Już w niedalekiej przyszłości jadąc autostradami A1 i A4 będziemy wiedzieli, czy ktoś jedzie „pod prąd”, ile miejsc znajduje się na MOP-ach, jakie warunki panują na drogach, itp. GDDKiA podpisał umowę, która obejmuje zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na drogach A1, A4, S1 i DK1 w woj. śląskim oraz Centrum Zarządzania Ruchem w Zabrzu Kończycach.
Prace powierzono hiszpańskiej firmie Alumbrados Viarios Sociedad Anonima S.A., która jest również wykonawcą Centralnego Projektu Wdrożeniowego. Wartość zamówienia podstawowego wynosi 272,8 mln zł. Wykonawca ma 28 miesięcy (840 dni) na jego realizację.
Jak tłumaczy Marek Prusak, rzecznik katowickiego Oddziału GDDKiA, głównym celem projektu jest wsparcie użytkowników dróg.
- Gotowy system poinformuje o warunkach ruchu i utrudnieniach, wyznaczy dynamicznie objazd i ostrzeże przed pojazdem poruszającym się „pod prąd”. System wyznaczy też optymalną prędkość oraz poinformuje o zajętości miejsc parkingowych na MOP-ach. Będzie również wsparciem w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania drogi oraz wyposaży GDDKiA w odpowiednie narzędzia do lepszego ewidencjonowania i zarządzania majątkiem – wymienia Marek Prusak.
To wszystko ma przełożyć się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Na inwestycję składać się będzie budowa Centrum Zarządzania Ruchem zlokalizowanego w zabrzańskiej dzielnicy Kończyce oraz rozmieszczone w pasie drogowym urządzenia służące m.in. do zarządzania ruchem oraz przekazywania na bieżąco aktualnych informacji kierowcom.
Do pobierania danych o sytuacji na drogach wykorzystane będą:
- stacje pomiarowe ruchu drogowego,
- kamery,
- urządzenia do pomiaru czasu przejazdu,
- stacje meteorologiczne.
Informowaniu kierujących o sytuacji na drogach służyć będą:
- znaki zmiennej treści,
- znaki wskazujące trasy objazdu,
- urządzenia do nadawania komunikatów radiowych CB oraz zapewniające łączność kierowców z operatorem Centrum Zarządzania Ruchem.
W sumie na system zarządzania ruchem w województwie śląskim będzie się składać:
- około 240 znaków zmiennej treści,
- 13 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB,
- około 130 kamer do podglądu sytuacji na drogach,
- 19 stacji pogodowych do zbierania danych pogodowych,
- 13 stacji ciągłego liczenia pojazdów, aby pozyskiwać informacje o ruchu (natężenie ruchu, płynność ruchu),
- 330 innego typu urządzeń służących wykrywaniu zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu, pojazd jadący pod prąd,
- 27 zestawów urządzeń służących pomiarowi czasu przejazdu z punktu A do punktu B.
Jak dowiadujemy się w GDDKiA, realizacja tej inwestycji jest niezbędna dla utworzenia spójnego systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych w Polsce. Zakres terytorialny projektu związany jest głównie z przebiegiem korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Adriatyckie - Morze Bałtyckie i obejmuje w przybliżeniu 1100 km dróg, co stanowi ok. 28 proc. długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski.
---
Projekt pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - Etap I uzyskał dofinansowanie, w kwocie ponad 123 mln euro, ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą CINEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Tagi: autostrada a1, GDDKiA Katowice, Centrum Zarządzania Ruchem, bezpieczeństwo autostrada A1, autostrada A4
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
43950Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
41935Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
37603Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
29309W tym wypadku zginęła matka i jej 11-letnia córka. Policja prosi o pomoc (zdjęcia)
28152Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+318 / -19Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+187 / -2Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+154 / -4Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
+142 / -10Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
+143 / -19Komisarz wyborczy: T. Pruszczyński zrzekł się mandatu radnego Rybnika. „Decyzję podejmę po II turze”
37Szczepan Twardoch kontra Maciej Kopiec. Poszło o Łukasza Kohuta. Pisarz doczekał się odpowiedzi europosła
26Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
25"Nie jestem przeciwnikiem walki o czyste powietrze". A. Sączek twierdzi, że jego piec spełnia normy ustawy
21Łukasz Kohut rozstanie się ze skłóconą Lewicą? Onet: wystartuje do Parlamentu Europejskiego z list KO
19Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Cieśla 2021-07-06
10:59:46
Niesamowicie to drogie. W przeliczeniu wykonawca będzie dostawał ponad 300 tysięcy dziennie.
~ 2021-07-06
11:51:55
A czy ten system poinformuje o pofałdowanym asfalcie na A 1 żeby dało rade zawczasu zwolnić?
~etet 2021-07-06
15:50:03
A o pofałdowanym asfalcie nie informują już znaki? Czy standardowo "był znak 80 ale jadę 160 bo przecież szeroka droga".