante con moto, Allegro maestoso

Rayner Brown - Sonata for Clarinet and Organ, Allegro, Andante, Scherzo

Sigfrid Karg-Elert - Stimmen der Nacht op.: 142

Kjell Mørk Karlsen - Partita Brevis over en Norsk folketone

Mieczysław Surzyński - Capriccio fis-moll op.: 36

Beniamin Baczewski - Maracaibo, Hang Riff, Dream of Calipso, Hundreds of Lightnings, Merengue

Wacław Golonka - wykształcenie muzyczne otrzymał w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Hansa Haselböcka. Dyplomy ukończenia studiów w zakresie gry na organach otrzymał z wyróżnieniem. Jest laureatem konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii gdzie oprócz pierwszej nagrody otrzymał trzy wyróżnienia. Od wielu lat prowadzi intensywną działalność koncertową nie tylko w wielu państwach Europy, ale także Azji, Ameryce Północnej, Afryce (Namibia oraz RPA, gdzie odbył trzykrotnie tournée koncertowe). Do najważniejszych miejsc jego działalności artystycznej należą katedry w Wiedniu, Utrechcie, Chartres, Lozannie, Oliwie, sale koncertowe Filharmonii Narodowej w Warszawie, Berliner Philharmonie, Cape Town Philharmony, Buxter Concert Hall, UNISA w Pretorii, Nottingam Albert Hall, Meistersingerhalle w Norymberdze, Cleveland Museum of Art, austriackiego radia ORF w Wiedniu, słowackiego radia w Bratysławie oraz wielokrotnie B. Smetany w Pradze. Wacław Golonka występował jako solista z orkiestrami Radio Philharmony Orchestra w Pretorii, Cape Town PhilharmonicOrchestra, Filharmonią w Bydgoszczy, Brnie, praskim FOK, Concerto Avenna, Bielską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego. Nagranie znalazło się na płycie z kompozycjami autora koncertu, która otrzymała nagrodę Fryderyka 2008 roku.

Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Jego nagranie dla TV Polonia ilustrowało cykl filmów Madonny Polskie, a Telewizja Katowice zrealizowała w 1998 r. film o jego działalności pt: Muzyka dźwięku i przestrzeni. Nagrania dokonane przez Czeskie Radio prezentowane są w europejskiej sieci EBU. Czeskie Radio zrealizowało także nagrania na płyty CD. Nagrywał dla holenderskiego radia Hilversum, niemieckiego Bayerischer Rundfunk, austriackiego ORF, Radia Watykan, Radia Słowackiego oraz Czeskiej Telewizji. Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami, prezentując muzykę wszystkich epok i stylów. Jest autorem nagrania CD oraz książki Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) – w żywiole koloryzmu dźwiękowego. Prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w akademiach muzycznych w Gdańsku, Poznaniu, Pradze i Hochschule für Musik und Theater w Lipsku. Wśród miejsc, w których prowadził kursy interpretacji muzyki organowej jest także kościół św. Tomasza w Lipsku. Jest pomysłodawcą i dyrektorem Konkursu Muzyki Organowej i Kameralnej Artem cameralem promovere w Mielcu. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Wojciech Kwiatek, klarnecista. Absolwent studiów pierwszego stopnia w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka oraz studiów drugiego stopnia w klasie klarnetu dr hab. Janusza Antonika w Akademii Muzycznej w Krakowie. Poza tym absolwent studiów inżynierskich na wydziale Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
Laureat pierwszej nagrody na III Regionalnych Przesłuchaniach Uczniów Klas Instrumentów Dętych Drewnianych i Blaszanych Szkół Muzycznych I st. w Nowym Targu. Laureat III nagrody na 4th International Young Musicians Competition Prize „Antonio Salieri” 2013 City of Legnago we Włoszech w kategorii solistów. Zdobywca II miejsca w kategorii zespołów kameralnych oraz III jako solista na 1 Concorso Internazionale di Escuzione Musicale Terranuova Bracciolini (AR) we Włoszech w 2013 r. Laureat I nagrody w International Music Festival In Memory of S.Rachmaninov in Madrid. II miejsce w kategorii zespołów kameralnych oraz III, jako solista w 6 Concorso Internazionale di Esecuzione Musicale „Giovani Musicisti” – Citta di Treviso we Włoszech. III miejsce na XIV Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Juliusza Zarębskiego Warszawa/Łomianki, II miejsce na International competition and festiwal for soloist and chamber music groups ,,Svirel” w Słoweni. Laureat III nagrody na 5th International Young Musicians Competition Prize „Antonio Salieri” 2014 City of Legnago we Włoszech w kategorii zespołów kameralnych. Zdobywca I miejsca w International Music Festival and Competition for Young Musicians „Music Seasons In Copenhagen” w Danii. Zajął III miejsce w duecie w VIII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Popradzie, II oraz III miejsce w kategorii duet w ART- DUO MUSIC FESTIVAL International Music Festival and Competition for Young Musicians ‘MUSIC SEASONS IN BERLIN’. Laureat dwóch srebrnych oraz jednej brązowej nagrody w „Svirel”-International competition and festiwal for soloists and chamber music groups w 2015r. w Słoweni. II miejsce jako solista w 6 Concorso Internazionale Giovani Musicisti Premio „Antonio Salieri’’. II miejsce w 7 Concorso Internazionale di Esecuzione Musicale “Giovani Musicisti” – Citta di Treviso. III miejsce w kategorii duet w ART- DUO MUSIC FESTIVAL International Music Festival and Competition for Young Musicians w Pradze. Laureat I nagrody jako członek Festiwalowej Orkiestry Dętej w 45.FAMA – Międzynarodowym Kampusie Artystycznym w Świnoujściu.

Uczestnik XII Międzynarodowego Kursu interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: dr Dana Rossa (Arkansas State Uniwersity w Jonesboro, USA), Nicolasa Baldeyrou (Conservatoire National Superieur de Musique de Lyon, Francja), Kiryła Rybakowa (Państwowe Konserwatorium im. P. Czjkowskiego w Moskwie, Rosja), Florent Heau (Conservatoire National Superieur de Rueil Malmaison, Francja), prof. Shirley Brill (Hohschule fur Music “Hanns Eisler” Berlin, Niemcy).

Ma na swoim koncie udział w wielu koncertach solowych, kameralnych i orkiestrowych zarówno w kraju jak i poza jego granicami. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują występy, jako solista podczas festiwali kameralno-organowych o zasięgu międzynarodowym, m. in. „Pieniny, Kultura, Sacrum” w Krościenku nad Dunajcem, Międzynarodowy Festiwal Colazza we Włoszech, Beskidzki Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa, Cysterskie Lato Muzyczne w Żarnowcu, Organy + - Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Chorzowie, Spotkania Organowe w Myślenicach.

Jest twórcą orkiestry Polish Wind Ensemble, z która wystąpił, jako solista podczas koncertu inauguracyjnego jej działalność na międzynarodowym festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej Organy Plus w Chorzowie.
Od 2014 roku pracuje, jako nauczyciel gry na klarnecie w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im Fryderyka Chopina w Nowym Targu. Od 2015 roku pełni funkcje Prezesa Zarządu Fundacji Promocji Artystycznej Pro-Clasiccal, realizując z nią wiele projektów artystycznych. Od 2016 roju pełni funkcję dyrektora Niepublicznej Szkoły Muzycznej I st. w Krościenku nad Dunajcem. W latach 2018-2019 pracował, jako Dyrektor Centrum Kultury i Promocji w Krościenku nad Dunajcem.

Karolina Zielińska - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Studia ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Jana Pilcha. Swoje umiejętności doskonaliła pod okiem takich muzyków jak: Andrzej Gliszewski, Francisco Navarro, Jochen Schorer, Vincent Houdijk, jak również podczas wielu prestiżowych kursów i warsztatów organizowanych przy międzynarodowych festiwalach: Festiwal Perkusyjny Źródła i Inspiracje, ASTAPER, European workshop for Contemporary Music.

W charakterze muzyka orkiestrowego występowała z takimi zespołami jak: Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Passionart czy Polish Wind Ensamble. Była również członkiem europejskiej orkiestry Central European Initiative Youth Orchestra (sezon artystyczny 2009/2010) oraz Orkiestry Światowych Dni Młodzieży w 2016 roku.
Występowała podczas różnych festiwali. Aktywnie uczestniczy w różnych formach kształcenia pedagogicznego ucząc młodych adeptów sztuki perkusyjnej. Bierze udział w warsztatach, seminariach i konkursach. Aranżuje dla swoich uczniów utwory na zespoły perkusyjne.

24.09. godz.10.00, kościół Matki Bożej Bolesnej, ul. Franciszka Rybnickiego 2

Koncert z cyklu „Dzieci dzieciom” w wykonaniu uczniów i absolwentów klasy organów Elżbiety Włosek-Żurawieckiej i Stanisława Pielczyka z PSM w Rybniku. Wstęp wolny

24.09. godz.19.00, Teatr Ziemi Rybnickiej, Pl. Teatralny 1

Koncert zespołu VOŁOSI. Bilety: 20 zł ulgowe, 30 zł normalne

VOŁOSI zadebiutowali w 2010 roku na Festiwalu Nowa Tradycja zdobywając wszystkie nagrody regulaminowe i pozaregulaminowe. W roku 2011 potwierdzili swój sukces, otrzymując Grand Prix Svetozar Stracina dla najlepszego utworu world music w Europie na konkursie organizowanym przez Europejską Unię Nadawców EBU. W roku 2012 pierwsza płyta zespołu znalazła się w specjalnej selekcji TOP20 World Charts Europe. Od tej pory VOŁOSI są nieprzerwanie w trasie. Koncertując na całym świecie spotykają się ze spontanicznymi reakcjami publiczności i niezwykle przychylnym głosem recenzentów. Koncerty zespołu były transmitowane przez Program II i Program III Polskiego Radia, brytyjskie radio BBC oraz niemiecką stację WDR3. VOŁOSI współpracowali m.in. z Mateuszem Pospieszalskim, Markiem Mosiem i Orkiestrą AUKSO, Adamem Klockiem, legendą gruzińskiej muzyki Niazem Diasamidze, francuskim zespołem Lo'jo, norweskim Sigrid Moldestad Trio. W roku 2016 VOŁOSI zdobyli Grand Prix Czech Music Crossroads podczas Festiwalu Colours of Ostrava. Recenzjenci zgodnie stwierdzają, że VOŁOSI wymykając się wszelkim klasyfikacjom stworzyli absolutnie oryginalny styl muzyczny. Przekraczając granice instrumentów smyczkowych tworzą muzykę na wskroś nowoczesną i atrakcyjną dla współczesnego odbiorcy - wyrastającą z karpackich korzeni, ale noszącą w sobie znamiona jazzowej improwizacji, naładowaną rockową energią, pełną niezwykle emocjonalnego przekazu. Ten fenomen sprawia, że VOŁOSI są uwielbiani zarówno przez publiczność rockowych festiwali, bywalców prestiżowych sal koncertowych, wielbicieli world music, ale i koronowane głowy.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wybierasz się na wybory 13 października?




Oddanych głosów: 1830