zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

20. OFPA: rekordowa ilość uczestników w eliminacjach regionalnych

W tym roku po raz pierwszy regionalne eliminacje Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej OFPA odbyły się w sześciu miastach Polski.

Reklama

Eliminacje zorganizowane przez Fundację EDF Polska odbyły się w następujących ośrodkach:

23 stycznia Warszawa - Służewski Dom Kultury, 
24 stycznia Gdańsk - Gdański Archipelag Kultury, 
30 stycznia Kraków - Ośrodek Kultury Biblioteka Polskiej Piosenki,
31 stycznia Rybnik - Fundacji EDF Polska, 
06 lutego Wrocław - Młodzieżowy Dom Kultury Śródmieście,
07 lutego Zielona Góra - Zielonogórski Ośrodek Kultury.

>> 20. OFPA: eliminacje regionalne w sześciu miastach Polski - zobacz więcej zdjęć

Refleksje Jana Kondraka - przewodniczącego jury na temat eliminacji:

Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej w Rybniku ma już 20 lat. Dziś to jest największy, najbardziej przyjazny uczestnikom, najszerzej otwarty festiwal .Umożliwiający sprawdzenie się w formule konkursowej tym, którzy uprawiają piosenkę kabaretową, poetycką czy aktorską. Piosenkę z misją estetyczną, czasami nawet społeczną. Piosenkę wysokiej jakości tekstu, melodii i scenicznych umiejętności prezentowania. Chodzi więc o kunszt w każdym calu i wielkość artystyczną. W roku jubileuszowym festiwal przybrał formułę trzystopniową. Po raz pierwszy organizatorzy „wyszli w teren”. Przybliżyli miejsca pierwszych eliminacji do miejsca zamieszkania potencjalnych uczestników.

Miastami goszczącymi OFPA zostały Warszawa, Kraków, Gdańsk, Rybnik, Wrocław i Zielona Góra. Zgłoszeń w sumie było 235.Koncerty konkursowe trwały niekiedy po 7 godzin dziennie. Zarysowały się pewne tendencje ogólne. Zauważyliśmy dużą liczbę wykonawców znanych. Takich sprzed kilkudziesięciu lat. Takich z konkretnym „peselem”. Wrócili w szranki bo zdaje się, że nie mają co ze sobą zrobić. Zawodowa kultura przestała być źródłem utrzymania dla artystów misyjnych, a ten artysta czasem „musi, inaczej się udusi...” To piękny imperatyw. Sprawdza się. Już pierwszego dnia, w Warszawie zauważyliśmy niezwykłych autorów śpiewających. Dojrzałych ludzi ale też z dojrzałymi utworami. Wysoki poziom ustanowiony w stolicy utrzymał się w całym kraju. Z tym, że ci z Gdańska i okolic częściej używali humoru i satyry. Używali ze znakomitym skutkiem. Kraków zaimponował sprawnością organizacji eliminacji. Wyraźnie zaś rozwarstwiały się wykonania. Aktorzy zawodowi i studenci PWST dominowali. Rybnickie eliminacje zwracały uwagę przewagą nastoletnich ludzi, całkowicie dojrzałych artystycznie. Rybnik też ciekawiej dobierał repertuar. Korzystał chętniej z palety możliwości. Wrocław zaskoczył duża ilością mężczyzn sensownie śpiewających własny repertuar. Najczęściej ironiczny lub wręcz satyryczny, ściśle kabaretowy. Zielona Góra najciekawsza była w podejściu do warsztatu aktora. Poziom osób śpiewających klasykę gatunku olśniewający. Na tym tle propozycja zwykłej pieśni, wywiedzionej z tradycji rosyjskich bardów ale nasyconej gąszczem skojarzeń na modłę wręcz poetycką – wydawała się najciekawsza w ogóle.

Organizatorzy zostali wiele razy pochwaleni za przybliżenie festiwalu do ludzi w głębi Polski. Udało się też zakwalifikować do finału krajowego OFPA czterdziestkę bardzo różnorodnych osób. Powinno być ciekawie. Na pewno będzie dużo dobrej zabawy i mnóstwo wspaniałych kreacji aktorskich. Już wiadomo co trzeba w samej organizacji eliminacji poprawić w przyszłości. W dobie różnorodnych muzycznych nowinek elektronicznych w regulaminie konkursu trzeba też bardziej precyzyjnie określić definicję użycia jednego instrumentu przez akompaniatora. Ale!!! Najważniejsze, że jest dokąd zmierzać, jest z kim zmierzać i jest po co... Po palmę pierwszeństwa.

Jan Kondrak - zwycięzca ogólnopolskich Spotkań z Piosenką Kabaretową OSPA w Ostrołęce (Grand Prix), laureatem nagrody głównej Ogólnopolskich Spotkań Estradowych OSET w Rzeszowie, laureatem Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie i Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu (za tekst), dwukrotnym laureatem FAMY w Świnoujściu (za scenariusz i utwory dla Marka Dyjaka), był twórcą i szefem artystycznym Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie.

Wydał cztery pozycje fonograficzne z własnymi tekstami (Wyzwanie, Tym, co pod wiatr, Romanse ballady, Kto, co), cztery pozycje z tekstami Edwarda Stachury (Missa pagana, Tango Triste, Madame I i Madame II) oraz Kolędy przy gitarze.

Jest jednym z liderów piwnicy artystycznej Lubelska Federacja Bardów.

 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Z odmrożenia jakich usług cieszysz się najbardziej?










Oddanych głosów: 1037