zamknij

Wiadomości

339 dni – tyle czasu pozostało na wymianę kopciuchów

2021-01-26, Autor: 

Wejście w życie uchwały antysmogowej zbliża się już wielkimi krokami. Do wymiany najstarszych kotłów węglowych pozostało zaledwie 339 dni. Przypominamy kto i kiedy musi wymienić swoje źródło ogrzewania. Skąd wziąć dotację, gdzie uzyskać informacje?

Reklama

Czas biegnie nieubłaganie, na wymianę najstarszych kotłów węglowych pozostał niecały rok. Z inwentaryzacji źródeł ogrzewania przeprowadzonej przez rybnicki magistrat w 2018 roku wynika, że około 14 tysięcy domów jednorodzinnych ogrzewa swoje domy kotłami na węgiel.

- Do kolejnej statystyki urząd miasta przymierza się w 2022 roku, szacujemy, że od poprzedniej inwentaryzacji rocznie mieszkańcy wymieniają około tysiąca kotłów – mówi Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Rok temu Piotr Holdenmajer wskazał, że w Rybniku może znajdować się nawet 18 tysięcy „kopciuchów”. Już wtedy zauważył, że wymiana ich wszystkich do końca 2021 roku jest niemożliwa >>Liczby nie kłamią. Rybnik nie zdąży wymienić 18 tys. kopciuchów<<

Kto i kiedy musi wymienić?

Przypomnijmy, „uchwała antysmogowa” dla województwa śląskiego wprowadza następujące terminy wymiany urządzeń grzewczych:

- do 31 grudnia 2021r. wymieniamy kotły węglowe eksploatowane dłużej niż 10 lat od daty ich produkcji lub kotły nie posiadające tablicy znamionowej.

- do 31 grudnia 2022r. wymieniamy wszystkie piece (w tym piece kaflowe) i kominki, których eksploatacja rozpoczęła się przed 1 września 2017 r. i które nie spełniają minimalnych poziomów sezonowej efektywności energetycznej i normy emisji zanieczyszczeń dla sezonowego ogrzewania pomieszczeń określonych w punkcie 1 i 2 załącznika II do Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 roku.

- do 31 grudnia 2023r. wymieniamy kotły węglowe eksploatowane od 5-10 lat od daty ich produkcji.

- do 31 grudnia 2025r. wymieniamy kotły węglowe eksploatowane poniżej 5 lat od daty ich produkcji.

- do 31 grudnia 2027r. wymieniamy kotły węglowe klasy 3 i 4 certyfikowane według normy PN-EN 303-5:2012

UWAGA: Należy zwrócić uwagę, iż w domach występują również kotły klasy 3 certyfikowane według normy PN-EN 303-5:2002 - kotły klasy 3 z lat 2002-2011, które należy wymienić do 31 grudnia 2021 lub 31 grudnia 2023 (w zależności od daty produkcji).

Osoby decydujące się na wymianę starego pieca na źródło węglowe (5 klasy) będą musiały je prawdopodobnie znowu wymienić, ponieważ projekt „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” przygotowany przez rząd Mateusza Morawieckiego, zakłada od 2030 r. wycofanie z użycia węgla w ciepłownictwie indywidulanym we wszystkich miastach na terenie Polski. To oznacza, że jeżeli w tym roku zdecydujemy się na wymianę starego kopciucha na kocioł klasy 5 to bardzo prawdopodobnym jest, że w przyszłości będziemy musieli go wymienić na inne, nie węglowe źródło ogrzewania.

Skąd wziąć dotację?

Podstawowym programem dotacyjnym dla mieszkańców domów jednorodzinnych jest rządowy program „Czyste Powietrze”. Od maja 2021 r. wprowadzono szereg ułatwień, które znacznie przyspieszyły tempo rozpatrywania wniosków. Według aktualnej wersji programu z przyznawanych na jednolitych zasadach dotacji mogą korzystać wszyscy właściciele domów jednorodzinnych (chyba że ich dochody przekraczają 100 000 zł rocznie). Olbrzymi budżet programu gwarantuje pozytywne rozpatrzenie każdego prawidłowo złożonego wniosku.

Program „Czyste Powietrze” finansuje inwestycje w domach jednorodzinnych ograniczające tzw. niską emisję i zwiększające ich efektywność energetyczną. Dofinansowanie może dotyczyć wymiany źródeł ciepła, modernizacji instalacji grzewczej, ocieplenia ścian, dachów, wymiany okien i drzwi, montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła i instalacji fotowoltaiki.

Ile można dostać pieniędzy?

Podstawowa dotacja wynosi 20 000 zł na 1 budynek mieszkalny, w przypadku zainstalowania w budynku pompy ciepła limit ten wzrasta do 25 000 zł, zaś gdy dołożymy jeszcze fotowoltaikę limit wynosi 30 000 zł na 1 budynek mieszkalny. Jeżeli chodzi o same źródła ciepła to maksymalne dofinansowania wahają się od 3 000 zł w przypadku kotła na węgiel do 20 250 zł w przypadku gruntowej pompy ciepła.

Od października 2020 r. istnieje możliwość wystąpienia o podwyższone dofinansowanie dla najuboższych gospodarstw domowych. W tym celu należy zwrócić się do OPS w Rybniku celem wydania zaświadczenia o wysokości dochodów w gospodarstwie domowym. Ustalony przez rząd limit wynosi maksymalnie 1400 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym i 1960 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

Podwyższona dotacja wynosi 32 000 zł na 1 budynek mieszkalny, w przypadku zainstalowania w fotowoltaiki limit ten wzrasta do 37 000 zł. Jeżeli chodzi o same źródła ciepła to maksymalne dofinansowania wahają się od 6 000 zł w przypadku kotła na węgiel do 27 000 zł w przypadku gruntowej pompy ciepła.

Gdzie uzyskać informacje?

Punkt konsultacyjny programu Czyste Powietrze działa w budynku „C” rybnickiego Kampusu, przy ul. Rudzkiej 13 (pok. 3.2).

Na wizytę należy jednak umówić się wcześniej telefonicznie lub smsowo: tel.: 517 664 090. strona: http://www.powietrzerybnik.pl/

Facebook: https://www.facebook.com/powietrzerybnik/

Wnioski do programu „Czyste powietrze” składa się do WFOSIGW w Katowicach. Ze szczegółami można zapoznać się tutaj https://www.wfosigw.katowice.pl/program-czyste-powietrze.html

Ulga termomodernizacyjna

Oprócz programu „Czyste powietrze” każdy właściciel/współwłaściciel domu jednorodzinnego będący podatnikiem PIT może skorzystać z tzw. ulgi termomodernizacyjnej. Jej limit wynosi 53 000 zł na jednego podatnika. W ramach ulgi rozliczamy dokładnie te same elementy, co w programie „Czyste powietrze”.

Ze szczegółami można zapoznać się tutaj https://www.podatki.gov.pl/pit/ulgi-odliczenia-i-zwolnienia/ulga-termomodernizacyjna/

Uwaga: Ulgę termomodernizacyjną można łączyć dotacją z programu „Czyste Powietrze”.

Dla budynków wielorodzinnych dotacje z miasta

Właściciele mieszkań w budynkach wielorodzinnych mogą korzystać z dotacji z budżetu Miasta Rybnika przyznawanych przez Wydział Ekologii. Dotacje obejmują wymianę źródeł ciepła i modernizację instalacji c.o.

Wysokość dotacji wynosi do 50% udokumentowanych kosztów kwalifikowanych realizacji inwestycji, nie więcej jednak niż 2 500 zł w przypadku instalacji kotła na paliwo stałe, 3 500 zł w przypadku instalacji kotła gazowego, olejowego lub LPG oraz 4 000 zł dla instalacji ogrzewania z sieci c.o. lub elektrycznego. Powyższe kwoty udzielane są w przeliczeniu na jeden lokal mieszkalny.

Również w przypadku instalacji odnawialnego źródła energii w budynku wielorodzinnym w postaci pompy ciepła lub mikroinstalacji fotowoltaicznej można uzyskać dofinansowanie w wysokości odpowiednio 20.000 lub 10.000 zł w przeliczeniu na jeden budynek mieszkalny.

Wnioski przyjmowane są do 30 września lub do wyczerpania kwoty środków finansowych przeznaczonych na ten cel.

Ze szczegółami zasad udzielania dotacji można zapoznać się na stronie internetowej https://www.rybnik.eu/dla-mieszkancow/walka-ze-smogiem/dotacje-i-ulgi pod hasłem - Regulamin przyznawania dotacji z budżetu miasta.

---

Przypominamy, akcja społeczna Karny Kopciuch to akcja pomocy obywatelom zatruwanym przez swoich sąsiadów. Zgłoszenia kopcących budynków przyjmowane są poprzez formularz na stronie www.karnykopciuch.pl.

Organizatorem akcji Karny Kopciuch jest grupa medialna tuPolska. Akcję wspierają partnerzy – firmy i organizacje ekologiczne:

Partnerami medialnymi akcji są:

Chcesz dołączyć do akcji? Napisz na adres [email protected]. Możesz też wesprzeć akcję Karny Kopciuch poprzez portal Zrzutka.pl: https://zrzutka.pl/hmzhpa

Oceń publikację: + 1 + 36 - 1 - 43

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~ 2021-01-26
    14:28:37

    50 44

    Serce i płuca bolą patrząc na taki obrazek . Nawet jak jeden z takich piecy w okolicy zostanie , to i tak czujniki czystości powietrza będą szaleć . Wymieniajcie ludzie , bo i tak was to nie minie.

  • ~Tomek_81 2021-01-26
    14:45:46

    57 45

    Niech Redakcja zrobi na głównej stronie licznik pozostałego czasu z dużymi cyframi, może do niektórych ignorantów dotrze że za niecały rok straż miejska będzie mogła za to mandaty wlepiać. I oby to robiła często i do skutku.

  • ~Artur Kluger 2021-01-26
    15:02:21

    54 11

    Już widzę te wszystkie wymienione kotły za 339 dni ,jest grubo hehe . Rozumiem że 2030 wszyscy przejdą na gaz i pompy ciepła auta elektryczne i inne ekologiczne rzeczy.

  • ~ 2021-01-26
    15:09:29

    65 8

    ciekaw jestem czy miasto dając dobry przykład, zdoła wyeliminować uciążliwe kopciuchy ze swoich zasobów
    nie sądzę, bo obecnie wymiana bazuje tylko na środkach pozyskanych z zewnątrz "Na koniec 2021 roku spośród 4469 mieszkań wymiany ogrzewania będzie wymagało jeszcze 1050" czytamy we wczorajszym artykule
    Tomek_81 jak myślisz, czy straż miejska będzie też karać prezydenta za to że nie zdołał zrobić porządku na swoim podwórku ?
    jak zwykle będą równi i równiejsi, a nakaz prawny będzie tylko dla malućkich

  • ~Tomek_81 2021-01-26
    15:18:55

    34 3

    ~pasażer
    Też o tym pomyślałem. Ma nadzieję że w swoim czasie Redakcja zada takie pytania SM. Ciekawe....

  • ~Zuzanna_M 2021-01-26
    16:36:09

    37 7

    Niczego nie wyegzekwuja, byl tak samo obowiazek podlaczenia do kanalizacji i do dnia dzisiejszego posesje nie sa podlaczone.. a konsekwencji tez nie ma
    Mozna ...mozna

  • ~Ja_2 2021-01-26
    17:33:26

    25 4

    Krótko. Jakie są konsekwencje nie wykonania założen/zaleceń/nakazów uchwały antysmogowej???

  • ~Arteks 2021-01-26
    18:35:15

    16 43

    @Zuzanna_M - gdyby podłączenie do kanalizacji nie byłoby obligatoryjne, poza smrodem z powietrza mielibyśmy też nadal smród z cieków wodnych do których nadal spływałoby szambo. Na podobnej zasadzie co dymy z chałup - bez żadnej filtracji. Bo ileż skąpych właścicieli chałup nie życzyłoby sobie kanalizacji?! Przecież to dla niektórych był "wymysł" i niepotrzebny "zbytek". A efekty?Sama zobacz jak wystarczyło kilka lat aby taki ściek jak Nacyna stał się rzeką z życiem biologicznym i chętnymi którzy przy niej biegają, spacerują czy jeżdżą na rowerze. W ustawach o ochronie środowiska brakuje podobnego rozporządzenia o obligatoryjności podłączania się do istniejących sieci ciepłowniczych czy gazowych. Efekt w postaci ograniczenia smrodu byłby zdecydowanie szybszy. @pasażer - tego nie wiemy czy prezydent zdąży czy nie, wiemy tylko, że od stycznia 2022 będzie można zgłaszać i karać właścicieli starych kopciuchów należących nie do żadnych "malućkich" (czy to słowo znane z twojego dialektu rodzinnego?), a bardzo zacofanych mieszkańców naszego regionu, którzy dziadują z powodu swojego skąpstwa.

  • ~Zuzanna_M 2021-01-26
    19:25:25

    20 3

    Arteks przyjedz do mnie zapraszam a nawet zrobie Ci kawe usiadziesz w ogrodku 30st oczywiscie na plusie bedziesz pil pyszna kawe a poczujesz perfumy 21w.(zapach fekali) zycze powodzenia walcze z problemem juz x czasu i nikt nie poczuwa sie do tego aby wyciagnac konsekwencje

  • ~Borysek 2021-01-26
    19:43:20

    37 3

    Zanim ktoś skrytykuje osoby "budujące się" które wybierają ogrzewanie ekogroszkiem to mam prośbę. Proszę się dowiedzieć o dokładną datę przyłączenia do sieci gazowej na terenie powiatu rybnickiego? Dokładną to orientacyjną np. 2 kwartał 2021- już rozumiem, że nie wrzesień 2022- bo to po prostu nie wyrwanie zęba. Jestem na etapie budowy energooszczednego domku i odpowiem że nikt osobie budującej się takiej odpowiedzi nie udzieli. Na pewno już nie pge (jakiś dziwny wniosek złozyłem ale nic "PEWNEGO" nie odpowiedzieli), na pewno nikt z dziesiątków urzędników w gminach i na pewno nikt z jasnie panujących wójtów. A ha na etapie adaptacji należy wybrać źródło ciepła - do pompy ciepła ile ktoś nam dopłaci? dopłacają tylko na wymianę gdzie po prostu często ta wymiana się nie opłaca bo wiąże się z sporym remontem. Z tym "kopciuszkiem" na ekogroszek jest tak jak z tym wróblem w garści (tani kocioł i pewny) niż z kanarkiem na dachu (niepewne przyłącze gazowe). Znam juz parę przypadków że inwestycja planowana na gaz stoi i czeka lub ludzie muszą dogrzewać butlami. ps. W naszym rejonie okres czekania na przyłącze do prądu z taurona wynosi .... 18 miesięcy. XXI wiek. Niestety ale smogu za naszego życia nie zlikwidujemy.

  • ~ 2021-01-26
    20:18:15

    12 6

    Mam nieodparte przekonanie że z egzekwowania uchwały antysmogowej nic nie będzie bo: nie zdążyliśmy, nie wiedzieliśmy, za mało czasu było, za późno się za to zabraliśmy, a to w ogóle trzeba wymieniać?, nie mamy wystarczających środków, po co to komu?, a ich Pan w ch... z tym antysmogiem (niepotrzebne skreślić).

    A potem ktoś uzna że skoro damy im mandat to nie będą mieć środków na wymianę źródła ciepła więc nie będzie mandatów tylko pouczenia. Albo nagle ktoś odkryje jak w cudowny sposób ze śmieciucha zrobić kocioł klasy 5 bez jego wynoszenia z piwnicy, nawet bez ingerencji w jego budowę :)

  • ~Bogusław Wilk 2021-01-26
    21:12:52

    24 5

    Mam piec z 2013 roku. Uchwała weszła w życie w 2017 roku. Czyli wówczas 4-letni kocioł "łapał" się - wg kryteriów w uchwale - na termin wymiany do końca 2025 roku.
    Załóżmy, że o tym zapominam i dzisiaj czytam powyższy tekst na rybnik.com. Wedle tego, co napisał Autor, mój, obecnie 8-letni piec, powinien być wymieniony do końca 2023 roku. Gdzie się podziały 2 lata?
    Wydaje mi się (jeśli się mylę, będę wdzięczny za "wyprostowanie"), że w artykule "zgubiły się" 4 lata dzielące czas obecny od czasu wejścia uchwały w życie. Brak tego zastrzeżenia sprawia, że można dojść do tak sprzecznych wniosków, jak w przypadku pieca, o którym piszę...
    Nawiasem mówiąc, moim zdaniem, nie byłoby takich interpretacyjnych zagwozdek, gdyby uchwałodawca napisał wprost, że (upraszczam) piece z lat 2013-2017 mają być wymienione do końca 2025 roku, piece z lat 2007-2012 - do końca 2023, piece z 2006 roku i starsze (bądź bez tabliczki znamionowej) - do końca 2021 roku.
    Oczywiście to moja opinia. Być może błędna, dlatego dzielę się nią w nadziei, że "uczeni w piśmie" (dura lex sed lex) mi to uświadomią, przywracając poczucie rzeczywistości...

  • ~ 2021-01-26
    22:13:47

    9 2

    @Bogusław Wilk,
    "Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 roku z następującymi wyjątkami:

    wymagania wskazane w § 4 dla instalacji, których eksploatacja rozpoczęła się przed 1 września 2017 roku będą obowiązywać:
    od 1 stycznia 2022 roku w przypadku instalacji eksploatowanych w okresie powyżej 10 lat od daty ich produkcji lub nieposiadających tabliczki znamionowej,
    od 1 stycznia 2024 roku w przypadku instalacji eksploatowanych w okresie od 5 do 10 lat od daty ich produkcji,
    od 1 stycznia 2026 roku w przypadku instalacji eksploatowanych w okresie poniżej 5 lat od daty ich produkcji,
    od 1 stycznia 2028 roku w przypadku instalacji spełniających wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń określonych dla klasy 3 lub klasy 4 według normy PN-EN 303-5:2012,"

  • ~ 2021-01-26
    22:57:13

    9 9

    No Gienek, szoruj po nowy piec, smrodziarzu

  • ~kopciuch2020 2021-01-27
    06:20:06

    18 4

    Rybnik com zredukujcie reklamy teraz nowość quiz ! Tego już po mału nie da się oglądać, trzeba mieć stalowe nerwy.
    Na miejsce tego Super quizu dajcie na pierwszej stronie licznik dni do wymiany kopciuchòw niech się smrodziarze zaczyną trochę bać.

  • ~imrahil 2021-01-27
    06:36:48

    11 7

    ~Borysek - czyli zainstalowałeś sobie węgiel w energooszczędnym domu? dlatego właśnie powinien być zakaz realizacji takich pomysłów. tłumaczenie, że gazu nie ma jest słabe. ja np. w swoim domu gazu bym nie zainstalował nawet gdyby był w okolicy, bo dom mam na tyle energooszczędny że nic poza prądem się nie opłaca. pytanie czy Twój dom jest energooszczędny chociaż w projekcie, a jeśli tak to czy Twoja ekipa budowlana go tej energooszczędności nie pozbawiła przez niechlujstwo. na ile interesowałeś się pompami ciepła? na pewno pompa nie będzie znacznie droższa w instalacji od kotła węglowego, a jeśli uwzględnisz koszt komina i większej ilości miejsca w kotłowni, to będzie tańsza. węgiel w energooszczędnym domu to kiepska sprawność i znacznie gorsze emisje niż w certyfikacie (nie ma kotłów o odpowiednio małej mocy dla nowych domów). generalnie wstyd, na szczęście za kilka lat go wymienisz, bo tak robi coraz więcej ludzi (a i takie są plany rządowe). i wtedy na pewno suma Twoich wydatków wielokrotnie przewyższy koszt pompy ciepła.

  • ~imrahil 2021-01-27
    06:38:26

    26 0

    i zgadzam się, że reklamy na tym portalu to jakiś żart, a teraz dołożyli jeszcze jakieś quizy, gdzie i tak klikam "Pomiń". nie dostaniecie pieniędzy za zasłanianie treści :)

  • ~facet1977 2021-01-27
    07:01:05

    14 7

    A co potem, jak wszyscy wymienią te śmierdzące kopciucha a dalej będzie smog .???

  • ~przykopa 2021-01-27
    09:00:56

    13 1

    @~Bogusław Wilk.
    Jest jeszcze jedna kwestia . Podana data na tabliczce znamionowej mówi o dacie produkcji. Co może się znacząco różnić od daty sprzedaży i tym bardziej daty montażu .
    Pytanie retoryczne. Arteksowe 80 letnie borsigi posiadają oprócz niemieckiej tabliczki znamionowej z czasów wojny , choćby zastępczą tabliczkę znamionową ?
    (Dyrektywa maszynowa 2006/42/WE
    obowiązuje: pracodawcę, producenta i importera). tkzw. dostosowanie do wymagań CE

  • ~ 2021-01-27
    10:43:08

    7 1

    imrahil
    przy nowym energooszczędnym domu nie pchałbym się w pompę ciepła, a pomyślał o ogrzewaniu elektrycznym, grzałkami ładującymi w taniej taryfie bufor, w porównaniu z pompą ciepła rozwiązanie ma szereg zalet: wielokrotnie tańsze i prostsze w zabudowie, odpadają coroczne przeglądy, działa praktycznie bezawaryjne, a nieco wyższe koszty eksploatacji można skompensować fotowoltaiką

  • ~ 2021-01-27
    10:51:13

    10 1

    ~Arteks
    użyty przeze mnie wyraz pochodzi z gwary uczniowskiej ( i po części nauczycielskiej) , dlatego radzę się najpierw doedukować, byś nie musiał za każdym razem robić z siebie pośmiewiska, jak będziesz chciał mi znowu "dogryść" w charakterystyczny sobie prymitywny sposób, wynikający z nieodpartej chęci zaistnienia w sieci przy braku argumentów w dyskusji

  • ~Arteks 2021-01-27
    11:13:30

    4 15

    @Bogusław - parowozy i parowce na parę z węgla wyszły z produkcji w latach 50. Czy nie naszła cię kiedykolwiek refleksja czy to normalne aby w 2013 roku w środku Europy instalować kopcący i pylący piec na węgiel? @przykopa/artefaks @pasażer/ursus - możecie bronić kopcenia, brudu, pieców pod różnymi nickami. Ślad waszego złego i antyspołecznego działania został w necie. @pasażer - używasz słów z dialektu małopolskiego, a jak ci ktoś zwróci uwagę to trochę po babsku od razu się obrażasz. ;) Super, że radzisz innym odnośnie ogrzewania prądem - a sam nie kierowałeś się rozsądkiem i zainstalowałeś piec węglowy z podajnikiem w 2017. Gańba!

    Twoje rady odnośnie ogrzewania wspaniałe, a sam jeszcze po Bogusławie zamontowałeś piec węglowy w chałupie

  • ~imrahil 2021-01-27
    12:12:54

    6 2

    ~pasażer - nie chciałem tego pisać. sam tak mam u siebie (ogrzewanie elektryczne grzałką) i uważam że to najlepsze rozwiązanie w mocno energooszczędnym domu, ale mam dom budowany już jakiś czas temu. obecnie teoretycznie nie da się wybudować domu ogrzewanego tylko prądem. takie przepisy i limit wykorzystania energii pierwotnej, gdzie przy prądzie współczynnik nakładu jest wysoki. ale można to pewnie obejść dodając jakieś solary czy kominek. w każdym razie brak gazu to żaden argument za instalacją kotła na paliwo stałe w nowym domu. co innego w starym budownictwie.

  • ~ 2021-01-27
    13:45:02

    10 0

    Arteks napisz cokolwiek z sensem, a nie tylko brednie wynikające z własnych urojeń
    czy Ty jako zakompleksiony małomiasteczkowy "światowiec" przypadkiem nie kupiłeś "apartamentu" w kilkudziesięcioletnim bloku w największym w mieście betonowym blokowisku, w pełni świadomie ogrzewanego z największego w mieście kopciucha i jeszcze się tym chwalisz przy każdej okazji
    dlatego nawet nie ma co pisać o "gańbie"
    widać mocno gryzie Cię sumienie, skoro przy każdej możliwej okazji starasz się by odwrócić od siebie "gańbę", w swych działaniach nie cofniesz się nawet przed obfitym serwowaniem własnych kłamstw

  • ~Arteks 2021-01-27
    14:02:06

    0 16

    @pasażer - większość mieszkańców naszego kontynentu mieszka w blokach więc faktycznie możesz mnie nazywać światowcem który lubi wygodę w życiu - jak inni Europejczycy. Za to węglem masowo pali się już tylko w Polsce (ze wskazaniem na Śląsk) i w paru państwach bałkańskich. Przy czym od pewnego czasu kopcąca chałupa kojarzy się z obciachem - czego pewnie masz świadomość reagując dość histerycznie na wyśmiewanie twojego stylu życia.
    Ja nie muszę się o nic martwić, a takie rzeczy które są przed tobą czyli termomodernizacja, załatwiła za mnie spółdzielnia. :) Wybrałem to miejsce bo mi się podoba - jest zielono, blisko do lasu, a przy tym wszystko na miejscu - wystarczą "nogi". :) Natomiast kto poza ostatnimi dziwakami na Śląsku montował w 2017 piec na węgiel? No powiedz? Jakiś Francuz, Duńczyk, a może Fin? Bo bloków tam co niemiara i ciągle budują się nowe. Dedykuję ci powiedzonko: tylko menele grzebią się w popiele hehehe...

  • ~ 2021-01-27
    15:21:48

    10 1

    Arteks o jakiej termomodernizacji bloku piszesz, 5 cm najtańszego styropianu po to by wyrównać powierzchnię pod pstrokaty tynk nazywasz z dumą termomodernizacją ? oszukuj się dalej,
    ja na szczęście nie muszę być skazany na łaskę spółdzielni, dzięki czemu mogłem mieć realny wpływ na to co i jak się u mnie robi, a nie cieszyć się jak Ty z narzuconej bylejakości

  • ~ 2021-01-27
    15:33:46

    8 0

    Arteks
    insynuujesz mi małopolskie pochodzenie, jakiś czas temu miało być przemyskie, pokazujesz przez to że sam się już gubisz we własnych urojeniach, jak w ten sposób będziesz się rozwijał, to wkrótce w ten sposób "zwiedzę " połowę kraju :)
    dlaczego "pytasz " mnie o wymianę kotła w 2017 roku ? ano dlatego, że jest to kolejne urojenie w zakompleksionej głowie skierowane w moim kierunku i tego typu wpisy traktujesz jako leczenie swoich małomiasteczkowych kompleksów
    Twój przypadek jest przykładem wyższości mieszkania w blokowej celi i ukazuje jakie skutki może wywołać izolacja w czterech ścianach blokowego "apartamentu"

  • ~Arteks 2021-01-27
    18:38:37

    1 7

    @pasażer - a wełna szklana jest lepsza od styropianu? Bo jeśli tak to znowu nie trafiłeś bo mój blok był ocieplany wełną i to z takich dość grubych "sztabek". No ale remont robiła profesjonalna firma która jednocześnie jest też deweloperem. Nie jesteś na nikogo skazany, a jednocześnie napisałeś niedawno, że dopiero cię czeka termomodernizacja czyli znowu jesteś w tyle za... wielką płytą. No i czeka cię masa problemów związanych ze znalezieniem solidnego wykonawcy, zakupu materiałów i pilnowanie remontu. Za blokowców robią to inni. Twoje pochodzenie zupełnie by mnie nie interesowało jak kilkunastu tysięcy innych osób które tu piszą ale skoro kiedyś fałszywie zasugerowałeś, że moi przodkowie trafili na Śląsk w bydlęcych wagonach, dlaczego wstydzisz się swojego? Tym bardziej, że nawet wyskoczy ci czasem coś z nieznanego na Śląsku dialektu? Wbrew pozorom sporo rzeczy ujawniłeś przy okazji obrony smrodu i pieców. Hitem dla mnie było to jak się chwaliłeś wymianą jednego pieca węglowego na inny. I jak walczyłeś jeszcze niedawno w komentarzach ze mną, że piec z podajnikiem to "nowoczesna technologia". Obciach do kwadratu...

  • ~facet1977 2021-01-27
    18:54:12

    4 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2021-01-27
    23:00:46

    6 1

    Arteks napisz w końcu coś z sensem, bo jakoś w Twoich wpisach trudno doszukać się treści
    wybacz, ale "dobre rady" dawane przez blokowego teoretyka jakoś mnie nie przekonują, bo swoimi wpisami udowadniasz, by nie traktować Cię poważnie
    zarzucasz mi że "fałszywie zasugerowałem" a sam sypiesz kłamstwami w moim kierunku jak z rękawa
    swojego pochodzenia się nie wstydzę, mój pradziadek walczył w Powstaniach Śląskich po polskiej stronie, za co musiał później uciekać z rodzinnych Gliwic i zamieszkał na ojcowiźnie swojej żony w Rybniku ( a dokładniej w przemysłowym Paruszowcu, który wkrótce został przyłączony do Rybnika) w miejscu gdzie moi przodkowie żyli od co najmniej połowy XIX wieku (dalej nie szukałem), także kolejne pudło, jak na detektywa amatora kiepsko Ci wyszło, a o reszcie nie chce mi się pisać, bo musiałbym się kolejny raz powtarzać , z resztą wkrótce zapewne z braku argumentów kolejny raz wyskoczysz z hasłem o moim rzekomym obcym pochodzeniu

  • ~Justyna Kaniecka 2021-01-29
    23:49:10

    0 4

    Zdecydownie popieram. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem do walki ze smogiem jest ekologiczny sposób ogrzewania. Jeśli nadal będziemy palić w kopciuchach, będziemy chorować. Zatruwamy siebie nawzajem. Zastanawiam się dlaczego tak mało mówi się o czystym powietrzu? Czyżby to było zbyt mało opłacalne niż gooorące temaciki korony i statystyk? Dlatego wszystkim zainteresowanym polecam program CzystePowietrze.eu - dzięki niemu kupiłam certyfikownany i ekologiczny kocioł polskiego producenta EEI PELLETS.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5004