zamknij

Wiadomości

Związki zawodowe: będzie strajk w szpitalu!

2020-02-06, Autor: 

Związki zawodowe działające przy Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym nr 3 zapowiedziały (na razie) jednodniowy strajk. Lekarze i inni pracownicy mają 13 lutego odstąpić od wykonywanych czynności. Rzecz rozbija się o pieniądze.

Reklama

Ta sprawa ciągnie się już sierpnia 2018 roku. Przypomnijmy, wtedy to rozpoczęła się akcja protestacyjna. Pracownicy lecznicy żądali wyższych pensji. Zapowiadali też, że jeżeli dyrekcja nie przychyli się do ich postulatów, w szpitalu wybuchnie strajk >>Protest w WSS nr 3. Pracownicy żądają podwyżek<<

Jak zapowiadali, tak też zrobili. Setki osób postanowiło w październiku wyjść na ulicę i protestować. Byliśmy wtedy przed rybnickim szpitalem. Zobaczcie nagrany materiał live >>Rybnik: pracownicy szpitala wyszli na ulice (wideo)<<

Kilka dni później po proteście udało się nawiązać częściowe porozumienie. Strony nie doszły jednak do kompromisu co do kwestii finansowej >>WSS nr 3: jest częściowe porozumienie stron<<

Rozmowy nadal są kontynuowane, choć znów będą zaostrzone. Związkowcy wydali dzisiaj komunikat:

Informujemy, iż Zarządy Wspólnej Reprezentacji Związkowej podjęły jednomyślnie Uchwałę o odwieszeniu akcji protestacyjno strajkowej. W dniu 13 lutego 2020 r. od godz. 7.00 do godz. 19.00 będzie przeprowadzony jednodniowy strajk. O dalszych działaniach będziemy informować na bieżąco.

Chodzi oczywiście o pieniądze. Jak mówi nam Piotr Rajman, przewodniczący szpitalnej „Solidarności” szpital co prawda realizuje postulat podwyżki 800 złotych na pracownika, ale była mowa o 1200 złotych.

- Rozłożyliśmy podwyżkę na 3 raty. Było 500 złotych, potem 300, zostało 400 zł podwyżki. Jesteśmy w stanie odstąpić od tej kwoty pod warunkiem, że w roku wzrostu wynagrodzenia minimalnego pensje wzrosną o daną kwotę. To dotyczyłoby wszystkich pracowników szpitala – tłumaczy Piotr Rajman.

Nie udało się dojść do porozumienia.

- Pani dyrektor jest nieugięta. Nie będziemy robić strajku ciągłego. Dajemy natomiast sygnał, że ludzie mają tego dość, są zdeterminowani. Zarówno szpital, jak organ prowadzący i NFZ mieli czas się przygotować na to. Nie mamy innego wyjścia. Będziemy się starali, by strajk nie uderzył w pacjentów – mówi Piotr Rajman.

Jak dodaje, 13 lutego w sali konferencyjnej przyjdą pracownicy, podpiszą listę i będą siedzieć w środku. Do akcji włączyły się wszystkie związki zawodowe przy szpitalu. Rozmowy były też prowadzone ze Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych.

- Są gotowe do współpracy. W sumie akcja dotyczy około 1300 osób. Strajk czy akcje protestacyjne są dynamiczne. Jak ludzie będą chcieli wyjść na ulicę, to proszę bardzo – słyszymy.

Piotr Rajman zapowiada, że tego dnia nie będą przeprowadzane zaplanowane zabiegi. Będą za to wykonywane zabiegi w przypadkach zagrożenia życia, czy stanach ostrych.

- To, co można przesunąć, to się przesunie. Pracodawca ma czas zorganizować pracę szpitala – kończy nasz rozmówca.

Co na to szpital w Rybniku? Michał Sieroń, rzecznik WSS nr 3 potwierdza, że podczas ostatnich rozmów z drugą stroną padła propozycja rozłożenia podwyżki o kwotę wzrostu płacy minimalnej. Nie krył też zdziwienia ruchem związkowców.

- Podczas rozmów nie padł temat strajków, nie mówiono o żadnych terminach, kiedy to ma nastąpić. Na razie ciężko ustosunkować się do deklaracji strony związkowej. Osobiście nie widziałem ich pisma z informacją o strajku – wyjaśnia.

Do tematu będziemy wracali.

Oceń publikację: + 1 + 40 - 1 - 74

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~ 2020-02-06
    12:15:53

    Znowu się zaczyna , wybory idą to trzeba trochę zamętu zrobić . Może się trochę uda wytargować. Zwolnić paru najbardziej leniwych i się uspokoją . 1200 zł podwyżki ! nich próbują tyle wytargować u prywaciarza . Zaraz z torbami pójdą .

  • ~sympatykrybnika 2020-02-06
    12:36:52

    80 68

    Skutki wyższej pensji minimalnej:
    • Inflacja eksploduje i za towary i usługi zapłacimy więcej;
    • Firmy zaczną uciekać z wynagrodzeniami w szarą strefę;
    • Samorządy, szkoły i szpitale będą sobie z trudem z tym radzić.

    Na zapowiadaną podwyżkę płacy minimalnej z niepokojem patrzą dyrektorzy szpitali. Koszty wynagrodzeń to główna pozycja w budżetach szpitalnych. – A liczba pracowników zatrudnionych w szpitalach zarabiających pensję minimalną jest bardzo duża. To m.in. personel sprzątający, kierowcy ambulansów, sekretarki medyczne, personel kuchenny, część personelu technicznego, ale także ochrona – wylicza Krzysztofa Żochowski, dyrektor garwolińskiego szpitala. Kiedy w 2017 r. została podniesiona płaca minimalna, był to początek problemów finansowych placówek medycznych. Obecnie zadłużenie szpitali jest najwyższe od lat.

    To już nie jest ekonomika, to już PiSonomika!!!
    Trzeba z tym walczyć!!!
    Popieram szpitalne związki zawodowe!!!

  • ~Jan R. 2020-02-06
    13:12:53

    65 41

    To pokłosie 500+. Pokazano jak można wydawać z z państwowej kasy miliardy dla jednych to budżetówka się odzywa. Ciekawe kto dopłaca do prywatnych szpitali i klinik?

  • ~ 2020-02-06
    14:23:44

    73 96

    do Jasia - tego biadolenia, że wszystkiemu jest winne 500+ już nie można słuchać. Masz dzieci? masz rodzinę? czy jeszcze chodzisz do zawodówki? Cała Europa wspomaga dzieci i rodziny, a z tego Polska jeszcze najmniej. W Niemczech np. rodzina 4 osobowa bezrobotnych dostaje 2000 euro netto miesięcznie, ciekaw jestem ile polskich rodzin ma takie dochody?

  • ~ 2020-02-06
    14:28:30

    67 74

    do sympatyka Rybnika - już 5 rok straszysz nas kryzysem, drugą Grecją, upadkiem, ba nawet kryzysem jak w Wenezueli. A tu nic z tego. PKB dalej 4%. Nawet budżet 2020r. będzie bez deficytu. PO nawet nie widziała co to jest, bo "piniendzy" nie ma i nie będzie.

  • ~trzynasty 2020-02-06
    14:46:25

    66 67

    ~Trop leminga
    Dobrze, że napisałeś, że chodzi o bezrobotnych w Niemczech, u nas 500+ dostają również darmozjady, i to niemało. A strajk w szpitalu popieram. 10.05.2020 - DudaExit - pamiętajmy!

  • ~ 2020-02-06
    14:53:14

    34 60

    do 13 - nie wiem co chciałeś napisać, ale potwierdziłeś, że u nas także dostają świadczenia socjalne jak i w Niemczech także. I pamiętaj Prezydent dr Andrzej Duda for ever!!!

  • ~mi zu 2020-02-06
    15:14:30

    62 53

    Lepiej do pracy by się wzięli! Ciągle nienasyceni. A do tego szpitala wejść się nie da, ( w innych zresztą podobnie), co dopiero być pacjentem. Traktują ludzi jak śmieci, popychadła, winnych że zachciało im się chorować. A jeszcze za to żądają królewskich pensji. Żenujące.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-06
    15:42:42

    47 17

    ~Trop leminga napisz: „Drodzy pracownicy szpitala nie strajkujcie. Wasze słuszne postulaty płacowe zostaną spełnione, bo przecież PKB dalej 4% i nawet budżet 2020 r. będzie bez deficytu.”

  • ~ 2020-02-06
    16:45:23

    25 51

    Sympatyk - przeszkadza ci , ze budżet będzie bez deficytu ? że płaca minimalna rośnie ? no towarzyszu wy to juz do władzy nie wrócicie , bo za was i budżet był z deficytem , ludzie kasy nie mieli a pieniędzy i tak na nic nie było . Bo przecież lemingi kreciły lody ...ale to se już ne wrati :)

  • ~Ronald Pawlas 2020-02-06
    18:17:11

    70 15

    Zawsze gdy miałem potrzebę skorzystania z usług naszego szpitala z różnymi urazami nigdy nie mogłem narzekać na opiekę medyczna. Wiadomo że czasem trzeba swoje odczekać, rejestracja do specjalistów to trochę twór przestarzałego systemu ale działa i moim zdaniem sprawnie i szybko. Porodówka gdy moja żona rodziła 3 dzieci to ani razu nie było niczego co mógł bym podać dyskusji. Może poprostu ludzie jak idą prywatnie i dają pieniądz to czują się lepiej niż w tych Państwowych lecznicach. To że personel żąda podwyżki to ich święte prawo nikt im tego bez rozszeczenia z góry nie da.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-06
    18:56:35

    15 10

    ~zak – zgoda, że to se już ne wrati i nie chcę żeby „se wratiło”. Chcę aby budżet był z deficytu. Chcę gospodarki intensywnej, a nie ekstensywnej. W każdej z nich może być budżet zrównoważony. Gospodarka intensywna, to taka, w której wzrost uzyskiwany jest przede wszystkim przez:
    • wzrost wydajności pracy
    • oszczędzanie surowców
    • modernizacje istniejących fabryk lub zastępowanie starych nowocześniejszymi
    • rozwój nowych technologii dzięki wysokim nakładom na naukę
    • większe w porównaniu do gospodarki ekstensywnej nakłady pieniędzy(kapitału)
    Typowym przykładem gospodarek intensywnych są gospodarki Stanów Zjednoczonych oraz Japonii.
    Przeciwstawieniem gospodarki intensywnej jest gospodarka ekstensywna, w której wzrost jest osiągany dzięki zwiększaniu liczby fabryk, uprawianego areału, liczby pracowników, ilości zużywanych surowców, ale bez zwiększenia wydajności pracy.
    Transfery społeczne jak i płaca minimalna, to jest konsumpcja wzrostu gospodarczego, a nie inwestowanie tego wzrostu w nowoczesność i innowacje.

  • ~sympatykrybnika 2020-02-06
    18:58:43

    9 8

    Przepraszam literówka: ~zak – zgoda, że to se już ne wrati i nie chcę żeby „se wratiło”. Chcę aby budżet był BEZ deficytu.

  • ~Barakuda 2020-02-06
    20:23:50

    27 22

    Strajk? Ło matko przecież w TVPiS mówią, że jesteśmy we wszystkim najlepsi i wszyscy nam zazdroszczą. A Pan marszałek Terlecki z PiSuaru powiedział nawet, że służbę zdrowia mamy najlepszą w UE...

  • ~Piotr Czaja 2020-02-06
    21:01:43

    15 18

    Barakuda- TV PiS .Przecież to jest tuba rządzących.Orwell pisząc "Folwark Zwierzęcy"nie przewidział,że stadem żarłocznych świń może rządzić może rządzić stary kaczor.

  • ~Barakuda 2020-02-06
    21:31:24

    14 19

    Gdyby tak zamiast przeznaczać 2 mld PLN na propagandę w TVPiS przeznaczyć na dofinansowanie upadającej służby zdrowia to byłoby na podwyżki i oddłużanie szpitali ale dla PiSu ważniejsze jest okłamywanie ludzi niż ich zdrowie. Oni chcą dotrwać w ciszy do wyborów prezydenckich a później dokończą dewastować kraj. Zniszczą niezależne media i już będziemy mieli prawdziwą pełną Białoruś... Obudź się narodzie...

  • ~Piotr Czaja 2020-02-06
    21:38:49

    8 9

    Trop lyminga-Adrian- Newer again!

  • ~ 2020-02-06
    21:43:32

    13 15

    Kolego Barakuda cyt:"Zniszczą niezależne media i już będziemy mieli prawdziwą pełną Białoruś " czytaj zniszczą TVN i GW . Gdyby tych niemieckich tub propagandowych w Polsce nie było ludzie byliby o dużo spokojniejsi i szpitali dla nerwowo chorych pewnie nie trzeba by było .Przesunęło by się kasę i oddłużyło ;) TVN robi ludziom wodę z mozgów a ty i tobie podobni to łykacie .

  • ~Boża 2020-02-06
    23:26:01

    27 6

    Ranking Szpitali CJM - WSS3 Rybnik:
    (rok - miejsce w rankingu/łączna liczba punktów/Zarządzanie/Jakość opieki/Opieka medyczna)
    2019 - 68/770/200/205/365
    2018 - 50/782/226/175/380
    2017 - 41/823/260/223/339
    2016 - 54/818/260/220/337


    Jak widać powyżej odkąd pojawiła się w WSS3 fryzjerka i zaczeła zwalniać wartościowych pracowników to Szpital spada w rankingu. 2019 najgorszy wynik od 4 lat i co ciekawe najbardziej spada w kategorii zarządzanie. Ale co się dziwić, jak się poniewiera dobrymi pracownikami a zatrudnia własnych miernych ale wiernych przydupasów to tak to potem wygląda.

    Generalnie pracownicy szpitala są dla fryzjerki NIKIM, co najwyżej zasobem do orania w celu osiągnięcia dodatniego wyniku finansowego tak żeby mogła zgarnąć 30 kilka tysięcy premii rocznej.

  • ~Barakuda 2020-02-07
    06:29:16

    14 10

    Solidarność to dziś żółty związek zawodowy, podporządkowany władzy. Przynosi wstyd ruchowi związkowemu! Czas wyprowadzić sztandar!

  • ~Barakuda 2020-02-07
    06:39:20

    14 12

    Kolego Zak gdyby nie partyjna propaganda w TVP to PiS miałby w ostatnich wyborach max 15% i nie mieli byśmy dziś wielu problemów, które stworzył PiS i dziś bohatersko z nimi walczy. I jeśli ty chcesz powiedzieć, że to nie TVPIS robi ludziom wodę z mózgu to masz nas za idiotów. Na szczęście TVN jest w rękach koncernu z USA i jeśli tylko zechca6ruszyc niezależne media to ich Trump wciągnie nosem i wypluje...

  • ~Boża 2020-02-07
    07:11:31

    23 5

    A tu aktualny przykład jak fryzjerka jawnie łamie prawo pracy - zamiast zatrudniać sanitariuszy i kierowców na umowę o pracę to chce kupić ich usługi w ramach innej umowy cywilnoprawnej.

    Świadczenie usług przez sanitariuszy noszowych oraz kierowców samochodu uprzywilejowanego (zamówienie nr DK-3201-PN/ 104-2019)
    http://www.szpital.rybnik.pl/pl/pages/zamowienia-publiczne

    Ciekawe co na to Solidarności i inne związki zawodowe działające w szpitalu?
    Ciekawe czy poinformują PIP?!?!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5066