zamknij

Wiadomości

Zyski i zagrożenia ze strony drogi Racibórz-Pszczyna. W czwartek ruszy debata

2018-05-14, Autor: 

Trwa budowa najdrożej inwestycji drogowej w historii naszego miasta. Gdy trasa drogi Racibórz-Pszczyna zostanie ukończona, całkowicie zmieni się ruch w Rybniku. Jakie zyski niesie ze sobą ta droga? Jakie mogą powstać zagrożenia? Już 17 maja na rybnickim kampusie odbędzie się debata.

Reklama

Debata odbędzie się w auli Uniwersytetu Ekonomicznego przy ul. Rudzkiej 13 c. Udział w całym wydarzeniu jest bezpłatny.

Warsztaty dla mieszkańców rozpoczną się o godz. 10.00 i potrwają do godz. 12.00. Otwarta dla wszystkich debata zaplanowana jest na godz. 12.30.

W debacie wezmą udział: prezydent Rybnika Piotr Kuczera, marszałek województwa Wojciech Saługa, wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer, pracownik Katedry Badań Strategicznych i Regionalnych na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, dr Krzysztof Wrana oraz ekspert ds. transportu dr Bartosz Mazur.

Jakie tematy zostaną poruszone podczas spotkania? Dowiemy się m.in. tego, jaką funkcję będzie pełnił terminal multimodalny i jakie korzyści przyniesie miastu ta inwestycja. Uczestnicy chcą odpowiedzieć też na pytania:

- Co zmieni budowa drogi Racibórz - Pszczyna? Jakie są zagrożenia?
- Jakimi atutami dobrze skomunikowany Rybnik może przyciągnąć nowych inwestorów i mieszkańców?

- Pierwsza część spotkania to warsztaty z mieszkańcami, podczas których postaramy się porozmawiać o tym, jakie jeszcze zmiany w sposobie poruszania się po mieście mieszkańcy chcieliby w najbliższym czasie wprowadzić. Jakie drogi ich zdaniem powinny jeszcze powstać, które należy pilnie remontować, gdzie budować lub poprawiać drogi rowerowe.

Zapytamy też o to, jakie mieszkańcy widzą szanse związane z budową drogi Racibórz – Pszczyna i lepszym połączeniem Rybnika z autostradą A1. Co ich zdaniem zmieni ta droga? Czy widzą zagrożenia? Jakie będą zyski. Na koniec zastanowimy się, jakimi atutami lepiej skomunikowany Rybnik może przyciągać nowych mieszkańców i inwestorów – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Ta tematyka będzie kontynuowana podczas debaty. Punktem wyjścia będą badania przeprowadzone przez firmę Kantar Millward Brown dotyczące komunikacji i oczekiwanych zmian w transporcie na terenie Rybnika. - Będziemy też mówić o nowych drogach i kluczowej inwestycji jaką jest droga Racibórz-Pszczyna. Zastanowimy się, jakie korzyści gospodarcze przyniesie ona miastu. Będziemy też rozmawiać o przyszłej perspektywie unijnej i związanych z tym planach miastach, a także o planie budowy terminala multimodalnego – dodaje Agnieszka Skupień.

- Warsztaty rozpoczną się o godz. 10.00 i potrwają do godz. 12.00.
- Otwarta dla wszystkich debata zaplanowana jest na godz. 12.30.

Oceń publikację: + 1 + 48 - 1 - 25

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (24):
  • ~madas 2018-05-14
    10:58:36

    Straty to pewnie liczą właściciele nieruchomości którzy byli zmuszeni do ich opuszczenia w zamian za zaniżone odszkodowania.

  • ~polk 2018-05-14
    11:10:03

    Czy debaty na temat zysków i zagrożeń inwestycji nie powinno się czasem robić PRZED planowaniem inwestycji?!!
    Teraz, gdy droga jest w budowie, będą się zastanawiać "jakie korzyści gospodarcze przyniesie ona miastu"? To co, podjęto decyzję budowy drogi w ciemno? Wcześniej tego nie wiedzieli?

  • ~rodzyn 2018-05-14
    11:19:00

    96 3

    chciałbym zwrócić uwagę na potrzebę przebudowy skrzyżowania w Niewiadomiu - ul. Sporotwa i Raciborska. Mowa oczywiście o drugim etapie. Jadący dalej w stronę Raciborza utkną w tym miejscu na dobre.

  • ~AndrzejAndrzej 2018-05-14
    11:22:58

    Jeżeli chodzi o warsztaty, na których mieszkańcy mogą przedstawić swoje propozycje zmian w infrastrukturze drogowej Rybnika to trochę nieprzemyślana jest godzina tego spotkania. Nie wydaje mi się, żeby ktoś brał urlop tylko po to żeby uczestniczyć w tym wydarzeniu. Co do zmian to władze Rybnika powinny przemyśleć ścieżkę rowerową na odcinku Rybnik - Przegędza, gdzie w sezonie rowerzystów jest sporo a ich poziom bezpieczeństwa pozostawia wiele do życzenia.

  • ~AndrzejAndrzej 2018-05-14
    11:37:28

    62 7

    Warto byłoby pomyśleć też o porządnym parkingu w Stanowicach przy wjeździe na autostradę A1. To na pewno zmotywowałoby jeszcze więcej kierowców do wspólnych dojazdów. Mniej samochodów = mniej smogu dla Rybnika ;).

  • ~Arteks 2018-05-14
    12:03:56

    @Andrzej - ale kto by się chciał przesiadać z auta do auta? I jaki zysk miałby z tego Rybnik??? Żaden. O wiele większy sens ma budowa parkingów przy dworcach kolejowych najbardziej obciążonej linii w naszym regionie czyli Racibórz-Rybnik-Katowice oraz Rybnik-Wodzisław-Bohumin. Odnośnie drogi rowerowej to w tym kierunku o wiele fajniej jedzie się przez las. Dobrze gdyby te leśne dukty były lekko utwardzone. Prawie modelowo zrobiono to w Suminie.

  • ~AndrzejAndrzej 2018-05-14
    12:15:17

    88 2

    @Arteks pewnie, że parkingi przy dworcach dają większą korzyść, jednak w Rybniku dojeżdżanie do Gliwic czy jeszcze gorzej Zabrza pociągiem jest niemożliwe. Żeby odpowiedzieć na pytanie komu się chce przesiadać wystarczy popatrzeć na drogę serwisową pod Tenneco w Stanowicach ile osób zostawia tam samochody "na dziko". Korzyść dla Rybnika? Zadowoleni mieszkańcy - mniejsze koszty dojazdów do pracy. A co do drogi przez las, oczywiście, że jest lepszym wyjściem, jednak rowerzyści z niego nie korzystają...

  • ~akronaut 2018-05-14
    12:36:29

    37 10

    do ~AndrzejAndrzej pora dnia i informacja z 3-dniowym wyprzedzeniem jest bardzo przemyślana

  • ~AndrzejAndrzej 2018-05-14
    13:00:50

    23 7

    @akronaut nie chciałem tego pisać wprost, ale podzielam opinię.

  • ~ 2018-05-14
    14:15:43

    52 19

    akurat rybnik na całym świecie ma już taką reklamę że wszyscy będą omijać te miasto szerokim łukiem :)

  • ~Lateks 2018-05-14
    18:03:13

    14 9

    Dyskusja na czasie... szanse że tą nową drogą będą jeździć rowerzyści i nowa komunikacja miejska. Zagrożenia droga będzie pusta bo miasto się wyludnia... teraz będzie szybciej i łatwiej...

  • ~Arteks 2018-05-14
    19:15:46

    @lateks - najpierw pomyśl, potem napisz... Katowice straciły 100 tys. mieszkańców, a ruch samochodowy jest nieporównywalnie większy niż kiedyś. A może miasta śląskie tracą mieszkańców bo przez auta stały się zbyt przytłaczające i hałaśliwe? To jest pewnego rodzaju ciekawy paradoks, że wszyscy chcą nowych dróg - ale nikt nie chce przy nich mieszkać... @przekliniak - pewnie chodzi ci o "reklamę" smogową. Ale nasze miasto potrafi też skutecznie lobbować, a jego mieszkańcy podejmować niesamowite akcje przeciwko syfiarzom. Cały region ma problem ze smogiem, a tylko nieliczni w tym Rybnik próbują z tym problemem walczyć. Propozycję zakazu palenia mułem jako pierwszy złożył prezydent Rybnika A. Fudali. :) Skarga do komisji europejskiej odnośnie jakości powietrza też powstała w Rybniku. @Andrzej - nie przekonałeś mnie. Nie spotkałem się do tej pory nigdzie w Europie z koncepcją aby budować parkingi dla aut z których inni w dalszą podróż zabierani byliby drugim autem. Dojazd autem w miejsca trudno dostępne jest zrozumiały ale po co do centrum Katowic, Rybnika czy Gliwic dojeżdżać autem skoro jest transport publiczny, a centra należą do miejsc po których najgorzej się jeździ i najczęściej trafia na korki.

  • ~ 2018-05-14
    19:50:08

    44 5

    Arteks "ale po co do centrum Katowic, Rybnika czy Gliwic dojeżdżać autem"? No właśnie! Po co więc płatne parkingi skoro nie ma sensu dojeżdżania do miasta samochodem, skoro i tak będą stały puste?
    Po to trzeba dojeżdżać, że ludzie mieszkają tam, w centrum miasta i nie chcą zostawiać samochodu bez opieki, tylko postawić pod domem.
    Parkingi powinny być darmowe dla mieszkańców Rybnika.

  • ~Arteks 2018-05-14
    20:00:33

    15 76

    @tf2 - jest możliwy pewien kompromis. Budowa 2-3 parkingów wielopoziomowych i likwidacja pozostałych. W ich miejsce utworzenie skwerów, parków lub wykorzystanie ich na inne miejskie cele. Za darmo??? Chyba oszalałeś. Wszyscy samorządowcy od lat proszą ministerstwo o uwolnienie stawek za parkowanie bo obecne bardzo niskie są powodem dla którego prywatny biznes nie buduje parkingów. Wkrótce te widełki mają być podniesione. Bezpłatne parkingi w centrach miast to jakieś utopijne szaleństwo. Równie dobrze mógłbyś zaproponować darmowe paliwo, piwo lub pieczywo... Tym bardziej, że parkowanie w centrum łączy się z wygodą i jest deficytowe. Dlaczego miało by to być za darmo? Jakaś filozofia północno-koreańska czy co?

  • ~Ola Tyszkiewicz 2018-05-14
    20:40:44

    7 16

    Madas masz racje pare groszy za teren ekologiczny 40% mniej przynajmniej wypłacili za dzialke

  • ~timnet 2018-05-14
    21:11:20

    30 20

    "Warsztaty dla mieszkańców rozpoczną się o godz. 10.00 i potrwają do godz. 12.00. Otwarta dla wszystkich debata zaplanowana jest na godz. 12.30." - to chyba nie dla mieszkańców ta debata skoro o takiej godzinie... nie pchajcie ludziom takiego kitu

  • ~ 2018-05-14
    22:10:34

    26 5

    Arteks mieszkańcy płacą podatki w Rybniku, płacą podatek paliwowy = finansują ulicę z której wydzielony jest parking, czyli de facto dodatkowa opłata za parkowanie w tej strefie jest bezprawna.
    Można żądać opłaty również za wejście do centrum, jest to równie szalone jak stwierdzenie że opłata parkingowa sprawi, że będzie więcej miejsc parkingowych. Ludzie i tak muszą tam wejść i muszą tam zaparkować. Tu chodzi o naciąganie i dojenie mieszkańców, kasa i nic poza tym. Parking wielopoziomowy poza obrzeżem centrum też ma być odpłatny - jak to uzasadnią? Chęcią wolnych miejsc? Miejsca będzie tyle samo czy będzie 3 zł za godzinę czy za darmo, bo jak ktoś musi zaparkować czy wejść w dane miejsce, to zapłaci.
    Zawsze byłem zwolennikiem bezpłatnego parkowania w wyznaczonych strefach i przeciwnikiem parkowania w miejscach do tego nieprzeznaczonych (efektu opłaty za parkowanie) i karania za tego typu działanie. W Rybniku niestety obywatel karany jest za brak bileciku a nagradzany za parkowanie na chodniku czy blokujący przejście pieszym, co SM w ogóle nie przeszkadza. Dla mnie to jest właśnie Korea Północna.

  • ~ 2018-05-15
    07:46:43

    23 7

    Arteks: "Bezpłatne parkingi w centrach miast to jakieś utopijne szaleństwo. Równie dobrze mógłbyś zaproponować darmowe paliwo, piwo lub pieczywo... Tym bardziej, że parkowanie w centrum łączy się z wygodą i jest deficytowe" - większych bzdur w życiu nikt nie napisał. Miasto, przynajmniej obecnie "łupi" mieszkańców, na czym się tylko da, a to przecież dzięki nim ma wpływy z podatków. Wiele osób dojeżdża do innych miast, bo praca w Rybniku jest nieopłacalna (chyba że w UM), dojeżdżają wspólnie, bo KOMUNIKACJĄ PUBLICZNĄ się nie dojedzie, i to dlatego potrzebne są parkingi przy drogach wyjazdowych z miasta, żeby móc pozostawiać samochody w miarę bezpiecznie, i dalej już jechać 1 samochodem, a nie w kilka. Dlatego korzysta się z uprzejmości innych, np. restauratora przy 78 , Stanowice (przy A1). Jak dotychczas, to miasto po prostu "łupi" kierowców, jak tylko może, przykładem "Niebieskie koperty" w miejscach newralgicznych nawet strategicznych, by nawet na minutę nie można było się na danym miejscu zatrzymać, za darmo, bo można "ugrać" 500 zł. Miało być lepiej, te miejsca miały służyć niepełnosprawnym, a dzięki takim zrozumieniu przez urzędników z UM, są skarbonką dla kasy miejskiej. Parkingi w centrum za darmo dla mieszkańców miasta? to nie utopia, bo nie przyjeżdżamy do centrum R. dla przyjemności, tylko żeby załatwić to, co MUSIMY. Ważne by kasa na premie była, a mieszkańcy, no cóż, to dodatek dla miasta, zbędny balast, z którym nie trzeba się liczyć, niech płacą ile się da od nich wyciągnąć, od kierowców najłatwiej. Taka polityka miejska to na krótki czas, proszę o tym pamiętać.

  • ~Arteks 2018-05-15
    09:51:18

    5 20

    @tf2 - dzięki, że to napisałeś bo faktycznie przeciętny kierowca może odnosić takie wrażenie, że wszystkie jego zobowiązania płaci w paliwie. A tymczasem miasto nie ma ŻADNEGO udziału w podatkach które są zawarte w paliwie. Wszystkie koszty jakie generują drogi: oświetlenie, odśnieżanie, naprawy, oznakowanie ponoszą samorządy z pieniędzy wszystkich podatników. Nie wiem czy wiesz ale największa inwestycja drogowa w historii miasta jest finansowana ze środków unijnych, miejskich i kredytów. Nie ma w niej udziału z kosztów paliwa. Z kosztów paliwa są budowane drogi krajowe i autostrady. Opłaty parkingowe to jeden z nielicznych zysków jakie miasto ma z aut. Ale niestety jest on niewielki bo jak sam zauważyłeś, wielu kierowców unika opłat stawiając auta na chodnikach. Zepsute parkomaty w wielu punktach też w tym nie pomagają. Czy nadal uważasz, że miasto powinno zrezygnować z ostatniej formy zarabiania na utrzymanie dróg i parkingów? @boxer - powiedz to tym rzeszom kierowcom którzy dojeżdżają do Rybnika z połowy województwa, że praca tutaj jest nieopłacalna. Ja bym chciał aby dojeżdżających do Rybnika było mniej ale niestety... rano wjazdy do Rybnika są zablokowane prawie z wszystkich kierunków i na pewno nie jest to tranzyt bo są alternatywne drogi np. A1. 2,00-2,50 zł za godzinę to według ciebie łupienie kierowców? Przecież to są grosze... Tak samo jak abonament miesięczny za 70 zł. Jak możesz mówić w tym kontekście o jakichś premiach dla urzędników z tych "grosików" skoro miasto tylko w tym na koszty związane z utrzymaniem dróg wyda 20 mln zł!!! Jeśli ktoś chce dojeżdżać z kimś innym autem - niech kierowca po niego przyjedzie. Nie wymagajcie jakichś nieuzasadnionych i absurdalnych inwestycji w sytuacji kiedy mamy już i tak zapchane drogi. Trzeba myśleć jak zmniejszać ilość aut w mieście, a nie zwiększać. Gdyby opłaty parkingowe były wyższe działałoby to motywująco na kierowców. Udałoby się wyeliminować część z nich z centrów miast. No i poprawiono by jakąś równowagę wpływów i wydatków bo teraz zdecydowanie za dużo wydajemy na auta i drogi - otrzymując w zamian grosze, spaliny i hałas.

  • ~ 2018-05-15
    12:06:16

    7 2

    Kol. Arteks: "Trzeba myśleć jak zmniejszać ilość aut w mieście, a nie zwiększać" - to szybko można załatwić, wystarczy jedna uchwała, i centrum może być zamknięte dla samochodów, ale też wpływów do kasy miejskiej będzie mniej, prawda?

  • ~Lateks 2018-05-15
    13:18:57

    5 4

    Arteks jeżeli ktoś pracuje w centrum i zarabiając 12zł za godzinę ma płacić 3zł za godzinę to chyba by musiał zmysły stracić. Ale ty mieszkając w króliczoku tego nie chcesz płacić. A nikt z samochodu nie zrezygnuje bo inaczej nie dojedzie do pracy...

  • ~Arteks 2018-05-15
    13:34:57

    3 10

    @boxer - nie trzeba całkowicie zamykać centrum ale z pewnością dobrze jest ograniczać w nim ruch. To powie ci każdy współczesny urbanista. Zresztą sam zobacz jak teraz wygląda wyłączony z ruchu pl. JP II w Rybniku lub 3 Maja czy Mariacka w Katowicach - prawda, że funkcjonują o wiele lepiej bez aut niż z autami? Katowice pozbyły się aut z kilku ulic w mieście i mieszkańcy tego miasta to chwalą. @lateks - człowieku, rzucasz się, a w ogóle nie myślisz nad tym co piszesz (który to już przykład?). Przecież mieszkańcy centrum też płacą za parkowanie kupując abonamenty. A ktoś kto pracuje w centrum i nie chce zrezygnować z auta, nie płaci 3 zł za godzinę (tyle to nie płaci nawet ten kto zostawia auto tylko na 1 godzinę bo opłaty w centrum wynoszą 2-2,50 zł) tylko 70 zł na miesiąc. Co licząc 8 godzin pracy przez 5 dni w tygodniu daje śmiesznie niską kwotę 0,43 zł za godzinę. A przecież ktoś przez 8 godzin zagraca swoim autem kilka metrów cennej powierzchni centrum miasta. Dlatego w pierwszej kolejności powinny podrożeć abonamenty dla dojeżdżających - przynajmniej dwukrotnie tak aby miasto coś z nich miało. Jeśli rzeczywiście nie chcą przesiąść się do transportu publicznego - niech bulą za to. A ty naucz się liczyć, popytaj, posprawdzaj, a potem się wypowiadaj i atakuj innych, a nie na odwrót bo się dyskredytujesz i ośmieszasz.

  • ~ 2018-05-16
    08:02:22

    4 2

    ~Arteks 2018-05-15 13:34:57
    osobiście również uważam, że centrum powinno być wolne od samochodów, atrakcyjne i bezpieczne dla spacerujących. Nie sądzę, by mieszkając w Rybniku, była potrzeba przyjeżdżania do pracy w centrum Rybnika samochodem, dla mnie to bez sensu. Ale też muszą być miejsca postojowe (podobnie jak przed dworcem kolejowym) na kilkuminutowe zatrzymanie się w celu np. złożenia pisma w UM, US, wypłaty pieniędzy z bankomatu, odebrania przesyłki, nadania paczki (często ciężkiej) i nie może być tak, że wszystkie strategiczne takie miejsca UM wykorzystuje "jak wpłatomat". Szkoda również, że przy ładnie zrobionym centrum dla pieszych nikt nie pomyślał o spacerujących z pieskami, które muszą "podlewać" betony. Powinny być co jakieś kilkanaście metrów (nie znam sie na tym, ale w Rybniku jest oddział Zw.Kynologicznego w Polsce) ekologiczne dla nich miejsca do załatwiania swoich potrzeb (mam na myśli siku), np. kostki ze słomy, wymieniane codziennie.

  • ~Arteks 2018-05-16
    08:59:26

    5 7

    @boxer - jestem w stanie zgodzić się z tobą z wszystkim za wyjątkiem tego, że miasto traktuje kogoś jak "wpłatomat". Musi to robić bo gdyby tego nie było - mielibyśmy w centrum kompletny chaos i totalny brak miejsc parkingowych. A tak ludzie mają jednak jakąś motywację i nie stoją na płatnym zbyt długo, wielu wybiera inny środek transportu, a nawet rower. Opłaty parkingowe nie tylko muszą być, ale powinny co jakiś czas iść w górę. Niestety ale to co piszesz na początku czyli centrum atrakcyjne, spokojne i sympatyczne nie jest możliwe do zrealizowania bez uporządkowania kwestii indywidualnego ruchu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319