zamknij

Wiadomości

Żory pierwsze w Polsce wprowadzą bezpłatną komunikację autobusową

2013-03-28, Autor: 
Prezydent Żor, Waldemar Socha poinformował dziś, że miasto chce wprowadzić bezpłatną komunikację miejską dla wszystkich mieszkańców. Taką decyzję uzasadnił względami społecznymi i ekologicznymi.

Reklama

Analiza kosztów komunikacji miejskiej przez ostatnie 10 lat pokazała, że systematycznie spada liczba pasażerów, co skutkuje podwyżkami cen biletów. Pociąga to za sobą wzrost dopłat z budżetu gminy do komunikacji. Obecnie stanowi ok. 72 proc. kosztów przewoźnika. Wzrost cen biletów w jeszcze większym stopniu ogranicza liczbę korzystających z komunikacji i błędne koło się zamyka.

Z komunikacji miejskiej korzystają przede wszystkim dzieci i młodzież oraz osoby starsze i niezamożne. - W wielu rodzinach, szczególnie wielodzietnych, wydatki na transport stanowią poważną pozycję w rodzinnych budżetach. Biorąc pod uwagę względy społeczne, ale również ekologiczne, postanowiliśmy wprowadzić w Żorach bezpłatną komunikację miejską dla wszystkich mieszkańców. Chcemy wyrównywać szanse dostępu do edukacji, kultury, sportu i rekreacji, poprawić dostępność miejsc pracy wszystkim dzielnicom, a równocześnie zachęcić też do zamieszkania w naszym mieście - tłumaczył prezydent Żor, Waldemar Socha.

Wyraził również nadzieję, że dzięki temu rozwiązaniu wielu mieszkańców przesiądzie się z prywatnych samochodów do autobusów. Jak ta decyzja wpłynie jednak na wydatki miasta? Aktualnie gmina dopłaca rocznie do przewozów realizowanych przez MZK 2,4 mln zł rocznie. - Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów niewiele zwiększy nasze wydatki na komunikację miejską, bo do 3,3 mln zł. Nie jest to jakaś szczególnie duża kwota - podkreślał prezydent.

I jak dodał, takie rozwiązanie nie byłoby możliwe, gdyby - tak jak w wielu dużych miastach -  system transportu miejskiego był rozbudowany i kosztowny. - Specyfika Żor sprawia, że mamy bardzo tanią komunikację.

Czytaj więcej na temat bezpłatnej komunikacji w Żorach.

Oceń publikację: + 1 + 40 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (58):
  • ~Ksenopita 2013-03-28
    18:22:28

    3 0

    Pierwszy napisałem tego niusa... na forum ;) God safe the Socha. Socha zlikwidował Straż Miejską a teraz bilety na autobusy. Socha na prezydenta Rybnik!a :)

  • ~qwerty 2013-03-28
    18:26:17

    2 0

    Arteks juz narobil w stringi, bo to tak znienawidzone przez niego miasto nie dosc, ze preznei sie rozwija niz Rybnik, szybciej przybywa mu miejsc pracy, ze srednia pensja niedlugo dogoni Rybnik, to jeszcze wprowadzaja autobusy za free - cos, czego Arteks tak bardzo pragnie na calym swiecie. Ciekawe kiedy ten zagorzaly fan i piesek Fudalego odszczeka wszyskie rzygi, ktore wyplul na Zory.

  • ~charlie 2013-03-28
    18:38:56

    0 1

    Dlaczego ktoś kto nie ma zamiaru jeździć autobusami ma płacić komuś za to żeby tamten mógł... Kolejny debilny pomysł, no ale jak się ma społeczeństwo leni, socjalistów to nie dziwne, że z całej Polski poleje się fala braw i pochlebstw...

  • ~charlie 2013-03-28
    18:42:48

    0 1

    P.S nie ma czegoś takiego jak DARMOWA komunikacja. Każdy za to zapłaci w podatkach (każdy Żorzanin rzecz jasna)

  • ~WENUS 2013-03-28
    18:50:52

    0 0

    Znajoma z Żor wyklachała, że Sosze dziecię powiła jego młoda żona i chyba w ten sposób wyraził swoją radość.

  • ~ 2013-03-28
    19:18:55

    1 0

    Teraz czas na Rybnik! Nie widzę żadnego argumentu przeciwko temu aby Rybnik nie postąpił tak samo. To genialny pomysł na pozbycie się korków w mieście, likwidację smogu oraz stworzenie miasta przyjaznym mieszkańcom. Duuuuużo tańszy sposób niż inwestowanie w bliboardy reklamowe czy ogólnopolskie reklamy miasta itd.

  • ~ssij banana 2013-03-28
    19:24:09

    0 0

    Fudali zawstydzi całe Żory i całą Polskę i podniesie ceny biletów o 100% ;]

  • ~Maniak 2013-03-28
    20:09:53

    0 0

    - Naszym strategicznym celem jest miasto przyjazne mieszkańcom. Do bardzo dobrego systemu komunikacji drogowej, zapewnienia miejsc w przedszkolach publicznych wszystkim chętnym, rozbudowy infrastruktury kultury i rekreacji, tworzenia nowych miejsc pracy, dokładamy komfort bezpłatnego transportu miejskiego - zaznaczyła Ujma. A strategicznym celem rybnika jest co ? Zarzniecie miasta i wydymanie jego mieszkancow. Swietne decyzje, swietnego prezydenta.

  • ~qwerty 2013-03-28
    20:26:27

    0 0

    charlie01: jak kazdy wyznawca UPR jestes krotkowzroczny i nie ogarniasz tzw. "big picture". Ty, jesli chcesz po miescie poruszac sie samochodem, rowniez czerpiesz korzysci z tego, ze z Twoich podatkow zlozyles sie na darmowa komunikacje miejska. Poniewaz dzieki temu czesc ludzi rzeczywiscie przesiadla sie z auta do autobusu i stoisz dzieki temu w mniejszych korkach. Polecam rozwazanie wszytkich sytuacji ze wszystkich mozliwych perspektyw - to naprawde nie jest takie trudne. Wystarczy uzyc mozgu. Poza tym te kilkaset tysiecy roznicy to malutka kropelka w budzecie, wiec tak strasznie to z tych Twoich 40% PIT, ktory idzie do budzetu miasta by nie zabrali, gdybys mieszkal w Zorach.

  • ~Krzycho21 2013-03-28
    20:32:38

    0 0

    Widać, że prezydent Socha ma głowę na karku. Pomysł od dawna miałem w głowie a prezydent Socha działa! Ma rację, lepiej dołożyć trochę "grosza" a ludzie będą zadowoleni, realnie każdy kierowca osobówki rozważy opcje darmowego dojazdu, poprawi się stan środowiska, komunikacja odżyje a dodatkowo prezydent uzyska rozgłos w całym kraju. Nie rozumiem dofinansowań do komunikacji skoro nie jeden prywatny przewoźnik dorobiłby się na tym fortuny. Nigdy nie zrozumiem faktu, że trzeba dopłacać do komunikacji w tak zurbanizowanych regionach. Socha 3razy TAK!

  • ~werkk 2013-03-28
    20:36:08

    0 0

    Natomiast w Rybniku Radni podnieśli ceny biletów.

  • ~wojtek_jj8 2013-03-28
    20:40:21

    0 0

    Charlie 01 Mam pytanie: dlaczego się ubezpieczasz, dlaczego płacisz składki OC i na koniec Twoje składki ZUS są wykorzystywane przez chorujących, symulujących itp.Zgłoś protest.

  • ~Arteks 2013-03-28
    21:02:33

    0 3

    Żory mają jedną z najgorszych komunikacji miejskich w Polsce... Nie ma drugiego 60-tysięcznego miasta którego oferta byłaby tak fatalna. Tam się prawie nie da jeździć autobusami - porównajcie sobie połączenia różnych dzielnic np. Roju z centrum miasta - tam jest mniej autobusów niż z Gaszowic do R-ka... A to przecież jedna z większych i najbardziej oddalonych dzielnic. W zasadzie jedyne dwie linie które dają mieszkańcom jakieś poczucie systematyczności w rozkładzie jazdy to 52 do/z Rybnika i 101 do/z Jastrzębia czyli dzięki sąsiadom żorzanie wiedzą co to jest prawdziwa komunikacja publiczna. Tabor autobusowy który obsługuje Żory przez firmę V&Bus to jedne z bardziej wiekowych autobusów. Wielu fachowców od lat mówi, że Żory mają komunikację "socjalną", a nie miejską. Dlatego pomysł władz miasta może być całkiem dobry szczególnie jeśli okazuje się, że tymi autobusami jeździ tak mało ludzi, że wpływy z biletów Socha szacuje na zaledwie 1,1 mln zł... W Rybniku jeśli dobrze kojarzę same wpływy z biletów to ok. 11 mln... Zwróćcie też uwagę ile miasto Żory dopłaca do komunikacji - 2,4 mln zł - to jest jakaś kompletna porażka bo za taką kwotę to można organizować komunikację na wsi a nie w mieście. Dla przykładu Rybnik 12,5 mln. Gliwice 25 mln. Piekary Śl. 7 mln. Jakie miasto - taka komunikacja...
    @qwerty - twoimi różnego rodzaju wstawkami o rzygach, stringach, masturbacji, sikaniu, sraniu powinien zająć się jakiś kryminolog-seksuolog bo to jest co raz bardziej podejrzane ;)

  • ~icebox 2013-03-28
    21:05:11

    0 0

    No i co Panie prezydencie Rybnika, da się, jak widać da się. A w Rybniku nic tylko pod górkę dla mieszkańców. Czy aby ten pan Socha nie chciał by kandydować w Rybniku, bardzo chętnie go tu przyjmiemy, a w Rybniku ceny biletów w górę, straż miejska to święta krowa, nie do ruszenia, szkoda gadać trzeba emigrować do Żor.

  • ~ 2013-03-28
    21:05:17

    0 0

    ~wojtek_jj8 Gdyby się dało to z Zusu to zrobi to 90% ludzi. Pamiętaj, gdyby coś było dla nas dobre na 100% to nie trzeba by do tego przymuszać:) Pomysł na bezpłatną komunikacje jest kuriozalny, nawet jeśli wyjdzie na to iż dopłaty nie załamią budżetu miasta to wmawianie ludziom że to jest bezpłatne to pranie mózgu. Miasto nie ma własnych pieniędzy tylko nasze pamiętajmy.

  • ~Arteks 2013-03-28
    21:05:59

    0 2

    @ksenopita, krzycho nti - zwróćcie proszę uwagę że wpływy ze sprzedaży biletów w Żorach to ok. 1,1 mln zł, wpływy ze sprzedaży biletów (e-karty) w Rybniku to ok. 12 mln. Czy chcielibyście aby dodatkowo z budżetu miasta poszło na komunikację ok. 12 mln (razem ok. 25 mln.? Jeśli tak to nie ma sprawy. Żory to tak naprawdę karykatura miasta i tam nic nie funkcjonuje tak jak w normalnych miastach. To kompletna dziura i nie powinniśmy z niej brać przykładu.

  • ~semaforek 2013-03-28
    21:28:04

    0 0

    Ja bym trochę pohamował hurraoptymizm. Różnica pomiędzy komunikacją w Żorach, a Rybnikiem to jak między trabantem i volkswagenem golfem. W Rybniku wpływy z biletów to pół budżetu komunikacji. Dzięki dbałości o ofertę przewozową jeździ dużo ludzi w wieku produkcyjnym. W Żorach trabantem już nikt jeździć nie chce, szczególnie tymi liniami które wykonują w soboty zabójczą liczbę dwóch kursów. Poza tym Żory płacą na komunikację bardzo mało, bo 34zł na mieszkańca, podczas gdy Wodzisław będąc w MZK płacił 60zł na mieszkańca, Mszana 39zł, Jastrzębie 85zł. Nie wspominam o GOP gdzie te kwoty są na poziomie 80-160zł na mieszkańca. Pozostaje jeszcze pytanie co jaśnie władze Żor zamierzają począć z liniami do Świerklan, Jastrzębia, Krzyżowic, Pawłowic, Suszca i Palowic, bo obawiam się że zawita tam oferta na poziomie PKS Pszczyna (1-2 kursy).

  • ~tressilian 2013-03-28
    21:53:14

    0 0

    Querty właśnie mnie przekonał, że powinienem płacić innym ludziom za to, żeby jeździli autobusami. Spoko, będę.

  • ~auralfloat 2013-03-28
    22:09:03

    0 0

    czarli, ty teraz z podatków płacisz na rybnicką, płatną komunikację, więc się nie podniecaj. Naprawdę brakuje ci chyba piątej klepki. Bezpłatność oznacza końcowy efekt na linii kupujący - sprzedający.

  • ~MQ 2013-03-28
    22:36:04

    0 0

    Świetny pomysł. Zważywszy jaką promocje zrobiły sobie Zory tą informacją w Polsce - bezcenne. Tak to jest ja ma sie świetne słuzby informacyjne, lata praktyki w mediach (TVP, TVS).

  • ~Arleks 2013-03-28
    22:57:26

    0 1

    ciekawe jak wiadomosć skomentuje p.tyl wszechwiedzaca rzić prasowa z rybnickiego magistratu

  • ~MQ 2013-03-28
    23:10:51

    0 0

    Arteks tak jak to nazwałeś karykatura miasta ma ludzi z głowami na właściwym miejscu. Milion złotych rocznie to niewiele. Promocja w mediach wyjdzie drożej. Wystarczy posłuchać wypowiedzi p. Anny Ujmy w tvn24 a wszystko stanie się jasne.

  • ~Arteks 2013-03-28
    23:30:00

    0 2

    @MqG - tylko aby się czymś promować to trzeba mieć czym. Niektóre linie autobusowe w Żorach mają mniej kursów niż PKS-y w Bieszczadach... Większość linii w soboty czy niedziele nie kursuje lub ma po 2-4 kursy... I o tym również przy okazji dowiedzą się dziennikarze którzy zaczną badać temat ;P 1 milion z biletów rocznie w 60-tysięcznym mieście to kompletna poracha waszego "pseudomiasta"... Tak kiepskiej komunikacji nie ma nigdzie. Szkoda, że zamiast ją reformować jak skutecznie zaczął robić to Rybnik czy Wodzisław to Żory idą w kierunku abstrakcji...

  • ~kurier 2013-03-28
    23:37:08

    1 0

    Jak coś jest za darmo to się tego nie szanuje i za jakiś czas wogóle przestanie funkcjonować. Poza tym komuś chyba marzy się Korea Północna. Tam też podobno nie ma biletów a komunikacją ludzie mogą jeździć za darmoche. Co następne? Może czynsze i woda?

  • ~templariusz 2013-03-28
    23:37:18

    0 0

    Jest to sposób na tanią reklamę i odwrócenia odwago od tego co się dzieje, bo proces zejdzie na dalszy plan. Z czyjej kieszeni to będzie finansowane - na pewno nie z kieszeni tego żorskiego guru który już za komuny spoko prowadził zagraniczne biuro. Fajna sprawa.

  • ~alfagaz 2013-03-29
    06:53:50

    0 0

    Rybnik jest juz tak zawalony wiochmenami podążającymi do centrum wysrac sie w plazie, że martwic się o klientów autobusów nie musi. Każdy wiochmen wsiada do autobusu by pobuszowac w centrum Rybnika, bo co robic na pipidówach oddalonych od Centrum miasta o kilkanascie km???

  • ~werkk 2013-03-29
    07:22:49

    0 0

    Władze miasta Żor należy chwalić za logikę myślenia im większe opłaty to mniej ludzi korzysta z usług a koszty firmy są takie same czyli trzeba podnieś ceny, tym sposobem w jakimś stopniu zlikwidują smog, i tu nasi rajcy powinni brać przykład z Żor. Ten sam problem jest w ciągłym podnoszeniu cen wody, cena większa odbiorcy oszczędzają PWiK chce mieć te same pieniądze wiec podnosi cenę dojdzie do tego ze będziemy płacić za to ze mamy w ziemi rury wodociągowe bez wody.

  • ~werkk 2013-03-29
    07:32:03

    0 0

    Arteks szkoda tylko ze w Rybniku wszystkie reformy zaczyna się robić od podniesienia kosztów a to uderza w kieszeń mieszkanców. ostatnie reformy: podwyżki cen wody + ścieki, podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej pozbawienie ulg studentów za przejazdy, opłata dla studentów za korzystanie z parkingu przy kampusie, zawyżona opłata śmieciowa. To są reformy robione w Rybniku niestety dzięki naszym Rajca których My wybraliśmy.

  • ~superelektro 2013-03-29
    09:01:11

    0 0

    ~werkk, już płacimy. Przecież wszystkie opłaty stałe to jest właśnie to o czym piszesz. Nie znam opłat w wodociągach ale w energetyce : opłata przesyłowa stała, opłata przesyłowa zmienna, opłata całodobowa stała, opłata całodobowa zmienna, opłata za wystawienie faktury itp. I gdybyś nawet nie zużył ani jednego kW to wszystkie opłaty zapłacić musisz. Na 99% podobnie jest w wodociagach i w telekomunikacji.

  • ~Krzycho21 2013-03-29
    09:04:22

    0 0

    Ja nie napisałem, że bezpłatna komunikacja w Rybniku byłaby lepszym rozwiązaniem. Napisałem, że w Żorach ten sposób może się sprawdzić. Jeśli chodzi o Rybnik to ceny komunikacji są kosmiczne. Mieszkam w powiecie rybnickim, a taniej dojadę autobusem KZK GOP np. do Gliwic niż do sąsiedniej dzielnicy... Ekarta miała być opłacalna a tym czasem totalna klapa. Nie można wprowadzić tańszych opłat uzależnionych od ilości przystanków bądź kilometrów??? Ma ktoś mózg w tym mieście? Z Leszczyn do Kamienia mam płacić jak za dwie strefy? Na marginesie dodam, że Rybnik bez dzielnic oddalonych od centrum typu Boguszowice, Chwałowice, Niedobczyce, byłby wiochą porównywalną do Żor.

  • ~Ksenopita 2013-03-29
    09:50:01

    0 0

    charlie01 ja chyba jak nikt inny rozumiem o czym piszesz ale popadasz w skrajności. Równie dobrze, moja babcia powinna się zbuntować, że z jej podatków buduje się drogi asfaltowe czy parkingi, żebyś ty sobie mógł po nich jeździć swoim autem, a ona auta nigdy nie miała a przez całe swoje 85 letnie życie może w sumie zrobiła 5000km w jakichkolwiek pojazdach łącznie z pociągami czyli tyle co każdy kierowca robi w kilka miesięcy. Umówmy się, że to ty jeździsz po wspólnych drogach prywatnym autem bo wszyscy (nawet ci co nie mają zamiaru po nich jeździć) składają się na to żebyś ty miał po czym jeździć.

  • ~Arteks 2013-03-29
    11:02:55

    0 2

    @krzycho - nie byłby taką samą wiochą bo rybnickie śródmieście zdecydowanie dominuje nad wszystkimi dzielnicami i w przeciwieństwie do śródmieścia Żor ma gmachy i kamienice, a w Żorach rządzą osiedla i to tam dzieje się więcej niż w miniaturowym centrum z miniturowymi kamieniczkami w których nie ma żadnych miejskich gmachów, a poza urzędem miasta nie ma też niczego co by przyciągało. Nie przesadzaj więc proszę w takich porównaniach bo Rybnik nie ma prawie nic wspólnego z Żorami - zupełnie inny rozwój miasta, (na styku przecinających się szlaków drogowych i kolejowych), zupełnie inny charakter miasta i śródmieścia, zupełnie inna, bogata historia rozwoju miasta i przemysłu. Żory to dziecko późnego PRL-u, a Rybnik w latach w latach 40-70 miał najlepsze szkoły zawodowe czy średnie w promieniu 40 kilometrów. Skąd się to wzięło? Ano stąd, że po wojnie był to ośrodek najlepiej przygotowany i najmniej zniszczony w okolicy z dobrą kadrą i dobrze umiejscowionymi, nowoczesnymi szkołami. W latach 30 wybudowano w centrum conajmniej 3 wielkie szkoły. Swoją drogą przed wojną w Rybniku były cztery kina. To więcej niż obecnie w Żorach, Jastrzębiu i Wodzisławiu - razem wziętych ;) Co do cen biletów to MOCNO KRYTYKOWAŁEM ZTZ I WŁADZE MIASTA ZA OSTATNIĄ PODWYŻKĘ ale i tak jest u nas taniej niż w KZK GOP. Z Leszczyn do Kamienia płacisz za dwie strefy zarówno w ZTZ jak i KZK GOP. I nie pisz, że do Gliwic jest taniej bo to kłamstwo. Bilet na 3 miejscowości (i więcej) w KZK GOP kosztuje 4,80 zł.

  • ~mati1313 2013-03-29
    11:53:10

    0 0

    ARTEKS...na upartego każda wiocha czyli dzielnica Rybnika mogłaby byc samoistna.Ale dlaczego tak nie jest....a no dlatego, że lepiej obciążyc Rybnik. Niedługo Wodzisław tez dziure dołacza do Rybnika i bedziesz czekał w Urzędach do usranej smierci by cos załatwic! Każde padło dołączone jest do Rybnika. I co niby Chwałowice, Boguszowice, Paruszowiec, Piaski to taki powód do dumy Rybnika?Hahaha. Popytaj mieszkańców Leszczyn,Czerwionki,Palowic i innych czy sa zadowoleni z tego, że musza załatwiaqc wszystko w Rybniku:)---nie sądzę!ZORY SĄ ZWOLNIONE Z OBSŁUGI NIEPOTRZEBNYCH, NIEWYDAJNYCH I UCIĄŻLIWYCH WIOCH.W Urzędzie wszystko załatwisz od ręki. I JAKI TO POWÓD DO DUMY MIEC TAKIE WIOCHY POD SKRZYDŁAMI:) a tak na marginesie wysil sie i poczytaj i dowiedzsie o sukcesach ekonomicznych Zor to zrozumiesz, że Zozanom żyje sie dobrze i nie zależy im na jakiejs zapyzdziałej komunikacji miejskiej.Wesołych Swiat w SMOGU RYBNICKIM......:)

  • ~Arteks 2013-03-29
    12:29:18

    0 2

    @mati1213 - możliwe że tak jest że Żorzanie nie potrzebują komunikacji miejskiej bo to nie jest tak naprawdę miasto... Co by nie powiedzieć o rybnickich byłych wiejskich dzielnicach to już dawno zostały zurbanizowane, a ich mieszkańcy mieszkają tam z dziada pradziada i są przyzwyczajeni do tego, że zawsze w okolicy mieli nowoczesne miasto, nowoczesny przemysł, nowoczesne rozwiązania techniczne, komunikacyjne, oświatowe itd. Śląsk należał zawsze do najbardziej rozwiniętych rejonów, a śląskie wsie bardzo mocno nadal różnią się od zacofanych wsi z różnych rejonów Polski. Natomiast Żory mają mentalność wioski z centralnej Polski. Większość mieszkańców wywodzi się stamtąd. Nawet Prezydent Socha pochodzi z jakiegoś wschodniego miasteczka w którym nigdy nie widziano miejskiego autobusu... Mieszkańcy Żor nie mają mentalności miejskiej i to co piszesz pasuje do tego obrazu. Żory = wielka betonowa wieś... Natomiast w każdym normalnym mieście komunikację miejską uważa się za krwiobeig miasta który łączy mniejsze czy większe dzielnice ze sobą i pozwala mieszkańcom na alternatywę poruszania się jakiej nie mieliby mieszkając np. w rolniczych czy górskich wioskach :) Jednym z powodów który "wyczyści" z ludzie w najbliższych dziesięcioleci ludzi z Żor to właśnie kiepska komunikacja miejska i międzymiejska. Z całego Śląska do Katowic można dojechać w cywilizowanych warunkach autobusami miejskimi, tramwajami lub pociągami. Tylko z Żor i Jastrzębia ludzie muszą tłuc się jak kartofle busikami ;)

  • ~werkk 2013-03-29
    12:31:19

    0 0

    Arteks wiesz ze bardzo Cię lubię i czytam Twoje wypracowania ale za dzisiejsze znów muszę Ci dać ocenę niedostateczną znów się nie przygotowałeś do lekcji. pierwsze zapiski dotyczace Żor to 921 rok wtedy ziemie te zamieszkiwało lechickie plemię Gołęszyców natomiast po raz pierwszy nazwa Żory pojawiła sie w 1258 roku Nazwa Rybnik to 1327 rok przynależał do księstwa Raciborskiego a na przełomie IX/X wieku istniały na terenach obecnego Rybnika 3 sadyby słowiańskie. pozdrawiam i życzę zdrowych wesołych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.

  • ~Arteks 2013-03-29
    12:33:40

    0 1

    @werkk - linie w Żorach kursują tak rzadko, że ludzie takiej komunikacji nie traktują na serio... To władze miasta doprowadziły do sytuacji w której wpływy z biletów są po prostu śmieszne. Ale to, że chcą zlikwidować opłaty wcale nie znaczy, że zamierzają zacząć dbać o komunikację i ją rozwijać. Często krytykuję ZTZ ale jakbym miał do czynienia z taką komunikacją jaką organizuje MZK w Żorach to dawno bym się załamał... Porównaj sobie ilość kursów z Boguszowic do Centrum z ilością kursów z Os. Gwarków/Roju do centrum Żor. U nas masz autobus w szczycie co kilka minut, tam co 60-90 minut... Spróbuj dojechać żorskim autobusem z dworca PKP gdziekolwiek ;) W niedziele większość linii w SZO ogóle nie kursuje, a w soboty ma po 2-4 kursy... Żeby dojechać do Twinpigs masz aż 3 (!) autobusy na dzień. Z centrum do słynnej strefy ekonom. masz 8 kursów na dzień... Żorska komunikacja jest doprowadzona na skraj zapaści i mówienie tutaj, że należy chwalić władze Żor za logikę myślenia jest kompletnym absurdem. Władze Żor należy potępić za doprowadzenie do ruiny komunikacji, tym bardziej, że mogłyby czerpać przykład z innych śląskich miast. Gdyby porównać efektywność komunikacji, ilość kursów, jakość taboru, układ linii to Żory mają NAJGORSZĄ komunikację miejską na Śląsku, a może i w Polsce. Co warte podkreślenia, komunikacja kolejowa również ledwo zipie. Lepszą komunikację mają nawet Gaszowice. Żory przekształcają się w lunaparkowo-odpustowe księstwo Sochy i jego doradców: krasnali i elfów.

  • ~MQ 2013-03-29
    12:40:16

    0 0

    Arteks prezydent Socha urodził się w Nisku w podkarpackim, ale z tego co kojarzę długie lata mieszkał w Palowicach (powiat rybnicki, masz rację wschodnie miasteczko), zamin przeprowadził sie do Żor.

  • ~Arteks 2013-03-29
    12:45:32

    0 1

    @werkk - ja nie kwestionuję danych o początkach Żor. Ale tak naprawdę w Żorach do czasów PRL nic się wielkiego nie wydarzyło. Nigdy nic większego tam nie wybudowano, nigdy nic się tam znaczącego nie działo, nigdy nie pełniło żadnych funkcji wobec okolicznych miejscowości... I jeszcze jedno - chyba nie chciałbyś werkk aby w Rybniku zlikwidowano opłaty za komunikację i pozbawiono się w budżecie z dnia na dzień ok. 11-12 mln zł? ;) Za to jeśli dojdzie do zmiany władzy w Rybniku można rozważyć coś przed czym obecna się od lat broni czyli: zmniejszenie ceny biletów miesięcznych, wprowadzenie tanich biletów dobowych, reorganizacji linii autobusowych - to mogłoby zwiększyć zainteresowanie niektórych mieszkańców obecnie preferujących auta, a także być panaceum dla tych którzy pracują w centrum i nie chcą płacić za parkowanie.

  • ~ 2013-03-29
    12:57:21

    0 0

    Arteks jestes jak prządny Pisuarowiec:) masz we łbie swoje mądrosci i fanatycznie je tu przedstawiasza. A moze poprostu powiedzmy sobie otwarcie Komunikacja Miejska schodzi na dalszy plan poniewaz była popularna w latach PRL-u gdzie samochód był luksusem. W idocznie w Rybniku dalej jest skoro jest taka modna i dochodowa. Teraz każdy 18-latek ma samochód , bo go na niego stac. Po co sie tłuc w zmasakrowanym taborze miejskim skoro mozna jechac autkiem z otwarta szybko w lato i oddychac powietrzem w Zorach.No w Rybnikujuz nie pooddychasz co nie?

  • ~Arteks 2013-03-29
    13:04:29

    0 1

    @blaupunkt - przejedź się po Śląsku, po Polsce, po Niemczech, a potem sam stwierdzisz, że komunikacja miejska to oczko w głowie w większości miast. Gdyby auta miały rozwiązać problem to w Niemczech w latach 60. było już takie nasycenie aut jak u nas obecnie lub większe. Tymczasem wcale nie doszło tam do likwidacji komunikacji miejskiej. Wręcz przeciwnie komunikacja miejska jest czasem najważniejszą dziedziną w którą inwestują mniejsze i większe zachodnioeuropejskie miasta i regiony. Komisja Europejska również preferuje inwestycje związane z rozwojem komunikacji, a we Francji wprowadzono dodatkowy podatek z którego finansowane są inwestycje w komunikacją miejską... Jeśli niektórzy narzekają że mamy w Rybniku, Gliwicach, Katowicach czy Bielsku korki to co byłoby gdyby nagle zlikwidowanoby wszystkie autobusy i pociągi?! ;)

  • ~semaforek 2013-03-29
    13:24:36

    0 0

    Rozumiem że '~blaupunkt710' chce mieć jak na Ukrainie czy Białorusi? Tam właśnie tak jest, że transport zbiorowy służy dla biedoty. Takie samo podejście mają Żory, co widać po wszechobecnych marszrutkach (albo jak kto woli po rumuńsku maxitaxi). Ukrainę bardzo lubię, ale jednak transport wolałbym mieć na poziomie zachodnim. W Szwajcarii ludzie mają najwyższe dochody w Europie, ale naturalnym jest jeżdżenie transportem zbiorowym. Ten kto pcha się autem do centrum jest uważany za dziwoląga. To wszystko dzięki wysokiej jakoś tego transportu - pociągi są szybkie, a autobusy docierają wszędzie. System uzupełniają linie komunikacji wodnej i tramwaje. Co najważniejsze to wszystko jeździ regularnie, od rana do wieczora. Poza tym w mieście zbiorkom ma priorytet, a nie jak u nas że stoi w korku z samochodami. Ludzie są rozsądni, bo widzą że jeżdżenie samochodem jest bez sensu. Jak ktoś bardzo chce to może, ale musi pamiętać że parkowanie w centrum jest drogie, bo są drogie grunty. U nas też taki system możemy powoli zbudować, no chyba że ktoś chce mieszkać przy autostradzie, bo ja wolę pod lasem.

  • ~Adaśko 2013-03-29
    13:43:14

    0 0

    W Żorach to rozumieją,ale w Rybniku nie ,potrafią tylko co roku dawac same podwyzki i za każdym razem wsyscy radni na czele z UM zgadzją się na to jednogłośnie.Poprostu nie mamy gospodarza.I jeszcze jedno,dlaczego w autobusach jest zimno,dlaczego kierowcy nie grzeją i tylko mają ciepło we własnych kabinach autubusowych.

  • ~ 2013-03-29
    13:52:07

    0 0

    Mnie się wydaje że Żory rezygnując z usług jastrzębskiego MZK robią dobry krok. Rybnik, jako większe miasto powinien zrobić krok większy. Zrezygnować z dopłat ZTZ do biletów, a te pieniądze przeznaczyć na kilka bezpłatnych linii przebiegających z centrum miasta do peryferyjnych dzielnic, w których zbudowano by olbrzymie parkingi przyjeżdżającym do Rybnika do urzędów, sklepów czy w interesach. Zyskałoby na tym przede wszystkim miasto w którym byłoby o tysiące samochodów mniej. Zyskaliby mieszkańcy zarówno na darmowej komunikacji, na spokojniejszych ulicach. Za 12,5 mln zł rocznie, a tyle Rybnik, czyli wszyscy mieszkańcy dopłacają do ZTZ można by takie darmowe linie utrzymać.

  • ~Afordancja 2013-03-29
    14:07:18

    0 0

    @Józef Brzozowski (nie czepiam się) a analizowałeś takie sprawy jak: kto przyjeżdża do tych urzędów? ilu ich jest? Kto(i ile osób) i skąd przyjeżdża w interesach? Do sklepów nie można dojechać teraz autobusem? Ile (i gdzie) miało by być takich parkingów? Co z dojazdem do nich, z korkami? Ile czasu te linie jechały by do centrum, czy tylko do centrum? Czy ludzie ci co jeżdżą w interesach nie cenią jednak bardziej czasu? Sprawa nie jest tak trywialna jak by się wydawało.

  • ~ 2013-03-29
    14:34:28

    0 0

    @afordancja, @semaforek @blaupunkt Wystarczy wyjechać np. na jakiś staż albo do pracy albo do znajomych np. do Niemiec, Francji, Angli, Włoch i nagle okaże się, że lecąc samolotem od samego lotniska mamy świetną komunikację, bilety 24-godzinne albo kilkudniowe, komunikacje kursującą co kilka-kilkanaście minut. Po kilkunastu minutach możemy stwierdzić, że porusza nam się wygodniej niż gdybyśmy mieli jeździć z punktu do punktu autem, szukając miejsca parkingowego. W wielu miastach zachodniej Europy centra miast są całkowicie pozbawione aut. Choćbyśmy chcieli i tak na starówki czy pasaże dla pieszych nie wjedziemy autem. Myślę że to wynika z tego, że tam chyba musiały kilkanaście lat temu być takie same problemy jak u nas - co raz mniej miejsc parkingowych, korki, hałas. Władze miast postawiły na komunikację miejską. Wprawdzie komunikacja w Rybniku funkcjonuje lepiej niż w Żorach czy Jastrzębiu to jednak jest jeszcze wiele do zrobienia aby dogonić zachodnie miasta. Na pewno nie zrobimy tego likwidując opłaty bo gdyby to był tak dobry pomysł, miasta na zachodzie Europy już dawno wprowadziłyby komunikacje bezpłatną.

  • ~ 2013-03-29
    14:36:54

    0 0

    @blaupunkt - latem wolałbym jednak oddychać rybnickim niż żorskim powietrzem ;) Tu jest o niebo więcej lasów, zieleni, skwerów i potencjalnych naturalnych filtrów powietrza. Z Nowin czy Smolnej masz kawałek do obszarów zielonych czego nie można powiedzieć o żorskich osiedli.

  • ~Afordancja 2013-03-29
    14:37:07

    0 0

    @~orient hm..dlaczego też do mnie piszesz? Ja nie neguję dobrej komunikacji itd. Tylko jak napisałem, że sprawa w przypadku Rybnika (i nie tylko) nie jest trywialna..

  • ~semaforek 2013-03-29
    14:42:03

    0 0

    Wpisy '~orient' i '~J. Brzozowskiego' myślę że powinnyśmy traktować jako głos rozsądku z dyskusji. Publiczny transport zbiorowy musi dbać o jakość. Jednocześnie nie można zapominać że ceny tej jakości nie może w całości ponosić bezpośredni użytkownik. Jestem zwolennikiem systemu w którym płaci się za bilety, ale bilety są tanie. Małe ożywienie widać w Wodzisławiu, odkąd wprowadzono cykliczne zsynchronizowane rozkłady jazdy naprawdę zaczynają wracać pasażerowie jeżdżący na krótkich trasach. Ewentualnie można pozwolić na darmowe jazdy w ramach ścisłego centrum miasta. Jednocześnie można podnieść ceny opłat parkingowych żeby wzmocnić efekt.

  • ~Korba 2013-03-29
    16:45:53

    0 0

    Panie Socha, może przemyśli Pan kandydaturę na prezydenta miasta Rybnika ? Proszę :) ktoś pisał ze trzeba się przenieść do Żor ? Ja napisze ze gdziekolwiek byle daleko od Rybnika :/

  • ~KusterMaster 2013-03-29
    18:15:46

    0 0

    Menele bedą miały darmową atrakcje będą jeździć i spać w autobusach heheheh

  • ~roy 2013-03-29
    20:02:51

    0 0

    Ktoś kto tworzył tytuł do tego artykułu jest najzwyczajniej niedoinformowany. Taka komunikacja, co prawda na zasadzie eksperymentu (ale jednak), działa w Nysie.

  • ~ 2013-03-30
    12:02:11

    0 0

    żadnych szczegółów... wszyscy się jarają, ale nie biorą pod uwagę, że za te same pieniądze będzie to wyglądało tak jak obecnie z tym, że za darmo, albo jeśli Żory nie będą chciały płacić za linie 52 i 101, to się okaże że nagle skończą kursy w Gotartowicach albo Boryni. i co potem? będzie narzekanie że trzeba się przesiadać albo że za dużo ludzi podróżuje autobusem a na więcej kursów nie ma pieniędzy. i Żory wcale nie będą pierwszym miastem. niektóre miasta-satelitki pod Warszawą mają bezpłatną linię autobusową, która dowozi do pociągów. na sam początek miasto musi rozwieść się z MZK a tego w ciągu paru miesięcy zrobić się nie da.

  • ~ 2013-03-30
    22:48:53

    0 0

    Brawo dla Zor i Prezydenta tego miasta,bo jest prawdziwym gospodarzem,nie tak jak w Rybniku zdziera sie gdzie popadnie,w komunikacji emeryci mezszczyzni sa dyskryminowani,bo maja znizki od 65 lat gdy kobiety od 60 co jest łamanie Konstytucji,a juz zaparkowac to juz wogole nie ma gdzie,bo wszedzie licza sie kary i kasa.Nawet krytyki swobodnie nie ma gdzie napisac wszedzie trzeba sie logowac.Zenada,jak dbaja o nas rzadzacy w Rybniku.

  • ~0506 2013-03-31
    13:34:55

    0 0

    Arteks ja cie proszę, nie kompromituj sie :) nie mieszkasz w Żorach więc sie nie wypowiadaj :) np. z Roju do Żor masz dwie linie autobusowe plus dwóch prywatnych przewoźników, więc nie ma problemu z dojazem. Ale tak to jest jak ktos sie wypowiada a zielonego pojecia nie ma :) a co do wpływów, to nie ma sie co dziwic, że takie wysokie skoro na przykład bilet normalny do Żor w 52 kosztuje 4,40, gdzie ja płacę w Drabasie 7zł do Katowic. Śmiech na sali :) Pokaz mi w centrum rybnika jakiś darmowy parking. Wszystko macie płatne, wszystko idzie do góry, a na focusie czy plazie świat się nie kończy:) Ale jakie miasto taki prezydent

  • ~Arteks 2013-03-31
    19:58:08

    0 1

    @0506 - no to popatrz sobie ile kursów mają te dwie miejskie linie autobusowe i nie mieszaj do tego prywatnych busików bo: 1) to nie jest komunikacja publiczna 2) busiki to domena Ukrainy i Kazachstanu, a nie miast europejskich. A nie zapomnij, że Rój to... najlepiej skomunikowana żorska dzielnica. W innych jest dużo gorzej. Łatwiej dojechać z Gaszowic do centrum Rybnika niż z Osin czy Baranowic do centrum Żor... Bezpłatne parkingi to głównie domena wiosek i małych miast, a więc jeśli to ma być twój argument to zgoda - Żory należą do tej grupy. Rybnik nie. @Lech Spisak jeśli prezydent Żor - który ma sprawę karną, zadłużył niebotycznie swoje miasto, robi w konia mieszkańców używając do tego spółkę Nowe Miasto, buduje idiotyczne obiekty które niewiadomo do czego i po co mają służyć, w dodatku przekraczając przy tym 10-krotnie budżet (pawilon powitalny) - to znaczy, że czarne jest białe, a białe jest czarne.

  • ~0506 2013-04-01
    00:11:29

    0 0

    drogi Arteksie, dla mnie to bez znaczenia czy jade busikiem, czy smierdzącym autobusem. Ważne, że jest się czym dostac, tak? swoja drogą jak juz porównujesz, to zdecydowanie wolę busy niz autobusy typu 45, czy 48. A jeśli chodzi o darmowe parkingi to dziwne, że jest ich dużo więcej w centrum Katowic niż w rybniku (ponoc jest to domena wiosek). Straż miejską też mieli likwidować, ale jak widac nie wyszło.I taka rada dla Ciebie - zapoznaj sie z definicją wsi, bo chyba masz z tym niemały problem :)

  • ~ 2013-04-06
    11:00:20

    0 0

    Witam. Szanowni Rybniczanie jestem po rozmowie z Panią wiceprezydent w Rybniku w sprawie przywrócenia ulg w rybnikckiej komuniokacji miejskiej . W planach jest zbieranie podpisów mieszkańców pod petycją , proszę zatem aby mieszkańcy składali swoje podpisy pod tą petycją abym mogła kontynuować działania mające na celu przywrócenie ulg. W chwili obecnej jestem w oczekiwaniu na pisemną odpowiedź od Pani wiceprezydnet Joanny Kryszczyszyn. Podpisy pod petycją zbierane będę na przełomie kwietnia , maja i początek czerwca 2013r

  • ~Anonimmm 2022-10-15
    13:22:15

    0 2

    Dlaczego w Rybniku nie chcą wprowadzić komunikachi za darmo?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4858