zamknij

Wiadomości

Zimowy sen rowerów miejskich. Miasto podsumowuje sezon

2018-11-15, Autor: 

Żegnamy się z rowerami miejskimi GeoVelo. 80 rowerów, czekających do tej pory w 35 stacjach na terenie całego miasta powoli zwozi się do serwisu na okres zimowy i dezaktywuje.

Reklama

W tym roku nie będziemy mieli już okazji, by skorzystać z rowerowej przejażdżki wypożyczonym jednośladem. Ponownie będzie można wsiąść na rower w marcu. Jako ciekawostkę podajemy kilka danych statystycznych dla najgorętszego rowerowego sezonu, czyli od 20 lipca do 15 listopada 2018 r.:

ilość wypożyczeń – 3 334
liczba wypożyczających – 1 049
średnia dzienna ilość wypożyczeń – 28,02
ilość minut wypożyczeń – 192 403
średni czas wypożyczenia w minutach – 57,71
przejechany dystans – 3819 km
średni dystans na jedno wypożyczenie – 1,2 km

Warto dodać, że od przyszłego roku aplikacja systemowa wg zapowiedzi operatora ma zostać zaktualizowana o nowe funkcje.


Skala korzystania z rowerów miejskich z poszczególnych parkingów


Wektorowe trasy przejazdu

Przypomnijmy, rowery miejskie pojawiły się w Rybniku w drugiej połowie lipca. Zobaczcie materiał wideo z pierwszej naszej przejażdżki jednym z tych jednośladów:

Oceń publikację: + 1 + 49 - 1 - 29

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (29):
  • ~akronaut 2018-11-15
    16:18:48

    40 26

    Jakież to nowe funkcje? Czy punkty będą naliczane? Czy możliwe będzie wypożyczenie 2 rowerów na jeden smartfon jednocześnie? Korzystałem kilka razy i jestem zadowolony.

  • ~Robert Hałas 2018-11-15
    18:12:31

    42 35

    Nie lubię "chwalić" rządzących , ale rowery miejskie to jak najbardziej trafiony pomysł . W przeciwieństwie , do pewnie wielokrotnie droższego rozwiązania, dróg rowerowych w centrum miasta .... Rybnik nie jest umówmy sie , milionową metropolią . I myślę że nadal rower będzie kojażony z rekreacją i wypadem za miasto , a nie przbiciem do śródmiescia w godzinach szczytu . Ja w każdym razie nie widziałem ANI RAZU MIEJSKIEGO ROWERU W CENTRUM . Przypadek ? Może ....

  • ~ 2018-11-15
    18:51:53

    24 72

    Może mam bujną wyobraźnie, ale rower kojarzy się dla osoby fizycznej z biedą . Nie dawno chciałem na dwa etaty i usłyszałem " Kierowca do pracy ma przyjść wypoczęty,,

  • ~Mariusz Grodecki 2018-11-15
    20:12:18

    32 45

    ~Robert Hałas , Rybnik to takie zaściankowe miasto. Trochę brakuje nam kultury naszych zachodnich sąsiadów , nie dorośliśmy do nowoczesnych rozwiązań gdzie już Warszawa czy Poznań wdrożyły je w swoje życie. Tam multum osób dojeżdża do pracy rowerami i nie jest to tam tak wyśmiewane jak u nas , gdzie zacofani Rybniccy malkontenci w każdym temacie muszą obrócić kota do góry ogonem by napisać o pomalowanych ulicach. Z roku na rok dorastamy , za jakiś czas każdy się przyzwyczai do nowoczesnych rozwiązań , tym bardziej że na horyzoncie widać przepis zakazu wjazdu do centrum miast samochodów napędzanych olejem napędowym.

  • ~Arteks 2018-11-15
    20:28:05

    24 42

    @Mariusz - to pomyśl sobie jakim ogólnie w tematyce rowerów Śląsk jest zaściankiem skoro według Rowertour - Rybnik jest w tej dziedzinie najlepszy w województwie? :D @Robert - zdecydowany przypadek. Wystarczy popatrzeć na te mapy zamieszczone u góry. Najczęściej rowery są wypożyczane właśnie w ścisłym centrum i na Nowinach. Mamy już listopad, krótkie i zimniejsze dni, a sporo ludzi jeździ na rowerze - nawet mi się już dla rekreacji nie chce. Ewidentnie jeżdżą nimi do jakichś celów - w tym pracy. Nie jesteśmy metropolią - a problemy z ruchem ulicznym takie same jak w metrolopoliach. Ciekawe nie? ;)

  • ~qwer 2018-11-15
    20:53:29

    33 7

    akronaut ja bym doliczył bonus za przejechanie skrzyżowania 3maja z chobrego 2h gratis :)

  • ~Kwinto 2018-11-15
    20:54:09

    23 14

    Pomysł jak najbardziej trafiony, sporo osób korzystało szczególnie rekreacyjnie centrum-zalew. Korki w Rybniku coraz większe, więc latem szybciej jest wydostać się z centrum rowerem. Na pewno ten system będzie się rozwijał, tym bardziej że 2018r to były głównie testy. Jestem ciekaw czy pomysł z tunelem pod towarowym wypali, zauważyłem ostatnio jakieś znaczniki farbą przy Śląskiej gdzie Nacyna wpływa do tunelu. Teraz jak nie ma liści fajnie widać jak niewiele dzieli ul. Ślaską od Dolnej. Fajnie by było to połączyć z centrum.

  • ~Mr.White 2018-11-15
    22:02:34

    37 19

    "Nie jesteśmy metropolią - a problemy z ruchem ulicznym takie same jak w metrolopoliach. Ciekawe nie"

    Arteks, wprost niesamowite! Może wynajmijmy Sherlocka Holmesa? Miasto 150 000 luda, większe niż miasta wojewódzkie: np.: Gorzów Wiekopolski (stolica woj. lubuskiego), w przeciwieństwie do Rybnika z dobrze rozwiązaną infrastrukturą drogową i niezakorkowanymi obwodnicami - arteriami nieprzecinającymi centrum miasta i jak to możliwe, że taki Rybnik ciągle się zapycha? Na pewno dodatkowe okrojenie dróg i zmniejszenie przepustowości przez pasy udające "drogi rowerowe" i przecinające miasto nie ma na to wpływu. Problem na pewno rozwiąże likwidacja miejsc parkingowych i podwyższanie opłat do 100 zł za h a mieszkańcy zakupy będą wozić na kierownicy roweru, papier toaletowy niczym obwarzanek na szyi.
    Dodam, że w Gorzowie mieszkańcy stolicy województwa płacą 20 zł miesięcznie i 120 zł na ROK - tyle wynosi abonament za parkowanie w nielicznych płatnych strefach.

  • ~Arteks 2018-11-15
    22:54:19

    21 24

    @Mr_White - jak ja byłem w Gorzowie w 2015 to lokalsi byli dumni z obwodnicy ale bardzo narzekali na stan dróg. Jedna z głównych wylotówek na zachód była jeszcze brukowana(!) W tematyce parkingów dokonałeś sprytnej manipulacji bo podałeś ceny za parkowanie 20 zł na miesiąc i 120 rok nie dodając, że dotyczą one wyłącznie abonamentów mieszkańców budynków w Śródmieściu. Inni płacą dużo więcej niż w Rybniku 150 zł na miesiąc (podczas gdy u nas śmieszne 70 zł). Poza tym strefa w Gorzowie obejmuje znacznie więcej ulic mimo, że tobie się wydaje, że mniej. Natomiast skoro podałeś już ten Gorzów za przykład to miasto to wyda na remont linii tramwajowych 200 mln zł! Miasto w wielkości Rybnika. Czy ty i inni zwolennicy inwestowania jedynie w drogi - poparlibyście jakiś projekt w transport zbiorowy za 200 milionów?! Obawiam się, że nie skoro bolą cię nawet śmiesznie niskie inwestycje w rowery. Dla was tylko liczą się drogi... a jak bardzo ich budowa nie przyniosła oczekiwanego pożytku to wystarczy popatrzeć na Katowice. Przez lata budowały drogi, a teraz zapowiadają wyłącznie inwestycje w rowery, centra przesiadkowe i transport zbiorowy bo co im po DTŚ i autostradzie jak... całkowicie zapchało się centrum miasta.

  • ~deuter 2018-11-15
    23:01:03

    32 3

    "Może mam bujną wyobraźnie, ale rower kojarzy się dla osoby fizycznej z biedą . Nie dawno chciałem na dwa etaty i usłyszałem " Kierowca do pracy ma przyjść wypoczęty,, "
    Hm... ktoś może napisać co autor miał na myśli?

  • ~asdfzxc 2018-11-16
    00:32:04

    22 24

    1049 osób skorzystało z usługi! Fantastyczny wynik! Z rowerów miejskich korzysta zatem aż 0.75% mieszkańców! Gratulacje! Więcej ścieżek! :)

  • ~rad11 2018-11-16
    02:33:47

    18 2

    ~deuter Autor miał na myśli że jest bogaty a nie biedny bo nie jeździ na rowerze, taki ma stan umysłu autor tekstu. Czyli ja jestem biedny? muszę przemyśleć ;) a jak ktoś jeździ na rowerze za 20000zł to jak jest kojarzony biednobogaty?

  • ~ 2018-11-16
    07:24:14

    15 4

    Nastawianie sie miasta na rowerzystów to szczytna idea. Poniekąd...
    A kiedy miasto zrobi coś dla pieszych? Wyznaczanie drogi rowerowej na os. Karolinka gdzie ruch samochodowy sam w sobie duży nie jest okazuje się pożądane a zrobienie chodnika na drodze osiedlowej o takim samym natężeniu ruchu samochodów już nie jest sensowne. Więcej miasto nawet nie jest w stanie wyznaczyc tam "strefy ruchu" bo piesi którzy muszą niemal wchodzić na płot żeby zrobić miejsce samochodom są mało istotni. A są w tym mieście ludzie którzy lubią chodzić na spacery np. mając małe dzieci.

  • ~kretek 2018-11-16
    07:37:44

    11 3

    ~asdfzxc - jo mom swoi koło inteligyncie i mie w takij statystyce nie obejrzysz. A jak wnuczek przyjedzie w przyszłym roku, a bydzie mioł praje 18 lot to może pożyczy i pojadymy razem na rynek na małe piwo.

  • ~Gruby21 2018-11-16
    08:37:38

    13 4

    @Owen, byłem ostatnio przejechać się autem po Karolince, nie widziałem tam nigdzie drogi rowerowej. Wprowadzili jedynie możliwość do jazdy rowerem w dwie strony. Piszesz o pieszych na chodnikach, ale tam jest strefa zamieszkania! Po co budować chodniki, skoro piesi mają pierwszeństwo na "jezdni" w strefie zamieszkania i to ewentualnie kierowca może grzecznie poprosić mamę z dzieckiem aby go przepuścili. Polecam doczytać o tym, czym jest strefa zamieszkania i rozgłaszać o tym innym. Przerażający jest brak wiedzy w tym zakresie u kierowców. Mam wrażenie, że niektórzy traktują ten znak jako "uważaj, dzieci na drodze".

  • ~ 2018-11-16
    08:47:53

    16 4

    A mnie najbardziej by interesowało ile turystów wypożyczyło taki rower. U nas nowość, więc jakieś tam zainteresowanie. To tak jak dziecku kupisz jakąś zabawkę dzisiaj ok jutro już na półkę - bo emocje opadają. Mariusz zakaz będzie dotyczył samochodów napędzanych dieslem poniżej Euro 5, potem stopniowo z Euro 6, tak jak w innych miastach na świecie, a wszyscy już piszecie jakoby każdym dieselem. A zanim to wejdzie to potrwa jeszcze kilka lat. Arteks do pracy to chyba Ty i Prezydent jeździcie. Kiedyś napisałem, że usiądę na ławce i poświęcę cały dzień aby nagrać te tłumy na naszych ścieżkach, bo widzę , że tobie potrzeba twardych dowodów. Nie umiesz się z tym pogodzić, że te pieniądze mogły być jednak gdzie indziej spożytkowane, a ludzie którzy wybierają rower, poradzą sobie jak kiedyś jadąc po drodze, chodniku, czy poboczu !!! Ściężki budujemy na od........l byle tylko być w rankingu. Nasz rządzący obiecał walkę ze smogiem, niestety z okopu nie widać nawet jego głowy ! Czekam kiedy wreszcie wyjdzie do nas, przecież tak się tym chlubi!.

  • ~ 2018-11-16
    10:00:30

    8 2

    @Gruby21,
    Nie napisałem nigdzie że chodzi mi o drogę na Karolince że tam nie ma chodnika ale o inne drogi o takim samym natężeniu ruchu jak na Karolince i to że miasto nie dba o pieszych na drogach osiedlowych położonych na tzw. terenach zabudowy jednorodzinnej. Tam zawsze pierwszeństwo musi mieć samochód a pieszy jest intruzem.

    A co do znajomości tego co oznacza znak "strefa zamieszkania" to oznacza on także zakaz parkowania poza miejscami wydzielonymi czy ograniczenie prędkości do 20km/h - oba to czysta fikcja. Straż miejska potrafi kontrolować tylko ściśle centrum...

  • ~Arteks 2018-11-16
    10:35:40

    4 15

    Samych wypożyczeń było ponad 3000 w pierwszym okresie funkcjonowania i to jeszcze nie przez cały sezon os kwietnia ale od końca lipca. To niezły wynik jak na początek. A przecież z tych rowerów korzystają tylko ci którzy nie mają własnych, a przynajmniej 1 rower jest w każdym gospodarstwie domowym. Czym będzie lepsza sieć rowerowa - tym lepiej. @deuter - on chyba pisze w sposób zaszyfrowany. ;) @goliat - całe szczęście, że zgredziki mogą już tylko ponarzekać w komentarzach bo władze miasta mają na najbliższe 5 lat na swoje ambitne plany dotyczące rowerów i zmian w mobilności mieszkańców. Być może na wielu kierunkach rowery będą szybsze od auta. Jak można oczekiwać od miasta walki ze smogiem, jeśli sami mieszkańcy w nowych domach montowali jeszcze niedawno piece-śmieciuchy? @gruby21 - potwierdzam, tyle huku, tyle w pisów, a na Karolince nie ma kontrapasów tylko wloty i miejsca parkingowe zmieniono. @owen - słusznie piszesz. Dla pieszych w ostatnim czasie zrobiono niewiele. Liczę na to, że w końcu w Śródmieściu pieszy będzie miał więcej deptaków i to wyremontowanych. Po takiej Kościelnej trudno chodzić po deszczu. W polbruku pełno zapadlisk powodujących gromadzenie się wody.

  • ~ 2018-11-16
    11:00:49

    11 4

    Słabiutko Arteks, słabiutko !

  • ~Wertykalny Magik 2018-11-16
    12:15:58

    14 3

    Ale to jest kolejna kompletnie absurdalna rzecz w tym mieście. Powoli odlatujemy już w kosmos. Przecież na te rowery wydano kupę kasy, a jak czytam suma kilometrów przejechanych przez wszystkich użytkowników to 3819 km....Matko, tyle to każdy normalny rowerzysta robi w roku o ile choć trochę jeździ. Ja mam ok. 3500, a rok był w sumie słabiutki.
    Czyli rozumiem, że jeżeli zamiast przeznaczenia tej fury pieniędzy na idiotyczne wypożyczalnie rowerów miasto przeznaczyłoby je na dotowanie jednego normalnego rowerzysty efekt byłby ten sam? To ja poproszę :)

  • ~Arteks 2018-11-16
    13:30:25

    5 8

    @goliat - a co się będę rozpisywał na wpisy nudzącego podstarzałego abnegata? @wertykalny_magik - jaka fura pieniędzy?! System rowerów miejskich kosztuje miasto ok. 50 tys. zł rocznie czyli w skali miejskiego budżetu to są grosze. A odnośnie twojego ostatniego zdania - no właśnie wszyscy rowerzyści w Rybniku poczuli, że są przez władze naszego miasta traktowani z godnością. Bo wreszcie miasto zaczęło przeznaczać konkretne pieniądze na miejskie inwestycje typu przepusty, stacje dla rowerzystów czy nowe drogi rowerowe. Do niedawna wszystkie inwestycje dotyczyły tylko ruchu samochodowego. A teraz mamy inwestycje także dla rowerzystów. Czekamy jeszcze na więcej inwestycji w transporcie zbiorowym i dla pieszych. :D

  • ~Wertykalny Magik 2018-11-16
    14:52:59

    8 1

    Ok, niech będzie 50 tyś pln, dla mnie to dużo, tym bardziej, że te pieniądze zostały wydane i z moich i z twoich pieniędzy. Policzmy więc: miasto wydało 50 tyś po to, żeby jego mieszkańcy przejechali 3819 km na rowerach. Licząc średnie spalanie na 7l/100 km daje nam to zaoszczędzone 267 litrów paliwa i ok. 1388 zł (licząc po 5,20 za litr) w kieszeni.
    Jaki był cel realizacji tego zadania?
    Zmniejszenie korków?
    Obniżenie ilości emitowanych spalin?
    Jaka więc wychodzi nam skuteczność/efektywność realizacji tego zadania? Bliska zeru, czyli mnie więcej taka sama jak tzw. "walka ze smogiem" co wąchamy codziennie.
    Ale efekt propagandowy jest, to się liczy.

  • ~ 2018-11-16
    14:54:25

    9 1

    Dzień dobry. Mam pytanie do sz. p. Arteksa. Chciałbym, by wytłumaczył mi, jako że jestem laikiem w tej dziedzinie czym RÓŻNI się kontr pas od możliwości jazdy pod znak ZAKAZ WJAZDU z tabliczką NIE DOTYCZY ROWERÓW ? Czyli rowerzysta może hulać po całej szerokości pod prąd. Temat drugi, proszę Pana Arteksa o wpisy nie obrażające innych dyskutantów cyt. " a co się będę rozpisywał na wpisy nudzącego podstarzałego abnegata?" Zapewniam Pana/Panią, że obrażanie innych jest najłatwiejszą sprawą na świecie i może się okazać, że każdy z nas to potrafi.

  • ~PeterSnuffer 2018-11-16
    15:13:17

    10 1

    A można wiedzieć co sie odbywa na ulicy Brudnioka? Bo z tego co widziałem dzisiaj nie będzie już dwóch pasów bo oczywiście 1 musi zająć kontrapas rowerowy. Jeśli to prawda to władze miasta po prostu tym razem przesadzili...

  • ~Mr.White 2018-11-16
    15:55:58

    6 1

    Oj Arteks porównałem to co mnie interesuje jako mieszkańca Rybnika - w Gorzowie dba się o mieszkańców a nie ich okrada, dlatego tam miesięczna opłata za parkowanie wynosi połowę tego co w Rybniku. Nie było w tym żadnej "manipulacji" tylko porównanie tej wartości. Nie interesuje mnie opłata jaką ponosi przejezdny bo dla niego 2,5 zł nie będzie długo a my musimy tutaj żyć i płacić codziennie
    Strefa obejmuje więcej ulic dlatego, że tam jest po prostu więcej parkingów. Czy miałbym coś przeciwko temu, żeby Rybnik wydał 200 mln zł na komunikację miejską? Jeżeli inwestycje byłyby realizowane inaczej niż w Rybniku - czyli bez kompromisu i kosztem pieszych czy samochodów - to tak, jak najbardziej. Tylko pytanie czy 150 tys. miasto stać na inwestycje w skali takich mniejszych miast (jak na przykład Gorzowa, który podałem za przykład), prędzej doczekam 10 sezonu Diagnozy niż sensownego wyjaśnienia.

  • ~Arteks 2018-11-16
    16:25:37

    2 8

    @Mr.White - wyskoczyłeś z tym Gorzowem trochę ni z gruszki ni z pietruszki. Ale przynajmniej nauczyłem cię aby nie manipulować danymi które łatwo sprawdzić. Napisałeś nieprawdę o strefie parkowania i celowo pominąłeś, że miesięczny abonament dla tych którzy nie mieszkają w Śródmieściu wynosi 150 zł czyli jest aż 2x wyższy niż u nas. Mam pytanie do ciebie - czy poparłbyś pomysł podwyższenia takich opłat w Rybniku z 70 zł do 150 zł - tak jak w Gorzowie? Abonament dla mieszkańców centrum jest tylko 10 zł tańszy niż u nas więc szału nie ma. Inwestycję tramwajową podałem jako przykład. Tam jest jednak większa świadomość ważności transportu miejskiego. U nas wydanie kilku mln na przepust dla pasażerów dworca i okolicznych mieszkańców budzi ogromne kontrowersje niektórych radnych... Może po prostu mamy niższą świadomość pewnych priorytetów jaką mieszkańcy innych miast już dawno posiedli? Liczę, że jeśli u nas będzie propozycja zainwestowania jakichś większych pieniędzy w transport zbiorowy - to można liczyć na twoje poparcie. ;) Dlaczego nazywasz okradaniem obowiązek płacenia za parkowanie? Czy płacenie za części samochodowe, myjnię, ubezpieczenie lub naprawy - to też okradanie? Jeśli nie - to dlaczego płacenie za zajmowanie cennej dla centrum miasta powierzchni kasy nazywasz okradaniem?

  • ~Mr.White 2018-11-16
    17:57:40

    7 1

    Jaki jest koszt abonamentu w Rybniku dla mieszkańców? Wg ciebie 30 zł. Przykład widocznie celny - miasto wojewódzkie, które ma niższe podatki i opłaty niż źle zarządzany i udziwniany Rybnik. Przykład wybrany losowo. Widocznie trafnie, bo tak cię zabolał.
    Dlaczego "płacenie za zajmowanie cennej dla centrum miasta powierzchni kasy nazywasz okradaniem"? Dlatego, że taka opłata to kolejny nienależny podatek jaki UM zdziera z mieszkańców. Dlatego, że (na razie) nie musisz płacić za stojak (parking) dla rowerku, który także zajmuje cenną powierzchnię dla mieszkańców.

  • ~ 2018-11-22
    12:54:41

    0 0

    ~Gruby21 2018-11-16 08:37:38
    @Owen, byłem ostatnio przejechać się autem po Karolince, nie widziałem tam nigdzie drogi rowerowej.
    widać słabo patrzyłeś

  • ~ 2018-11-22
    13:04:35

    2 0

    ~Arteks 2018-11-16 13:30:25
    " no właśnie wszyscy rowerzyści w Rybniku poczuli, że są przez władze naszego miasta traktowani z godnością"
    raczej taktowani jak idioci, skoro władze proponują im takie rozwiązania (slalom ul Na Górze i dalej Brudnioka po których nikt na rowerze nie jeździ, a nie Powstańców i Sobieskiego, jak jeżdżą wszyscy)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5306