Od soboty zacznie obowiązywać tzw. ustawa mandatowa zakładająca m.in. wydłużony z roku do dwóch termin obecności punktów karnych na koncie kierowcy - informuje serwis Prawo.pl. Zaostrzą się mandaty za przekroczenie prędkości i za wiele innych wykroczeń.
Podwyższone mandaty dla recydywistów drogowych, wyższe składki OC powiązane z liczbą mandatów i punktów karnych oraz wydłużony dwuletni okres obowiązywania punktów karnych - to wszystko znalazło się w uchwalonej przez parlament nowej ustawie mandatowej.
Nowelizacja przepisów zaostrza część kar za wykroczenia drogowe nawet kilkukrotnie. W nowym taryfikatorze ujętych będzie kilkanaście wykroczeń, za które kierowca dostanie 15 punktów karnych - czytamy na portalu Prawo.pl.
Od kolejnego roku Kodeks drogowy będzie przede wszystkim karał recydywistów, którzy ponownie popełniają ten sam typ wykroczenia. Otrzymają oni co najmniej dwukrotność mandatu przewidzianego w taryfikatorze. Oznacza to, że przykładowy kierowca, który wyprzedził pojazd na przejściu dla pieszych po raz pierwszy, zostanie ukarany mandatem w wysokości 1500 zł, ale jeśli znowu popełni to wykroczenie, zapłaci już 3000 zł. Podwójne mandaty będą obowiązywały w ciągu dwóch lat od prawomocnego ukarania za takie samo wykroczenie.
Nowością będzie też wydłużony z roku do dwóch termin obecności punktów karnych na koncie kierowcy. Dopiero po tym czasie będą się one automatycznie kasować. Do tego termin ten liczony będzie nie, jak dotąd, od daty wystawienia mandatu, ale od daty jego opłacenia - informuje serwis.
Jak informuje Prawo.pl, niektóre z tych przepisów wejdą w życie z pewnym opóźnieniem - na skutek potrzeby technicznego przygotowania Krajowego Systemu Informacji Policji i CEPiK. Podobne opóźnienie - do sierpnia przyszłego roku - czeka też nowelizację przepisów dającą ubezpieczycielom możliwość konstruowania składki OC w zależności od liczby punktów karnych i mandatów płaconych przez właściciela pojazdu. Otrzymają oni dostęp do danych dotyczących m.in. rodzaju wykroczeń lub przestępstw stanowiących naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz liczby i dat popełnionych przewinień.
W ustawie znalazły się też wyłączenia, które wejdą w życie z dziewięciomiesięcznym opóźnieniem:
- przepisy podwyższające dwukrotnie mandaty dla recydywistów,
- przepisy dotyczące wydłużonego czasu, po którym kasować się będą punkty karne,
- przepisy dotyczące likwidacji szkolenia redukujące liczbę punktów karnych.
Nowelizacja ustawy likwiduje też szkolenia redukujące liczbę punktów, dzięki którym kierowca może pozbyć się sześć punktów. Na wieść o tym niektóre Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego przeżyły oblężenie. Takie szkolenia, wbrew informacji niektórych mediów, będą odbywać się nadal, do połowy września.
Znowelizowana 2 grudnia 2021 roku ustawa z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z zaostrza niektóre z kar grzywny za wykroczenia drogowe.
Minimum 500 zł:
tamowanie ruchu lub utrudnianie ruchu.
Minimum 800 zł:
przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h.
Minimum 1 tys. zł:
- niestosowanie się do zakazu wyprzedzana;
- prowadzenie pojazdu nie mechanicznego (np. roweru) w stanie po użyciu alkoholu (ponad 0,2 promila w organizmie);
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 40 km/h.
Minimum 1,5 tys. zł:
- niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej;
- wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych;
- omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, ale zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
- naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych;
- prowadzenie pojazdu bez uprawnień;
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu;
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h.
Minimum 2 tys. zł:
- objeżdżanie opuszczonych zapór lub półzapór na przejeździe kolejowym;
- wjeżdżanie na przejazd, gdy opuszczanie zapór lub półzapór zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone;
- wjechanie na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych;
- wjechanie na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 60 km/h.
Minimum 2,5 tys. zł:
- prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu (powyżej 0,2 promila w organizmie) lub innego środka o podobnym działaniu;
- spowodowanie kolizji, w której narusza się czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia innej osoby;
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 70 km/h.
Minimum 8 tys. zł:
dla właściciela pojazdu za niewskazanie osoby prowadzącej, która dopuściła się złamania przepisów.
Zmiany wprowadzono także w liczeniu punktów karnych. Aktualnie maksymalna liczba punktów karnych za najcięższe wykroczenia wynosi 10 pkt. Po 17 września 2022 r. będzie to już 15 pkt. Dopuszczalne limity nie ulegną zmianie: 20 pkt dla kierowców, którzy mają prawo jazdy krócej niż rok, 24 pkt dla pozostałych kierowców.
Nową maksymalną karą 15 punktów karnych obwarowane zostały takie wykroczenia, jak:
- wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi,
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h,
- omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pieszym,
- niezatrzymanie się do kontroli i ucieczka, spowodowanie wypadku drogowego, sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym,
- niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia,
- niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu,
- nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu,
- naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
- kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego,
- kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu.
Najniższy mandat za prędkość pozostanie bez zmian - to 50 złotych. Zapłaci go kierowca, który przekroczy dopuszczalną prędkość o nie więcej niż 10 km/h. Przy wyższych przekroczeniach mandaty będą takie:
11-15 km/h - 100 zł
16-20 km/h - 200 zł
21-25 km/h - 300 zł
26-30 km/h - 400 zł
ponad 30 km/h - 800 zł
ponad 40 km/h - 1000 zł
ponad 50 km/h - 1500 zł
ponad 60 km/h - 2000 zł
ponad 70km/h - 2500 zł.
RMF24 przypomina, że choć widełki mandatowe kończą się na przekroczeniu prędkości o ponad 70 km/h, to przy większym przekroczeniu policjant może skierować wniosek do sądu, a tam kara może wynieść nawet 30 tys. złotych.
Od 1 stycznia wzrośnie też mandat za rozmowę przez telefon podczas jazdy. To 500 zł.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wykonawca ma przyjechać do Rybnika „na godzinach”? Spontaniczna akcja aktywistów. Wyłapali dzisiaj ponad 30 nutrii
28643To był umyślny wypadek. Prokuratura zamyka śledztwo ws. śmierci biznesmena z powiatu rybnickiego
16385Nowy wymiar walki o klienta, czy forma żartu? Ruchem przed nowym sklepem "kierowały"… biedronki
15160Prezydent "namaścił", rada wybrała. Dorota Masłowska wiceprezesem KMR. Jakie ma doświadczenie?
14680Chwałowice: bus zderzył się czołowo z osobówką. Jedna osoba w szpitalu
14643Były dyrektor w UM Rybnik z zarzutem o znęcanie się psychiczne i fizyczne nad sekretarką
+132 / -3PGE GiEK: była groźba przerwania wałów zalewu i uszkodzenia zapory czołowej. Komunikat spółki
+131 / -18Będzie głośno ws. Elektrowni Rybnik. Związkowcy zapowiadają manifestację
+135 / -29Poziom wody w Zalewie Rybnickim zbliża się do krytycznego. PGE GiEK będzie zrzucał do Rudy większe ilości wody
+103 / -17„Mówili, że będziemy pracowali do 2030, albo nawet 2035. Jesteśmy zaskoczeni”. Pracownicy Elektrowni Rybnik nie chcą szybszej likwidacji zakładu (zdjęcia, wideo)
+88 / -5Praca zamiast studiów. Dla młodych Polaków wyższe wykształcenie nie jest już priorytetem
26Były wiceminister: w Polsce brakuje węgla, będą kolejki. Jak z dostępem i ceną surowca? Co na to PGG?
23Prezydent "namaścił", rada wybrała. Dorota Masłowska wiceprezesem KMR. Jakie ma doświadczenie?
19Sprawa Elektrowni Rybnik na sesji Rady Miasta. Radni wystosują apel do premiera
18„Mówili, że będziemy pracowali do 2030, albo nawet 2035. Jesteśmy zaskoczeni”. Pracownicy Elektrowni Rybnik nie chcą szybszej likwidacji zakładu (zdjęcia, wideo)
16Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~kurier 2021-12-31
11:37:26
To teraz dorosłe dzieci na utrzymaniu rodziców mogą doprowadzić ich do ruiny finansowej jesli lubią wyścigi na drodze. ;) Biedni rodzice... Niektórzy zaczną teraz jeździć grzecznie jak ci co zdają egzamin na prawo jazdy
~ 2021-12-31
11:44:50
Co ten rząd wyprawia to się w głowie nie mieści wszystko 10 razy podrożało zdzierają z obywatela za co tylko idzie bez pytania z fałszywym uśmiechem na twarzy napychają swoje kieszenie , a lud ciemny myśli że tak musi być wątpię w to żeby wszyscy wyszli na ulice i zrobili z ty co trzeba bo polacy nie potrafią się zjednoczyć od kiedy sięgam pamięcią polak za polakiem nie stanął czy to u nas czy za granicą. czas pakować walizki i wracać na zachód oni zawsze byli 100 lat przed nami , może kiedyś w polsce będzie jak w europie ale pewnie ja tego nie dożyję więc szkoda w tej dziczy stracić najlepsze lata
~Arteks 2021-12-31
11:54:12
@internauta - ceny mandatów nie były zmieniane od 26 lat co jest niezrozumiałe jak się porówna wzrost zarobków czy ceny paliwa od tego czasu. To nie jest żadne zdzierstwo bo ci którzy się stosują do przepisów, nie zapłacą dodatkowo ani złotówki. Warto też aby o zmianach pamiętały darmusy które parkują auta gdzie popadnie. Nie będzie się już teraz opłacało zaoszczędzenie na abonamencie... Wreszcie nadeszły czasy kiedy politycy przestają się patyczkować z autami. Bardzo mnie to cieszy! :) Szczególnie miło słyszeć, że 1500 zł będzie za wyprzedzanie na pasach i... NIEUSTĄPIENIE PIERWSZEŃSTWA pieszemu.
~norton 2021-12-31
12:14:53
Ciekawe czy doczekam się czasów gdy immunitet parlamentarny nie będzie obejmował mandatów za wykroczenia drogowe. Niby mała rzecz a jednak.
Przepis zmuszający ustępowanie pierwszeństwa pieszym na pasach to największy debilizm jaki mogli uchwalić wybrańcy narodu. Załączony tryb nieśmiertelności i smartfon w ręce. ( co również jest wykroczeniem ale "słabo" wycenionym więc polowanie na kierowców), gadające baby przy przejściu dla pieszych - nie mające zamiaru z niego skorzystać...
~ 2021-12-31
12:51:08
Arteks - g...o prawda! PIS obiecał zrobic porządek z umowami śmieciowymi i co??? I nadal istnieją, ba powiedziałbym, że są obecnie głównie oferowane w przyjęciu się do pracy! Komu wzrosły zarobki temu wzrosły - tłuste koty mają się bardzo dobrze! w normalnych robotach zarobki wzrosły tyle co nic bo średnio o ok. 150-200zł jak ktoś zarabiał 2500zł netto to teraz zarabia 2700zł gdzie wszystko wokół podrożało kilkukrotnie i znowu podrożeje już od jutra 01.01.2022r.
Ten przepis o ustąpieniu pierwszeństwa "pieszemu wchodzącemu na przejście" - jest jednym z większych idiotyzmów jakie można było uchwalic. "Wchodzącemu" czyli - np. to co wyżej napisał ~norton - plotkary będą klachać przy przejściu nie mając zamiaru na nie wejść, ale ja jadąc o tym nie wiem jakie mają do końca zamiary i muszę się im zatrzymać po czym ponownie mogę ruszyć uradowany, że spełniłem definicję tego durnego przepisu???... To cię satysfakcjonuje?!
~Kurt_Wallander 2021-12-31
12:52:57
@ norton - Ty to pewnie ten z tych, co prawko zrobił "dziesiąt" lat temu i do kodeksu więcej nie zajrzał? Pieszy na przejsciu miał pierwszeństwo zawsze. Dopiero od niedawna ma pierwszeństwo przy wchodzeiu na pasy. A Ty masz obowiązek tak jechać i ograniczając prędkość, by nie potrącić kogoś kto właśnie wchodzi na pasy. Nadal też obowiązuje przepis o wtargnięciu na jezdnię, które nie zdejmuje odpowiedzialności z pieszego... jakoś nie zauważyłem zwiększonej ilości ścielącego się pieszego trupa przez te pół roku od wprowadzenia nowelizacji.
Ale czego chcieć, w ciągu ostatniego tygodnia więcej chodzę, jak jeżdżę. Część kierowców chyba oślepła i zgubiła rozum...
~ 2021-12-31
13:08:05
~Kurt- "Nadal też obowiązuje przepis o wtargnięciu na jezdnię, które nie zdejmuje odpowiedzialności z pieszego..." - ale mnie rozbawiłeś... Jeszcze nie spotkałem się z przypadkiem by wyegzekwowano go od pieszego, tak jak istnieje nowy przepis zabraniający z korzystania z telefonów pieszym będącym na przejściu gdzie codziennie widzę po kilka razy jak piesi są przyklejeni do smartfona będąc na przejściu. W tej sytuacji jak dotąd również nie spotkałem się by nałożono mandat na pieszego za to wykroczenie.
~Lateks 2021-12-31
13:17:57
~Kurt_Wallander logika taka jakby maszynista miał tak przejeżdżać przez przejazd kolejowy żeby przypadkiem nie uszkodzić samochodu który utknął na tym przejeździe lub po prostu na nie wjechał.
Ludzie którzy mają przyjemność z tego że narażą kogoś na utratę zdrowia to jednak mniejszość. Co nie zmienia faktu, że każdy może popełnić błąd. Problem jest taki że ten błąd pieszego jest stawiany za wzór. I potem są takie kwiatki że w Polsce najwięcej pieszych ginie na pasach.
~Kurt_Wallander 2021-12-31
14:13:39
@ Bartezz, nie udawaj ograniczonego - wtargnięcia na jezdnię na pasach w statystykach można policzyć dosłownie na palcach jednej ręki. Bo to na Tobie jako kierowcy ciąży obowiązek zachowania szczególnej ostrożności ALE pieszy też ma obowiązki jak np. rozejrzenie się przed wejściem na pasy a nie ładowanie się bez udziału mózgu na przejście - a o tym niektórzy zapominają...
Za nakładanie mandatów odpowiada policja, nie Ty - więc zostaje Ci uważanie i tyle a nie marudzenie o mitycznych ilościach ludzi ginących na przejściu, co wyegzekwowali pierwszeństwo. A to, że taki przepis jest trudno wymagalny, to inna para kaloszy.
@ Lateks: weź, co ty w ogóle porównujesz? Nie ta skala. A samemu chodząc ostatnio dużo po mieście widzę, że kierowcy pieszych nie widzą albo widzą ich w ostatnim momencie. Sam na jedym skrzyżowaniu przejechany byłbym dwa razy: za jednym i drugim razm nikt nawet nie popatrzył, czy ktoś jest w ogóle na przejściu (piszę o sytuacji, kiedy auta stoją na rondzie, nie zastawiając przejścia). Wczoraj na Zebrzydowickiej widziałem babkę w aucie, która przejechałaby kobitę na pasach - i nie, nie było to wtargnięcie.
Owszem, nie da się nic poradzić na ludzi chodzących po ulicy bez udziału mózgu, z tym, że to odsetek... a "biedni i uciśnieni" kierowcy mają problem bo ktoś "stuningował" przepisy ruchu drogowego i odświeżył "cennik usług" za przewinienia drogowe. Że punkty będą 24 miesiące na koncie? W Czechach system ma 12 punktów a co roku odczytują się 4 o ile nie dostało się żadnego punktu w ciągu roku - najpóźniej po 26 miesiacach kasują się wszystkie punkty. Wysokość składki OC powiązana z punkatmi? A proszę bardzo, skoro w UK to działa, to czemu nie u nas...
~pawlmesten 2021-12-31
14:45:32
Podoba mi się idea przekazywania informacji do ubezpieczalni o wykroczeniach. Uważam, że jeżeli jeżdżę 30 lat bez mandatu, wypadku i przejechałem ponad milion kilometrów, to powinienem płacić 5% tego co ktoś, kto myli drogę publiczną z torem wyścigowym.
~ 2021-12-31
18:39:30
Banda głupków w rządzie. Czy oni myślą że podniesienie mandatów coś zmieni? Że kierowcy nagle zaczną jeździć z myślą tluczącą się z tyłu głowy "nie przekraczaj prędkości tylko nie przekraczaj prędkości bo dostaniesz XXXX zł mandatu"? Że zaczną przestrzegać przepisów? W życiu. Wyższe mandaty uderza w porządnych obywateli którym sporadycznie zdarzy się złamać przepisy i będą chcieli je jak najszybciej zapłacić żeby nie wisiał w eterze jakiś dług. Kary powinny dotknąć patologii drogowej. Osób notorycznie łamiących przepisy. Większą karą jest świadomość nieuchronności jej zapłacenia. Konfiskata mienia, odpracowanie jej. Po drogach jeździ cała masa pijanych kierowców, kierowców bez prawa jazdy, kierowców z wyrokami i co? Robią sobie coś z tego? Oczywiście że nie bo wie że dostanie 5000 grzywny której i tak nie zapłaci bo nie ma z czego a do więzienia też nie pójdzie bo mała szkodliwość społeczna.
~Mieszkaniec_miasta 2021-12-31
19:05:32
Jak byłem malutki to w szkole uczył Pan policjant pierw popatrz w prawo w lewo i w prawo. Dziś uczą pieszy ma pierwszeństwo przed samochodem i nie musi patrzeć na drogę. Mandaty w górę ok pijaka złapią rozumiem niech płaci. Mandaty jak na zachodzie a zarobki jak na wschodzie mamy!! Jadę w niedzielę rano przez wioskę niby teren zabudowany a ani jednego ducha to dlaczego mam się wlec 50? Wiem bo dostałem taki mandat jechałem 80 km/h i jakim jestem piratem? Pirat rozumiem wyprzedza szereg aut i stwarza ryzykowne manerwy i jest królem na drodze to pirat!!! Dużo osób pożegna się z prawkiem punkty kasowane przez dwa lata. Pozdrawiam
~exx 2021-12-31
19:06:56
Minimum 500 zł: tamowanie ruchu lub utrudnianie ruchu.
No to w Rybniku jakieś 60% dzbanów za kierownicą musi płacić. Szczególnie ci którzy toczą się na luzie na zielonym.
~exx 2021-12-31
19:10:02
ARTEKS specjalnie dla ciebie. Bo ty chyba na wózku inwalidzkim jeździsz
Niemcy:
Przejścia dla pieszych wolno tworzyć jedynie w obrębie obszaru zabudowanego i nie na ulicach, na których dozwolona jest prędkość powyżej 50 km/h. Czyli inaczej pierwszeństwo piesi mają przed i na przejściach w obszarach zabudowanych i najczęściej tam, gdzie prędkość wynosi 30 m/h. Na pozostałych przejściach piesi tego pierwszeństwa nie mają!!!!!!!!!
I taki przepis popieram. Ale u władzy muszą być ludzie inteligentni.
~truman20 2022-01-01
13:03:42
~exx - nie ma sensu mu nic tłumaczyć, ten człowiek żyje zamknięty w jakimś dziwnym świecie. Kilkakrotnie na tym forum zadawałem mu pytanie odnośnie przejść dla pieszych w Polsce wg. nowych przepisów a przejść na tak wychwalanym przez niego zachodzie. Za każdym razem jak grochem o ścianę, bo on wie, że nie ma racji i kolejnymi farmazonami nie uda mu się wybrnąć.
~Arteks 2022-01-01
17:21:17
@truman20 @exx - możecie sobie pogderać i potupać nóżkami ile chcecie ale nie wymyślajcie mi od niepełnosprawnych czy odrealnionych bo to nie tylko nie jest prawdziwe ale też nietaktowne. Czy niepełnosprawny to gorszy mieszkaniec? Dla @trumana20 wszyscy którzy chcą poprawić bezpieczeństwo są źli i nie mają racji. A jednak nowe przepisy działają! 40% mniej wypadków na pasach. Warto było! @exx - a o jakim obszarze mówimy jak nie zabudowanym? Czy mi zależy aby robić pasy na autostradzie i zwalniać tam ruch? Ale w centrach miast priorytet ma mieć pieszy i tak będzie za parę lat wszędzie, także w Rybniku. To ogólnoeuropejski trend który się sprawdza. Z podwyżek za mandaty też się niezmiernie cieszę. Krok władz w dobrym kierunku. :D
~ 2022-01-01
22:30:42
Arteks - nie wierzę, że jesteś taki nieskazitelny kierowca też na pewno popełniasz gafy za kierownicą tym bardziej, że chwalisz się iż mało korzystasz z auta na rzez kolei i roweru a więc wychodzi na to od dawna, że taki niedzielny kierowca jesteś :) pamiętaj, że karma w życiu wraca prędzej czy później i może jak zarobisz taki mandat z nowej puli to wtedy już będziesz inaczej gadał.
~Arteks 2022-01-01
22:52:40
@bartezz - każdy popełnia błędy ale pieszych bardzo szanuję, zawsze im ustępowałem pierwszeństwa nawet jak mnie przepisy do tego nie zobowiązywały. Uwielbiam sytuację, że przepuszczam np. wolno idącą staruszkę, a za mną sznur aut... :P Szybko jeżdżę tylko na autostradach. Bardzo mnie cieszy to, że frajer który wyprzedza na trzeciego lub ryzykuje życiem pieszego - może liczyć już nie na mandaty symboliczne ale dotkliwe, a punktów nie będzie się tak łatwo pozbyć jak do tej pory. Szydzisz, że jestem niedzielnym kierowcą, a dla mnie to jest ogromny atut, że nie muszę codziennie dojeżdżać gdzieś autem, stać w korku, narażać swojego życia i innych. Prawdopodobieństwo otrzymania mandatu czy stłuczki też rzadsze. :DDD
~ 2022-01-01
23:49:28
Arteks - jak pracujesz w rybnickim U.M. - a w twoich wypowiedziach wiele na to wskazuje... to możesz sobie tym rowerkiem pylać, gorzej jak jakiś przedstawiciel handlowy codzienie robi 300 km i musi zdążyć do swojego klienta i czas go goni to wtedy jest przeyebayne... Z resztą o czym my gadamy w ogóle i tak tego nie zrozumiesz!
~Franek 7 2022-01-02
08:29:05
Tylko idiota przyjmie taki mandat. Pamiętajcie, że sądy nie są związane taryfikatorem i muszą badać sytuacje materialną i rodzinną obwinionego. Poza tym w przypadku odmowy idzie wniosek i pierwszym etapem jest automatyczny wyrok nakazowy. Z reguły nie więcej niż 200 zł. Od takiego wyroku przysługuje sprzeciw i on upada. Dopiero wtedy sprawa idzie na wokandę i jest normalna rozprawa. W sądzie jest także możliwa wygrana. Tak czy siak lepiej odmówić. I myśle, że taki będzie skutek tych przepisów. A dalsza konsekwencja będzie taka, że sądy się zakorkują bo kto to obrobi? Wiele spraw ma szansę się przedawnić jeśli zawalimy sądy wnioskami i rozprawami bo wykroczenie przedawnia się w ciągu dwóch lat a już dziś wiele spraw trwa prawie tyle. Polecam odmowę bo to najlepsza opcja.
~Franek 7 2022-01-02
08:33:07
Arteks ja ciebie mam naprawdę za inteligentnego gościa. Nie pisz takich bzdur bo mi burzysz moj system wartości ;)
Czy kolizje drogową ktoś powoduje celowo czy nie? Teraz mandat za kolizje ma wynosić 1500 zł. Ja rozumiem, że kwot mandatów nie podnoszono od dawna i, że należało je podnieść ale w jakimś rozsądnym wymiarze.
Moim zdaniem oczywiście w żaden sposób nie przyczyni się to do poprawy bezpieczeństwa. W żaden. Strach i panika jaka będzie na drogach spowodowana tym milicyjnym terrorem przyniesie raczej skutek odwrotny.
~truman20 2022-01-02
09:46:16
~Arteks - ja absolutnie nie mam nic przeciwko wprowadzaniu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, tylko wskazuję, że twoje porównanie naszych przepisów do zachodnich jest totalnie błędne a ty upierasz się przy swoim, widzisz tylko to co chcesz widzieć. Przepisy wprowadzono, wypadki spadły po czym od listopada znowu rosną... Zobaczymy po roku jakie będą statystyki. Z kolei idąc dalej tym tokiem rozumowania, to można w ogóle zakazać ruchu pojazdów po drogach, wtedy wypadki na przejściach zmaleją o 100%. Ja tylko mam nadzieję, że z taką zażartością jak kierowców będzie się też karało pieszych nieprzestrzegających swoich obowiązków i taryfikator mandatów w tej kwestii również powinien wzrosnąć drastycznie.
~truman20 2022-01-02
10:08:41
~Arteks - "40% mniej wypadków na pasach. Warto było!" - nie masz racji kolejny raz. Powtarzasz jak pelikan plotki.
~artefaks 2022-01-02
10:14:59
,statystyki pokazują że wtargnięcie pieszego pod pojazd to sytuacja sporadyczna". Zgadza się ,jak pieszy wtargnie pod pojazd to na kierowcy leży udowodnienie tego faktu.Najlepiej by było to było nagrane i było kilku świadków.....Pieszym warto byłoby nadać pierwszeństwo na przejazdach tramwajowych i kolejowych idąc wiadoma logika .Przeciez tam też pojazd może przepuścić pieszego....
~truman20 2022-01-02
11:11:26
A żeby jeszcze dolać oliwy do ognia, to ja bym się trochę powstrzymywał z oceną statystyk i poczekał do wiosny/lata tego roku na szczegółowe dane z podziałem na kategorie wiekowe i inne. Dane statystyczne porównywane są do roku 2019, bo wypadki od czerwca 2021 na przejściach wzrosły względem 2020 roku, ale dane nie są tak medialne, bo rosną a nie maleją. Tendencja malejąca w 2021 roku może dalej mieć pokłosie pandemii, bo ogrom grupy wiekowej, która w statystykach potrąceń na przejściach zbiera największe żniwa - czyli ludzie 50+ i 60+, dalej mało wychodzą z domów a tym bardziej po zmroku. Tak samo liczba zabitych na przejściach, najwięcej to ludzie 50+ 60+, którzy mniej wychodzą z domów, to i mniej giną na drodze. Pożyjemy, zobaczymy.
~rzyt 2022-01-02
11:23:22
Wzorem "zbrodni vatowskiej" mamy zbrodnię drogową, gdzie karany będzie właściciel za nie wskazanie kierującego.
Czyżby wypadek spowodowany na pasach był mniejszej wagi przewinieniem?
~exx 2022-01-02
12:39:27
Arteks na każdej obwodnicy rybnika są przejścia dla pieszych. Tam kierowca powinien mieć pierwszeństwo, bo chce w miarę płynnie ominąć centrum. Ale nie, bo po drugiej stronie jest wybieg dla psów i to one mają pierwszeństwo razem ze swoim właścicielem. I tak jest na każdej drodze po za centrum w tym kraju. Dlatego sądzę że to jest debilny przepis wymyślony najmniejszym wysiłkiem umysłowym.
-Wszędzie gdzie jest przejście pieszy ma pierwszeństwo, kara 1500zł.
-Następny!
Żeby takie coś wymyślić nie trzeba żadnego wykształcenia i to jest żenujące w tym kraju. Ale co się dziwić jak prawie połowa ludzi to analfabeci funkcjonalni.
~Arteks 2022-01-02
15:40:21
@truman20 - ja się upieram, że na zachodzie mają rację odnośnie swoich przepisów i stoję po stronie tych którzy przepisami ograniczają motoryzacyjną rzeźnię. Pamiętam jak się na mnie wściekałeś ignorując moje przypuszczenia, że w Polsce polityce dojrzeją do ich wprowadzenia. Myliłeś się! :P Twój upór dodatkowo jest bezzasadny bo mamy już pierwsze statystyki całkowicie obalające teorie takich aspołecznych cyników jak ty. Nie chcesz aprobować nowych przepisów - łam je i płać mandaty po 1500 zł, a jak potrącisz pieszego to głoś wszystkim wokoło, że ten przepis jest głupi i nie zamierzasz go przestrzegać - także na ławie sądowej. ;) @exx - a skąd się to bierze jak nie z tego, że piesi są bardzo często pomijani w projektowaniu dróg? Dlaczego np. na obwodnicy nie powstają kładki albo przejścia dla pieszych ze światłami? Odpowiedź jest bardzo prosta. Na auta zawsze są pieniądze, na pieszych się skąpi. Na debilnych kierowców wymyślono chytre przepisy i ja to popieram. :DDD
~Arteks 2022-01-02
15:42:10
@artefaks - bo głupich wniosków nikt nie traktuje poważnie. ;)
~truman20 2022-01-02
20:21:47
~Arteks - czasem mam wrażenie, że pisząc te swoje farmazony sikasz pod siebie z radości. Piszesz o statystykach, których nie potrafisz nawet zweryfikować, cieszysz się jak dziecko z powtarzanych bredni... Odjechałeś kolego już dawno. Patrząc na opinie innych ludzi, to w swoich bredniach jesteś sam, plus tych paru bezmyślnych polityków, którzy wprowadzili te przepisy, bo nie chcieli się wysilić myśleniem, tak jak ty z resztą, żeby poprawić bezpieczeństwo pieszych. Po najmniejszej linii oporu uprzykrzyć życie kierowcom bezmyślnie dając prawa pieszym i w żaden sposób nie polepszając infrastruktury drogowej żeby ci kierowcy mogli w pełni podporządkować się przepisom... Takie rzeczy tylko w Polsce. Coraz bardziej skłaniam się ku temu, czytając takie brednie jak twoje, że chodzi tylko o kasę i nie ma to nic wspólnego z bezpieczeństwem.
~rzyt 2022-01-03
16:47:51
Szkoda, że pieszym nie nakazano zakładać czegoś odblaskowego... Przy szarości nawet na oświetlonym przejściu pieszy zlewa się z otoczeniem.